Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 133 reacties

Microsoft bouwt een toetsenbord voor gebruik met één hand voor iOS, zo blijkt uit afbeeldingen die online zijn verschenen. Het toetsenbord lijkt wat lay-out betreft op het onscreen-keyboard dat Microsoft heeft ontwikkeld voor zijn eigen mobiele besturingssysteem Windows 10 Mobile.

In de standaardlay-out lijkt het toetsenbord veel op dat van Windows 10 Mobile, maar de iOS-versie beschikt over een modus om de toetsen compacter weer te geven in een halve cirkel vanaf de hoek, blijkt uit afbeeldingen die techsite The Verge heeft gepubliceerd, nadat Winsupersite over de functie had gesproken. Op die manier moet het makkelijker zijn om via Word Flow, de functie om woorden te maken door van letter naar letter te vegen, met één hand te typen.

De functie om het toetsenbord met één hand te bedienen is vooralsnog niet te vinden in Windows 10 Mobile. Het Microsoft-toetsenbord zit nu in een gesloten test en krijgt een release later dit jaar. Dan moet ook een Android-versie van het onscreen-keyboard uitkomen. Of en wanneer de functie uitkomt voor Windows 10 Mobile, is onbekend.

Update, 09:23: Zoals MRE-Inc opmerkt, is er wel degelijk een modus voor gebruik met een hand in het toetsenbord van Windows 10 Mobile. Dan verschuift het toetsenbord naar links of rechts en vormt geen waaier als in de iOS-versie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (133)

De functie om het toetsenbord met een hand te bedienen is vooralsnog niet te vinden in Windows 10 Mobile
Jawel hoor: http://www.windowscentral...eyboard-windows-10-mobile

Dus op het toetsenbord icoontje klikken en de linker/rechter keyboard selecteren. Heb het net geprobeerd en werkt prima.

EDIT: Kwam er net achter dat je niet eens op het toetsenbord icoontje hoeft te drukken om eenhand mode te activeren. Je kan een long press op de spatiebalk doen en dan naar links of rechts swipen om eenhand mode te activeren op het W10M toetsenbord. Bij een longpress kan je het toetsenbord zelfs over het hele scherm verplaatsen.

[Reactie gewijzigd door MRE-Inc op 26 januari 2016 08:44]

True, maar het ziet er wel een stuk minder vernieuwend uit dan in de screenshot voor iOS. Ik vind het sterk van het bedrijf Microsoft dat ze dit ook voor andere platforms uitbrengen. Dat voorkomt dat WM10 hier erg op gaat leunen, in plaats daarvan maakt het WM10 (hopelijk) nog beter doordat de ontwikkelaars nog meer pluspunten moeten gaan zoeken.
Ik denk eerder dat ze niet op één paard willen wedden. Het is alleen maar verstandig om je 'risico' te spreiden.
Het is natuurlijk ook reclame. Genoeg mensen die straks in de winkel staan en die WP10 telefoon zien en dan denken "hey, dat is van al die handige apps die ik op m'n vorige telefoon had".
Microsoft die denkt gewoon niet in exclusiviteit en daar stel ik ze als bedrijf ook zeer mee op prijs. Ook altijd de reden geweest waarom ik achter hun producten sta en hun hele product lijn thuis heb staan. Van Surface Pro 3 tot Xbox One en Windows 10 Mobile. Bij google en Apple is het hele andere koek. Waarom geen youtube app voor windows phone en window 10 mobile? En de eerste week na de contract breuk tussen google en Apple bracht google gelijk hun youtube app uit. Word ziek van bedrijven die zo te werk gaan.

Dikke respect voor Microsoft die niet aan winst/producten denkt maar juist aan hun klanten. Of je nou iPhone/Android of windows 10(mobile) hebt. Je kan de hele productlijn van Microsoft direct bereiken. Vaak nog beter dan die van Google en Apple zelf!
En de eerste week na de contract breuk tussen google en Apple bracht google gelijk hun youtube app uit. Word ziek van bedrijven die zo te werk gaan.
Voor het gemak vergeet je dat Microsoft Wordperfect, Lotus 1-2-3 en dBase om zeep heeft geholpen door hun eigen producten snellere api's te geven dan deze concurrenten. En over de manier waarop ze Netscape genaaid hebben en Internet Explorer gepushed hebben. :)

