Fiber NL neemt Nederlandse provider over die voorheen Scarlet heette

De Nederlandse glasvezelaanbieder Fiber NL neemt Stipte over, de provider die tot twee jaar geleden Scarlet heette. Fiber NL laat beide merken naast elkaar bestaan en er verandert voor klanten vooralsnog dus niets.

Hoewel beide merken blijven bestaan, zal Fiber NL wel gebruikmaken van de mogelijkheid om diensten uit te wisselen tussen beide providers. "Fiber NL biedt bijvoorbeeld SmartAlarm aan", aldus een woordvoerder tegen Tweakers. "Dat kunnen we nu ook aan klanten van Stipte aanbieden en dat zullen we dus ook doen."

De overname vond enkele weken geleden plaats, maar Fiber NL heeft ervoor gekozen het nu pas naar buiten te brengen. "Zeker omdat er in eerste instantie niets verandert voor gebruikers, hebben we het er nog niet in het openbaar over gehad." De overname kwam zondag naar buiten via een artikel in het FD.

Stipte is de nieuwe naam van Scarlet, een provider die sinds de jaren negentig actief is geweest. De provider kwam eerst in handen van Belgacom, maar het Belgische moederbedrijf stootte het af via een management buy-out enkele jaren geleden. Fiber NL wil met de overname meer klanten verwerven en zo een grotere speler worden. Het is onbekend hoeveel klanten de providers samen hebben. Fiber NL en Stipte bieden diensten aan via KPN-netwerken.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

18-01-2016 • 09:56

46

Submitter: ehtweak

Reacties (46)

46
43
29
2
0
1
Wijzig sortering
Wat betekend dit voor https://www.scarlet.be ?
Ik dacht dat Belgacom hier nog steeds eigenaar van was?
Misschien moet het artikel wat in context geplaatst worden en gaat het hier enkel over het Nederlandse Scarlet?
Scarlet België is nog steeds onderdeel van Belgacom. Voor de Belgische klanten was er niets verandert en zal er ook niet veranderen.

Het is juist Scarlet Nederland dat 1,5 jaar geleden is verzelfstandigd door middel van een management buy-out.
Normaal Is Belgacom nog eigenaar en is scarlet een mvno ;) toch hier in BE
Blijkbaar gaat het artikel over de Nederlandse Scarlet die al sinds 2014 geen Scarlet meer heet, maar Stipte. De niet meer bestaande Scarlet in de titel wijst niet naar de nog bestaande Scarlet maar naar het overgenomen Stipte.
Vraag me ook af hoe het zit met scarlet in België. En met alle diensten die ze aanbieden.
Ondanks het voorkomen van "Scarlet" in de titel gaat dit artikel niet over Scarlet. :)
Het gaat over Stipte, maar om het later terugvinden van dit artikel later makkelijker te maken gebruiken ze Scarlet ;)
"Zeker omdat er in eerste instantie niets verandert voor gebruikers, hebben we het er nog niet in het openbaar over gehad."
Ben ik de enige die dit echt een super vage reden vindt? Als mijn provider zou worden overgenomen, zou ik dat direct willen weten, ook al verandert er "in eerste instantie niks"...

[Reactie gewijzigd door nullr0ute op 22 juli 2024 14:53]

Ben ik de enige die dit echt een super vage reden vindt? Als mijn provider zou worden overgenomen, zou ik dat direct willen weten, ook al verandert er "in eerste instantie niks"...
Nee, ik vind dat een hele duidelijke reden.
Ik snap dat jij als klant graag meer informatie wil hebben maar ik snap ook dat Fiber dat nog niet wil of niet kan (of zelfs niet mag) en dat ze het daarom stil houden.

Jouw reactie laat precies zien waarom ze dat doen. Klanten worden direct bezorgd, boos of verontwaardigd en gaan direct hun (negatieve) mening geven. Ze komen ook met vragen waar Fiber het antwoord misschien zelf nog niet weet, bv of er nieuwe abonnementen komen en wat gaan kosten.
Als het niet de bedoeling is om op korte termijn iets te veranderen (of dat er nog over nagedacht wordt) dan zorgt het informeren van je klanten alleen maar voor onterechte onrust.
Ik snap dus heel goed dat ze het lang stil hebben gehouden.


