Volvo vervangt fysieke sleutel voor auto's door app

De Zweedse autofabrikant Volvo gaat vanaf 2017 auto's leveren zonder fysieke sleutel. De autobezitter kan de auto via een applicatie op de eigen smartphone ontgrendelen en starten. De sleutel maakt gebruik van bluetooth voor de communicatie.

Volgens het bedrijf vervangt de app alle functies die een fysieke sleutel ook heeft. Het is ook mogelijk meerdere sleutels via de app te gebruiken, al moet daarvoor wel over meerdere Volvo's beschikt worden.

Naast functies als het openmaken van de auto, kan de gebruiker ook de auto via gps lokaliseren of een huurauto boeken. In dat laatste geval kan de sleutel van de betreffende huurauto tijdelijk gekoppeld worden aan de smartphone van de huurder.

Niet alleen een verhuurder kan een sleutel delen, maar eigenaren kunnen ook een sleutel met anderen delen. Zo hoeft iemand niet meer fysiek in de buurt van de eigenaar te zijn om de auto toch te kunnen gebruiken als hier toestemming voor is.

Volvo is niet de eerste die gebruikmaakt van apps in combinatie met de auto. Zo is er een remote control app van BMW om auto's open te maken of te lokaliseren. Maar ook merken als Range Rover gebruiken apps om de auto op afstand te bedienen. Tesla's zijn ook te volgen via een smartphone-app.

Volvo toont de technologie binnenkort op het Mobile World Congres in Barcelona. Het zegt het eerste automerk te zijn dat de sleutel volledig aan de wilgen hangt ten faveure van een app, al kan een fysieke sleutel geleverd worden voor wie dat wenst.

Door Krijn Soeteman

Freelanceredacteur

19-02-2016 • 15:35

368

Submitter: TeunEbb

Reacties (368)

368
350
124
6
0
146
Wijzig sortering
Dan sta je daar mooi in the middle of nowhere met een lege smartphone batterij
inderdaad dit noem ik achteruitgang i.p.v. vooruitgang.
Daarbij komt ook dat een bluetooth signaal zeer makkelijk af te vangen is en iedereen er dus met je auto vandoor kan gaan op een gegeven moment.

Een fysieke sleutel is ten alle tijden gewoon een must!
Net als je dus ook al aangeeft is je batterij leeg van je telefoon dan heb je dus een probleem.
Dan gaan we naast oplaadpunten voor de auto ook gelijk oplaadpunten voor je telefoon inbouwen op die plekken ;)

Als je telefoon straks gejat wordt dan besta je als een persoon straks niet meer omdat je je identiteit kwijt bent, want daar gaan we heen met z`n allen omdat alles maar via een telefoon moet. Iets wat gewoon super fraude gevoelig is.

Niet alles digitaliseren is goed....

Edit:
Momenteel worden veel diefstallen gepleegd juist door het afvangen van signalen en deze te misbruiken. @MarcoC ik ben niet aan het roeptoeteren en heb het niet over perse unencrypted signalen. Ik ben alleen huiverig voor dit soort oplossingen. Tot nu toe heb ik alles in mijn omgeving en bij klanten wat draadloos open te maken is heel gemakkelijk gehackt zien worden. Meerdere auto`s gestolen vanaf huis of garage doordat criminelen signalen opvangen en misbruiken. Bluetooth is niets anders, alleen weer een kwestie van tijd tot ook de encryptie e.d. gehackt wordt van Volvo. Bedenk je ook dat veel criminelen hun kennis ook juist uit garages halen en vaak ook directe toegang hebben tot de kennisbanken van Volvo.

Daarnaast is mijn grootste punt dus het gebruik van je telefoon, alles moet meer en meer via je telefoon tegenwoordig net alsof dat juist een positief iets is, wat het totaal niet is.
Veel mensen staan gewoon niet stil bij de afhankelijkheid als alles maar via je telefoon loopt.

[Reactie gewijzigd door Passkes op 23 juli 2024 06:17]

Ik zou zo'n auto nou nooit kopen. Niet alleen wordt je ineens gedwongen altijd een werkende smartphone bij je te hebben, maar de bluetooth moet nog aan ook. Ik heb al jaren bluetooth helemaal uit, daar zitten meer nadelen dan voordelen aan (zoals tracking via bt en snellere batterij-drain).

Makkelijker wordt het er ook niet van. Een fysieke sleutel heeft knopjes die je blind kunt bedienen met 1 druk. Bij een telefoon moet eerst je code invoeren, app opstarten, naar het juiste gedeelte gaan binnen de app... en dat terwijl het buiten 3 graden vriest en ik m'n handen liever in m'n handschoenen had laten zitten, maar met die aan kan ik de telefoon niet besturen...

En ja, er staat in het artikel dat je ook een echte sleutel kan krijgen, maar dat is de omgekeerde wereld. Zo'n nieuw mechanisme zou juist de optie moeten zijn voor mensen die dat echt willen. Niet iets opdringen waar vooral nadelen aan zitten. Een auto waar ze dit soort basiszaken al niet op orde hebben hoef ik niet.
Ik haal al 6 jaar mijn sleutels niet meer uit mijn broekzak om de auto te openen, af te sluiten, motor te starten...
Zie niet waarom dit nu wel plots zou moeten indien het via een app werkt...
Net een Noke hangslot ontvangen. Werkt ook via bluetooth en app. Hoef mijn smartphone niet uit mijn broekzak te halen om het slot te openen. En ik kan ook instellen hoe dicht ik moet staan voordat het slot geopend kan worden (Bv. fiets staat op 2 meter van mijn smartphone, dan nog kan die niet geopend worden).
Batterij plat? Dan kan ik kiezen:
-gebruik maken van een morscode om het slot alsnog te openen.
-gebruik maken van een keyfob die gewoon bij mijn huissleutel hangt.

Wat houdt Volvo tegen om dit soort zaken toe te voegen? Als ze dit al niet in gedachte hebben?
Zo aan het uiterlijk te zien hebben die nog geen kennis gemaakt met de Nederlandse fietsen dief. Ziet er erg knip- & breek vriendelijk uit.
Totdat je net als ik een flink aantal keer per dag je auto moet openen omdat je er wat uit moet hebben.
En nee, alles meenemen is geen optie, ik ga niet voor de lol ruim 100 kilo gereedschap uit mn auto sjouwen zodat ik alles maar bij me heb.
En aangezien ik geen voorspellende gaven heb weet ik van tevoren ook nooit 100% zeker wat ik allemaal nodig ga hebben.

Een fysieke sleutel met knopjes voor centrale vergrendeling werkt gewoon prima.
En mocht de batterij leeg zijn is de auto nog steeds te openen met de sleutel zelf.
En daarnaast zijn er gelukkig ook handschoenen waarmee je gewoon touchscreens kunt bedienen ;)
Maar t.o.v. zo'n sleutel die je in je zak kunt houden is dit toch gewoon een stap terug?
Orion84 Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit @Passkes19 februari 2016 15:56
Daarbij komt ook dat een bluetooth signaal zeer makkelijk af te vangen is en iedereen er dus met je auto vandoor kan gaan op een gegeven moment.
Een signaal kunnen afvangen betekent nog niet dat je ook daadwerkelijk er met die auto vandoor kan gaan. Als ik voor jouw huis ga staan, kan ik ook je wifi signalen onderscheppen. Geeft mij dat meteen volle controle over jouw bankrekening, omdat jij toevallig aan het internetbankieren was?

Er zijn allerlei aanvalsscenario's te verzinnen, maar met de juiste technieken en protocollen is dat prima op ten minste het niveau te krijgen wat je nu ook hebt met draadloze sleutels. Aangezien smartphones veel krachtiger zijn en een uitgebreider user interface hebben, is het zelfs veel veiliger te maken dan bij simpele draadloze sleutels.

[Reactie gewijzigd door Orion84 op 23 juli 2024 06:17]

Het afvangen alleen hoeft inderdaad niet te betekenen dat je er met de auto vandoor kunt gaan. Echter is dit ook gewoon weer een kwestie van tijd voor het gehackt is helemaal omdat het gewilde auto`s zijn. Tot nu toe zijn alle beveiligingsmethodieken van alle auto`s gehackt en weten criminelen deze te misbruiken.

Kijk b.v. naar Tesla welke binnen no time de Sjaak waren. Ik zeg ook niet dat Volvo er niet over nagedacht heeft, echter draadloze signalen en sloten blijf ik gewoon erg gevaarlijk vinden. Vooral juist in de auto industrie.
Orion84 Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit @Passkes19 februari 2016 16:25
En ouderwetse fysieke sloten waren niet te kraken? Dat alles uiteindelijk te kraken is kan ik als security consultant alleen maar met je eens zijn, maar dat is nog geen reden om dan elke vorm van innovatie maar meteen af te schieten. Met de juiste maatregelen is het risico prima te beperken tot een acceptabel niveau en dan resteert dus de winst in gebruiksgemak die dit soort ontwikkelingen zeer zeker de moeite waard kan maken.
Anoniem: 237962 @Orion8420 februari 2016 02:04
Die zijn wel te kraken ja, dat ontkent niemand. De grens om zo'n auto fysiek te kraken ligt echter wel een stukje hoger dan ergens 'clean' op een afstandje een auto open te hacken zonder dat iemand het in de gaten heeft. Vervolgens stap je gewoon in en lijkt het in geen geval op een autodiefstal.
Je bedoelt die Tesla-hack waarbij je wel eerst het dashboard moest ontmantelen?
Mahaffey and Rogers demonstrated that although the Model S isn't unhackable, its information systems are remarkably well designed and secured, rendering their hacking methods largely impractical for for anyone who doesn't already have constant physical access to the car.
En dus eerst binnen moet komen.... Als je binnen bent krijg je alle auto's zonder elektronische sloten ook gestart. :Y)
Je bedoelt auto alarmen die je met een spuitbus PUR volledig stil kon krijgen? Als mensen iets willen jatten dan kan dat wel, ik heb dan meer vertrouwen in een beveiligde verbinding via 4G/Bluetooth dan een ouderwetse auto met alarm
Joa zoals de rest ook al zegt: en dan is de accu van je telefoon leeg.

Gaat toch helemaal nergens over: oh J mensen ik ga alvast naar huis me telefoon is bijna leeg. Als die leeg is kan ik geen kant op...