één van de vele bronnen
Cruciaal in de nu eindelijk lopende rechtszaak is een interne e-mail uit 1994 van toenmalig ceo Bill Gates. Daarin zet hij de plannen voor Windows 95 en Office uiteen. De eigen softwaredevelopers krijgen de instructie om te werken aan een hoge mate van integratie, die moeilijk te behalen zal zijn voor concurrenten als Notes en WordPerfect. Dit om Office een echt groot voordeel te geven, aldus Gates in de interne mail.
Nou heb ik wel meer vertrouwen in de huidige CEO, maar elk bedrijf kan vieze spelletjes spelen ongeacht hoe goed hun producten zijn.
Je hebt het in dit geval ook idd over een tijd die al ver voorbij ons is ;) Maar het had toen ook niks uitgemaakt want de PC was alleen heerser dus alles wat van Microsoft zou komen zou andere bedrijven omzeep helpen dus ik zou het niet zo zeer exclusiviteit noemen maar eerder native ondersteuning vanuit Microsoft dan dat ik Netscape als webbrowser of een ander vorm van office zou moeten gebruiken in die tijd. Terwijl wat meegeleverd werd het ook kon. Internet was toen ook lang niet wat het nu is.

De huidige CEO Satya Nadella is wel een heel stuk beter dan Steve Balmer idd daar ben ik het volkomen mee eens. Maar zelfs Steve Balmer en Bill Gates geloofden nooit in Exclusiviteit.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 28 januari 2016 02:03]

Precies,ik vind het ook zo fijn dat ik al mijn microsoft producten gewoon op al mijn linux systemen kan gebruiken, van microsoft office tot direct3d: heerlijk die compatibiliteit, heel anders dan al die opensource meuk van dat gemene google :P
Ben jij (als één van de weinige) linuxgebruikers bereid om meer dan 100¤ te betalen voor een office pakket op linux? Tuurlijk niet. Microsoft is geen nonprofit organisatie en ziet (terecht) weinig voordeel in een office voor linux.
Wat een onzin, de bereidheid te betalen is bij linux gebruikers en bedrijven minstens net zo groot als op andere platformen (afgaande op de humble indie bundles zelfs groter)

Overigens is dat niet zo relevant aangezien mijn reactie probeerde te laten zien dat microsoft als het ze zo uitkomt helemaal niet zo'n brede ondersteuning bied en dat de nieuwe strategie gewoon pure commerciele noodzaak is.

Datgene wat Nimac91 google verwijt speelt in brede zin al jaren bij microsoft en een paar uitstapjes naar een ander platform veranderd dat echt niet ineens: dat noemen we meten met twee maten.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 27 januari 2016 00:06]

Microsoft doet vast wel marktonderzoek. Bij het marginaal aandeel linux gebruiker (jaja, weerleg het maar, het zijn er vast honderden miljoenen... Niet!) zijn er weinigen bereid om te betalen voor een office pakket van microsoft, net omdat microsoft office niet open source zal zijn. Bovendien zijn er voldoende alternatieven. Neem nu nog dat de helft van de linuxgebruikers wil betalen, dan nog gaat microsoft niet ontwikkelen voor linux, ze willen immers dat je windows installeert. Bij apple is dat een andere zaak. Bij apple gebruikers is het meerendeel bereid om voor office te betalen en is de kans klein dat deze gebruikers terug overschakelen naar windows.
Ik raad je aan om mijn reactie ook even te lezen, inclusief de reactie waarop ik reageer.

Het gaat hier NIET of het wel of niet interessant is voor microsoft om voor linux te ontwikkelen, het gaat om de stelling van van Nimac91 dat Google gemeen is omdat ze geen youtube app voor windows phones maken terwijl hij Microsoft de hemel in prijst ondanks dat die hetzelfde doen (en zelfs in grotere mate).

En offtopic: ik werk in een middelgroot bedrijf en MS office is eigenlijk het enige wat ons nog weerhoud om op 90% van onze desktops gewoon linux te zetten.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 27 januari 2016 19:25]

My bad.

Reactie op je off-topic. Dat is nu net één van de redenen waarom MS niet voor Linux ontwikkelt :)
Reactie op je off-topic. Dat is nu net één van de redenen waarom MS niet voor Linux ontwikkelt :)
Precies, en dat is ook waarom ik het onzin vind dat mensen microsoft tegenwoordig de hemel in prijzen: een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken ;)
Yep, maar, ik geef ze geen ongelijk. Het blijft een bedrijf die winst willen maken, net als apple, google, enz.
Ik denk eerder dat ze gaan denken: Goh, dat had Apple al héééél lang.
Stuk minder vernieuwend? Het enige verschil is een waaier in plaats van een vierkant.
Dat Windows phone nota bene al had.
Vernieuwend is wel een beetje een irritant buzz word aan het worden. Iets hoeft er niet nieuw uit te zien om beter te zijn. Gelukkig juist niet, soms zijn de oudere opties gewoon beter.

