Gerucht: Google werkt aan iOS-toetsenbord met uitgebreide zoekfunctie

Google zou al maanden werken aan een virtueel toetsenbord voor Apples iOS, waarin diverse zoekfuncties zoals een afbeeldingenzoeker zijn verwerkt. Het toetsenbord bevat volgens ingewijden ook ondersteuning voor veegbewegingen en moet voor meer zoekverkeer zorgen.

Het toetsenbord moet zich met zijn functionaliteit onderscheiden van het standaardtoetsenbord van iOS, is visueel afwijkend van het Android-toetsenbord en biedt ook uitgebreidere eigenschappen, bericht The Verge op basis van bronnen die bekend zijn met de ontwikkeling. Binnen Google zouden medewerkers al maanden met het toetsenbord bezig zijn, maar niet duidelijk is of, en zo ja wanneer, het bedrijf de app uit gaat brengen.

Het toetsenbord ondersteunt het maken van veegbewegingen over letters om woorden te typen. Daarnaast zouden er specifieke knoppen aanwezig zijn voor het zoeken naar gif-bestanden en andere afbeeldingen. Wie op het Google-logo klikt kan regulier zoeken via de zoekmachine, aldus The Verge.

Het toetsenbord zou voor meer zoekverkeer via Google moeten zorgen. Mobiel zoekverkeer is minder lucratief voor Google dan via desktop, waardoor het belangrijk is voor het bedrijf het aantal mobiele zoekopdrachten te laten stijgen.

Toetsenbord Android

Toetsenbord van Android 6.0 Lollipop

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

23-03-2016 • 10:56

47

Reacties (47)

47
44
18
0
0
1
Wijzig sortering
Ik denk niet dat dit populair gaat worden, ik gebruik nu tijdelijk een xperia z3c van een vriend door verlies van mijn iPhone en het Apple toetsenbord is één van de dingen die ik het meeste mis
Het keyboard van de Xperia z3 compact is dan ook niet hetzelfde als het Google keyboard. Er zijn wel degelijk betere keyboards beschikbaar voor Android hoor, sommige beter dan het keyboard van Apple. Dat zal altijd natuurlijk wat persoonlijke voorkeur zijn, maar je kan niet op basis van het Xperia keyboard een conclusie trekken over het Google keyboard (en mogelijke populariteit).

Ik zou als ik jou was zeker eens wat alternatieve keyboards uitproberen. Bijvoorbeeld het Google toetsenbord (beschikbaar op Google Play) of SwiftKey.

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 25 juli 2024 02:33]

Ik gebruik dan ook niet het xperia keyboard, maar dat van Google zelf.
Ik snap de laatste paragraaf niet.... Misschien niet goed geslapen, maar als het "minder lucratief" is, waarom is het dan belangrijk dat ze veel meer mobiele zoekopdrachten krijgen? ......

edit: Uiteraard snap ik dat iets beter is dan niks, maar de paragraaf is dan gewoon raar verwoord

[Reactie gewijzigd door afraca op 25 juli 2024 02:33]

Mobiel zoeken levert minder op, dus moeten er meer zoekopdrachten gedaan worden om 'hetzelfde' te verdienen.
Ik ben zeer benieuwd naar zowel Google toetsenbord als Microsoft toetsenbord die binnenkort voor iOS te verwachten zijn. Zeker de veeg functie om woorden te vegen is wat mij betreft een must geworden. Het blijft onbegrijpelijk dat Apple dit nog steeds niet in het standaard toetsenbord heeft ingebouwd. Tot die tijd gebruik ik Path Input for iPad op mijn iPad en Swype op mijn iPhone. Voor een lijstje van alle grote toetsenborden die er momenteel voor iOS zijn check deze lijst.
Maar de hamvraag is: laat apple de app/toetsenbord toe in de Appstore ?
Er zijn vziw ook andere keyboards in de app store, dus waarom zou men deze dan ineens gaan blokkeren?
Het zal afhangen van wat de app met je gegevens doet. Ik neem aan dat Apple wel een goede analyse zal proberen te maken wat dit keyboard allemaal over het gedrag van de gebruiker zal proberen te verzamelen en versturen. En of dit gedrag nadrukkelijk genoeg in de beschrijving gemeld wordt.
Ik neem aan dat Apple wel een goede analyse zal proberen te maken wat dit keyboard allemaal over het gedrag van de gebruiker zal proberen te verzamelen en versturen.
Even aannemen dat je aanname correct is: Apple controleert versie 1.0 en staat dit toe. Een halve dag later komt er een kritische update uit naar 1.0.1. Zal er een nieuwe controle uitgevoerd worden? En voor 1.0.2? Function creep komt niet door een plotselinge verandering. Dat wordt geleidelijk ingevoerd.

