T-Mobile komt in 2016 met tv-dienst Knippr

In het voorjaar van 2016 begint T-Mobile met een tv-dienst waarbij de klant zelf het televisieaanbod kan samenstellen. Dat houdt in dat kijkers zenders toe kunnen voegen aan het basisaanbod. Welke zenders Knippr gaat aanbieden is nog niet bekend.

KnipprOok is het niet verplicht om een T-Mobile-abonnement te hebben om de dienst te kunnen gebruiken. Het is nog niet bekend wat het basispakket aan Nederlandse zenders is en wat de dienst gaat kosten, meldt T-Mobile op de Knippr-site. Als de dienst er eenmaal is kan deze per maand opgezegd worden. Ook moet het per maand mogelijk zijn om zenders toe te voegen en te verwijderen.

Kijken naar de Knippr-streams werkt via de browser en via een Android- of iOS-app, al zijn de streams ook via Chromecast of Airplay naar de tv te casten. Wat de verdere eisen zijn aan de browser of een onderliggend besturingssysteem is nog niet bekend. T-Mobile zegt op dit moment met bijna alle zenders, inclusief de online videodiensten, in gesprek te zijn om een zo breed mogelijke keuze aan te kunnen bieden.

Door Krijn Soeteman

Freelanceredacteur

14-12-2015 • 16:04

92

Reacties (92)

92
89
80
2
0
1
Wijzig sortering
Een alternatief voor Play van KPN is zeker welkom op dit moment. Heb een maand Play geprobeerd en de mislukte opnamens, momenten dat mijn Chromecast niet gesynchroniseerd is met Play waardoor ik minuten achterloop als ik een opname later bekijk en de app die na gemiddeld 3x openen op mijn telefoon onbruikbaar word waardoor ik mijn telefoon opnieuw kan opstarten bewijst dat dit concept nog in de kinderschoenen staat en eigenijk nog niet klaar was voor een grote launch. Hopelijk dat met de lancering van deze dienst KPN inziet dat ze hun product op orde moeten hebben voor T-Mobile dit lanceert.

Ook heeft Knippr al desktop support aangekondigd! Ben heel benieuwd hiernaar, dit mist KPN ook op dit moment en doen heel geheimzinnig naar hun volgende updates de komende maanden. Ik ga ervan uit dat T-Mobile wel hier openheid over geeft. :)

[Reactie gewijzigd door polopolo150 op 22 juli 2024 20:38]

De eigenschappen "zelf aanbod samenstellen" en "zenders toevoegen aan basisaanbod" vind ik direct al tamelijk tegenstrijdig. Dan zit je dus nóg met zenders waar je niet om hebt gevraagd, maar wel voor zult betalen.

Of zie ik dit verkeerd?

[Reactie gewijzigd door BallisticToilet op 22 juli 2024 20:38]

In Nederland moet je verplicht als kabelaar de drie publieke netten doorgeven, regionale zenders en de Belgische zenders. De rest moet aangevuld worden tot er 30 zenders zijn in het basispakket. KPN is het gelukt om de regionale & Belgische zenders niet door te geven, met toestemming van het Commesariaat van de Media. Ook hoeft KPN geen 30 zenders door te geven voor hun online TV dienst. Ik neem aan dat T-Mobile ook dit kan aanvragen.

Ik neem aan dat NPO, SBS en RTL sowieso het basispakket word en voor de rest mag je bijkopen.

Off-Topic: Wie klikt op de link en het PDF doorleest kan zien dat de Commesariaat in eerste instantie dit niet goedkeurde van KPN. Volstrekt belachelijk dat ze in eerste instantie dachten dat ze Nederland een dienst deden door alsnog 30 zenders de strot in te duwen bij klanten. Heel blij dat dit is terug gedraaid.

[Reactie gewijzigd door polopolo150 op 22 juli 2024 20:38]

Het zou juist interessant worden als je niet meer hoeft te betalen voor RTL-meuk...
Inderdaad. Er zijn nog maar een paar zenders waar ik naar kijk. En dat zijn zeker niet de Nederlandse zenders. Enige vereiste is dat er wel een app voor de smart tv komt zodat je het rechtstreeks op de tv kan kijken.