Wel ben ik het met je eens dat het alleen maar goed is dat microsoft zich aan het verbreden is naar andere OS systemen, kan google nog veel van leren (ter info; google apps op Windows zijn een drama). Apple ook, maar bij hen zit het in het concept om het niet te doen.
This seems only to be available for devices with displays greater than 5 inches
Ik zie de optie niet op Lumia 930 met W10M fast ring.

In het kader van het eenhandig gebruik; door de Windows toets even ingedrukt te houden, halveert het scherm en kun je gemakkelijker iets aanklikken dat bovenaan staat. Super handig.

[Reactie gewijzigd door geertdo op 26 januari 2016 11:37]

Je moet langdurig op de spatie balk drukken voor positie keyboard, komt dan een blauw kader om de toets layout en sleep je hem waar je wilt. Met de home toets lang indrukken halveer je je scherm zodat je met 1 hand je scherm ook boven kan bereiken op phablets.
Wel toestel liggend gebruiken. In portrait mode heeft het weinig zin.
Ik maar proberen en proberen maar geen respons. Tot ik erachter kwam dat het nog WP8.1 is xD
Voor wie geïnteresseerd is om het testen op iOS:
Do you own an iPhone (5S or newer)? Do you think your native iOS keyboard could use improvement?

Word Flow keyboard has long been one of the highly praised features on Windows Phone and was used to break the Guinness World Record for fastest texting. We are now working on extending this keyboard to other platforms, starting with iOS.

Before publicly releasing this keyboard to the App Store, we’d love to give Insiders like you a preview. With your feedback, we’ll build a roadmap of improvements to the keyboard over time.

If you’re interested in participating in this beta program, just send an email to wordflow@microsoft.com with subject line “I want in!” and we’ll be in touch!

The Windows Insider and Word Flow teams
Bron

[Reactie gewijzigd door Chocoball op 26 januari 2016 07:59]

Waar zijn de cijfers ?
Nooit begrepen waarom je shift moet indrukken voor de cijfers.
En zitten de speciale tekens eindelijk op hun plaats ? Want bij ELK onscreen keyboard is dat anders Bij de ene zit de + als je de G lang ingedrukt houdt, bij de ander moet je (2x !) shift indrukken om bij de + te komen.
Voor Android is er maar een toetsenbord met dezelfde layout voor tekens als een computer toetsenbord: Hackers Keyboard. Voor iOS geen een.

Laat daar eerst maar eens een standaard voor komen.
Je kan ook de bijbehorende letter langer ingedrukt houden, Dan komt het cijfer als keuze in beeld. Dus de Q -> 1, W -> 2, etc.

Op Windows 10 (dus niet "for mobile") werkt het nog handiger. Dan is swipen vanaf de letter naar boven al genoeg om het cijfer te krijgen. De Q -> Swipe omhoog -> 1. Dat dit niet werkt op mobile is mij nog steeds een raadsel.
Dat is idd een mooie optie maar lang niet alle onscreen keyboards (ook niet die van het 'gebruikersvriendelijke' iOS) hebben deze optie. En kennelijk op Windows Phone ook niet zoals je zegt. O.a. Swiftkey heeft dit gelukkig wel, maar daar zoek je weer naar de speciale tekens die op een andere plek zitten wat niet configureerbaar is.
Waarom niet a;s je bijv. de P lang indrukt, je de [ ] en \ kan kiezen en de L de ; en ' ?

Wat gelukkig wel werkt bij de meeste onscreens is de accent / umlaut karakters door de letter lang ingedrukt te houden. Dat is weer beter geregeld dan op computer keyboards.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 26 januari 2016 09:35]

Dat laatste heeft OSX ook ;)
Op het onscreen keyboard ?
Want als je op het echte toetsenbord een toets langer ingedrukt houdt, herhaalt die gewoon (El Capitan 10.10.2).
Als je op een toetsenbord van een Mac bijvoorbeeld een e lang indrukt krijg je net als bij het onscreen keyboard in iOS alle verschillende leestekens met de e te zien.

Ik zou dan je instellingen van je keyboard ff checken, standaard staat het op leestekens als je toets langer ingedrukt houdt.

Waarom je dit onder windows nog steeds alleen met een ingewikkelde toetscombinatie moet doen is me al jaren een raadsel.

