Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Microsoft kiest Ubuntu op zijn Azure-platform om zijn eerste Linux-clouddienst aan te bieden. Het op Hadoop gebaseerde HDInsight gaat draaien op Ubuntu en Hortonworks. Microsoft zegt dat zijn doel is big data naar de massa te brengen.

HDInsight is Microsofts Hadoop-dienst voor analyse van big data, dat op Azure draait en nu dus ook op Ubuntu als software-as-a-service werkt. Met de maandag officieel aangekondigde samenwerking tussen Canonical en Microsoft moet het makkelijker worden voor klanten om zowel Linux als Windows binnen bedrijfsomgevingen te gebruiken, afhankelijk van het type werk. Beide bedrijven geven aan dat op deze manier een gezamenlijk doel van 'hybride cloud-computing' makkelijker gemaakt moet worden.

Volgens de Linux-in-the-Cloud-afdeling van Microsoft draait tegenwoordig al meer dan 20 procent van de virtuele machines op Azure op Linux. Daarnaast zijn al meer dan duizend Linux-images via VM Depot uitgerold. De samenwerking tussen Microsoft en Canonical loopt als public preview sinds de Strata + Hadoop World-conferentie van februari. Ubuntu Hortonworks Microsoft

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Goed dat Microsoft dit toelaat. Ik hoor goede dingen over Azure en MS is gewoon een slim en innovaief bedrijf. Ik zie de flames al komen over, zie je windows kan het niet alleen met Windows, wrong... ze maken het steeds makkelijker voor veel mensen!
...tbh, ergens viel ik net wel beetje van mijn bureau stoel af;
- vorige week aankoniding van microsoft dat ze komen met (eigen..) Linux build
- nu samenwerking met Canonical
- afgelopen jaar diverse. opensource toepassingen beschikbaar gestelt
- wordt upstream code aangeleverd (en dus niet alleen nemen)


Micosoft (eva) zien in, dat je samen meer bereikt dan alles in-house en achter gesloten deuren uitvoert. Langzaam bij beetje wordt open-source steeds serieuzer genomen. Vele hebben nog altijd de perceptie dat iets wat gratis/open is... niet goed kan zijn.

//edit; volgens mij zijn er ook al jaar gesprekken gaande met (linux) kernel ontwikkelaars voor uitrol Office, maar sinds introductie van web-apps weinig meer van vernomen.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 29 september 2015 11:02]

De nieuwe CEO van MS stuurt het bedrijf dan ook hele andere kanten op dan dat Steve Ballmer en Bill Gates dat deden. Daar was de cultuur heel erg van vooral zelf doen en gesloten software, om juist die goed te verkopen.

Tegenwoordig is alles veel opener (niet alleen qua broncode) en worden dus zaken als dit mogelijk. Ik vind het mooi om te zien hoe MS aan het veranderen is en ik denk, dat MS er goed aan doet om dat vooral door te zetten.

Enkel closed source software aanbieden zou het bedrijf uiteindelijk ook de nek om gedaan hebben, dus ontwikkelingen als deze, kan ik alleen maar toejuichen.

Overigens is al langer dan deze en de aankonding van hun eigen Linux OS niet het eerste wat MS via Azure aanbiedt op basis van Linux, in Azure zijn al een aantal distributies beschikbaar, alleen zit daar geen samenwerking met MS in, wat bij deze en hun eigen Linux distributie natuurlijk wel het geval is. Hopelijk komt laatst genoemde ook als download beschikbaar, ik wil wel eens zien hoe zij hun Linux OS zouden opzetten.
De wijziging van richting is echt niet alleen aan de nieuwe CEO van MS toe te schrijven. Met Azure en .NET heeft MS al veel eerder een open houding aangenomen. De nieuwe CEO zet dat beleid natuurlijk wel flink door, en dat is zeker te prijzen.
.Net kon je moeilijk als open beschouwen. Ja, de basis had een open spec maar er zit nog zoveel geslotenheid rond dat het moeilijk is om het merendeel van .Net programmas zomaar naar een ander platform te brengen zonder in het vaarwater van licenties en copyright te komen.