Eigenlijk ben ik alleen maar geïnteresseerd in de extra zenderpakketten. Naar de basis zenders kijk ik vrijwel nooit..

[Reactie gewijzigd door The Anarchist op 22 juli 2024 20:38]

Bij KNIPPR krijg je alleen de Nederlandse basiszenders en heb je de vrijheid om je eigen zenders te kiezen. Je betaalt dus echt alleen voor wat je wil zien.
Naja, het zou ook zo kunnen zijn dat het "basisaanbod" de normaal ook al "gratis" zenders zijn (NL1/2/3 + regionaal) en dat je de rest aan/uit kan zetten.

In dat geval betaal je dus niets voor NL1/2/3 en alleen voor de overige zenders. Zal wel niet zo zijn uiteindelijk, maar men mag hopen toch ;)
Nou uiteindelijk zal je wel iets betalen voor het standaard pakket, en kan je vervolgens uitbreiden naar wens. Het is maar hoe je het ziet, maar ik verwacht wel dat je een vaste (lage?) fee hebt voor "standaard" en dat de rest dan zo gek kan als je het zelf wil.
Je zal wel een verplicht aantal zenders als basis moeten hebben...
Anoniem: 221563 14 december 2015 16:10
Wat me niet duidelijk wordt, en ook niet na het lezen van de info bij T-Mobile zelf is of dit nu (ook) nog op de oude manier werkt (kabel in de tv en kijken maar), of dat je alleen toegang tot online streams krijgt?

Edit: Zie het nu ook staan onder "Hoe werkt het" -_-

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 221563 op 22 juli 2024 20:38]

Kijken naar de Knippr-streams werkt via de browser en via een Android- of iOS-app, al zijn de streams ook via Chromecast of Airplay naar de tv te casten
In mijn telefoon kan geen kabel, maar een wifi verbinding maken lukt wel gewoon.
Deze dienst werkt dus niet via de kabel, maar via het WWW.

Update:
Dit staat gewoon op de site in een van de eerste zinnen:
KNIPPR introduceert kabelvrij interactieve televisie en biedt jou volledige vrijheid bij het samenstellen van je televisie abonnement voor thuis én onderweg.
Zo lastig was het niet om daar een antwoord op te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 22 juli 2024 20:38]

Kijken naar de Knippr-streams werkt via de browser en via een Android- of iOS-app, al zijn de streams ook via Chromecast of Airplay naar de tv te casten.
Lijkt me dus alleen online streams
van de site: KNIPPR introduceert kabelvrij interactieve televisie

en:

Via een app of onze website kijk je televisie op je smartphone, tablet of computer. Je kunt ook naar je TV streamen, hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van Google Chromecast of Apple Airplay. Met streamen bedoelen we eigenlijk gewoon dat je ook nog ouderwets voor de TV kunt zitten, het enige verschil is dat jij nu bepaalt wat je wil zien.

KNIPPR werkt overal in Nederland waar een goede Internetverbinding is, bijvoorbeeld via je internetverbinding thuis of het 3G/4G mobiele netwerk. Dit kan via je browser of door het downloaden van de app met je smartphone of tablet. Er is een Android en iOS versie.

Allemaal online streams dus wat ik hier uit op kan maken :)
Nope, is echt T-Mobile zelf over internet/3g.
Wel grappig om te zien dat zo veel partijen proberen om een nieuwe draai aan een (eerlijk is eerlijk) achterhaald formaat te geven. Leuk dat je zelf je zenderpakket kunt samenstellen, maar wat mij betreft is het 'too little, too late'.

Zelf heb ik helemaal geen TV-abonnement meer en mis het ook niet. Genoeg spul op Netflix en 'alternatieve' streamingdiensten te bekijken. Een vaste programmering op vaste tijdstippen bekijken is niet aan mij besteed.
Ben het helemaal met je eens. Het voelt ook gewoon alsof televisie niet meer van deze tijd is. Als ik Netflix bijvoorbeeld ga vergelijken met het TV-pakket wat ik nu heb:

TV
- Vervelende reclame om de zoveel tijd
- Niet zelf je programma's mogen kiezen
- Terugkijken langer dan een week gaat niet
- Een slecht werkende app voor onderweg/ergens waar de tv niet staat (Horizon Go werkt nauwelijks en als het al werkt moet ik om de vijf minuten refreshen en dan mis ik wat er op dat moment werd afgespeeld)
- etc.