Volvo heeft zeer leuke snufjes maar deze kunnen ze beter toch maar achterwege laten
Teveel nuance en achtergrondinformatie, Passkes wil liever zonder kennis van zaken alle mogelijke veiligheidsissues roeptoeteren.
Het lijkt me wel naïef om te denken dat het signaal unencrypted verstuurd wordt. We praten over 2017, we werken niet meer met analoge signaaltjes.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 23 juli 2024 06:17]

lijkt me helemaal niet naïef, hoeveel van dat soort zaken hebben we al niet zien passeren. maar het maakt allemaal niet uit, als ze je auto willen stelen, zal het hun dat niet meer of minder moeite kosten als nu. De gemiddelde autodief heeft minder moeite met de startonderbreker dan je eigen dealer, om maar een voorbeeld te geven.
Ik denk dat het minder moeite kost. Om een auto onopvallend te jatten heb je nu een minuut. Met zo'n bluetooth-sleutel kun je ernaast parkeren en de hele dag je gang gaan. Sterker nog; In een parkeergarage kun je er misschien straks een paar honderd tegelijk proberen.
Ik denk dat het minder moeite kost. Om een auto onopvallend te jatten heb je nu een minuut. Met zo'n bluetooth-sleutel kun je ernaast parkeren en de hele dag je gang gaan. Sterker nog; In een parkeergarage kun je er misschien straks een paar honderd tegelijk proberen.
En toch worden vrijwel alle auto's gejat door de deur open te breken. Dit is eenvoudig geen probleem. Mede omdat het bij de meeste auto's gewoon niet zo gemakkelijk is als je denkt.
Denk je nu werkelijk dat Volvo geen check inbouwt die ervoor zorgt dat er niet in een uur miljoenen codes geprobeerd kunnen worden? Als ze inbouwen dat je de eerste 10 seconden iedere seconde 1 code mag proberen en daarna 5 minuten lang iedere 5 seconden een en daarna 1 per minuut, is het brute forcen waar jij op hint al compleet zinloos geworden :)

Ik vind het altijd weer grappig om te zien hoe iedereen met nieuwe technieken meteen beren op de weg ziet, terwijl auto's openbreken nu bij veel auto's al ontzettend eenvoudig is met een metalen stripje tussen het raam en het raamrubber door.
Ik vind het hackgedeelte gewoon erg leuk. Je kunt als autobouwer niet iets inbouwen dat je na drie pogingen de boel een uur blokkeert. Dan staat je gebruiker een uur te wachten bij een dichte auto. Hacken is minder opvallend en met een goed gehackte auto kun je zo wegrijden, dat is met een metalen stripje nog wat moeilijker.

En ik ben wat te oud (ervaren) voor: "Denk je dat zo'n groot bedrijf daar niet aan denkt?!"
Waar zeg ik dat de deur een uur geblokkeerd moet worden na 3 pogingen? Waar heb je dat gelezen? Dat staat er gewoon niet.

Er is een redelijke minimale tijd tussen pogingen die de gebruiker niet of nauwelijks in de weg zit (en zelfs aangeeft dat er een hackpoging gedaan is). Hoe doen ze dat nu met hun centrale vergrendeling? Daar kun je toch ook niet miljoenen pogingen doen net zolang tot hij open is? ;)
Haha. Je hebt gelijk. Das een goeie! Zo'n mooie auto heb ik niet.
Ik vind het van misplaatste arrogante getuigen als je denkt dat je na 30 seconden dit artikel gelezen te hebben meer weet over het veiligheidsaspect van de app-sleutel dan de ingenieurs van Volvo die hier al maanden of langer aan werken. Er is geen enkele aanleiding om te denken dat Volvo niet over security heeft nagedacht. Als je dat dan toch gaat beweren, dan ben je mijns inziens alleen maar bezig je eigen geveinsde slimheid te etaleren.
Gezien de historie van auto bouwers in het algemeen en security van hun electronische gadgets is er ook geen enkele aanleiding om te denken dat Volvo wél over security heeft nagedacht... Laten we in ieder geval hopen dat ze er goed over nagedacht hebben. Persoonlijk zou ik toch graag een fysieke, normale sleutel willen hebben. Zo'n mooie met het logo'tje erop, die je nog eens ergens op tafel kan laten slingeren en dan als iemand vraagt "van wie is die porsche sleutel?" dat je dan kan roepen "ja die is van mij!" ;)
Als Volvo een smartphone met logo erbij levert is het nog mooier.
"van wie is die porsche sleutel?"
Pfft... Ik heb een Lotus, en niemand kan dat aan de sleutel zien. :P
Ik ben niet die 'typische buurman' die graag pronkt met zijn spullen.
Ik vraag me af of zo'n bluetooth-slot ook helpt tegen bevroren sloten; bij m'n Lotus hoeft 't maar een paar graden te vriezen en de sloten zitten muur- en muurvast.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 juli 2024 06:17]

Tip: Vul een boterhamzakje met warm water en knoop hem dicht. Hou het zakje even tegen je slot aan, en na een poosje is door de warmte je slot ontdooit. Daarna kan je met hetzelfde zakje eventueel de andere sloten doen, of bijvoorbeeld de scharnier punten van de ruitenwissers (dan buigen die ook weer met het raam mee). ;)
Een boterhamzakje is te slap; maar misschien kan een ballon. Meestal gooi ik er heet water overheen; dat werkt prima.
Minigrip/Ziplock zakje werkt ook. Mits hij niet geperforeerd is door bijvoorbeeld de apotheker.

Heet water erover gooien is mij te link. Als het op de ruit terecht komt dan kan die door het temperatuur verschil uit elkaar spatten als je erg pech hebt.

Tijdens de ijzel van 1987 heeft mijn ouwe heer dat al een keer meegemaakt op de parkeerplaats van het bedrijf. Collega wou even de ruiten ontdooien... knalde mooi de voorruit eruit.
Vanwege die ervaring ben ik dus ook wel voorzichtig. ;)
Heet water erover gooien is mij te link. Als het op de ruit terecht komt dan kan die door het temperatuur verschil uit elkaar spatten als je erg pech hebt.
Ik denk dat als je het langzaam doet, wel meevalt. Niet ineens een hele pan heet water met een flats op het raam mikken.
Dan heb je het wel mis. Zelfs de warmte van je kachel op de voorruit kan al een barst veroorzaken. Zeker als er schade is door steenslag. Daarbij vervliegt warme lucht ook nog makkelijker dan iets vloeibaars als water, wat op de ruit blijft liggen.
Dan heb je het wel mis. Zelfs de warmte van je kachel op de voorruit kan al een barst veroorzaken.
Tja, ik doe 't de hele winter al, zonder problemen.
Totdat het een keer weer goed gaat vriezen. Des te hoger het temperatuur verschil, des te meer de spanning oploopt.

Met mijn vorige auto heb ik het al een keer gehad. Ik had steenslag in de zwarte band aan de rand van de voorruit. Het was niet eens super koud, maar het vroor wel die dag. De voorruit wou beslaan dus ik had hem vol open gezet op een kort ritje van de ene kant van Groningen naar de andere kant. Toen ik uit stapte bij aankomst was er nog niks aan de hand, maar toen ik terug kwam zat er een dikke scheur in.

Mijn vader heeft in de ijzel van 1987 zijn collega de auto zien schoonmaken door heet water te gebruiken om de dikke laag aan ijzel te verwijderen. Het gevolg was dat de ruit eruit sprong met een knal.

Ook een keer was ik thee aan het maken. Ik had de pot netjes op een onderzetter gezet. Ik schenk heel langzaam in, maar als ik op ongeveer een derde zit van de pot, knalt die thee pot ineens uit elkaar. Als je dat niet verwacht, dan kan ik je vertellen dat je je rot schrikt. Plus dat je daarna een mooie ravage in de keuken hebt. :'(

Door die ervaringen blijf ik gewoon huiverig voor het gebruik van hete voorwerpen op te koud/bevroren (auto)glas. Oftewel voor te grote temperatuur verschillen die teveel stress op het glas uitoefenen.
Een thee pot kan je makkelijk nog even met lauw water omspoelen voordat je er heet water in gooit. Maar in een goede winter kan je dan niet zo makkelijk doen met een auto, helaas.
Maar als je nog geen steenslag hebt, verwacht ik niet zo snel een probleem. Ik kwak 't er ook niet zo op; ik spreid 't langzaam uit. Totnutoe gaat 't i.i.g. goed... :P Maar misschien leef ik wel te risico-vol... :X
Zo'n theepot heeft vaak dun glas -> knapt veel sneller. Thee zetten vind ik trouwens gewoon te gevaarlijk, met dat kokende water. In elk geval als er kinderen in de buurt zijn; ik snap niet dat er ouders zijn die thee zetten terwijl er kinderen in huis zijn. Daar is elk jaar veel ellende mee. Van mij mag de overheid dat specifiek woordelijk verbieden (i.p.v. in algemene bewoordingen dat je verantwoordelijk bent voor een goede opvoeding). Maar dat terzijde...
Ieder moet zelf beslissen hoe hij met zijn of haar race-eend om gaat. :p
Inderdaad, sommige theepotten zijn inderdaad maar flinterdun. Heb nu dus ook een beter model. ;)

Ik heb kokend hete koffie (ja, gewoon met de fluitketel gezet) als kind over me heen gekregen, dus ik pas als ouder dan ook echt wel op. Ik heb het litteken er nog zitten.
Ik moet zeggen dat het mijn domme schuld was als kind zijnde, want er werd nog gewaarschuwd dat we niet voor rond de tafel moesten rennen.

Maar dat het zetten van thee strafbaar gesteld moet worden vind ik persoonlijk te ver gaan. Immers zou je dan alle acties moeten verbieden met betrekking tot het verhitten van dranken of voedsel. Echter kan je dan op dat moment als alleenstaande ouder zeer weinig, zeker als je kind er eentje is die veel aandacht wil.

Je moet echt drommels goed oppassen, en kinderen willen overal aanzitten. Daarnaast is voor hun "pas op!", "kijk uit!", "heet!", "rustig!" en nog meer van dat soort woorden tegen dovemansoren gezegd. Kinderen zijn Oost-Indisch doof, tot dat het te laat is en het gieren en brullen is. Ik spreek helaas hierover vanaf meerdere kanten uit ervaring.
Dus gewoon goed de situatie en humeur van je kinderen inschatten, en anders maar dat kopje thee (of andere drank) uitstellen. ;)

[Reactie gewijzigd door LogiForce op 23 juli 2024 06:17]

Ik moet zeggen dat het mijn domme schuld was als kind zijnde, want er werd nog gewaarschuwd dat we niet voor rond de tafel moesten rennen.
Ehmmm, nee.
Natuurlijk is 't hard om je opvoeders de schuld te geven; zeker als het je ouders zijn. (Je wilt ze geen schuldgevoel geven.) Maar daar ligt echt de verantwoordelijkheid.
Dat kinderen niet luisteren (niet rennen in de kamer) komt óók omdat die kinderen niet goed opgevoed zijn: kinderen krijgen veel te weinig straf (en nee, ik bedoel geen lijfstraffen). In plaats daarvan geven we de kinderen een koekje zodat ze even stil zijn; totdat ze wéér 'vervelend/druk' worden.
ik pas als ouder dan ook echt wel op
Vergeet 't maar. Je hoeft maar 3 seconden afgeleid te zijn door een deurbel, telefoon, huisdier, bliksem die inslaat in de achtertuin, kind van de buren die zonder toestemming door de achterdeur binnen komt stormen, een botsing in de straat, etc. etc. etc. En hoppa... je kind ziet iets (wat een mok heet water blijkt de zijn bijvoorbeeld) op 't aanrecht staan en wil het pakken. En voordat je 't weet gaat 't mis. En zit je met een levenslang schuldgevoel.

