Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties
Submitter: mrc4nl

Tamron brengt eind september twee nieuwe objectieven met vaste brandpuntsafstand uit: de SP 35mm f/1.8 Di VC USD en SP 45mm f/1.8 Di VC USD. Beide objectieven zijn geschikt voor zowel fullframe- als aps-c-camera's.

De Japanse fabrikant is vooral bekend van zoomobjectieven en komt voor het eerst in lange tijd met nieuwe primes. Beide objectieven vallen onder de SP-lijn en worden gemaakt voor Nikon F-, Canon EF- en Sony A-mount en zijn met uitzondering van de Sony voorzien van beeldstabilisatie, wat door Tamron Vibration Compensation genoemd wordt. Het is nog niet bekend hoeveel stops de beeldstabilisatie zou kunnen compenseren. De objectieven zijn voorzien van een stille USD-focusmotor en een vochtbestendige constructie.

Het 35mm f/1.8 objectief bestaat uit een circulair diafragma met negen lamellen, 10 lenselementen in negen groepen. Het objectief heeft een filtermaat van 67mm en een minimale focusafstand van 20 centimeter. De Canon-versie weegt met 480 gram 30 gram meer dan de Nikon-versie. Het is nog onbekend hoe zwaar de Sony-versie is.

De 45mm f/1.8 is iets groter en bestaat uit tien lenselementen in acht groepen. De minimale afstand waarop een object zich mag bevinden om er op te kunnen scherpstellen is 29 centimeter. Net als de 35mm is ook deze lens voorzien van negen diafragmalamellen, een minimale diafragmaopening van f/16 en 67mm filtermaat.

Op moment van schrijven waren er nog geen prijzen bekend.

tamron 35 en 45mmtamron 35 en 45mmtamron 35 en 45mm

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Als aanvulling op het artikel voor de onwetenden onder ons:

De sony heeft geen beeldstabilisatie omdat dit in de camera zelf is ingebouwd. Voordeel hiervan is, is dat je elke lens erop kunt schroeven (met bijv adapters oid) terwijl de stabilisatie behouden blijft.

Verder zijn dit prima lenzen om in te stappen. Zeker weten goedkoper als bijv de A-merken. Schat zelf dat de prijs zo rond de 150,- zal zijn.
IS in de body heeft voordelen, maar ook nadelen. Zo werkt het een stuk minder goed met telelenzen, waar IS juist het meeste waarde toevoegt.

https://photographylife.c...s-in-camera-stabilization
dan noem je ook een artikel van 2012. Zoals in de comments van het artikel zelf staat, sindsdien is de in-body stabilisatie stappen vooruit gegaan.

Bijvoorbeeld, de in-body stab. van mijn Sony SLT-A65 was toen al een tijdje standaard, maar sinds de A6000 / A7 serie (en misschien iets ervoor, ben niet super op de hoogte) zijn de in-body stabs gegaan naar 5-axis en preciezere metingen en zo, en zijn het geduchte concurrenten voor in-lens stab. (alhoewel er vast altijd wel een puntje voor en tegen valt te zeggen).

Ook voor systeem-camera's scheelt het een hoop dat de lenzen simpeler en kleiner kunnen zijn terwijl de body toch behoorlijke stabilisatie levert. Zijn echt grote sprongen in gemaakt in de afgelopen 2 tot 3 jaar, niet te snel zeggen dat het automatisch niet zo goed is als in-lens, you might be surprised. Maar zelfs de Sigma OS werkt beter dan het oude in-camera beestje van mijn Sony SLT-A65. Maar wat er in de A7 II serie zit zou ik geen probleem mee hebben om in-lens te moeten ruilen voor in-camera.
Als je veel aan het filmen bent kan het juist weer anders zijn misschien, geen ervaring mee.