Dat de wijziging al langer is ingezet zal ik niet ontkennen, maar ik heb het gevoel dat het de laatste tijd wel in een stroomversnelling is gekomen.
je kan nu de sourcecode van de compiler, de standard library en de runtime via github downloaden. Het is zeker in een stroomversnelling gekomen. je kan zelfs de runtime op linux werkend krijgen.
True, maar sinds de nieuwe CEO (naam even kwijt) kun je wel zien dat er overduidelijk steeds meer die kant op gegaan wordt, waar dat met Steve en Bill niet echt zichtbaar was, op de voorbeelden die je noemde na, daar is het eigenlijk mee begonnen, imo.
Steve Balmer verdient hier de credits want het is al heel lang dat Azure een plarform is van Microsoft waar je Linux servers op kan huren. Ook onder Steve Balmer was dit mogelijk. Hyper-V drivers en intergratie zijn al vrijwel vanaf het begin van Hyper-V aan Linux toegevoegd.

Ja, het klopt dat dit beleid door Satya Nadella wordt voortgezet maar het is begonnen met Steve Ballmer. Ik heb wel het idee dat het tempo waarin dit soort zaken worden opgepakt is verhoogd met de komst van Satya Nadella maar nogmaals veel van de zaken die nu naar buiten worden gebracht zijn gestart door Steve Ballmer. Denk daarbij aan het hele Azure concept. Het is Steve Balmer geweest die massaal heeft ingezet op deze cloud dienst.
@ bijna alle vorige reacties:
Satya Nadella (huidige CEO) was voorheen opperbaas van het Cloud en Enterprise gebeuren. Onder andere omdat zijn strategie zo goed uitpakte is hij in zijn huidige rol terecht gekomen. Als CEO is zijn visie alleen maar verder en verder verspreid door het bedrijf.
De wijziging van richting is echt niet alleen aan de nieuwe CEO van MS toe te schrijven. Met Azure en .NET heeft MS al veel eerder een open houding aangenomen.
Dat is dus juist aan de nieuwe CEO toe te schrijven ;)
Waar dacht je dat Satya Nadella hiervoor was? Juist: Executive Vice President of Microsoft's Cloud and Enterprise group. Daar valt Azure onder.
Zijn achtergrond ligt ook in de servers, online services en advertising. Ideaal in deze tijden voor een softwarebedrijf.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 29 september 2015 13:03]

Ah, ja je hebt gelijk. Ik had in mijn hoofd zitten dat hij daarvoor bij Nokia zat.
Stephen Elop was ook in de race, maar viel af.
Die nieuwe CEO heeft alleen opgepakt wat al liep.
Deze ontwikkelingen komen niet uit de lucht vallen, daar is Microsoft al veel langer mee bezig, ook in de tijd van Ballmer.
Hij heeft niks opgepakt. HIj heeft zijn eigen visie als VP van Cloud doorgezet als CEO van Microsoft.
Dikke side-note;

open-source betekent echt niet dat er geen geld op kan worden verdient.
Je wil een eco-systeem creŽeren waarbij jouw OS een flinke hap van de taart heeft, en dat doe je door het zoveel mogelijk gratis te verstrekken.

Had je vroeger 1 PC in een huis, tegenwoordig meerdere mobieltje, tablets, laptop/PC. De kans dat hier extra diensten uit zullen voortvloeien is aanzienlijk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Freebie_marketing
Misschien wel onder het principe if you can't beat them, join them :)

Het blijft toch een speler welke je serieus moet nemen natuurlijk. Als je hiermee je "assortiment" producten kan uitbreiden met al bestaande oplossingen dan is dat toch hartstikke mooi. Ze kopen ten slotte nog steeds jouw producten, maar kunnen de installaties draaien die ze willen.
Offtopic: Microsoft Linux was in 2003 al onofficieel aangekondigd toch :+ Bron: http://www.mslinux.org/
Grin, vooral de artikelen over Microsoft invading Cuba en Microsoft makes a Monkey Colony on Mars doem het hem :-)
En als historische voetnoot: Microsoft had van 1980 tot en met 1989 een eigen Unix-variant, genaamd Xenix. Dat was gebaseerd op System V van AT&T/Bell Labs, en lang was Microsoft de grootste verkoper van Unix.