Bijv: vroeger dacht ik ook dat ik alles in het verkeer zag (kwestie van over-zelfverzekerdheid). Het kan even duren (levenservaring) dat je tot het juiste besef komt; maar het is gewoon niet zo.
Maar dat het zetten van thee strafbaar gesteld moet worden vind ik persoonlijk te ver gaan. Immers zou je dan alle acties moeten verbieden met betrekking tot het verhitten van dranken of voedsel.
Ik weet heel goed dat ouders graag heel veel vrijheid willen hebben. Het is in NL een taboe om je met de opvoeding van anderen te bemoeien. Waag 't niet om je met het opvoeden te bemoeien van een ander; want dan zien ze direct een duivel in je! Feit blijft dat er elke dag (alléén al in NL) zo'n drie kinderen naar de eerste hulp moeten na een ongeval met heet water (en niet met hete aardappelen). (+ Nog 3 per dag voor andere typen brandwonden.) Uiteraard dachten die andere ouders óók dat het hun (kinderen) niet zou overkomen.

/offtopic.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 juli 2024 06:17]

Dan gaat t hier om een redelijk oude bak?
Ik heb al jaren niet meer het sleutel gat van de auto gebruikt. 1x omdat de batterij leeg was van de afstandsbediening. Scheelt ook krasjes bij het mis steken 😆
Daar sta je dan met een lege accu en een bevroren sleutelgat. :+

Niks oude bak voor mij in elk geval, naja... mijn Alfa Romeo 156 2.0 TS zit al wel in de klassieker verzekering. Mijn auto heeft in elk geval ook centrale vergrendeling met afstandsbediening. Maar ik laat me niet graag verrassen door een onverwachte situatie. Ik ben dan vaak ook al preventief bezig, zodat het slot niet bevriest boven -10 graden, en dat mijn deuren niet bevriezen. Mocht dat wel zo zijn, dan maak ik ze eerst weer gangbaar voordat ik weg ga. Iets wat me maar een minuutje extra kost.

[Reactie gewijzigd door LogiForce op 23 juli 2024 06:17]

Zo 1 met een aandrijf zwengel wat je voor in je auto moet steken en opwinden. Lotus heeft al heel veel jaren automatische deur vergrendeling met een afstandbediening. Wel apart inderdaad :p
haha dacht dus precies hetzelfde. Beetje cool roepen dat je een Lotus hebt, maar dan verder gaan over hoe je het slot niet open krijgt in de winter. Das dan waarschijnlijk een vrij oude Lotus. Zo een zeg maar ter waarde van een nieuwe Daewoo Matiz xD
Mijn Lotus doet niet aan elektrische ontgrendeling... Dat weegt teveel :P. Er zitten ook geen zonnekleppen of asbakje in de auto. Zelfs in de kaartenhouder past waarschijnlijk alleen maar een parkeerschijf. En geen geluidsisolatie. Dus moet je met oordopjes rijden.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 juli 2024 06:17]

Woww.. Anyway toch lijkt het me wel wat hebben in een ''old skool'' race bakkie. Wel stuurbekrachtiging? (bedoel dit niet vervelend) want dat vind ik wel belangrijk ook al gaat het om een oudere auto..

Vooral in een race bakkie lijkt me deze optie wel handig.
Puristen willen juist geen stuurbekrachtiging. Dan voel je elk hobbeltje van de weg en heb je het beste weg gevoel. Stuurbekrachtiging is vooral iets wat helpt bij stads ritjes en inparkeren etc. Iets wat je bij racen normaal niet doet zeg maar.

Rij maar eens in een auto zonder bekrachtiging. Op de snelweg etc is het heerlijk. Het is wanneer je moet inparkeren dat je workout begint.

Veel autos hebben ook variabele stuurbekrachtiging tegenwoordig. In de stad ritjes staat die dan op 100 procent, maar kom je boven de 80km/h staat deze na genoeg uit.

Mijn bmw 2 serie doet dit op snelheid en nog extra aanpasbaar via de sportstand. Mijn abarth 500 enkel alleen aan of uit via de sport knop.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 juli 2024 06:17]

O dus bij het auto race (dus het echte race) gebruiken ze geen stuurbekrachtiging?
Nooit geweten joh

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 23 juli 2024 06:17]

Ligt er een beetje aan. Formule 1 hebben ze geloof ik wel stuurbekrachtiging, want met zulke brede banden zou het anders echt niet te doen zijn. Maar daar hebben veel coureurs dus ook wel last van weg contact verlies. Zijn ook regelmatig weer vernieuwingen in omdat gevoel weer een beetje terug te krijgen.

In de racerij als het niet nodig is dan liever niet. Is alleen maar extra gewicht en verlies van weg contact.
Rij maar eens in een auto zonder bekrachtiging. Op de snelweg etc is het heerlijk.
De meeste auto's bekrachtigen steeds minder naarmate je sneller rijdt.
Zoals ik zei in mijn reactie 😜
Over heen gelezen... ;(
Rij maar eens in een auto zonder bekrachtiging. Op de snelweg etc is het heerlijk.
Maar op de snelweg is er dan dus veelal geen verschil tussen wel/niet stuurbekrachtiging(?).
Wel stuurbekrachtiging?
Volgens mij niet... Hoeft ook niet echt; auto weegt maar zo'n 700 kg.
Haha, ik heb zelf weleens in de vorige auto van mijn zusje gereden, een starlet (nieuwste, ja ook die is oud) ZONDER stuurbekrachtiging, auto tikte volgens mij volgens RDW rond de 680 kilo, ik werd er niet vrolijk van hoor :D
auto tikte volgens mij volgens RDW rond de 680 kilo, ik werd er niet vrolijk van hoor
Slappeling :P
Eerst de banden eens op spanning brengen. Getal in het boekje +0,15 erbij.
Er mag dan wellicht jaren worden ontwikkeld aan dit soort concepten, maar het feit dat er toch gaten zijn gevonden in deze smart oplossingen betekent dat:
-veiligheid niet hoog op de lijst staat
-er altijd bugs in zitten
-een combinatie van alle bovenstaande redenen en degene die ik vergeten ben

Dit geldt overigens niet alleen voor de auto fabrikanten, maar zowat alle connected gadgets, er zitten potentieel veel onondekte gaten in. Het concept sleutel heeft ook z'n zwakke punten, maar die zijn reeds volledig in kaart gebracht.
... het feit dat er toch gaten zijn gevonden in deze smart oplossingen betekent dat:
-veiligheid niet hoog op de lijst staat (dit is niet persé waar, alleen als het bedrijf in kwestie simpelweg slordig is geweest met de beveiliging);
-er altijd bugs in zitten (ja, er zitten altijd wel bugs in een product of dienst, dit is een beetje een dooddoener).

... Het concept sleutel heeft ook z'n zwakke punten, maar die zijn reeds volledig in kaart gebracht (ja en? er worden nog steeds inbraken gepleegd omdat een slot geforceerd wordt. Dat er zwakke punten in kaart gebracht zijn betekent niet dat het ineens veilig(er) is).
Hmm in elk geval etaleer jij je eigen slimheid niet in vorige reactie. White modder heeft het over 't feit dat een autodief geen sleutel nodig heeft om met je 4-wieler van door te gaan. Online lezen is een kunst.
Want de afgelopen jaren zijn dergelijke gevallen nog niet voogekomen. Grote bedrijven die belangrijke gegevens zonder encryptie doorgeven en opslaan enzo. Zelfs al is de boel encrypted dan nog kan je het signaal doubleren er moet dus een time based token worden megzeonden en niet alleen een hash van het toestel ID ofzo.
Single-use keys zijn niet echt ingewikkeld anno 2017 hoor.
Sure. Dat is eat de overheid ook laat zien met hun nieuwe login systeem gebasseerd op die tokens. Duurt verrekte lang en ze willen natuurlijk weer zelf het wiel uitvinden.
Het heeft niks met analoog te maken.

[Reactie gewijzigd door andreetje op 23 juli 2024 06:17]

Als je eens kijkt wat er anno 2016 allemaal op de markt komt aan 'slimme' apparaten waar de beveiliging op niets trekt, dan lijkt het me naïef om ervan uit te gaan dat deze app volledig te vertrouwen is. Al heb je natuurlijk een punt dat we op basis van dit artikel gewoonweg niet genoeg weten om hier een uitspraak over te kunnen doen.
Het signaal mag af te vangen zijn, maar dat wil niet zeggen dat het protocol dat ook is. Ook over een open kanaal kan je een veilige communicatie opzetten, en zeker met een app op een smartphone moet een challenge/response systeem geen enkel probleem zijn. Dan heb je niets aan je replay attack.
Het gebeurt je ook zo vaak dat je op 0% acculading komt...

Edit: misschien een USB connectie ergens weg te werken aan de buitenkant zodat je dit ook wired kan doen nadat je toestel weer een klein beetje opgeladen is? Als is het maar om anti-rsca en vrienden gerust te stellen?

[Reactie gewijzigd door ATS op 23 juli 2024 06:17]

Nee, maar deze week ben ik in Brussel naar een optreden geweest van parkway drive en ben daar mijn IPhone verloren, maar mijn autosleutels had ik nog.
Andersom gebeurt natuurlijk net zo vaak... Of de autosleutels worden gestolen uit het gangkastje bij een inbraak 's nachts terwijl de telefoon naast je bed ligt.

Ik weet niet hoe dat autoriseren werkt, maar misschien is het wel een voordeel. Misschien kan je wel ter plekke de telefoon van een vriend autoriseren zodat je toch nog naar huis kan? Dat zou technisch moeten kunnen lijkt me.

Edit: of Volvo Assist bellen met een andere telefoon en ze vragen, nadat ze je identiteit vastgesteld hebben, om de auto remote voor je te openen en te starten?

