Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties
Submitter: Sonicfreak

De nieuwste bta van WhatsApp voor Android maakt het mogelijk om direct vanuit een notificatie te reageren op een bericht. Google biedt in de ontwikkelaarsversie van Android N al zo'n functie, maar de quick-reply van WhatsApp werkt ook in huidige Android-versies.

De mogelijkheid om direct te reageren is te vinden in WhatsApp-versie 2.12.560, schrijft Android Police. De huidige versie in de Google Play Store is 2.12.510. Waarschijnlijk komt de quick-reply-functie binnenkort beschikbaar voor alle Android-gebruikers. Geïnteresseerden kunnen zich ook aanmelden om via de Play Store testversies van WhatsApp te ontvangen.

Bij gebruik van de nieuwe WhatsApp-versie is er onder een notificatie bij een ontvangen bericht een reply-knop te zien. Door daar op te drukken wordt er een venster geopend met een klein invoerveld, waar een bericht in getypt kan worden. Ook is het mogelijk om een geluidsbericht op te nemen en om emoticons toe te voegen.

In de ontwikkelaarsversie van Android N is het al mogelijk om met de huidige versie van WhatsApp direct te reageren vanuit een notificatie. Dat gaat echter om functionaliteit die direct in Android is ingebouwd. Doordat WhatsApp zelf zo'n functie toevoegt, kan de mogelijkheid om snel te reageren beschikbaar gesteld worden aan alle gebruikers; ook als hun telefoon in de toekomst geen update naar Android N krijgt.

In Apple iOS is het sinds versie 9.1 van het mobiele besturingssysteem mogelijk om vanuit notificaties te reageren op WhatsApp-berichten.

WhatsApp quick-replyReageren vanuit een notificatie in WhatsApp, afbeeldingen via Android Police.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Je kunt je trouwens sinds kort aanmelden voor Beta versies via https://play.google.com/apps/testing/com.whatsapp

Ik krijg zo'n beetje elke dag een update.
Kijk, dat is handig. Voeg ik ook even toe aan het artikel. Bedankt! :)
Ik weet dat je niet alles kan afvangen, maar het is misschien raadzaam erbij op te merken dat Bta versies grove bugs kunnen bevatten en men op eigen risico daar rekening mee moet houden. Een paar maanden geleden flikkerde een beta versie bepaalde gesprekken weg als een specifieke actie werd ondernomen, niet al te handig. :')
nee, whatsapp beta staat in de playstore, dus is het gewoon beschikbaar, dat maakt dat het niet tweakers.net is die moet waarschuwen maar google / whatsap. en ik gok dat er in de beschrijving van whats app beta ook vrij duidelijk staat dat er bugs kunnen optreden en dat het eigen verantwoording is enzo..

waar ik vooral op hoop is dat whatsapp hier een soort version check inzet...

if andriodversion < 6 use-whatsappnotifications=true elseif androidversion >= 6 usewhatsappnotifications=false
Dat wist ik niet! Meteen maar lid geworden. Voorheen updatete (?) ik via de website van whatsapp zelf
De grote vraag is. Als je inline reageert. Update hij dan ook je laatste online tijd? En wordt het vinkje blauw? ;)
Denk het niet. Vroeg een vriendin van mij zich namelijk af doordat ik op iOS via mn berichten centrum reageerde. Ik stond al sinds zaterdag als niet meer online geweest, maar ik heb nog behoorlijk wat berichten verwerkt (naast de 250 die ik niet beantwoorde). Op maandag zag ze dat de vinkjes al een aantal dagen niet blauw werden, maar dat ik reageerde en dat ik ook al zoveel tijd niet online was geweest terwijl ik op dat moment een gesprek met haar aan het voeren was. Ik had dus wel degelijk de berichten gelezen en ik was "online". Anders is het lastig converseren ;).
Je hebt het over iOS, het artikel gaat over Android.
Kan zomaar zijn dat dit op Android totaal anders werkt natuurlijk
Deze functie zit al maanden in iOS, maar hij is nog steeds brak. Gezien de huidige "problemen" die niet worden opgelost denk ik niet dat ze dit bij android direct goed zullen doen. Bovenstaande "problemen" zijn namelijk niet aanwezig in iMessage en andere messaging clients, maar het is nog niet opgelost sinds de whatsapp update van gisteren.
Stuurt de app dan app-data door naar Whatsapp of hoe zit dat?
Je kan woorden nu ook cursief, doorgehaald of dikgedrukt maken.

