Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

HP heeft een 8"-tablet aangekondigd die het bedrijf optioneel levert met een 10"-toetsenbord. De toetsenbordbehuizing heeft een uitsparing waarin de hele tablet past om het geheel zo makkelijk mee te kunnen nemen.

De tablet heeft een 8"-lcd met een resolutie van 1920x1200 pixels en draait op een Intel Atom x5-Z8300: een quadcore-Cherry Trail-processor met een maximale kloksnelheid van 1,4-1,8GHz. De HD Graphics-gpu draait maximaal op 500MHz. De soc heeft 2GB aan ddr3l-geheugen.

Het Windows 10-apparaat is 7,7mm dik en weegt rond de 360 gram. HP levert de tablet met een stylus, waarop een knop zit waarmee gebruikers Instant Note kunnen starten. Het toetsenbord heeft een travel van 1,5mm, evenveel als de toetsenborden van dure HP-laptops, zo claimt de fabrikant. HP claimt dat de tablet een accuduur heeft van iets meer dan zes uur.

De Envy 8 Note komt in november uit in Europa voor een prijs vanaf 599 euro. Dat is vermoedelijk met toetsenbord. In de Verenigde Staten is er een variant met een prijs van 329 dollar zonder toetsenbord, terwijl de variant met toetsenbord 429 dollar kost.

HP Envy 8 NoteHP Envy 8 Note

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Waarom is de europrijs altijd hoger?
In Europa zijn ze gekker.

Kunnen ze niet eens een keer normale PC USB-toetsenborden gewoon bruikbaar maken op dit soort hardware? Dan ben je tenminste klaar met een tientje. Niet dat ik dergelijke produkten zou kopen, maar het zou wel aardig zijn voor de klant.
In Europa zijn ze gekker.
Overigens is dit daadwerkelijk de reden. Regioprijzen zijn onder andere gebaseerd op de koopkracht in de regio. Indien de EU-koopkracht hoger is dan de US-koopkracht, ligt het voor de hand dat bedrijven extra marge in de EU willen pakken. (Het BTW-verhaal gaat voor deze tablet natuurlijk niet op, het verschil is gewoon veel te groot). Bijkomend zijn wellicht ook distibutie-/logistieke kosten, maar dan nog geeft HP een prijs waarvan hun marketingafdeling denkt dat de regio ervoor neer gaat leggen.

Helaas voor HP, hebben ze schijnbaar geen goede marketingafdeling (indien het EU-product gelijk is aan het US-product). De meerprijs voor de Surface 3 is gering en voor hetzelfde, of minder geld zijn er alternatieven. Deze tablet heeft gewoon geen doorslaggevende USP om dit bedrag te rechtvaardigen. Koopkracht of niet, in de EU is men nu eenmaal niet zó gek.

Kleine verduidelijking: Ik wil nergens beweren dat de EU-koopkracht daadwerkelijk hoger is dan die van de VS. Ik heb daar helemaal geen data voor. Ik geef het enkel als potentiële reden (wellicht dat de EU als "rijker" gezien wordt door US-marketing, Wie zal het zeggen....)

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 8 oktober 2015 01:04]

Maar het rare is dat de koopkracht helemaal niet zoveel hoger is in Europa. De inkomens (over de hele Eurozone) zijn lager dan de VS, de belastingen hoger, en (ik las het een tijdje terug, moet het artikel even opzoeken) Amerikanen geven ook nog eens een groter deel van hun (toch al hogere) besteedbare budget uit aan technologie gadgets. Ik bedoel, 42 procent van de verkochte telefoons zijn daar iPhones, dat zegt al heel veel over hoe veel geld men aan gadgets uitgeeft.

