Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 140 reacties
Submitter: Makie

Elektronicafabrikant HDI heeft een nieuwe telg aan zijn assortiment mediaspelers toegevoegd, de Dune HD Solo 4K. De speler kan een groot aantal formaten afspelen, waaronder hevc-video, ook bekend onder h.265 met een maximale kleurdiepte van 10bits.

De Dune HD Solo 4K maakt gebruik van de Sigma SMP8758-processor met ingebouwde 4k-ondersteuning en 1GB ram. Ook kan het apparaat zelf content schalen naar 4k via vxp en ondersteunt het alle moderne 3d-videostandaarden, zoals MVC, SBS en TnB. Dat alles gaat via een hdmi 1.4b-aansluiting waarmee maximaal 30Hz in 4K-resolutie gehaald kan worden en 120Hz bij 1080p-waarden.

Voor externe opslag kan gebruikgemaakt worden van usb-media via een van de twee usb-poorten, maar er is ook een 2,5" hdd-bay die hot-swap-functionaliteit ondersteunt. Het apparaat zelf heeft 4GB intern opslaggeheugen voor systeembestanden en applicaties. Verder beschikt de Solo 4K over een gigabit ethernetpoort en 802.11ac-wifi met ondersteuning voor zowel de 2,4- als 5.0GHz-band en dubbele antennes. De mediaspeler is ook als wifi-toegangspunt te gebruiken of als router. Aan smarthome-installaties is ook gedacht via Control4 of een optionele Z-Wave-controller.

De Dune HD Solo 4K beschikt over dual-bootfunctionaliteit met de klassieke op Linux gebaseerde Dune HD-mediaspelerinterface of met Android. Volgens de specificaties gaat het om de nieuwste versie van het besturingssysteem, op dit moment Android 6.0.

De Dune Solo HD 4K komt per februari beschikbaar en krijgt een adviesprijs mee van 299 euro.

Dune HD Solo 4KDune HD Solo 4KDune HD Solo 4K

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (140)

Hdmi 1.4b, dus geen 4K 60fps.
films spelen dan ook niet af tegen zoveel fps... is voor films (in my opinion) alleen nodig als je twee films naast elkaar gaat afspelen.

[Reactie gewijzigd door white modder op 25 december 2015 12:08]

Behalve als je de 4K versie van de hobbit in 48Hz wil kijken.

Punt is dat dit ding gewoon niet future proof is.
Beetje hetzelfde als eisen dat je 4G telefoon ook 5G aankan. Beetje onzin opmerking. Er is de komende jaren totaal geen content op 60fps. Daar verandert 1 filmpje met 48Hz ook niets aan.
Vind het totaal geen onzin opmerking. En jou vergelijking klopt ook niet met dit verhaal.

Het is idd gek dat er een nieuw product op de markt komt met 4K ondersteuning en die vervolgens het "oudere" HDMI 1.4 aan boord heeft.

HDMI 2.0 is al aardig ingeburgerd en bijna alle 4k schermen zijn inmiddels voorzien van HDMI 2.0

Het is dus een vreemde vergelijking met je 5g omdat dit een systeem is wat nog niet eens operationeel is terwijl HDMI 2.0 dit wel is.

Ik vind het dan ook een misser dat dit apparaat niet voorzien is van HDMI 2.0.
Nieuw apparaat met verouderde specs. 8)7
Wat iedereen hierboven vergeet is dat HDMI2 ook met HDCP 2.2 uitgevoerd kan worden. Dus of je nou op 30 of 60 frames kan kijken is niet zo van belang, dat je alle DRM beveiligde content uitsluit wél! Dat wil zeggen, geen Netflix UHD bijvoorbeeld.
Er zal breed gezien de komende jaren amper 4K content en al helemaal niet op 60fps. En dan nog kun je het ook afspelen op 30fps.

Zal wel iets Nederlands zijn om alleen maar te kijken wat de speler niet heeft, ipv wat wel. Ik hoor niemand over HDR en dat is iets wat je waarschijnlijk beter kunt zien dan het verschil tussen 30 of 60fps. Bij de Hobits was 48fps ook controversieel en niet iedereen vond het mooi. Beetje de oude discussie zoals 1080i of 720p wat is beter. Daarbij komt ook nog eens de discussie of je op afstand bij een gemiddelde tv kunt zien of iets 4K is of 1080P.
Voor 299 euro verwacht ik veel meer dan bezuiniging op de HDMI aansluiting. Dat is een truuk voor een quadcore box met 2GB ram die hevc h265 10bit doet etc maar dan voor 99 euro in plaats van 299. Als ze daarin bezuinigen met de HDMI aansluiting OKE (maar zelfs dat gebeurt niet altijd)

