Google Maps krijgt 'Automodus' die route plant zonder opdracht

In versie 9.19 van Google Maps is een nieuwe modus genaamd 'Automodus' toegevoegd. Met deze navigatiefunctie is de applicatie in staat te raden waar de gebruiker naartoe gaat op basis van de huidige locatie en vorige bestemmingen.

Maps 9In deze nieuw toegevoegde vorm van navigatie raadt Google Maps waar de gebruiker naartoe gaat op basis van de huidige plaats, frequent bezochte bestemmingen en zoekopdrachten. Daarna geeft de app verkeersinformatie over de route die de gebruiker vermoedelijk gaat nemen. Ook geeft de app een geschatte aankomsttijd en reisduur.

De nieuwe modus kan worden geactiveerd in het optiemenu, maar schijnt niet voor iedereen te verschijnen aldus Android Police. Het gaat om een optie die in versie 9.19 kan verschijnen onder de navigatie-instellingen. Ook is er de mogelijkheid om de modus een afzonderlijk icoon te geven op het thuisscherm.

Verder voegt de update de oude geluidsknop weer toe aan het navigatiescherm, zodat de stem in- en uitgeschakeld kan worden of alleen de belangrijkste informatie geeft. Daarnaast heeft de tijdlijn een instellingenscherm gekregen, waarmee het onder andere mogelijk is om locatiegegevens te verwijderen en aan te geven of Google wel of niet de webactiviteit van de gebruiker mag gebruiken voor de tijdlijn.

De update naar 9.19 is op het moment van schrijven nog niet naar alle smartphones uitgerold.

Door Jeroen de Vries

Stagiair

13-01-2016 • 10:55

97

Reacties (97)

97
93
47
2
0
39
Wijzig sortering
Ik snap het nut niet zo. Als ik er al eerder geweest ben, heb ik geen navigatie nodig...
Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een snellere route zou kunnen nemen, omdat je misschien om hebt gereden de vorige keer of vanwege wegwerkzaamheden/drukte. Daarnaast zal hij ook routes kunnen aangeven voor plekken waar je nog nooit geweest bent van wat ik lees. Zoek je bijvoorbeeld een restaurant op en krijg je vervolgens via internet een reserveringsbevestiging, dan wordt je netjes automatisch verteld wanneer het tijd is om te vertrekken en hoe je moet rijden. Ook kan dit bijvoorbeeld wanneer je iets in je agenda hebt staan, wat via Google Now best fijn al werkt.

Wel brengt mij dat naar de vraag, wat voegt dit toe als je Google Now al actief gebruikt?
Bwah, ik gebruik altijd gps om files te voorspellen, wegenwerken en een ETA van aankomst te hebben.. dan kan ik makkelijk ff bellen en zeggen dat ik weer een uur later ga thuis komen dan gepland...
Dit + de speedometer en max snelheid(natuurlijk klopt deze niet altijd) en de flitspalen :) Al zijn deze dingen wel bekend als je een route rijd die je vaker rijd.

Ik vind het gewoon prettig om mijn telefoon in de houder te hebben, vaak zet ik dat naar de navigatie aan :+
Speedometer + max snelheid zit toch (nog) niet in Google Maps, of mis ik een optie?
Of komt dat met de nieuwe release ook?
Nee klopt, die zit inderdaad (nog) niet in de google maps. Ik gebruik zelf altijd de app van TOMTOM, dit had ik wel even iets duidelijker kunnen maken.
Zit niet in de weergegeven informatie, maar is wel informatie die je kan opvragen d.m.v. de google maps API https://developers.google...tation/roads/speed-limits

Wacht nog altijd op een App die deze informatie overlayed bovenop de google maps App.
Hier hetzelfde, ik rijd ook vaak dezelfde route maar 1 van mijn tasker profielen is zodra mijn telefoon verbinding heeft met mijn carkit én aan de lader zit dat dan waze opstart.
Ik vind het alleen maar afleiden dus sluit mn telefoon enkel aan wanneer ik ook echt navigatie nodig heb. Zo kan ik als een van de weinig bestuurders nog consequent een knipperlicht gebruiken.
Maar het punt is dat ik altijd een startpunt heb vanuit huis? Mag hij best 10 verschillende routes gaan bedenken, maar dat betekend niet dat ik ook weer naar dezelfde plek ga...