Onlangs werd ik er ook weer aan herinnerd dat Microsoft de maker van het OS was achter MSX - De hobbycomputer-standaard als antwoord op de Commodore 64.
Ik hoor goede dingen over Azure...
P.S. Nog meer goede dingen wellicht vanavond, 18:00u AzureCon https://azure.microsoft.com/en-us/azurecon/
Ik ken bedrijven die Oracle 'in the cloud' draaien bij Azure. ;)
Dus jij zou als bedrijf er niet alles aan doen om winst te maken ? Want winst maken betekent innovatief bezig zijn, ondanks dat sommige bedrijven flink geld aan je verdienen is er een ander nog niet zo innovatief geweest om hetzelfde maar goedkoper en net zo goed te doen.
Ik zou alles doen om winst te maken, maar dat betekent niet dat ik innovatief ben. "Vernieuwend" is niet hetzelfde als "winstgevend".
Stilstand is achteruitgang dus vernieuwing is wat je ten alle tijden doet, al is het maar minimaal.
Maar waarom Canonical? Waarom geen Red Hat?

Canonical: AppArmor development
Red Hat: SELinux development
Canonical: MIR development
Red Hat: Wayland development
Canonical: Unity (GNOME theme on steroids)
Red Hat: GNOME development
Canoncial: OpenStack packaging
Red Hat: OpenStack development en packaging
Canonical: Packages overnemen van Debian Testing
Red Hat: Packaged alles zelf + development
Canonical: upstart (in het verleden)
Red Hat: systemd

Ga zo maar door... Ik snap niet echt waarom iemand Łberhaupt voor Canonical kiest. No flame war intended, gewoon een observatie.

[Reactie gewijzigd door AquaL1te op 29 september 2015 12:53]

Populariteit. Ubuntu is wijder verspreid dan RHEL.
En het lijkt er op dat Mint het vandaag nog beter doet. Your point? Kijk je naar Canonical als bedrijf versus RH als bedrijf dan valt Canonical gewoon in het niets, komt nog niet tot aan de enkels. Door de Linux gemeenschap worden ze ook steeds vaker de rug toegekeerd omdat ze te vaak, onder valse voorwendselen, hun eigen alternatieven hebben ontwikkels (zoals MIR) om dan te proberen die door hun populariteit als distro tot standaard te laten evolueren ( wat zelden lukt).
Vraagje: is het niet juist de bedoeling in de Linux-wereld dat je zelf een alternatief schrijft en de markt laat beslissen?
Maar niet in enterprise omgevingen. Ook heeft Red Hat veel banden met vendors, Red Hat kernels zijn vaak net iets beter afgestemd op enterprise hardware. janbaarda heeft wel een punt, sommige cloud implementaties zijn eenvoudiger in Ubuntu.
Misschien dat Cononical de meest commerciŽle is van de grote Linux distributies. Ze hebben zichzelf al een keer zowat verkocht aan Amazon.com en het verbaasd mij niet dat zij als eerste distro op Azure aanwezig zijn. Zowel Microsoft als Cononical verdienen hier aan.
Dat klinkt cynisch, maar Linux heeft wel degelijk een partij met commerciŽle interesses nodig als tegengewicht voor de fragmentatie en we-doen-wat-we-willen-itis van de Linux-community. Een marktgerichte partner die Linux kan opblinken en adverteren is wellicht een conditio sine qua non om een doorbraak te forceren buiten de IT-sector.
Die partij bestaat al jaren en noemt gewoon Red Hat, ook Novell heeft met SuSE linux al jaren een stevige linux naam in handen. Bijde bedrijven kunnen heel wat meer gewicht in de schaal gooien dan Canonical dat het vooral moet hebben van een grote aanhang bij thuisgebruikers. Canonical maakt ook al jarenlang verlies en zal dus zeker niet zomaar veel geld kunnen steken in het opblinken en adverteren van Linux.
"Buiten de IT-sector". Dat Linux populair is bij het soort toepassingen waarvoor je naar Red Hat kijkt, ligt voor de hand. Maar bij de privťgebruiker zal het jaar van Linux op de desktop pas komen wanneer enkele bedrijven hun schouders eronder zetten.

