Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties
Submitter: Malistix1985

Activision Blizzard lijkt bijna alle delen van de e-sportsorganisatie Major League Gaming te hebben overgenomen. Wat de gamingstudio precies met de overname wil bereiken is niet bekend. Major League Gaming wil het geld waarschijnlijk gebruiken om schulden af te betalen.

De overname werd niet groots aangekondigd, maar uit een brief die naar aandeelhouders is gegaan blijkt dat Activision Blizzard een bedrag van 46 miljoen dollar, omgerekend ongeveer 42 miljoen euro, heeft betaald. De brief kwam in handen van Esports Observer. In ruil voor het geldbedrag lijkt Activision Blizzard bijna alle onderdelen van Major League Gaming te hebben overgenomen, met uitzondering van het dochterbedrijf Agora Games en enkele overgebleven zaken die nodig zijn voor het voortbestaan van het bedrijf, zoals bankrekeningen.

Uit de brief blijkt dat Major League Gaming het geldbedrag grotendeels wil gebruiken om schulden af te lossen. Door de overname is het aannemelijk dat Major League Gaming het overgrote deel van zijn activiteiten zal staken. Wel blijft het bedrijf dus vooralsnog voortbestaan, al wordt de naam veranderd naar MLG Legacy Holdings, waarschijnlijk om te dienen als holding voor claims van aandeelhouders. Als onderdeel van de deal is ceo Sundance DiGiovanni vertrokken, en hij zal worden vervangen door Greg Chisholm.

De organisatie kampt met financiële problemen en zag zijn invloed op de markt van toernooien voor online gaming in de afgelopen tijd afnemen. Aanvankelijk organiseerde Major League Gaming toernooien zoals het Call of Duty Championship, maar het verloor die rechten vorig jaar aan een andere partij. Wel had het bedrijf plannen om volgend jaar een gamingarena te openen in China, maar het is aannemelijk dat dit niet doorgaat.

Major League Gaming

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Lijkt me toch een lastige industrie om in te zitten. Ik heb de afgelopen jaren heel wat e-sports gezien, maar wat je ziet is dat sponsors heel snel verdwijnen.

Events worden namelijk vaak heel mooi en groot opgezet met best aardig grote prijzen, sponsors moeten dan een flink bedrag betalen willen ze aardig wat in beeld zijn, lastige is dat het enerzijds een groeiende markt is, maar anderzijds nog heel weinig bekend is wat het sponsors oplevert.
Door die onzekerheid zie je dus veel verschuivingen, en wanneer een organisatie zoals deze, het steeds groter wilt opzetten, maar dan opeens sponsors verliest omdat het te weinig oplevert, dan stort alles weer in elkaar.

Op dat vlak zie vooral bedrijven het goed doen die niet afhankelijk zijn van sponsors, bijvoorbeeld Valve (Dota 2), Riot Games (League of Legends) enz, want ook al verliezen ze sponsors, maken ze nog steeds zoveel winst dat ze dit makkelijk zelf kunnen betalen.

Dus echt een hele bijzondere markt waarbij bedrijven extreem snel moeten omschakelen met sponsors en tevens ook games, want niet iedere game blijft jaren populair.


Dit is trouwens wel een interessant verhaal over wanneer een bedrijf te groot gaat denken.
Maar dit zie je ook heel veel op kleinere schaal, heel veel 'amateurs' die denken even een graantje mee te pikken van de populariteit, vinden aan het begin sponsors, om vervolgens met niets te eindigen. Zo heb ik ook diverse kanalen nog in mijn follow list op Twitch, die al een jaar niets meer hebben gedaan.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 2 januari 2016 12:06]

Ach, wie weet gaat deze nieuwe poging om van games een sport te maken wel lukken. E-sport is niet van de laatste jaren, er zijn eerder al miljoenen in omgegaan in een poging er een sport van te maken. Toen is het niet gelukt, en ik zie dat eerlijk gezegd nu ook niet gebeuren. Ik vermoed dat de groep mensen die het interessant genoeg vindt om te kijken naar hoe een ander speelt, simpelweg niet groot genoeg is. Tenminste, niet voor hoe groots men het probeert op te zetten.