For bold: add an asterisk (*) before and after the specifics words : e.g. *hello*
For italics: add an underscore (_) before and after the specifics words: e.g. _hello_
For strikethrough: add a tilde (~) before and after the specifics words: e.g. ~hello~

http://techcrunch.com/201...trikethrough-in-whatsapp/
Klopt ze hebben aardig wat dingen toegevoegd de afgelopen maandjes.
Je kan ook zoomen in foto's, en een filmpje openen en die vervolgens in een klein schermpje rechtsonderin je gesprekken houden; dan kan je dus tikken & net zoals bij youtube kijken tegelijk, en sorteert links in gesprekken netjes in een overzichtelijke lijst zodat je ze later terug kan vinden.
(http://www.makeuseof.com/...sapp-features-need-check/)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 30 maart 2016 00:34]

Je kan geen Youtube video openen in een klein schermpje in Whatsapp. Je kan wel een gedownloade (dus als bestand verstuurde) video in een klein schermpje bekijken zoals bij Youtube ;)
*facepalm* Ja, dat dus. :P
Dank en aangepast :)
Echt fijn ook als je zelf nog niet de nieuwste versie hebt maar andere mensen wel. ~voelt~ *alsof* _we_ ~weer~ *in* ~het~ _msn_ *tijdperk* ~zitten~ .
op android is het raadzaam altijd de laatste versie van software te draaien, er zijn namelijk niet echt meerdere branches zoals bij windows. waar windows 7 nog updates krijgt terwijl 10 al geruime tijd op de markt is. *je* _msn_ *~gevoel~* *~_z_~al* ~dus~ *wel* _mee_~vallen~ *!*
Geen probleem, wacht even een paar dagen en je zult geloven.
Da's handig, hoef je als je iets anders zit te doen niet meer geheel te wisselen naar Whatsapp. Snel even updaten!
Het rechterschermshot kan je nu al gebruiken, ik weet niet meer waar ik dat ingesteld heb.
Weet iemand dit? Kan het maar niet vinden in de instellingen en zou er graag gebruik van maken. :)
Dit kon vroeger met Settings -> Notifications -> Popup notification. De opties spreken voor zichzelf.
Dat had ik dus ook zo ingesteld maar vroeg me dan af of het bericht dan meteen als gelezen werd aangevinkt(de twee blauwe v'tjes)bij de afzender? Weet iemand dat?
Ben vrijwel zeker: pas als je de cursor in het tekstveld zet.
Dat zijn volgens mij de pop-up notificaties, te vinden onder settings -> notifications -> popup notification
Te vinden bij Instellingen > Meldingen > Meldingen (staat in het klein onder 'geen pop-up') ;) Ook nog in te stellen voor groepen etc. apart.
Ik heb al ruim een jaar QuickReply op onder andere Whatsapp met behulp van XNotifications. Met automatische replies voor bijvoorbeeld in de auto.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 30 maart 2016 13:57]

'XNotifications has 2 modes - basic (free) and pro (fully functional for 10 days).'
Fijn zo'n Pro versie die het maar 10 dagen doet. :+

[Reactie gewijzigd door Rivanni op 30 maart 2016 02:44]

Ok ziet er leuk uit voor Android gebruikers. Maar volgens mij hebben de huidige Windows 10 phones deze functie al en daar ondersteund WhatsApp het nog geen eens.??
Ik ben helaas geen WP gebruiker meer.
Maar zal het wel leuk vinden als ze daar eerst dit eens testen op een stabieler OS. ;)
Android ondersteunt de 'quick reply' functie ook al heel erg lang (minstens sinds 5.0 / 2014), en nu gaat Whatsapp het pas ondersteunen. Met dit tempo van adoptie van Whatsapp geef ik het op Windows Phone weinig kans!
Op iOS was het er binnen een week [citation needed]. Echter werkt het nog steeds niet vlekkeloos. Je getypte bericht is weg als je per ongeluk op de notificatie drukt ipv op sturen. Imessage neemt dan netjes de tekst mee.
en op IOS ook al... alleen android niet.... : /
Had ook een Windows Phone 8.5, maar ik kan dat feature niet herinneren?
Klopt op 8.1 (bedoel je?) was de functie nog niet aanwezig.
Sinds Windows 10 is deze pas toegevoegd.
Als ik het goed in de build van 3 december. :)
Maar ik ben van W10P pas een maandje of 3 weg.
Zou ook fijn zijn als ze dit ook naar Windows 10 Mobile gingen brengen. Die ondersteunde dit al sinds de eerste beta build. Al zijn ze nu wel steeds meer functies aan de W10M versie aan het toevoegen (onder andere compressie voor filmpjes).
Er bestaat helemaal geen W10M versie van WhatsApp en die gaat er voorlopig ook niet komen.
Oh? - werkt prima op Windows 10 Mobile ..
Dat is de Windows Phone app, niet een W10M app. Deze app werkt ook, volgens de store op Windows Phone 10 (bestaat ook helemaal niet).

