Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Er zijn gegevens naar buiten gekomen van een nog onaangekondigde smartphone van HTC met de naam One X9. Het apparaat zou beschikken over een 23-megapixelcamera in een metalen behuizing. Intern zou de hardware zijn opgetrokken rondom de Snapdragon 820-soc.

Informatie over het toestel kwam naar buiten via de Chinese sociale-netwerksite Weibo, waar geregeld als eerste details over onaangekondigde smartphones naar buiten komen. Gebruiker kinghunki, die vaker informatie naar buiten brengt, stelt dat HTC werkt aan een smartphone die met de naam One X9 op de markt komt. Alhoewel via Weibo de betrouwbaarheid van de informatie moeilijk kan worden geverifieerd, leverde de poster wel een afbeelding en specificaties van het toestel bij. Een van de meest in het oog springende specificaties is de 23-megapixelcamera, met aan de voorkant nog een 4-megapixelcamera van het Ultrapixel-type.

Verder zou HTC hebben gekozen voor de Snapdragon 820 als hart van de machine, ondersteund door 4GB ram. Er zou gekozen kunnen worden tussen 64GB en 128GB opslaggeheugen, terwijl in alle modellen een accu met capaciteit van 3500mAh zit. Het lijkt te gaan om een smartphone met metalen behuizing, met HTC's BoomSound-speakers aan de voorkant. Over de schermgrootte en resolutie werd niets vermeld.

Volgens de geruchten komt HTC ook nog met een goedkoper model, die in ieder geval in China wordt uitgebracht. Dit model heeft met 3GB en 32GB respectievelijk minder ram en opslaggeheugen, en zou een prijs van omgerekend minder dan 440 euro krijgen. Van de prijs van het high-endmodel is, net als de mogelijke releasedatum, nog niets bekend.

Vorige maand bracht HTC de One A9 uit, een smartphone met 5"-scherm en Snapdragon 617-soc, met eveneens een metalen behuizing. De One X9 lijkt, als de geruchten kloppen, een meer high-endversie van deze smartphone te gaan worden.

Update, maandag: Twitteraar en HTC-insider LlabFooTeR ontkent de genoemde specificaties van de vermeende X9.

HTC One X9 lek

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Klinkt interessant! Ben nu in het bezit van een HTC One M8 en blijf het liefst bij HTC, maar een echte waardige opvolger is er nog niet. Mag begin volgend jaar een nieuw toestel uitzoeken, hopelijk is er rond die tijd meer bekend over dit toestel :)
Same here, maar ik zit zelfs nog op de M7. Sinds de komst van Android 'zit' ik al bij HTC en ben altijd tevreden over ze geweest en heb ook altijd gevonden dat ze ondergewaardeerd werden. Helaas zijn ze nu wel echt ver afgdwaald van het juiste pad.

Ik ga deze telefoon ook zeker in de gaten houden, maar ik moet bekennen dat ik de laatste tijd wel meer en meer weerstand begin op te bouwen tegen custom-skins en het bijbehorende gebrek aan updates (en dus veiligheid).
Bij de A9 wordt gezegd dat updates snel worden uitgerold. Ook de nieuwe maandelijkse updates. Ik merk dat ik dat ook steeds belangrijker vind...
Inderdaad, dat is belangrijk. Als Android 6.0 naar de m7 kwam zou ik erg blij zijn maar goed, deze x9, vooropgesteld dat het een scherm niet groter dan 5" is, lijkt eindelijk een waardige opvolger.
Dat zie ik dus net anders, ik wil meer dan 5" maar bij de "grote merken" kom ik dan op samsung uit....en ben toch echt meer een HTC liefhebber. 5,5" of groter dan hebben ze mij.
De grotere modellen zijn voor HTC blijkbaar geen succes. Maar nu de Note hier niet is uitgekomen (en daarmee de meest onderscheidende feature verdwenen is) zou het volgend jaar misschien wel een succes kunnen worden.
Is een Moto X Style niks voor je? Ik kom zelf van een one m7 en ik wilde ook geen Samsung. HTC M9 teveel negatieve berichten en dus maar eens iets anders geprobeerd. 5,7 inch uhd scherm is een verademing!
Succes met kiezen!
@SonicRPR

Huawei Ascend Mate 7 is anders ook een top toestel met nog wel een 6" scherm en een 4100mHa accu. ;)
@Tralapo:
Wellicht een tijd om iets anders te proberen zonder Android?