Ik ben niet bekend met het iOS ontwikkelklimaat. Hebben app-ontwikkelaars de mogelijkheid om hun applicatie alleen te laten werken met het toetsenbord dat meegeleverd wordt met iOS?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juli 2024 02:33]

ik vermoed van wel. Ik gebruik swift, maar voor bvb wachtwoordvelden wordt enkel het standaard iOS-toetesenbord gebruikt.

Ofwel is dit afhankelijk van het type tekstveld wat je gebruikt...
Maar de hamvraag is: laat apple de app/toetsenbord toe in de Appstore ?
Nee. De hamvraag is: Waarom zou je potentieel al je toetsaanslagen uploaden naar Google? Zelfs als wachtwoorden beschermd zijn bestaat er de mogelijkheid dat enorm veel privacygevoelige gegevens op een zilveren dienblad aan Google aangeboden worden, waar ze normaal niet aan zouden komen.

Een voorbeeldje: WhatsApp/Telegram/Signal verkeer is niet zomaar in te zien door Google. Via dit toetsenbord krijgen ze (in ieder geval eenzijdig) te zien waar gesprekken over gaan.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 juli 2024 02:33]

Je upload enkel zoekopdrachten (die je dus zelf doet door op een knop te drukken) naar Google en dus niet alle tekst die je typt...

Ten minste dat is wat ze beweren, en als Apple zn werk als controleur van apps goed uit voert :) Alsof Apple akkoord zou gaan als elke letter naar Google gestuurd word :X

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 juli 2024 02:33]

Apple API's laten ziezo niet toe dat Apps informatie vergaren via die desbetreffende extensies.

Ik heb een tijdje geleden de gehele documentatie va IOS extensies gelezen en daaruit heb ik begrepen dat extensies zoals een Adblocker of een Keyboard geen informatie door sturen naar de app.

Dus zover ik het zie krijgt Google niet eens informatie .
Alle aannames die je doet worden in het bericht waar je op reageert ontkracht.

Je kan inderdaad ook gewoon op iemand reageren zonder inhoudelijk te lezen wat hij schrijft, dat maakt discussiëren wel heel lastig natuurlijk (eigenlijk onmogelijk).
Ik WIL helemaal niets van Google op mijn IOS device.
Het is moeilijk en ik ontkom er niet aan maar ik probeer die organisatie zoveel mogelijk te vermijden. Helemaal bij zoiets als een virtueel toetsenbord waar ik gevoelige info op zou kunnen typen.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 25 juli 2024 02:33]

Ok, het is toch ook niet verplicht...
Anoniem: 696390 @nexhil23 maart 2016 14:18
Zal uiteindelijk weinig uitmaken denk ik. Om een toetsenbord te bouwen voor iOS moet je ook de desbetreffende iOS api gebruiken. En die apis laten niet toe dat apps informatie vergaren via die extensies of api's
Maar je gebruikt wel een volledig iOS apparaat, gemaakt door Apple. Persoonlijk verwacht ik dat Apple net zo goed voldoende gegevens verzameld als Google, en beide bedrijven tonen (laten het lijken dat) ze veel om privacy geven. Zie Google met Lets Encrypt en Apple met de huidige FBI zaak.

Google / Apple / Microsoft zijn qua privacy betreft echt 1 pot nat.
Nee dat klopt dus niet. Het verdien model van Apple is niet gebaseerd op de verkoop van toegespitste advertenties. Ik betaal als ik een Apple apparaat koop een flink bedrag, daardoor hoeft Apple niet alles wat ik doe te loggen om mijn info aan een derde partij te verkopen.
Je bent iAds vergeten? Oke het faalt hard, maar goed ze hebben wel degelijk wat aan jouw persoonlijke interesses.