Tja naar werk gaan in de ochtend is wel 'redelijk' voorspelbaar, maar lang niet altijd...
We hebben natuurlijk totaal verschillende jobs, ik ben een consultant.. en moet elke dag naar de klant... :) dit is vaak 1u30-2u enkele rit.. ;)
De vraag is ga jij elke dag naar de zelfde klant? Bij ons niet, dus voor mij zou het weinig toevoegen :P . Maar in jouw geval voegt het wel iets toe. Ik hoop alleen dat het wel in te stellen is of je het wel of niet wilt gebruiken.
Bwah, ik gebruik altijd gps om files te voorspellen, wegenwerken en een ETA van aankomst te hebben.. dan kan ik makkelijk ff bellen en zeggen dat ik weer een uur later ga thuis komen dan gepland...
Auto-bellen dat je in de file staat is de volgende stap }>
Die mobiele telefonie techniek zou nog wel eens heel groot kunnen worden. :+
Denk dat ik daar vandaag nog een patent op aanvraag :9
Bellen? Je kan je locatie doorgeven dat ze live kunnen zien in welke file je staat :)
Daar is Waze dan weer perfect voor. Als je wederhelft thuis ook Waze gebruikt kun je hem/haar via Waze volautomatisch up-to-date houden van je ETA.
Ik snap het nut niet zo. Als ik er al eerder geweest ben, heb ik geen navigatie nodig...
Hij geeft ook verkeersinformatie en geschatte reis -en aankomsttijd.
Dit kan wel nuttig zijn om te bepalen of je een alternatieve route zou willen volgen.
Er zijn robots die altijd blind hun navigatie volgen, na een maand op dezelfde locatie gewerkt te hebben niet weten hoe ze daar moeten komen zonder navigatie. Of door veranderde knooppunten vrolijk hun navigatie volgen die nog niet de juiste route berekend, daardoor iedere keer een stuk om te rijden om later weer op de goede route te komen. Terwijl er dan toch echt borden borden staan die de vernieuwde route bewegwijzeren.

Ik gebruik zelf Waze o.i.d. met alternatieve route berekening niet, maar ik vraag me wel af hoe zinvol het is in de praktijk. Voordeel is natuurlijk wel dat je kan zien of een alternatieve route zinvol is of niet in plaats van zelf op de gok een alternatieve route kiezen en erachter komen dat dat helemaal voor geen meter werkt. Er zijn toch een hoop factoren die jezelf niet zo 1,2,3 kan uitzoeken onderweg.
Maar goed, dan wordt er een alternatieve route berekend, maar op het moment dat je op de alternatieve route rijdt kan daar ook weer file ontstaan.

Afhankelijk van je route is er ook bar weinig keus. Als je geluk hebt kun je een andere snelweg nemen, of een stuk provinciale weg om via een andere snelweg er te komen. Vaker is er geen degelijk alternatief: meerdere snelwegen met files en/of een belabberde route binnendoor over een slecht onderliggend wegennetwerk.
Als je dagelijks dezelfde route rijdt weet je het ondertussen zelf ook wat handig is of niet.
Bij grote congestie wordt er via de matrixborden een andere route geadviseerd.
Het kan vast handig zijn dit soort opties in apps, maar een beetje zelf blijven nadenken is ook niet verkeerd ;)
Och ondanks al die factoren heb ik er geen zin in om iedere keer een scherm in/op mijn auto/motor te hangen voor een route die ik al ken die ik moet uitleggen (of in dit geval moet corrigeren) waar ik naar toe wil rijden.

Maar ach gemak dient de mens zullen we maar zeggen, ook deze Auto Drive functie is weer iets wat in sommige gevallen handig kan zijn. Als de informatie toch al opgeslagen wordt kan er maar beter iets nuttigs mee gedaan worden voor de gebruiker.

[Reactie gewijzigd door Myliobatis op 22 juli 2024 20:57]

Met Waze heb je alvast dat probleem toch niet van kaarten die helemaal niet up-to-date zijn. Je moet er niets voor doen en normaal dagelijks een update. Tegenwoordig zit er een hele community achter die dit opvolgt, of je doet het gewoon zelf uiteraard.