[Reactie gewijzigd door ATS op 23 juli 2024 06:17]

Je noemt allemaal mogelijke oplossingen, maar vind je dat niet allemaal iets te ver gaan om je eigen auto te kunnen starten? Wie zegt dat er een vriend / familie in de buurt is? Wie zegt dat ik een 2e telefoon heb voor Volvo Assist zodat hun mijn auto deuren kunnen openen en mijn auto kan starten? Dus mogen ze buiten de tankstations, elektro laadpalen nu ook Volvo Assist telefoons gaan ophangen? Come on zeg.

Een collega van me heeft de nieuwste Volvo, ze kan met haar smartphone de auto voor verwarmen (ook de graden etc), alarm af laten gaan en etc. Maar daar moet het gewoon bij blijven, dit zijn leuke functies die je niet hinderen. Accu leeg? Nou jammer joh je kan je auto nu niet voor verwarmen. Maar dat je ook door een lege smartphone accu je auto niet kan openen / starten gaat gewoon te ver. En dan is een lege accu het meest voor de hand liggend, een smartphone kan ook spontaan kapot gaan, niet meer opstarten, bt kan kapot gaan, kan vergrendeld worden indien je kids of iemand naders te vaak een verkeerde pin in typt.. Allemaal mogelijk, kans is kleiner natuurlijk dan een lege accu wat bijna iedereen wel meemaakt..

Ik begrijp het probleem gewoon niet van een fysieke sleutel, wat is er mis met mijn auto sleutel? Gewoon niks...
Ik heb 1 sleutelbos voor andere deuren ( huis etc ), wat maakt dat kastje voor de auto nou uit dat die erbij hangt. Ook het openen van de huis deuren via de smartphone zal ik zolang het kan tegenhouden en niet gebruiken.

Sleutelbos mag ook gerust op de grond vallen, mijn auto krijg ik gewoon gestart.. Smartphone dondert op de grond, scherm gebarsten, met een beetje pech doet het touchscreen niks meer... Sta je voor je mooie volvo...
Ben toch erg blij met mijn comfort access.
Toegang zolang ik de sleutel bij me heb.
Ik kan met de sleutel bij mij de deuren openen, met een voetveeg de achterklep openen, erg handig.
Kan toch uiteraard ook andersom? ;)
Dieven zijn meer geïnteresseerd in een smartphone dan een sleutel van een auto waarvan je niet weet waar die staat geparkeerd.
Dat staat in de smartphone, dus een kwestie van beide jatten.
De vraag is eerder hoe betrouwbaar is die app ?

Dieven kunnen dadelijk jou smartphone hacken, je app en zo je auto stelen.

Vertel dan de verzekeraar maar eens hoe het komt dat jou auto weg is ?
Mocht dit natuurlijk live gaan, dan weten verzekeraars dat. Das dus snel uitgelegd ;)
Ja leuk op een parkeerplaats.

Als je bij mij het knopje drukt klappen de spiegels open en daarna een circus van lampen, voor deuren gaan nog net niet open, kofferbak wel. En als de dief zo blind is kan die op een knopje drukken Gaat het alarm af. . En nee dit is geen high tech Ferrari. ..

Nee ik verlies liever mijn smartphone dan iets van een stuk hogere waarden.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 23 juli 2024 06:17]

Inderdaad, kan andersom
Laten we zeggen dat ik al veel slecht geluk heb gehad met mijn telefoons ;-)
De moshpit geeft en neemt :-P
Haha...de stukjes "moshpit" en "geluk gehad met mijn telefoons" gaan niet in 1 zin samen...ik noem het dan nog net niet een keuze om je telefoon te mollen of verliezen :p
Offtopic:
Standaard wat ik doe hierbij:
Alles wat kapot of kwijt kan aan een vriend geven :+
Dit werkt zeer effectief en je kunt lekker losgaan :D
maybe een idee om dan een festival gsm te hebben en een voor door de weeks ;-), festival hebben vaak (brakke) kluisjes.....
Slecht geluk, ik noem dat pech :)
Alleen een smartphone is geen optie en daar kan ik genoeg redenen voor bedenken:

Je smartphone is leeg (Je had geen kabel beschikbaar op werk) en dan stel er zit een usb connectie in je auto mag je eerst een halve minuut staan wachten voordat je telefoon aan is (sommige telefoons zelfs langer die eerst iets moeten opladen) en helemaal met oudere telefoons waarvan de batterij niet meer helemaal goed is en wat met vandalisme voor het kabeltje?
Je verplicht mensen tot het hebben van een smartphone.
Je telefoon is gejat.
De accu van je auto is leeg.

en zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken waarom alleen een smartphone geen oplossing is.
hoe kom je je auto in om je gsm op te laden via de usb?
Precies. Een USB-aansluiting aan de buitenkant lijkt me behoorlijk onverstandig.
Draadloos oplaadpunt in de motorkap. Kun je altijd je lege telefoon effe snel bijladen zodat je weer in je volvo kunt. Hopen dat het niet al te hard regent... :)
Draadloos oplaadpunt in de motorkap.
Dan moet er wel weer een versleuteling opzitten; anders kom je na je bezoek aan de supermarkt terug en hang er een USB-hub aan met 5 telefoons en tablets die aan 't opladen zijn... :P
Gewoon USB powertank in je zak houden of tas. Bij problemen insteken en je kan weer tegenaan. Maak daar een gewoonte van.
Ja, echt wel ... . Toch handig hé die moderne tijd. Moet je straks om met de auto te kunnen rijden je smartphone en een powerbank bij je hebben. En dan komt na enkele jaren iemand op het idee om iets nieuw uit te vinden omdat het toch zo een gedoe is met die telefoon altijd. We hebben een dedicated apparaat nodig wat je altijd bij je hebt. Hé weet je wat, we gebruiken een sleutel!
Ja inderdaad, stel je voor ga je een paar weken de natuur in, lood accu in je backpack om er zeker van te zijn dat je na die 2 weken ook weer lekker naar huis kan.. Nee is natuurlijk flauwekul want je kan je smartphone ook uitschakelen op dat moment om accu te besparen.. Maar het gaat te ver om daar allemaal rekening mee te moeten houden zodat je er zeker van bent je auto in te kunnen..

Enja dan is een lege accu natuurlijk het meest voor de hand liggend, een smartphone gaat eerder stuk dan een fysieke sleutel ( vallen, water etc etc etc ). Mijn ''kastje'' is ook al functioneel zonder die metalen sleutel, ik kan zowel de sleutel in mijn ''stuur'' steken als in het dashboard. (gelukkig de keuze!).. Maar die kan wel tegen vallen en water.

Ik vind het allemaal onnodig om je auto te kunnen starten, veel maartjes te lezen maar geen enkele waarvan ik denk: ja oké toch wel beter de volvo openen / starten met de smartphone... Het heeft vrijwel alleen maar nadelen, letterlijk het enige leuke is de gimmick that's it....

Ik heb nu geen USB POWERTANK nodig, dus die ga ik niet mee lopen zeulen in mijn jas en in de zomer in mijn zwembroek / broek om mijn auto te kunnen starten.. En nee ik ga ook geen tas om doen voor een USB POWERTANK...

Jou reactie op het volgende argument weet ik dan ook wel denk ik:
Wat als mijn smartphone crashed - software gerelateerd, hoe start ik dan de auto?
MrDummmy: Ja je moet ook ten alle tijden een laptop bij je hebben met nieuwe software om hem te kunnen flashen, maak daar een gewoonte van!
Maar wat als de laptop leeg is?
MrDummy: Ja dan moet je buiten de USB POWERTANK ook maar een accu voor de laptop meenemen he duh, maak daar een gewoonte van joh.

Vind je het niet iets te ver gaan? Nu overdrijf ik wel een beetje, maar het kan... Een lege accu is natuurlijk iets wat vaker voorkomt dan een gecrashte smartphone, maar een gewoonte maken van een USB POWERTANK? Nah zo gek ben ik nou ook weer niet.. Nooit nodig gehad, smartphone leeg vlak voordat ik klaar ben met werken? Jammer dan, laadt ik wel op tijdens het rijden of wanneer ik thuis ben..

Punt blijft, je hebt een oplossing voor de lege accu ( again: niet bij mij van toepassing, ik zal er nooit mee gaan zeulen ). Maar er kan zoveel meer mis gaan met een smartphone buiten een lege accu waardoor die onbruikbaar wordt.
Ik ga geen reserve scherm meenemen want stel hij valt en het scherm is kapot ( reageert niet meer ), ik ga geen laptop mee zeulen want stel de smartphone loopt vast, ik ga geen ultrasonische bak meenemen want stel de smartphone doet niks wegens waterschade en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Allemaal situaties wat zo goed als niet aanwezig zijn bij een fysieke sleutel. Althans het scherm van mijn sleutel is nooit gebarsten ( heeft geen scherm joehoee ), mijn sleutel is nog nooit gecrasht waardoor die niet opstart, mijn sleutel heeft nooit waterschade gehad omdat t niet roest, snap je um?

Ik heb ooit ergens gelezen dat er bij Dynafix per dag gemiddeld 7.000-10.000 smartphones binnen komen ter reparatie ( van de Benelux ), dit zijn smartphones die dus niet bij de lokale telefoon boer ingeleverd zijn ( want oh men ik wil niet weten hoeveel reparatie winkels er zijn die dagelijks een x aantal smartphones maken ), dus laten we zeggen zo'n 20-30.000 kapotte smartphones per dag? Lekker joh, laten we hopen dat 0 mensen daarvan een Volvo hebben / gaan kopen.

Ook leuk trouwens, als je het nieuws artikel leest over Apple ( dat ze gegevens en backdoors etc moeten toestaan ), kan men dus je telefoon defect maken op afstand.. Oh god laten we niet hopen dat andere fabrikanten volgen! Er zou maar massaal een virus verspreid worden naar smartphones die de smartphone onherstelbaar maakt ( althans in de zin van dat die niet meer opstart oid ), heel de wereld staat in 1 klap stil hahaha indien andere fabrikanten zo DOM zijn om deze DOMME actie van Volvo op te volgen.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 23 juli 2024 06:17]

Gewoon USB powertank in je zak houden of tas. Bij problemen insteken en je kan weer tegenaan. Maak daar een gewoonte van.
Geniaal! Ik kan mijn sleutels thuislaten, in plaats daarvan hoef ik alleen maar een extra batterij mee te zeulen.
Volgens mij bestaan er mini usb laders op markt die aan sleutelhanger kunnen. Een AAA batterij eronder zetten, even wachten en dan kan ie weer.
Heb alleen ze nog niet gezien, maar het is mogelijk dat er noodladers bestaan.
Dan maak ik liever een gewoonte om een sleutel mee te nemen(die neem ik toch altijd mee). Telefoon is leuk om hem direct te unlocken als ik aan de hendel trek of iets dergelijks.
Gewoon USB powertank in je zak houden of tas.
Mijn smartphone wil alleen opladen met de originele oplader aan het stopcontact, als ie echt leeg is. Vreemd genoeg wil ie wel (verder) opladen als ie nog niet (helemaal) leeg is, met zowat elke micro-USB aansluiting (stopcontact, powerbank, PC/laptop).
Je bent niet verplicht van een smartphone te hebben, je kan er ook een sleutel bij krijgen.
Je autosleutels kunnen evengoed gejat worden.
En als de accu van je auto leeg is, ben je met een gewone sleutel ook niks.
Wat een opmerking zeg. Hoe vaak is de accu van je auto ooit leeg? Is mij nog nooit overkomen. Moderne auto's hebben daar allang iets tegen gevonden (zoals een timer die alles uit zet na inactiviteit).
Als de accu van je auto leeg is, kun je altijd nog je auto in met een normale sleutel. Wel zo handig als het buiten regent of vriest en je verkleumd probeert je auto binnen te komen.
Daarna kun je ook nog eens je auto aanduwen, als je met z'n tweeën bent.

