Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Samsung heeft de Gear 360 aangekondigd. De balvormige camera beschikt over twee fisheye-lenzen, waarmee 360-gradenvideo's in 4k-resolutie gemaakt kunnen worden. Foto's hebben een resolutie van maximaal 30 megapixel.

In de Samsung Gear 360 zijn twee camera's verwerkt, die ieder een 15-megapixelsensor hebben, en zijn voorzien van een fisheyelens met een grote beeldhoek en een diafragma van f/2.0. De beeldprocessor verwerkt in de camera de beelden van de twee afzonderlijke sensoren tot één 360-gradenvideo of -foto.

Het apparaat maakt video's met een resolutie van 3840x1920 pixels bij 30fps. Bestanden worden opgeslagen met de h265-codec. 360-gradenfoto's, waarbij de bestanden van de twee sensoren gecombineerd worden, hebben een resolutie van 7776x3888 pixels. Ook is het mogelijk om met een van de twee ingebouwde camera's foto's te maken.

Samsung Gear 360Samsung Gear 360Samsung Gear 360

Naast een foto- en filmfunctie heeft de Gear 360 een timelapsemodus. Gebruikers krijgen controle over de scherpte-instellingen, witbalans, hdr, belichtingscompensatie en maximale isowaarde, en kunnen een windfilter inschakelen. De camera werkt in combinatie met de Gear 360-app op Samsung-smartphones zoals de Galaxy S6- en S7-modellen. Het is mogelijk om de camerabeelden in realtime in 360-graden te bekijken met een vr-bril zoals Samsungs eigen Gear VR.

Op de bal is een 0,5"-schermpje aanwezig en er kunnen micro-sd-kaartjes van maximaal 128GB gebruikt worden in de camera. De Gear 360 weegt 153 gram en heeft afmetingen van 66,7x56,2x60mm. De camerabal is water- en stofdicht volgens de ip53-standaard. Het apparaatje is voorzien van wifi, nfc, bluetooth en een usb-aansluiting. In het tweede kwartaal komt de Gear 360 op de markt voor een adviesprijs van 419 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Wat is er nou 360 graden aan dat filmpje?
Wat is er nou 360 graden aan dat filmpje?
Het is eigenlijk geen 360 graden, maar 4π sr. Helaas snapt de gemiddelde consument niet wat een steradiaal is, dus doet Samsung ernstig af aan de capaciteiten van dit ding door het 360graden te noemen. Een hele smalle band in de hoogte (paar pixels) en een volledig 360-gradenbeeld in de breedte zou ook al 360 graden mogen heten.
het komt op 4 pi steradiaal via de 2 lenzen binnen (hoewel ik me wel afvraag hoe ze met de leegte omgaan tussen de 2 lenzen van het bolletje zelf aangezien ze maar 180 graden zijn), maar de sensor is rechthoekig en moet gecombineerd worden om daar 1 afbeelding van te maken. Na het combineren van de 2 sensoren blijft er enkel nog een sferische (equirectangular) projectie over zodat ie compatible blijft met youtube en de gangbare vr viewers. Wanneer ze claimen 4 pi sr aan data te hebben, kun je technisch gezien ze op hun gebreken wijzen wanneer ze door die vervorming hebben moeten inleveren.
Alles :) Je kan met het 'pookje' linksboven in de player rondkijken. Of als je het filmpje mobiel bekijkt kun je rondkijken door je smartphone/tablet te bewegen.
Je kunt in je browser ook gewoon met je muis vasthouden en de viewangle rondslepen (linkermuis klik&hold -> drag)

wat interessant is om te zien is dat je toch wel een beetje beeld mist dicht bij de camera, kijk bijvoorbeeld naar beneden naar de helm voor een illustratie hiervan.
Overigens zijn de twee beelden wel redelijk goed samengestitched verder.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 21 februari 2016 19:48]

Cool, en met de muis is op zich een stuk handiger... alleen werd ik hier al vrij snel misselijk van. Ik denk dat dat komt doordat de beweging op deze manier tegengesteld is aan hoe je het gewend bent van first person games.

Je hebt inderdaad gelijk dat je een stukje beeld mist. Bij de helm vond ik het nog niet eens zo heel duidelijk, maar als je de arm in de gaten houdt dan mist daar ook regelmatig een stuk.
Dat pookje ontbreekt blijkbaar wanneer je niet de juist hardware/software combinatie hebt.

Onder Firefox 35.0.1 werkt het niet, onder Chrome versie 49 etc. beta werkt het wel.

De video is pretty cool imho....... _/-\o_

@hieronder:
Deze oude versie crashed niet 10 keer op een dag dus ik blijf hem voorlopig nog maar even gebruiken. Bijna alle versies hiervoor waren een drama qua crashes, deze niet.

