Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

HP heeft de Pavilion x2 aangekondigd: een 2-in-1-apparaat dat met een usb-c-aansluiting met usb 2.0-snelheden is uitgerust. Het gaat om een instapmodel met een Atom-quadcore. Daarnaast brengt HP nieuwe laptops in de Envy-serie uit.

De hybride moet opgeladen worden via de usb-c-poort, die opvallend genoeg volgens HP de datadoorvoersnelheid van usb 2.0 biedt: 480Mbit/s. Daarnaast is een reguliere usb 2.0-poort aanwezig. De Pavilion x2 heeft een 10,2"-touchscreen dat losgekoppeld kan worden. Het tabletdeel weegt bijna 600 gram; samen met het toetsenbord komt het gewicht op 1,12 kilo uit. Aan de voorzijde zitten twee luidsprekers, die in samenwerking met B&O ontwikkeld zijn. HP levert het model in combinatie met een Atom-quadcore van de Bay Trail-generatie en 32GB opslaggeheugen.

HP Envy x2 2015

Tegelijkertijd brengt HP nieuwe Envy-laptops uit. Het gaat om 14"-, 15,6"- en 17,3"-modellen, waarmee het bedrijf zich op de back-to-school-periode richt. De modellen komen in verschillende configuraties uit, zoals met Core i5's en Core i7's. De 15,6"-laptops komen daarnaast met AMD FX- en A10-chips beschikbaar. Wat gpu betreft komen er modellen met AMD Radeon R7- en R6-kaarten, en met Nvidia GeForce 940M- en 950M-graphics.

De HP Pavilion x2 komt in juli naar Nederland en heeft een adviesprijs van 299 euro. De HP Envy 15,6"-laptop komt deze maand voor een vanafprijs van 1299 euro en de 17,3"-Envy komt eveneens in juni voor een adviesprijs vanaf 1299 euro. De 14"-Envy komt hier niet uit.

HP Envy 14" 2015

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Ik vind echt dat USB-C gebruikt mocht worden met alleen maar ingangen die USB 3.1 aankunnen en ook nog 100 watt kunnen leveren. Niet dat het nodig is, maar om verwarring tegen te gaan.
Ze houden zich gewoon aan de standaard:
USB Type-C is not USB 3.1

USB Type-C is not USB Power Delivery

If a product features USB Type-C it does not necessarily support USB Power Delivery and/or USB 3.1
Mja, geen beste standaard dus. Tenminste 3.0 was wel handig geweest voor apparaten die normaal gesproken als host worden gezien.
Het fijne van de standaard op deze manier is dat oudere chips die nog geen usb3 ondersteunen (die zijn er nog zat in gebruik) wel al een USB-C aansluiting kunnen krijgen in nieuwe apparaten. Hierdoor heb je wel al de aansluitingsstandaard.

Hier ben ik alleen maar voorstander van.
Ik snap waar je van komt.
Echter vind ik het belangrijker dat we nu zsm overgaan naar USB-C.

'Pak even een USB-stickje'
Die quote alleen al, hoor je vaak zat. Waarom is die nu belangrijk?
Omdat het voor gros van de computer-gebruikers helemaal niet zo heel belangrijk is, of het vakantie filmpje nu in een paar seconden, of een kleine minuut op dat stickie staan.
Het belangrijke is, dat het stickie erin gaat.

