Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Microchip Technology neemt concurrent Atmel over voor een bedrag van 3,56 miljard dollar, omgerekend 3,26 miljard euro. Atmel maakt onder andere microcontrollers die op veel Arduino-ontwikkelbordjes te vinden zijn.

In mei 2015 telde Microchip al 839 miljoen dollar neer voor chipmaker Micrel en in 2014 kocht het bedrijf Supertex voor 394 miljoen dollar. In datzelfde jaar nam Microchip ook het Belgische EqcoLogic over voor een onbekend bedrag, schrijft The New York Times.

Microchip had Atmel al langer op het oog. In 2008 deed de fabrikant samen met On Semiconductor een vijandig bod van 2,3 miljard dollar op de chipmaker. Destijds waren de twee van plan om Atmel op te splitsen. Volgens analisten was Samsung misschien ook geïnteresseerd in Atmel.

De overname van Atmel door Microchip Technology is goedgekeurd door de raad van bestuur van beide bedrijven en moet in het tweede kwartaal van 2016 worden afgerond. Wel is nog goedkeuring van de aandeelhouders van Atmel vereist en wachten de bedrijven nog wettelijke goedkeuringen af.

Microchip Technology is een Amerikaanse maker van onder andere microcontrollers en geheugenchips. Het bedrijf, dat in 1987 werd opgericht, concurreert met chipmakers als Texas Instruments en het Nederlandse NXP. Atmel, eveneens Amerikaans, maakt naast microcontrollers ook touchscreencontrollers, en chips voor de auto-industrie en draadloze technologie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Ik ben heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren op de 'maker' markt. Historisch gezien is het op die markt altijd al Microchip met zijn PIC microcontrollers tegen Atmel met de ATxxx controllers geweest. Naar mijn gevoel hadden ze beide een ongeveer even groot deel. Maar met de komst van Arduino worden PIC's minder gebruikt.

De vraag is of beide MCU series naast elkaar blijven bestaan. Moesten ze samensmelten denk ik dat de ARM processoren een grotere opmars zullen doen.

Als je kijkt naar bijvoorbeeld de STM32 reeks van ST Microelectronics biedt deze eigenlijk een superieure architectuur op zowel de Microchip RISC als ATMEL RISC architectuur.

[Reactie gewijzigd door laserfreak op 20 januari 2016 13:08]

Ik ben heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren op de 'maker' markt. Historisch gezien is het op die markt altijd al Microchip met zijn PIC microcontrollers tegen Atmel met de ATxxx controllers geweest. Naar mijn gevoel hadden ze beide een ongeveer even groot deel. Maar met de komst van Arduino worden PIC's minder gebruikt.

De vraag is of beide MCU series naast elkaar blijven bestaan. Moesten ze samensmelten denk ik dat de ARM processoren een grotere opmars zullen doen.
Ik heb de laatste tijd echt heel weinig gehoord van de Microchip PIC architectuur. De ontwikkelhardware is redelijk lastig te maken/krijgen tov. Atmel en hun C-compiler is betaald, tegenover AVR-GCC wat gewoon open-source is. Juist door de opkomst van Arduino-bordjes heeft Atmel veel klanten aan zijn AVR microcontrollers, en een vergelijkbaar ontwikkelbordje (met een vergelijkbare prijs) voorzien van een PIC18 of PIC16 is er niet echt.

Microchip zal Atmel dus meer overgekocht hebben om zijn PIC-microcontroller lijn uit te faseren en Atmel het gat van de PICmicro te kunnen laten vullen. Microchip verkoopt al heel veel analoge en digitale randapparatuur die erg goed samen gaat met Atmel, bijvoorbeeld de MCP4122 DACs, die nu dus ook officiŽle support van de fabrikant kunnen krijgen.