PS. Dat ik het snap zegt nog niet dat ik het er mee eens ben of dat ik het een goed idee vind. Als het mijn ISP was geweest zou ik ook meer info willen. De meeste bedrijven proberen echter zo veel mogelijk verborgen te houden wat er intern speelt.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 22 juli 2024 14:53]

Ik lees achteraf na het typen hieronder wat teksten en klachten over fiber wat niet zo positief is allemaal. natuurlijk hoor je eerder mensen klagen dan dat je positieve dingen leest. het onderstaande is neutraal geschreven uit het oogpunt van een willekeurige ISP

Hier sluit ik me bij aan. Ik heb zelf bij een ISP gewerkt en op meerdere systeem- en netwerkbeheer helpdesken. Er zullen altijd mensen zijn die negatieve reacties gaan geven puur omdat er iets gaat veranderen en niet omdat ze echt ergens last van hebben. en dat soort mensen hebben ook meestal de vaagste klachten omdat ze willen spuwen. dit zorgt vanuit het oogpunt van de ISP voor meer werk en soms ook meer vage klachten. deze moeten onderzocht worden, bepaald worden of dit te maken heeft met de overgang/integratie, gefixt en gecommuniceerd met de eindklant. dit kan veel extra werk en onderzoekstijd kosten terwijl iedereen al voornamelijk/volledig bezig is met de overgang/integratie. dit zorgt ervoor dat je minder resources hebt om je klanten te bedienen, waardoor je minder (snel) incidenten afhandelt en je klanttevredenheid omlaag gaat.

Het zou bijv. voor rapportages accurater zijn om dit nog niet naar buiten te brengen zodat alleen de mensen klagen die terecht ergens last van hebben tijdens de overname/integratie en niet iemand die even zijn ei kwijt wilt omdat er iets is verandert en er 1 ding even kort niet werkt (wat mogelijk niks met de overgang te maken heeft)

wat CAPSLOCK2000 ook zegt. ik zou het liefst hebben dat ik wel geïnformeerd wordt als er zoiets verandert. ik weet van mezelf dat ik niet ga bellen omdat 1 keer een pagina niet laad door een DNS error maar helaas zijn er mensen die acuut de telefoon oppakken op dat moment. rustig 20 minuten in de wacht willen staan om hun mening te geven zonder zelf onderzoek gedaan te hebben (of dat ook niet kunnen) of een keer op f5 te drukken en dan ook nog gaan klagen dat ze 20 minuten in de wacht hebben gestaan. het is dus mogelijk dat deze keuze weldegelijk ook VOOR de klanttevredenheid gemaakt kan zijn. of dit nou netjes is of niet.

Als ik nergens iets van zou merken dan zou ik het niet erg vinden. Zou ik er wel last van hebben en hoor ik achteraf dat het door een overname/integratie komt dan heb ik echt valide reden om boos te zijn of verhaal te halen.

hopelijk belicht dit ook een beetje de andere kant van het verhaal :)
nope je bent niet de enigste, let maar op binnen een half jaar is stipte weg en is alles Fiber-NL
Zoals ik het lees, heeft Fiber als enigste voordeel, het is niet een KPN onderdeel.
Anoniem: 101094 @wica18 januari 2016 15:34
Fiber - vieze boeven zijn het!

Sorry, dit zal me wel een 0 of -1 opleveren, maar de ervaring die ik met ze heb is ronduit teleurstellend. Mijn Opa en Oma zijn door hen opgelicht.

Het begon al met een monteur die weigerde een kabeltje door te trekken voor de TV die natuurlijk niet in de meterkast staat, maar waar wel de aansluiting voor de glasfiber zit.

Vervolgens had hij geen modem bij zich, of ze even 60 euro konden lappen, dan zou hij een modem halen in het dorp. Natuurlijk hebben die oude menskes dat geld betaald omdat ze niet beter weten. Zij zijn nog van de leeftijd waarop er nauwelijks sprake was van oplichting.

Na een uur kwam de monteur terug, met een modem dat uiteraard helemaal niet werkte. Nadat hij het ding heeft neergezet vertelde hij dat hij later die middag wel terug zou komen om de boel nog een keer te controleren want zo kon hij het dan wel 'draadloos' aan de gang krijgen.

Je begrijpt het al de monteur is nooit terug gekomen.
Op aangetekende brieven werd door Fiber niet gereageerd. Na vele belletjes met Fiber werden mijn opa en oma telkens van het kastje naar de muur gestuurd. De monteur had toch prima werk geleverd hij was immers op de afgesproken tijd aanwezig geweest. Dat het niet aangesloten was kon ze weinig schelen.

Ontbinden van het contract kon volgens Fiber niet.