Nogmaals, ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Maar ik heb liever een USB-C aanslutiing, waar in de toekomst mijn USB-C stickie in past, maar de overdracht wat trager is.. dan dat ik met een USB stickie aan kom, die gewoon niet in mijn laptop kan.
Alle bestanden nemen in grootte toe. Dat 4K-vakantiefilmpje gaat in de toekomst echt veel fijner met de snelheid van USB 3.1 over en weer. Laat staan een back-up van honderden gigabytes. Daarnaast is de USB-C cht een grote ergonomische verbetering.
Ergens ben ik het met je eens, aan de andere kant vrees ik dat sommige varianten dan geen USB C gebruiken zodat de snelheid niet omhoog hoeft. In zon geval blijft de rommelige situatie met betrekking tot adapters voortbestaan en gaan we langzamer over naar USB C. Ik denk dat we eerst naar USB C moeten en dan minimumsnelheden moeten eisen. Overigens heb je wel gelijk over de filmpjes en dus de wenselijkheid voor hogere data transfer rates, Ik heb laatst 1,33 uur gefilmd met mijn iPhone 6, die film is 5,9 GB groot. Deze film wilde ik verspreiden naar wat collega's sommige via USB stick, er op zetten kostte ongeveer een kwartier geloof ik. Nu probeer ik het via Google Drive, maar ik ben al een heel etmaal aan het uploaden (mijn uploadsnelheid is zon 50 kB/s |:( ), misschien moet ik binnenkort toch maar van ADSL naar kabel overstappen.
Zeker handing wanneer je niet genoeg usb poorten in je front panel van je desktop heb zitten en je het er ff blind moet in stoppen. Tis altijd lastig om te weten welke kant ie er nu in mot 8)7
Daar ben ik het totaal niet mee eens, Doe mij maar een USB-C connector op mijn telefoon bijvoorbeeld! breekt minder gauw af, is met beide kanten erin te steken. Allemaal toch stukke beter dan micro-usb?

Daarnaast zou je dus op je telefoon (die allemaal nu ook usb-c gaan krijgen) een 10Gbit verbinding moeten hebben? Zo drijf je de kosten om usb-c te implementeren alleen maar omhoog en zul je ook geen goedkope telefoons met usb-c krijgen en blijven die micro-usb houden

[Reactie gewijzigd door tijmenvn op 18 juni 2015 15:10]

Op mobieltjes kun je inderdaad een uitzondering maken. Maar voor laptops, monitoren en desktops wil ik liever wel gewoon een 'volledige' usb-c.
Ook niet helemaal mee eens, kijk bijvoorbeeld eens naar de T100 serie van ASUS.
Deze is bedoeld om een zo goed mogelijk laptop hybride voor een zo laag mogelijke prijs te maken. USB 3.1 is en zal nog wel even niet goedkoop zijn om te implementeren. Dus zal ook deze connector het niet naar dit soort laptop maken.
Inderdaad. Ik hoop dat USB-C snel goedkoper wordt, zn multifunctionale poort is wel super handig.

[Reactie gewijzigd door ictboy op 18 juni 2015 16:08]

Dit was ook Apples overweging om niet de micro-usb aansluiting te gebruiken. Nu kan een iPhone op een Lightning connector staan en die je er ook op twee manieren in kan steken. USB C is in die zin ook een prachtige opvolger! Schiet maar op met de verspreiding :*)

Je telefoon hoeft met USB C echter niet een 10 Gbit/s verbinding te krijgen. Dat blijkt juist uit bovenstaand artikel. Samsung gebruikt echter al USB 3.0 (op de note in ieder geval geloof ik). Wat mij betreft is dit dan juist ook een misser van die Lightning connector van Apple, deze is gewoon gebaseerd op USB2.0. Apple zegt zelf dat een kabel niet echt belangrijk meer is, alles kan draadloos, maar mijn filmpjes worden niet draadloos in iCloud gezet. Die moet ik dus gewoon bedraad synchroniseren met mijn mac. Een uur film is 4 GB, dus met USB2.0 kost dat behoorlijk wat tijd.
ja 3.0 op de note 3, op de note 4 hebben ze dat achterwege gelaten...