Acer en Microsoft hebben allebei leuke Windows Phone 8.1 / Windows 10 mobile telefoons in hun assortiment die wel een goede update beleid hebben en geen vertragende skin waar je helemaal gek van wordt...

Daarnaast is het zo dat als er meer Windows toestellen verkocht gaan worden, merken zoals HTC en Samsung wel toestellen moeten gaan maken met dit OS om de nieuw trend en bijbehorende inkomsten niet mis te lopen...

Meer keus in toestellen en diversen besturingssystemen is alleen maar goed voor de markt en misschien ook wel voor HTC in dit geval (voorheen hadden zij heel veel Windows Mobile toestellen)... :) ;)

[Reactie gewijzigd door rcor op 7 november 2015 17:33]

Een HTC One X9 kan een waardige concurrent worden van de Lumia 950, als er Windows 10 Mobile op komt. Misschien dat HTC zoals vroeger zowel een Android als Windows versie moet gaan uitbrengen...
Aan de hand van de moderatie te zien zitten hier veel pro-wp'ers. Jammer dat mensen het verschil niet snappen tussen een kwalitatief goed onderbouwde reactie en het simpelweg ergens mee eens zijn.

Overigens als HTC brood zag in windows phone hadden ze er al lang toestellen mee uitgebracht. Blijkbaar blijven ze toch liever bij android omdat ze daar onder andere HTC Sense op kunnen zetten. Een van de betere skins imo.
Duidelijk iemand die nog nooit een Windows Phone in zijn handen heeft gehad. De UI is juist heel straight to the point, het is ook de enige smartphone die ik mijn moeder zou aanraden.
Daarnaast is de beveiliging een stuk beter dan Android en ben je ook (gelukkig) niet van Google afhankelijk, ik ben liever afhankelijk van een echt technologisch bedrijf dan een reclame bedrijf..
"Heel erg weinig aan apps" is ook een achterhaald statement. Van de 50 populairste apps zijn er 45 apps beschikbaar.
Maargoed, dit blijft een eindeloze discussie.
Haha! Grappig genoeg ben ik een van de weinigen die ontwikkel voor WinPhone :) Moet, vanwege een corporate klant die inderdaad aan een enkele divisie die dingen heeft uitgerold. Vandaar dat ik weet hoe de markt in elkaar steekt. Beter dan jij, me dunkt.

"Van de 50 populairste apps zijn er 45 apps beschikbaar. "

Waar haal je dat in hemelsnaam vandaan? Echt. Veel populaire apps zijn echt niet officieel te verkrijgen in de windows store.
Waarom weet u beter, hoe de markt in elkaar steekt dan een ander ? omdat je werkgever u een opdracht heeft gegeven een app te bouwen. ?? Denk is goed na waarom een bedrijf voor Windows phone kiest in plaats van Android. Android is dan wel populair, maar dat betekend zeker niet een beter OS. De meeste populaire apps zijn er gewoon, en ja niet allemaal helaas. Tinder ?? Is dat niet de gratis n..k app
Tinder is dat inderdaad ... en dus wel een van de meer gedownloade apps voor elk platform, en dus een perfecte deelmetriek voor marktaandeel. En je zogenaamde onschuld is een beetje ... weetje, het is helemaal hypocriet.

En, niet alleen omdat ik marktonderzoek heb gedaan omdat het inderdaad mijn baan is (he, ja, laten dat dus negeren! Slimme zet van je.), maar ook omdat de ontwerpers van WinPhone ronduit toegeven dat het een slecht OS is en dat er grove fouten zijn gemaakt.
geef mij nou is aan wat er nou werkelijk slechter is geregeld in WP dan in android of iphone. waardoor windows phone ronduit slecht is. Het waarom, dat ze er geen moeite in steken is, omdat het niet zo veel als Android of Iphone wordt gebruikt en ze er dus niets op verdienen.

tinder hypocriet is het zeker niet. het is gewoon de waarheid. Maar misschien moeten we als goed voorbeeld naar facebook app kijken of sportify.
En toen bleef jet stil. Erg jammer, wel enorm afgeven. maar duidelijk aangeven wat er nu zo lastig aan is kan men vervolgens niet. Eigenlijk is ook niets over zeuren.
Nee, ik had er gewoon geen zin in omdat ik al twee hele grote had aangegeven in m'n oorspronkelijke post:

"(je mag de stijl wel leuk vinden, maar zelfs de hoofdontwerper heeft bekend dat er grove fouten inzitten qua design en implementatie: veel loze ruimte op het scherm, veel te veel clicks om iets gedaan te krijgen)"

Dan hebben we nog het gebrek aan customisation opties, slechte settings opties en menu's, slechte schalingsopties (wat pas gefixd wordt in windows 10).