[Reactie gewijzigd door Stoney3K op 20 januari 2016 13:25]

Ik heb de laatste tijd echt heel weinig gehoord van de Microchip PIC architectuur. De ontwikkelhardware is redelijk lastig te maken/krijgen tov. Atmel en hun C-compiler is betaald, tegenover AVR-GCC wat gewoon open-source is. Juist door de opkomst van Arduino-bordjes heeft Atmel veel klanten aan zijn AVR microcontrollers, en een vergelijkbaar ontwikkelbordje (met een vergelijkbare prijs) voorzien van een PIC18 of PIC16 is er niet echt.
Hun ontwikkeltools zijn juist heel makkelijk te krijgen! En de compiler is ook te krijgen als een gratis versie waarbij alleen bepaalde optimalisaties zijn uitgeschakeld. Er is geen code limit oid.
De huidige compiler is overigens een doorontwikkelde versie van de oude Hi-Tech compiler die slimme trucs doet (oa een voorgecompileerde stack) om alles uit de PIC te halen wat er in zit. Echt kwaliteit spul hoor!

Microchip is overigens veel groter dan Atmel. Atmel was bijv "fab-less" terwijl Microchip wel eigen fabs heeft. Mijns inziens zie je dat ook terug in de kwaliteit van hun producten.
[...]


Hun ontwikkeltools zijn juist heel makkelijk te krijgen!
Ik heb het vooral over de ontwikkel-hardware en programmeer-hardware. PIC ondersteunt eigenlijk niets anders dan hun eigen (dure) MPLAB ICD-programmers, terwijl het ISP-protocol van Atmel uitvoerig gedocumenteerd staat en redelijk eenvoudig te implementeren valt.

Als je een AVR of Arduino hebt, kun je daar zonder problemen een andere AVR of Arduino mee programmeren. Met een Microchip gaat dat minder makkelijk.
Voor mij is ISP en AVR-GCC destijds 10 jaar geleden na wat rommelen met PIC's de reden geweest om met Atmega controllers aan de slag te gaan (was voor hobby en studiedoeleinden). Had ook het idee dat de opensource community groter was voor hun AVR platform dan voor PIC. Tegenwoordig is de markt wel wat anders dan toen. Tegenwoordig vind je bij wijze van spreke op iedere hoek van de straat ARM ontwikkelbordjes, terwijl die destijds nog behoorlijk prijzig waren.
Chipkit dat zijn de boardjes van PIC met PIC32 en PIC16 microchips en gewoon met de arduino software te programmeren. deze hebben standaard de arduino bootloader.

[Reactie gewijzigd door masgreece op 20 januari 2016 14:54]

[...]


Ik heb het vooral over de ontwikkel-hardware en programmeer-hardware. PIC ondersteunt eigenlijk niets anders dan hun eigen (dure) MPLAB ICD-programmers, terwijl het ISP-protocol van Atmel uitvoerig gedocumenteerd staat en redelijk eenvoudig te implementeren valt.

Als je een AVR of Arduino hebt, kun je daar zonder problemen een andere AVR of Arduino mee programmeren. Met een Microchip gaat dat minder makkelijk.
Microchip's programmeer protocol is gewoon gedocumenteerd hoor. Vroegah :) waren er dan ook heel zelfbouw PIC16C84 programmertjes te vinden. Daarnaast verkoopt Microchip de PicKit-3 voor 30 euro of zo? (en anders is er wel een chinese kloon op ebay te vinden) die ALLE chips van Microchip kan programmeren en debuggen.
PIC wordt zeker niet alleen ondersteund door Microchip's eigen ontwikkeltool maar ook door de populaire fabrikant MikroElectronica
http://www.mikroe.com/easy-boards/

Daarnaast is hun PICkit zeker een goedkope investering en eenvoudig aan te kopen op hun website www.microchipdirect.com
ICD is de "dure" range. Pickit is de goedkope range, kost ongeveer 30 euro.

Er zelfs zijn goedkopere 3rd party clonen, zelfs sub tientje, maar daar heb je doorgaans vaker gedoe mee. (niet connecten enz). Zou ik niet aanraden.

[Reactie gewijzigd door marcovtjetje op 21 januari 2016 12:14]

Atmel is zeker niet fabless.