Terwijl ik bij Netflix dit allemaal niet hoef mee te maken. Ik betaal er minder geld per maand voor, op elk device een is er een goed werkende app waarmee ik zelfs in de trein bijv. een show zou kunnen kijken. Een minpunt is natuurlijk dat ik er niet alles kan zien wat er op TV is maar ik heb al twee jaar Netflix en ik heb lang niet alles gezien, integendeel, er komt elke maand nieuwe content bij.

En dat is alleen maar het voorbeeld van Netflix.

De enige reden dat ik nog een TV-aansluiting heb is omdat mijn aanbieder het niet toelaat om alléén internet te hebben en er op mijn adres geen aanbieders zijn met een hogere/dezelfde/vergelijkbare snelheid.
Precies ! Het is toch van de zotte ? € 18,70 per maand aan Ziggo betalen voor een TV-abonnement (terwijl je enkel internet wilt) en vervolgens nog iedere 12 minuten reclame op de commerciële zenders...

Mijn vriend deelt zijn Netflix-abonnement met mij aangezien hij toch maar op 1 apparaat tegelijkertijd kan kijken. Zo ben je met € 4,50 per maand (per persoon) toch heel erg voordelig uit. Nu is het wel zo dat Ziggo nog te lui is geweest om het analoge kabelsignaal bij mij uit te schakelen, dus kan ik (als ik wil) nog steeds gratis TV kijken. Maar goed; de enige zender die ik af en toe bekijk is Euronews, en die hebben ook gewoon een gratis livestream.

Ik gebruik Netflix i.c.m. alternatieve streamingdiensten en heb daarmee meer dan genoeg te bekijken. Aangezien ik gebruik maak van een VPN zou ik zelfs de Amerikaanse content op Netflix kunnen bekijken, maar ben nog te lui geweest om dit in te stellen. Moet eens kijken voor een router die custom firmware i.c.m. VPN ondersteunt. Als iemand hier tips heeft hoor ik het graag :)
Door programma's op te nemen of later beginnen met kijken kan je zo door reclame blokken vooruitspoelen bij Ziggo.
Dat is mij al veel te veel gedoe. Ik wil een film / serie gewoon aanzetten zodra ik er naar wil kijken zonder vooraf dingen op te moeten nemen. Dat doorspoelen door reclame's is ook niet bepaald comfortabel. Het is natuurlijk beter dan niks, maar kan toch niet tippen aan reclamevrije 'streaming'.
Zelf maak ik gebruik van Unblock-Us daarvoor, die werkt met een DNS-verandering die je op je device kan instellen maar ook op je router, zodat elk device waar je Netflix op hebt ook de Amerikaanse versie kan bereiken zonder snelheidsverlies. Zijn nog iets van twintig landen daarnaast. Kost me per jaar ong. even veel als wat ik per maand moet betalen aan Ziggo. Weet niet zeker of dit is wat je zoekt maar voor mij werkt het perfect. :)
Het klinkt leuk, geen tv meer afnemen. Maar met de 3 in 1 pakketten van de grote jongens is verhoudingsgewijs tv zo goedkoop dat met die 1 a 2 films per maand die je leuk vind je die meerprijs er al uithebt.

Bij ziggo scheelt het je zo'n €10,- per maand. (wel of geen tv)
Bij mij bij Telfort zou het mij een 7.5 per maand schelen, 12.50 als (net zoals bij het KPN product) opnemen er ook gratis bijkomt.

Waarbij je nog steeds maar op 1 tv (en evt 1 tablet/app) tegelijk TV kunt kijken.

Als de prijs/aanbod en kwaliteit dus goed is en je er mee op iedere locatie gewoon TV kunt kijken (evt. met VPN om internationale regio restricties te tackelen) zou ik het een zeer gunstige oplossing vinden.

