Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Google is van plan een splitscreen-modus voor multitasking toe te voegen aan Android. Ook komt er displayport-ondersteuning voor de usb-c-poort op de Pixel C-tablet, zo heeft het ontwikkelteam achter de tablet gezegd tijdens een ama-interview op Reddit.

De Pixel C-tablet werd eerder deze week uitgebracht en kreeg kritiek van reviewers van onder andere The Next Web en The Verge, vanwege het gebrek aan een splitscreenmodus. Zo'n modus zit al jaren in smartphones en tablets van Samsung met Android en ook LG heeft het zelf ingebouwd. Daarnaast hebben concurrenten als de iPad Pro van Apple en Surface Pro 4 van Microsoft de mogelijkheid om twee apps naast elkaar te draaien.

Splitscreen was wel aanwezig in de previewversie van Android Marshmallow, het besturingssysteem van de Pixel C. Waarom Google het heeft verwijderd, is onbekend. Het ligt voor de hand dat ook andere Android-apparaten gebruik kunnen gaan maken van de functie.

Andrew Bowers, hoofd van de tak voor consumentenhardware van Google, maakte op Reddit bekend dat Google werkt aan deze functie. Hij zei niet precies wanneer Google de functie toevoegt aan de tablet, maar Bowers spreekt over Android N. Dat is de waarschijnlijke opvolger van Android Marshmallow en zal, als Google hetzelfde patroon volgt als afgelopen jaren, vermoedelijk volgend najaar verschijnen.

Google pakt ook de ontbrekende ondersteuning voor displayport van de usb-c-aansluiting aan. Ook hiervoor maakte het bedrijf nog geen releasedatum bekend. Daarnaast voegt het zoekbedrijf de optie toe om de tablet ook met het scherm uit te laten reageren op het stemcommando Ok Google, iets dat nu niet het geval is. De Nexus 9-tablet van vorig jaar heeft die functie vanaf het begin gehad.

Met de toevoeging van de ontbrekende functies aan de Pixel C houdt de ontwikkeling voor de tablet niet op. Zoals Google eerder heeft bekendgemaakt zal de Pixel C elke zes weken een update krijgen.

Pixel C

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Het zit er al in, maar je moet root hebben en build.prop aanpassen als je ROM developer dit nog niet gedaan heeft. In CyanogenMod hebben ze die al aangepast en het werkt ook al.
Ook in Android 5 of vanaf Android 6?
Vanaf 6.0, maar dit geldt niet voor Android 5, maar voor nieuwe versies. Je moet nu alleen wel ro.build.type=userdebug ipv user invoeren met root
Vanaf M Dev Preview (dus vanaf 6.0)
Splitscreen zit idd al jaren in 3rd party Android distro's, maar wordt het werkelijk veel gebruikt? Ik heb er nooit echt behoefte aan gehad.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 december 2015 13:58]

Ik denk dat je je denkwijze er naar moet zetten.
Ik heb sinds kort een Galaxy S6 Edge in mijn bezit en dacht er in eerste instantie niet zoveel van, maar ik geloof dat je ook toepassingen hiervoor moet vinden.

Voorbeeldje: "AARGH! Als ik youtube open heb, kan ik niets anders openen!". Nou, ik wel. Ik zette laatst een wat langer durende clip op en via splitscreen kon ik ondertussen ff WhatsAppen/Facebook.

Ander voorbeeldje: Ik moet een plastic modelletje omdenken tot iets in hout, specifiek de trap. Ik had een foto van de voorkant en een foto van de achterkant. Ik ben ingezoomd en wil wisselen: Helemaal uitzoomen, swipe (,kut verkeerde kant op, 2 swipe terug), en op Foto2 inzoomen. Als ik terug wil, dat overnieuw.
Tot ik splitscreen bedacht: Twee foto's tegelijk open, beide inzoomd. Stukken efficiŽnter.

Betreft ondersteuning: Niet alles doet het nee, maar dat is niet gek gezien het feit dat dit niet echt een mainstreamfunctie is en eigenlijk alleen maar nuttig is op grotere telefoons.
Het aantal apps waarbij t kan is acceptabel: Browser, Facebook, Youtube, Whatsapp, FB Messenger, Gallerij zijn allemaal te split screenen. Simpele apps doen dit makkelijker. Youtube wordt nog steeds fullscreen als je het aanklikt, zit prettig in elkaar. Toestel omdraaien heeft er ook geen probleem mee.