Ze hebben fabs in:
  • France-Nantes
  • France-Rousset ('recentelijk' verkocht)
  • France-Saint Egreve
  • Germany-Heilbronn
  • UK-England-North Tyneside
  • USA-CO-Colorado Springs
Microchip mag dan een grotere omzet hebben en ze zijn ook wel een stukje groter (omzet Microchip 2014: 1.9 miljard dollar - omzet Atmel 2012: 1.4 miljard dollar), het scheelt geen factor.

In de wereldwijde microcontroller markt heeft atmel een groter marktaandeel
Atmel was bijv "fab-less" terwijl Microchip wel eigen fabs heeft. Mijns inziens zie je dat ook terug in de kwaliteit van hun producten.
Ik zie niet direct een relatie tussen fab en fabless en kwaliteit. Of zijn de chips van Apple, Qualcomm, Xilinx, Altera, nVidia en Broadcom ook inferieur omdat ze fabless zijn?

[Reactie gewijzigd door Sphere- op 20 januari 2016 14:02]

Atmel is zeker niet fabless.

Ze hebben fabs in:
  • France-Nantes
  • France-Rousset (recentelijk verkocht)
  • France-Saint Egreve
  • Germany-Heilbronn
  • UK-England-North Tyneside
  • USA-CO-Colorado Springs
Niet meer, lees op wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Atmel#Streamlining. en http://atreg.com/case-stu...m-fab-heavy-to-fab-light/Volgens mij hebben ze geen enkele fab meer op het moment.

Bovendien is er ergens in Frankrijk onlangs een fab waar ze componenten lieten maken (ARM926 chips) afgebrand. Hebben we hier nog veel last van gehad.

Mijn indruk van de kwaliteit van Atmel is niet super. We werken hier met hun ARM926 gebaseerde chips en die hebben best wel wat problemen. Voeding ramp-up die erg kritisch is, buggy SAM-BA bootloaders, leverbaarheid (doordat ze misschien weinig, maar bij mijn weten GEEN fabs hebben). Wat dat betreft doet Microchip het vaak beter.
I partially stand corrected :). Het lijkt erop dat de Colorado plant nog in bezit is van Atmel (en mogelijk nog een aantal andere). Vandaar ook fab-lite en niet fab-less.

Wij maken gebruik van de AVR, AVR32, SAM4 en de SAMA5 controllers.

Ik ben zeer te spreken over de SAMA5 serie met de ARM Cortex A5 core. Die heeft ook ook SAM-BA bootloader. Onder Linux werkt het prima na wat instellingen. Onder windows ziet hij de virtuele compoort vaak aan als een ander device waardoor je de SAM-BA driver opnieuw moet installeren. Dit is wel vervelend. De support in de mainstream Linux kernel is ook prima.

[Reactie gewijzigd door Sphere- op 20 januari 2016 14:27]

Ik ben een Microchip klant (vn de dspic range), en hoewel de leverbaarheid doorgaans zeer goed is, is nu net het afgelopen jaar een rampjaar :-)

Lange leverbaarheid van microchip componenten is overigens een van de beste eigenschappen. Van het verhaal van Stony3k over uitfaseren van PIC geloof ik dus helemaal niks.

Zelfs de totaal obsolete PIC12..PIC16's zijn nog steeds vrijwel geheel leverbaar. (5V, DIP etc)

[Reactie gewijzigd door marcovtjetje op 21 januari 2016 12:21]

Microchip's omzet in 2015 was aanzienlijk hoger dan van Atmel - namelijk het dubbel!. Atmel heeft afgelopen jaar veel in moeten boeten!

Een ding is zeker... een bedrijf gaat niet in de verkoop als alles lekker draait - want dan betaal je als overnemend bedrijf absoluut de hoofdprijs. Daarnaast zal een board of directors en aandeelhouders niet tot verkoop overgaan als alles prima verloopt volgens planning en markt potentieel.
"Microchip zal Atmel dus meer overgekocht hebben om zijn PIC-microcontroller lijn uit te faseren en Atmel het gat van de PICmicro te kunnen laten vullen. Microchip verkoopt al heel veel analoge en digitale randapparatuur die erg goed samen gaat met Atmel, bijvoorbeeld de MCP4122 DACs, die nu dus ook officiŽle support van de fabrikant kunnen krijgen."