Dat gezegd hebbende, het idee (wat Sigma ook doet) is om de versies voor Sony-A te maken zonder IS en ze dan voor dezelfde prijs neer te zetten vind ik nog steeds een beetje meh. Misschien omdat ze toch minder Sony A's verkopen (lijkt mij) dat dit het compenseert of zo?

soms is het leuk te hebben, soms is het een top-idee (zoals wat het doet voor oudere jaren-80 Minolta lenzen bijvoorbeeld :)).
Bij een telelens moet de uitzwaai van de sensor gewoon erg groot worden om te corrigeren, dat is gewoon fysiek niet zo eenvoudig haalbaar om dit snel en accuraat te doen. Vandaar dat het in-body minder goed werkt voor telelenzen, maar voor groothoek het heel goed kan werken.
Dat de Sony variant net zo duur is, is economisch prima verklaarbaar... Al die varianten zijn uiteindelijk allemaal hetzelfde ontwerp. En dat is mét stabilisatie gedaan... De variant zonder is daardoor de uitzondering, waarbij je een aparte productielijn zou moeten inzetten. Dat is altijd kostbaar, vooral als het om een relatief kleine productie gaat. Om het zo economisch mogelijk te maken, wil je zo weinig mogelijk verschillen in productie lijn. Dus bijvoorbeeld alleen de actuator vervangen door een vast onderdeel, en voor de rest alles hetzelfde houden. En dan zijn de productiekosten dus nauwelijks verschillend.

Sowieso zal een groot deel van de kosten van de lens, niet de daadwerkelijk productie kosten zijn, maar het terugverdienen van de investering in ontwerp, en investering in het bouwen van de productielijn.
Ik denk dat die prijs behoorlijk optimistisch is. ;)

Het zijn SP lenzen, dus de meer 'professionele' lenzen van Tamron. En ze zijn fullframe.
Normaal hebben toch SP lenzen een gouden ring of zijn ze daar vanaf gegaan?
Die gouden ring was meer iets van Nikon (of een rode bij Canon) Bij Tamron had bijna iedere lens een gouden randje. Waarom deze dat dan niet hebben...? Alles mag wat strakker en gestroomlijnder zeker, hun directe concurrent Sigma doet het ook zonder en levert gelijkaardig design vind ik.

Persoonlijk vind ik het er visueel dan ook wel mooi uit zien, maar de kwaliteit van het glas is natuurlijk het belangrijkste. Ben benieuwd of ze voor prijs/kwaliteit gaan ofdat deze lenzen moeten dienen als concurrentie van de Sigma 'Art' lijn.
Was mij ook al opgevallen...
De stijl doet me eerlijk gezegd behoorlijk denken aan de nieuwe Sigma-layout (zie de Art-primes)
Ze lijken wat mij betreft een beetje de richting van de Sigma Art lenzen op gegaan te zijn... Matte kleuren, switches ook gedraaid t.o.v. de barrel... Wel een mooie vooruitgang, hopen dat de IQ en bouwkwaliteit mee gegaan zijn.
Normaal hebben toch SP lenzen een gouden ring of zijn ze daar vanaf gegaan?
De Tamron 18-200mm van ¤150 heeft een gouden ring, en da's niet echt en topper! Alhoewel, voor z'n prijs valt hij zeker niet tegen, de prijs/kwaliteit verhouding zit wel goed.
Gouden ring is weg. Ze hebben tegenwoordig deze kleur. Zie ook de Tamron 15-30 :)
Voor instappers met Nikons is het misschien de moeite om even te wachten wat de Yongnuo-lenzen gaan kosten: http://petapixel.com/2015...d-35mm-prime-lenses-soon/ (die voor Canon zijn al verkrijgbaar; 35mm f/2.0 voor rond de USD 100 en de 50mm f/1.8 zelfs voor rond de USD 60)

[Reactie gewijzigd door B.Schuimpje op 2 september 2015 17:05]

De yongnou zijn kopieën van canon lenzen waarvan het patent is afgelopen. Op zich niet slecht voor de prijs alleen geen stabilisatie en weinig innovatie.

Tamrom doet het op zich niet slecht. Heb een 24-70 2.8 vc lens die de helft van de prijs van een canon is die ook nog geen stabilisatie heeft.Ze zijn goed bezig bij tamron de laatste tijd.
Stabilisatie is minder en minder nodig naarmate de lichtgevoeligheid van sensoren beter wordt. Je hebt nu minder ruis in een even scherpe foto zonder stabilisatie dan een jaar of 5-8 geleden met. Bovendien niet je voor is ook maar toevallig een stilstaand object hebben; op 35mm kun je toch al tamelijk lange sluitertijden aanhouden zonder is. Het aantal situaties waarin je op een korte, lichtsterke prime nog echt iets hebt aan IS wordt m.i. inmiddels erg klein.

