Notificaties Chrome komen voorlopig niet naar Action Center Windows 10

Google is niet van plan om in de nabije toekomst notificaties van de Chrome-browser te sturen naar het Action Center in Windows 10, waar andere notificaties nu al heengaan. Volgens de ontwikkelaars zou het op dit moment te verwarrend zijn voor ontwikkelaars van extensies.

Een Chromium-developer laat weten dat het wel mogelijk is om deze functie opnieuw in overweging te nemen wanneer meer mensen gebruik maken van Windows 10. Op dit moment zou het verwarrend zijn voor ontwikkelaars van add-ons en websites als notificaties zich verschillend gedragen afhankelijk van het OS. Het Action Center in Windows 10 is de verzamelplaats voor alle notificaties die gebruikers krijgen. Waar dat in voorgaande Windows-versies een ballonnetje was dat rechtsonder verschijnt, toont Windows 10 een preview van de melding en daarna kunnen gebruikers het Action Center oproepen om alle meldingen, zowel van het besturingssysteem als van applicaties, in te zien.

Firefox heeft een dergelijke functie op dit moment niet, ook niet in bètaversie 41.0. Er is wel een add-on die die functionaliteit implementeert. Met de add-on worden de XUL alerts van de browser omgezet in Toast Notifications, die Windows 10 op zijn beurt in het Action Center plaatst. Andere browsers ondersteunen het Action Center ook niet op dit moment.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

27-08-2015 • 12:16

156 Linkedin

Submitter: rens-br

Reacties (156)

156
152
116
2
0
0
Wijzig sortering
Hier is de feature request te vinden voor deze functie met de reactie van het Chrominum def-team:
Thanks for the input and ideas! We've discussed this quite a bit and decided not to integrate with the system level notification at this time. It would create a weird state where Chrome behaves differently on Win 10 than on Win 7/8 and developers of extensions/websites wouldn't know what they design for. Maybe we can revisit it in a few years when most users are on Win 10 :)
Aan de reacties te lezen in dezelfde thread is niemand blij met de reactie, na alle reacties op dit bericht is het defteam met nog een reactie gekomen:
To be clear, this is not a matter of just piping notifications to the OS for free. All notification (systems) are not the same. Chrome notifications allow to take actions right from the notifications, they come directly from an extension/website, they can require active dismissal, and so on.

On Win 10, using the native notification system would mean that all notification could show briefly before disappearing but they could also not show, depending on a user setting. All notifications would show as coming from Chrome. They would not be actionable, and so on. As a developer, it makes quite a difference if I design something that allows users to take an action or something that merely informs them and whether it will be a pop up or a silent addition to the notification center.
Ik zelf had dit ook erg handig gevonden in combinatie met bijv. Whatsapp Web, ik heb daar nu een web-app van gemaakt en zou het erg mooi vinden als notificaties gewoon netjes binnen komen en blijven staan. Helaas kon ik hier ook geen plugin voor vinden.

De reactie slaat ook helemaal nergens op, dit omdat het precies hetzelfde werkt in windows 7,8.1 en 10. Waarschijnlijk willen de Chrome devs de moeite niet nemen, omdat ze dan hun 'eigen' notificatie systeem niet meer kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 27 augustus 2015 13:05]

Wat ik niet snap is... Ze willen het niet omdat het dan niet in alle OS'en hetzelfde is, maar ze vinden het vervolgens prima dat het binnen 1 OS niet allemaal op dezeflde plek binnen komt...

Uhh.. Wil je nou standardiseren of wil je het nou niet? Nu moet een gebruiker in het action center kijken en vervolgens ook nog in de Notificatie tool van Chrome... Dat is dan wel prima, en niet verwarrend... ?!?!?
Als je het vanuit het Chrome oogpunt bekijkt is dat niet verwarrend. Chrome werkt dan overal hetzelfde. Geen idee wat daar het practisch nut van is, aangezien een browser een verlengde is van een OS geen losstaand geheel.

Maar goed Google heeft er sowieso een handje van om alles wat met apps en Microsoft te maken heeft dwars te zitten. Als je bijvoorbeeld naar het hele Windows Phone en Youtube debakel kijkt.
Zou altijd OS integratie prefereren. Het word voor de gebruiker veel gekker als straks Chrome als enige het op een andere manier doet. Als het straks anders werkt dan bij mjin neefje zijn Chrome die graag Linux gebruikt zal me echt een worst wezen.
Ja dat heeft ook mijn voorkeur en aan deze reacties hier en de reacties bij de feature request, bij vele andere ook.

Als je het omdraait, moeten alle apps op Android een proberen. Allemaal het notificatiecentrum negeren en maar gewoon random pop-ups genereren. Ik vermoed dat Google er als de kippen bij is.
Inderdaad. IE11 op Windows 7 heeft om een of andere reden Windows 8-scrollbalken. Dat is echt oerlelijk, want alleen IE heeft dat.
Het grote probleem, wat ik begrijp, is dat het Win10 Notification Center heel erg gelimiteerd is en daardoor op verschillende OSen verschillende mogelijkheden geeft. Windows 8 notificaties zijn dan interactief, maar op Windows 10 helemaal niet.
De reactie slaat ook helemaal nergens op, dit omdat het precies hetzelfde werkt in windows 7,8.1 en 10. Waarschijnlijk willen de Chrome devs de moeite niet nemen, omdat ze dan hun 'eigen' notificatie systeem niet meer kunnen gebruiken.
Nou nee... Het probleem zit hem er in dat het niet meer hetzelfde werkt "zoals in windows 7 en 8". Als je goed leest, dan zie je dat een notificatie niet automatisch verdwijnt, maar in een "notification bar" komt te staan zonder extra informatie op te slaan over de melding. In windows 7 + 8 kun je daar nog op klikken zodat de browser naar voren komt, op windows 10 is het gewoon een "melding" zonder mogelijkheid om actie hierop te ondernemen (zoals er op klikken). Het is zoiets als "tweet tweet, you got mail" en geen mogelijkheid om er op te klikken.