Tel je 299 euro neer dan is het belachelijk dat er geen niet eens een recente gangbare aansluiting op zit, en die content komt er binnen no time (is er al lang en breed, maargoed, komt met de dag meer bij), binnen de levensduur van mijn 99 euro box, en dus zeker binnen de levenstijd van een speler die 299 euro kost.
Een dune is meer dan alleen een dure mediaspeler. Wat dacht je van jarenlang updates, een box die nagenoeg alles afspeelt zonder problemen en geen slechte interface heeft die alles vertraagt maar een duidelijke sobere interface die tweeakters vaak waarderen. Bouwkwaliteit is ook dik in orde. Althans mijn ervaring met een TV303d.
Dune is inderdaad meer: Ik heb op mijn 4 jaar oude Dune HD Max onlangs nog een update of twee gehad: Hulde voor Dune, de beste speler die ik heb/heb gehad.
En alles speelt ie af (incl. Bluray image MET menu's)

Maar deze speler is wel 100 Euro te duur imho.
Maar we hebben het over adviesprijzen hier.
Ze zijn inderdaad goed. Zelfs zeer recente streamers met Android verslikken zich nog altijd in het afspelen van een blu-ray iso over ethernet. Bij Dune geen enkel probleem.
MPC-BE op een laptop/PC met een redelijke GPU.
Ben ik niet met je eens. Geen content de komende jaren?? Er is al genoeg content. Blijkbaar ben jij niet op de hoogte wat er al beschikbaar is.
Kijk alleen maar eens op YouTube. Genoeg 4k content te vinden op 60 fps. En er komt alleen maar meer bij.
Vind het een wereld van verschil. Kijkt veel rustiger en snelle beelden zijn een stuk scherper.
Ik zit hier achter 2 x 27" 4k IPS schermen en draai ze allebei op 60 fps. Ik wil niet meer terug 8-) _/-\o_
Content is nog steeds weinig hoor Netflix en YouTube zijn op 4k misschien net op het niveau van 1080p blu ray. Internet video zuigt nog steeds. Bitrates zijn gewoon te laag om de echte schoonheid van 4k te ervaren. Zodra 4k blu ray beschikbaar is zou ik wel de overstap maken.

Daarnaast is nog het punt van 4k op een 55" tv.
Geen enkel persoon zal het verschil inzien tussen een identieke tv onder de 60 inch die aan de andere kant van een huiskamer staat.
4k heeft pas echt zichtbare impact op de beeldkwaliteit wanneer je echt wandvullende schermen/projecties gaat vergelijken.
4k is vooral voor productivity als pc monitor erg nuttig.
Als tv is het gewoon een gimmick op handzame maten net als curved.

Ik zou nog steeds een 1080p OLED of plasma verkiezen over ieder 4k Led paneel.
Vooral de technologie erachter is belangrijker dan resolutie.
Scheelkijken op resolutie is helaas een fout die vaak wordt gemaakt.

Belangrijker is om te weten hoe die omgaat met input. Welke resolutie en frequentie kan die aan en net zo belangrijk hoe die omgaat met up-scalen.
Correct. Vroeger verkocht ik als student digiboxen in media winkels om full hd tv te promoten. Toen was 720p de standaard en kwam 1080p op. Echter was het zelfs voor mij moeilijk om 1080p van 720p te onderscheiden, zeker op een afstand. Laat staan dat de consument 4k kan waarnemen.

Erger nog, ik heb nog steeds de legendarische 720p plasma 50" en je mist echt geen 1080p.

Apple tv (2015) is ook 1080p. Via een optoma DLP projecteer ik het op 180" en geen haar op mijn hoofd mist 4k. Het is echt geweldig. Een film wordt echt niet beter door 4k. Zeker niet met DLP in combinatie met een goede beelduitgang, en degelijk geluid.

Surround is imo zelfs geen must, liever een goede 2.1set die u letterlijk in de film smijt en laat genieten van de beste filmmuziek dan een 5.1 set met kleine speakers en bijgevolg rommelige middentonen.

Ik ben van mening dat de gemiddelde consument zijn voeling kwijt is met echt filmische beelden en echt muzikaal geluid. Al dit heeft niets maar dan ook niets te maken met wattage,pixels,8.1 of 4k.
Kan me niet voorstellen dat je op 180" niet het verschil gaat zien tussen 1080p en 4k. Juist voor dat soort formaten lijkt het mij ideaal. Projecteer zelf ook op slechts 100" maar kan niet wachten op 4k. Zie nu toch nog (minimaal) een gebrek aan detail.
En toch is het zo. Bij DLP lopen de pixels meer in elkaar over. Bij het projecteren van uw computerscherm zie je natuurlijk de pixels omdat je focust om stilstaande kleine lettertjes en menubalken.

Bij Bewegend beeld heb je ook nog het blurry effect van respons time. Dat wil zeggen dat de pixel trager ververst dan het beeld beweegt. Het spreekt voor zich dat een actiefilm daar meer last van heeft dan een docu van Nationalgeographic channel.

Dus bij bewegend beeld zakt de resolutie van 4K plots naar 0,7k omdat de response tijd van Tv's vaak te laag is om die info te verwerken.

Daarom laten fabricanten op beurzen vaak slomotionbeelden zien waar de camera stilstaat en een slomo object door de lucht vliegt. Liefst in een daglichtomgeving zodat uw ogen maximaal scherp zien.

