Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties
Submitter: -The_Mask-

Corsair kondigt zijn eerste twee small form factor-voedingen aan. De SFX SF600 en SFX SF450 zijn beiden modulair, hebben een 92mm-ventilator die stilstaat als er weinig warmteontwikkeling is en zijn voorzien van een 80 Plus Gold-certificaat.

Volgens Corsair zijn de voedingen de enige sfx-psu's die gebruikmaken van een 92mm-ventilator. Dat moet resulteren in lage geluidsproductie en goede koeling. De fan maakt gebruik van Corsairs 'Zero RPM Fan Mode', waarbij de fan uitschakelt als er weinig energie verbruikt wordt en de draaisnelheid afhankelijk is van de temperatuur.

De voedingen zijn volledig modulair en hebben vier sata-aansluitingen en twee pcie-connectoren. Omdat de psu's voldoen aan de sfx-standaard kunnen ze gebruikt worden in kleine builds. De SF600 wordt door Corsair zelf gebruikt in de Bulldog, een compacte game-pc die de fabrikant toonde tijdens Computex 2015. Eind 2015 presenteerde Corsair ook al een waterkoelsysteem voor m-itx-systemen, dat eveneens afkomstig was uit deze computer. De Bulldog zelf moet nog verschijnen.

De SFX SF450 is volgens Corsair direct beschikbaar en de SF600 zou binnenkort moeten volgen. De adviesprijzen bedragen 120 en 90 dollar, exclusief belastingen. Omgerekend inclusief btw komt dat neer op ongeveer 132 en 99 euro.

Corsair SFX SF600 en SFX SF450Corsair SFX SF600 en SFX SF450Corsair SFX SF600 en SFX SF450Corsair SFX SF600 en SFX SF450Corsair SFX SF600 en SFX SF450Corsair SFX SF600 en SFX SF450Corsair SFX SF600 en SFX SF450Corsair SFX SF600 en SFX SF450

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Benieuwd wie eigenlijke fabrikant is. De high-end normale PSU's van Corsair komen van het uitstekende Seasonic, zou mooi zijn als dat hier ook zo zou zijn.
Seasonic voedingen zijn niks bijzonders, er zijn genoeg andere OEM's welke vergelijkbare of zelfs betere voedingen kunnen maken. Seasonic is maar een kleine OEM, ze hebben niet de allerbeste apparatuur of allerslimste mensen aan het werk. Geen ťťn Seasonic voeding springt er op dit moment dan ook uit.

Wat betreft deze twee voedingen ze komen van Great Wall, maar Corsairs eigen engineers hebben er aan mee gewerkt, dat doet Corsair tegenwoordig altijd wel bij bijna alle voedingen. Corsair voedingen zijn eigenlijk nooit gewoon een willekeurig design van een willekeurige OEM met hun eigen naam erop.

Met ťťn uitzondering en dat zijn de Corsair voedingen gemaakt door Seasonic. Weer doordat Seasonic zo klein is. Ze hebben gewoon niet de mogelijkheden tot het produceren van meerdere verschillende designs. Daarom zie je dat als een voeding van Seasonic komt, verkocht door Seasonic of andere fabrikant, eigenlijk allemaal hetzelfde zijn op het uiterlijk na en eventueel een andere fan. Voor de rest zijn ze allemaal vrijwel hetzelfde.

Seasonic heeft op dit moment dan ook maar enkele platformen beschikbaar.
• S12II en modulaire variant M12II (EVO), 80PLUS Bronze platform.
• G-series, 80PLUS Gold semi-modulair, non modulaire variant S12G is al EOL
• Meer budget georiŽnteerd 80PLUS Gold platform met vooralsnog onbekende naam, o.a. terug te vinden in Cyonic een dochter van Seasonic.
• High-end 80PLUS Gold design genaamd KM3 t/m 850W en XM2 1000W t/m 1250W
• High-end 80PLUS Platinum design genaamd XP2 t/m 860W en XP3 1000W t/m 1200W

