Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Microsoft maakt Xamarin onderdeel van Visual Studio zonder verdere kosten voor de gebruikers. Daarnaast komt er een Xamarin Studio Community Edition voor OS X die kleine teams gratis kunnen gebruiken. Ten slotte maakt Microsoft delen van de Xamarin-sdk opensource.

Microsoft nam Xamarin eind februari over en tijdens Build 2016 kondigde de softwaregigant de eerste gevolgen van het samengaan aan. Niet alleen gebruikers van de Enterprise- en Professional-edities, maar ook die van de Community Edition van Visual Studio kunnen voortaan zonder extra kosten van het crossplatform ontwikkelplatform gebruikmaken. De Community Edition kan voor onder andere opensourceprojecten en door individuele ontwikkelaars en educatieve instellingen gratis gebruikt worden.

Tegelijk met die aankondiging maakte Microsoft de release van Xamarin for OS X Community Edition bekend. Individuele developers en teams van beperkte omvang kunnen gratis van de software gebruikmaken om apps voor iOS, Android en Windows te maken, mits ze een abonnement op Visual Studio Professional of Enterprise hebben.

Verder maakte Microsoft bekend dat core-onderdelen van de Xamarin-sdk voor Android, iOS en de Mac onder een opensource-licentie van MIT beschikbaar komen. Ten slotte is de runtime van Mono, Xamarins opensource-implementatie voor Microsofts .Net-framework, nu onderdeel van de .Net Foundation en vrijgegeven onder een MIT-licentie. Mono's class libraries waren al onder een MIT-licentie beschikbaar.

Xamarin Visual Studio

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Binnenkort organiseer ik weer een meetup en hackathon om Xamarin te leren! Xamarin wordt door dit nieuws natuurlijk alleen maar interessanter, kom dus zeker langs: http://www.meetup.com/Xamarin-MvvmCross-Meetup/

Op de meetup leer je alles over Xamarin, .NET en MvvmCross. Van zelf sprekend is er goed eten en drinken!
Is dat inclusief Xamarin Forms? :) mooie ontwikkeling! Ik ben wel benieuwd of er een goede reden is om nu nog met Apache Cordova te werken als je Visual Studio Professional of Enterprise hebt... Weet iemand dat?
De Xamarin VS plugin kan geen apps direct in de app store van Apple plaatsen (via Itunes Connect). Je hebt een mac voor nodig. Dit vind ik een groot nadeel. (bron). Dit is voor mij al een reden geen Xamarin te gebruiken. Ik heb geen zin om een mac te kopen voor honderden euro's puur alleen om te compileren.

Voor Phonegap heb je niet per se een mac nodig want er zijn websites beschikbaar die je code compileren er een build van maakt en direct wegzet in jouw iTunes connect omgeving. Bv. Telerik AppBuilder.

Het zou MS sieren als zij ook zo'n dienst aanbieden voor Xamarin. Dat zou het hele verhaal compleet maken.
Kijk eens naar Bitrise.io, dit gebruiken wij voor Xamarin CI en deployment. :)
Dat is een mooie tip. Dank je wel!
Je kan ook een mac mini van minder dan 500 euro ervoor aanschaffen. Kun je prima mee apps in de store zetten.

Ontwikkelen doe je dan gewoon op je sterke Windows machine met i7 etc :)

Ik vind het ook onhandig, maar qua geld is het zakelijk gezien geen ramp. Zeker niet nu Xamarin zelf gratis is.

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 1 april 2016 08:59]

Ik werk zowel met native code (JAVA en C#) als met HTML.

Voor die eerste zou Xamarin goed zijn, voor de tweede zweer ik trouw aan Cordova;

Beiden zijn weliswaar perfect geďntegreerd in VS - maar welke je gebruikt, hangt maar net af van hoe handig je met de talen bent, waar je interesse ligt, wat voor soort apps je wilt bouwen, wat je target-OS is / zijn, etc...

Xamarin bouwt met C# en compileert dat naar native equivalenten voor Android en OSX / iOS - waarbij Cordova feitelijk niet meer is dan een "native" browser-wrapper rondom standaard HTML-code (met wat exotische uitstapjes om platform-specifieke API's aan te kunnen spreken),

Dus... zelfde concept (1x code kloppen, 100x een appje uitrollen) - maar andere benadering / codebase :P
Kun je aangeven wat de voor/nadelen zijn wbt ontwikkelen/runnen? Is Xamarin output daadwerkelijk sneller? En is het nog een beetje normale C# wat je gebruikt?
Mijn ervaring is dat xamarin even snel is als direct native. Ja, het is gewoon c# je kun zelfs gebruik maken binnen je app van de standaart .net Api's Bijv. om files te benaderen kun system.IO gebruiken net als in .net met de zelfde syntax File.ReadAllBytes(filePath);
Inclusief Xamarin Forms, ja.