Dit deel klinkt erg goed. Ik dacht juist dat de PICmicro het wel prima deed in de niet-maker markten dan.
Geloof niet dat Microchip zijn PICmicro core EOL gaat maken.... daarvoor zijn zij te succesvol. Ze hebben namelijk nog nooit ťťn kwartaal sinds hun bestaan en dat is al 25 jaar verlies geleden! Dit is uniek in de industrie waarin zijn zitten. Voorgangers zoals Hitachi - NEC - Motorola - Philips semiconductors zijn er inmiddels al niet meer als merk.
Ja hoor, dat bordje is er wel: de Amicus18. Ik gebruik het al jaren voor veel projecten. Het is een ontwikkeling van Crownhill in Engeland. Zij hebben een Basic IDE compiler ontwikkeld: Proton PIC Basic zodat mensen, zoals ik, die C niet machtig zijn (maar in basic nog kunnen dromen...) uitsekend uit de voeten kunnen. Het is bij gebruik van het Amicus18 bordje (een PIC 18F25K20) volledig gratis en onbeperkt (en nog voor een paar types). Verder kunnen er nagenoeg alle andere PIC's mee geprogrammeerd worden, ook de moderne 16 Bits varianten. Je moet er dan wel voor betalen maar dat is eenmalig, alle nieuwere versies zijn gratis.
Ze hebben een zeer goed forum.
http://www.protonbasic.co.uk/content.php
Ik denk dat beide architecturen wel zullen blijven bestaan. Het bestaansrecht van AVR en PIC is nu al support en legacy. De beter presterende ARM architectuur is namelijk ook niet persť duurder, maar toch wordt zowel AVR als PIC nog gebruikt. 8051 is ook nog op de markt, dat is ook ouder dan de AVR. Voor sommige toepassingen heb je gewoon niet meer performance nodig, terwijl het herschrijven van firmware niet gratis is.

Voor de maker markt zal het wel meevallen, althans voor de mensen die Arduino gebruiken. De Arduino Due is gebaseerd op een ĶC met een ARM-core, en die werkt gewoon in dezelfde environment en met minimale aanpassingen aan de code.

Gebruikers die graag de programmeertools van Microchip of van Atmel gebruiken lopen wel iets meer het risico hun oude, vertrouwde omgeving kwijt te raken denk ik, het zou best wel eens duur kunnen zijn om AVR-GCC en MPLAB beide in leven te houden.

Ik zie ook net dat beide softwarepakketten hun software verenigen met MS Visual Studio, dus de omgevingen zijn al meer op elkaar gaan lijken. Aan een kant jammer, de laatste versie van AVR-GCC/Visual Studio is baggertraag...
In zou de Microchip omgeving nou niet graag behouden... De compiler is slecht gedocumenteerd (voor pic18 iig), bevat rare quirks icm bank switching die niet of slecht gedocumenteerd zijn en levert ronduit trage code af (altijd memory access tenzij je speciale opties aan zet, suboptimaal gebruik van de enkele registers). Daanraast leverde ze vroeger support voor osx, windows en linux maar de packages lopen nu zo ver uit elkaar dat er geen garantie is dat de libs dezelfde (of enigsinds dezelfde) code opleveren.