De kans dat je sleutels kwijtraken is een stuk kleiner dan dat er iets met je mobiel overkomt. Je sleutels houd je in je zak totdat je de auto instapt. Je telefoon heb je juist de hele tijd in handen. In de afgelopen jaren heb ik al twee keer een mobieltje kapotgegooid tegen de stenen. Sleutels zijn bij mij nog nooit kapot gegaan.
als de accu van je auto leeg is en je auto geen automaat is kan je gewoon je auto weer starten hoor. heb je wel even een 2de persoon erbij nodig: even de auto in zijn 2 zetten, koppeling ingedrukt houden, auto duwen, als je een beetje vaart maakt, de koppeling los laten en klaar is kees. Dus met je gewone sleutels kan je heus veel meer dan je denkt ;)
Wat dacht je van binnenuit de motorkap open maken en de auto met startkabels starten?

Ik heb regelmatig de telefoon leeg of ik laat hem thuis liggen.
Lekker rustig, dus voor mij is dit niet een wenselijke ontwikkeling.
ja dat kan natuurlijk ook :D auto al duwend starten omdat de accu leeg is is een last resort als je geen startkabel kan vinden :D

En wat mensen ook vergeten, behalve dat je accu leeg kan zijn (van je tel) of dat het gestolen kan worden, hij kan net zo goed uit je handen vallen en kapot gaan, hij kan in de WC vallen en tot de tijd dat je bij je auto bent het begeven (is een vriend van mij al 3 keer over komen, vraag mij niet hoe hij het voor elkaar krijgt elke keer 8)7 )

Nut van de app zie ik wel in, zeker voor huur maatschappijen of bedrijven met een vloot aan auto's, maar juist de APP moet een optie zijn vanwege al het inmiddels genoemde redenen.
Zolang auto geen automaat is kun je al duwend starten.

Anders heb je echt startkabels nodig.
Anoniem: 221563 @ATS19 februari 2016 15:51
Het gebeurt je ook zo vaak dat je op 0% acculading komt...
Ik vaak op het einde van de werkdag, en ik laad hem in de auto weer verder op. Sta je dan ;)

Nee, ik zou ook altijd een fysieke sleutel willen en als ik de app mogelijkheid kan uitschakelen heeft dat ook de voorkeur.
Staat in het artikel dat je een gewone sleutel er gewoon bij kan krijgen.
Mag je gelijk 100+ euro erbij neertellen, als het niet meer is,
Juist andersom: de prijs van auto's wordt een paar 100 euro duurder want de ontwikkelkosten van zinloze apps moeten weer worden terugverdiend.
Ook een bron van je bewering? Of is dat gewoon een gokje die je maakt?
2 jaar terug koste de sleutel van een BMW 3 serie uit 2001, 145 euro. Dat was wat mijn vader te horen kreeg toen hij naar de dealer ging en zei dat de batterij van de afstandbediening van de sleutel leeg was. Hij heeft onlangs een 5 serie uit 2013 gekocht, meteen gevraagd hoeveel de sleutel kost (mocht her vervangen moeten worden) 240 euro. De sleutel van de Mercedes van mijn zus (uit het jaar 2011) 200 euro (ze was 6 maanden terug haar reserve kwijt).

Het zou mij dus verbazen als het niet boven de 100 is.

[Reactie gewijzigd door teddy270us op 23 juli 2024 06:17]

Jij hebt het over een vervangende sleutel. Maar we hebben het hier over een nieuwe eerste sleutel. Ik denk dat er weinig volvo dealers een deal niet laten door gaan om een sleutel ipv een app.
het maakt niet veel uit, gaat om de prijs ervan en het feit dat de sleutel een optie is. De app is niet een optie, maar de sleutel. En net als alle andere dingen bij een auto die een optie is en geld zal kosten, zullen ze hiervoor ook geld vragen, en het zal echt boven de 100 euro zijn dan dat het 20 euro kost of zelfs gratis.

Ik wil best geloven dat tijdens de onderhandelingen ze de sleutel wellicht gratis meegeven (als korting) maar het zal vast zo zijn dat als je in de catalogus kijkt dat het een waarde van boven de 100 euro zal hebben.
tuurlijk. ik vermoed ook niet iets anders. Maar zomaar in het wilde weg roepen hoe duur iets gaat worden zonder enkele vorm van een bron is ook niet geweldig.
Sleutel van mn mercedes kostte toendertijd 300€
Nou het is optioneel een normale sleutel erbij te krijgen, indien die gratis was deden ze die wel zo erbij lijkt mij. En inderdaad moderne auto sleutels kosten wel meer meer dan 100 euro, indien mijn ''kastje'' kapot gaat betaal ik rond de 280 voor een nieuwe ( Audi ). Dat zal bij deze Volvo niet minder zijn..

Het is natuurlijk weinig op zo'n grote auto van een hoge waarde, maar toch onnozel, geef het standaard beiden ( de app en de fysieke sleutel ), en leg mensen goed uit dat de APP onverstandig is. Uiteraard is de Volvo ook weer bij een andere dealer goedkoper te vinden, dus er zal vast wel een dealer iets verder weg zijn waar de Volvo een paar 100 goedkoper is waardoor je de prijs alsnog gelijk trekt maar toch... Een zeer slechte ontwikkeling dit.
tuurlijk zal het hoger zijn. er zijn maar weinig auto dealers die het voor minder doen. Maar zomaar een gokje maken omdat de vorige keren het ook duurder was en er dan nog een +1 voor krijgen is natuurlijk absurd. En het is ook een slechte ontwikkeling. een app als extra. Waar je eventueel(als je die optie aan zet) kan zien waar je auto bevind en blokkeren zou wel handig zijn.
wat is 150 euro op een bedrag van 20-30k tegen die tijd?

en ja, ik vind het ook een bizarre ontwikkeling, zo word een auto stelen wel heel makkelijk....
Vandaar het woordje "ook" ;)
Als de batterij van mijn toestel echt leeg is dan zal het niet starten door het simpelweg aan een lader te hangen. Er moet eerst opnieuw een minimaal laadniveau bereikt worden.

En ja, het gebeurd wel eens dat ik op het einde van een dag met een (bijna) lege batterij zit op mijn telefoon.
Nee, dan wacht je dus een paar minuten. Beter dan helemaal niet thuiskomen.
Dan was zo'n sleutel toch zo gek nog niet. Werkt altijd.
Zo'n app is een oplossing op zoek naar een probleem. Of misschien zelfs het onnodig creëren van problemen.
Als je toevallig een Samsung Galaxy S6 hebt moet je voor de grap eens de powerknop indrukken en vast blijven houden terwijl deze uit is (iets wat best kan gebeuren in een tas of zo)... Komt hij in een of andere bootloader waarbij de SOC gewoon op volle snelheid blijft blazen. Je telefoon wordt vervolgens erg warm en is in no time door zijn batterij heen.
Dit is maar een voorbeeldje, maar dit soort dingen komen vaker voor, hetzij door stom ontwerp, hetzij door bugs.
Ja, bijna iedere ochtend. Ik laad mijn toestel 's avonds niet op en als ik wakker wordt is deze 9 van de 10 keer geheel of bijna geheel leeg.
Jouw reactie is wel erg kort door de bocht.
[sarcasme]Nee, nooit. Het is met de huidige smartphones (en batterijen) compleet ondenkbaar dat iemand aan het eind van de dag 0% batterij heeft. [/sarcasme]
ANWB: "wegenwacht, hoe kan ik u helpen"
Volvo rijder: "Ik heb net mijn iPhone geüpdate en nu kan ik mijn auto niet meer starten".
ANWB: " tja, dat komt wel eens voor met iPhone... Ik stuur een monteur langs met een nieuwe Android voor u."

:D
Ik wil geen iPhone/Android-war ontkentenen. Jij blijkbaar wel, dus ik doe vrolijk mee:
"Nee dank u meneer, gezien het updatebeleid van de gemiddelde androidtelefoon, of meer het gebrek daar aan, geef ik mijn auto liever zelf aan een willekeurige voorbijganger dan dat ik mijn sleutel op een Android zet".
Verkoper: dag meneer een Volvo kopen
Koper: Ja doe mij maar de snelste uitvoering, alles erop en eraan.
Verkoper: Kunt U hier even tekenen.
Koper: Ja hoor, maar uuhh, ik heb een W10M, zie geen app in de store
Verkoper: U krijgt er een IPhone bij.
Koper: Ik kwam voor een auto en wil geen iPhone
Verkoper: W10M ondersteunen we niet
Koper: Jammer, dan koop ik wel ergens anders een auto :P
Tja ik ben vaker mijn autosleutels kwijt dan dat ik lege batterij heb...
En ik rij vaker zonder smartphone dan zonder autosleutel. Wat ik me wel afvraag is hoe het met verkoop van de auto gaat, al zijn daar manieren genoeg voor te vinden uiteraard.

En veiligheid natuurlijk. Als zometeen iedere gemiddelde ICT-er in alle auto's kan komen dan kunnen we op GoT wel een 'Check m'n nieuwe auto' topic aanmaken.
Dan krijgt de zin "ik rij in een auto van de baas" ineens een heel letterlijke betekenis :+
+3 is strikt gezien ECHT onterecht. Maar hij verdient het wel

OT:

Ik denk dat je hier gemakkelijk beveiliging voor kan schrijven die veiliger is dan de auto's van tegenwoordig.
Snap ik, want zonder autosleutel start je auto niet :P
Verkoop van Volvo gaat helemaal prima. De laatste jaren hebben ze in ieder geval in Nederland mega veel succes gehad met de V60 plug-in hybrid en de V40 in de lease-markt. In de spits zie je bijna geen andere auto meer rondrijden dan Volvo's :)
Hij bedoelt hoe het gaat als je je Volvo weer doorverkoopt.
Hoe weet je zeker dat de vorige eigenaar niet nog een smartphone met key achter de hand houd?
Dit lijkt me door middel van certificaatbeheer (vanuit Volvo) prima te managen.