Ik vermoed eerder dat het aan de hogere distributiekosten, importheffingen, kosten voor lokalisatie (incl support) en de langere garantie van Europa ligt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 oktober 2015 20:14]

Natuurlijk is het verschil te groot voor BTW maar het draagt wel voor een groot deel mee aan het prijsverschil.
Want de prijzen in de VS worden vaak aangegeven excl BTW.
Op Windows apparaten werken PC USB-toetsenborden gewoon, maar dat is zo onhandig met die kabel. Dat is gewoon verkeerd. Persoonlijk vind ik deze wel tof, maar ook een "tof" prijskaartje.. http://www.microsoft.com/...iversal-foldable-keyboard
99 euro via Microsoft, 95 euro via Pricewatch. het blijven stevige prijzen. Het is jammer dat de eerste versie eerder in prijs stijgt dan daalt...
Ja maar dat werkt wel ineens voor iPad, iPod, iPhone, Windows (Mobile/Phone) en Android.
bij de meeste tablets is een USB otg kabeltje genoeg om een PC USB toetsenbord werkend te krijgen.
bij een aantal budget tablets en goede windows tablets (surface serie bijvoorbeeld, ik geloof zelfs de RT modellen) kan je er meteen een usb toetsenbordje in prikken.

wel heb je een paar voordelen bij bijpassende/bijgeleverde toetsenborden.

het ontwerp past meestal bij de tablet.
ze kunnen meestal ook als scherm bescherming dienen.
ze werken via een dock connector, en nemen dus geen poort in beslag en leveren soms zelfs extra poorten.
ze bevatten soms ook een extra batterij of zelfs extra opslag of verwerkings kracht.
In antwoord op: "Waarom is de europrijs altijd hoger? ":

Vanwege de "concurrentiebescherming" in de EU, dwz. er wordt importheffing geheven op producten uit concurrerende landen. Vanuit Amerika voor electronics iets van 21%. Dan nog 6% douanerechten, 21% BTW, transport.

Komt er zo maar 50% bovenop de US Dollar prijs. Welkom in de EU ;)

(Alsof er serieuze concurrenten in de EU zijn die tablets produceren.... Ik ken alleen maar DELL die groot in de EU produceert, maar ook die moet importheffing betalen voor de onderdelen.)

[Reactie gewijzigd door wjn op 7 oktober 2015 18:49]

Het is ook niet zozeer ter bescherming van Europese bedrijven, maar importheffingen zijn voor de overheid een hele makkelijke "onzichtbare" belasting, weinig mensen die daarvoor de straat opgaan. Natuurlijk wordt alles duurder, maar niemand legt het directe verband.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 oktober 2015 20:16]

Amerikaanse prijzen zijn zonder BTW omdat dat in elke staat verschillend kan zijn.
Omdat de dollarprijzen zonder VAT (BTW) worden vermeld. Die verschillen namelijk per staat. Onze europrijzen zijn inclusief BTW. Daarnaast wordt er ook koersrisico ingecalculeerd anders zou de prijs elke dag anders zijn.
Volgens mij is $520 omgerekend ¤461,85
Dat is een foute berekening. Jij doet x1,1247 terwijl je x0.8899 moet doen. Je doet nu dollar x dollar prijs.
Hoewel het er lelijker uitziet, is het typen op een 10" toetsenbord wel veel fijner dan op een crappy veel te klein 8" toetsenbord :P

Leuke specs, maar ook redelijk aan de prijs.
Ik vind dat prijs verschil wel heel erg groot..

$429 = ¤380 (ex btw) en ¤460 inc btw. En dan is ¤599 wel heel erg veel meer. Voor dat verschil kun je naar Amerika vliegen...
Jup, en met die prijs zal de tablet in Europa ook niet echt verkocht worden (waarom zou je immers dan niet voor de meer premium Surface 3 gaan).