In de cinema was 1080p lang de standaard, ik heb niemand horen klagen over die resolutie. Je let daar gewoon niet op. Dat komt deels omdat een donkere cinemazaal er niet alleen voor zorgt dat het contrast en uw inlevingsvermogen in de film stijgt maar ook 'sluitertijd' van het menselijke oog de beperkende factor is in de effectieve resolutie Vergelijkbaar met een Camera die op 1/25ste op Iso 1000 een foto wil nemen van een cinemascherm. (bron) Zelfs al heb je een 100Mpix camera en een 20K cinemabeeld, de effectieve resolutie op uw retina zal maar het equivalent zijn van (gokje) 1K. Combineer dat met de responsive time van uw televisiescherm of projector en de effectieve resolutie van bewegende beelden daalt tot ver onder de 1k.

Daarom je 4K met een korreltje zou moet nemen ;-)

Een goede decoder, goed contrast, goede kleurenweergave/deltaE, en goede response tijden en een donkere omgeving zijn veel belangrijker voor een ultieme filmervaring dan puur 4K. Maar daar wordt niet snel over gesproken.
Gamen op je 4k tv zal je toch echt wel verschil zien..
Gamen of iets anders heeft hier niks mee te maken. Er is gewoon een lichamelijke grens vanaf wanneer het uitmaakt of de resolutie hoger is. En op een normale kijkafstand met een normale tv grootte voegt het niks toe om zoveel meer pixels te hebben.
Enkel zijn er weinig tot geen 4k game consoles. Die hebben nu al moeite met 1080p/30FPS in sommige gevallen. Dat gaat nog wel even duren.
Console?Das niks, je pc kan prima 4k aan, en binnekort met de nieuwe generatie videokaarten nog veel beter..
Aan de andere kant van de huiskamer is nogal een vaag begrip. Heb zelf de beschiking over een 55 inch LG 4K (incl 4K Netflix client).

Daarbij hangt het er maar net vanaf hoever je van je TV af gaat zitten. Dat is bij een hoop gebruikers niet extreem ver. 3 a 3,5 meter is heel gangbaar. En daarbij is het verschil wel heel goed te zien.

Of het uiteindelijk iets toevoegt, ook al zie je het, is een 2e. Teveel details kunnen ook afleiden. Geef mij maar liever een goed verhaal, boven 4K ondersteuning.
Tsja, jij idd misschien.. Ik persoonlijk walg van films op 60fps kijken.. Het soap opera effect is onnatuurlijk voor films gedraaid op 24/25..
(Want ook al heb je je schermen op 60hz staan, je kijkt ze op de fps waarop ze gedraaid zijn..)
Voor sport enzo is 50/60 prima.
Ze willen 4k 3D content op 120HZ aanbieden, dus we zijn er nog niet! ;) :)
Helemaal mee eens, het ziet eruit alsof het een homevideo is.
24p for life!

Maar ja het klootjesvolk dat een 4k lcd prefereert boven een 1080p OLED wil de meeste fps en heeft geen idee wat mooi beeld precies is.
Het klootjesvolk weet ook wel dat alles een tussenstap is, dus waar heb jij het over.

De film Total Recall uit 1990 gaf al aan wat het uiteindelijk dient te worden, dus FaceDown ga je mond spoelen. :z
Je moet films dan natuurlijk ook draaien op 60 Hz!!

Ik vond Hobbit ook niet om aan te zien. Het zag er te gelikt en nep uit. Ik denk echter dat 60 Hz wel de toekomst heeft.
En als we eenmaal gewend zijn, vragen we ons af hoe we ooit naar 24 Hz konden kijken.
Ben zelf 15+ jaar werkzaam in de filmindustrie, dus ik durf dat met een gerust hart te zeggen haha O-)
4k 60p is zeker een goede ontwikkeling en hoop ook dat dit gauw betaalbaar gaat worden.

4k is erg leuk en op grote formaten of kleine kijkafstand heeft het echt een duidelijk voordeel over 1080p.
Het is echter zo dat de gemiddelde consument van 4k weinig toegevoegde waarde gaat ervaren. Zij zitten meestal op een afstand van vier tot vijf meter en op een scherm kleiner dan 60 inch kan het menselijk oog gewoon geen verschil waarnemen.
60fps is fantastisch voor games en sport maar feit Is dat het merendeel van de filmmakers en filmkijkers 24/25fps prefereert. Dit niet alleen doordat het de norm is en al meer dan 80 jaar zo is, maar ook omdat het in het productie en weergaveproces een hoop extra kosten met zich meebrengt. Duurdere opnameapparatuur, meer opslagcapaciteit, grotere bestanden, betere lenzen, meer bandbreedte en krachtigere hardware voor montage en weergave, om maar enkele voorbeelden te noemen.