En dan programmatisch: MS WAS koning in api's en documentatie, tot WinPhone 7. Ook de reden dat ik overstapte, omdat er zoveel was wat je opeens niet meer mocht doen/aanraken. Daar MOESTEN ze verandering in brengen, omdat veel devs wegliepen en nooit meer teruggekeerd zijn. Maar het is nog steeds slecht.
Notificaties/alarms zijn slecht, rendering/bitmap manipulation opties/methods zijn te complex en gebrekig. De documentatie is bij lange na niet wat het geweest is.

Dit alles omdat MS zonodig keek naar de 'walled garden' van iOS en dacht: "wij willen ook een appstore waar we geld als water aan verdienen! Apple houdt alles locked-down, dus dat gaan we ook doen!" terwijl het success van Win altijd de openheid was.

Zelfde fout zie je nu bij win10: ze zagen bij Apple en Android dat er data van gebruikers werd gebruikt om te monetisen en dachten: "dat kunnen wij ook!" Waarom denk je dat win10 gratis is? IF you're not paying, you are the product.
Maar dat doen ze zonder na te gaan of het een goed idee is, op welke manier het wel acceptabel is en waarom Apple en Google er wel mee weg komen. Zoals het nu is komt win10 er gewoon niet bij corporate bedrijven in.
Ondanks dat je er voor ontwikkeld, vind ik het sterk overdreven dat je zegt dat Windows Phone en slecht os is. Loze ruimte op scherm is onzin. Heb Android wel is gezien hoe ver de icoontjes van elkaar staan. Meerdere kliks iets gedaan te krijgen ? Is ook onzin. Ik merk dat in ieder geval niet. Ja apps dat is nog wel een probleem. Maar het OS is niets mis.

[Reactie gewijzigd door trisje op 9 november 2015 17:20]

"Loze ruimte op scherm is onzin."

Nee: ik wil m'n ruimte gebruiken om dingen duidelijker te zien of om meer te zien.

"Heb Android wel is gezien hoe ver de icoontjes van elkaar staan."
Dat is pas een bullshit tegen argument. Ten eerste omdat je dat op android makkelijk en op tal van manieren kan veranderen; een andere launcher/homescreen, de scaling vh scherm aanpassen, de icoontjes verkleinen of een app instaleren die meerdere icoontjes op 1 icoonplek/rij plaatst.
Maar ten tweede en belangrijker: omdat het daar niet over gaat! Het gaat over de layout en design die doorwerkt in de apps waar al die loze ruimte een app minder gebruikksvriendelijk maakt (dit is ook een van de dingen die de hoofdontwerper zelf een grote fout noemt).
En dat brengt ons heel mooi naar het volgende punt:

"Meerdere kliks iets gedaan te krijgen ?"

Een effect van al die loze scherm ruimte is dat je daardoor dus minder informatie kan laten zien op een scherm! Of het wordt kleiner, of je moet doorklikken om meer te zien. Dit leidt dus intrinsiek en direct naar de noodzaak van meerder kliks. Een slecht bedachte UX (hoe je van het ene scherm naar het andere gaat, hoe die scherm navigatie is gekozen en opgebouwd) draagt bij aan NOG meer kliks tot je gedaan hebt wat je wilde doen!
Apple heeft dit probleem ook (bijv. met die idiote settings-van-apps in de settings scherm waarvoor je de app uit moet!) en android kan ook nog verbeterd worden (al doen ze dat wel wel), zeker als je het vergelijkt met de zen-achtige manier waarop PalmOS het moeiteloos voor elkaar kreeg.
Maar WinPhone? Die is er gewoon slecht in.


"Is ook onzin. Ik merk dat in ieder geval niet."