Dat zijn op dit moment de platformen van Seasonic, op dit moment weinig interessant allemaal. Maar de nieuwe series komen eraan. Focus Gold, Focus Platinum, Prime Platinum en Prime Titanium.
Gezien de efficiency certificaten (80PLUS GOLD/PLATINUM) die ze hebben, zegt dat wel iets over de kwaliteit van die Seasonic voedingen. Blijkbaar vindt Corsair bepaalde voedingen van Seasonic ook goed genoeg om alleen maar hun logo op te plakken en door te verkopen.
Je noemt ze echter allemaal "niet bijzonder" en "weinig interessant". Kun je ook uitleggen waarom?

Wat deze SFX voedingen betreft: mooi! Meer mogelijkheden voor de kleinere form factor kasten. Ik hoop dat meer fabrikanten hierop inspringen :)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 9 maart 2016 10:03]

Gezien de efficiency certificaten (80PLUS GOLD/PLATINUM) die ze hebben, zegt dat wel iets over de kwaliteit van die Seasonic voedingen.
Nee het 80PLUS certificaat of het rendement heeft echt helemaal niks te maken met de kwaliteit. Een 80PLUS of 80PLUS Bronze voeding kan prima veel beter zijn als een 80PLUS Gold of Platinum voeding. Neem nu bijvoorbeeld de oude Antec CP voedingen met 80PLUS certificaat of Antec Signature voedingen met 80PLUS Bronze certificaat. Deze voedingen zijn bijvoorbeeld veel beter als bijvoorbeeld FSP's Aurum met 80PLUS Gold certificaat of Aurum 92+ met 80PLUS Platinum certificaat. Verschil in prestaties en kwaliteit is echt groot in het voordeel van de twee Antec series.
Blijkbaar vindt Corsair bepaalde voedingen van Seasonic ook goed genoeg om alleen maar hun logo op te plakken en door te verkopen.
Zijn op dit moment twee Corsair voedingen gemaakt door Seasonic en dat is de AX760 en AX860, deze voedingen werden al weer 4 jaar geleden gelanceerd en zijn ondertussen ingehaald door beter presterende voedingen welke stiller zijn en goedkoper.
Je noemt ze echter allemaal "niet bijzonder" en "weinig interessant". Kun je ook uitleggen waarom?
Prijs/kwaliteit/prestatieverhouding, ze zijn gewoon te duur, maar waarschijnlijk kan de prijs niet omlaag doordat de voedingen dan worden verkocht met verlies.
Vergelijk je hierin ook de interne onderdelen m.b.t. de prijs kwaliteitsverhouding? Ik ben erg afgeknapt op Corsair sinds ik goedkope Capxon condensatoren tegen ben gekomen in de high-end series (die uiteraard bol stonden na een jaar gebruik). Tot nu toe zo'n zelfde grapje niet tegengekomen bij Seasonic voedingen.
Be Quiet voedingen presteren qua efficientie ongeveer hetzelfde of net iets beter dan Seasonic, echter gebruikt Seasonic betere condensatoren. Be Quiet gebruikt Teapo's. Ik geloof niet dat dit de allerslechtste zijn, alleen Seasonic gebruikt A-merken zoals Nippon Chemicon en Rubycon.
Ben ik de enige die "meh" denkt als ik deze hoge vermogens zie? Voedingen zijn veel efficiŽnter als je ze meer belast, maar 450 watt is zwaar overkill en ontzettend inefficiŽnt voor een i3 + igpu. Niet iedereen wil een high-end gaming pc in z'n kleine kastje bouwen.
Maar voor die mensen zijn er dus ook andere voedingen ;)
Ik zit momenteel te kijken naar een Matx kast die kleiner is dan sommige Itx kasten https://www.kickstarter.c...ries-the-18l-matx-us-made