60fps is zeker geen slechte ontwikkeling. Voor games en sport is het alleen maar goed als naar deze standaard gewerkt wordt. Ook voor films is het een goede ontwikkeling dat dit doorontwikkeld wordt.
Het is altijd goed om opties te hebben binnen een creatief medium en ik geloof toch echt dat voor sommige films 60fps of 48fps toegevoegde waarde kan hebben.
Hoewel de hobbit erg apart aanvoelde voor de eerste tien minuten vond ik sommige actiescènes er toch door verrijkt. Het volgen van snelle actie is makkelijker en tijdens camera pans blijven grote vista's mooi scherp.
Ik zeg niet dat iedere film gebruik zou moet maken van High Frame Rate (hfr) maar als het een bewuste keuze is van de regie die aansluit bij de creatieve visie vind ik het zeker geen slechte ontwikkeling.

Er is zeker een markt voor 4k @ 60fps en deze markt zal alleen maar groeien. Zou echter graag zien dat naast resolutie ook de beeldscherm techniek verbeterd wordt. Dit gebeurt de afgelopen tijd maar mondjesmaat en op het moment is enkel LG bezig met OLED. Dit is naar mijn mening nog steeds de enige vervanger voor mijn oude Panasonic Viera plasma tv.
Zal wel iets Nederlands zijn om alleen maar te kijken wat de speler niet heeft, ipv wat wel.
Nee, dat gebeurt overal waar dit soort artikelen geplaatst worden. En terecht, want de fabrikant zal het je zeker niet vertellen en van het artikel zelf wordt je meestal ook niet veel wijzer. Geen verklaring waarom dit product wel een eigen artikel krijgt en de concurrenten niet, geen duidelijke aanwijzingen wat er zo bijzonder aan is dat een eigen frontpage artikel rechtvaardigt, geen vergelijkingen. niets. Je zou bijna denken dat het een advertentie is.

Het enige nut van dit soort artikelen is dus de kritische discussie over het product.

[Reactie gewijzigd door locke960 op 25 december 2015 17:54]

Is geen discussie puur omdat iedereen 25 - 30fps is gewend en voorgeschoteld krijgt standaard. 60fps is beter en vele malen rustiger op de ogen. Het enige probleem is de grote echter met H265 is dat ook weer redelijk te ondervangen.

Vooral bij 3D films is 60fps zeer gewenst t.o.v. 25 - 30fps.
De HFR versie van de hobbit was ook al vele malen rustiger op de ogen en daardoor veel prettiger te kijken in 3D. Ik heb de film laten bekijken door mensen die normaal ziek werden van een 3D film en hieruit kwam dat de meesten nu ineens wel de hobbit in 3D konden bekijken zonder ziek te worden. Dit terwijl dat normaliter niet mogelijk was.

60fps is dus zeker wel wenselijk en dus in deze ook een gemiste kans voor player.

Los daarvan is er al behoorlijk wat content in 4K en daar komt alleen maar meer bij. 4K TV schermen worden steeds goedkoper en hierbij hebben de meeste WEL hdmi 2.0 aanboord.
Sluit gewoon je laptop aan op de TV via HDMI.

MPC-BE met madvr kan een hoop voor 0¤.
Helemaal voor een bedag van 300 euro! Mag je toch wel hdmi 2 verwachten op zijn minst.
Vind zelf overigens dat er (zoals al aangegeven ) meer dan genoeg content is die baat heeft bij hogere hz. Top gear bijvoorbeeld, het verschil met snel rijdende auto's is dag en nacht imo.
Ook al kijk je een doorsnee film of serie, het is nog altijd rustiger voor je ogen.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 25 december 2015 14:32]

Achja, geeneen mediaspeler is futureproof.. En IMHO wat de hfr versie van the hobbit niet te pruimen, vond het zo lelijk, leek wel alsof je naar een soap zat te kijken... Nee geef mij maar het rustige mooie filmische beeld van 24fps.
Afschilderen op 1 film en 1 ervaring (of heb je er meer?) lijkt me iets te snel, net als op 1 luistersessie alle moderne apparatuur voortaan maar negeren en het lekker houden bij de buizenversterker vanwege de gewenning .

Ik ben het zelf met je eens en ik genoot absoluut niet van HFR bij the hobbit, maar wellicht dat HFR ooit de norm is jij en ik dan toch niet meer terug willen als we dat eenmaal gewend zijn. Het is tenslotte goed onderbouwd theoretisch beter beeld voor onze ogen en hersenen, alleen zijn de hersenen nog veel te getrained in LFR, het feit alleen al dat de hersenen stille beelden die elkaar snel overlappen omzet naar een film ervaring zonder dat je een moment hoeft te beseffen dat dat eigenlijk vrij lastig is maakt het ons denken dat t een piece of cake is voor de hersenen om in die flow te komen waardoor wij films zien zoals ze zien. HFR doet me vermoeden dat het intern toch vrij complex in elkaar steekt en dat de kunst om de film net zo aangenaam (aangenamer eigenlijk) te zien even tijd neemt.

Ik geef het een 50/50 kans
Probleem van hfr is dat het een videolook heeft en dat vindt ik gewoon niet mooi, het hoeft allemaal ook niet zo er uit te zien alsof je er naast staat...
Inderdaad. Alleen software kun je updaten, hardware niet.
Meeste tv's kunnen geen eens 48Hz aan, athans die modi staat vaak neit in de E-Edid van de hdmi port op tv en zal dat dus nooit 1:1 weergegeven worden.
Nog nooit geen tv tegengekomen die geen 48khz aankan, allen zijn minimum 50hz
Behalve als je de 4K versie van de hobbit in 48Hz wil kijken.
Komt die uit dan?