[Reactie gewijzigd door Isheara op 26 januari 2016 13:01]

Gaat een toetsenbord van een Mac niet op repeat dan, als je de toets langer ingedrukt houdt?
Dus als je in een tekstverwerker bent en je wilt een é hebben, dan moet je de e lang ingedrukt houden en een keus maken. Lijkt me erg onhandig en langzaam. Ik typ nu gewoon ' en een e en dan heb ik een é. Lijkt me veel handiger.
Voor een aantal leestekens is het misschien handiger, maar hoe typ jij bv een ę of een æ of een ½.

Ik kan geen zinvolle toepassing bedenken waarbij het ooit handig is geweest om een repeterende letter te typen door een toets ingedrukt te houden.... Dan gaat een aantal keer indrukken toch veel makkelijker, als je het überhaupt al zou gebruiken?
Repeteren is alleen 'nuttig' voor 'versiering' en natuurlijk als input voor games. Al neem ik aan dat deze functionaliteit in Mac OS alleen in editors geactiveerd wordt.

Bij incidenteel gebruik is de Mac methode handige en met nauwelijks een leercurve. Zeker belangrijk wanneer je meeneemt dat zo veel mensen nauwelijks kunnen typen.

Maar voor wie veel typt is het belangrijker dat veelgebruikte functionaliteit snel beschikbaar is. Het gebruiken en 'kennen' van de deadkeys ( ~ ` ' " ^ ) en voor zeldzamere zaken de combinatie met Alt-Gr is dan voordeliger.

Hoe maak je eigenlijk de keuze voor het gewenste karakter op de Mac? De e klikken tot je de gewenste hebt en dan enter?
Als je de e indrukt komen er een aantal opties die je vervolgens kunt selecteren door het desbetreffende nummer in te typen.

https://support.apple.com/nl-nl/HT202317

Via de instellingen van het keyboard is in te stellen of je repeater of speciale tekens in wilt stellen bij lang indrukken.

[Reactie gewijzigd door Isheara op 27 januari 2016 21:34]

De situatie die ik vertelde was voor Windows 8 en 10. Zowel de "normale" als de "for mobile" versie kennen deze shortcuts waarbij de "normale" versie ook nog een swipe mogelijkheid kent.
Waarschijnlijk omdat op W10Mobile je kunt swipen over het hele toetsenbord om woorden te maken. Dat kan namelijk niet op het virtuele toetstenbord van de W10 tablets.
Mja.. maar laten we eerlijk zijn. Een losse swipe van de Q naar boven (dus het toetsenbord af) kan best geïnterpreteerd worden als een 1. Kan volgens mij nooit moeilijk zijn.

en nooit getest (ga ik vanavond eens doen) maar ondersteund het W10 virtual keyboard ook geen swipe?
Nee, ik probeer het nu en het werkt niet helaas. wat trouwens ook werkt is omhoog swypen vanaf bijvoorbeeld de A om speciale tekens zoals â, å en ã te zien. Geld dus niet alleen voor cijfers op de bovenste rij.
Kan iemand mij uitleggen waarom Microsoft dit doet? Waarom zouden ze überhaupt dit soort dingen ontwikkelen voor andere platformen? Het kost alleen maar geld en ze schieten er nauwelijks iets mee op, correct me if i'm wrong.
Omdat Microsoft in tegenstelling tot de concurrentie zich volledig focust op cross-platform ontwikkeling ter stimulering van hun cloud producten. Microsoft verdient haar geld met software, cloud, bedrijfssoftware en nauwelijks met Windows.

Op de langere termijn zullen een Google het nog moeilijker krijgen op de zakelijke markt. Microsoft kan volledig ontzorgen en ondersteunt ook nog eens Google en Apple hun platformen.
Precies. Jij snapt het (volgens mij, en dat is ook maar een mening)
Als een bedrijf klant is bij Microsoft dan kan het bedrijf alle soorten hardware en besturingssystemen gebruiken. Microsoft zorgt ervoor dat werknemers hun eigen device kunnen meenemen en toch de zelfde ervaring hebben.

Satya Nadella heeft hier een heel duidelijke visie over (mobile first, cloud first) hier moet je mobile niet verwarren met een mobieltje, want het gaat hier over de mobiele ervaring van de gebruiker die op alle soorten apparaten het zelfde moet worden. Hij zegt hiermee dat apparaten komen en gaan en dat de ervaring veel belangrijker is. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk met office 365 op alle soorten apparaten te werken en deze synchroon te hebben via de cloud.
Eh, Microsoft maakt software. Zegt je dat iets?