Je zegt zelf dat je geen Waze of iets dergelijks gebruikt in de wagen, maar je vraagt je wel af hoe zinvol het is? Als je zonder op de baan gaat, weet je sowieso van niets (buiten om de x tijd iets op de radio). Die alternatieve route kan uiteraard ook dichtslibben, kan altijd. Alleen krijg je dan ofwel nog een ander alternatief en als die ontbreekt weet je wel hoe lang je er ongeveer zal verliezen... Dus altijd nuttig ipv zonder iets op de baan te gaan, lijkt me.
Ik gebruik Waze ook op de regelmatige routes, juist vanwege de snelle verkeersinformatie en omleiding als dat sneller kan zijn. Ik rijd regelmatig in de avondspits van de A1 naar de A4 rond Amsterdam en tegenwoordig merk je dat Waze al een voorzet doet om de A9, de A10 via zuid (steeds drukker) of via Noord te nemen. Dat is een gemakkelijk hulpmiddel. Daarnaast heb ik een aantal keer gehad dat ik met deze app ben behoed voor lang stilstaan in een file door een ongeluk op de snelweg (een stuk zonder veel afritten dus dan kun je echt geen kant meer op) dat ik nog niet op de radio of andere manier had gezien of gehoord: Waze koos al eerder een andere route om het te vermijden. Niet vaak maar die paar keer ben ik er blij mee. Daarnaast zijn de waarschuwingen voor flitsers ed gemakkelijk (maar ik rijd meestal niet te hard).
Dit inderdaad. En de plekken waar ik wel navigatie voor wil gebruiken zal hij niet kunnen raden omdat ik er nog nooit geweest ben..

Enige "nut" dat ik kan zien is als je een locatie opzoekt op bijvoorbeeld je computer dat hij daar automatisch heen navigeert. Op dit moment is het al zo dat die locatie dan al bovenaan staat in de Google Maps zoekgeschiedenis. Dan scheelt het dus 1 druk op de knop.
Dit is toch wel handig, ook als je zelf de weg weet: "Daarna geeft de app verkeersinformatie over de route die de gebruiker vermoedelijk gaat nemen. Ook geeft de app een geschatte aankomsttijd en reisduur."
Ik gebruik het dagelijks alleen voor de file informatie (dan weet ik of ik een andere route moet nemen)
Ik denk dat in geval van eventuele files en andere verkeershinder google hoopt je een snellere route te laten zien. Hierin zou het extra moeten zitten.

Navigatie is in mijn ogen altijd een hulpmiddel ik gebruik het zelden tot nooit.
Tegenwoordig gaat het vaak niet meer over "Ken ik de route naar mijn bestemming? Ja, dan heb ik die gps niet nodig.". Nee, het gaat over veel meer: real-time verkeersinfo om de belangrijkste reden te noemen. Ik moet dagelijks naar Antwerpen, als ik zonder gps (en dus zonder real-time verkeersinfo) rijd dan voelt het maar luguber aan.
Ik zie het nut wel. Mijn Google Now heeft door een mail al door waar ik morgen avond ga eten. Ik kan me voorstellen dat als ik in de auto stap hij meteen de route berekend naar het restaurant, waar ik dus nog nooit ben geweest.

Scheeld tijd (opzoeken adres, instellen navigatie etc.) dus zeker wel nut.
Anoniem: 382732 @OverSoft13 januari 2016 11:39
Het geeft ook alternatieve routes aan als er ergens op de route wat aan de hand is. Beter dan via de traditionele verkeersinformatie.
Zodra ik een file tegen kom op mijn dagelijkse routes druk ik altijd even snel op mijn "Werk" shortcut o.i.d. om direct de navigatie via google maps in te laden en te zien of het nut heeft om een andere route te nemen.

Wanneer Google Maps dit automatisch kan doen a.d.h.v. voorspellingen hoef ik dus niet meer een pagina vol met shortcuts naar verschillende dagelijkse locaties te hebben.