maar je sd kaart eruit halen en die in je laptop stoppen rechtstreeks op een usb 3.0 lezer en je hebt met 100Mb/s je schijf zo overgezet.
alle 1200 foto's 39 filmpjes en weet ik veel hoeveel muziek in 3 minuten. dat gaat helaas niet zo snel met de kabel van note 4.
gelukkig zijn de hoesjes geintregeerd in de achterkant tegenwoordig dus als ik van hoesje wissel maak ik een backup van mijn sd kaart. (ook beter want android is/was nogal vervelend met opslaan op sd)
Ehh, behalve speciale adapters en usb hubs zal er helemaal niets zijn dat 100 watt zal kunnen leveren.Ter vergelijking, de oplader van een laptop kan ongeveer 100Watt leveren, en kijk hoe groot / zwaar zo'n ding is. Het is gewoon fysiek niet mogelijk voor een telefoon of laptop om zoveel vermogen te leveren, en ook voor een deskop PC betwijfel ik of het mogelijk gaat zijn om zoveel vermogen over het moederbord naar alle USB poorten te laten lopen.

Dat is ook precies waarom de 'klasses' van oplaadstroom/spanning zijn uitgevonden. Als je een apparaat aan een ander apparaat hangt wat minder vermogen kan leveren zal hij langzamer opladen. Hang je hem aan een oplader (met dezelfde connector) zal hij sneller kunnen opladen. En het is wl handig als een USB-C poort in een telefoon genoeg vermogen kan leveren voor bijvoorbeeld een USB-stick, maar dat hij 100Watt kan leveren kun je echt niet verwachten. :P

[Reactie gewijzigd door Shadow op 18 juni 2015 15:11]

Waarom zou dat niet mogelijk zijn, ze kunnen met het ontwerp hier toch gewoon rekening mee houden?
Omdat het gewoon fysiek niet mogelijk is voor een accu in een telefoon om zoveel vermogen te leveren... Daarnaast is die 100Watt gespecificeerd bij 20 Volt, waardoor er dus dingen als step-up converters nodig zijn (in een laptop / telefoon is nergens 20 volt aanwezig..) en andere serieuze power-electronics. Ongeveer de stuff die in de oplader van je laptop zit, en heb je ooit gekeken hoe groot/zwaar zo'n ding is? En dat wil je pr USB poort? (want dat is wat je vraagt, het equivalent van een laptop lader per USB poort...)

Als je dus 100Watt per poort specificeerd, sluit je per definitie telefoons / tablets / laptops uit van het gebruik van USB-C. Daarentegen zou het wl realistisch en handig zijn als een telefoon bijvoorbeeld 10Watt maximaal (5V, 2A) kan leveren om bijvoorbeeld een USB stick rechtsreeks van stroom te kunnen voorzien.

[Reactie gewijzigd door Shadow op 18 juni 2015 15:20]

Precies, ik heb een multimeter gehad op mijn werk waarmee je loop-powered instrumenten kon voeden. De multimeter moest dan 24V genereren uit 6V (4x AA batterijen).
Waarbij de multimeter normaal 250 uur met een setje AA batterijen deed werd de tijd ingekort tot 8 10 uur als je loop powered instrumenten ging voeden. Die instrumenten werken normaal dus op een beschikbare stroom van 4mA (4-20mA loop).
Ik reageerde puur op het volgende stukje
en ook voor een deskop PC betwijfel ik of het mogelijk gaat zijn om zoveel vermogen over het moederbord naar alle USB poorten te laten lopen.
Ik denk dat er straks wel moederborden komen die dit ondersteunen, dan heb je slechts 1 USB-C kabel nodig om je monitor te voeden en te voorzien van beeld. Eventueel zou je ook je laptop (en smartphones/tables op een lagere energieklasse) kunnen opladen.
Ook bij de vormfactor van gewone usb2.0 verbindingen waren niet alle usb-verbindingen een powered usb verbinding.

Werken met kleurtjes lijkt mij ook een logische optie voor usb-C
Zoals o.a. nepgangster zegt: als het maar allemaal past en zonder gedoe werkt.

Zoals hierboven al aangegeven gaat het voor het gros van de apparaten niet mogelijk zijn zoveel stroom te leveren.

Daarnaast zullen er ook meer dan genoeg zijn die zelfs wanneer ze aan de 3.1 spec voldoen die bandbreedte niet kunnen vullen en ook niet kunnen verwerken wanneer het zo snel aangeleverd wordt.