Stockholm syndroom: je weet dus blijkbaar gewoon niet beter.

Leg eens een apple, een android en een winphone naast elkaar. Ga vanuit de locked/slaap stand eens een paar dingen doen: een alarm zetten, een agenda punt toevoegen, een telefoontje maken. Time het op elk toestel, Tel hoeveel handelingen je moet verrichten. WinPhone zuigt als mobiel OS.
Ook ik heb nog steeds een M7, op zich ben ik er ook wel tevreden over. Maar dan wel met de insert coin rom vanaf dag 1 :)

Waar ik echter bij HTC zo dood en dood moe van wordt is de kwaliteit van de camera de reden waarom ik dit toestel kocht en ze blijven maar teleur stellen.
Het is als je geen last hebt van de paarse waas niet meer als ok... Zelfs bij de opvolgers (weet daar niet van paarse waas af).
Als je dan als producent al sinds de HOX al met hardware problemen te maken hebt. Is het dan zo moeilijk om een goed toestel te maken. Ze maken mooie specs en toestellen. Ik zou van HTC niet meer een toestel van dag 1 kopen.
Idem met paarse waas (vooral in het donker), maar hij is al weer een jaar of 3 a 4 oud en om dan nog te laten vervangen. tja... Ben rustig aan het kijken voor een waardige opvolger. Als het camera probleem er niet was had ik hem over twee jaar nog in bezit gehad.
Heb je gelijk in, mijn camera is op een gegeven moment ook vervangen om die paarse waas. Ik maak gelukkig niet veel foto's met mijn telefoon, dus stoor me er niet zo aan. Het is vooral de accu die begint te schreeuwen om vervanging.

Tot nog toe had ik gewoon de standaard ROM er op, maar nu deze blijft steken op 5.0.2 ga ik wel eens kijken naar custom roms.
Ik heb zelf nog een one x en ding werkt nog steeds prima. Het moet altijd maar beter en nieuwer, en het liefst ieder jaar. Gaat toch nergens over.
En nog steeds denken mensen dat ze een gratis toestel hebben met hun 50 euro maand abo
Uit mijn verschillende onderzoeken is gebleken dat bij 'goed rondkijken', je een telefoon goedkoper kunt krijgen bij een volledig abonnement, dan bij een Sim-only bij dezelfde provider. Dat kan het geval zijn bij o.a. een HTC, Sony, Huawei en Samsung, maar niet/nauwelijks bij een iPhone doordat winkeliers niet/nauwelijks met die prijzen stunten.

Soms loont het zelfs om te kijken naar een abonnement van 1 jaar om het jaar daarop een Sim-only te kiezen. Over een termijn van 24 maanden kun je dan goedkoper uit zijn.
Deze voordelen gelden echter maar voor zo'n 15% van het aanbod van abonnementen + telefoons. Rondkijken en vergelijken is noodzakelijk om enkele honderden euro's te besparen over een termijn van 24mnd.

Edit: autocorrect fouten aangepast.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 7 november 2015 19:57]

Klopt, heb zelf gewoon een note 4 los gekocht bij een btw actie.
Betaal nu 15 per maand en kan opzeggen wanneer ik wil.
Een half jaar later een oud topmodel gekocht de Lg G3 voor 350 euro als werktelefoon, en dat bevalt eigenlijk ook prima je hoeft niet altijd de nieuwste te hebben.
Same, zit hier ook met de one x. Ik hoop dat de m10 een mooie opvolger zal zijn. Anders moet ik helaas overstappen naar Samsung.. :( :'(
Ik ben de laatste tijd meer aan het kijken naar de chinese smartphones. Xiaomi en Meizu maken erg mooie (ook qua prijs/kwaliteit) toestellen tegenwoordig. :)
Ben ik het met je eens.Bijvoorbleed de One plus X is een erg mooi toestel voor de prijs.
Zag een jaar of wat geleden in de tram nog iemand met een Desire HD. Mijn eerste aanraking met zowel Android als HTC, top toestel, 2,5 jaar gehad. Daarna was het wel tijd voor wat anders en wist eigenlijk niet wat.