Ben zelf wel erg benieuwd naar deze functionaliteit.
Dan heb je alsnog de (op dat moment!) snelste route.
Na jaren ervaring met autonavigatie ben ik er wel achter dat wat de navigatie snel noemt niet altijd de beste route is ;)
Mijn ervaring met google maps is dat het redelijk accuraat is, zeker als er onderweg geen incidenten plaatsvinden.
Mijn ervaring met google maps is dat het redelijk accuraat is, zeker als er onderweg geen incidenten plaatsvinden.
Dus met andere woorden, het is niet inaccuraat. Incidenten voorspellen is juist wat het accuraat maakt.
De google-glazen-bol werkt inderdaad nog niet zoals je mag verwachten van een magisch produkt.
Erg handig als je meerdere routes als optie hebt en files wil ontwijken. Bepaald of ik wel of niet over de A13 ga :-) Wel merk ik dat de files info de laatste weken soms echt fout is. Dan is de weg geheel rood maar kan ik met 120 verder. :'( hoop dat dat een tijdelijk bugje is....
Anoniem: 720111 @OverSoft13 januari 2016 15:45
Jij misschien niet, maar ik ken juist genoeg voorbeelden die dat wel nodig hebben.
Anoniem: 135018 @OverSoft13 januari 2016 11:01
Ja, als ja door Helmond rijd wel... Mensen wonen in grotere steden ;) dan Neuen hoor

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 135018 op 22 juli 2024 20:57]

Sorry? Waarom moet je het direct persoonlijk maken? Beetje zielig...

Daarnaast, waarom zou ik in godsnaam naar Helmond moeten, ik woon in Nuenen en mijn klanten zitten door heel Nederland... Als ik ergens een snelweg oprij, dan is het wel via Eindhoven...

P.S. Het is Nuenen, niet Neuen, maar lezen is moeilijk i guess...
Ik kwam er deze week achter dat Waze, eigendom van Google, sinds kort iets soortgelijks doet:

Ik opende tijdens de rit Waze en Waze vroeg of ik onderweg was naar mijn werk. Na ja te klikken stond de route er per direct in. Dit is mij niet eerder opgevallen. Het lijkt er, correct me if I am wrong, op dat zowel Waze als Google Maps een dergelijke functie hebben. Dit is makkelijk als je een alternatief zoekt, omdat er bijv. een ongeluk is gebeurd.

Google heeft optie via Google Now om uit zichzelf dingen voor je te verzinnen. Dat is wel een verschil.

Hoewel ik versie 9.19 heb, heb ik niet de "Drive Mode" optie beschikbaar op mijn Galaxy S6.

[Reactie gewijzigd door Hann1BaL op 22 juli 2024 20:57]

Die functie biedt Waze al een hele tijd aan hoor. GM zal het idee daar wel gehaald hebben ;)
Waze is van Google al jaren..
GM haalt ook verkeersinfo van waze
Klopt, maar Waze is wel nog volledig autonoom qua ontwikkeling (voorlopig toch nog). GM haalt idd verkeersinfo uit Waze, alsook bepaalde meldingen, maar zeker niet allemaal. Ook de routeberekeningen verlopen volledig apart.
TomTom doet dat tegenwoordig ook. Als je in de auto start en 'm aanzet komt-ie met een suggestie en die automatisch - als je'm niet wegklikt - wordt gekozen. Erg handig!
Over automatisch gesproken, nu we het hierover hebben: Tijdens het rijden komt google maps af en toe met een alternatieve, snellere route, die je moet aanklikken. Is het mogelijk dat hij dat automatisch aanpakt? Soms ben ik net te laat met het accepteren en moet ik de hele route opnieuw in programmeren om de snellere route alsnog te krijgen.
Zou ik een prettige optie vinden!
Bij mij geeft hij het niet eens aan...
Over 20 kilometer een ongeluk werd er aangegeven, geen mogelijkheid tot het kiezen van een alternatieve route.
Zelf die alternatieve route gekozen, en google probeerde mij op elke mogelijke wijze terug het ongeluk in te krijgen.
Zelfs toen hij zo'n grijze alternatieve route aangaf die 5 minuten sneller was, kwam hij niet op het idee om voor te stellen (of liever nog automatisch doen) om die betere route te nemen.
Waze doet dit al een tijdje, misschien is je gedrag nu pas voorspelbaar?
sinds half jaar gebruik ik waze al, en toen werd de melding al gegeven, eerst met de opmerking dat waze de omgeving moest leren kennen, en nu pakt ie hem zelfs ondanks mijn 5 ploegendienst met verschillende vertrektijden bijna altijd perfect op.
Waze doet dit ook op basis van de tijd (en locatie ?), als ik 's ochtends naar de auto loop en Waze start vraagt hij inderdaad "Onderweg naar 'Werk'?"
Omgekeerd ook als ik eind van de middag van mijn werk weg ga.
Probeer je telefoon eens te herstarten om te kijken of Automodus dan wel weergegeven wordt. Anders kun je de Automodus functie ook toevoegen als shortcut/widget op je homescreen.
Op mijn stock Nexus 6 is de Drive Mode ook niet beschikbaar.
Waze doet dat eigenlijk al jaren.
Vreemd dat ie dat nooit eerder meldde aan jou. Of gebruik je waze niet altijd of pas sinds kort?