EDIT: kijk eens aan, een -1.

Goed. Ik gebruik software van Twitter, ABN-AMRO, Tweakers.net, blablabla. Ik kan hier wel 100 bedrijven noemen waar ik gratis software van gebruik.
Nog nooit in mijn hele leven een cent voor betaald. Waarom doen die bedrijven dat toch?

Microsoft verdient elk kwartaal miljarden. Ik heb altijd wat moeite met mensen die denken dat ze slimmer zijn dan bedrijven zoals Microsoft. 'Het kost alleen maar geld'. Of de schrijver moet boekhouder zijn van Microsoft en daarom zeker weten dat Microsoft 'er niks mee opschiet' of hij kletst maar wat. Ik denk dat hij maar wat kletst.

[Reactie gewijzigd door GerCor op 26 januari 2016 09:46]

Leuk idee. Bizar dat microsoft eerst de andere platformen bedient ipv zijn eigen platform.
Inmiddels wachten we al een jaar of 2 op cortana voor Android (momenteel alleen US)
Ik heb het op mijn OPO maar dan gebruik ik liever Google Now.
Hmm, staat niet in play store voor non us region?
Nee, ik kreeg de app bij een OS update.
Dit is een Insider Program. Tegen dat dit publiekelijk beschikbaar is zal hetzelfde toetsenbord waarschijnlijk ook al lang beschikbaar zijn voor Windows 10 Mobile.
Dus niet. Windows phone had het eerder. Dat je denkt wat je denkt ligt aan een onvolledig artikel.
Zie reactie van MRE-Inc.
iOS heeft meer gebruikers, dus is een grotere markt voor dit soort experimenten. En zeg nou zelf: je kunt beter gebruikers van een ander platform als proefkonijnen gebruiken, om vervolgens een goed stabiel product daaruit te halen en op je eigen platform in te zetten.
In de eerste zin staat dat het lijkt op die wat microsoft al voor zijn eigen platform heeft.
Althans er staat nergens wat jou opmerking bevestigd in bovenstaand artikel?
Of ben ik nog aan het slapen haha?
Lees ook even het tweede deel van die zin, vanaf het woord 'maar'... Hoewel het toetsenbord op zich lijkt op het WP-toetsenbord, is de 'eenhandbediening' nog niet op WP te vinden.
Er is een eenhandige modus op Windows (&123 ingedrukt houden, en dan via het middelste icoontje kun je dat aanpassen). Het is echter gewoon een kleiner, naar rechts geschoven toetsenbord en geen rond toetsenbord.
Klopt, het ziet er anders uit dan op de afbeelding die getoont wordt in dit artikel, maar eenhandige modus op mijn 950xl met W10M zorgt er wel voor dat ik met mijn rechterduim bij de toesten kan komen die links op het scherm staan. Dat kan ik met het normale keyboard dus niet.
Het is de indeling die hetzelfde is, niet het ontwerp qua knoppen in een kwartcirkel. Dus waarschijnlijk (ik heb geen Windows-telefoon) zit daar de smiley ook standaard linksboven met shift linksmidden en de cijfers linksonder... Maar nu dus op de iPhone ook in een kwartcirkel voor bediening met 1 hand.
De indeling op het windows toetsenbord is niet hetzelfde als hierboven, de smiley zit dan links naast de spatie en tussen de smiley en de spatie zit de komma toets. shift zit boven de smiley.
Bizar. Net zoals het nieuws ze iOS applicaties willen gaan ondersteunen. Je gaat bijna denken dat Microsoft zelf niet meer geloofd in mobiel Windows op eigen kracht.
Weinig bizar aan als je de acceptatie ziet van Windows op mobiele devices. Dan kun je 2 dingen doen blijven op dat dood paard wedden of je kansen vergroten door ook voet aan de grond te krijgen op die alternatieve platformen.

Vind het als voornamelijk Linux en Apple gebruiker wel bewonderenswaardig de nieuwe richting die Microsoft kiest. Vroeger ging men allerhande tactieken toepassen om het dan maar te forceren maar nu probeert men het op een andere manier waar iedereen wel iets bij te winnen heeft.
De topman van MS heeft bij zijn aantreden al gezegd dat hij MS software op elk apparaat beschikbaar wil maken dus echt verassend is het allemaal niet.
Dat juist wel denk ik. Ze willen een compleet OS gaan bieden, met mogelijkheden voor iOS devs om hun apps makkelijk te porten naar WM. Samen met Continuum wordt het een complete ervaring, waarmee je 1 apparaat gebruikt als vervanger voor je telefoon, tablet en laptop.
Ze zitten alleen nog midden in de ontwikkeling.
Net zo bizar dat Apple software uitbrengt voor Windows, Je gaat bijna denken dat Apple zelf niet meer gelooft in OS X op eigen kracht...
Ik denk dat daar de volgende gedachte achter zit.

