Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Sony heeft een drietal patenten aangevraagd op een idee om van een handschoen een controller te maken. Door deze te voorzien van sensoren zou de input van de handschoen gebruikt kunnen worden bij virtual reality-gaming.

De bewuste patentaanvragen zijn in 2014 ingediend bij het Amerikaanse patentenbureau USPTO, maar pas recentelijk gepubliceerd. Dat ontdekte een gebruiker van het NeoGaf-forum. Uit de patentaanvragen wordt duidelijk dat het handschoensysteem voorzien is van sensoren die de bewegingen van vingers kunnen volgen, zogenaamde flex-sensoren. Vingergebaren kunnen vervolgens gekoppeld worden aan acties in virtual reality, zoals het vasthouden van een object of het schieten met een pistool.

Verder noemt Sony nog een aantal andere handelingen die met de handschoen mogelijk worden, zoals het drukken op objecten, het verplaatsen van objecten en het weggooien van objecten. Uit de afbeeldingen die bij de patentaanvragen zijn vrijgegeven blijkt dat Sony vooral toepassingen ziet in combinatie met zijn vr-systeem PlayStation VR. Het bedrijf stelt echter ook dat een combinatie met consoles zoals de PlayStation 3 en PlayStation 4 mogelijk is.

Alhoewel Sony dus speelt met het idee om van een handschoen een controller te maken, is niet te zeggen dat het product ook daadwerkelijk op de markt komt. Het gebeurt vaker dat er patent wordt aangevraagd op ideeën die vervolgens niet als producten in de winkels verschijnen.

Sony handschoencontrollerSony handschoencontroller

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

In de muziekwereld is dit idee al lang in omloop, dus qua patent heb ik zo mijn twijfels.

Recent voorbeeld:
https://blog.adafruit.com...appeal-wearablewednesday/

Google ook eens op: glove musical controller.

2009: https://books.google.nl/b...ical%20controller&f=false

1999: Wireless MIDI Glove
Bron: http://createdigitalmusic...h-diy-interactive-gloves/

[Reactie gewijzigd door Synthiman op 28 februari 2016 18:17]

En er is dit: https://manus-vr.com/

Handschoen die speciaal ontwikkeld wordt voor VR en nu al richting een developer versie gaat.
Ja leuk dat Manus, maar denk niet dat veel ontwikkelaars ondersteuning gaan bieden voor die handschoen, de manier van interactie is zo anders dat je niet even SupportManus = 1 in een config file van je engine aan kan zetten en een goede game hebt.

PC games zijn een niche, VR op de PC is een nog grotere niche, de hoeveelheid mensen die uiteindelijk deze handschoenen in de la hebben liggen zal relatief nihil zijn.
Ik ken een developer ervan en ze kunnen al erg veel doen omdat open VR erg open is. Ze hebben al demos werkend gekregen waarbij je je handen kan gebruiken ingame.

Zowel de vive and de oculus hebben of krijgen een bewegings controller en veel gameplay is erop gebaseert. Dus de ondersteuning is er gewoon of kan erin gehackt worden. Daarnaast kan manus in toekomst waarschijnlijk gewoon met lighthouse werken voor nog simpelere integratie.
waar doen me die beweginen aan denken.

O JA DIT:
https://manus-vr.com/
Dat is inderdaad precies wat dit patent beschijft en zelfs al bijna klaar voor de eerste developer versie.

Ik spreek wel eens iemand die meewerkt aan de ontwikkeling van manus en dit kan VR echt naar nieuw niveau brengen.

[Reactie gewijzigd door frank_van op 29 februari 2016 06:30]

ik heb
http://nerdcafe.nl/
de gloves zelfs uitgetest.
ze werken prima, maar moeten nog wel wat getweakt worden. (bij snelle bewegingen raken ze desynced)

ze zouden ook goed kunnen werken voor 3d game ontwikkeling/ design, omdat je dan de objecten soort van kan aanraken.
Ik denk niet dat deze aanvraag goedgekeurd zal worden. Dit onderwerp lijkt me wel zo vol met prior art te zitten dat dit niet te doen is.
Technologie gaat steeds verder, dus ik kan me best voorstellen dat Sony een technische oplossing heeft gevonden die in de voorgaande jaren niet gebruikt is omdat die niet eens mogelijk was.
Het octrooi spreekt over 'flex sensors', flexibele elektronica dus, dat is nog niet heel lang goed mogelijk, en vooral goedkoop genoeg voor consumententoepassingen. De Nintendo Power Glove had bijvoorbeeld niets dat onder de benaming flex sensors kan vallen. Dus het lijkt erop dat ze de eerste zijn die zo slim zijn geweest die dit toepassen. Daarmee heb je overigens nog steeds een grote kans op ongeldigheid van het octrooi, mij lijkt het implementeren van flex sensors in een handschoen namelijk behoorlijk triviaal binnen het vakgebied vanaf het moment dat de flex sensors zelf eenmaal een realiteit zijn.