En hierin is zo'n 600w perfect. 2 kaarten en een i7 kun je ervan draaien, en zo'n krachtpatser in een kleine kast klinkt toch heel leuk.
Je kunt niet zo algemeen zeggen dat voedingen efficiŽnter zijn als je ze meer belast. Toen ik mijn voeding uitkoos, (jaren geleden) bleek uit tests dat de 450 W en 650 W varianten bij dezelfde lage vermogens, bijvoorbeeld 50W en 100W, gewoon exact dezelfde efficiŽntie hadden. Er was dus helemaal geen reden om wat betreft efficiŽntie de lager vermogen voeding te nemen. Het lijkt erop dat de moderne hoge efficiŽntie voedingen zich op dat punt anders gedragen, en dat die oude vuistregeltjes niet meer op gaan.

[Reactie gewijzigd door AHBdV op 9 maart 2016 13:12]

Volgens Corsair zijn de voedingen de enige sfx-psu's die gebruikmaken van een 92mm-ventilator. Dat moet resulteren in lage geluidsproductie en goede koeling.
Tja, de populairste (en beste) sfx-voedingen gebruiken 120mm fans, die nog stiller zijn bij dezelfde luchtverplaatsing (want minder rpm nodig voor dezelfde luchtverplaatsing). Deze claim van Corsair lijkt me dus vooral gebakken lucht a.k.a. marketing.
pricewatch: Chieftec SFX-500GD-C (geldt ook voor de Sharkoon bijvoorbeeld).
Ik dacht dat je die chieftec voeding niet in iedere positie kan monteren. Als je een case heb die liggend en staand gebruikt kan worden dan kan je misschien beter voor een andere kiezen.

Edit: Bron gevonden: http://nl.hardware.info/r...w-80plus-gold-sfx-voeding

i quote: "De voeding is voorzien van een 12 cm ventilator die alle componenten koel houdt. De ventilator is een Globefan S1201512MW, een exemplaar met een standaard glijlager (sleeve bearing). Dat is wel even uitkijken, want een glijlager hoor je eigenlijk niet horizontaal te gebruiken, wat bij een voeding wel vaak het geval is."

Dat houdt dan blijkbaar in dat het minder verstandig is om deze voeding in die sjieke dunne silverstone cases te gebruiken die staand of liggend kunnen worden neergezet. of zelfs iedere case waarin de voeding horizontaal geplaatst wordt.

[Reactie gewijzigd door govie op 9 maart 2016 00:11]

Toch zijn de buren en van HW.info er zeer positief over. Ikzelf gebruik de Sharkoon (die eigenlijk qua design identiek is) waar een extra jaar garantie in zit. Ook heb ik ergens gelezen wel op details (qua onderdelen) anders is, maar of die fan anders is weet ik niet. Ik moet zeggen dat die bijna een jaar al geruisloos werkt en ben er zeer tevreden over.
Ik vind het ook raar, indien correct is het een rommelvoeding maar wel met een goud award. Performance is bought :+ Weet niet, maar wel gek, ik zou wel twijfelen over hwi hun reviews maar ook de voeding zelf na het lezen van hun review met die ene zin.

[Reactie gewijzigd door govie op 9 maart 2016 08:43]

De SFX specificatie is echter maar 100mm diep, een 120mm fan zorgt er dus voor dat de voeding net buiten de specificatie valt. Zeker met een voeding gericht op een klein formaat is dat niet altijd gewenst.