[Reactie gewijzigd door Martijn.C.V op 10 december 2015 15:10]

als je het zo brengt, dan klinkt het wel logisch.
heb je nog meer voorbeelden ?

heb zelf al sinds de zomer een S6. splitscreen enkele malen gebruikt. Maar het 'fijne' heb ik er nog niet van gevonden. Vaak ook (wat ook al vermeld werd) omdat veel apps het niet ondersteunen.

wellicht toch de moeite waard er nog eens naar te kijken
Ik gebruik het regelmatig in de auto, ik heb dan bv navigatie en youtube open staan naast elkaar. Mjin kids vinden het leuk om zelf liedjes op te zoeken via youtube en ik kan dan toch gewoon gebruik blijven maken van de navigatie.

Ook handig als we muziek via youtube afspelen op de BT-speaker en ik intussen wil googlen of chatten.

Chat+Google is soms ook handig, via groepschat wat afspreken en intussen de boeking opzoeken waar we naar toe willen. Hoef je niet de hele tijd te switchen tussen de apps.

Overigens gebruik ik meestal mijn pennetje bij remote desktop acties, dan is zelfs mijn Note 4 te klein voor mijn vingers. Prima te bedienen.
Websites die geen mobiele site hebben werkt de stylus ook perfect (dropdown menu's die uitklappen en dan je keuze maakt ipv je vinger erop tikken en geen keuze hebt kunnen maken).
Heb zelf nog de Note 3 ik herken wat je zegt over de stylus. Snap daarom totaal niet dat Samsung gestopt is met de Note variant in de Benelux.
Goed nieuws voor je, er wordt inmiddels al her en der gesproken dat de note 5 medio februari naar Nederland komt! :)
Ik bedenk me zo snel even niet nog een voorbeeld, maar ben nog even aan het verder denken. Zal even stukje van ondersteuning erbij zetten
Ik gebruik het zelf ook al enige tijd op mijn telefoon. Bijvoorbeeld in de auto heb ik zowel Spotify als Flitsmeister open staan.
Voorbeeldje: "AARGH! Als ik youtube open heb, kan ik niets anders openen!". Nou, ik wel. Ik zette laatst een wat langer durende clip op en via splitscreen kon ik ondertussen ff WhatsAppen/Facebook.
Wat loopt Android toch eigenlijk hopeloos achter. Dit kan al sinds de eerste versie van BB10 (2013). Ik kan gewoon YT luisteren en op een ander tabblad browsen. Of de browser minimaliseren en switchen naar een andere app terwijl YT muziek doorspeelt. Ook speelt YT door bij slaapstand.

De splitscreen functie is dus wel nuttig in Android, maar Google zou beter de functie kunnen toevoegen dat muziek op de achtergrond kan blijven doorspelen wanneer je een app minimaliseert.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 10 december 2015 15:47]

Maar dan ligt het niet aan Android, maar aan de Youtube App :) Welke graag open wil blijven staan ipv het reclamemodel, immers als je niet kijkt omdat je in een andere app zit, zie je ook geen reclame en dat willen ze niet.

En mijn muziekspelers doen het verder prachtig hoor, op de achtergrond.

[Reactie gewijzigd door Martijn.C.V op 10 december 2015 16:08]

Denk dat je z'n voorbeeld een beetje verkeerd begrijpt, natuurlijk kan Android multitasken, heeft Chrome tabbladen (hoewel het hier over de Youtube applicatie gaat volgens mij) en heb je tot op zekere hoogte controle over wat een app doet als ie minimalizeerd (de app heeft er controle over en vaak opties voor) en de telefoon op slaapstand gaat (soms in de app, maar ook in OS)
Dit schijnt op Android ook te kunnen als je YouTube opent via de FireFox browser ipv. via de YouTube app of Chrome.

Inderdaad zoals hierboven vermeld wil YouTube juist niet dat je dit doet omdat ze dan hun reclame niet kunnen tonen.

YouTube Red, de betaalde abonnementsdienst, zou wel op de achtergrond moeten kunnen blijven spelen. En standalone mediaplayers doen dat ook gewoon (zoals b.v. zelfs Google's eigen Play Music). Dat toont dus aan dat het geen technische beperking van het OS is, maar een politieke beslissing.