Valve kan gamers vanop Windows richting Linux sturen, maar voor casualcore pc-gebruikers (Photoshop, professionals met Office, enz) is Canonical de enige partij die de naald kan doen bewegen.

Het is dat of met zijn allen naar Apple wanneer de ondersteuning voor Win7 op zijn einde loopt, dus hoop ik stiekem wel dat Canonical erin slaagt op zijn minst een Linux-versie van kleppers als de Adobe CC gedaan te krijgen.
het jaar van Linux op de desktop
Ik hoor 2001 roepen, Ze willen hun SuSe 6.4 terug, om tegen XP (zonder SP's) te concurreren.
Novell?? Was stervende en de naam is opgeheven.
Dat klopt niet ;-) Canonical is niet aan de beurs genoteerd, Red Hat wel en heeft flink meer winst dan hun.
Canonical is in vergelijking met RH een dwerg, een partij die amper meespeeld. Daarentegen staan ze wel weer dicht bij MS met bepaalde filosofieŽn. Zo nemen ze veel werk zelf in hand (unity, MIR, upstart, ...) en willen ze gebruikers een zo eenvoudig mogelijke ervaring geven.

Canonical en MS lijkt mij persoonlijk wel een logischere samenwerking dan RH. Met RH zou MS direct de grootste speler in de Linux wereld een hand helpen terwijl ze met Canonical nu net de concurentie kunnen aanwakkeren in diezelfde wereld.
Mogelijk een kosten plaatje? wij draaien hier ook enkele Linux servers met RHEL en de licentie / Support kosten daarvan zijn hoger dan die van een Windows 2012 R2 std server licentie met SA over een afschrijf periode van 3-5 jaar. Zie hier de prijzen van RHEL: https://www.redhat.com/wapps/store/catalog.html

Nu zal MS uiteraard deze prijzen niet hoeven te betalen bij bulk aanschaf echter mogelijk dat Canonical hetzelfde / bijna hetzelfde kan bieden tegen een flink lager tarief dan dat MS bij Red Hat kan krijgen.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 29 september 2015 11:16]

TCO tussen Linux en Windows is altijd zeer moeilijk om te vergelijken. Niet alleen is de licentiepolitiek bij MS niet altijd even eenvoudig, het hangt er ook van af hoe en waar je de ondersteuning vandaan haalt.

Ik denk niet dat Canonical zo maar ineens een grote klant aan zou kunnen om te helpen met ondersteuning. Daar is het bedrijf te klein voor. Ik denk dat MS gewoon de keuze heeft gemaakt om RH niet nog groter te maken dan het al is.
Ik denk niet dat Canonical zo maar ineens een grote klant aan zou kunnen om te helpen met ondersteuning. Daar is het bedrijf te klein voor. I
Google en Wikipedia zijn al wereldwijde klanten, dus.........
Je vergeet nog de LXC en juju ontwikkelingen binnen de Ubuntu community. Hiermee worden cloud implementaties aanzienlijk vereenvoudigd.
Linux heeft....gewonnen!?

Oke, op virtualisatiegebied dan. Maar het is zoals eerder al besproken op JB tijdens Techsnap; Linux is een systeem wat op virtualisatie al een groot niveau van customisability en schaalbaarheid heeft met een goede reputatie en een goed support level dus ik sta er niet echt van te kijken dat Microsoft ervoor kiest.