380 ex. zou evt voor bedrijven die een krachtige kleine tablet nodig hebben nog wel te verantwoorden zijn, maar 600 is echt te veel voor zowel bedrijven als consumenten.
Surface heeft een groter scherm en ook nog eens snellere processor, een (atom)X7.
Vraag me af wat HP hier mee wil bereiken, of het moet zo zijn dat dat MS onder de prijs verkoopt. Het laatste is twijfelachtig omdat de atom zelf een schijntje kost.
Na Dell weer een update en nu HP ben ik wel weer blij dat er 8inch windows tablets komen. Ik blijf 8,x het beste formaat vinden en windows het favo tablet systeem, maar de huidige tablets in die scherm marge zijn het allemaal net niet. Trage Atoms met maar 1gb ram, en maar de vraag of je kan updaten naar W10 zonder bios ongijn uit te halen. Ik hoop dat tweakers dan ook weer een leuke vergelijking gaat doen net zoals een tijdje terug met alle 8inch W10 tablets van toen.
Kijk eens naar de Chuwi Hi8
1920*1200 scherm, 2GB, Windows 10
Kost ¤90 ofzo
Wat voor OS komt erop? Ik neem aan Windows 10 zo te zien op de screens...?

Van HP site:

"The HP ENVY 8 Note combines the portability of a Windows 10 optimized tablet with a nearly full-size premium keyboard that doubles as a protective case for the tablet."

[Reactie gewijzigd door Doubt op 7 oktober 2015 15:25]

"een toetsenbord dat de grootte heeft van een 10"-tablet."

Oftewel een toetsenbord van 10"...
lijkt erop dat ze de bezel niet meetellen bij de tablet zelf, maar wel bij het optionele toetsenbord. Ergens een beetje misleidend

beter kijken naar de plaatjes is het motto: toetsenbord is gewoon groter dan de tablet. Beetje raar, op die manier maken ze er min of meer expliciet een cradle / docking van ipv een 2-1 systeem.

[Reactie gewijzigd door polthemol op 7 oktober 2015 15:23]

Als ik het plaatje bekijk dan zie je toch dat het toetsenbord uitsteekt tov het scherm.
ik vind het dus niet mis dat ze de 2 maten opgeven.
vandaar ook gecorrigeerd al ;) Maar ik vvind het wel een vreemde ontwerpkeuze. Ben een liefhebber van praktisch ontwerp en dat is dit niet bepaald op deze manier.
leg het anders nog eens uit ik begrijp het nog niet :D
"een toetsenbord dat de grootte heeft van een 10"-tablet."

Oftewel een toetsenbord van 10"...
Nee, het toetsenbord is groter dan 10". Dat zie je slecht op de foto bij dit artikel.

Zie deze links.
HP Envy Note 8: Mini Tablet Meets Full Keyboard
HP fills Surface Mini void with Envy 8 Note

Ik ben niet zo'n fan van dit soort oplossingen.
Ook bedroevend trage SoC, ze zouden beter hun duopoly opblazen en op ARM overschakelen (zoals Apple van plan is, ook voor desktop OSX)
Probleem alleen, er is op het moment geen ARM chip die (qua cpu in elk geval) sneller is dan die Atom. Die van Apple zit er dicht bij, maar ja - die verkopen niet aan de concurrent.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 oktober 2015 20:19]

Wacht even, $430 == ¤599 WAT DE NEUQ!?

Voorheen was het zo dat de prijs in Dollar gelijk was aan de prijs in euro. Dit was al niet rechtvaardig omdat de euro een hele tijd stevig boven de dollar heeft gestaan (voor zover ik me kan herinneren iig).

Op het moment van spreken is ¤1 $--> 1,1247 waard.

http://www.wisselkoers.nl/euro

Tóch besluit men dat de Europeanen maar meer moeten gaan betalen.

Ik kan werkelijk niet begrijpen waarom. Ik vond het al onterecht maar nu begint het echt van de zotte te worden :(
$430 is zonder btw, want BTW is per staat anders is de VS

Bij 21% btw is de prijs dus $520. $520*1,1247 = ¤584,84.

Uiteindelijk dus ¤15 euro verschil, op ¤600. Dat is 2,5%. Laten we dat dan op transport gooien? (Minder makkelijk om te varen van China naar West-Europa dan naar Amerika)

Uiteindelijk is het logisch.


Slecht verhaal dit, mijn excuses

[Reactie gewijzigd door DeEchteKwartel op 8 oktober 2015 09:03]