En zoals je zegt blijven specifieke games niet lang populair. En zolang dat niet het geval is, zal het te lastig blijven. En wat is lang genoeg? 5 jaar in ieder geval niet, 10 jaar? Lijkt me nog steeds wat kort om een sport op te baseren. En dan wordt het alweer heel erg lang om een spel populair te laten zijn.
We gaan nog heel wat bedrijven de mist in zien gaan hiermee. Ik denk dan ook dat het vooral een grote droom van een fanatieke subcultuur is welke uiteindelijk niet uit gaat komen.
Ik denk dat E-Sports zeker bij bepaalde games wel degelijk een flink succes is, alleen al als je kijkt naar prijzengeld per toernooi gaan sommige toernooien andere klassieke sporten al snel voorbij. Er zijn genoeg spelers van bepaalde games die zeer ruim kunnen leven van de E-sports.

Zie hier bijv. een Dota 2 toernooi met 18 miljoen in de prijzenpot: nieuws: Amerikaans team wint 6,6 miljoen dollar in Dota 2-toernooi

The World championships op Blizzcon voor WoW, Heroes of the Storm, Starcraft en Hearthstone zijn voor zover ik weet ook zeer goed bekeken met zeer redelijke prijzen voor de top 3 (uit mijn hoofd §125000 voor de winnaar bij een paar games, en §250000 voor andere games).

En zo zijn er nog redelijk wat andere toernooien met mooie prijzenpotten, denk aan de Dreamhack toernooien, de ESL toernooien e.d.

Nu zul je zeker niet iedere game in een succesvol E-Sport formaat kunnen gieten, maar het potentieel voor sommige games is er denk ik zeker. Kijk bijv. naar een gamereeks als Starcraft waar al zo'n 15 jaar, als het niet langer is toernooien voor worden georganiseerd. Maar ook bijv. een Dota en Dota 2 dat als "serie" (Dota was origineel een Mod voor Warcraft 3) ook al lange tijd meedraait. Counterstrike draait ook al ruim 10 jaar mee voor zover ik weet, Riot zal League ook niet zomaar laten vallen de komende tijd. Blizzard komt met een TF achtige game waar ze voor zover ik weet grote plannen mee hebben op dit gebied.

Vergeet ook niet dat anders dan veel andere klassieke sporten E-Sports nog relatief jong is en eigenlijk nog in de kinderschoenen staat. Ik denk dat juist wanneer een paar grote publishers / developers zoals Valve. Riot al gedaan hebben, en nu ook Activision Blizzard er groter op willen gaan inzetten zo lijkt het dat er mogelijk wel wat doorbraken mogelijk zijn op E-Sports gebied.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 2 januari 2016 13:02]

Ware het niet dat Starcraft voor mij nu een ander probleem heeft, en dat is dat tactiek verdwenen is en de lol van het spelen er voor sommigen (mij, andere ouwelullen) vanaf is gegaan. Het spel is zo getuned en gebalanced (en daar zijn MOBA's ook voor uit gevonden/getuned na die bepaalde succesvolle warcraft 3 map...) dat er vanaf het begin af aan al actie is, en er altijd actie is. Er is geen keuze meer tussen tech/rush/turtle, er is geen aanpassen meer van je tactiek halverwege als je scout iets aanzag op minimale meuk na, en de max dat een potje duurt is 20min! Alles om het 'kijkbaar' te maken. En wat heeft de speler zelf gekregen?

Ranks, transmogs, cosmetische veranderingen, en een levelsysteem wat ook redelijk cosmetisch is. Dat is waar ze om spelen. De jonge generatie hoor ik nu zeggen: "ik ben diamond tier rank 14". Leuk. Je bent goed in hetzelfde over en over doen. De laatste patch voor SC2 gooide er in dat je multiplayer begint met absurd veel resource gatherers... en dat was voor mij de spijker in de kist. Ik kon zelfs met turtle/high-tech vaak nog wel redelijk wat doen; zelfs tegen rushers; maar dit maakt het gewoon zo dat eigenlijk alleen rush je opties zijn. Men gaat vaak ook gewoon al gelijk "GG" (ook al zoiets... gewoon chat is teveel) zodra ťťn expansion valt, gewoon om door te kunnen ranken.

E-Sports, okay, maar ik mis een goeie RTS en ik vind het jammer dat blizzard met SC2 zichzelf heeft verkocht.

Einde opa-rant.
Het hoge prijzengeld is vanwege de sponsoren die er flink geld tegenaan gooien.
Er zijn de laatste jaren wat games bij gekomen bij de e-sports en met deze games zijn er ook nieuwe sponsoren bijgekomen die er miljoenen tegenaan gooien.

Dankzij deze sponsoren is het hoge prijzengeld mogelijk.