Ik denk dat de bioscopen ook nog iets voor hun zelf willen houden!
Fps alleen is niet de toekomst, aangezien 8K ook over paar jaar zijn intreden doet.
Wrong

UHD Blu-ray (apparaten al in 2015 aangekondigd) komt in 2016 uit en gaat 4K op 60FPS ondersteunen :).

Bijvoorbeeld apparaatje van Samsung:
http://www.tweaktown.com/...60fps-playback/index.html

Daarnaast ondersteund Youtube ook 60fps op 4K, dus content is er zeker en gaat de komende jaren veel en veel meer komen. Of je 60FPS in films wil is een tweede en vaak een persoonlijke mening, maar de content is er en zou op alle apparaten die uitkomen ondersteund moeten worden.
Blu-ray kon al 1080p60fps aan, is toch nooit veel content voor uitgekomen
Er is alleen maar heel erg weinig Youtube content waar ik de behoefte aan heb om die op 4k 60 FPS te zien :)
Is ook altijd wat met die dingen. Vind je een met top specs. 100M poort. Deze eindelijk goed netwerk, is er weer bezuinigd op de HDMI poort.
Sinds wanneer heb je meer dan 100 Mbit nodig voor dergelijke content ?
Gaat om het principe, als je 50 gb aan bluray streamed of idd een full 4k bluray. Het is een kleine moeite om er een gbit poort in te zetten, absoluut geen nieuwe technologie. Wat zal het verschil in productie kosten zijn? minder dan een euro, weet ik zeker. De low-budget versies, prima. maar ik zie ook vaak kastjes die claimen 4k transcoding aan te kunnen en hebben dan redelijk goeie specs, en wat zien we dan... een 100 mbit poortje en Wifi B/G. Komop zeg... Ik vraag geen 10GE poort erop, of glasvezel input, laten we wel een beetje realistisch blijven.
Princiepe of niet... waarom zou je dingen in je product stoppen die totaal zinloos zijn, ook al kost dat maar één euro (met een miljoen stuks is dat nog altijd veel geld dat je nodeloos verliest als bedrijf).

Wat maakt het voor jou uit of dat poortje nu 100 of 1000 Mbit is als je er toch maar 50 Mbit van gebruikt ?
Tot je via het netwerk jeHDD wilt vullen via je mediabox...
Terechte opmerking... als die SOC in staat is een file share performance te leveren van 100 Mbits en hoger. Zoals @slijkie al aangaf is het vaak een combinatie van een aantal onderdelen.
Inderdaat ALS die soc in staat is om hoger te leveren, dat is nog maar zeer de vraag.
En ongeveer het zelfde als de HDMI 2.0 voor de 3 films die er echt profeit van hebben moet die stikker er op staan.

ja Netflix heeft 4k in de aanbieding, maar met een bitrate dat het bijna meer marketing is als resultaat.
Dat ligt ook aan de SOC die in de speler zit, een boel van die sigma en realtek SOC's die je vaak ziet in mediaspelers ondersteunden niet meer dan 100 mbit of wifi b/g in het verleden, als die optie er niet is, dan kunnen ze het natuurlijk ook niet toevoegen.
4k blu-ray streamen vanaf je NAS natuurlijk.
4K streaming start op zo'n 15 Mbps... aan het dubbele heb je al perfecte kwaliteit, dus voor je aan 100 Mbit zit moet er al iets speciaals gebeuren volgens mij ?
Maarja 15mbps voor 4k is gewoon geen fatsoenlijke 4k, ja de resolutie mag dan wel 4k zijn maar het detail haalt nog niet eens echte FullHD.. Jij bent er zeker ook zo 1tje die ern FullHD film download in een bestand van 2-3GB...
Het woordje "start" niet gelezen ? Ik ben geen 4K specialist maar ik betwijfel of je veel 4K content gaat vinden die meer dan 100 Mbits vraagt... dat is het enige wat hier belangrijk is in deze discussie (en niet het cool vinden van een nutteloze 1 Gbits poort).
Ik heb hier al best wat video met bitrate van 100Mbits per seconde. Dit aanbod zal alleen maar groeien.
De gelekte netflix releases komen vaak genoeg al boven de 100mbit/s en dan heb je idd aan die 100mbit port niets.
Netflix streamed zelf maar aan een 15 Mbps dacht ik voor 4K (waarmee ik niet beweer dat dit ideale kwaliteit is)... de gelekte releases zijn dan ook ongecompresseerde 4K opnames wat niet realistisch is (iedere Bluray is ook gecompresseerd voor je komt beweren dat dit niet zo zou zijn).