ABN-AMRO heeft ook geen W10M app, maar de Windows Phone 8.1 app doet het inderdaad ook prima op W10M
Ik heb meerdere geruchten gehoord dat WhatsApp well werkt aan een w10m versie.
De laatste geruchten zijn dat die er voorlopig niet komt voor wm10.
Lees de diverse topics op GOT maar :)
Ik heb anders enkele dagen geleden nog een bericht van iemand gelezen die contact had met de support van WhatsApp. Daar gaf men in aan dat er voor w10m een WhatsApp versie ontwikkeld wordt. Wellicht geen universele app, dat kan misschien nog een jaar duren. Misschien doel je op een universele app?

[Reactie gewijzigd door enomiss op 30 maart 2016 15:32]

Je hebt gelijk. Ik zat fout ;)
Reddit: The WhatsApp team is continuing to add more subtle features and support for Windows 10 in its latest private beta. Here is what is new and what the new changes look like when they hit your phones in the next few weeks..

Geen idee hoe je op die beta komt echter..
De huidige versie werkt trouwens prima dus de drang naar vernieuwing is de enige dwingende reden om een specifieke 10 versie te wensen.

De normale beta ( v2) loopt ook nog steeds door:
http://mspoweruser.com/wh...-update-improves-chat-ui/

[Reactie gewijzigd door SED op 30 maart 2016 09:35]

Ja, allemaal leuk en aardig maar meer dan geruchten is het niet. Nog geen screenshot gezien van een W10M versie en de berichten zijn allemaal van eind 2015 begin 2016. Kortom, ik geloof er niks van. En waarom niet? Veel oude Lumia's gaan nooit W10M krijgen. Iedereen - WP8.1 en W10M - kan de WP app gebruiken. En W10M app zou inhouden; 2 apps onderhouden. Geen W10M uitbrengen is 1 app onderhouden en iedereen kan gebruik blijven maken van WhatsApp.

Maar ik hoop dat ik ongelijk heb.
Oud systeem = is oude app ( V2 versie)
Nieuws systeem = nieuwe app UWP versie.
Lijkt me niets speciaals in software land.
De oude app stopt vwb ontwikkeling en men richt zich op de nieuwe app.
Maar weten doe ik niks.
Iemand die ook reageert op WPCentral heeft een vraag gesteld aan WhatsApp, vorige week of die week daarvoor: Zijn jullie al bezig met een W10M app? Antwoord WhatsApp; Nee. Reden: er zijn nog teveel 8.1 gebruikers.

http://gathering.tweakers...message/46304425#46304425

Nogmaals, geruchten is altijd prima maar je hebt er niks aan.

[Reactie gewijzigd door GerCor op 30 maart 2016 12:16]

Er is anders al geruime tijd een beta versie voor W10M. En nu W10M officieel uit is voor de meeste Lumia-toestellen kan het niet lang meer duren voor de app in de store verschijnt.

Overigens heeft WhatsApp recent ook Edge toegevoegd aan de lijst met ondersteunde browsers voor WhatsApp Web. Dat is nog een teken dat WhatsApp het W10-platform serieus neemt.
In het kort: Windows 10 Mobile komt uit in oktober 2015 (NOT) en WhatsApp zal vanaf dat moment haar W10M app uitbrengen (NOT).

Het is bijna april 2016 2fish.... Niks te zien in de store. :+
Voor de niet beta niet nee daar heb je gelijk in. De reden waarom ik dit ook poste komt omdat ze enige tijd geleden hadden aangekondigd dat ze de app voor W10M willen gaan bouwen. Kan de link eventjes niet meer vinden (het is al enige tijd geleden).