Maar zoals Benjamin al aangeeft verdwijnen deze sponsoren vaak vlug.
En dit gebeurd denk ik doordat de aandacht van de mainstream media uitblijft en ook het massa succes wat nodig is om dergelijke sponsor bedragen binnen te blijven halen.

Want nu nemen de sponsoren nog een risico door dergelijke bedragen binnen te halen. Betaald dit risico zich niet terug dan zullen ze of de bedragen omlaag schroeven of eruit stappen.
En wat is lang genoeg? 5 jaar in ieder geval niet, 10 jaar? Lijkt me nog steeds wat kort om een sport op te baseren
Counter strike heeft de kaap van 10 jaar competitie al lang gepasseerd en is op dit moment groter dan ooit. Dota bestaat nu ook al meer dan 10 jaar en is competitief groter dan ooit, ondanks dat de playerbase nu waarschijnlijk wel een stuk kleiner is, vnl door de concurrentie van League of Legends in Azie.

2 van de grootste 3 Esport games draaien dus effectief al langer dan 10 jaar mee en tonen geen tekenen van afsterven. League of legends is de derde (en grootste) en is "slechts" 6 jaar oud, maar die zal de 10 jaar waarschijnlijk ook wel halen, al dan niet met een softwareupdate.

Daar schuilt dan ook de sleutel tot een langere ondersteuning, individuele games hoeven niet 10+ jaar populair te blijven. CS en Dota zitten op dit moment aan hun 3e en 2e versie waarbij voor beide geldt dat de updates weinig/niets meer zijn dan grafische updates zonder de core gameplay aan te passen.
Ik vermoed dat de groep mensen die het interessant genoeg vindt om te kijken naar hoe een ander speelt, simpelweg niet groot genoeg is.
Datzelfde zou je ook over andere sporten kunnen zeggen. Ik heb het bestaan van sport-tv-zenders dan ook nog nooit begrepen. Het is gewoon niet interessant om te zien hoe een ander bezig is. Misschien als je zelf zo'n sport beoefend, maar dan nog is het doen toch leuker dan er alleen naar kijken? En omdat er toch genoeg mensen zijn die kijken, blijven die zenders toch bestaan. Waarom zou dat dan voor gaming niet kunnen werken?
Ik denk dat het gewoon meer tijd nodig heeft. Gaming is nog jong en spreekt alleen een jong publiek aan. De doelgroep wordt vanzelf groter wanneer de jonge generatie ouder wordt en er nieuwe jongeren bij komen.
Het doel van het overnemen van de assets van MLG is waarschijnlijk het feit dat Activision Blizzard eind vorig jaar heeft aangegeven een eigen E-sport Divisie op te richten met een van de oprichters van MLG aan het hoofd (Mike Sepso). Waarschijnlijk kunnen ze deze assets hergebruiken binnen hun nieuwe E-sports project.

http://investor.activisio...tail.cfm?ReleaseID=937901

[Reactie gewijzigd door Dennism op 2 januari 2016 12:16]

Men vergeet vaak dat MLG wel een sterk merk is in american esports. Zelfs het logo is zo amerikaans dat iedereen direct begrijpt wat het behelst. Ik vind de prijs erg laag ivt wat er voor bijvoorbeeld twitch betaald is.

[Reactie gewijzigd door govie op 2 januari 2016 12:06]

Twitch's ROI is dan ook direct zichtbaar. MLG daarentegen is dat niet.
De mlgplayer kan een goede concurrent van twitch zijn, ik prefereer zelf mlg streams over de twitch streams, kwaliteit van het beeld is voor mij hoger. maargoed, als het zo simpel was dan het giovanni dat ook wel geregeld.
Van de ene kant ben ik blij met iedere beetje aandat voor e-sports maar dit vind ik jammer. Er zijn meer e-sport-organisaties nodig, niet minder. Dat deze wedstrijden in handen komen van de uitgever van een aantal van de titels maakt het nog slechter. Daarmee wordt het lot van zo'n tournooi veel te direct verbonden met het financiele succes van een game. Ook zullen studio's hun games gaan aanpassen om toegankelijk te zijn als e-sports. Games als SCII of DOTA zijn als buitenstaander nauwelijks te volgen omdat je een flinke kennis-drempel over moet voor je de complexiteit van die games kan overzien (en waarderen). Ik vrees dat we veel van die complexiteit kwijt raken als studio's hun games gaan opzetten om toegankelijk te zijn voor incidentele kijkers.