Een 2de hands HTC one X en sim-only werden het. Eigenlijk pas vanaf Android 4.0 werd het feest. Prettig toestel wat ik waarschijnlijk wel langer had gehouden ware het niet dat hij vrij snel gestolen werd.
Mijn eerste Android toetsel was de HTC Magic. Leuk toestelletje! Tot Android 2.2. Daarna was hij zo traag dat ik niet eens een telefoon gesprek op kon nemen :(
De HTC magic was in die tijd niet de enige die daar last van had...

En als je nu de supergoedkope rotzooi koopt dan zal je er nog steeds last van hebben.
Het klinkt inderdaad interessant, maar er zal wel weer een addertje onder het gras zitten: of hij is veel te duur (zoals de A9), of hij is enorm (zoals elke telefoon tegenwoordig) of nog weer iets anders dat ik nu nog niet kan bedenken. De laatste paar jaar heb ik mezelf wel vaker enthousiast laten worden door HTC, en steeds weer is het eindresultaat teleurstellend.
Dat het ding duur wordt kun je al uit de tekst afleiden waar staat dat het goedkope model 440 Euro kost. Dat het ding groot wordt ligt ook voor de hand met dit soort specificaties, de zware batterij is denk ik een goede hint.
Ze kunnen de batterij toch dikker maken (en het toestel ook)? Dan blijft het toestel kleiner in diameter en misschien twee millimeter dikker terwijl je wťl een dikke batterij hebt. Ik zou dŠt geen enkel probleem vinden. Een groot scherm hoef ik ook echt niet. Heb nu ook nog de M7.
Same here,

Had ondertussen mijn ogen al gericht op de Nexus 6P & de OnePlus x :9
Idem, ook M8 en nog zeer tevreden. Maar opvolger met betere camera is welkom. M9 is niet echt een verbetering in alle opzichten, X9 lijkt wel potentiŽel beter.
Wat dacht je van de 8s? Is ook een fijn toestel! Vorig jaar lente plotseling gelanceerd tussen m8 & 9 om een goede midden weg aan te bieden.
Persoonlijk vind ik de htc one m8 toch maar traag vergeleken met de z2 en z3 van sony.. heel erg zelfs. En de batterij... Pfff.

Mooi toestel maar de ervaring is een stuk minder.
Eerder andersom, Ik heb de Z3 gehad en ben later overgestapt naar de M8, ik vind de M8 sneller en vloeiender dan de Z3 en de m8 ligt beter in de hand, geluid is beter en scherm is ook beter. Gelukkig gebruik ik de camera niet zo veel xD

Maar je hebt wel gelijk over de batterij, de M8 gaat minder lang mee dan de Z3, maar ik heb er geen problemen mee. Met de M8 kan ik de dag vol maken en heb ik een klein beetje over, met de Z3 had ik nog wat meer over.
Geluid is inderdaad beter, maar voor al het andere stap ik uiteindelijk weer over naar Sony, dan maar een klein bluetooth speakertje koppelen..
Eindelijk een HTC zonder de on-screen knoppen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het in het begin nog wel okť vond om geen physical buttons te hebben. Maar naarmate je er langer gebruik van maakt begon mij die zwarte balken te storen. Nu koop ik alleen nog smartphones met physical buttons. Heb de HTC One M7 en HTC One M8 gehad. Geef mij maar een vernieuwe HTC M7.

[Reactie gewijzigd door Achillias op 7 november 2015 12:21]

Hoezo eindelijk een HTC zonder onscreen knoppen?
Je zegt het zelf al, HTC heeft juist heel lang fysieke/capacitieve knoppen gehad in plaats van die onscreen knoppen... Als er ook maar 1 ding waar is van dit model dan hoop ik met jou dat de onscreen knoppen weer einde verhaal zijn bij HTC. Nu nog een beetje de grootte binnen de perken houden en we zijn er.
Twee jaar lang die on-screen zwarte balken toepassen is in de smartphone wereld een behoorlijke tijd. Daarvoor was het nog niet mogelijk om deze software toepassing te gebruiken. Hopelijk stapt HTC er definitief vanaf. Die dingen nemen gewoon teveel schermruimte in beslag ;).
Helemaal mee eens, van de M7 is de ppi goed. Maak gewoon een 64GB versie en een micro sd slot naast de sim octa core CPU camera met ois. Laat ze die desnoods inkopen bij Sony. De achterkant mag wat boller voor een stevigere batterij. En ik koop het toestel.
:9
Waarom toch die rare naamgeving? Dit zie ik bij steeds meer fabrikanten. Waarom zijn ze niet eens consistent? Zijn ze nota bene van One X naar gewoon One gegaan, gaan ze nu weer terug en dan ook nog met zo'n nietszeggend getal als 9? Als ze dan nog met One X1 zouden beginnen of zo...
Nou ja, de 9 is niet nietszeggend natuurlijk, die ligt in lijn met de One m7, One m8 en One m9, maar blijkbaar hebben ze bedacht dat ze naast M ook X en A modellen nodig hebben..