Mede doordat ik zelf niet echt tevreden ben over mijn huidige aanbieder, maar er helaas niet echt een mogelijkheid is over te stappen naar een vergelijkbare dienst...
Klinkt goed. Hopelijk is de prijs en vooral het zenderaanbod ook aantrekkelijk.
Het is natuurlijk speculatie, maar wat voor prijs kunnen we verwachten? €2-€5 per zender?
2 zou wel heel erg duur zijn al. Dan zit je bij 7 zenders al aan het bedrag dat je aan Ziggo of zo moet dokken. Ik zou 50 cent gokken?
Ik zat meer zo te denken dat dit meer voor cord cutters zou zijn die toch af en toe 1-3 zenders willen zien. Dan zou €6 een betere deal zijn dan de €15 die dat nu kost.

Maar hopelijk heb je gelijk.
Ik zat meer zo te denken dat dit meer voor cord cutters zou zijn die toch af en toe 1-3 zenders willen zien. Dan zou €6 een betere deal zijn dan de €15 die dat nu kost.

Maar hopelijk heb je gelijk.
NPO 1~3 + regionaal zijn al gratis uit de ether te halen.
Met 1-3 zenders bedoel ik een aantal, niet NPO1, 2 en 3. Bovendien zijn deze zenders ook gewoon op internet te kijken.

Ik heb het over mensen die bijvoorbeeld vriendschappelijke wedstrijden van het Nederlands elftal (zonder gehannes via internet) op SBS 6 willen kijken of af en toe Comedy Central willen zien.

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 22 juli 2024 20:38]

Ik heb ook niet gezegd dat het dsaarbij zou moeten blijven. Maar je kan nu al gratis zonder extra kosten* naar de publieke zenders kijken.

*wordt hoofdzakelijk vanuit belasting gefinancierd
Ben benieuwd of de mensen na deze verandering bij kabel blijven (in mijn veronderstelling dat het aantal afnemers langzaam afloopt). of dat de totale afname terugloopt.

Daarnaast vermoed ik dat zenders verschillende tarieven hebben, en je ook nog kabel/server kosten etc. niet moet vergeten.

Maar gerichte aanbod lijkt me niet verkeerd!
Voor 7,50 euro heb je NLZiet. Hierbij kun je on-demand vele programma's van alle zenders terugkijken. Eigenlijk zie ik dus helemaal geen nut in deze dienst van T-Mobile.
Omdat je bij NLziet alleen NL1/2/3 RTL en de SBS zenders ondemand kan kijken.

Live, HBO/Fox(sport)/Sport1 en thema kanalen zijn niet mogelijk.
Ik weet niet hoe het met de andere zenders zit maar NL1/3 kun je live via hun app bekijken.
De live-tv functionaliteit is alleen voor beta-testers beschikbaar en zal in de toekomst ongetwijfeld tegen extra kosten worden aangeboden.

NLziet kost overigens €7,95 per maand, en voor wie geen live-tv kijkt is dit echt meer dan genoeg.
NL123 worden betaald uit belastinggeld en moeten daarom gratis aangeboden worden aan de Nederlandse bevolking. We betalen er immers al voor. Geld vragen voor een stream hiervoor is volgens mij niet toegestaan.
En dus zitten ze ook gratis op DVB-T. Samen met de regionale zender uit je gebied.
In mijn vorige bericht was ik niet helemaal duidelijk, maar ik bedoel de reguliere NPO-app.