Voor de pro-gamers is het ook niet leuk. Hun lot wordt steeds meer afhankelijk van een enkele organisatie die alle regels maakt en de games op ieder moment kunnen veranderen. Een kleine verandering kan van de ene op de andere dag de gameplay en strategie totaal veranderen zonder dat je er zelf invloed op kan hebben. Probeer daar maar eens een hypotheek mee te krijgen.
MLG stond al aan het randje van de afgrond en dat heeft een reden. Blizzard heeft er voor gezorgd dat er geld is om openstaande schulden te betalen en heeft nu onderdelen om hun eigen e-sports divisie op te zetten. Is dat ideaal? Nee, maar het er is het beste gemaakt van de situatie zoals die is.

Pro gamers hebben al enorm veel mazzel dat ze geld kunnen verdienen met spelletjes spelen. Toen ze er instapten wisten ze al dat het een vreselijk onstabiele situatie is, waar eigenlijk alleen de top een beetje redelijk verdient. Ze zitten wat dat betreft in het zelfde schuitje als menig zelfstandig ondernemer.

Persoonlijk vind ik het 'pro' maken van games spelen geen hele goede zet, het maakt iets als een leuk spelletje spelen in iets dat keihard is en omdat er heel veel geld op het spel staat. Doping is dan ook aan de orde van de dag. Niet alleen dat, het heeft ook invloed op het spel dat gespeeld wordt en in een aantal gevallen teveel en negatief. Het voordeel van voetbal is dat we (als we dat echt zouden willen ;-) gewoon een potje straat voetbal kunnen doen en zelf regels aan kunnen passen op de fly. Bij bv. SCII zijn we geheel aangewezen op de versie die we voorgeschoteld krijgen. Wellicht dat SCII een slecht voorbeeld is, omdat daar uitgebreide modding voor is, maar dat doet klaasie op de hoek niet even. Bij games als LoL, HotS, HS, etc. geven niet die opties.
Activision Blizzard lijkt bijna alle delen van de e-sportsorganisatie Major League Gaming te hebben overgenomen. Wat de gamingstudio precies met de overname wil bereiken is niet bekend.

(Activision) Blizzard is een commercieel bedrijf in hart en nieren; dat lijkt me bij iedereen wel bekend. Deze bijna gehele overname van de e-sportorganisatie MLG zal daarom ook geen gift zijn van Blizzard.

Het kan wellicht helpen bij het creŽren van draagvlak voor de eigen games van Blizzard voor E-sports toernooien met de games Heroes of the Storm & Overwatch. Hearthstone is al behoorlijk populair, zo ook met streaming etc. terwijl Heroes of the Storm dagelijks op Twitch op zo'n 2k viewers zit. League of Legends meestal op 100k - gigantisch verschil.

Blizzard ziet waarschijnlijk wel in dat er veel - heel veel - toekomst zit in e-sports en streaming.
Wellicht biedt het overnemen van MLG bepaalde voordelen waardoor ze liever wat extra investeren dan dat ze zelf vanaf scratch een e-sports league maken.

[Reactie gewijzigd door stin00 op 2 januari 2016 12:05]

Sjah zal ook wel niet al te best gaan met MLG als je aleen games op consoles host.
Werden de laatste tijd steeds meer.
Sponsoren zijn te vinden in het pc deel. monitoren, muizen, moderboarden enzo..
Als je naar de Heroes of the Storm toernooi van Blizzard had gekeken wat op de sportszender ESPN werdt uitgezonden. Dan was je waarschijnlijk opgevallen dat alle reclame tussen de wedstrijden Blizzard reclame voor Blizzard spellen. Er zijn gewoon heel weinig sponsors voor E-Sport evenementen.
Dan zit Blizzard ook wel in een aparte situatie: casual spellen die dan in een esport zouden moeten fungeren. Dat gaat neit lukken ben ik bang. Je maakt of spellen als SC2, Dota2, CS:GO, en gaat daarmee e-sports events houden, of je maakt meuk als Heartstone en HotS, en cashed Canadian Gold via freenium constructies.
E-Sports... ik blijf het lastig vinden. Persoonlijk denk ik niet dat het ooit echt mainstream zal worden zoals bv voetbal, tennis of auto racen.

Nog even buiten de vraag of je een game als sport kan zien denk ik dat het grootste probleem is het zo "onmenselijk" is. Je ziet wat mensen naar een scherm kijken en that's it. Beetje hetzelfde probleem wat schaken heeft.