Edit: spuit16... :S

[Reactie gewijzigd door SeenD op 22 juli 2024 20:57]

Ik gebruikte het weinig voor woon-werkverkeer omdat ik weet hoe ik op mijn werk kom. Verder ook weinig tijdens het rijden aangezet, dus heb ik het blijkbaar nooit gemerkt.

Waze is overigens nog steeds mijn voorkeur voor navigatie:
Het heeft filtswaarschuwingen
Het waarschuwt sneller voor stilstaande auto's e.d.
De Nederlandse taal is veel beter. Bij Google Maps heb ik geen idee wat ze zeggen als bepaalde straatnamen worden uitgesproken. Waze doet dit goed.
De interface vind ik er fijner uit zien.
Anoniem: 418540 @Hann1BaL13 januari 2016 12:04
Interface vind ik in Waze juist minder. De rest deel ik ...en het voordeel van Waze vind ik ook:
- snelheidsindicatie
- eta kunnen delen met anderen
Persoonlijk vind ik het erg handig, hoef je niet continu het adres van je eigen huis of kantoor in te vullen als je vertrekt van een klant of iets dergelijks.
Dat was al niet nodig met Google Now welke deze voorspellingen ook al deed.
Google Now begint pas sinds kort nuttige informatie te tonen voor mij, zoals de locatie van parkeren (erg nuttig wanneer je parkeert op plekken waar je nooit komt en dus makkelijk de route naar de auto terug kunt vinden)

Maar ik heb google now nog geen voorspellingen zien doen over waar ik naartoe ga e.d. heb je hier een voorbeeld van of een uitleg hoe ik dit kan inschakelen?
Google Now geeft dit vanzelf aan als het goed is. Ik krijg nu bijvoorbeeld iedere ochtend rond de tijd dat ik naar mijn werk ga in Google Now te zien "Reistijd naar Werk".

Nu zit ik op kantoor dus krijg ik "Reistijd naar Huis". En op woensdag (vandaag) ga ik altijd naar de sportschool en dan geeft hij dit 's avond's aan. Als het goed is krijg je in Google Now een melding op het moment dat je op een locatie bent iets van "Wilt u reis informatie naar deze locatie". En dan zal hij dit bij gaan houden als het goed is.
Ik heb zojuist alle instellingen van mijn Google Now eens bekeken en blijkbaar had 2 jaar geleden toen Google Now nog niet zo veel nuttigs deed voor mij een aantal instellingen uitgezet.

Ik krijg nu inderdaad netjes deze kaarten beschikbaar. Bedankt :)!
Google Now doet dit bij mij ook al jaren. Ik heb er nooit iets voor ingesteld of zelf enige actie ondernomen. Hij trekt gewoon de logische conclusie dat de locatie waar je telefoon 's nachts ligt, waarschijnlijk wel je thuis is, en die andere locatie waar je elke weekdag tijdens kantooruren zit waarschijnlijk je werklocatie is.
Ik ben vorig jaar verhuisd, en dan is hij wel enkele weken in de war geweest, maar sindsdien krijg terug ik elke morgen een Google Now melding met mijn verwachte reisduur, en als er opmerkelijk veel file is, geeft hij zelf een notificatie dat ik vroeger moet vertrekken om op mijn "gewoonlijke" uur op het werk te zijn. Ook 's avonds geeft hij mooi aan hoe lang ik terug onderweg naar huis zal zijn. Daar maakt hij wel de gekke redenering dat ik vroeger van mijn werk moet vertrekken om op tijd thuis te zijn, een redenering die mijn baas niet echt volgt ;). Ik werk ook op twee verschillende locaties (volgens een vast schema) en ook dat heeft hij door.
Daarnaast heb ik van Google Now ook al de boodschap gekregen dat mijn postpakket onderweg/aangekomen was (uit de track & trace code uit de mail vermoed ik) of hoe en hoe lang ik zou rijden naar een restaurant dat ik als locatie had ingevuld in een Google calendar afspraak.