Ik kan me niet voorstellen dat ik beta-gebruiker ben ;-)
Als ze dit in de markt zetten als alternatief voor het pakket van je aanbieder, moeten ze toch op zijn minst zorgen dat je dit dan ook daadwerkelijk op je tv kunt kijken.
Niet dat gehannes met een chromecast ofzo. Anders is het natuurlijk al bij voorbaat ten dode opgeschreven.
Gehannes? Ik kies voor Chromecast in de Netflix app en vervolgens wordt alles op mijn tv afgespeeld. Het werkt letterlijk altijd. Heb na bijna een jaar 1x de stick opnieuw moeten starten.
Ze presenteren het als alternatief voor je reguliere TV abbo. Voor Jan en alleman. Dan moet het ook gewoon werken zonder een Chromecast. Nederland bestaat niet enkel uit Tweakers natuurlijk.
Chromecast is voor iedereen en het is heel simpel. Als ze slim zijn zorgen ze natuurlijk ook voor een smart tv app want dan hoeven mensen geen extra apparaatje te kopen.
Maar kun je iets casten terwijl je de tablet ook nog voor iets anders gebruikt?
Dat kan zeker. En mensen die zelf kanalen kiezen om te kijken zullen vast wel mensen zijn die zo'n Chromecast kunnen gebruiken. Het is een kwestie van op 1 icoontje drukken.
Ja. De stream wordt opgehaald door de Chromecast. De telefoon of tablet met Android/iOS dient enkel als afstandsbediening.
Ik beschouw mezelf als een gevorderde programmeur (absoluut niet opschepperig bedoeld) en kan programmeren in div. OS-es en talen. Desondanks weet ik niet precies wat een chromecast is en hoe dit precies aangesloten moet worden. Het zal vast wel simpel zijn en de instructies zijn uiteraard in 2 a 3 muisklikken te vinden op het internet, maar dat isallemaal teveel moeite..
Ik wil simpelweg kabel erin (of lees: "dienst nemen, app installeren en gelijk kunnen kijken naar de zenfders"), kijken en gaan met de banaan, zonder gedoe of dingen uitzoeken, nieuwe apparaten kopen, etc. etc.

Als iemand als ìk dit al teveel vindt, laat staan hoe jan en alleman het dan zal ervaren.

Het is niet altijd een kwestie van een (te) hoge moeilijkheidsgraad, maar ook het initiële gebruiksgemak om iets aan te sluiten, instucties uit te zoeken, etc.
Wat jij wil is al bijna het geval met een Chromecast. Het enige wat er nog bijkomt is de stick in je tv stoppen en een wifi-netwerk kiezen.

Het is naar mijn mening echt veel gebruiksvriendelijker en veel minder werk dan het installeren van een Horizon Mediabox.

Chromecast:
Je stopt de stick in de HDMI-poort en aan de andere kant sluit je de voedingskabel aan. Je download de app, kiest je Chromestick, kiest je Wifi-netwerk en je bent helemaal klaar.

Ziggo Mediabox:
De installatie bestaat uit heel veel keuzes en bestaat uit minimaal 12 stappen.

Of iets makkelijk is, hangt natuurlijk van je persoonlijke voorkeur en kennis af. Maar het is niet voor niets dat veel mensen een afspraak met de monteur maken. Voor een Chromecast heb je echt geen monteur nodig.
Chromecast is niet voor iedereen. Je moet om te beginnen zo'n ding kopen, maar behalve dat is het alleen voor mensen die niets geven om hun privacy. Het is immers een Google product, dus alles wat je er op doet wordt bijgehouden via de verplichte Google account signup.
Anoniem: 16328 @kozue15 december 2015 12:30
Dat is complete onzin. Voor Chromecast setup heb je geen Google account nodig.
Als je een smart tv hebt heb je hellemaal geen chromecast meer nodig sinds ze op dezelfde manier werken
Maar nergens spreekt T-Mobile over ondersteuning van smart tv's.
Hoeft ook niet sinds de meeste smart tv's gewoon een browser hebben
Komt er eindelijk een leuk alternatief, is het weer niet goed want het is een alternatief.
Voor een deel koudwatervrees en voor een deel gezond wantrouwen denk ik.
Zelf heb ik in discussies over het aanbieden van individuele zenders in plaats van pakketten door Ziggo gezegd dat ik niet denk dat dat tot een structurele verlaging van de prijzen zou leiden. Aan de ene kant, omdat zenders als Discovery of National Geographic liever een bundel aanbieden dan losse zenders en aan de andere kant, omdat als je een zender voor 100.000 abonnees koopt, dat veel goedkoper zal zijn dan als je het voor 10.000 wil hebben.

Persoonlijk vind ik het interessant wat T-Mobile wil proberen. Ik ben benieuwd naar de kosten en de voorwaarden.
Nou leg uit. Wat voor manier ken jij om iets van het internet op je tv te laten afspelen vanaf je telefoon zonder Chromecast of Airplay of wat dan ook? Ik ben daar namelijk erg benieuwd naar, hoef ik weer geen Chromecast te kopen.