Maar goed, dat is personlijke ervaring, wellicht dat anderen het daar niet mee eens zijn.
Bank switching, een paar registers - je moet wel ťrg grote volumes draaien om die ellende te rechtvaardigen. Anders is een Cortex-M aantrekkelijker. Betere compiler-support, want standaard ARM architectuur.
Legacy helaas ... Cortex-M is inderdaad veel aantrekkelijker; 32 bit, veel registers, voldoende geheugen ruimte etc. Maar indien er al velen in het veld zitten zit er helaas soms niets anders op.
Ik ben heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren op de 'maker' markt. Historisch gezien is het op die markt altijd al Microchip met zijn PIC microcontrollers tegen Atmel met de ATxxx controllers geweest.
Over "holy wars" gesproken inderdaad ;) Zet deze maar in het rijtje Amiga vs Atari, Nikon vs Canon en Xilinx vs Altera. :)
Ik zat altijd in het Microchip kamp, niet omdat hun chips nou zo uitgesproken elegant zijn (de Atmels worden vaak "mooier" gevonden), maar vooral omdat ze zo degelijk, eenvoudig en zeer lang leverbaar zijn. Je kunt zeggen wat je wil van Microchip maar hun microcontrollers zijn altijd zeer degelijk en robuust. Ook houden ze hun chips lang in productie wat prettig is als je producten lang wilt blijven ondersteunen. Ook vind ik het fijn dat je met een enkele ontwikkelomgeving en programmeer tool alles kunt programmeren van 6-pins 8-bitters tot 144pins 32-bitters.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld de STM32 reeks van ST Microelectronics biedt deze eigenlijk een superieure architectuur op zowel de Microchip RISC als ATMEL RISC architectuur.
Tsja, weet ik niet. Het grote voordeel van Microchip is de enorme user-base en dus support via de fora en hun ontwikkeltools. Zoals gezegd, installeer MPLAB-X en koop een PicKit-3 en je kunt alles wat microchip ooit heeft gefabriceerd programmeren en debuggen! Bovendien is de PIC32 van Microchip net zo snel (of sneller) dan zijn ARM concurrenten. En van de snelheid waarmee ST componenten obsolete weet te maken word je als developer niet vrolijk. Dan liever Microchip! (Of Cypress met hun PSOC's, want die worden ook stees populairder)
Vanuit mijn opleiding ben ik met mijn tenen in het microchip meer gezet. DE PICkit 2 vind ik een mooi apparaat, maar de PICkit3 heb ik flink wat problemen mee. USB3 slikt ie niet, ik moest een XP laptop van 2000 uit het vet halen om ermee te kunnen werken. MPLAB-X vind ik erg buggy. Een project openen vanuit MPLAB IDE is niet mogelijk zonder veel moeite. En dat samen verveelt snel. De userbase van Atmel producten is gigantisch, juist dankzij Arduino. Dit maakt het zeer laagdrempelig. Zeker als je je, net als voor de PICs nodig is, de datasheets in duikt, is het een mooi platform.
mplab X (overigens gebaseerd op NetBeans) is niet elegant, dat is zeker. Maar een totale ramp is het ook niet, en de oude mplab IDE is erg spartaans qua source navigatie

Ik gebruik X voor grootschalige ontwikkeling (dikke bak, SSD), en mplab nog steeds in het veld (laptop, hdd)
Helemaal mee eens.....
Ik gebruik nu nog Atmel AVR (en vroeger Microchip PIC) maar ben al bezig om naar ARM over te schakelen, zeker nu de Raspberry Pi Nano maar 5 dollar kost voor een complete Linux computer.

De Teensy 3.0 (ARM-gebaseerd) die ik gebruik is me te prijzig aan het worden t.o.v. de Raspberry Pi.
Arduino heeft zeker niet de PIC microcontrollers verdrongen of verslagen qua marktaandeel, sterker nog... Microchip is de grootste fabrikant in de markt voor 8-bit MCU's en heeft twee keer zoveel omzet dan Atmel.

STM32 is zeker niet superieur ten opzichte van Microchip's 32-bit of Armel's 32-bit MCU's en is een aanname! Als je een drystone benchmark doet op bovengenoemde MCU's zie je zeker performance verschillen optreden. Microchip heeft jaren gelden bewust gekozen voor een MIPS architectuur, terwijl andere fabrikanten zoals ST-M, Atmel, TI en NXP gekozen hebben voor ARM. Deze laatste heeft de 32-bit arena qua nieuwe ontwikkelingen al weer een beetje verlaten en begeeft zich nu in de 64-bit sferen, die gek genoeg op MIPS architectuur worden ontwikkeld :-)
(Voor zover ik weet zijn de licentie gelden voor ARM veel hoger dan voor MIPS, daarom zijn veel routers ook MIPS)
Licentie kosten ontlopen elkaar niet veel. MIPS biedt op een aantal vlakken een hogere performance (drystone test) dan ARM, maar je bent ook afhankelijk daarin van de ingesloten peripherals (ADC/DAC/PWM etc).
Er zijn behoorlijk wat overnames geweest in dit segment van de markt. Vergeet overigens niet dat NXP recentelijk Freescale overgenomen heeft.