Waar op internet kan ik een >100 Mbits 4K sample donwloaden ?
Ja met een of andere compressie erop. Waar ik het over heb is in volle glorie naar 4k blu-ray films kijken zo vanaf de NAS. Zonder gekke compressie poes pas waar het alleen maar slechter van word.
Zonder compressie heb je aan 12gbit voor 1080p nog niet genoeg! Blu-ray en dvd zijn per definitie gecomprimeerd.
4k streaming, hij heeft het over volle 4k bluray. geen Netflix of Amazon stream.
Ja waarom niet? Mijn i5 3570 kan dat prima versturen. Dus waarom zou ik het niet doen? Niet iedereen heeft een pre-build nas van 300 euro. Net zoals ik geen pre-build mediaspeler.
Als ik op de foto kijk van de achterkant staat er bij de NIC ingang 100/1000.

http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000896079.png
Raar, je hebt gelijk. Zou inderdaad een goede keuze zijn.
Een MP die gebouwd is voor 4K content met een interne HDD en dan 100MB NIC erin slaat nergens op. BD 25 film copieren duurt dan een eeuwigheid. Laat staan 80GB. En als je van je NAS streamt en de Bitstream wordt veel hoger, zodat de bandbreedte 70 MB is dan krijg je toch al snel een probleem. Een 100NIC haalt vaak de 80 al niet.
Je zult je verbazen hoeveel MP's die 4k ondersteunen een 100 poortje hebben. Er is een hele discussie hierover met enkele users die het overbodige luxe vinden. Mijn standpunt is ten aller tijden een gbit poort in een high-end MP.
Maar dat is ook helemaal niet nodig bij films.
misschien ooit wel, dus niet echt future proof :P
Hij ondersteunt ook geen 8K, dus dat is ook al niet future proof... Zo kan je blijven doorgaan natuurlijk. Er is vandaag amper tot geen 4k@60fps content op de markt, ondersteuning toevoegen zal de kostprijs wel doen opdrijven. Dan moet je keuzes maken.
4k@60fps action cam. Kan je zelf genoeg content maken. Of youtube 4k@60fps ook dit komt er meer en meer. Liever 300 betalen ipv van 299. Of de hd solo pro voor 350 die die paar extra wel hebben.

Het is in mijn ogen een product wat het net niet is voor een premium prijs.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 25 december 2015 18:42]

mwah the hobbit zal ongetwijfeld ook op 4k 48fps gereleased worden. De bios versie had ook een 48fps variant. Er zullen vast meer films volgen. Als je dan max 30fps kan doen. En 2016 zullen er ongetwijfeld gopro's komen die 4k 60fps gaan doen en misschien wat mobieltjes die op 60fps kunnen schieten.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat de meeste films gewoon op 24fps draaien en voor velen ook de voorkeur hiernaar uitgaat.
Boven de 25 krijg je dat camcorder effect. Afschuwelijk is dat. Zet ik op tvs meteen uit

Een goed voorbeeld is airwolf tv serie. De eerste 2 seizoenen met michael j vincent en bekijk daarna eens de seizoenen met zijn broer die niet op film zijn opgenomen ipv kostenbesparing.
Instellingen op je tv, en je bedoelt het opera effect
Goeie, heb het even toegevoegd.
Daarom kan je beter gaan voor de Nvidia Shield Android TV, die heeft wel HDMI 2.0 en kost nu maar ¤189,70 en dan krijg je er een joypad bij en nu ook een airmouse.

pricewatch: Nvidia Shield Android TV 16GB
Android en HQ video....... Dat zal je mij nooit horen zeggen. Een bedrijf als Google denkt dat videobeelden op 1 refreshrate behoren te draaien, namelijk 60fps. Dat betekent contreet dat totdat 60fps video een feit is elk formaat op de verkeerde framerate afgespeeld worden.
Heb wel gemerkt dat veel mensen de stotterbeelden niet opvallen. Ik vind het persoonlijk verschrikkelijk.
Daar in tegen is de Chromecast icm Youtube weer geweldig. Vind Google een geweldig bedrijf, alleen hoop ik dat ze ver van Video afblijven of netjes alle bestaande framerates gaan supporten.
Ben voorlopig nog heel blij met mijn Xtreamer met Kodibuntu daarop

[Reactie gewijzigd door gepebril op 26 december 2015 14:29]

Maar het beste van allemaal is natuurlijk een zelf gemaakte Mini Media PC (waarvan alles past in de Inter-Tech Mini ITX E-W80S) met MPC-HC + madVR + LAVfilters + ffdshow.

En dan gebruik je een Airmouse (zo als de T2 2.4G Wireless Fly Air Mouse), en een kleine Bluetooth keyboard van Maxxter ACT-KB-BT-001 (bij Action vandaan), die maar ¤13,- kost, en een bluetooth dongle.

Dan heb je een hele Mini-ITX Media-PC met Airmouse en Bluetooth keyboard voor ¤407,40

Dan werkt hij fantastisch, beter dan welke Media apparaat die je maar kan kopen, die werkt beter dan welke Android TV Box of Xtreamer.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 27 december 2015 01:32]

Als ik een film wil zien hoef ik gewoon maar een knop in te drukken op mijn media speler en dan moet die film afspelen in zo best mogelijke weergave. En dat doet een Dune zonder problemen.