Maar zolang er geen andere optie beschikbaar is dan denk ik toch dat ik er eentje aanschaf. Daarbij, zo moeilijk is het nou ook weer niet om een Chromecast te gebruiken, daar hoef je geen Tweaker voor te zijn. Mijn neefje van 10 streamt Netflix naar zijn tv ermee. Als hij het kan, dan vraag ik me af wie dat niet zou kunnen haha.
Gewoon, zoals het al tientallen jaren werkt: apparaten op de TV (HDMI) aansluiten. Heb zelf een playstation en een mac mini aan de TV hangen. Geen gedoe met dongles of gesloten protocollen nodig.

[edit:] oh sorry, ik zie nu pas dat je de clausule "vanaf de telefoon" erbij had staan. Maar waarom zou je uberhaupt media vanaf een telefoon op de TV willen afspelen als je daar veel handigere manieren voor hebt?

[Reactie gewijzigd door kozue op 22 juli 2024 20:38]

In het voorjaar van 2016 begint T-Mobile met een tv-dienst waarbij de klant zelf het televisieaanbod kan samenstellen.
:D _/-\o_
Dat houdt in dat kijkers zenders toe kunnen voegen aan het basisaanbod.
;(

Waarom nog steeds een basis pakket? Laat de klant dan werkelijk een eigen pakket samenstellen. Met alle liefde laat ik SBS6 uit mijn pakket :+

Maar het zal er wel op uitdraaien dat je onder de streep toch duurder/evenduur uit bent als een uitgebreid pakket bij Ziggo ect.
https://www.rijksoverheid...ke-omroep/inhoud/mediawet

"Aanbieders van radio- en televisiepakketten moeten een digitaal standaardpakket aanbieden aan hun abonnees, van minimaal 30 digitale televisiezenders. Bieden de pakketaanbieders daarnaast ook analoge televisie aan? Dan moet het analoge standaardpakket uit minimaal 15 analoge televisiezenders bestaan. In het standaardpakket moeten altijd de belangrijkste Nederlandse en Vlaamse publieke televisiezenders zitten. En de belangrijkste Nederlandse en Vlaamse publieke radiozenders."
wellicht is die media wet ook aan aanpassing toe? Die regels zijn nog uit de tijd dat je echt maar 1 aanbieden had, maar in veel gebieden kun je tegenwoordig al kiezen uit vele aanbidders. via de lucht (digitenne) telefoon kabel, coax, glasvezel.

Dus nu nog de coax markt opengooien en die eisen van een basispakket kunnen de deur uit.
Precies, de mediawet op de schop, en zo snel mogelijk.

Ik zit helemaal niet te wachten op 30 basiszenders.

Als ik een pakket van NL1,2,3 + VRT 1,2 + BBC1,2 kan krijgen voor 5-10 euro in de maand in fullHD naast mijn huidige Netflix abonnement dan ben ik dik tevreden. De rest kan me weinig boeien.

Maar ik ben hoopvol:
KNIPPR is een volwaardig alternatief voor de huidige televisiepakketten aangeboden via de kabel. Daar waar alle andere aanbieders grote pakketten en bundels aanbieden, betaal je bij KNIPPR alleen voor wat je wil hebben. Bij KNIPPR krijg je alleen de Nederlandse basiszenders en heb je de vrijheid om je eigen zenders te kiezen. Je betaalt dus echt alleen voor wat je wil zien.

[Reactie gewijzigd door arnoud_h op 22 juli 2024 20:38]

Ziet er in het eerste opzicht goed en veel belovend uit! Erg belangrijk dat ze de consument (eindelijk) eens laten kiezen wat ze écht willen kijken en zien. Nu afwachten hoe het werkt en wat natuurlijk de kwaliteit zal zijn, want die kwaliteit moet niet ten onder gaan.

Basisaanbod zou ik gelijk schrappen, laat iedereen gewoon lekker zelf kiezen. Dan heb je gelijk het beide van twee werelden te pakken!