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 22 februari 2016 09:58]

Firefox 35.0.1 is van dik een jaar geleden. Misschien tijd voor een update?
ik had vroeger ook ffox crashed bij filmpjes (vooral als je per ongeluk de rechter muisknop gebruikte tijdens het afspelen...)
ik ben ook ffox gebruiker en ik kan met trots zeggen dat ik hier nu toch al een hele tijd geen last meer van heb, en ik heb gewoon de laatste versie van ffox ...

ik zou zeggen, upgraden die handel, en als je wil kan je nog altijd terug naar je oude versie... nu zit je met een ffox die vol met veiligheidsproblemen zit te werken...je moet maar 1x op een site komen waar malware in de reclame zit die misbruik maakt van zulke fouten en je pc wordt besmet (denk bv aan nu.nl een paar jaar geleden)
Behalve als je Windows Phone hebt :(
Het werkt ook niet als het filmpje embedded is zoals op deze pagina. Gewoon via de YouTube app werkt het feilloos. Weet alleen niet of het op Windows Phone dan ook werkt.

Editie: met de TubeCast app zou het ook op Windows phone moeten werken, volgens Reddit.

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 22 februari 2016 07:19]

en wie zijn schuld is dat? ;)
Google.
Google is verantwoordelijk voor Youtube, maar weigerd een app voor WP te maken. Dat is niet perse heel erg want Microsoft had toen zelf een app gemaakt. Deze bevatte alleen functies waar Google niet blij mee was (vrij logisch, al worden 3rd party apps hier nooit op bestraft). Dus heeft Microsoft deze tot zo ver mogelijk was aangepast aan de wens van Google. Maar Google begon dingen van deze app te eisen die zelfs in zijn eigen Youtube apps niet zat. Microsoft heeft dus geld verspilt aan een poging om een goede app te maken en zal dit niet snel nog eens doen. Ondertussen weigert Google nog altijd zelf een app te maken voor WP.
Toppie, want windows phone is dood broer.
Er is niks top aan dat Google een monopoly in stand probeert te houden door oneerlijke benadeling naar Microsoft. Ze hoeven niet actief te helpen, maar tegenwerken is een compleet ander verhaal. Er zijn honderden varianten van Youtube apps waaronder vele waar je videos kan downloaden en dat soort ongewenste opties. Geen enkele wordt door Google geblokkeerd. Maar als Microsoft een Youtube app maakt is het ineens niet goed. Zelfs al volgt Microsoft de belachelijke eisen die Google alleen naar Microsoft stelt, dan is het nog niet goed genoeg.

Maarja, de Windows 10 mobile update komt naar WP en steeds meer en meer fabrikanten verschijnen die Windows 10 telefoons aan kondigen. Er komt vanzelf een moment dat dit niet meer geaccepteerd wordt. Al zie ik Youtube hoe dan een beetje berg afwaarts gaan door hun extreem slecht werkende copyright claim systeem.
Oh ja en jij denkt dat microsoft nooit zo is geweest? Ik hoop dat google microsoft met de grond gelijk maakt... zal wel nooit gebeuren maar hopen mag altijd.
Dus omdat een bedrijf ooit het verkeerde pad op ging mag een ander bedrijf het verkeerde pad op gaan om dat bedrijf te slopen? Volgens mij realiseer je de consequenties niet.

Iets dat een extreem grote klap aan de wereld economie geeft.
Waar extreem veel hun baan verliezen.
En de ontwikkeling binnen de computer wereld stagneerd, omdat 1 van de grootste investeerders in de ontwikkeling er niet meer is.
En dat voor een bedrijf dat voor een groot deel zijn fout in heeft gezien en zijn werkwijze heeft veranderd. Ook los je er niks mee op om een slecht bedrijf te laten vervangen door een ander slecht bedrijf...
Geen problemen hier, dus het ligt misschien aan de gebruiker ;)
Je hebt gelijk.. dat had ik nog niet gezien.
Linksboven zit een knop waar je op kunt klikken, in het filmpje. Ziet er uit als bij Maps.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 21 februari 2016 19:39]