Daar heeft HTC altijd al last van gehad. Dan kwamen ze met een naam en vervolgens allerlei varianten. Na een tijdje vonden ze het te ingewikkeld en kwamen ze met een 'revolutionaire nieuwe naam', zoals de One moest zijn. Dat verwaterd vervolgens weer snel in een warboel als nu.
Eh, behoorlijk nietszeggende naam toch? Want waar komt M7 (en dan voornamelijk die 7) dan vandaan. En getalletje erachter zorgt er wel voor dat je mogelijk gaat denken dat het toestel voorgangers heeft gehad, maar ik heb het bij de One M-lijn nooit begrepen. Waarom begonnen met een random 7?

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 7 november 2015 14:05]

De HTC one (m7) is het 7e android vlaggenschip van htc en had de code naam m7. Toen de HTC one (m8) uitkwam hebben de meeste websites het achtervoegsel gebruikt om een verschil te maken. HTC wilt graag de ''one'' naam hebben en (mx) om het jaar aan te duiden. Je kan het vergelijken met de BMW M series.

[Reactie gewijzigd door tweakerjunior op 7 november 2015 15:40]

De HTC one (m7) is het 7e android vlaggenschip van htc en had de code naam m7. Toen de HTC one (m8) uitkwam hebben de meeste websites het achtervoegsel gebruikt om een verschil te maken. HTC wilt graag de ''one'' naam hebben en (mx) om het jaar aan te duiden. Je kan het vergelijken met de BMW M series.
Klopt, daarnaast heb je ook nog een One Max en een One Mini, dus ik kan me goed voorstellen dat de gemiddelde consument inmiddels duizelt van al die 'One' modellen. Het zou op zich geen probleem zijn, maar er zit onderling flink wat verschil qua prijsrange, desgin en specficaties. De ene One 9 is de andere niet en wat voegt de M10 hier nog aan toe? Qua marketing heeft HTC nog een lange weg te gaan.
Thanks! Handig om te weten.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Van mij hadden ze hem gewoon HTC Five mogen noemen. Gelijk bij iedereen duidelijk waar de telefoon in de reeks valt.
Kijk! eindelijk die balk weg onderin. Mooi toestel.
Inderdaad, zo'n zwarte balk met knopjes vind ik echt zonde van een efficient scherm gebruik. Daar kan menig vormgever wel iets beters voor verzinnen.

Ik begrijp niet al zijn de knoppen on-display, dat ze deze altijd transparant houden, zoals op menig home-screen launchers. De tekst van de app scrolled er of achter door, of de kleur van de balk heeft een juiste overloop naar de app zelf.

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 7 november 2015 12:01]

Als gebruiker van de M8 stoor ik me absoluut niet aan de balk onderin. Sterker nog, daardoor zijn de knoppen onderin goed te bereiken, ook bij gebruik met een hand.
@LlabTooFeR heeft de meeste zaken ontkracht, toch vaak een betrouwbare bron wat betreft HTC.

"HTC One X9 rumours (1/2): Snapdragon 820 or MediaTek Helio X20 - Wrong 3GB or 4GB RAM - Wrong 32-128 GB ROM - Wrong 1440p screen - Wrong"

"HTC One X9 rumours (2/2): 23MP rear camera - Wrong 4UP front camera - Correct 3500 mAh battery - Wrong"

"HTC E56 (One X9) targeted Q1 2016 Device will be positioned lower than HTC One A9 It will be released ~2-3 months before flagship "M10""

[Reactie gewijzigd door SPOXYWOXY op 9 november 2015 13:34]

Meuh het zal ook eens niet te mooi lijken om waar te zijn...
evleaks:
https://twitter.com/evleaks/status/663773665180459008

@stagueve All wrong. E56 sports a Mediatek SoC & 5.5" FHD display. Memory is just 2GB/16GB, camera 13MP/4UP (OIS), w/ a 3000mAh battery.
Zit hier een fullframe (of op zijn minst een APS-C) sensor in of zo ?
Anders ga je het niet redden. Afgezien daarvan maken diffractielimieten het met die kleine lensjes al onmogelijk om daadwerkelijk 23 megapixels af te beelden.