Pas nadat de rechtsbijstandverzekering ingeschakeld werd kon er ineens vanalles en hoefde zij niet voor de afgelopen 3 maanden die zij zonder internet, telefoon en televisie hebben gezeten te betalen. Bij gratie gods, dat wel want een bloemetje en sorry kon er bij Fiber niet vanaf.

Schandalig bedrijf - Ik zou er heel ver weg bij blijven!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 101094 op 22 juli 2024 14:53]

Heb ook hele slechte ervaringen met Fiber. Had een kennis aangeraden om over te stappen. Ze heeft drie maanden geen internet gehad doordat Fiber niet kon leveren en afspraken niet na kwam. Monteurs kwamen niet opdagen, geld wel afgeschreven, maar geen router opgestuurd etc. Fiber wilde het contract niet ontbinden wat we ook probeerden. Telefonisch contact gehad, via mail, chat, aangetekende brieven verstuurd. Uiteindelijk hebben medewerkers van Reggefiber (die hier met een bus stonden) het opgelost en kon ze gelukkig overstappen naar Telfort. En daar was wel alles goed geregeld!
Had nooit verwacht dat Fiber zo'n slechte service zou bieden. Echt ongelooflijk.
Of dat nou een voordeel is. Ik lees alleen maar negatieve reacties over de klantenservice van fiber, KPN is juist hard bezig om het positief te verbeteren.
Maar je draait wel via KPN, dus elk probleem is of de brakke klantenservice van Fiber, of krijg je nog een KPN monteur over de vloer.
Precies de reden waarom ik Fiber(.nl) heb als glasprovider. KPN heb ik in het verleden alleen maar ellende mee gehad en nadat KPN mijn vorige provider heeft overgenomen begon daar (totaal ongerelateerd aan de overname, aldus KPN) de ellende ook en lag het internet er elke twee weken wel uit.
Toen overgestapt naar Fiber.nl en in ~2 jaar tijd maar 3 langdurende storingen gehad (meerdere uren). Één daarvan werd veroorzaakt door defecte hardware dus daar kan ik fiber niet echt de schuld van geven.
neeeeeeeeeeeeeeeehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh,

Ben net in December overgegaan naar Stipte omdat ik de klantenservice van Fiber zat was.

Ben ik weer terug bij af :S
neeeeeeeeeeeeeeeehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh,

Ben net in December overgegaan naar Stipte omdat ik de klantenservice van Fiber zat was.

Ben ik weer terug bij af :S
Als ze iets aan het abonnement veranderen heb je het recht om je abonnement voortijdig op te zeggen. Dat is wel alleen als er iets verandert en daar lijkt het voorlopig niet op. Als je wil veranderen moet er natuurlijk wel een beter alternatief zijn.
Fiber is om te janken. Hun administratie is een puinhoop en klantenservice is waardeloos.

Mijn pa heeft er een abonnement. Door een administratieve fout werden foutieve bedragen afgeboekt. Nadat we deze in overleg met de klantenservice hadden laten storneren, viel er een week later een brief van de deurwaarder in de bus met een boetebedrag van €40,- De besparing die hij had tegenover z'n oude provider is daarmee grotendeels teniet gedaan.

Kortom; waardeloze toko. Als het contract in september afloopt stapt hij over naar een andere provider.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 22 juli 2024 14:53]

Let goed op of er niet een tussentijdse tariefsverhoging komt (buiten de mogelijk toegestane inflatiecorrectie), dan kun je er per die datum namelijk al vanaf.
Als de bedragen niet goed afgeschreven zijn sta je toch in je recht om niet te betalen? Deze incassokosten zou je dan ook niet hoeven te betalen. Heeft hij al contact opgenomen met het incassobureau en Fiber?

[Reactie gewijzigd door TVL op 22 juli 2024 14:53]

Heb ik gedaan, maar er was geen eer aan te behalen. Het incassobureau (Bos Incasso te Groningen) vond dat ze in hun recht stonden en Fiber was weer eens onbereikbaar. Een half uur naar die ellendige oerwoud geluiden geluisterd maar zonder resultaat. Het is niet de eerste keer dat het fout gaat.
Misschien heb je gelijk maar ik weet het niet zeker want ik ben geen jurist.
Ik heb wel een vermoeden wat veel organisaties standaard zullendoen. Herinneringsbrieven sturen, dreigen met een deurwaarder, daadwerkelijk de incasso overdragen aan een deurwaarder.
Precies wat in een bericht hierboven is beschreven.
En alles loopt langs elkaar heen. Debiteurenbeheer weet niets van eventuele afspraken gemaakt met de klantenservice.