Maar een voetballer of tennisser zie je echt bezig zijn en je weet dat zelfs als je de skills had je zonder de training van die mensen nog nergens komt. Wat ook zal meespelen is dat topsporters met een beetje geluk 20 jaar of langer mee kunnen draaien.

Edit: min 1? Echt?

[Reactie gewijzigd door t_o_c op 2 januari 2016 17:01]

E-Sports is naar mijn mening al groot, prizepools zijn groot en veel mensen kijken ernaar. Wat maakt het uit dat het "onmenselijk" is? Je hebt er veel oefening en talent voor nodig, het is leuk om naar te kijken, waarom zou het dan geen sport kunnen zijn?
Maar een voetballer of tennisser zie je echt bezig zijn en je weet dat zelfs als je de skills had je zonder de training van die mensen nog nergens komt.
Dat is toch precies hetzelfde bij E-Sports? All die profs trainen +-8 uur per dag.
Definieer groot.

Ronaldo, schumacher. Dat zijn namen die iedereen wel eens gehoord heeft. Noem mij 1 pro gamer waarvan de kans reeel is dat de gemiddelde twintiger of dertiger die kent? Laat staan iemand die ouder is.

Prijzen zijn groot? De begroting van Ajax was vorig jaar bijna 3x zo groot als de prijzen pot van dat Valve tournament.

En veel mensen kijken ernaar? Sorry, maar premier league, formula 1, wimbeldon, matches die wereldwijd live worden uitgezonden. Dat is groot. Honderden miljoenen mensen.

Als je alle coverage optelt, hoeveel mensen kijken er dan naar? Denk dat je in een jaar tijd nog niet in de buurt komt van 1 fatsoenlijke premier league wedstrijd.

En het leuk om naar te kijken is nou net het punt. Voor veel mensen is dat naar mijn mening niet het geval juist omdat je alleen maar naar een game zit te kijken omdat je de spelers niet veel ziet doen.

Schaken is ook Interresant om te zien als je het snapt maar daar kijkt relatief gezien ook niemand naar.

Ik denk dat mensen toch liever "echte" atleten zien.

Darten heeft zichzelf goed weten neer te zetten. Ondanks dat het niet de meest afgetrainde mensen zijn weten ze toch een soort gladiatoren neer te zetten waarbij emotie en competitie duidelijk te zien is.

Maar hoe ga je dat doen met een paar man die naar een scherm staren omdat ze vooral zo veel mogelijk clicks moeten maken?
Voetbal heeft dan ook veel meer tijd gehad, en voetbal heeft lang niet zo'n negatieve naam als gamen (wat snel verandert trouwens). Ik weet niet of je ooit gekeken hebt naar de groei van E-Sports maar die is echt ontzettend groot* in 2 jaar tijd is het aantal kijkers bijna verdubbelt, als die groei zich voortzet zit het binnekort op hetzelfde niveau als andere grote sporten.

Ook is er (nog) geen competitie waar een hoop teams elke week tegen elkaar spelen.
Voor mij is bijv. voetbal niet erg interresant om naar te kijken, redelijke weinig actie t.o.v. de constante actie in veel E-Sports, een hoop aanstellers en een hoop show-offs.

Het is misschien nog lang niet zo groot als andere sporten, maar het groeit ontzettend snel, en is nog erg jong.


* http://espn.go.com/espn/s...-massive-industry-growing
sport
spɔːt/
noun
1.
an activity involving physical exertion and skill in which an individual or team competes against another or others for entertainment.

Een sport kan omschreven worden als een fysieke krachtmeting (bijvoorbeeld zwemmen), fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden.

Als E-Sports geen sport is, dan is darts, schaken, gewichtheffen, kogelstoten, speerwerpen etc. ook geen sport aangezien je bij alle sporten je handen gebruikt. Denk overigens dat E-sports ook meer calorieŽn per uur verbrand dan schaken.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 2 januari 2016 23:35]

Heb je de wereld kampioen speerwerpen wel eens goed bekeken? Die is ook niet echt mager, sterker nog, zijn vaak bodybuilders, want je hebt veel kracht nodig om de speer ver te kunnen gooien. ;) :)

Net zoals e-sports moeten zij ook veel trainen. Of denk je dat je zonder tactiek of veel oefenen met potjes zo'n e-sports evenement gaat winnen?! Daar gaat veel tactiek en tijd inzitten om je concurrenten de baas te kunnen zijn.

Ik heb ook een tijdje clan based gegamed en kan je vertellen dat wij wekelijks trainden en keken naar tactiek en hoe we het beste de tegenstanders konden verslaan. Ook werd er serieus gekeken naar schuilplaatsen e.d.