Ik zie het ook meer als een win-win situatie voor zowel Microsoft als Canonical. Waarom zou Microsoft het wiel opnieuw moeten uitvinden als er al een goed platform is?
Voor Canonical is dit een mooie extra spotlight op hen en erkenning van de kwaliteit van hun service en platform. Beide partijen zullen er ook geld aan verdienen en dus kunnen groeien hierdoor.
Hoezo heeft Linux gewonnen? HDInsight draait ook gewoon op Windows en nu kun je dus kiezen. Het gaat erom dat eerst een groep mensen geen gebruik hiervan konden maken omdat ze linux based zijn en nu kan dat wel. Het is niet zo dat Microsoft nu hun bestaande stack vervangen door alleen linux.
Het is erkenning van Microsoft dat Linux als O.S. steeds sterker is geworden en het de moeite waard is om er meer software voor te ontwikkelen, ook op commercieel niveau.

/edit; er is overigens wel een gat gekomen. Oracle is een beetje in ongenade aan het komen als virtualisatiepartij. Dit na een niet-zo-handige blog van een topman en het kleine feitje dat ze nu patchen maar niet meer vrijgeven wat voor securitygaten er zijn gepatched alleen dat er is gepatched.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 29 september 2015 11:07]

Ach, twintig jaar geleden voegde Microsoft ook al UNIX toe aan Windows NT omdat de markt daar om vroeg.
Ach, 35 jaar geleden was Microsoft gewoon 1 van de belangrijkste Unix leveranciers met Xenix.

En zoals je in jouw eigen link kunt terugvinden hebben ze het UNIX subsystem enkel toegevoegd om de nodige certificatie vanuit de overheid te kunnen krijgen en was het zeker niet uit goodwill om zomaar POSIX compliant te zijn.
Precies, maar dat is ook waarom ze nu Linux ondersteunen - niet uit goodwill maar uit commerciele noodzaak.
Het is erkenning van Microsoft dat Linux als O.S. steeds sterker is geworden en het de moeite waard is om er meer software voor te ontwikkelen, ook op commercieel niveau.
Dit is simpelweg de markt verbreden en zeker geen erkenning in sterkte, het geeft veel meer aan dat MS als bedrijf de laatste jaren het beleid op een positieve manier aan het veranderen is door veel meer open te staan voor 'de concurrent' ipv pogingen om ze te vermorzelen. Microsoft biedt een goede dienst aan en wil dit aan meer platformen aanbieden dan alleen het eigen. Op desktops heeft Linux nog steeds qua marktaandeel niet veel in te brengen qua volume, maar de overige OS markten is het al sinds jaar een dag een sterke speler en daar speelt MS nu op in en daar past Azure heel goed tussen.
Het is meer dat onder het nieuwe management deze projecten niet zondermeer afgeschoten worden. Zo heb ik begrepen dat de mensen van Windows PowerShell al 3x eerder een SSH server implementatie hebben gemaakt/voorgesteld, maar dat dat steeds van hogerhand geblokkeerd werd.
Ik verwacht dat zelf ook wel. Dezze nieuwe manier van zaken positief benaderen is waarschijnlijk het werk van Satya Nadella die een geheel andere denkwijze heeft ten opzichte van Steve Balmer.

Steve was een agressor wat betreft maketing die heel erg op monopolie deed hangen. Dit kan wellicht ook wel komen door zijn sterke band met Bill Gates die zelf in zijn glorietijd aan de top van microsoft ook heel erg op marktdominantie hing (o.a. de 3 e's).

Satya is daarentegen een stuk openen. Hij begrijpt dat er alternatieve routes zijn om te lopen en dat het verstandiger is om soms met concurrenten mee te spelen en zo in andere richtingen te groeien.
'Wat' heeft linux precies gewonnen? Was er een wedstrijd dan?
Meh, hoe "open" of "eerlijk" is Canonical eigenlijk? Als je kijkt naar de besluitvoering omtrent Wayland/Mir, Gnome/Unity, het feit dat het onzettend moeilijk is om Launchpad zelf op je server te draaien, de standaardinstelling dat Amazon jouw zoekresultaten te zien krijgt. Bedrijfsregistratie in belastingsparadijseiland Man.