Het lijkt me alleen wel lastig om je auto even uit te lenen, die gaat er dan ook gelijk met je telefoon vandoor 8)7

edit: slecht gelezen ;)

[Reactie gewijzigd door renelis op 23 juli 2024 06:17]

Heb je het artikel gelezen? Je kan blijkbaar via die app de auto uitlenen, dus zelfs als ik op kantoor ben, kan ik mijn (hypothetische) Volvo thuis aan de buurman uitlenen.
Ik neem aan dat de lenende partij dan wel ook die app moet hebben.
Kan je een uitgeleende sleutel ook weer terug trekken? Tijdens het rijden?
haha, krijg je dus bait car tafferelen waar de auto plots op slot gaat :+
Simpel toch: Net zoals je je telefoonnummers en ingestelde POI verwijdert: Gewoon in de auto zelf. Die key is gewoon een shared secret, die kun je links vergeten maar ook rechts.
Ik neem aan dat de pairing aan de hand van bepaalde sleutels gebeurd en dat je de basissleutel kan veranderen waardoor alle bestaande sleutels waardeloos worden. Op die manier is het redelijk eenvoudig om je ervan te verzekeren dat niemand anders met je wagen kan gaan lopen.
Weet niet in welke spits jij rijdt, maar in die van mij zijn er nog minstens zoveel vw'tjes, audi's, bmw's etc. :?
Ik denk dat Ero-Sensei bedoelt hoe het verder moet als je hem doorverkoopt (2e hands).
Volgens mij zie ik in de spits naar AMS Zuid Oost meer Tesla's dan Volvo's rijden.
Ik denk dat @Ero-Sensei bedoelt wat er gebeurt als je je auto wil verkopen. ;)
Ik denk dat Ero-Sensei doelt op het feit als je de auto wil verkopen, hoe je dan de "sleutel" overdraagt.
Ook leuk als je een niet ondersteunde smartphone hebt. Of door Android update X de app niet werkt. Of als je zoals ik meedoet aan de Windows Insider preview, regelmatig je toestel wiped en bugs hebt etc.

Nee. Gewoon, nee! Zo gigantisch veel meer redenen om het niet te doen, dan om het wel te doen.
Ja, daar zit ik weer met de Windows telefoon die ik van mijn baas heb gekregen.
Een deftige telefoon gaat tegenwoordig wel langer dan een dag mee, en koop je zo een Volvo dan kan je ook je telefoon in de lader doen op t moment dat je er in zit.
Als ik zo om me heen kijk gaan iPhones (op de plus modellen na) vaak maar driekwart dag mee.. Lijkt me een vervelende auto om te hebben als iOS gebruiker.
En ik als Windows Phone-gebruiker heb waarschijnlijk 3 jaar na aanschaf van de auto nog geen sleutel :+
Laat staan dat je Blackberry-, Sailfish- of ....-telefoon hebt.
Dan weet ik niet wat de gemiddelde gebruiker om jou heen doet want ik heb zelf een iPhone 6 en ik doe net geen 2 dagen met mijn telefoon.
S'ochtends van de lader en volgende avond voor het slapen weer aan de lader. Ik gebruik dan geen whatsapp/facebook/twitter, maar wel Apple Maps, Bluetooth (tijdens het rijden heb ik mijn iPhone niet in de lader) en Mail.
Het is niks voor niks dat Samsung in reclames zelfs de draak heeft gestoken met iPhone gebruikers, en dat deze 'wall huggers' (= stopcontactklevers) zouden zijn. Het standby-batterijleven van iPhones is misschien beter dan dat van Android (sinds Marshmallow overigens ook niet meer helemaal waar), maar als je je telefoon ook maar enigzins gebruikt zijn Androids zwaar superieur.
Gewoon altijd een fysieke sleutel erbij vragen dus ;)
Tja, dan moet je die fysieke sleutel wel altijd bij hebben, voor als je in de middel of nowhere bent.
Wat is dan het nut van een app op je smarthphone?

Ik zie jou niet met 2 autosleutels rondlopen, dan verklaren ze je voor gek.
Maar Oh Ja, weer een app voor je smarthphone.... dan heb je wel 2 "sleutels" nodig en iedereen vindt dat dan handig...

Het moet niet gekker worden met dat app-gedoe op je smarthphone...
Tegenwoordig hebben best veel auto's geen fysieke sleutel en stuurslot werkt ook anders. En met geen fysieke sleutel bedoel ik dus dat er geen pinnetje meer aan vast zit dat je in geval van nood kunt uitklappen en slot kunt ontgrendelen.

Als er iets mis is, wegslepen en hopen dat de factuur meevalt.
Ik neem aan dat je 'mechanische sleutel' bedoelt ipv fysieke sleutel.
Alle elektronische sleutels die ik al in handen gehad heb, hadden ook een reserve mechanische sleutel ingebouwd. In de deur zat het sleutelgat meestal gewoon proper weggestopt onder een dekseltje. Dus je kon zeker altijd in je auto. Wegrijden wellicht niet (want vaak geen contact voor echte sleutel maar gewoon een startknop).
Er zal waarschijnlijk wel over een Back-up nagedacht worden lijkt mij.
Dat is toch niet zoveel anders dan met een gewone smart key, met als extra nadeel dat die niet aan een standaard USB-poortje op te laden zijn.
Alle Smart Keys die ik in handen gehad heb (Renault, Volvo, Mercedes, BMW) hadden ook een fysieke sleutel. Die zit goed opgeborgen/verstopt in de keyfob. Typisch via een klein schuifje of knopje kon je die loskrijgen en uit de keyfob schuiven.
Klopt, maar ik heb geen sleutelgat om te starten; enkel een knop. Maar als de smartkey leeg is (werkt zelfs helemaal zonder batterij) dan moet ik de sleutel op een cm afstand van de knop houden en dan kan ik alsnog starten. Dat werkt ook bij de portieren. De fysieke sleutel lijkt dus overbodig.
Bel je toch gewoon de ANWB .... owhh shoot :+

En als je een fysieke sleutel erbij koopt en altijd meeneemt .. dan is het hooguit vervanging in gebruik maar niet in de fysieke zin (net zoals die huidige RF-keys vaak ook nog een fysieke sleutel hebben om een van de portieren te kunnen openen).

[Reactie gewijzigd door gekkie op 23 juli 2024 06:17]

Ik heb al jaren een slot dat op BT werkt en dat werkt prima. Wie staat er tegenwoordig nou nog met een lege batterij?
Ik na een dag in het buitenland
Oplaad kabeltje die standaard uit je auto hangt :+
Of je telefoon is gejat, of je schermpje is kapot gegaan (telefoon gevallen in de wc, gebarsten in je broekzak). Nee, net iets teveel variabelen waardoor ik dit niet zo zie zitten.

Of moeten we een sleutel verstoppen ergens in een holte onder de auto ... ;)
Volvo toont de technologie binnenkort op het Mobile World Congres in Barcelona. Het zegt het eerste automerk te zijn dat de sleutel volledig aan de wilgen hangt ten faveure van een app, al kan een fysieke sleutel geleverd worden voor zij die dat wensen.
Volgens de laatste alinea van het artikel kun je ook gewoon je reservesleutel meenemen. :)
Dan moet je hem natuurlijk eerst in de auto opladen he ;) ;)
Daarom was het verstandiger geweest als de telefoon een addendum was geweest.
Net als dat WiFi nog steeds een addendum is op een bedraad netwerk en niet een vervanger van.
Er zal vast een mogelijkheid zijn om ook een normale sleutel te blijven gebruiken. Maar dat deze niet meer noodzakelijk is als je de app wilt gebruiken.
Daar sta je dan mooi in the middle of nowhere met een fatsoenlijke battery pack.
Ik snap ook niet waarom het in plaats van is en niet gewoon en/en.
Kan me niet voorstellen dat in de prijs van een hele auto zo'n sleutel zo op de marges drukt.
Precies, dit. Ik ben een groot voorstander van je auto starten via Bluetooth maar dan wel altijd in combinatie met een fysieke sleutel, soort van two-way authenticatie. Nog mooier zou zijn wanneer je je fysieke sleutel in de auto steekt er een tijdelijke code naar je telefoon verstuurd wordt waar een app controleert of jij de eigenaar bent en vervolgens via Bluetooth aan de auto laat weten dat de motor daadwerkelijk gestart mag worden.

Misschien had ik dit beter niet hard op moeten zeggen maar moeten patenteren ;)
Ja precies, wel vermoed ik dat je weinig klanten zult krijgen :P

Ik:E schat ik ga even boodschappen doen ik ben zo terug..
vrouw: hu nu al terug?
IK: ja klopt, Volvo heeft een authenticatie sms gestuurd naar mijn smartphone die moet ik invoeren in de volvo
vrouw: ja maar dies leeg
Ik: ach geef niet, laadt hem wel even op
Vrouw: ja maar ik heb nu echt de aardappelen nodig anders loopt alles in de soep
Ik: ja ik heb een quick charger, zo gepiept
ondertussen 5 minuten verder
IK: schat ik ben zo terug
sta ja op de parkeerplaats bij de supermarkt met je aardappelen
Ik: k*tzooi accu weer leeg, terug de supermarkt in smeken om een oplader en stopcontact..
Vrouw thuis mompelend: we bestellen wel wat als Jeroen terug is...

Laten we hopen dat geen enkele auto fabrikant zoiets doms in overweging neemt. Dit is dan even een lompe situatie natuurlijk ( wat echt kan gebeuren ), maar even de auto pakken omdat je snel ergens heen moet wordt dan wel een hele vervelende taak. Storing in een SMS server van Volvo = geen sms, storing bij je telefoon provider = geen sms, telefoon kapot = geen sms etc etc. En stel alles werkt perfect geen storingen etc dan ben je nog veel langer bezig dan sleutel in contact ( draaien of op knopje drukken ) en gaan met de banaan..

Gadgets en leuke snufjes moeten het leven makkelijker maken, niet omslachtiger en onhandiger.

Maar ik zou zeggen ga het idee patenteren joh haha :D

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 23 juli 2024 06:17]

Fijn om te zien dat iemand meedenkt maar ik denk dat je enigszins voorbarig bent met het stellen dat een slecht idee is.