Nog weinig nieuws van TI over mogelijke overnames vanuit hun zijde maar dat zal waarschijnlijk niet lang op zich laten wachten.

Voor de consument is dit m.i zeker een goede ontwikkeling; know-how en elkaars technology & market strenghts gecombineerd versterken. Eens zien wat de toekomst brengt ;)
Ik denk niet dat dit de gebruikers veel goeds gaat bieden, MicroChip en Atmel waren directe concurrenten en dat verdwijnt hiermee dus helemaal. We moeten nu maar hopen dat MicroChip nu niet besluit om alle development op de PIC lijn te zetten en van de AVR lijn alleen nog maar bestaande ontwerpen blijft produceren.
Dat zal niet veel uitmaken want de meesten waren al bezig om over te schakelen naar ARM. De goedkopere NXP Cortex-M ARM processoren waren al goedkoper dan de PIC en AVR 8-bitters en vele malen krachtiger. De 8-bitters lopen op hun laatste poten.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 20 januari 2016 17:53]

Ik denk dat je de markt voor ultra low power cpus onderschat, het heeft een aardige invloed op je energieverbruik om die 24 bits extra overal mee te zeulen. Vergeet niet dat de 8bits cpus al vele malen afgeschreven zijn en er toch nog steeds nieuwe versies van de antieke 8051 verschijnen.

Dat de Cortex-M een mooiere cpu is ben ik met je eens, maar voor een heleboel toepassingen heb je niet meer nodig dan een hele, hele simpele 8bit chip, zolang 'ie maar bijna helemaal geen energie verbruikt
De MCU-8 markt loopt zeker niet achteruit en beheert nog steeds ruim 40% van de totale MCU markt en nog steeds in ontwikkeling. Kijk maar eens naar Microchip's nieuwe CIP functies (Core Independent Peripherals) waarmee je hele leuke dingen kan doen :-)

32-bit producten zijn de laatste jaren steeds populairder geworden, maar zijn vaak ook complexer om in een design toe te passen. Ook zie je dat de peripheral performance van zulke goedkope 32-bit processors erg tegenvalt en indien je hier meer van verwacht of nodig hebt, op een duurde familie uitkomt of externe componenten moet gebruiken.
Ik heb tijdens mijn studie regelmatig ATmega chipjes gebruikt, en ook eens een PIC. de PIC voelde voor mij altijd erg steentijd-achtig aan.
Als ik nu een microcontroller gebruik zijn dat vaak modernere chips, zoals die van Texas Instruments.
MSP-430 is ideaal als je low-power toepassingen doet. Voor de rest zou ik gewoon altijd ARM gebruiken.
MSP430 heeft inderdaad een goede naam qua stroombesparing maar zeker niet de laagste in de markt. De XLP series van Microchip bieden vaak veel lagere stroom opname performance aan.

Men neemt vaak aan dat iets waar omdat het wordt geschreven of vermeld in advertenties (door de fabrikant vaak zelf geschreven of betaald door een magazine). Meer objectief is al je data gebruikt gebaseerd op een benchmark!
Dat is toch afhankelijk van het gebruiksscenario, omdat de MSP430 4 tot 7 low power modes heeft kan je best goed minimaliseren. En in sommige van die low power modes zan ze beter dan de XLP, dus als je gebruiksscenario in die low power mode zit dan haal je winst.
Dan nemen we een MSP432, dat is een ARM.
Ben benieuwd wat er met de moderne Atmel Cortex-M parts gaat gebeuren nu. Uiteindelijk gaat het grootste gedeelte van de markt gewoon ARM Cortex-M worden en PIC met hun 32bit spul aan de mag ook wat hebben. Voor Atmel's eigen architectuur was eigenlijk al geen plaats meer: de 8 bits architecturen zijn al langer stervende.
Als de 8-bit markt stervende was dan had Microchip zeker geen 3,5 miljard kunnen uitgeven aan een overname.... denk ik zomaar :)