Kortom heeft het meer om hakken dan de meesten denken. Denk dan ook aan uren achtereen concentreren e.d. en je muis steeds verplaatsen dat vergt ook meer dan dat je denkt als je een hele dag op topniveau speelt! Snel kunnen denken en reageren is ook niet voor iedereen weggelegd, net zoals niet iedereen een speer 80 meter ver kan gooien of de 100 meter onder de 10 seconden kan lopen.

Je weet toch wel dat je van geestelijke concentratie sneller moe wordt dan van fysiek werk! ;) :)

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 3 januari 2016 00:27]

Wellicht is de term Esports dan niet zo prettig gekozen in vergelijking met fysiek zwaardere sporten zoals marathonlopen, schaatsen, gewichtheffen, etc.

Volgens de beschrijving die de Van Dale hanteert kan ik er nog inkomen dat je Esports niet als echte sport zou zien:
"allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden: aan sport doen."
Immers is de hoeveelheid kracht beperkt bij het spelen van een spel in competitie verband. Maar dat het vaardigheid en inzicht vereist lijkt me duidelijk. Bij andere encyclopedie vallen denkspellen/sporten wel onder de noemer sport, net zoals op de Wikipedia pagina 'Sport" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Sport).

Esports is slechts de noemer voor het spelen van spellen in competitie verband. Zo is er ook een schaakcompetitie en een dartscompetitie zodat/omdat deze spellen competitief (kunnen) worden gespeeld.

Gebruik je de goede link? Je gebruikt nu een karikatuur om je punt kracht bij te zetten. Ik beweer niet dat ik alle spelers heb gezien die bv SC2 of HS competitief spelen, maar de spelers die ik wel heb gezien op streams lijken totaal geen morbide obesitas te hebben.

Daarnaast noem je zaken die slecht zijn voor het lichaam (roken en obesitas) die prima samengaan met het op hoog niveau kunnen spelen van een spel naar jouw mening. Naast dat ik sowieso denk dat een beetje gezonde levensstijl zorgt voor een goede concentratie (zoals bij competitie niveau spellen spelen), zijn de gevestigde 'echte' sporten op hoog niveau ook bijna nooit goed voor de 'puike' lichamelijke staat. Hier zijn meerdere voorbeelden van te vinden:

bv Robbart van Linschoten hierover (club arts van Feyenoord)
http://www.eur.nl/english...chive/2008/issue_2008_20/
Je legt nog steeds een link tussen fysieke fitheid en sport, kan je dan uitleggen waarom die link er moet zijn? Als mensen er miljoenen mee winnen in een toernooi is het naar mijn mening niet zomaar een "hobby" of een gewoon een "spelletje".
sumoworstelaars zijn beresterk en hebben een balans waar mening gamer een punt aan kan zuigen.
Je zegt nu in "mooie" woorden dat een sumo worstelaar veel gewicht heeft om in de strijd te gooien, dat heeft naar mijn mening vrij weinig met veel fysieke training te maken.

Een woord blijft jammergenoeg welke betekenis jijzelf eraan geeft. Waarom moet er per se fysieke voor nodig zijn?

Niet alle gamers zijn dik, asociaal, ongezond, etc..
omdat dat altijd zo geweest is. sport is altijd zo geweest. je denkt toch niet dat ze bij de olympsche spelen een paar millenia terug ook back gammon en schaken als topsport zagen?
Schaken verschilt erg veel van dingen die jij "sporten" noemt (fysieke dingen) en dat trekt dus ook een heel ander publiek. Ik denk dat het ook deels gaat om vraag.
oorlog voeren, jagen, vluchten etc....allemaal fysieke activiteiten die een goede fysieke gesteldheid van je eisen, gekoppeld aan mentale weerbaarheid, technische uitvoering en tactische overwegingen
Die dingen zijn niet realistisch, kost teveel geld, is niet echt leuk om naar te kijken.
sport is vermaak wat zijn oorsprong heeft in andere activiteiten die gedaan werden om te overleven
Zoals badminton....
iemand die darts gooit of een kaartje legt of op een muis klikt is geen topsporter. Er moet onderscheid zijn tussen sport en spel. Inkomsten genereren is niet de graadmeter.
Voetbal is een balspel, iets kan een spel EN een sport zijn.
ik vind het zo walgelijk dat mensen zichzelf topsport toedichten omdat ze goed zijn in darts of in call of duty. kom op man, wat een zelfoverschatting.
De meeste professionele E-Sporters noemen zich hooguit een atleet op twitter, meestal zien ze zichzelf als E-Sporter. (Omdat een hoop mensen boos worden als ze zichzelf als normale athleet zien)
er zijn gewoon grenzen en een spelletje is gewoon een spelletje en geen sport. je kunt er het woord sport achter plakken, maar dat maakt het nog geen sport
Maar dit kan wel bij alle balspellen (voetbal, tennis etc.)
Dit is voor niemand te winnen, een woord is wat je er zelf van maakt, mijn definitie van sporter is erg verschillend dan jouw definitie van sporter.