Je kan met je muis het filmpje slepen, dus alle kanten op kijken.
Je moet wel een browser gebruiken die het ondersteund, én kijk op Youtube.com ipv embedded.
dat je een soort "Google Street View"-achtig idee hebt waarbij je rond kunt kijken in de video.
Ik zat ook al te kijken, niet echt bijzonder knap beeld. Maar idd het pookje linksboven geeft ineens best geniaal beeld. :)
De nieuwtjes uit Barcelona komen wel zeer rap binnen, of stond dit marketingmateriaal van Samsung al opgesteld?
Sommig 'marketingmateriaal' krijgen we onder embargo. Zodat we dat vooraf kunnen bewerken tot een redactioneel artikel. Dat hebben we gedaan met het nieuwsbericht en de uitgebreide (video)preview van de S7. Dit nieuwsbericht is zojuist geschreven naar aanleiding van het persbericht, want deze informatie was nog niet beschikbaar.
Dan krijgen ze in de toekomst niet meer de gelegenheid om van te voren apparaten al te testen en verliezen daarmee hun edge ten op zichtte van anders blogs
Dan pleeg je contractbreuk, veel schade voor samsung (enkele miljoenen) en dat wordt op Tweakers verhaald.
Pff, ik weet niet of het geld kost, wij maken zeker geen contract met journalisten wanneer we info onder embargo geven, het is meer een kwestie van vertrouwen en natuurlijk geef je geen 2e kans als ze je naaien. Wij zijn dan niet zo groot als Samsung :-) maar die werkt ook via pers agentschappen enzo, wed ik, dus het zal niet heel veel anders zijn. Hou er rekening mee dat je als site of magazine een reputatie opbouwt - als je Samsung naait krijg je van Apple of Huawei ook geen embargoed info meer.
Ik vind de beeldkwaliteit niet al te best, maar wel erg mooi is dat de video 21:9 is, daar ben ik wel heel erg blij mee :)

Nou Tweakers nog met hun video review.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 februari 2016 00:28]

De resolutie waarmee het filmpje hierboven standaard afspeelt is inderdaad slecht, maar die kun je wel een flink stuk hoger zetten bij de Youtube instellingen. Bij mij schokt ie alleen een beetje op de hoogste resolutie.
Zelfs bij 4K is hij niet erg mooi, maar ja bij mij schokt hij dan ook, vreemd want ik heb een Intel Xeon E3-1240L v3 die gelijk staat aan de Intel Core i7 4765T (die snel is), en ik heb een Geforce GTX 960 4GB die ook snel is.

Dus ja apart dat hij schokt.

Op mijn mobiel OnePlus One draait hij fantastisch op 4K en dan kan ik alle kanten op kijken, erg vreemd.

En met mijn VR bril Homido en de OnePlus One ziet het er leuk uit.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 februari 2016 19:09]

Is de kwaliteit nou zo beroerd (zet em net op 1440p) of ligt dat aan mij? Ziet er echt niet uit.

In het klein vind ik het wel gaaf, ronddraaien binnen een bestaande video. Maar aan de andere kant ook weer niet zo'n behoefte aan merk ik omdat veel beeldinformatie niet zo relevant is voor mij. En dat moet je dan maar zelf uitvogelen.

Voor documentaire doeleinden is het misschien geschikter? Ik weet t' niet. Blijft aanvoelen als een gimmick, heb liever dat een goede beeldredacteur bepaald welke sequentie van beelden ik te zien krijg voor een coherent en relaxte kijkervaring.
De kwaliteit van deze video is ook beroerd. Je field of view is maar een klein deel van die 1400p dus het is gigantisch pixelig. Het beeld lijkt hier misschien slecht, maar als je dit in een Oculus Rift zou zien is het nog veel erger. Ook is 30 fps veel te weinig voor een goede VR experience.

Met 6 GoPros (kost wat, maar dan heb je ook wat) kan je een (relatief) piekfijn beeld schieten met een hogere fps. Mijn ervaring is dat dan de 360 video echt veel bijdraagt aan de immersie (in een Oculus Rift).
De 30fps is geen probleem voor VR. Je ogen kunnen beelden niet zo snel waarnemen. Wel zal de headset meer dan 30fps moeten weergeven als jij met je hoofd beweegt. Maar dan rendered hij dus meerdere beelden uit 1 frame.

De reden dat spellen met een hogere framerate gerendered moeten worden is dat alleen het beeld wat je ziet gerendered wordt. Dus als jij met je hoofd gaat bewegen is er geen informatie voor het beeld wat je dan zou moeten gaan zien. In dit geval is die informatie er wel en kan de headset (of hardware die deze aanstuurt) dus gewoon beeld renderen.
De reden dat spellen met een hogere framerate gerendered moeten worden is dat alleen het beeld wat je ziet gerendered wordt.
Ze hadden (ik meen bij oculus) iets bedacht dat als er geen nieuw beeldje voorradig is dat het vorige frame herhaald wordt maar dan getransformeerd voor hoofdbeweging.
Ik neem toch aan dat er op z'n minst een redelijke kwaliteit uit komt, want dit promo filmpje is echt om te huilen zo slecht.
Hmm.. waarom doet me dit toch denken aan het volgende artikel? ;)