En goed glas blijft goed glas. Als ik sommige van die plaatjes uit reviews van die yongnuo's zie kan ik daar ook zonder veel innovatie nog wel even blij van worden :)
beide lenzen staan bij BH Photo Video voor 599 dollar genoemd.

optisch mag je aardig wat betere prestaties verwachten dan bijv. een canon 50mm 1.8

[Reactie gewijzigd door gratis_vodka op 2 september 2015 18:15]

De sony heeft geen beeldstabilisatie omdat dit in de camera zelf is ingebouwd. Voordeel hiervan is, is dat je elke lens erop kunt schroeven (met bijv adapters oid) terwijl de stabilisatie behouden blijft.
Toch zie je het voordeel niet terug in de prijzen van de Sony objectieven, terwijl die toch substantieel goedkoper zouden moeten zijn.
De prijs in de US zal rond de $ 599 liggen, zelfde prijs voor beide lenzen.

Ik lees al meerdere reacties dat het gebruik van materialen erg op de Art-line van Sigma lijkt. Ik snap dat Tamron dat doet want Sigma heeft mooie lenzen (zowel van binnen als van buiten) maar to be honest vind ik het ook een beetje flauw en dat ze niet erg hun 'eigen' signatuur neerzetten.

Tamron heeft enkele juweeltjes van lenzen gemaakt, maar over het algemeen moet ik zeggen dat ik nooit al te veel onder de indruk ben geweest van hun glas-werk of (na regelmatig gebruik) wiebelige zoom-constructie. Maar de prijs was daar ook altijd naar, veel voor weinig en waar voor je geld.

Natuurlijk heeft Tamron ook prima know-how in huis, dus ik vind het slim dat ze ook meer Pro-grade lenzen in de markt zetten. Benieuwd naar de prestaties.
De ingebouwde stabilisatie en wheather sealing zijn in ieder geval 2 unieke features die je niet snel vind in andere primes. Zeker s'avonds kan stabilisatie een uitkomst zijn om toch nog scherpe foto's te maken, zonder je camera op statief te moeten zetten.
Met de huidige goede high-ISO resultaten is het zelden dat je stabilisatie nodig hebt. Vergeet niet dat stabilisatie alleen maar werkt voor statische onderwerpen. Voor bijv. concertopnames heb je er niets aan.
Ik zou zeggen, wees blij dat de keuze er is. Hoge ISO-waarden zijn ook niet in alle situaties gewenst, en dan kan stabilisatie weer een oplossing bieden.
Opmerkelijk dan dat Nikon bij haar VR de mogelijkheid heeft ingebouwd om panning te stabiliseren.
Het is juist handig voor concert fotografie, want je eigen gewroet wordt opgeheven.
Nikon claimt dat haar VR technologie niet werkt op primes die sneller zijn dan f/2. Dat deze op f1.8 werkt is al erg verbazingwekkend.
Dat is natuurlijk marketingpraat. Voor stabilisatie moet een lenzengroep vrij bewegen. Er bestaat geen limiet, Wel is het moeilijker op f1.8 omdat de lenzengroep groter is dan op f2.8, maar technisch het kan prima. En er zijn zelfs gestabiliseerde f1.2 lenzen ;)

Zoals de pricewatch: Panasonic Leica DG Nocticron 42.5mm / F1.2 ASPH. / Power O.I.S.
Hoe het stabiliseren werkt is niet interessant-dat weet ik ook wel-dat is niet het punt van mijn post. Het feit staat dat Nikon beweer(t)(de) dat hun VR technologie niet werkt/niet goed werkt op objectieven sneller dan f/2.

Je kan het noemen wat je wil, maar dat is makkelijk praten vanuit je luie stoel. En zo te zien heeft Nikon nog steeds geen f/1.8 of 1.4 objectieven met VR, dus dat statement is nog steeds valide. Je kan nu een heel epistel gaan schrijven waarom het wel of niet kan, en linken tot je 100 gram zwaar bent hier op aarde maar doe dat dan gelieve richting Nikon, het is hun statement.