Als ze op concurerende platformen zien hoe goed onze software is gaan ze misschien meer producten van ons afnemen. (Hard en software)

[Reactie gewijzigd door ard1998 op 26 januari 2016 07:17]

Zou ook wel een lumia en een surface tablet willen hebben... Maar het is nog niet af en ik heb (zeker met een surface tablet) geen zin om systeembeheerder te moeten spelen als iets het niet goed doet, zoals ik bij m'n oude Asus T100 had...
Maar ik geloof erg in hun nieuwe richting van Continuüm.
Ik heb een Surface Pro 4 en een Lumia 950 XL. In de praktijk loop in zelden tegen bugs aan.

Al die verhalen op internet dat Windows Mobile 10 niet af is, herken ik in de praktijk totaal niet.
Ik anders wel, ik mis nog steeds diverse features in het OS, zoals de mogelijkheden onder de zoekknop, het bijhouden van mijn data gebruik tijdens tethering (de app gaf dit aan, de vaste optie in W10 niet), goede navigatie software (de MS app is lang niet zo mooi als Here Drive) en als laatste had ik gisteren weer een crash van het start scherm waardoor een reboot nodig was.

Wat betreft dit toetsenbord, dit hebben wij gewoon nog niet, we hebben wel de mogelijkheid om het toetsenbord kleiner te maken maar niet op die manier. Vind dit dan ook een bijzondere ontwikkeling, zeker gezien dit een feature is voor de concurrenten is waar MS of W10m in het specifiek niets aan heeft. Gaan mensen hierdoor sneller een W10m toestel kopen? Nee juist eerder niet. Gaan mensen hierdoor eerder MS diensten gebruiken? Nee natuurlijk niet.
Dus was is het doel om dit uit te brengen bij de concurrenten, zeker wanneer W10m het zelf nog niet heeft?
HERE Drive staat sinds gisteren weer in de store voor Windows Mobile 10.
Microsoft maakt software. Dat doen ze al jaren. En daarnaast maken ze hardware (of eigenlijk, laten ze hardware maken). Je kunt Microsoft software op vrijwel elk merk hardware gebruiken dus waarom niet op een iPhone? Kortom, ik snap helemaal niks van jouw vraag.
Wat valt er niet aan te begrijpen?

Microsoft maakt grotendeels software ja, maar het is wel een software bedrijf, en als bedrijf heb je het doel om winst te maken.

Winst kan je op diverse manieren halen. Het uitbrengen van Office op alle systemen is voor iedereen logisch, Office is een betaald software pakket die door heel veel bedrijven en consumenten worden gebruikt. Brede ondersteuning zorgt dat mensen dit blijven gebruiken, op het moment dat je andere systemen buitensluit, ga je klanten verliezen.
Cortana is spraaksoftware die Bing gebruikt, Bing is een inkomstenbron voor MS die ze veel groter willen maken. Maak je Cortana groot dan kan dit in de toekomst een veel sterkere marktpositie geven, wat dus een veel grote omzet oplevert.
Xbox Live is een gamingdienst waar MS geld aan verdient, door hier meer en meer mensen op te krijgen, stijgt de omzet.

Op al die 3 vlakken begrijp ik dan ook volledig dat MS hiermee bezig is op iOS en Android, het zijn logische zetten die je als heel bedrijf omhoog helpt. Natuurlijk zou je het argument kunnen aandragen, dat wanneer je Office alleen op Windows telefoons uitbrengt, dat je hierdoor meer telefoons zou verkopen, en dat argument zou ook zeker waar zijn. Echter is het al een bewezen feit dat dit lang niet zoveel doet als dat MS had gehoopt, en omdat Office veel te belangrijk is voor het bedrijf, vinden ze de gigantische winst en marktpositie van Office belangrijker, dan de positie en winst van Windows Phone/Mobile.
Hetzelfde geldt voor de andere 2, die hebben meer baat bij brede ondersteuning.