Mij kan het geen reet schelen of ze relaxend in een stoel zitten of actief bezig zijn. Terwijl dat voor jou juist heel belangerijk is.

Wat scheelt het trouwens als een professionele gamer zich een athleet noemt? Wat is daar zo "misselijkmakend" aan?
waar halen ze het vandaan, wat een ego, wat een zelfoverschatting. klikken op je muis en tikken op je toetsenbord vergelijken met iemand die de 100 meer in 9.8 loopt
Waar ze het vandaan halen? Beiden trainen ze heel erg hard om voor een publiek een uitzonderlijk goede prestatie te vertonen.

Als je heel E-Sports vergelijkt met gewoon een beetje op je muis en toetsenbord tikken is sprinten dan met je benen op- en neer gaan, is voetballen dan gewoon tegen een bal aantrappen?
lezen is moeilijk voor je
Voor jou anders ook hoor ;)

[Reactie gewijzigd door PhillyD op 3 januari 2016 23:32]

Ik vind dat je belachelijk denigrerend doet over professioneel gamen. De hoeveelheid tijd en de professionaliteit waarmee professionele gamers met hun sport bezig zijn is vergelijkbaar met andere sporten.

Met volledige concentratie 7 Starcraft matches spelen terwijl je een APM van 400+ per minuut hebt (ja bijna 7 actions per seconde) en volledig geconcentreerd moet zijn en blijven voor een periode van enkele uren met hooguit kleine 5min breaks tussendoor is iets wat voor de gemiddelde mens zeker niet haalbaar is. De oog-hand coŲrdinatie en het mentale inzicht en denkvermogen dat vereist is, is bovenmenselijk. Ik weet wel zeker dat deze sporters na een toernooi zeker uitgeput zijn. In zekere zin vergelijkbaar met een formule 1 racer, fysiek kun je formule 1 racen bagatelliseren tot 'aan een stuur met stuurbekrachtiging draaien en op een gaspedaal en rempedaal trappen' maar dat is natuurlijk volkomen onzin. Deze formule 1 racers hebben zulke bovenmenselijke oog-hand concentratie, focus en kennis van het parcours (map) en van hun auto door urenlange trainingen dat ze prestaties kunnen leveren die voor een gewone mens nooit haalbaar zullen zijn, daardoor vinden wij het interessant om te kijken en worden we 'fans' van deze topsporters.

Ik zie professioneel sporten dan ook als het beoefenen van activiteiten die het menselijk lichaam tot bovenmenselijke prestaties dwingt. Pro-gamen valt hier zeker onder, schaken ook, koorddansen ook en formule 1 racen ook.

[Reactie gewijzigd door Willemhubers op 4 januari 2016 11:10]

je begint goed:

'ik vind dat je belachelijk denigererend doet over professioneel gamen'

om vervolgens een voorbeeld te geven over hoe uitputtend gamen kan zijn.

Dat maakt het nog geen sport. Urenlang schilderen of breien maakt het ook geen sport. Kom op zeg, gebruik je gezonde verstand en zet je vooringenomenheid ten aanzien van gamen opzij. Ik game zelf al decennia en het is totaal iets anders dan sport, laat staan topsport.

Zo kun je ALLES onder de noemer sport of topsport plaatsem. mens erger je niet? topsport. Poker? Topsport. Schaken? topsport

De definitie wordt misbruikt omdat men graag op zoek is naar legitimiteit. Gamers zijn geen athleten. Autosporters zijn dat wel. Op hoge snelheid g-krachten absorberen en je fysieke kracht aanwenden om die de baas te zijn vereist een puike lichamelijke conditie. Gamen is op geen enkele manier te vergelijken met al die sporten die door jou en anderen genoemd worden

schaken/dammen/pokeren/gamen etc zijn SPELLETJES en geen vormen van sport.


en dan sluit je helaas af door het toch onder 'professioneel sporten' te plaatsen

houd jezelf niet voor de gek, gamen is geen topsport. de naam is al accuraat genoeg en de perfecte definitie. professioneel gamen = professioneel gamen en geen vorm van sport

[Reactie gewijzigd door Buiten Westen op 4 januari 2016 13:54]

Nou vooruit, in formule 1 lopen de g-krachten inderdaad behoorlijk op. Maar ik hoop het dat je met me eens bent dat het fysieke aspect in autosport ondergeschikt is aan zaken als oog-hand coŲrdinatie, reactievermogen en concentratie.