De aanname dat als je meer betaald dat je dan meer privacy hebt klopt niet, het kan inderdaad zo zijn, maar het kan net zo goed niet zo zijn :)

Ik oordeel zelf maar niet of ze het wel of niet doen, nutteloze discussie en er kan toch geen conclusie uit komen met 100% zekerheid...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 juli 2024 02:33]

Je bent iAds vergeten? Oke het faalt hard, maar goed ze hebben wel degelijk wat aan jouw persoonlijke interesses.

De aanname dat als je meer betaald dat je dan meer privacy hebt klopt niet, het kan inderdaad zo zijn, maar er is helemaal geen 1:1 relatie tussen :)
Er is ook geen 1:1 relatie nee. Maar het verdien model is niet gebaseerd op zoveel mogelijk advertenties verkopen. Sowieso met iADS betaal je inderdaad met je privacy als je gratis Apps wilt. En die koop ik gewoon.
Sowieso met iADS betaal je inderdaad met je privacy als je gratis Apps wilt. En die koop ik gewoon.
Dat is de kant waar de data die ze over je hebben gebruikt word, niet waar die verzameld word :)
De reden dat het zo slecht gaat met iAds is omdat Apple vrijwel geen data over de bezoekers vrij wil geven. En die data is waar adverteerders zoveel interesse in hebben.
Denied data
The lack of data both companies deliver is frustrating for marketers because these notoriously opaque giants sit atop incredible troves of information about what consumers actually buy and like, as well as who they are and where they live. One person familiar with the situation exec said Apple's refusal to share data makes it the best-looking girl at the party, forced to wear a bag over her head.

Advertising Age: Why Can't Amazon And Apple Catch a Break on Madison Ave?
iAds is mislukt omdat ze (te) weinig gebruikersinformatie verzamelden.
Ah, en denk je dat, dat verschil uitmaakt? Apple verkoopt net zo goed advertenties als dat Google hardware ontwerpt/maakt. Alleen zijn de bedrijfsonderdelen wat kleiner als bij de concurrent. Overigens is Apple wel van plan hun iAds functionaliteit af te slanken. Individuele app developers kunnen dan geen advertenties meer plaatsen in het add netwerk. Het tonen van adds in je iOS app via iAds is dan nog steeds mogelijk, maar blijkbaar heeft Apple liever een paar grote advertentiepartijen waar ze adds van afnemen en informatie aan doorspelen dan een boel kleintjes waarvoor ze een advertentieinformatie service in de lucht moeten houden (wat bij Google in Analytics zit).
Als je zowel voor Android als iOS ontwikkelt (ik doe dus beiden, plus nog voor een hele sloot andere systemen) weet je dat er echt geen verschil is daarin. Apps ontwikkeld op een advertentiemodel hebben voor beide platformen een legio aanbieders waar ze advertenties vandaan kunnen halen, zowel Apple als Google en ook Microsoft sturen naar zichzelf 'relevante data' over hun services (Google voice, Siri, Cortana. Verschillende advertentieplatformen, search velden in de browsers, etc). om hun 'productbeleving te verbeteren'... De een is alleen in het ene veld wat groter dan in het andere.
Anoniem: 310408 @Stoelpoot23 maart 2016 11:45
Google / Apple / Microsoft zijn qua privacy betreft echt 1 pot nat.
Dat mag jij best vinden, maar de feiten ondersteunen dat niet.
  • Apple verzamelt erg weinig data van zijn klanten en is er bijzonder voorzichtig mee.
  • Microsoft zit al twee jaar op de wip, ze willen graag meer data maar weten dat hun (*zakelijke) klanten dat niet leuk zullen vinden.
  • Google verzamelt heel veel, doet dat openlijk en voor het overgrote deel redelijk netjes en met de toestemming van de user.
Welke feiten? Ik zie nu enkel een opsomming van een, voor mij, onbekende tweaker.
Dus... linkje naar een gedegen onderzoek die jou uitspraken ondersteunen?

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 25 juli 2024 02:33]

Anoniem: 382732 @ChojinZ23 maart 2016 12:51
Misschien geen feiten, maar als Apple meer informatie zou verzamelen van de gebruikers dan zouden ze misschien een keer een goed werkende Siri kunnen bouwen :-). Google Now werkt veel beter, en dat komt grotendeels omdat Google alles verzameld wat je doet.
Nee dat komt omdat Google beter die informatie kan verwerken.
Ik wil dat, net zoals ChojinZ, wel onderbouwt zien inderdaad.
Waar baseer je deze bullet list op? Je eigen idee / gevoel of ook daadwerkelijk op feiten? Want je begint over feiten ...