Als we doen wat jij wilt mag USB-C eigenlijk alleen maar gebruikt worden op PC's die waarschijnlijk een extra stroomkabeltje naar de USB poorten hebben, terwijl een telefoon of een hub of een camera etc. juist ook baat hebben bij adoptie van deze standaard.
Is USB Type-C the Same as USB 3.1?
No. USB Type-C cables and ports may used for USB 3.1, but, depending on the host controller and devices, may only be compatible with USB 2.0 or USB 3.0. The MacBook spec sheet says its USB Type-C port is USB 3.1 (gen 1) compatible.

bron (een blog, maar leuk artikel om te lezen): USB BLOG
Ik neem aan dat je op een gegeven moment ook usb 4.0 krijgt. En dat je daar wel met usb-c je 3.0 stickie op kan aansluiten.
Dan nog liever dat het wat langer duurt dan dat het gewoon niet gaat.
Wel raar om een laptop met 2.0 snelheid -c uit te rusten. Is direct bij uitkomst verouderd.
Tjah dat is nou typisch de PC wereld.

Zelfs de floppy drive aansluitingen zijn pas recentelijk uitgefaseerd.

Men gaat zo lang mogelijk door met legacy standaarden in plaats van er gewoon een punt achter te zetten.
Dit is een plaatje van de USB poorten (voor de genteresseerde).
Ik had me wat anders voorgesteld bij de titel van dit topic. Dacht dat het een traditionele USB (type A) aansluiting was waar je ook een type-C in kon prikken. Zeg maar een soort combinatiestekker. Zoiets had je ook met USB + eSATA.

https://cdn.tinkertry.com...tap/800px-Esatap_port.jpg
Kortom HP bezuinigd door wel een nieuwe aansluiting te maken maar deze via dezelfde controller te laten lopen als de reguliere USB 2.0 aansluiting.

Doe dan niets.....
In plaats van een proprietaire stekker te gebruiken voor de voeding, die je nergens anders voor kunt gebruiken, gebruikt HP de USB-c stekker, zodat je niet alleen stroom krijgt, maar k een extra USB aansluiting die compatble is met de toekomstige standaard.

HP gaat dus gewoon lekker met de tijd meer, zonder het gelijk t duur te maken. Alleen maar voordelen, geen nadelen.
tja, of ik dit nou op mijn laptop zou willen hebben...

Wat wil ik graag een USB-C connector op mijn mobiel.
Vaak genoeg gehad dat mijn mobiel aan het opladen was en perongeluk van de tafel af viel, BOEM connector in mijn mobiel kapot.
Hopen dat er in de loop van de tijd genoeg mobiels uitkomen met een USB-c connector.

Zou voor velen een groot voordeel zijn om oplaadproblemen te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door pdg-domination op 18 juni 2015 15:47]

Ik had liever gezien dat de USB-C connector en aansluiting er net zo hadden uitgezien als de lightning connector van Apple.

De aansluiting in het notebook/de telefoon is alsnog erg kwetsbaar met dat dunne stripje met de connectoren in de aansluiting.

Jammer, gemiste kans.
Opzich een leuk apparaatje, die convertible. Maar staat of valt op de afwerking van het geheel en dat kunnen we niet zien op een fototje.

Maar waarom USB-C? Die tabletdingen hebben zo'n kleine accu dat een gewone micro-usb aansluiting net zo goed had gewerkt. En dan kan je gewoon breed beschikbare kabels en adapters gebruiken. Vooral omdat je voor een hoognodige 2e usb-poort nu een peperdure converter moet kopen, in plaats van een 70-cent kostend verloopstekkertje.
Een gewone micro USB aansluiting kan maximaal 1.8A stroom leveren.