Ik ga er vanuit dat als ze wel een f/1.8 of snellere VR objectief uitbrengen ze wel die technologie hebben. Lekker makkelijk.
Als de Sony versie dan ook nog goedkoper wordt, dan is het interessant, ik neem aan Sony FE en niet een Sony A mount? :)

Tevens: Op moment van schrijven waren er nog geen prijzen bekend. Zijn ze nu wel bekend dan? Of zijn de prijzen op moment van schrijven nog niet bekend ;)
Het gaat om de Sony A-mount. Het is niet duidelijk of er een FE-versie komt. Omdat dit om een ander productieproces vraagt vanwege de veel grotere afstand tussen en lens en sensor is dat op korte termijn de vraag. Met een adapter gaat het uiteraard wel passen en werken.
Ja, leuk die adapters, maar native FE vs. A-mount adapter autofocus is toch écht een ander verhaal.. :'(
De A mount is (nog) niet dood he ;) En ik gok dat ze even duur worden, net als alle lenzen waarbij de stabilisatie is uitgezet voor Sony (Sigma)
Imaging resource heeft al een review klaar met samples:
http://www.imaging-resour...p-affordable-prime-lenses
Je ziet in hun eerste praktijk test veel high res praktijkfoto's. en ze schrijven daarover
Foto van vrouw op straat: http://www.imaging-resour...R_Tamron35mm_1C6A6903.HTM

Shot with the 35mm at f/1.8, the result came out better than we deserved, and the level of detail is amazing. You can almost make out the names of her children (?) on the charms on her necklace. Really impressive, when you consider that it was shot with the lens absolutely wide open.

Where can you find detail like this at f/1.8 for under $600? Nowhere, that's where. These are some very, very impressive lenses!
Voor iets meer dan 400 euro tik je tegenwoordig al een Tamron 90mm 2.8 macro met VC op de kop. Dus ik verwacht dat deze nog wel iets goedkoper zullen worden. En als ze net zo scherp zijn als die 90mm macro, dan zijn dit zeer interessant lenzen.

Persoonlijk kan ik trouwens prima leven zonder IS / VC, zeker met die soort wide angles. Bij telelenzen kan het nog wel eens handig zijn. Maar wordt het echt te donker, moet je gewoon even je tripod uitklappen.... Universele VC voor al je lenzen en voor rond de 200 euro ben je al klaar :Y)
Zeul jij altijd je statief mee dan? De mijne ligt toch vooral thuis stof te verzamelen. Qua volume en gewicht vind ik een in de lens (of body) ingebouwde stabilisatie toch een stuk interessanter.

Het statief komt bij mij eigenlijk alleen uit de kast als ik macro-opnames wil maken, of als ik echt bewust het huis uit ga om avond- of nachtopnames te maken. Op dagtochten blijft het ding doorgaans toch echt thuis.
Affordable price point at $599,- volgens deze site: http://improvephotography...m-f1-8-first-impressions/

Dat is vergelijkbaar met prijs van een Canon 35mm f2.0 of een Samyang 35mm f1.4.
Op papier zijn dit 2 interessante objectieven en onderscheidend genoeg van Sigcanikony.
Naar mijn mening voegt VC veel toe aan foto -en video toepassingen.
Ik ben erg benieuwd naar de optische prestaties bij volle lensopening.
Als die goed zijn heb ik zeker belangstelling :P
Zeer uitgebreide info en een video interview met een testende fotograaf is te zien op:
https://transcontinenta.w...ieuw-tijdperk-in-imaging/
Hier staat een zeer uitgebreide test + vergelijkingen met de 35mm art en 35mm IS:

http://blog.krolop-gerst....m-45mm-f1-8-di-vc-usd-sp/

Ziet er indrukwekkend uit :)
Zie hier het tweede testverslag van fotografen Krolop & Gerst die met de nieuwe Tamron SP objectieven mochten werken tijdens een fashion shoot in IJsland. Een zeer uitgebreide review met talloze foto's en zelfs een paar raw files om te downloaden. Ook vergelijkt hij de Tamron SP 35 met de canon 35mm F/2.0 IS en de Sigma Art 35mm.
http://blog.krolop-gerst....m-f1-8-di-vc-usd-english/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True