Ik denk dat deze overname veel mooie dingen gaat brengen in de nabije toekomst.
Zeker op het gebied van IoT.
3,5 miljard in kas hebben zegt niets over waar de 8bit markt *naar toe gaat*, het zegt hoogstens "iets" over wat het ooit is geweest.

Het is redelijk offtopic misschien, maar dit is wel een aardig plaatje hoe het er begin 2014 uitzag. Kon zo snel geen recentere vinden, maar ik ga er van uit dat het aandeel van de 32bitters nu duidelijk boven dat van de 8bitters zit.
Op zich zet je niet zomaar even 3,5 miljard op zij.... en daarnaast is dit voor Microchip de 15e overname sinds 2008 - dus als behoorlijk geÔnvesteerd.
Lijkt me dat ze dus goede business doen, waarvan een zeer groot deel uit hun 8-bit omzet komt.
Heb je de grafieken bekeken?
Begin 2014 waren de aantallen units 8/32 ongeveer gelijk, terwijl de omzet van de 32 bit markt 5-6x zo hoog ligt. Daarbij kun je er uit opmaken dat de trend van aantal units en omzet van 8 bit naar beneden gaat, en die van de 32 omhoog. We zijn nu 2 jaar verder.
8 bit zal samen met de immer ouder wordende groep developers die deze blijven toepassen uitsterven. Wat overblijft is de legacy/vervangingsmarkt.
De 8-bit markt sterft op zich niet. Investeringen zijn gedaan, en voor veel toepassingen zijn ze goed genoeg, en dus kostentechnisch perfect.

Maar mogelijk gaat wel het mes in het product palet dat in kleine aantallen te kopen is.
Omdat de aantallen immer kleiner worden zal de 8 bitter op een gegeven moment duurder worden dan de 32 bitter.
Vergeet niet dat microchip ook aan fabrikanten levert met batches van 10000 en groter (soms met custom design).

Die aantallen worden niet goedkoper. 32-bitters worden ook niet goedkoper, bij hetzelfde proces zijn ze altijd groter dan de 8-bitters.
Ehm, van de 8 bitter worden er steeds minder verkocht en van de 32 bitter steeds meer. De prijs van een 32bitter wordt (is?) kleiner dan die van de 8 bitter omdat de aantallen hoger zijn. Dat is wat ik bedoel.
Alleen aan eind consumenten en entertainment. Niet aan kleine I/O cpus in allerlei apparaten, daar gaat de bulk van de CPUs in. (in aantallen, niet euros)
De grafiek die ik link even verderop laat zien dat begin 2014 de aantallen 32b nog iets onder die van de 8b ligt, en stijgende is. De 8b lijn vlakt af, stijgt eigenlijk nauwlijks meer. Dit is een sure sign waar het naar toe gaat.
Brengt wat jeugdsentiment omhoog. Mijn allereerste project was een toerenteller voor een brommer met een AT90S2131 (zo uit m'n hoofd) in assembly geprogrammeerd. Later ook nog een PIC geprobeerd (type weet ik zo helaas niet uit m'n hoofd, maar wel dezelfde kristal snelheid) maar die beviel minder, kon ook een minder hoog toerental hebben dan de Atmel. Ik vond de Atmel wat robuuster en gebruiksvriendelijker.