Naar privacy-doeleinden vind ik het allemaal een beetje beangstigend aangezien ik hier eigenlijk allemaal niet om gevraagd heb, maar handig is het wel.

[Reactie gewijzigd door T0mBa op 22 juli 2024 20:57]

Zoals ik hierboven al beschreef had ik jaren geleden wat instellingen uitgezet, ik krijg deze functionaliteiten nu ook en werkt heerlijk.

Wat betreft privacy is het ook allemaal een beetje eng. Ik kreeg ooit de vraag of ik de Google Maps History wilde kunnen inzien, een best leuke web applicatie die je laat zien waar je bent geweest etc. Echter vond ik het wel interessant dat ik in 2015 toestemming gaf voor het tracken van mijn locaties, maar dat deze History applicatie wel mooi in kaart bracht waar ik sinds 2011 ben geweest etc. Ik heb hier dus naar mijn weten ook nooit toestemming voor gegeven.

Aan de andere kant is er tegenwoordig zo ontzettend veel met elkaar verbonden etc dan deze zaken voor mij qua privacy niet interessant meer zijn. Ik heb niets te verbergen voor anonieme statistieken en ik heb tot nu toe alleen maar baat bij al deze tools dus geef daarvoor met liefde al mijn data af.

Het wordt echter een ander verhaal wanneer mensen zonder mijn expliciete toestemming ook iets met deze data kunnen en op dat gebied is het voor mij ook allemaal erg wazig. Ik heb in vrijwel alle apps en accounts anonieme tracking toegestaan en alle google apparaten weten alles van me, maar dan ook alles.

Als ik dan bijvoorbeeld kijk naar Google Photo's die geheel automatisch mooie albums en verhalen maakt van een dagje weg en deze foto's ook nog eens in acceptabele kwaliteit kostenloos zijn opgeslagen in de cloud EN mijn foto's anoniem worden gebruikt voor algoritmes etc. ben ik wel tevreden met de diensten die ze mij leveren. Echter weet iedereen, is iets gratis, dan ben je zelf het product.
Persoonlijk vind ik het erg handig, hoef je niet continu het adres van je eigen huis of kantoor in te vullen als je vertrekt van een klant of iets dergelijks.
TomTom heeft al jaren een functie genaamd 'Navigeer naar huis'. Sinds kort heeft Nokia HERE Maps deze functie ook, zodat je met één druk op de knop op vrijdagmiddag het weekend tegemoet kan rijden. Daarnaast is het natuurlijk niet zoveel moeite om éénmaal een adres in te vullen in je lijst met favorieten (onder nuttige kopjes als 'thuis', 'werk', etc.).

De functie uit het artikel is ook niet zo moeilijk om te implementeren. Je hebt daar geen verbinding met een online platform voor nodig.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 20:57]

je weet na 1 of 2 ritjes de route toch wel en ook wel hoe de files staan?
Ja en ongelukken gebeuren altijd op de zelfde plek & tijd 8)7
Anoniem: 382732 @GrooV13 januari 2016 11:39
Bij mmniet wel....
nooit gehoord van even files checken?
Dat is dus niet nodig met Google ;) Die geeft het al aan van er is een file neem deze route :)
al sinds 2009 ofzo is het mogelijk om navigatie snelkoppelingen op je homescreen te plaatsen. Sinds een paar android versies geleden kun je deze ook netjes in 1 mapje stoppen.

Heb zelf een stuk of 6 frequent bezochte plaatsen waarheen het vaak opletten is met files/ongelukken etc, en deze staan bij elkaar in een mapje op een homescreen waar ik alle andere auto/navigatie gerelateerde apps bij elkaar heb staan.

dus herhaaldelijk intypen van adressen is in principe nog nooit nodig geweest bij maps navigatie.
(gebruik dit zelf al sinds ze nog niet eens turn-by-turn navigatie in de app hadden)
Mooie doorontwikkeling van de app. Ik gebruik Google Maps al jaren voor mijn autonavigatie. Waze heb ik ook alleen heeft toch minder actuele informatie over files (is mijn indruk na regelmatig gebruik).