Bijna heel je relaas is gebaseerd op het feit dat authenticatie plaats vindt via sms of een ander type server. Dit is echter niet nodig en zeer omslachtig aangezien je al in de auto zit en verbinding hebt met de auto via Bluetooth. Ik zat zelf meer te denken aan een soort van eToken authenticatie gebaseerd op het idee van een RSA token. Elke auto genereert elke 30seconden zijn eigen code en de app doet hetzelfde. Indien de auto en de app bij elkaar horen generen ze elke keer exact dezelfde overeenkomende codes. Wanneer je de auto start vraagt de auto aan de telefoon welke code heb jij nu en controleert dit met de code die de auto zelf heeft. Is dit overeenkomend dan start de auto mits de sleutel er ook in zit.

Een lege telefoon is hier ook geen probleem omdat we het puur over het starten van de auto hebben en niet het openen van de auto. Als je eenmaal in de auto zit en je telefoon is leeg dan kan je de telefoon makkelijk aan de oplader hangen.
Oké dan vergeten we het SMS verhaal, dan nog: wat een omslachtig gedoe om even een stuk te gaan rijden.

Ik heb nu 3-4 systemen die je nodig hebt om te starten wat in 1x gebeurt met 1 sleutel:
1 druk op de knop van mijn afstandsbediening doet het volgende op gebied van starten: deuren ontgrendelen (kan dus instappen), start onderbreker wordt uitgeschakeld en het alarm wordt uitgeschakeld. Kastje / sleutel in de auto steken ontgrendelt het stuur slot en laat de auto starten.

In mijn ogen is het dus allemaal goed beveiligd zonder dat het tijd kost, waarom nog het geklungel van een smartphone erbij? Mijn auto is nog nooit gestolen, dus op gebied van diefstal zal het niet bepaald een toegevoegde waarde hebben. Want hoe wil jij mijn auto meenemen zonder dat iemand het merkt zonder sleutel?
Hoe kom je in mijn auto zonder schade?
Hoe kom je in mijn auto zonder dat het alarm af gaat?
Hoe start je de auto wegens de start onderbreker?
Hoe rij je weg met het stuurslot?
4 sterke factoren die het praktische onmogelijk maken om mijn auto te stelen, dat allemaal zonder dat ik er ook maar 2 sec hinder van heb ( knopje indrukken kost 1 sec ).

Ja stel mijn sleutels worden gestolen dan ben ik de sjaak want ze kunnen alles mits ze weten waar mijn auto staat.. Maar liever dat risico dan het onhandige gedoe van een smartphone (eventueel vereisen). Mijn smartphone heeft 1 belangrijke taak: bellen, rest is extra en kan ik ten alle tijden missen. Bellen is in geval van nood vandaar ik dat ik bellen als belangrijk bestempel (112 bijv). Maar alle andere zaken moet ik kunnen missen, mijn auto kan ik niet missen. Mijn auto mag in geen enkele situatie afhankelijk zijn van mijn smartphone, daar waar een smartphone zo onbetrouwbaar als de pest is ( en dan doel ik niet op hackers en etc, maar de degelijkheid / levensduur / etc etc etc )

Het is niet erg om excuses te verzinnen met oplossingen voor het 1 en het ander, punt blijft: het wordt onbetrouwbaar ( kijkend naar een smartphone op zich ), het is omslachtiger en kost allemaal meer tijd om van je plek te komen. Daar is geen excuses voor, het is een feit dat het allemaal onhandiger wordt op jou manier.
Leuk excuus om de telefoon in de auto te kunnen laden waardoor je vervolgens alsnog kan starten. Mijn huidige sleutel hoeft niet in zo'n situatie aan de oplader..
Je stelt op zich wel terechte vragen. Weegt het ongemak (een extra stap) op tegenover een extra veiligheidsmaatregel. En tijd zal het leren wat het antwoord is op deze vraag. Op dit moment is het tendens two-way authentication bij pc's en internet oké en bij auto's niet. Persoonlijk vind ik dat vreemd omdat de waarde van een pc lager is dan een auto.

Verder verwacht ik ook dat uiteindelijk de auto niet meer gestart wordt met een sleutel maar met je vingerafdruk. Alleen dat brengt totaal andere problemen met zich, afgehakte vingers bijvoorbeeld ;)
Waarschijnlijk omdat een beetje moderne auto zo goed als niet gestolen wordt. Dit in tegenstelling tot zwakke wachtwoorden van gebruikers etc. Voor de pc is dus zo'n 2 step beveiliging veel beter voor bepaalde belangrijke zaken.

Mijn auto heeft geen wachtwoord dus ook geen bevestiging nodig
Hoe moeilijk kan het zijn om een NFC chip in de auto te verwerken, werkt ook nog als de batterij van je telefoon leeg is.
Plus je moet elk systeem ondersteunen. Mocht er geen Windows Phone app zijn kun je bv als windows phone gebruiker geen volvo meer kopen. Zelfde voor Ubuntu phone, Firefox OS en dergelijke.
inderdaad, dit houdt in , dat als ik een volvo wil kopen er een abb bij moet nemen bij de 1 of andere isp en tegelijk een smartphone moet kopen van b.v 400 euro, dat wordt een duur autootje, wou eerst een volvo kopen, maar hou het nu wel bij een Trabant. :)
Gevalletje oplossing zonder probleem idd....
De eigenaren van zo'n "keyless" auto zullen vast en zeker ook een radio dongle meegeleverd krijgen die op de traditionele manier de auto opent. Momenteel zijn er al enorm veel autos die "keyless entry" hebben echter zijn deze nog voorzien van een traditioneel slot in de deur voor als de radio zender d'r mee stopt.

Grote kans dat de auto nog ergens een "verborgen" sleutelgat krijgt voor als de auto accu leeg is.
Dat sleutelgat is als de auto accu ermee kapt. Met mijn smartkey kan ik ook zonder batterij instappen en wegrijden.
Ik gok erop dat je ook nog wel een gewone sleutel hebt. Dit is gewoon een && waarbij je het gemak van je telefoon hebt, maar natuurlijk nog wel een fysieke sleutel in je tas hebt voor het geval die leeg is.

De huidige sleutels openen je auto ook allemaal zonder deze fysiek in het slot te stoppen, maar als dat ding het niet doet zit er nog steeds wel een fysieke sleutel aan om dat alsnog te doen.

Overigens vind ik het best useless eigenlijk, tegenwoordig open je de auto gewoon met de sleutel in je broekzak, het feit dat de sleutel in de buurt is terwijl jij je hand op het handvat legt is genoeg. Wat bied zo'n app dan voor meerwaarde behalve dat het je battery drained?
Haha, power usb poort aan de buitenkant maken zodat je ten alle tijden je iphone kan opladen... tenzij de accu van de auto natuurlijk leeg is dan ben je helemaal de lul xD
Inderdaad, ik heb nogal eens dat mijn telefoon leeg is tja. Ik zelf rij een tesla en die heeft een sleutelhanger wanneer die dichtbij in de buurt is gaat de auto open. Dus dat is 2 zijdig. Ik zie het ook niet zo voor mij dat ik in de regen met mijn telefoon loop te rommelen. Achteruitgang dus.
Wat is er precies mis met de huidige methode? Dit is een beetje een innovatie om de innovatie en niet omdat het makkelijker is. Als ik een auto naar de monteur breng dan ben ik daar, dus heb ik ook de sleutel en dus kan ik die ook handmatig overhandigen aan de monteur. Dat gaat al jaren goed (bij veel mensen wel iig ).

Een auto uitlenen? Dat is toch geen probleem. Je belt je vriend/vriendin en zegt van kom je de sleutel even halen.. Hij/zij komt hem even halen en rijd daarna meteen weg. Wat is het nut precies van een iKey?
Dat ik, terwijl de vriend die mijn auto wil lenen, die bij mij voor de deur staat, naar mij aan het rijden is alvast de sleutel kan geven omdat dat maar liefst 2 seconden van mijn tijd bespaart?

En wat nu als men het bluetooth signaal onderschept en je vriend vervolgens bij je aan de deur komt om te vragen waar je auto staat? En je er dus achter moet komen dat iemand anders met je auto er van door is? Wat doe je dan?
Het is ook mogelijk meerdere sleutels via de app te gebruiken, al moet daarvoor wel over meerdere Volvo's beschikt worden.
En buiten verhuur maatschappijen wie heeft er meerdere volvo's buiten staan die niet van jou of je partner is? Sorry maar het nut van deze innovatie ontgaat mij dus compleet.

Enne sleutels kwijt raken?

[Reactie gewijzigd door Webgnome op 23 juli 2024 06:17]

Dat doet me er aan denken: wat met onderhoudsmonteurs? Moet je hen een sleutel geven via de app, of gaan zij een soort van loper krijgen. Als dat laatste bestaat word het heel leuk om die te pakken te krijgen en op het internet te zetten. Zie het al gebeuren.
Enne smartphone verliezen of gejat worden :)
Als je een Windows telefoon hebt dus geen Volvo rijden. Of als je nu of uiteindelijk een te oude Android en iPhone...
Als je eerst even checkt voordat je post, had je ons dus een troll reactie bespaard...

Volvo heeft al tijden een Windows phone app. Die zelfs een universal app is geworden. En dus naast mobiel ook voor Windows 10 tablet/laptop/desktop.
https://www.microsoft.com...olvo-on-call/9wzdncrdd010
.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 614 op 23 juli 2024 06:17]

Dan juist wel, je doet alsof die niet voor Windows komt terwijl die er allang is... Waarom zo'n opmerking maken die 1 niet klopt en 2 negatief is richting Windows?
Dat is een troll, een flame, een uitlokkende reactie. Als het nou een feit was oké dan zet je een feit neer, maar ook dat is het niet..

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 23 juli 2024 06:17]

Is zonder fysieke sleutel behoorlijk nutteloos.

Wat doe je bij een lege telefoon?
Wat doe je bij een defecte telefoon?
Hoe leen je je auto uit?
Moet je je telefoon mee geven aan de monteur bij een APK of onderhoud?
Mogelijke oplossing voor de laatste 2: je kunt andere mobieltjes machtigen? :)
Waarom heb je twee telefoons bij? Anders kan ik niet in mijn auto :'(
Inderdaad; hoe ga je je auto meegeven aan iemand die eigenlijk geen Android-device heeft? Zoals de monteur bij een (vreemde) dealer, de ANWB-sleepwagen, je familie, whatever.

Wat ik veeeeel interessanter zou vinden (en volgens amper lastig te regelen); dat de auto zonder "leen-sleutel" nog wel kan worden gestart maar niet verder kan rijden dan, pak 'm beet, 1km en ook niet harder kan dan, pak 'm beet, 30km/h. Uitermate geschikt voor schade-herstel, valet-parking, monteur-ritjes, etc.
Dat zou inderdaad wel een mooie oplossing zijn. En er zullen vast ook ouders zijn die hun auto willen uitlenen aan een zoon of dochter, maar wel met een beperking van 100km/h of zoiets :)
Zoonlief neemt de auto en rijdt de snelweg op met een snelheid van 120 km/h. Hij nadert zijn honderdste kilometer en komt plots tot stilstand in de spits op de A2?