Maar neem nu dit toetsenbord. Gaan ze hiermee winst behalen? Nee. Gaan ze hier een marktpositie mee vergroten? Nee. Beter gezegd, ze zouden hiermee eerder hun winst en marktpositie mee verlagen. Want zeg even voor de grap dat consumenten dit zo geweldig vinden, dan willen ze helemaal geen Windows toestel, want die heeft dat toetsenbord niet eens.
Dit levert MS dus helemaal niets op, en dit is wel een bedrijf, doe hoe gaan ze deze investering rechtvaardigen? Geen directe winst, geen verbetering van eigen ecosysteem. De enige die voordeel hebben, zijn de concurrenten.
Dit levert MS dus helemaal niets op, en dit is wel een bedrijf, doe hoe gaan ze deze investering rechtvaardigen? Geen directe winst, geen verbetering van eigen ecosysteem. De enige die voordeel hebben, zijn de concurrenten.
Dat lijkt zo, maar is misschien nét iets te kort door de bocht:

MS is bezig om hun gehele (productieve) ecosysteem op andere operating systems beschikbaar te maken. Zolang ze hiermee een betere ervaring kunnen bieden dan anderen, hebben andere mobiele office suites zoals Polaris, Google Docs en de Apple variant (bestaat die?) geen schijn van kans. Losstaand voegt dit toetsenbord inderdaad weinig voor MS toe, maar veel gebruikers zien wel dat het van MS is, alleen al omdat het niet snel standaard geïnstalleerd is, ze moeten het uit de app-/playstore halen. Dit is een heel mooi reclamemiddel voor MS, waarmee ze zeer veel (vooral zakelijk) publiek kunnen bereiken. Niet alle producten hoeven winst te maken, het gaat om de som der delen en in de strategie welke MS lijkt te hanteren, hebben ze het element "operating system (Android, iOS, WP)" compleet weg weten te halen. Dit is een sluipende weg naar marktdominantie zonder dat ze afhankelijk zijn van het succes van hun eigen operating system. De meeste gebruikers kijken toch niet verder dan de applicatie en de UI.

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 26 januari 2016 13:53]

Ik sprak van de week nog een verkoopleider van de een hele grote winkelketen. De vraag was waarom ze blikjes frisdrank verkochten terwijl ze toch echt volledig gericht zijn op elektronica. 'Om er iets aan te verdienen natuurlijk', zei hij. Ik zei: En daarom verlenen jullie service?'. 'Nee, want service kost geld', zei hij. Waarop ik zei: 'personeel kost ook geld'.

Kortom, de reden voor MS iets te doen, ook dit toetsenbord, is geld verdienen. En daar zijn ze erg goed in. Jou lijkt het misschien niet verstandig maar jij neemt dan ook niet de beslissingen bij MS. Daar hebben ze mensen voor in dienst die dat wel kunnen.

Overigens, ik werk ook niet bij MS en neem ook niet zulke beslissingen dus ik ben NIETS beter dan jij, mocht je je persoonlijk aangevallen voelen. Over dat toetsenbord zal dus wel goed nagedacht zijn door de mensen bij MS die daar verstand van hebben. Ga ik van uit.
Op mijn Lumia 830 werkt W10M slow ring een stuk beter dan 8.1, de edge browser kan zelfs foutafhandeling doen, zonder de browser dicht te klappen, en het werkt een stuk vloeiender, het zijn vooral de nieuwste modellen waar de klachten zijn.
Laat ze eerst maar eens zorgen dat ze hun eigen zaakjes op orde hebben. Inmiddels zijn we alweer maanden na de beloofde release datum voor wm10, en bevat het OS nog steeds veel bugs.
En intussen lijkt het alsof ze meer energie steken in ios en android dan hun eigen os
IOS en Android developers werken niet mee aan W10M. Daarnaast heb ik zelf weinig issues met het OS en loop ik in dagelijks gebruik niet snel tegen bugs aan.
IOS en Android developers werken niet mee aan W10M.
Misschien is dat juist de oorzaak van het probleem! Het Wordflow toetsenbord op mijn Lumia 950XL werkt over het algemeen best aardig, maar in de Edge browser werkt het juist weer niet goed. Laat ze dat (en zo zijn er nog heel veel meer issues) eerst met spoed repareren, voordat ze resources inzetten op het ontwikkelen van een toetsenbord voor een ander OS!

MS kan diezelfde euro's maar een keer uitgeven en volgens mij levert dat toetsenbord op iOS niets op. Daar tegenover staan klanten die veel geld hebben betaald om een Microsoft toestel te kopen die nog met flinke bugs kampen.
Hoe weet je dat? Ken jij elke iOS en Android developer persoonlijk?
De beloofde releasedatum voor Windows 10 Mobile voor oudere toestellen was januari, dat is niet "maanden verder".
Nee hoor. December.