Wat dat betreft net zo'n onfris verleden als Microsoft.
Dat van Amazon is sinds 15.04 geloof ik niet meer aan de orde. En tja, Canonical probeert ook winst te maken, er is gebleken dat dit een foute manier was.
Dat was alleen met Unity, niet met andere desktop systemen.
Daarbij was het makkelijk uit te zetten.......
Microsoft zal wel moeten anders missen ze op termijn de boot.
Linux is het meest gebruikte OS ter wereld en groeit nog steeds aan populariteit.
Meest gebruikte? Linux? Misschien als je Android mee neemt....
Meest gebruikte? Linux? Misschien als je Android mee neemt....
Wat denk je van alle set-up boxen voor digitale TV, route planners, enz.
Als je dat meer rekent wel, maar in hoeverre is het allemaal Linux. Hoe veel miljoenen systemen draaien er geen Linux, maar hebben wel een kernel, auto software, embedded controllers, software in de wasmachine, plc systemen, ieder huishouden heeft meer niet Linux/Windows OS'en dan wel, alleen al de simpele huistelefoon, geen Linux of Windows, controller firmware op devices zoals harddisks, SSD's, webcams. Alles waar een processor of microcontroller in zit is wel een OS. Kortom, het is niet echt te bepalen of Linux daadwerkelijk bijna overal op staat.
Meest gebruikte? Linux?

Ja, Linux is het meest gebruikte os. Ook wanneer je Android niet meetelt.
De meeste platte tv's draaien Linux, evenals de meeste huis-tuin-keuken routers.
Veel navigatiesystemen draaien Linux, enz. enz.
Windows is op alle fronten goed bezig. Door dit soort samenwerkingen aan te gaan kan het nog lang aan de top blijven en misschien nog wel de andere cloud boeren voorbij schieten (AWS, Google).
Ik denk persoonlijk dat ze Google al wel voorbij zijn. Niet dat Google slechte producten levert, maar de adoptie blijft toch wel sterk achter bij zowel AWS als Azure. Zie ook dit artikel.

Of ze AWS voorbij kunnen betwijfel ik. AWS weet inmiddels dermate stabiele groei in omzet en innovatie te generen dat dit een hele lastige wordt. Zo lang ze maar competatief blijven, dat is denk ik het belangrijkste. We winnen niets bij 1 vendor van die grote.

[Reactie gewijzigd door Alex op 29 september 2015 11:35]

Is dit misschien de eerste stap op weg naar de ideale Internet wereld ?
Dat we over X met zowel een Linux based als Windows apparaat de zelfde diensten kunnen gaan gebruiken? Dat het voor een bedrijf mogelijk is om met beide systemen een goed netwerk kunnen opzetten zonder compatibiliteit problemen ?
Microsoft zegt dat zijn doel is big data naar de massa te brengen.
Ik denk eerder dat het moet zijn "Microsoft zegt dat zijn doel is om 'massa's big data' naar Microsoft te brengen. See what I did there ? O-)

Maar even serieus; het is wel goed om te zien dat Ubuntu wordt gekozen voor HDinsight. Wat bij betreft is dat een van de meest gebruiksvriendelijke en stabiele distro's die er momenteel zijn.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 29 september 2015 12:01]

Hoop dat het nu duidelijker voor je is, kan er ook een tekening van maken _/-\o_
Windows kan geen kritiek hebben, Microsoft wel

MICROSOFT heeft weer een ingang gevonden om zich in Ubuntu te mengen

Windows kan geen ingang gevonden hebben, Microsoft wel

Voorwaar ik zeg je nu al, dat MICROSOFT daar geld in gaat pompen, en later dit zal misbruiken _/-\o_ ...

[Reactie gewijzigd door Jeroen hofman op 7 oktober 2015 16:20]

Vreselijk offtopic, maar ik moest bij het HortonWorks logo meteen denken aan Horton hears a Who?
Toeval dat daar Olifanten in zitten? :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True