nieuws: LG onthult G5-smartphone met uitbreidingsmogelijkheden
Verder is er de LG 360 CAM, een 360-gradencamera die is uitgerust met twee 13-megapixelcamera's en groothoeklenzen met beeldhoek van 200 graden. Daarmee maakt de camera foto's in '2k-resolutie' volgens LG. Drie geïntegreerde microfoons moeten daarbij 5.1-surround-geluid op kunnen nemen. In de 360 CAM zit een 1200mAh accu en 4GB opslagruimte. Gemaakte 360-gradenvideo's kunnen worden geüpload naar Street View, YouTube, of bekeken worden met de vr-bril.
Er zullen binnenkort wel meer fabrikanten komen met dit soort speeltjes.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 21 februari 2016 19:46]

Je zou inderdaad kunnen zeggen dat dit het jaar van de "360°-camera-hype" gaat worden.
Deze is ook pas terug aangekondigd: nieuws: Nikon toont actiecamera voor vastleggen 360-gradenbeelden op 4k
Kun je m ook net als dat Star Wars balletje met je telefoon remote onder rokjes door laten rijden?
Neen.. Maar daar heeft LG wel net een product voor geïntroduceerd!
De prijs valt me enorm mee voor een apparaat als dit. Een GoPro kost al snel hetzelfde en biedt niet dezelfde functionaliteit.
Een tijdje terug hebben we op het werk het e.e.a. bouwtechnisch laten maken, de bouwvakkers die ermee bezig waren hadden een apparaat dat een stuk duurder was om de ruimte op te nemen voor hun portfolio. Met dit soort prijzen is het bereikbaar voor de consument, en wees eerlijk, het is wel erg leuk dat je in je editing of het terugkijken van video alle kanten op kan zien. Zo hoef je niet perse te focussen op wat je wil filmen maar kan je eerder de sfeer in totaal oppakken.
Momenteel is het kijken nog niet heel prettig door de "joystick" in Youtube of het draaien van je telefoon, maar met een goede VR bril zal het goed te doen zijn.

Leuke ontwikkelingen, mooie prijs! Zeer benieuwd en zou eigenlijk wel zoiets willen hebben voor vakanties.
Wanneer kunnen we het op de auto of fiets plaatsen om Google Street view te updaten?
Liever open street map, dan heeft iedereen er wat aan :-)
Ik hoop nooit, want als je dat gaat doen krijg je ernstige privacyproblemen.

Deze camera lijkt me ook niet echt geschikt voor Google Street View, gezien de beeldkwaliteit.
Maar er zal wel snel (betere) concurrentie komen hoop ik.

Verder zie ik ook nog wel nuttige toepassingen in bijvoorbeeld rioolinspectie of bekijken van andere moeilijk bereikbare plekken.
Nouja, het probleem is natuurlijk dat je nogal wat data nodig hebt om fatsoenlijk een halve bol (ruim?) te filmen. Als je dat in een soort van 4k wil, moet je een veelvoud daarvan aan pixels opslaan en dat maakt het nogal lastig voor standaard geheugenkaartjes (voor 4k 100Mbps zoals de Sony action cams kunnen heb je al een class U3-kaartje nodig).

Je zoomt nu als het ware digitaal in op een extreem groothoek videobeeld. Geen wonder dat alles pixelig wordt met een FOV die slechts een fractie van het gefilmde beeld is ;)

Maar ik zit ook niet zo te wachten op allerlei (al dan niet vliegende) speeltjes met extreem hoge resolutie camera's eronder/-op.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 22 februari 2016 14:27]

Ben benieuwd in hoeverre deze verschilt van de nikon variant, die lijkt er qua ontwerp idee wel heel erg op.
Het is jammer dat je met een dergelijke constructie toch altijd de scheiding tussen de twee camera's duidelijk blijft zien. Er valt net een stukje weg waardoor je een duidelijke scheidslijn ziet(afhankelijk van de achtergrond uiteraard) en sommige zaken worden vervormd, zoals de armen van de sporter in dit filmpje.

Desalniettemin een heel interessant apparaatje waarmee je voor een vriendelijk prijsje leuke (actie)films kunt schieten.
Never dat ik hier 400+ euro aan ge uitgeven, Het is een leuke gadget, meer niet. Als je die video toch bekijkt op full HD en 1440p, de kwaliteit is gewoon niet van deze tijd. De 360 graden technologie wel maar de kwaliteit vind ik gewoon slecht. Veel detail gaat verloren.

Verder is het een leuk ding, maar ik vind het geen 400+ euro waard.