Het detecteren van de handbewegingen lijkt mij ook niet zo belangrijk eigenlijk, er zijn vele controllers te bedenken die goed bruikbaar zijn om te gamen, ook in VR. Wat belangrijk is, is de feedback voor de gebruiker, dat hij voelt dat hij iets in zijn handen heeft, dat hij voelt dat hij een knop indrukt.
Dat lijkt mij ook een stuk minder triviaal dan het detecteren van de positie van de vingers en de hand. Het octrooi laat er dan ook niets van zien.
Om even verder te gaan op de flex sensors, de power glove van Nintendo had juist flex sensors in de vingers zitten. Deze flex sensors zijn nu nog steeds te koop. Zoals hier:
https://www.sparkfun.com/products/10264
In veel verschillende data gloves worden deze flex sensoren gebruikt om vingerbuiging te registreren. Ik zelf heb ze ook gebruikt in mijn afstudeer project. https://youtu.be/Wr-iaUyqCes
Ik doelde meer op dit soort vindingen van de laatste jaren:
https://www.deingenieur.n...oor-flexibele-elektronica

Maar ja, dan nog is het natuurlijk de vraag of dat genoeg verschil maakt met de Nintendo Power Glove om de Sony handschoen als nieuwe vinding te zien. Ik denk dat het voor Sony nog een harde noot gaat worden om te kraken wanneer het op de geldigheid van het octrooi neerkomt.
En dat is alleen maar positief, want volgens mij is de Nintendo Power Glove al zo lang geleden dat de octrooien erop verlopen zijn (in ieder geval in Nederland = 20 jaar), dus dan mag iedereen ermee aan de slag.
Tsja maar om gelijk op alle star trek / star wars snufjes een patent aan te vragen..

Mja waar zit hier de patent aanvraag op? Hopelijk niet op een basic iets zodat niemand anders een soort gelijk product kan maken..

Anders snel snel een patent aanvragen op hetzelfde idee maar dan voor de voeten, daarna de benen en armen en dan ook nog even de romp en nek.

Want tsja dat zoiets gaat komen mag een feit zijn, al dan niet voor gaming dan wel voor andere eind doelen.
Laten we gewoon tot het einde der tijden alles op dezelfde manier doen ja. 8)7


Patenten dwingen fabrikanten net om nieuwe oplossingen te vinden. Kijk eens naar de geschiedenis. Hoe innovatief en inventief waren we zonder patenten? We deden eeuwen alles op dezelfde manier en geraakten amper een stap verder. Sinds men patenten heft op uitvindingen is de vooruitgang gewoon niet meer te stoppen.
Juist niet alles op dezelfde manier... Maar het idee moet niet dwars gezeten worden en dat is wat ik bedoelde met mijn reactie.

Indien iemand een patent op het idee van een auto zou hebben had je nu maar 1 auto en had je bizar weinig innovatie gezien hoor geloof mij maar :P

Doordat dat patent er niet is, zie je nu voldoende concurrentie op de auto markt. Idem dito voor computers.

Maar goed dat is ook waarom ik vraag waar zit hier het patent op?
Indien dat op het ''idee'' van een handschoen gebruiken is dan is dat foute boel want dan kan niemand meer zijn eigen handschoen ontwikkelen oftewel zul je geen innovatie en concurrentie krijgen.. Maar naar mijn weten mag dat niet..

In ieder geval is 1 ding zeker en dat is dat jij mijn reactie niet begrijpt, ik wil juist wel dat andere bedrijven innovatie kunnen maken op hetzelfde ''idee''. En dus niet dat alleen Sony zoiets mag ontwikkelen dankzij hun patent..

Daarbij is het altijd aan de fabrikant om iets te maken wat beter is dan een ander (ze moeten ook verkoop argumenten hebben, waarom hun product en niet die van een ander), met of zonder patent. Oftewel, een patent mag nooit innovatie in de weg staan.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 28 februari 2016 15:23]

Ik heb zelf een paar jaar terug een proof-of-concept gemaakt van een "gaming glove" met flex sensors (in mijn geval ook een 6DoF sensor chip). Het plan was ook om actuatoren toe te voegen zodat er ook actieve feedback mogelijk zou zijn per finger/handpalm. Maar hier haakte ik al af omdat het gewoon onpraktisch is. Je kunt veel meer van dit soort projectjes op het internet terugvinden.

Het probleem is dat mensen heel erg tegen zijn bij het gebruik van extra hardware op hun lichaam om alleen maar te gamen. VR headsets zitten hier ook mee. Een degelijke vision systeem + controller sensoren is al veel praktischer.