Dit even los van de discussie over welk mobiele OS beter is, ze hebben allemaal hun voor- en nadelen in mijn optiek, en hoewel ik bij Android zweer zal ik nooit beweren dat dat het beste OS is :+
Bij jouw eerste voorbeeld -die hier vaker aangehaald wordt- zou het praktischer zijn dat Google zijn Youtube app aanpast om dit mogelijk te maken. De helft van je scherm kwijt zijn aan Youtube is natuurlijk ook niet optimaal.

Edit: Bedankt voor je toelichting watercoolertje :).

[Reactie gewijzigd door Dvyss op 10 december 2015 19:39]

Het is niet 50/50, je kan zelf de grote van elk venster bepalen (maar niet volledig verbergen) :)
En als ze dan toch bezig zijn meteen functie toevoegen waarbij je alleen audio kan streamen.

'Kijk' soms in de auto informatieve video's puur vanwege de audio, maar dat kost me wel klauwen aan MB's omdat er beeld (dat vaak ook nog eens voor 90% statisch is) meegeladen moet worden terwijl ik er niet naar kijk.
YouTube to mp3 convertor ;-)
Gemak dient de mens, het zou makkelijker zijn als het vanuit de app zou kunnen zonder het te downloaden
Tjah. Youtube is natuurlijk een videodienst. In dat opzicht is het "begrijpelijk".
Maar zou uiteraard handig zijn.
Precies dit, gelukkig zijn hier al apps voor zoals ook al eerder aangegeven (PVStar).
Ik gebruik het regelmatig op mijn NotePRO. Bijvoorbeeld als ik iets in Evernote wil typen: verslagnotitie naast agenda (pdf), boodschappenlijstje naast reclamefolder app enz. Werkt superhandig en zorgt er voor dat je geen 'tweede scherm' zoals bijvoorbeeld je telefoon nodig hebt.
Als je root toegang hebt dan kan je zelf makkelijk apps toevoegen voor meer MW functionaliteit.
Ik gebruik hier MW-Pen App Enabler voor. Heb zelf wel de pro key aangeschaft. Ik miste namelijk een paar apps die ik wel handig zou vinden. Ik gebruik dit overigens op een S6 edge..
Houd er wel rekening mee dat de apps verwijderd worden, dan aagepast en meteen opnieuw geÔnstalleerd. Er kan dan daardoor data verloren gaan of je moet misschien opnieuw inloggen als de app dat vereist.

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 10 december 2015 16:26]

Een nummer overtikken van een afbeelding, ook zo'n voorbeeld waar het handig kan zijn. Maar het is nog steeds niet iets wat ik dagelijks gebruik nee.
Ik kocht juist voor die splitscreen functie een Samsung Galaxy Note 10.1 3 jaar geleden. En naderhand nooit gebruikt
idd, mijn Galaxy S6 heeft het en ik gebruik het niet, deels ook omdat veel apps het niet ondersteunen dus dan neem ik gewoon de moeite niet eens om te kijken of het kan.
idd, mijn Galaxy S6 heeft het en ik gebruik het niet, deels ook omdat veel apps het niet ondersteunen dus dan neem ik gewoon de moeite niet eens om te kijken of het kan.
Apps die dat niet ondersteunen? Noem mij eens 1 app die het niet ondersteun dan?

Ik ben er nog geen tegengekomen. ( Galaxy S6 Edge Plus ) Vaak is het wel van belang dat je ze in de juiste volgorde opend en hoe ( bij mij ondersteun d elke app de 3 seconden menutoets inhouden ).

Het zal er dus meer aan liggen dat je de moeite niet neemt o het onder de knie te krijgen.

Ik zelf vind het echt reuze handig ( Martijn.C.V heeft de voorbeelden al genoemd ) het enigste wat ik minder vind is dat er niet 2 dezelfde apps tegelijk geopend kunnen worden..
ING, 9292, NS reisplanner, Schiphol, flitsnav, buienradar,postNL, Albert Heijn.

En zo kan ik nog wel even door gaan, het heeft niets te maken met het niet onder de knie krijgen of een verkeerde volgorde. Er staat letterlijk in het scherm "the current screen does not support split screen view" waar dat met de standaard google apps en sommige 3rd party apps als whatsapp, telegram en shazam wel werkt.
Nou, zojuist buienradar,ns reisplanner en de Albert Hein app geprobeerd. In combinatie met meerdere apps met elkaar en geen enkel probleem ondervonden..

"The corrent screen screen does not support split screen view" heb ik echt nog nooit gehad.. welke android versie draai jij?