Tegen over een ARM hebben de PIC's en de Atmels een veel lagere instap curve om te gebruiken. Ik werd helemaal gek van de registers in de ARM's (STM32F3) ;)
Dat zegt meer over die specifieke implementatie ;). In principe hangt dat verder niet ervan af of je ARM of een 8-bitter gebruikt voor hoe gecompliceerd de peripherals zijn. Sterker nog, (ex) Freescale ARM MCUs gebruiken heel veel peripherals van de Freescale 8-bitters. Zelf heb ik dat vaak een nadeel gevonden dan een voordeel.

NXP ARM MCUs heb ik altijd goed bruikbaar gevonden qua hoe moeilijk de peripherals in elkaar zitten, en ook met goede documentatie (nu ben ik biased hierover hoor, maar die mening had ik al toen ik nog onafhankelijk was :P). STMs hebben een aantal zaken die ze nodeloos ingewikkeld hebben gemaakt imo.
Ik had het idee dat je met de ARMs een hele hoop ellende erbij kreeg met cache coherence e.d. ? (b.v. voor DMA)
Daar ben ik zelf met dma iig nog nooit tegenaan gelopen. Ook heb ik nog nooit een waarschuwing ervoor gezien in een reference manual. Ik heb tot en met m4s gebruikt.

Als je echt bij de zwaardere komt kan ik me voorstellen dat het een ander verhaal wordt.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 21 januari 2016 13:12]

dit is goed nieuws, zo kunnen ze elkaar versterken en hopelijk een inhaalmaneuvre doen op de grote ARM fabrikanten

vroeger was ik een PIC fan maar de laatste jaren kan een pic gewoon niet meer op tegen een ARM, voor hetzelfde geld heb je namelijk veel meer in een ARM chip
Deze overname lijkt mij ook goed nieuws en zal elkaar complimenteren. Geloof er niet in dat ARM beter is dan de PIC core, maar dat moet je wel appels met apples vergelijken en de ARM toe een PIC32 of PIC24 zetten en niet de 8-bit serie... PIC10/PIC12/PIC16/PIC18

Dat ARM inderdaad een aantrekkelijke prijs heeft staat vast, maar de meeste aanbieders van de deze core staan er financieel ook niet echt rooskleurig voor, vandaar al die overnames...

Alleen maar goedkoper en goedkoper brengt niet altijd veel goeds voor de afnemende markt, want desbetreffende bedrijven maken dan gewoon niet meer genoeg marge om investeringen voort te zetten... wat weer nadelige gevolgen heeft.
ik vergelijk een ARM cortex M3 met een PIC18, betere architectuur, betere periferie, en meestal voor betere prijzen, Pic32 is een ander verhaal, heb ik eigenlijk geen ervaring mee

in het begin dat ik ging werken (ik werk in een bedrijf die pcb's ontwerpt en bestukt voor externe partijen) waren pics en atmels standaard voor kleine, niet veeleisende ontwerpen, dit is ondertussen 8 jaar geleden en de laatste jaren is er geen pic of atmel meer gebruikt geweest in nieuwe ontwerpen, alleen maar ARM's

niet genoeg concurentie is op lange termijn idd niet voordelig, maar volgens mij is er nog genoeg concurentie over, bv de jappen hebben hier nog quasi geen marktaandeel
Als ze samen verder gaan hoop ik dat er wel een mate van backward compatiblity blijft bestaan, alsmede service voor oudere ATmega spullen. En niet te vergeten de hele Arduino lijn.
Beetje jammer dat er in het artikel niets wordt vermeld over ST (STMicroelectronics)

Jammer dat er in deze markt momenteel veel fabrikanten worden overgenomen.
De concurrentie verdwijnt gewoon.
Ook ST staat op de lijst als potentiŽle overname kandidaat.... dit bedrijf zit de laatste jaren helaas in zwaar weer...
ai , dat vind ik nu persoonlijk slecht nieuws.

ze worden samen te groot voor andere kleinere fabrikanten, concurrentie valt weg.

Het probleem voor de kleinere is dat de snelheid warmee ze nieuwe dingen kunnen ontwikkelen beperkt is, dees mannen gaan nu zo snel gaan dat de kleineren een paar generaties achter gaan lopen, en eer ze dat door hebben zijn ze kapotgeconcurreerd.