Wat ik wil zeggen is dat dit systeem extreem simpel is en het simpelweg niet verdient om een patent te krijgen. Van mij mag het hele patentensysteem opnieuw maar dat is een andere discussie 8)7
Zou er tegenwoordig ook niet iets kunnen met olie of lucht, om op die manier druk te creëren?
e-paper of e-ink werkt vaak ook met olie, dus het is mogelijk om het in heel minimale afmetingen te doen. Al heb ik geen flauw idee hoeveel dikte van een e-reader voor dit systeem is. 5 mm is natuurlijk al teveel voor een handschoen.

Ik hoop dat niet teveel uitvinders zich tegen laten houden door wat mensen wel of niet willen, dan zou er heel veel niet uitgevonden zijn. Natuurlijk moet je een markt ergens voor hebben, maar ik denk dat een markt snel volgt bij een goed product.
Zou bijvoorbeeld oculus dan ook niet beter met Kinect kunnen werken, dat lijkt me echt een goeie combinatie.
Ik vermoed inderdaad dat het hier gaat om een "application specific" patentaanvraag gaat. Dan zouden ze dus wel patent kunnen krijgen op de combinatie van technische oplossingen om dit resultaat te behalen.
"Het octrooi spreekt over 'flex sensors', flexibele elektronica dus, dat is nog niet heel lang goed mogelijk, en vooral goedkoop genoeg voor consumententoepassingen."

Flexcircuits bestaan al heel lang, ik kom geregeld flexcircuits tegen in eind jaren 80 apparaten, meestal drivers IC's met wat passieve componenten. Flexciruits waren er eerder dan er videogames waren. Patent voor flexcircuits stamt uit 1903. :D

Ik heb hier aantal flexsensoren liggen om druk te meten, daarmee maken hobbyisten ook wel eens een handschoen om iets mee te bedienen, zoals games.

http://hackaday.com/?s=+glove
Dat is net het pluspunt van patenten. Fabrikanten worden zo verplicht van innovatief te zijn en met nieuwe oplossingen te komen. Sony zal vast wel een nieuwe manier hebben gevonden om zo'n handschoen te doen werken anders zouden ze het ook niet patenteren.
Het vanwege juridische redenen moeten bedenken van andere oplossingen heeft weinig te maken met innovatie. De tijd die men nu moet besteden aan het omzeilen van die kunstmatig opgeworpen barrières had men (als er geen patenten bestonden) ook kunnen besteden aan het creëren van echt compleet nieuwe technieken. Patenten vorm in meer gevallen een rem op innovatie dan dat zij innovatie bevorderen.
dat was ook mijn eerste gedachte. Aan de andere kant als ik de plaatjes zo zie lijkt het erop dat ze bepaalde gestures beschrijven (zoals dat pistool simuleren). Nu lijken die gestures voor de hand te liggen maar ik heb dat nog nooit eerder gezien icm een glove. In dat geval zou het dus best patenteerbaar kunnen zijn.
Het zou in ieder geval niet de eerste keer zijn 🍏
Al is de kans maar 0.1% dat ze hem krijgen, voor zo'n groot bedrijf is het in ieder geval een goedkope verzekering dat een ander bedrijf het niet kan krijgen en zo Sony dwarsboomt.
Doet me gelijk denken aan de NES Power Glove, anyone?
https://www.youtube.com/watch?v=IrePSVBU3G0
Ach ja, Nintendo is altijd de eerste. Zo ook met VR (Virtual Boy). ;)
VR bestond al voor de Virtual Boy, was gewoon een implementatie. Ik heb al VR brillen gezien voordat de Virtual Boy er was.

En daarnaast de Power Glove was niet eens door Nintendo gemaakt ;)
Nintendo was not involved in the design or release of this accessory. Rather, it was designed by Grant Goddard and Samuel Cooper Davis for Abrams/Gentile Entertainment (AGE), made by Mattel in the United States

[Reactie gewijzigd door hiostu op 28 februari 2016 14:01]

VR brillen, maar niet als gameconsole
De stelling was dat Nintendo eerste was met VR met de Virtual Boy. Daar reageerde ik op.
Ach ja, Nintendo is altijd de eerste. Zo ook met VR (Virtual Boy). ;)
Alleen jammer dat de Powerglove niet van Nintendo was, maar van Mattel ;)
Haha, dacht ik ook al aan. Ik wist alleen niet meer van wie dat ding was, maar wist nog wel precies hoe hij eruit zag
Misschien ben ik al te lang vrijgezel maar ik zie toepassingen voor VR webcamsex oid

:9
LOL daar kun je beter dat systeem van opereren op afstand voor gebruiken waar de chirurgen mee experimenteren:p
Sony Power Glove!
I love the Sony Power Glove, it's so bad! :+
Ik dacht aan typen met je vingers, want met de controller gaat dat zo traag.
Moest gelijk denken aan de Nintendo powerglove. Lijkt me een leuk concept (zeker in combi met VR) en misschien met de huidige techniek beter uitvoerbaar.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 28 februari 2016 12:42]

Interessant met de VR meuk in het achterhoofd. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True