Oftewel 23MP == 23 Marketing Pixels.
Ik hoop dat dit de Sony sensor is die in de Xperia Z5 zit. Hopelijk ook met IOS en goede camera algoritmes...
Ik denk niet dat je IOS bedoelt ;) .
Oh joepie, dit ziet er veelbelovend uit! Als dit waar is, is er eindelijk weer een goed toestel van HTC, mťt boomsound maar zonder die extreem irritante en spuuglelijke onscreen knoppen!
Onscreen knoppen zijn niets dan lelijk en irritant.

Als ik t bericht goed begrijp zal er echter geen SD kaart slot zijn, dat js wel erg jammer.
Maar over t algemeen ziet dit er erg goed uit, zou best eens kunnen dat ik dan snel weer van Apple naar HTC overstap. Handsdown de beste features, software en behuizingen in de industrie. :)

Had liever een 12 of 16MP ultrapixel cam gezien, though. Maarja, kan niet alles hebben. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 7 november 2015 17:02]

Hoe kun je een ultrapixel cam hebben met 12 of 16mpix? De pixels zijn dan voor het sensoroppervlak te klein, terwijl het concept ultrapixel juist bedoeld is om grotere individuele pixels te hebben op het sensoroppervlak om de signal-to-noise ratio beter te hebben t.o.v. kleinere pixels.
Daarbij...heb je echt een SD-kaart slot nodig als je telefoon met 64 of 128GB uitgerust gaat zijn?
Ik ben juist blij dat HTC nu weer eens met een goeie telefoon lijkt te komen. Boomsound is toch een uniek HTC-feature dat ik graag zie terugkeren. Overigens, ik maak me meer zorgen dat ze zo'n bout scherm gebruiken zoals bij de One M9. Dat van de One X en One M8 was toch echt een subliem scherm (qua helderheid en contrast, maar ook qua kleuraccuraatheid).
12MP moet prima haalbaar zijn. :)
Ze hadden ze vorig jaar al liggen van 8MP, maar omdat iedereen tegenwoordig helemaal hitsig wordt van een groot aantal MP, ipv de beste prestaties, zijn ze overstag gegaan en hebben ze het UP concept weggedaan en gedegradeerd naar selfie cam... Doodzonde.

En ja, een SD kaart slot is gewoon superieur :)
Sneller kaartje? Prima! Gewoon erin doen.
Je wil geen gezeik met drivers en rare HTC software die je lastig valt? Prima, stop t kaartje in je PC.
Je wil een nieuwe telefoon die al je data heeft? zet je kaartje over!
Toestel kapot? No worries, al je data staat nog op t kaartje!
Je gaat weg en wilt heel erg veel 4K videos schieten? Halverwege je kaartje even wisselen en je kunt weer doorfilmen!

En ga zo maar door. De voordelen van SD kaartjes zijn eindeloos. :)
Mits je bereid bent eenmalig te investeren in een werkelijk goede kaart tenminste; sandisk extreme pro bijvoorbeeld.

Ik ben ook erg blij dat ze zo te zien eindelijk weer iets redelijks neerzetten, maar neemt niet weg dat er minpunten aan kleven... Al mot ik zeggen dat je daar dan wel eindelijk weer fysieke knoppen voor terug krijgt...
Doet me nogal denken aan de renders die circuleerden voor de release van de M9.
Inderdaad! http://www.androidauthori...9-renders-concept-586759/

Het ziet er heel belovend uit. Hopelijk zal dit dan de vervanger worden van mijn M8
23 megapixel zonder een echte lens zoals een camera die heeft....is grappig, maar meer ook niet. Gimmick.
Ten eerste, heb je al een exemplaar kunnen testen? Dan zijn we benieuwd naar de foto's.