Het jammere is gewoon dat de beta van whatsapp voor Windows platform closed is en er komt mondjesmaat iets naar buiten. Wat wel erg te merken is dat ze echt flink bezig zijn om Whatsapp app voor Windows Phone stukken beter te maken. Het is gewoon een feit dat de developers voor de overnamen van Facebook gewoon grofweg aan het klooien waren en het platform zowat links lieten liggen.

[Reactie gewijzigd door vali op 29 maart 2016 21:33]

Dit bestaat al als een pop-up notificatie. Dan is de notificatie automatisch dat scherm wat je rechts ziet. Maar wel handig dat ze nu ook echt een knop gaan toevoegen dat je zelf kan instellen of je per whatsapp wilt antwoorden!
Ik wou net zeggen.. ik zie die popups (screenshot rechts) al meer dan een jaar, en kan zo snel reageren. Wat is nu het verschil met dit bericht, dat er nu ook bij de systeem notificaties een "Reply" knop te vinden is?

De popup zet je aan met:
WhatsApp -> Instellingen -> Meldingen -> (bij Berichten) "Meldingen": "Pop-up altijd weergeven"

[Reactie gewijzigd door YaPP op 29 maart 2016 19:23]

Ja, klopt. Je kunt nu dus als je niet de pop-up ingesteld hebt op een knopje klikken waardoor de pop-up alsnog weergegeven wordt. Dat is alles.

Edit: Dit is totaal niet duidelijk in het artikel merkbaar: hier lijkt het alsof de hele pop-up nieuw is.

[Reactie gewijzigd door wouterg00 op 29 maart 2016 19:25]

Dat dat in BBOS en iOS niet al ingebouwd? Of gaat het hier over een Android-specifieke implementatie om dat het daar niet standaard ondersteund wordt.
iOS heeft het al BBOS, weet ik niet.

Dit gaat om Android specifiek.
Handig dat WhatsApp deze functionaliteit eindelijk krijgt. Was door dit gemis steeds vaker Viber gaan gebruiken.. Super handig

Nog iets handigs

Chatapp WhatsApp heeft heimelijk ondersteuning voor het gebruik van dikgedrukte, schuingedrukte en doorgestreepte tekst toegevoegd.
Het is niet helemaal duidelijk wanneer dat gebeurd is, maar een steekproef van NU.nl wijst uit dat het nu inderdaad mogelijk is om dikgedrukte, schuingedrukte en doorgestreepte tekst te gebruiken in WhatsApp.

Om dikgedrukte tekst te versturen moeten gebruikers de tekst die ze dikgedrukt willen, omsluiten met asterisken (*), voor schuingedrukte tekst met een liggend streepje (_) en voor doorgestreepte tekst met tilde's (~).

While the new feature was first tested in beta, it is now available for users running version 2.12.17 on iOS and version 2.12.535 for Android. The update should download automatically.

[Reactie gewijzigd door DomAngelo op 30 maart 2016 15:13]

Vreemd genoeg werkt het niet voor mij, ik zelf heb net de Android app geupdate en vervolgens m'n telefoon een reboot gegeven maar de functie werkt nog niet bij mij. Andere mensen kunnen de dik gedrukte tekst wel zien. Moet ik deze functie in de instellingen aanzetten?
Werkt nog niet voor iedereen, WhatsApp is bezig om het voor iedereen beschikbaar te maken.

While the new feature was first tested in beta, it is now available for users running version 2.12.17 on iOS and version 2.12.535 for Android. The update should download automatically.

[Reactie gewijzigd door DomAngelo op 30 maart 2016 15:13]

Bb10 had dit volgens mij als eerste en eerlijk gezegd ziet dit er nog lelijker uit ook...
Maar het is wel een top functie dus voor alle Android gebruikers Is dit echt een fijne toevoeging!
Ik zag dit een aantal weken geleden bij een vriend van me al. Het is wel interessant, maar ik zie niet zo waarom het nodig is. Met een oudere telefoon duurt het een seconde of twee om whatsapp te openen, waardoor ik het voordeel hiervan wel zie, maar waarom zou je het anders ook willen? Is het niet al makkelijk genoeg?