Of anders, parkeren in een toeristisch dorpje in een straat met eenrichtingsverkeer. Je kunt enkel nog vooruit maar mag volgens het limiet nog tien meter rijden. Je komt dus nooit meer thuis want omkeren gaat niet! 8)7

Het idee is erg aardig maar de realisatie kan ingewikkeld worden. Er is zoveel om rekening mee te houden dat het steeds minder universeel wordt.

[Reactie gewijzigd door bobdetweaker op 23 juli 2024 06:17]

Km/h is niet hetzelfde als km...
Natuurlijk is dat niet hetzelfde. Maar met een snelheid van 120 km/h tot stilstand komen nadat hij honderd kilometer heeft gereden? Niet fijn, toch?
Je leest volgens mij echt niet goed. Ik had het over een beperking op de snelheid, niet op afstand.
Wat een kul argumenten om een vervelende ontwikkeling goed te praten zeg... Het moet gewoon niet de standaard worden, in mijn auto mag deze ontwikkeling niet eens komen. Ik heb er 0.0 baat bij, alleen maar nadelen.

Vertel mij wat de voordelen zijn van de smartphone app vergeleken de normale sleutel om in mijn auto te komen en te starten?
Zowel voor mij als voor een auto monteur... Maak maar een lijstje met alle na en voordelen tussen een normale sleutel en de app.. Volgens mij wint de normale sleutel het met vlag en wimpel.. Zowel op gebruiksvriendelijkheid, als snelheid, als betrouwbaarheid en op alles. Behalve de gimmick want ej het ziet wel even stoer uit toch? (nja ik vind van niet maar goed..)
Daar heb je geen leensleutel voor nodig. Dat zou ook in de auto zelf kunnen, desnoods met een pincode of zo. Dan zet je de hele auto op 'langzaam'.

Bij het wegrijden maakt die dan ook duidelijk dat ie op 'langzaam' staat en graag vrijgemaakt wil worden.

Alternatief is natuurlijk een sleutel voor zoonlief, die altijd in een wat slomer profiel terechtkomt. Maar dat is een andere use case.
Hoe leen je je auto uit?
Moet je je telefoon mee geven aan de monteur bij een APK of onderhoud?
Mischien moet je wel even het artikel lezen. Dat moet juist makkelijker worden op deze manier.
Inderdaad, ook fijn als je de auto verkoopt. De nieuwe eigenaar moet je op je blauwe ogen geloven dat je jouw versie van de sleutel verwijderd hebt van al je apparaten, en dat je die niet via een backup terugzet.

Oftewel, hoe kan je de sleutel veranderen?
open app, krijg sleutel + eigendomsoverdracht ( keyfile oid )
Wissel keycombinatie, maak oude keys ongeldig

Bijna hetzelfde als het huidige verkopen van de auto
code op RDWbewijs, en op eigendomsbewijs, en tesamen kun je de auto overschrijven.
Het oude deel I en deel II verhaal maar dan eenvoudiger en minder documenten
Kom op zeg, documenten wordt niks minder in... Het is niet dat er bundels aan documenten gekoppeld zijn aan de sleutel momenteel... Ik schrijf de auto over, ik geef 2 sleutels en klaar is kees, niks geklungel met apps en weet ik veel wat voor extra bijkomstigheden.

Met de app zal het dus alleen maar moeilijker en onhandiger worden... De sleutel is digitaal en niet fysiek.. Als ik iemand iets zou verkopen via tweakers en die gene wilt het ophalen, geen enkel probleem maar dan wil ik fysiek mijn geld krijgen en niet op dat moment: ja ik doe het even digitaal overhandigen.
Met 2 sleutels weet je: oke de auto is nu echt van mij en hij kan niet de hort op, bij de app tsja daar zou ik me een stuk minder prettig bij voelen + dat het vast en zeker onhandiger en tijdrovender is om die sleutel-APP om te zetten naar de nieuwe rijder.
2 sleutels geven gaat toch veel eenvoudiger??

Kan zijn dat ik de plank volledig missla en bij elke auto overschrijving die ik gedaan heb een pak documenten miste ( want welke documenten? behalve het postkantoor en RDW bewijs? ) er zitten geen documenten die omslachtig zijn of weet ik veel wat aan mijn fysieke sleutels. Zou je mij kunnen uitleggen wat je bedoelt met:
Maar dan eenvoudiger en minder documenten
Wat is eenvoudiger? met apps lopen klungelen of 2 sleutels geven ( 1-5 sec, ligt aan de snelheid van de arm van de koper/verkoper )
Minder documenten? Welke documenten?
Er is vast wel een manier om die oude key onbruikbaar te maken, in tegenstelling tot fysieke sleutels.
Dat geldt natuurlijk voor alles met sleutels.
Huizen die van eigenaar/huurder veranderen worden ook slechts zelden van nieuwe sloten voorzien.
Ik heb er nog wel een aantal:

- Hoe moet het als je geen ondersteund OS gebruikt als je een tweedehands Volvo wil kopen met dit systeem?

- En hoe lang blijft de te gebruiken app ondersteund worden door Volvo? Koop je over 15 jaar een tweedehands Volvo, word de app niet meer ondersteund of is het OS ter ziele.

Dat is toch wel een groot voordeel van een fysieke sleutel: hij is niet afhankelijk van software en stroom.
Voor wat betreft de laatste twee punten, het artikel zelf geeft al de oplossing, je kan in de app anderen "machtigen" om zo hun toegang te geven. En dat kan vast tijdelijk zodat je je garage/vriend die ene keer je auto kan lenen.
De eerste twee punten kun je ook stellen bij de huidige sleutels die vaak niet meer zijn dan een zender, soms zelfs zonder "old school" sleutel.
Als deze defect gaat of verloren raakt heb je vrijwel hetzelfde probleem.
Starten met een app is voor ieder automerk al toepasbaar: https://www.keyzee.eu/?lang=nl

Gebruiken het hier bij mijn werkgever (welke er mede aan ontwikkeld heeft) al een jaar, zonder problemen naar mijn weten.

[Reactie gewijzigd door Wom op 23 juli 2024 06:17]

Ik denk dat jou app al even aanduid wat een probleem is met alleen een app, dan moet die wel ook op iedere smartphone werken.

Nu is het zo dat je bijna word buitengesloten als je geen iOS of Android hebt. Nu werkt Keyzee nog op Blackberry, maar bijvoorbeeld al niet op Windows Phone.
Hoe is de ondersteuning na bv 15 jaar? Draait de app dan nog wel op een moderne smartphone, is de app nog wel te downloaden?
je koopt na 15 jaar maar een nieuwe auto...zij moeten ook eten, die arme schapen...
Best goed idee, moet het natuurlijk wel goed en snel werken. Tesla heeft dit al sinds 2012 en gebruikt daarnaast nog altijd gewoon de keyfobs. Je hebt daar dus ook altijd de keuze.
Anoniem: 147126 19 februari 2016 15:38
Heel verstandig met het Android update beleid. Niet alleen je telefoon gehacked maar ook je auto (leeg) gejat.
Hoe veilig is bluetooth nou als je het bijvoorbeeld tegenover WPA2-PSK legt? Want het enige waar ik aan kan denken is; Hoe snel gaat dit gekraakt worden. Auto's stelen krijgt een hele nieuwe betekenis.
Er zal toch wel gewoon encryptie toepast worden. Bluetooth heeft ook encyptie sinds 4.0LE.

"Encryption in Bluetooth LE uses AES-CCM cryptography. Like BR/EDR, the LE Controller will perform the encryption function. This function generates 128-bit encryptedData from a 128-bit key and 128-bit plaintextData using the AES-128-bit block cypher as defined in FIPS-1971. "

[Reactie gewijzigd door blmp op 23 juli 2024 06:17]

Bluetooth LE onder 4.2 (4.0 en 4.1) heeft een zeer zwak sleuteluitwisselingsprotocol en is totaal niet veilig. Zie: https://lacklustre.net/bluetooth/
Encryptie is anno 2016 niet een heel moeilijk verhaal hoor. Ik denk dat het juist moeilijker wordt om een auto te stelen. Het is veel moeilijker om een een digitale sleutel te kraken dan een pistool tegen iemand's achterhoofd te zetten en een fysieke sleutel af te pakken.
Orion84 Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit @Soribaj19 februari 2016 16:02
De beveiliging zal niet (alleen) berusten op wat bluetooth te bieden heeft. Daarbovenop kan je natuurlijk nog allerlei beveiligingsmaatregelen implementeren.

Het moet niet moeilijk zijn om dit op eenzelfde niveau te krijgen als met de huidige draadloze sleutels. Het enige wat wel meer risico met zich meebrengt is dat er op zo'n telefoon nog allerlei andere software draait, die mogelijk kwaadaardig is de communicatie tussen de sleutel-app en de auto zou kunnen afluisteren/beïnvloeden. Maar dat heb je voor een groot deel natuurlijk zelf in de hand door geen shady apps te installeren.
Want het enige waar ik aan kan denken is; Hoe snel gaat dit gekraakt worden. Auto's stelen krijgt een hele nieuwe betekenis.
Minder snel dan met een metalen kleerhanger en een schroevendraaier.
Je vertrouwt niet op de encryptie van bluetooth. Net zoals internetbankieren over open wifi veilig kan.
Maar wat wel een probleem is is dat iemand de app kan stelen. Backup maken en restore, en zo.
Ik ben erg benieuwd hoeveel veiligheidsrisico's dit met zich mee gaat brengen. Zal het een vereiste zijn dat ik mijn telefoon met een fingerprint reader of iris scan unlock?

En zijn deze keys te 'hacken'? Dat zou een nieuwe deur openen (no pun intended) voor auto criminele organisaties.
al kan een fysieke sleutel geleverd worden voor zij die dat wensen.
Hier ontgaat het nut me een beetje....de auto heeft dus nog steeds een sleutelcontact? Ik zou eerder denken dat deze vooruitgang in technologie ook een stukje kostenbesparing met zich mee zal brengen...indien er ook nog steeds sleutels zijn zal dat niet echt aan de orde zijn denk ik.

Daarbij vraag ik mij sterk af, of ik met een app op mijn smartphone de auto eerder heb afgesloten of de kofferbak eerder heb geopend met het knopje voor de centrale vergrendeling (unlocken, app openen, commando geven)...

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 23 juli 2024 06:17]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.