Daarnaast ook aangemeld voor meer info en de beta, ben benieuwd :D
Alleen kan de consument hiermee nog steeds niet écht kiezen wat ze willen kijken. Je kan nog steeds niet zelf je programma's kiezen want het blijft televisie. Op dat vlak doen andere services het beter, maar goed, die noemen we dan ook geen tv :)
Daar heb je inderdaad een punt, de gehele gang van televisieprogramma's kan je niet bepalen. K zelf doel ik vooral dat jezelf beheer heb in het zenderaanbod, wat je overigens wel begrijpt uit mijn verhaal. Door je eigen zenders te beheren kan je ook zenders niet toevoegen of juist wel.

Misschien dat dit de markt eens wakker zal maken? ;)
Ik wordt onderhand wel een beetje moe dat elke telcom aanbieder een eigen dienst in het leven roept. Blijkbaar valt er veel te halen en komt er straks 'oorlog' in deze markt. Want wat hebben we nu allemaal al voor tv-achtige diensten:
- KPN play
- KIJK
- Uitzending gemist
- Netflix
- HBO
- Fox Sport
- Pathe Online
- Videoland unlimited
- on demand van de verschillende aanbieders
- etc?
Allemaal hebben ze net een andere insteek, maar hier zit de consument toch niet op te wachten? Je wordt toch helemaal gek van al deze abonnementen die net iets anders bieden. Er wordt al jaren geroepen dat TV kijken aan het uitsterven is, maar volgens mij was er afgelopen jaar een stijging in aantal tv gekeken minuten. Misschien wordt de consument wel helemaal gestoord van alle deze diensten en gaat men gewoon weer lekker op de bank liggen zappen.
Cut the cable is volgens mij erg populair, vooral door Netflix en Youtube.
Ik ken weinig mensen die nog echt TV kijken zoals televisie op de kabel, maar ik ken wel veel mensen waar de TV gewoon aan staat, gewoon omdat het kan.

De introductie van een extra kastje voor televisie is volgens mij echt funest geweest. Ze hadden vanaf dag één al de CI standaard moeten omarmen, maar dat wilden de kabelbedrijven om (hele wazige) redenen niet. Vroegah kon je gewoon snel zappen, tegenwoordig heb je twee afstandsbedieningen, omdat CI nog steeds niet goed ingeburgerd is.

Ik vind vooral de Tell Sell zenders erg leuk, ook al heb ik er nooit iets gekocht. Ik kan mij voorstellen dat een iBood zender erg populair zou zijn. Maar SBS6 en Veronica6 zijn voor mijn gevoel lang niet zo populair meer, zelfs niet op de camping. Bestaan RTL Veronique en NET5 uberhaupt nog?
typisch gevalletje N=1, dan is het dus tijd onderzoekje erbij te pakken. Grappig dat daarin genoemd wordt dat veel jongeren hun eigen tv kijk gedrag over- of onderschatten. Dus jouw omgeving doet misschien heel tof, ik kijk alleen maar Youtube yo! Maar ploffen thuis gewoon na school of werk op de bank om wat heen en weer te zappen.
Als ik mijzelf ook ff N=1, ik heb netflix, hbo en chromecast met plex, maar kijk nog steeds het meest 'gewoon' tv. Met name omdat de content enorm versnipperd is. Jij hebt het over meerdere afstandsbedieningen, ik zie een wildgroei aan apps. En dan binnen die apps moet je zoeken naar content die bij jou past. Je moet eigenlijk weten wat je wilt zien, anders ben je ook tijden aan het scrollen om iets leuks te vinden. Mijn inziens lijken al die diensten veel mooier dan dat ze in theorie zijn.

Wat betreft CI, moet je dan niet een hardeschijf aan je tv hangen wil je dingen kunnen opnemen? Het makke van CI vind ik dat je nog steeds een kabel erbij in je tv moet pluggen. Als dat signaal nou via wifi binnengehaald werd ofzo, zou het al stuk beter zijn. Daarnaast denk ik dat providers verdienen aan die kastjes en ze daarom daar voor kiezen, maar dat weet ik niet zeker.
1080p? Of gaan we betalen voor subpar beeldkwaliteit? Waarschijnlijk wel, scheelt hun weer bandbreedte.
Tis alleen wel zo dat de meeste zenders (ik meen met uitzondering van Sport1) op 1080i uitzenden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.