Secundo, er zijn de afgelopen jaren al meerdere smartphones met hoge pixelcount gelanceerd en die bleken verbazend goed te presteren - de Nokia Pureview 808 als meest bekende. Met of zonder pixel binding technieken.

Tertio, lenzen op smartphone camera's zijn geslepen en vervaardigd met nog meer precisie dan een grote lens op je standaard DSLR. Moet ook wel, detail en scherpte moet doorgespeeld worden naar een heel kleine sensor, met heel kleine pixels. Een normale lens kan dit nooit klaarspelen.
De Nokia Pureview 808 had een (bijna) 1" sensor, waardoor de de pixeldichtheid kleiner was dan bij normale smartphones. Dit had als gevolg dat de lens uit de body stak. Als die plaatjes van de telefoon echt zijn, dan zie ik een zeer klein lensje op de achterkant die ook niet uitsteekt. Wat mij het idee geeft dat het om een standaard 1/3" of 1/2.3" sensor met een f/2.2 of f/2.4 lens gaat. Ik kan er iets naast zitten, maar niet veel. Dit heeft als gevolg dat de diffractie van de lens zorgt voor minder detail dan de 23MP sensor nodig heeft.
Het effect van de diffractie gaat volledig op in het wťl zichtbare effect van ruisonderdrukking en JPEG compressie. Je gaat nooit bij een kleine camera & lens module kunnen aanwijzen op een foto: kijk zie je hier, dat is diffractie.

Diffractie is feitelijke een non-issue bij smartphones. De ondermaatse prestaties van de kleine sensoren en de softwarematige verscherping en verbeteringen overschaduwen dit voorlopig nog helemaal.

Tenzij er natuurlijk slim gebruik wordt gemaakt van pixel binding zoals in de PureView en in Sony's sensoren en deze 23MP sensor omgezet wordt naar 8 ŗ 12 MP. Dan krijg je uiteraard - in theorie - scherpere plaatjes dan een "gewone" 10MP sensor in een smartphone en wordt diffractie weer een stuk teniet gedaan.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 8 november 2015 15:51]

Het effect van de diffractie gaat volledig op in het wťl zichtbare effect van ruisonderdrukking en JPEG compressie. Je gaat nooit bij een kleine camera & lens module kunnen aanwijzen op een foto: kijk zie je hier, dat is diffractie.
Tegenwoordig bieden een paar telefoonfabrikanten ook raw-ondersteuning op hun "cameratelefoons". Hiermee ben je dat stukje ruisreductie en jpg-compressie al kwijt (jpeg-compressie valt trouwens reuze mee). Als je vervolgens op de laagste native iso stand schiet ga je echt wel diffractie zien als de lens afgestopt zou kunnen worden. Maar daar zit het punt. Je kunt namelijk niet afstoppen met het diafragma op een telefooncamera. Er worden enkel ND-filters gebruikt om dat te simuleren. Bij deze telefoon wordt het een ander verhaal, want daarbij is zelfs wide-open het diafragma al te klein voor de pixeldichtheid.
Diffractie is feitelijke een non-issue bij smartphones. De ondermaatse prestaties van de kleine sensoren en de softwarematige verscherping en verbeteringen overschaduwen dit voorlopig nog helemaal.
Raw is de oplossing tegen dit alles. Je ziet trouwens wel diffractie bij diezelfde 1/2.3" sensoren in compactcamera's als ze ingezoomd worden en het diafragma kleiner wordt dan nodig.
Tenzij er natuurlijk slim gebruik wordt gemaakt van pixel binding zoals in de PureView en in Sony's sensoren en deze 23MP sensor omgezet wordt naar 8 ŗ 12 MP. Dan krijg je uiteraard - in theorie - scherpere plaatjes dan een "gewone" 10MP sensor in een smartphone en wordt diffractie weer een stuk teniet gedaan.
Diffractie kun je niet teniet doen. Je kunt hooguit de illusie van meer scherpte wekken. Wat eerder aan de hand is, is dat die gewone 10MP smartphonecamera al geen 10MP aan detail haalt (en dus de diffractielimiet al niet haalt met de gebruikte lens). De lenzen zijn hierbij dus cruciaal, iets waar we ook al jaren tegenaan lopen met onze systeemcamera's (al dan niet met spiegel).
Eindelijk die gigantische HTC-bezels weg! Misschien ga ik HTC ooit weer overwegen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True