Echter veruit mijn allergrootste wens m.b.t. Maps is dat ze alsjeblieft iets aan die VERSCHRIKKELIJKE vrouwenstem doen. Zowel de toon (te snel en het klinkt gestresst) als de manier waarop knooppunten ("houd rechts aan bij knooppunt Knooppunt De Nieuwe Meer") worden uitgesproken zijn niet om aan te horen. De instructies zijn vaak ook te lang. Wat dat betreft is Waze veel beter.
Je kunt in Maps 9.19 de meldingen beperken, net zoals dat in Waze al kon, door het op "Alerts only" te zetten middels het nieuwe knopje boven het kompas. Vooral voor woon-werk traffic is deze optie i-d-e-a-a-l.
Helemaal mee eens - Ik zou liefst Waze gebruiken maar de kwaliteit van file informatie en het overzicht daarvan is significant beter in Google Maps. Ook alternatieven om files te vermijden worden beter gecommuniceerd en kloppen beter.
Ik begrijp niet waarom ik dit niet vaker hoor... blijkbaar gebruiken/interpreteren verschillende mensen file-info op verschillende manieren.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 78415 op 22 juli 2024 20:57]

Ik erger me ook kapot aan het "Knooppunt knooppunt" geval, echter denk ik dat het komt omdat een Knooppunt een internationaal begrip is (Intersection) en de knooppunten in Nederland in de database ook het woord "Knooppunt" in de naam hebben. Google meld ons dus dat er een knooppunt aankomt gevolgd door de naam. Vraag me eigenlijk af bij wie dit probleem dan ligt.
leuk als de app geintegreerd is in de auto en je gaat vreemd en je vrouw leent een keer de auto :).
1: je moet niet vreemd gaan
2: je moet je auto nooit uitlenen aan je vrouw
Anoniem: 463321 @JackBol13 januari 2016 11:11
Kun je wel controleren of zij vreemd gaat. :+
Nee, dat doen wij niet want we zijn allemaal heel erg pro-privacy....
Heb een tijd lang Waze gebruikt, nu TomTom ingebouwd in de auto. Dat had deze functie ook al. Gelukkig werd je niet klakkeloos op pad gestuurd, maar even gevraagd of je op weg was naar.... Ik moet zeggen, dat het wel klopte.. Ging een tijdje op vaste momenten naar locatie X en hoefde dat alleen nog maar te bevestigen. Natuurlijk weet je na een tijdje je vaste routes wel, maar voor filevermijding is het toch wel handig.
Kan in combinatie met Android Auto ook handig zijn. Je hoeft je telefoon alleen maar aan de kabel te hangen en je woon-werk route verschijnt automatisch op je dashboard.
Wordt hier dan ook gebruik gemaakt van enige Agenda apps? Dat lijkt mij een goede toevoeging als je er nog nooit geweest bent.
Anoniem: 382732 @Stijn98s13 januari 2016 11:45
Moet niet zo moeilijk zijn. Als je gmail en Google calendar gebruikt worden bepaalde zaken uit de email al in je agenda gezet. Google Now geeft dan al aan dat je NU weg moet om ergens op tijd te zijn. Kleine moeite om dan meteen de route op het scherm te gooien.

Google weet dan wel alles van je, maar de functionaliteit is wel zo handig dat ik het er wel voor over heb :-)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 382732 op 22 juli 2024 20:57]

Handig functie! Ik gebruik nu meestal Flitsmeister om snel op mijn Watch te kijken of er vertraging is op mijn woon/werk verkeer. Bij vertraging ga ik pas Google raadplegen, maar doe hebben geen app voor m'n Watch.
Helaas geeft google maps niet mijn huidige snelheid weer tijdens het navigeren, andere apps doen dit wel.

Ik heb nooit begrepen waarom google maps dit niet doet...
Dit kan misschien van pas komen... https://play.google.com/s...vigationspeedometer&hl=en

Ik heb het zelf nog niet getest, maar de reviews zijn goed.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.