Dus, zit je als consument op deze stressvolle rompslomp te wachten? Waarschijnlijk niet, daarom is dit ook rendabel voor organisaties.
Dat "boetebeding" is de wettelijk maximale toegestane incassokosten.
Ik zou gewoon de rekening niet betalen en het lekker voor laten komen het zal je toch nooit meer dan die €40,00 kosten terwijl Fiber wel alle rechtzaakkosten, advokaatkosten etc.. moet betalen.

Klik voor meer info over de incassokosten
EN wat denk je dat jou dat voor laten komen gaat kosten? sowieso zul je eerst alles zelf moeten betalen, en als de rechter jou in gelijk stelt KAN het zijn dat de Fiber jouw kosten moet betalen, maar dat hoeft dus niet..

Maar het is natuurlijk van den zotte als de provider een incassobureau gaat inhuren als zij zelf verkeerde bedragen gaan incasseren..
Ohja, en zomaar storneren zonder daar ook de provider van op de hoogte te brengen (dmv bv een aangetekende brief), is ook niet de meest slimme oplossing..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 22 juli 2024 14:53]

Anoniem: 375601 18 januari 2016 12:28
Komt Stipte nu ook op de glasvezel van CIF ?
Hmmmm, als ik de reacties hier zo lees voeg ik "Bel de klantenservice om ze te testen" maar even toe aan het lijstje van "Dingen die ik controleer voordat ik ergens naar overstap"
Als eerste zullen ze de mailserver van stipte er wel uitgooien. Aangezien ze er bij Fiber ook nooit 1 wouden hebben. Bracht extra kosten mee.
goh wie gebruikt er nog provider mail.?

wie het gratis wil doen gebruikt Gmail of hotmail , overal bruikbaar.
en een beetje tweaker heeft een eigen domein
Gratis bestaat niet. Als je betaalt voor provider mail, heb je daar gewoon recht op. Of je het nou gebuikt of niet.
Met de overgang van Scarlet naar Stipte werd er al een ontmoedigingsbeleid gevoerd mbt tot mail. Nu alweer een provider wissel, gaat lekker.

Waarom zou ik jou je OV kaart niet afpakken, je kan toch ook wel bij iemand achterop de fiets?

Provider mail komt veel dichter in de buurt van een eigen domein dan Hotmail en Gmail dat doen. Dus je spreekt jezelf nog tegen ook.
Dan ga jij lekker elke keer wisselen van mailadres. Handig! Mijn Gmail historie gaat inmiddels bijna 12 jaar terug.
vindt je? ik vind provider mail helemaal niet dichter in de buurt van een eigen domein komen dan hotmail en gmail..
Dat snap ik inderdaad ook nooit. Ten eerste wisselen mensen nog wel eens van provider waardoor hun e-mail adres komt te vervallen en daarbij zijn er nog genoeg providers die enkel POP3 ondersteunen, terwijl IMAP / Exchange toch echt de norm is i.v.m. synchronisatie tussen meerdere apparaten.
Ten eerste wisselen mensen nog wel eens van provider waardoor hun e-mail adres komt te vervallen
Een collega van mij (die niet zo handig met computers is), had bij zijn provider zijn abonnement opgezegd. Maar aan niemand zijn nieuwe email-adres doorgegeven (gmail). Ik zit bij diezelfde provider en heb als extra email-box de gebruikersnaam van m'n collega ingevuld. En wat denk je? Ik krijg nu mail binnen die aan m'n collega was gestuurd. Kleine moeite om bij collega die mailbox in z'n mailprogramma te configureren. Maar eigenlijk zou dit toch niet moeten kunnen.
Whoa idd dat is echt slecht.
Dit probleem kan bij elke mail provider optreden die het hergebruik van gebruikersnamen toestaat.
Als je een eigen domein had en dat opzegt kan het ook gebeuren dat een ander het domein in handen krijgt en mail die voor jou bedoeld is bij hun terecht komt.

Het zou best interessant zijn om een ISP domein in handen te krijgen eigenlijk :)
Bijna iedere particulier die niet op Tweakers zit ;)
Toedeloe :)

Edit: mensen dit was de Scarlet reclame destijds :)

[Reactie gewijzigd door pennywiser op 22 juli 2024 14:53]

Spijtig dat er zo nog minder keuze is qua (glasvezel) internet providers. Hoogstwaarschijnlijk komt de mogelijkheid om DVB-C op glasvezel te nemen bij Stipte dan ook komen te vervallen nu Fiber dit ook al enige tijd voor nieuwe klanten niet meer aanbiedt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.