Wellicht dat het verschil maakt dat ik een plus toestel heb?
Galaxy S6 met android 5.1.1, ik zou het vreemd vinden als dit op een normale s6 niet werkt en een edge wel.
Echt waar?

Ik heb het weleens op een S2 gebruikt. Best leuk, om een filmpje te kijken tijdens het browsen.
Inderdaad. Best geniaal dat multitasken. Bedacht ik me ook toen ik voor het eerst van Windows 3.1 gebruik maakte :P
Ik gebruik het op mijn S6 wellis icm YouTube en een andere app.
YouTube speelt dan b.v. muziek af. Gebruik ik meer uit gemak want geluid van de S6 is natuurlijk een beetje matig om goed muziek te kunnen luisteren.
Heb het op m'n note 2.
Nu kan ik WhatsApp en YouTube tegelijkertijd gebruiken, maar dat komt ook alleen maar doordat YouTube niet door blijft spelen in de achtergrond.
dus wil het niet..?
Het enige waar ik het voor gebruik is een app i.c.m. youtube. Zo kan ik youtube op de voorgrond houden terwijl ik ook een andere app gebruik. Het wil wel.
Ken je toevallig al spotify?
Toevallig wel. Ik gebruik het niet.
Dat kan je oplossen met de app PVStar die Youtube ook in de achtergrond door blijft spelen :)
Ik heb het al opgelost.
Op mijn note 2 net zo, gebruik het nooit. De S-Pen wordt overigens ook bijna niet gebruikt...
Op mijn Windows Surface tablet gebruik ik het altijd erg veel. Een chat venster open met daarnaast een browser of Netflix. Heerlijk chatten en gewoon doorkijken/browsen zonder heel de tijd te switchen tussen twee apps. Maar bij Windows 8 was het eigenlijk altijd al goed geintegreerd vanaf het begin, dat werkt ook altijd erg fijn.

Soms ook twee apps naast elkaar als ik de tablet meer als laptop gebruikte. Twee apps op 50% scherm grootte.
Bij een tablet is het uiteraard een stuk nuttiger dan op een scherm van 5".
Voor zover ik het bij mensen zie wordt het bijna alleen gebruikt omdat Youtube niet gewoon op de achtergrond kan draaien.
Het artikel gaat toch over Android? Dat is toch niet alleen voor telefoons, maar ook voor de tablets.
Ik zeg toch ook nergens dat het alleen voor telefoons komt oid?
Alleen dat het op een smartphone niet zo nuttig is, behalve icm YouTube, omdat Google die app zo brak heeft gemaakt dat die niet eens op de achtergrond kan draaien.
Ik zie mijzelf wel chatten en youtube videos te kijken tegelijk, dat is denk ik wel mogelijk op 5". Dat Youtube niet op achtergrond kan draaien doen ze alleen om meer Youtube Red/Play Music te verkopen. Third-party apps kunnen het al alleen verwijdert Google ze.
In de jaren 80 was het normaal om maar een enkele applicatie te kunnen draaien op je PC. Met de komst van task-switching en later ook multitasking kwam daar in de jaren 90 verandering in. En sindsdien is het altijd gemeengoed gebleven om allerlei applicaties naast elkaar op je scherm te kunnen draaien.

Het voelde voor mij altijd raar dat een multitasking systeem met vette CPU en bergen geheugen zich zo beperkte als een mobieltje dat doet. Met split screen mode komen we dan weer in het tijdperk van Windows 2.0 aan. Grappig dat zoiets vanzelfsprekends toch als "vernieuwend" gezien wordt.

Met veel bombarie zal dan de volgende stap wel aangekondigd worden dat je apps ook nog naast en over elkaar kunt draaien, wauw.
Inderdaad.
En wanneer is de normale window support van X-server weer ondersteund?
Ik zit meer te wachten op een dualscreen tablet.
Tablet met 2 schermen. Sinds kort werk ik met de tab a met s-pen en ik moet nu telkens switchen tussen evernote/onenote om mijn aantekeningen te maken en de bestanden waarover de bespreking gaat. Dus een dualscreen tablet met een pen makes my day.
Navigatie en Flitsmeister naast elkaar lijkt me in de auto wel handig.

Ongetwijfeld zijn er mensen die in het ene venster TV willen kijken en in het andere daar druk over twitteren. Daar heb ik zelf dan weer minder behoefte aan.
Voor mij was dat dť reden om weer naar Samsung terug te gaan. De splitscreen (multi window zoals zij het noemen) die overigens niet per see 50/50 split hoeft te zien gebruik ik zeer vaak.