Een PC media player, dan zit je meer te kloten met je software dan dat je films aan het afspelen bent. Misschien leuk voor tweakers, maar niet meer voor mij.
Nou sorry das totaal onzin wat je nu alle maal zegt, ten eerste heb je altijd films er tussen zitten die met bepaalde codecs gemaakt zijn en niet goed werken op zulke apparaten zo als een Android TV BOX of zo als de Dune, heb heel wat van die apparaten gehad, en ik kan genoeg mensen die er een hadden of hebben.

En op de PC spelen ALLE codecs maakt niet uit hoe raar die zijn, als ze het niet op de ene player het doen doen ze het op de andere, maar heb nog niks gehad wat het niet goed deed in MPC-HC.

En je hoeft maar een keer alles te installeren en in te stellen, en dan nooit meer.
Mijn Dune speelt alles wat ik er tegenaan gooi. Akkoord, ik ga niet op zoek naar exotische formaten, gewoon de standaard meuk en die speelt dat perfect. Vooral Blu-Ray afspelen is voor mij belangrijk.

Het feit al dat je spreekt over verschillende players op je media pc doet mijn maag al omkeren. Sorry, maar met media pc's is het altijd wel iets. Zijn het je players niet, moet je je OS updaten. Is het je OS niet, kan je zitten klooien met je video drivers om perfect 23.976fps af te kunnen spelen zonder (micro)stutters. Nee, bedankt.

Een Dune werkt gewoon en het beeld van de Sigma chip is voortreffelijk.
Sorry maar daar heb je allemaal geen last van na een keer alles instellen, daarna is er geen omkijken naar, ook niet als er een nieuwe update uit is van MPC-HC, gewoon updaten en klaar is kees, kost je 10 seconden werk.

Windows updates doen niks aan MPC-HC, en een redelijke Media Player heeft ook elke maan meerdere updates, firmware en Apps en zo.
De reden dat je zo veel betaald is de Sigma chip. Die zijn een heel stuk beter dan wat er in de goedkopere mediaspelers zit qua beeld en geluid. Verder is Dune meer een speler die zich op de lui richt die ook 500 euro neertellen voor een verdeelstekker en kapitalen steken in hun speakersetjes. Dan is 300 euro niet veel.
Een mooi apparaatje met mooie specs, maar de prijs. Oef, ¤299. Natvive Kodi zou ook erg mooi zijn.
de prijs is vergelijkbaar met andere 4k spelers en gaat vanzelf omlaag als er meer aanbod van 4k spelers komt.

Wel goed dat er eindelijk wat 4k spelers uitkomen, begin volgend jaar komen ook veel UHD bluray spelers, eindelijk wordt 4k wat zinvoller.

Wel triest hoe de beschikbaarheid van 4k content tot nu toe verlopen is, de meeste mensen kunnen alleen maar wat youtube of enkele netflix filmpjes in 4k bekijken op hun dure tv's, er zijn zelfs redelijk wat 4k tv's die geen netflix 4k van zichzelf ondersteunen, dan is 4k eigenlijk alleen voor het menu van je tv...
En de SOC in die TV's kan bijna nooit het menu op 4K renderen en wordt 720 of 108 geupscaled.
Tja, alsof de meeste mensen met een 4k tv sowieso het verschil zullen zien...
Er is ook niet zoveel voordeel voor 4K in de huiskamer van gewone mensen met een kleine (kleiner dan 50") tv...
Wachten is op goedkopere videokaarten die makkelijk 4k kunnen draaien, dan kun je lekker gamen op je 4k tv ;)
Voor die prijs kun je beter de Nvidia shield kopen.

pricewatch: Nvidia Shield Android TV 16GB

http://shield.nvidia.com/android-tv

Deze heeft wel Hdmi 2.0 en een veel betere soc.
Ook is deze nog goedkoper.

[Reactie gewijzigd door bounto op 25 december 2015 12:02]

Voor die prijs kun je beter de Nvidia shield kopen.
Alleen geen mogelijkheid om volledige BluRays af te spelen... je weet wel... bijvoorbeeld concerten met interactieve menu's. Die hou ik liever volledig BD50 zonder aanpassingen. Nee, ik wil ook geen BluRay-speler. Dus nee, dan is de Shield (ondanks dat deze goedkoper is) geen alternatief.
Je kunt via de google play store gewoon kodi installeren en die ondersteund wel volledige BluRays met interactieve menu's. Dat wordt ondersteund vanaf kodi 15.2 als ik mij niet vergis.
Kodi ondersteund helemaal geen bluray menu's, kodi kan alleen de film afspelen.
Dat wordt ondersteund vanaf kodi 15.2 als ik mij niet vergis.
Kijk, die info is wel handig. Neemt niet weg dat ik geen futuristisch apparaat (Shield) tussen mijn 43 cm brede HiFi-apparatuur wil hebben staan. In ieder geval bedankt.