Dat is bij lange na niet genoeg om bv een tablet op te laden, daarom heeft Apple de lightning connector op de markt gebracht die deze beperking niet had.
Juist niet, de accu van mijn Nexus 7 is al zo groot dat de 10 watt (5V, 2A) adapter er uren en uren over doet om hem vol te laden.
Klopt, die afwerking kan je niet zien. Het is niet eens een fotootje maar een render zo te zien. Ik wacht de eerste reviews wel af.
Dit gaat zoveel verwarring opleveren voor mensen die de specificatielijst van een device niet doorlezen voordat ze het kopen 8)7 .
Kan je als persoon met IT kennis weer eens goed ouderwets denigrerend doen tegenover mensen die er wat minder verstand van hebben :D ;) .
Die X2 is natuurlijk wel een heel kekke computer voor iedereen die kinderen heeft. Enige jammere is wellicht het geringe RAM geheugen. Had er 4 GB in gedaan en die dingen zouden niet aan te slepen zijn geweest.

Toevoeging

Zag eerst zonet dat het scherm wel een heel matige resolutie heeft: 1280x800 :'(

Dat maakt hem direct weer minder je van het.

[Reactie gewijzigd door repeP op 19 juni 2015 11:18]

Dan weet je wat je kunt verwachten bij een dergelijke poort. Op deze manier blijf je oude technieken houden die niet de nieuwe randapparatuur kunnen ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Rexus op 18 juni 2015 16:30]

Op deze manier blijf je oude technieken houden die niet de nieuwe randapparatuur kunnen ondersteunen
Integendeel! Door usb-c te gebruiken, i.p.v. een normale stroom adapter, zorgt HP er juist voor dat de nieuwe stekker snel standaard wordt.

Dat deze nog op de oude snelheid werkt, is in 99% van de gevallen totaal niet interessant. NB: het gaat hier om een Atom met 32GB opslag... Niet bepaald een snelheids monster waarbij je perse USB-3.1 snelheden verwacht op nodig hebt.
En wat is hiervan het nut? Zoals ik het zie is het een nieuwe auto maken met het uiterlijk van een Nissan Leaf, vervolgens aankondigen dat hij 0% uitstoot heeft en er maar een verbrandingsmotor van een fiat panda in stoppen. Dit lijkt me vrij nutteloos.

Off topic, waarom -1?
-1 omdat je alleen maar 'waarom?' zegt en er niet een hele zin van maakt. Ik moet nu terug naar het artikel om uit te zoeken wat je precies wilt weten. Dat maakt je vraag niet alleen onduidelijk maar het kan ook een negatieve indruk van jou geven. Toch is de vraag die je stelt helemaal niet slecht.

Wat ze inderdaad doen is een oud product in een nieuwe verpakking stoppen. Echter combineren ze wel 2 producten in die ene verpakking: laden en data. De verpakking zelf heeft ook een functie, compatible met USB-C connectoren die de toekomst lijken te hebben.

Jou verwijzing snap ik overigens niet, een Leaf met een verbrandingsmotor heeft niet 0% uitstoot en is in die zin een verbetering dat je verder kan rijden (niet beperkt bent tot alleen je elektrische aandrijving). Of bedoek je dat die pandmotor niet zou werken? In dat geval klopt het dat die auto dan onzin is. Echter zegt USB C iets over de vorm van de aansluiting en de functie, de snelheid staat hier los van. Een BMW i8 is ook razend snel toch lijkt de aandrijving (en het verbruik) meer op die van een Prius dan op die van een BMW M3 ofzo. Zo zie je maar dat dingen niet altijd iets met elkaar te maken hebben ondanks dat dat misschien wel zo lijkt. O en wat je ook misschien ziet is dat een Prius in veel opzichten ook qua vorm op een i8 lijkt. Dat komt omdat een lage luchtweerstand zowel voor hard rijden als voor zuinig rijden nuttig is. USB C is een specificatie voor de connector, de kabels die je aan de connectoren verbindt staan daar los van, voor USB 3 snelheden moet je meer aders gebruiken dan voor USB 2 snelheden. Ook de controller is complexer en duurder. Om dus terug te komen op je vraag: 'waarom': dit is gewoon kostenbesparing van HP.

[Reactie gewijzigd door klonic op 19 juni 2015 07:29]