Maargoed, ander voorbeeld van een officiŽle olympische sport waarmee je een gouden medaille kunt winnen: Schieten. Wat is het fysieke aspect hierin? Zo zwaar is een geweer niet, vooral bij liggend schieten?
Hoe is gewicht relevant? Waarom zie jij een link tussen fysieke fitness en sport? Is sumo worstelen dan een sport?

Ook kunnen mensen mentaal heel fit zijn (Bijv. schaken, E-Sports) Is dit niet een beetje hetzelfde als fysiek fit zijn?
dan kunnen mensen nog zo hard herhalen dat de wereld verandert en daarmee ook terminologie 'sport' en wat daar onder valt, maar het is gewoon onzin.
Als je je statements niet beargumenteerd komt je niet erg geloofwaardig over.

[Reactie gewijzigd door PhillyD op 3 januari 2016 00:56]

Een deel van het probleem is presentatie, als ik naar e-sports kijk wil ik niet 2 uur analyse van een potje van 40min. Meestal kijk ik naar live streams van de casters zelf, spelers, etc. Eigenlijk nooit naar de grote toernooien, te commercieel en te veel meuk er om heen.
In AziŽ is het erg groot, in Amerika ook redelijk groot, alleen in Europa nog niet echt.
Zou fijn zijn als mensen wanneer ze azie noemen wat nauwkeuriger zouden zijn want azie is nogal groot en de verschillen tussen landen zijn ook enorm.

Ik woon in een van de rijkste landen in azie en hier hoor je niks over e-sports.

En nogmaals, definieer groot. Word het in de VS live uitgezonden op de kanalen die ook nfl en nba uitzenden om eens iets te noemen? Word het Łberhaupt live op tv uitgezonden?
RIP E-Sports. Zal snel genoeg blijken dat Blizzard met MLG in handen games die ze zelf niet beheren (LoL, Dota, MxM, CS:Go) achter gaan stellen op eigen titels.
MLG is totaal geen grote speler meer de afgelopen jaren, dus de impact zal niet erg groot zijn. In de meeste gevallen zie je dat de publisher zelf de esports markt drijft, dus Riot Games in het geval van League of Legends en Valve in het geval van Dota2 en CS: Go. Externe organisaties spelen nauwelijks nog een rol bij het organiseren van toernooien voor deze games. De enige naam die ik nog wel eens voorbij zie komen is ESL.

[Reactie gewijzigd door Mmore op 2 januari 2016 14:51]

Beyond the summit is ook een grote 3e partij die dota 2 organiseerd. En zo zijn er meer.

MLG had wel een hele grote naam omdat ze gewoonweg de eerste in het westen waren die zo groot werden. Je zult ook vaak gamers MLG MLG MLG!! horen schreeuwen als ze zelf een dikke play hebben gemaakt.
ESWC, CPL, CAL.. om er maar een paar te noemen die ook heel groot waren, maar uiteindelijk failliet zijn gegaan. CPL was toch wel de pionier die e-sports op de kaart heeft gezet destijds ( met legendarische matches van SK, eoLithic, vo0 vs Fatal1ty ).
En dan met ongekende geldprijzen voor die tijd, heerlijk! :D Fatal1ty die in 2005 al even een kwart miljoen binnen harkte.

Volgens mij draait alleen WCG nog in de plus, maar dat is dan weer Koreaans. ESWC heeft een doorstart gemaakt na een aantal jaren absentie, maar of ze het volhouden is nog maar de vraag.
WCG bestaat helaas ook niet meer.
Blijf toch benieuwd wat er met de merknaam gaat gebeuren die het over de afgelopen jaren heeft opgebouwd. Het heeft, hoe je het ook went of keert, toch naam gemaakt.

beetje offtopic:
zelfs onder streamers (kijk zelf alleen op twitch) en hun publiek is zijn er zelfs meme's ontstaan 8-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True