Met de update van 4 naar 5 kroop er een kleine bug in waardoor streaming video niet meer in split wilde (althans, het werd afgesloten bij het openen van een 2e scherm). Hier een ticket voor aangemaakt bij samsung (had er niet veel van verwacht) maar kreeg keurig een melding dat het in een update zou worden verholpen wat idd een kleine 2 maanden later zo was.

Handig met knox om zo werk en prive te scheiden maar toch tegelijk toegankelijk te hebben.
Waar het ook erg handig voor is is de koppeling met telefoon vanaf een tablet (samsung sidesync). Ff snel telefoon erbij pakken op mijn tablet voor bijv. whatsapp.

Ik zou echt niet meer zonder willen (en kunnen).
FlitsNav en Google Maps tegelijk in de auto in het zicht. Ik draai ze nu tegelijk met Maps in het zicht, maar als er dan een flitser in de buurt is springt FlitsNav naar voren en bevriest mijn routeplanner.
Huh dit zit toch al standaard sinds Android 6.0 erin? Welliswaar behoorlijk buggy, maar het werkt wel gewoon. Zich echt te twijfelen om zo'n Pixel C te kopen. Ziet er echt tof uit.

En als dit met Android N pas komt gaat het nog wel minimaal een half jaar duren volgens mij. https://www.reddit.com/r/..._im_with_the_team/cxt652e

[Reactie gewijzigd door Zenety op 10 december 2015 14:07]

"Weliswaar behoorlijk buggy, maar het werkt wel gewoon"

Ik hoop niet dat jij software maakt. Als iets buggy is, dan vind ik het lijkt het gewoon NIET werken.
Je moet niet als een gek op de multi-screen knoppen gaan drukken. Dan snapt hij er niks meer van. Als je gewoon normaal 1 app bovenaan zet en de 2e onderaan werkt het gewoon. Sowieso is niets bugvrij.
Ja, niets is bug vrij. Maar er is een verschil met buggy (veel bugs) en het gewoon doen (geen merkbare bugs bij normaal gebruik)
Het staat onder developer, ook wel om alvast te testen of je app compatible is zoals ze eerder met rechten van apps hadden gedaan.
Is er uitgehaald, dit is het menu op mijn 6P. Gebruik je een custom ROM, of draai je nog een oude developer preview versie?

[Reactie gewijzigd door kiang op 10 december 2015 14:53]

Ah hmm, op de developer preview zat het er sowieso wel in. Heb nu inderdaad een custom rom (Chroma), waar dit waarschijnlijk dan handmatig is toegevoegd. Thanks :)
Ik gebruik het op de nexus 6, je moet wel geroot e.d. zijn, maar het werkt wel aardig. Verre van goed of perfect, maar het is bruikbaar.
http://forum.xda-develope...dow-mode-android-t3121483

De handleiding.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 10 december 2015 14:02]

Splitscreen...kan leuk zijn voor een cover met E-paper.

Document open vanuit je hoofdscherm en lezen op het E-paper in je hoes.
In het verleden wel eens gezien, maar kwam niet van de grond door de gebrekkige ondersteuning vanuit Android.
Splitscreen zou een mooie toevoeging zijn voor android, maar ik vraag me af hoe (en of) ze het op een handige en nette manier in bijvoorbeeld smartphones kunnen verwerken?
Voor een tablet zou het in ieder geval heel veel kunnen toevoegen :)
Ik gebruik het regelmatig. Ideaal appen en YouTube tegelijk open. Aangezien Android ook naar computer wil snap ik deze implementatie wel.
Werd tijd, nuttige toevoeging. Inmiddels zijn schermen op veel telefoons zo groot dat het ook wel kan. Of het extreem functioneel is betwijfel ik, maar bijvoorbeeld een youtube video kijken en ondertussen het e.e.a. lezen zie ik zeker gebeuren.
De "ontbrekende ondersteuning voor displayport"
Heb ik iets gemist of zijn er nu ook bqr weinig apparaten met een display ondersteuning?
Maar wat doet dat dan, kan je je tablet gebruiken als monitor of een monitor aansluiten op je mobiel?
Kan splitscreen altijd gewoon aanzetten in de developer options in Android Marshmallow, als je echt zou willen. Het is een beetje buggy, maar het werkt.