https://en.wikipedia.org/wiki/ATX#SFX
Dat zou goed kunnen, want die met 120mm zijn SFX-L-formaten. Ze passen meestal wel, omdat ze enkel wat langer zijn dan de reguliere versies. Maar om als Corsair zijnde nu te zeggen wat ze zeggen over de fan vind ik niet echt netjes, omdat het de indruk wekt dat er geen enkele andere PSU bedoeld voor een SFXbracket is dat een grotere/stillere fan heeft.
Modulaire SFX voedingen zijn wel een must, minder kabels voor betere airflow
Ja, dat dacht ik ook. Toen ging ik mijn systeem samenstellen en bleek na even nadenken dat ik van de voedingen waar ik de keus uit had toch alle kabels nodig had, dus ben lekker voor de niet-modulaire variant gegaan :')
Dat snap ik, dan is het ook niet erg.
Ik moest (wel eens waar oude) PC inelkaar zetten die relatief klein is en ik had problemen om met de kabels die ik niet gebruikte goed op te bergen voor betere airflow
Ik heb bij een oude PC – met oude voeding – wel eens gewoon de kabels afgeknipt die in de weg zaten. Is ook modulair toch? :+
Uh nee. lijkt mij ook niet echt een veilige oplossing. en wat als je ze toch nodig blijkt te hebben?
Zolang je geen sluiting maakt zou ik niet weten wat er onveilig aan is :p Zou dat bij een nieuwe voeding niet zo snel doen overigens...
Er blijft spanning naar toe gaan dus veilig is het niet. Er komt namelijk "energie" uit..

Edit. Verkeerde woordkeuzes.. anyways, goed isoleren en je kunt ermee door :9

[Reactie gewijzigd door CMSTRR op 8 maart 2016 22:04]

Spanning gaat nergens naartoe. Spanning is ergens. Er staat dus spanning op.

Er komt ook nergens energie uit. Er wordt alleen energie omgezet (maar niet significant wanneer de draadjes netjes elektrisch van elkaar geÔsoleerd zijn met tape, krimpkous, ductape of kauwgum bijvoorbeeld :+ ).

}>

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 8 maart 2016 21:47]

Er staat spanning op.

Is toch een juiste uitdrukking?

Als er spanning op staat gaat er iets naar toe..dat noemde ik energie.

Whatever. Als je de boel geÔsoleerd hebt is er niets aan de hand. Laten we t niet moeilijker maken dan nodig.

[Reactie gewijzigd door CMSTRR op 8 maart 2016 21:58]

Ja en nee

Er staat spanning op. Dat is correct maar er moet een stroom doorheen lopen wil je enrgie verplaatsen. Spanning betekent dat er een potentiaal verschil is. Er is dus potentie om een stroom te laten lopen. Maak je hier geen gebruik van dan is de netto energie verplaatsing nul.
Er komt geen energie uit. Uit de stopcontacten van je huis komt ook geen energie als je er niets in steekt. Het maakt niets uit of de kabel 3 mm is of 30 cm.
Je kan hooguit sluiting krijgen als een kabelkern de behuizing of iets anders raakt. Maar dat is prima te voorkomen met een stukje isolatie band
Verkeerde woordkeuze gebruikt. Je hebt gelijk
(los van of het handig is en of spanning gaat of staat)
Dan zijn stopcontacten dus ook heel erg gevaarlijk... ;)

[Reactie gewijzigd door friend op 8 maart 2016 21:47]

Ik doe het ook. Vorige week nog bij mijn nieuwe systeem met een Be Quiet! SFX Power 2 voeding. Voldoet prima voor mijn ITX systeem, maar molex stekkers? Al jaren niet meer gebruikt. Vier sata aansluitingen? De Metis kan maar twee ssd's herbergen. Als ik later de voeding overzet en meer sata aansluitingen nodig heb dan druk je er zo een stekker bij.

Onveilig? Zolang je weet wat je doet en geen sluiting maakt is er niets aan de hand. Die van mij zijn 'afgedopt' met een krimpkous.
Tenzij je echt iets heel verkeerd doet (zoals super slechte koelingscomponenten), heeft de hoeveelheid en plaats van de bekabeling weinig tot geen invloed op je luchtstroom.
https://www.youtube.com/watch?v=YDCMMf-_ASE