Cordova (en andere PhoneGap-achtige gebeurens) stelt je in staat mobile apps te ontwikkelen met HTML, JS en CSS. Xamarin laat je dit met een .NET taal doen. Wat je gebruikt hangt dus af van de taal waarmee je als developer het best overweg kunt.
Cordova (en andere PhoneGap-achtige gebeurens) stelt je in staat mobile apps te ontwikkelen met HTML, JS en CSS. Xamarin laat je dit met een .NET taal doen.
Een belangrijk punt dat je mist is dat met PhoneGap oplossingen de "app" feitelijk een webapp is die in je app gerenderd wordt.
Met Xamarin kun je een in .NET ontwikkelde applicatie compileren naar native Android of iOS applicaties.
Duidelijk, dank voor je reactie!
Apache Cordova is nog steeds nuttig, vooral voor webontwikkelaars die alle clients met html5, css en javascript bouwen en 1 codebase willen. De drempel om xamarin te gebruiken wordt wel enorm verlaagd waardoor het mijns inziens veel meer concurrent wordt van xcode/swift en android development environments.
Hij zit volgens de visual studio site al in de nieuwste versie van visual studio 2015. :*) :*)
https://www.visualstudio.com/en-us/features/xamarin-vs.aspx
Ik heb er zelf nooit mee gewerkt maar altijd native Java Android en objective C/Swift ios apps gemaakt. Lijkt me interessant om ermee te spelen.

Wat is het performance verschil tussen xamarin en native apps?
Geen verschil in performance. Het wordt geconverteerd naar Native :)
Dat klopt toch niet helemaal.
Zie hier iemand die de performance verschillen tussen echt native iOS / Android vs Cordova vs Classic Xamarin vs Xamarin.Forms uitgewerkt heeft:
http://windingroadway.blo...platform-performance.html
En concludeert dat Xamarin in een aantal gevallen dus beter presteert dan de native code.
Ik vind het vooral mooi dat Java hier al een paar keer als native wordt aangemerkt. In de begintijd (van Java) werd daar door veel native (C/C++) programmeurs zeker niet zo naar gekeken. Pas toen bleek dat de JIT compiler af en toe snellere code produceerde dan het oude native begon dat te veranderen. We zijn blijkbaar een tijdperk verder. (Maar voeren dezelfde discussie.)
C# is niet inherent afhankelijk van een VM/runtime. In het geval van Xamarin wordt C# code daadwerkelijk gecompiled naar wat voor het betreffende platform als native wordt beschouwd.
In context klopt het, omdat het over Android gaat, waarin de Java run-time is ingebakken, en dus is Java native.

Verder heeft Android nu 'ART', en worden de Java apps Ahead of Time gecompileerd (dus geen JIT), en dus is het weer en stuk meer 'native'.

[Reactie gewijzigd door jerkitout op 1 april 2016 09:31]

Hier kijk ik erg naar uit! De gratis versie van Xamarin is maar erg beperkt, en op deze manier wordt het erg toegankelijk om te gebruiken. Verder is de tool echt super!
Kijk hier zat ik dus op te wachten! De grootste drempel voor Xamarin is nu dus weg.
Heel mooi dat dit er gratis bij komt. Ik ben momenteel beter met Córdova en ben me nu aan het specialiseren in c#. Ik Be ook zeker va plan om binnen kort Xamarin te gaan gebruiken
Wow dit is echt goed nieuws! Gebruik zelf al bijna 3 jaar xamarin zowel voor mijn eigen bedrijf als het bedrijf waar ik voor werk. Dit maakt het werken met xamarin voor een klein bedrijf erg interessant :)
Wow, ik ga me hier zeker nu in verdiepen. Geeft klanten toch een goedkopere oplossing voor crossplatform apps!
Voor de geinteresseerden: https://www.xamarin.com/download is de download link. Als je nog geen Visual studio hebt, that is - het schijnt dat hij sinds vandaag ook in Visual studio standaard geshipt zit: https://www.visualstudio....isual-studio-community-vs .
Hell YES! Bezig met updaten, ik ga er morgen gelijk maar eens mee aan de gang :) Hier hebben denk ik veel developers op gewacht! Top!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True