[Reactie gewijzigd door CreativeS op 25 december 2015 13:29]

Maarja, dan wil je deze dune ook niet...
Ik zeg nergens dat de case 43 cm breed moet zijn... aannames van anderen.
Hij werkt volgens mij niet met infrarood dus je kunt hem ergens uit het zicht zetten. Het is ook nog een semi-console dus gamen wil ie ook wel. Uiterlijk daargelaten, is het een competitief apparaat tov deze Dune HD solo 4k.
Bluray? wat is dat?

Ik vind die Nvidia shield helemaal geen slechte suggestie.

[Reactie gewijzigd door Abom op 25 december 2015 12:52]

Geen slechte suggestie, maar ook de Shield kan je niet overal voor gebruiken. Zoveel wensen, zoveel verschillen en voor ieder wat wils. En helaas speelt de Shield geen images van complete BluRay's (ook weer een wens!) af. Maar dat is allemaal volledig offtopic hier. Het gaat over de Dune HD Solo 4K. Punt.
heel mooi alternatief; wel/niet ondersteunen van bepaalde menu's doet voor mij niet af aan het prijsverschil. sinds heel dat bluray 1x een schijfje gehad, rest gaat digitaal > wan/lan. goeie tip
sinds heel dat bluray 1x een schijfje gehad, rest gaat digitaal > wan/lan. goeie tip
Even een misverstand weghalen, ook van BD50 schijfjes kunnen 1 op 1 images gemaakt worden en afgespeeld worden via het netwerk hè... heeft dus feitelijk helemaal niets met fysieke schijfjes te maken.
Speler met HDR (kleurdiepte van 10bits), futureproof dus. Belangrijker dan dat geneuzel iedere keer over Hdmi 2. Liever een 4K film met diepere kleuren dan een optie (60fps) die je toch nooit gaat gebruiken.

[Reactie gewijzigd door BramV op 25 december 2015 12:28]

Maar geen hond die werkelijk het verschil ziet, en zeker niet met al die slecht afgestelde tv's...
Natuurlijk zie je dat wel. Alleen zijn de meeste tv's maar maximaal 8bit. Meestal minder. Er zit een groot verschil tussen 16,7 miljoen (8bit) en 1,07 miljard (10bit) kleuren.
Je zult het vooral zien in details (die normaal wegvallen) in donkere en hele lichte delen, natuurlijker/egaler kleurverloop en verzadigdere kleuren.
De komende jaren gaat er een verandering plaatsvinden op het gebied van kleurreproductie, waar de afgelopen jaren de focus heeft gelegen op de resolutie. Bijvoorbeeld de komst van HDR en dan zal de content ook mee moeten.
Nou als anime kijker zie je het wel hoor, maar dat is zeer specifieke content. Anime piraten waren trouwens de eerste die met 10bit kwamen.
Hier zat ik al een tijd op te wachten! Specificaties lijken perfect aan te sluiten op mijn wensen :)
Met zo'n prijskaartje had ik wel HDMI 2.0 verwacht/gehoopt. Lekker future proof, dan zou het wel waard zijn voor zo'n bedrag.

Maarja, nu kunnen ze natuurlijk een 2.0 versie maken over een jaar en die weer aan je verkopen....
4k met hvec, wifi router, zwave.. Wow, gewoon wow! Dat is nou eens een complete media speler. Als het allemaal lekker werkt wordt dit mijn volgende aankoop!
Voor HDR is zelfs hdmi 2.0a nodig.
En met de shield kan je via Kodi gewoon bluray iso's met menu afspelen. Heb de nvidia shield al paar maanden in huis en is echt top ding!
Top van Dune!
Ik heb zelf 3 mediaplayers van ze en ze doen gewoon wat de specificaties zeggen!
Interface is simpel maar functionaliteit staat voor mij bovenaan.
Met Yadis kan je het eventueel al wat opleuken voor de liefhebbers.

Ik kan in ieder geval niet wachten totdat 4K OLED schermen ook iets gaan dalen in prijs en dan weet ik al wat mijn volgende combi gaat worden.
Welke versie van Yadis gebruik jij dan?
zijn ze ooit nog verder gekomen dan 2.3.
Was in de veronderstelling dat de programmeur de stekker er uit had getrokken.

persoonlijk vind ik het updaten & bijhouden van yadis een vermoeiende bezigheid. dus daar ben ik maar weer vanaf gestapt.
Yadis 2.3 inderdaad.
Nadeel is dat je inderdaad handmatig moet laten bijwerken...
Ik heb ook naar andere alternatieven gekeken maar geen van die alternatieven had enigszins dezelfde "mooie" en makkelijke interface.

Maar ik neem de saaie interface van de Dunes voor lief hoor, functionaliteit staat bovenaan en daarin blinkt hij toch wel uit.
True.

ik heb een Smart D1, die's ruim 4jr oud. Hij pakt nog steeds nagenoeg iedere format zonder problemen ,of dat nou lokaal is of via netwerk ,maakt 'm vrij weinig uit.

ooit waren er nog geruchten dat er kodi beschikbaar zou komen voor deze chipset. maar dat is volledig overgewaaid. dus we zitten vast aan deze schil.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True