Maar nette en minimalistische bekabeling is niets mis mee. Ziet er intelligenter uit, en is handiger wanneer je stof uit je systeem moet verwijderen.
Intelligenter? Wat is er intelligent aan het opzij duwen en vastzetten van een kabeltje.
Okť: minder slordig, dan. Nu goed? :)
https://www.youtube.com/watch?v=YDCMMf-_ASE

uhm... ja nee dus.
cable management maakt dus echt totaal absoluut geen ene drol uit voor airflow.
Okee voor de netheid natuurlijk go nuts maar kom niet aan met het argument van airflow. ;)
Lol maar dat is een mega case met enorm veel CPU fans. Probeer het nou nogmaals in een hele kleine ITX behuizing met high-end onderdelen zonder 3rd party koelers..
Ja, want uiteraard zou je een overclocked i7 en high-end GFX kaart in een miniscule behuizing stoppen zonder adequate koeling en hopen dat je l33t cablemanagement skillz de uitkomst gaan bieden...

*zucht*

Natuurlijk zal het dan wel 'meer' een effect spelen (relatief gezien)... maar heb je het filmpje uberhaupt afgekeken? op het einde zit er zo veel rotzooi in die kast dat er letterlijk minder leeg volume beschikbaar is voor airflow dan in zo'n ITX behuizing, tenzij je natuurlijk een crappy ITX behuizing koopt en vervolgens met de ventilatiegaten tegen een muur of zo gaat zetten.

No offense, maar cable management is gewoon een totaal non-issue op het gebied van airflow/koelprestatie tenzij je zo slecht bent in systemen bouwen dat jij er als systeem builder op magische wijze wel een probleem van weet te maken.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 9 maart 2016 03:11]

Met een towerkoeler heb je sowieso veel meer oppervlak om de warmte af te voeren, ongeacht de rest van de behuizing. Die passen nou eenmaal niet in kleine ITX behuizingen. De warmte bij zo'n grote case word gewoon over een veel groter oppervlak verdeeld, de GPU zal de CPU niet snel opwarmen en vice versa.
Dit is wel interessant! Ik ben ook benieuwd welke onderdelen gebruikt zijn. Dat het fanless is is natuurlijk een bonus..maar die zal door de warmteproductie in die kleine kastjes vast regelmatig draaien ..
Goede voedingen zijn schaars in die grootte.

Ook voor het publiek dat Corsair wilt aantrekken denk ik dat een kleinere wattage uitbrengen ook markt heeft. Iig meer dan 650 aangezien sli of xf zelden gebruikt wordt op dat formaat.

[Reactie gewijzigd door CMSTRR op 8 maart 2016 21:32]

Nouja "fanless". Ik hoorde laatst hier dat dit gewoon marketing is doordat de fan technisch gezien gewoon niet goed werkt bij lage toerentallen of gewoon niet onder de 500rpm kan. Voedingen van bv beQuiet hebben wel goede fans die onder de 300 nog prima hun werk kunnen doen. Deze zijn dus ook niet semi passief maar gewoon goed stil actief.
Waarom zeg je dit tegen mij :P
daarnaast haalt zo'n kleine fan al snel 500 rpm. Zal allemaal wel meevallen. Er zijn gewoon indicators die een seintje geven als t te warm wordt zodat de fan weer gaat werken.

[Reactie gewijzigd door CMSTRR op 9 maart 2016 09:54]

Omdat danless dus helemaal geen bonus is, maar gewoon puur onkunde van de fabrikant kennelijk. 500 rpm met zo'n klein dingkie is natuurlijk helemaal niks, maar of het goed is voor je systeem (waar vaak al weinig airflow mogelijkheden zijn) weet ik nog zo gauw niet.
Ze gebruiken het ook bij de 9 serie van Nvidia dus ik betwijfel het.. maar mocht het door een onkunde komen bij voedingen, dan heeft het blijkbaar bij toeval goed uitgepakt want je krijgt er een stille voeding bij idle voor terug.
Als fervent ITX liefhebber (ik heb twee itx systemen en meerdere gehad, zie inventaris voor een paar systemen) kan ik je vertellen dat je geen 'Zero RPM Fan Mode' voeding wilt hebben. Sommige kleine behuizingen, want hier zijn dit soort voedingen voor gemaakt, hebben vaak maar ťťn in- of outtake. Bij mijn huidige kastje, de Raijintek Metis heb je intake nodig voor frisse lucht, maar de voeding is de dan de outtake. Als die de warme niet lucht afvoert wordt het te warm in de behuizing. Voor de wat grotere ITX behuizingen met een in- en outtake fan is deze voeding meer geschikt.