En met Windows 10 heeft MS in 1 klap toch een hele andere reputatie bij veel mensen gekregen hoor m.b.t. privacy.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 25 juli 2024 02:33]

Anoniem: 112442 @xs4me23 maart 2016 15:28
Ik wil dat net zoals ChojinZ wel onderbouwt zien inderdaad.
Waar baseer je deze bullet list op? Je eigen idee / gevoel of ook daadwerkelijk op feiten? Want je begint over feiten ...
Ik zou de bron ook graag zien.
En met Windows 10 heeft MS in 1 klap toch een hele andere reputatie bij veel mensen gekregen hoor m.b.t. privacy.
Het is momenteel niet alleen Windows 10.

Uncomfortable with Windows 10 slurping personal data? Too bad -- Microsoft rolls out similar snooping capabilities to Windows 7, Windows 8
Hoe verdiend Google zijn geld en hoe verdiend Apple zijn geld? Nu jij weer ;)
Anoniem: 382732 @Menesis23 maart 2016 12:52
verdienT. Stam + t. Nederlands, groep 4/5.
zal wel komen doordat ik al wat jaar in het buitenland woon. Hopelijk begreep je de inhoud van mijn bericht alsnog. Anders kan ik het wel opnieuw typen.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 25 juli 2024 02:33]

Jouw voorkeur heeft volgens mij niet veel te maken met dit bericht.
Ik WIL helemaal niets van Google op mijn IOS device.
Leuke info, maar ik zie niet in hoe jouw mening nu relevant is: ik ga ook niet bij elke post over een of andere app commenten "Ik WIL deze app niet!"
De Appleboys springen natuurlijk schuimbekkend op het privacyverhaal, maar er is wel een kern van waarheid. Google heeft wel heel erg datahonger. Dat is ook de reden dat ik wellicht eens een iPhone probeer, hoewel ik Apple een walgelijk bedrijf vind.
Provocerend, cynisch en kort door de bocht, maar desalniettemin waar. Maar ik denk dat er op dat vlak niets veranderd tov je huidig toetsenbord.
Het zal inderdaad allemaal wel meevallen, ongeacht welk toetsenbord je gebruikt zal bij het invoeren van een wachtwoord altijd het standaard iOS toetsenbord in beeld komen.
Je hoeft niets verplicht te installeren hoor, je kunt ook gewoon de standaard Apple keylogger behouden...
Ik zal dit zelf inderdaad niet installeren maar er zullen genoeg mensen zijn die het risico niet doorhebben en al hun tekst invoeren in dit keyboard voordat het encrypted verstuurd wordt. Dan heb je niets aan je prachtige Axolotl encryptie om je chats prive te houden.
Dat doet elk voorspellend toetsenbord. Google maakt dit toetsenbord omdat ze zo snelle zoekfuncties promoten naar, uiteraard, hun eigen zoekmachine.
Anoniem: 474132 @Stoelpoot23 maart 2016 11:47
Of doorgeleiden naar de eigen zoekmachine het enige is betwijfel ik in hoge mate.

Google zal zeker de keyboardinput meenemen naar haar Cloud/Big Data servers en uitnutten voor profielinformatie. Als het technisch mogelijk is dan heeft Google geen enkele scrupules de data ook maximaal te gebruiken. Google haalt 90% van haar inkomen uit marketinginformatie, dit toetsenbord is gewoon weer een extra vector om grondstof voor die marketinginformatie aan te boren.

Wel verwacht ik dat Apple hier een stokje voor gaat steken omdat Apple wat betreft privacy/security een diametrale visie heeft vergeleken met Google. Maar dan nog wil je niet dat al je zoekopdrachten met je eigen id in de Google search engine terecht komen. De searchengine queries zijn dan feitelijk een proxy van je keyboard input en ultimo je interesses dwz rijke grondstof voor profielopbouw bij Google.

Zelf zal ik het Google toetsenbord zeker niet installeren, better be safe than sorry (-very- sorry), maar goed ik heb dan mijn searchprovider ook van het default Google gewijzigd naar DuckDuckGo voor al mijn OS X en iOS apparatuur.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 474132 op 25 juli 2024 02:33]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.