Inmiddels is het bijna februari.
Eind december-begin januari. Kwalificeert nog steeds niet als "maanden verder".
Maar begin december / begin februari wel :+
Maar goed dat "begin" december dan nooit gezegd is...
Maar "eind" ook niet
Dat zou een gedachte kunnen zijn maar ...

Neem een Media Markt. Je wilt een Tv kopen bij MM want die is goedkoper dan bij jouw lokale TV boer. Echter, je hebt geen eigen vervoer en moet dus een auto huren om die TV aan te kunnen schaften. Wat zegt de MM dan? Nee hoor, u hoeft helemaal niet naar onze winkel te komen, u kunt de TV ook online bestellen, dan komen wij de TV gratis thuis afleveren. Kan het makkelijker?

Dus, handig die MS software. Maar moet ik dan een Windows (hardware) product aanschaffen?
En dan zegt MS: nee hoor, onze software is ook op iOS en Android beschikbaar. U hoeft daarvoor dus helemaal geen MS hardware aan te schaffen.
Niet dat dit niet handiger is ofso, maar imho zijn alle onscreen toetsenborden op een 5 inch of kleiner scherm gewoon met 1 hand te bedienen.
Dus je beweert dat elke gebruiker handen heeft die groot genoeg zijn om met 1 hand te bedienen?
Dat het kan betekent nog niet dat het makkelijk is, zoals je zelf zegt. Maar Microsoft lijkt wel je standpunt te ondersteunen - voor kleine telefoons is het op W10M vooralsnog niet beschikbaar (althans, dat was bij uitkomen van deze feature niet het geval). Ben benieuwd of dat ook voor de iPhones gaat gelden. Idealiter kun je zelf instellen hoe groot het verkleinde toetsenbord is, zodat mensen met een kleine duim hem kleiner kunnen instellen dan mensen met wat grotere vingers zodat ze meer bereik gebruiken en dus preciezer de knopjes kunnen indrukken :)
IMHO niet, maar dat is geen humble opinion maar gewoon een feit dat ik je kan tonen. En ik heb nog 'maar' een 4,3". Voor bv. de enter en backspace (in WP8 zitten die helemaal rechts) moet ik de telefoon al deels 'los' laten, met het risico dat hij kan vallen.

Ik ben eenzijdig verlamd en voor mij is dit supergoed nieuws! Ik hoop dat de waaierlay-out ook snel op WfM komt. Bovenstaande probleem is voor mij een reden om geen L950 te kopen. Als ik met 4,3" niet uit de voeten kan, kan ik dat met 5" al helemaal niet. Misschien maakt de waaierlay-out het moigelijk om een upgrade te kopen, want MS heeft vooralsnog geen nieuwe 4-4,5" telefoon aangekondigd.
Wat ik niet helemaal begrijp, kan je zomaar andere toetsenbord layouts/technieken downloaden in de AppStore?
Ja dat is mogelijk.
Wat me opvalt is dat de laatste tijd steeds vaker artikelen op Tweakers.net komen, die in een van de eerste reacties sterk gecorrigeerd worden. Misschien dat Tweakers.net de bron beter moet checken. Of een goede bron nemen. In dit geval zou dat WindowsCentral geweest zijn. En niet een click en emotie site zoals Theverge. Winsupersite zou voldoenden moeten zijn, maar ik stel voor dat Tweakers.net artikel dubbel checked (met voor Windows WindowsCentral(.com)
Het nadeel van een onvolledig artikel is ook dat velen het klakkeloos overnemen. Zelfs nadat het artikel al gecorrigeerd is.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 26 januari 2016 09:06]

Ik vind het juist al een hele stap dat ze artikelen aanpassen en corrigeren. Bij veel andere sites (vooral de amerikaanse) kom je incorrecte informatie tegen die nooit wordt gecorrigeerd. Er staat dan een hele discussie, maar niet iedereen leest dat. Sterker nog, in een volgend artikel wordt dan nog steeds de incorrecte informatie aangehaald.

Ik vind het wel zo transparant hoe T.net het doet en ze kunnen met een kleine redactie ook niet alles journalistiek helemaal checken.
Eens. Super.
Maar het blijft dat de schade al gedaan is. Het artikel moet direct goed zijn. Kijk zelf maar hoe vele lezers iets denken ondanks dat het artikel aangepast is. Of überhaupt een 2de keer lezen.