Daarnaast zijn de goede SFX voedingen onhoorbaar en zal je eerder je systeemfan horen, of de cpu fan. Leuke gimmick van Corsair dat Corsairs 'Zero RPM Fan Mode', noodzakelijk is het niet en je betaald er wel voor.

[Reactie gewijzigd door Tuintje op 9 maart 2016 09:14]

Als fervent ITX liefhebber (ik heb twee itx systemen en meerdere gehad, zie inventaris voor een paar systemen) kan ik je vertellen dat je geen fanless voeding wilt hebben. Sommige kleine behuizingen, want hier zijn dit soort voedingen voor gemaakt, hebben vaak maar ťťn in- of outtake. Bij mijn huidige kastje, de Raijintek Metis heb je intake nodig voor frisse lucht, maar de voeding is de dan de outtake. Als die de warme niet lucht afvoert wordt het te warm in de behuizing. Voor de wat grotere ITX behuizingen met een in- en outtake fan is deze voeding meer geschikt.

Daarnaast zijn de goede SFX voedingen onhoorbaar en zal je eerder je systeemfan horen, of de cpu fan. Leuke gimmick van Corsair dat Corsairs 'Zero RPM Fan Mode', noodzakelijk is het niet en je betaald er wel voor.
Het Corsair zero rpm systeem is natuurlijk iets heel anders dan een fanless voeding.

Als je ITX systeem warm wordt dan wordt de voeding dat ook en gaat dus de fan aan. De 450W variant gaat volgens de techspecs spinnen vanaf 90W bij 25 graden ambient, aldus Corsair. Ik zie dus het probleem niet. Als je hele gekke dingen wil doen dan kun je altijd nog een (stille) fan aansluiten. Bij een passief gekoelde cpu heb je daar nog mooi de PWM aansluiting voor over :).

Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. ITX systemen zijn immers met name geschikt voor gebruik in huiskamer/slaapkamer situaties. Dan is een 0 dB systeem wel prettig (voor mij persoonlijk een must).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 9 maart 2016 02:09]

Ik wacht al een aantal maanden op de SF600, de 600W SFX voeding van Silverstone maakt een afschuwelijk geluid, het is het luidste onderdeel van mijn setup..
Vervang de fan voor een ander type die stiller is. Zo moeilijk is dat niet.
Als jij het netjes doet is er geen haan die ernaar kraait. En wat wil je dan doen met je oude voeding? Verkopen? Meestal is de garantie er dan toch al af. Ik deed er een andere fan in. Maar dat ieders eigen.
Er zit zo'n flinterdunne 80mm fan in, weet niet of er veel betere opties zijn.
Dat is ook de reden dat die veel geluid maakt waarschijnlijk, op langzame snelheid zal de voeding niet genoeg koeling krijgen.

Is dan ook niet slim om zo maar een fan in een voeding te vervangen met een willekeurige andere, moet met zoveel rekening gehouden worden.

Minimaal dezelfde luchtverplaatsing, niet minder statische druk, startspanning mag niet te hoog liggen en moet natuurlijk ook nog passen. Meestal valt het dus tegen om de fan te vervangen.
Hopelijk weer Seasonic modellen! En het verrast me positief dat ze met een high-end 450 watt versie komen, de RM***x serie start pas bij 550 Watt, dat in de meeste systemen overkill is helaas.
Dit is de link naar het youtube filmpje: https://youtu.be/WvGyjB_hSvs
Ik zie veel liever een 90 en 150w voeding op de markt komen, buiten die picopsu dingen is er niks dergelijks.