EDIT: Om het dan helemaal erg te maken, die "tweet tweet" komt volgens het OS van Chrome. Dus als je een rottige developer hebt (en die zijn er genoeg) dan zie je alleen dat je een notificatie hebt van Chrome met als melding "you got mail".

[Reactie gewijzigd door mr_seeker op 27 augustus 2015 13:42]

Yup, alleen is dat onzin. Notifications en Notification popups zijn in Windows 10 gewoon interactief. Je kan er op klikken, ze kunne knoppen hebben, en ze kunnen zeer gedetaileerde informatie geven.

Ik weet niet wat he Chrome devteam denk waar ze mee bezig zijn, maar de redenen die ze momenteel geven om het niet te implementeren zijn voor 90% onzin. Maja, dat ben ik wel ondertussen gewend van Google, tis niet de eerste keer dat ze Windows/Microsoft op een zijspoor zetten met onzin redenen.
Niet alleen dat ze knoppen hebben. Je kan ook een bericht antwoorden net als bij windows 10 mobile en dat is een geweldige functie. Dat je bijvoorbeeld tijdens het gamen indien nodig of dringend de bericht kunt beantwoorden. Los van dat kun je de notificaties per app in- uitschakekelen voor de mensen die bijvoorbeeld juist niet gestoord willen worden tijdens het gamen. Google doet weer zijn ding. Dont be evil..

Chrome ondersteunt tegenwoordig ook geen java meer, als ik het goed heb ook geen flash player of ze zijn bezig om de ondersteuning te stoppen. Dit allemaal zorgt ervoor dat wij op school packet tracer welke drwait op java niet meer kunnen gebruiken met google. Onze docenten raden nu chrome af hoewel ze daarvoor het adviseerden. Ik ben nu overgestapt naar firefox omdat Edge nog in zijn kinderschoenen zit en verder geoptimaliseerd moet worden.

[Reactie gewijzigd door zufzuf op 28 augustus 2015 03:08]

Wordt wel een beetje erg off-topic zo, maar Java en Flash ondersteuning zal op termijn uit alle browsers verdwijnen. Of wat Java betreft, kan ik beter zeggen NPAPI ondersteuning zal uit browsers verdwijnen en Java gebruikt NPAPI. http://superuser.com/ques...pport-mean-to-an-end-user

Interessant, Internet Explorer ondersteund het al niet meer sinds IE5.5, en ActiveX ondersteuning is verwijderd sinds Microsoft Edge.
A toast notification can contain text, and toast notifications on Windows can contain images, but secondary actions such as buttons are not supported. A toast can also play a system-defined sound when it displays. On Windows, a toast notification appears in the upper-right corner of your screen (top-left corner for right-to-left (RTL) languages). On Windows Phone 8.1, a toast notification appears at the top of the screen. Toast notifications can be activated, dismissed, or ignored by the user. When a user taps or clicks the notification, the associated app is launched and the user can expect that the resulting view is related to the content of the notification. It is the only mechanism by which one app can interrupt a user in another app.

A toast notification should be used only for information of high interest to the user, typically involving some form of user opt-in. Therefore, it is a good choice for incoming IM chat requests, and information that the user has opted to receive. However, it is extremely important that when you consider using a toast notification, you must realize that, due to its transient nature, or because of the user's settings, the user might never see it. Toast is designed to be used in combination with badges, tile notifications, and in-app UI to keep the user informed of events or items of interest in your app.
Source: https://msdn.microsoft.co...indows/apps/hh779727.aspx

Het probleem van Chrome is dat het een browser is en GEEN chat applicatie/spelletje/rotzooi. En ik denk niet dat je helemaal vrolijk wordt als je spotify open hebt staan en ze elke keer een berichtje sturen als er een nieuw nummer wordt gespeeld...

Het klinkt raar en conta-intuitief, maar hoe meer ik lees over "toast notifications" des te meer moet ik de Google developers gelijk geven: Je wilt niet continu berichtjes krijgen van websites, vooral niet van die berichtjes waar je eigenlijk geen interesse in hebt om continu weg te moeten klikken...
Windows 8 toast notifications zijn niet Windows 10 notifications. Windows 10 notifications hebben een stuk meer usability, waaronder knoppen die de browser ook kan gebruiken mochten ze het willen.

En wat heeft Spotify er mee te maken?

En ook, de Google devs hebben nooit iets gezegd over geen notificaties geven, alleen dat die van Windows 10 niet gedetaileerd genoeg zijn, anders zijn dan die van andere OSsen en niet de functionaliteit hebben die hun verwachten. Wat onzin is, met uitzondering van het anders zijn (ze zijn namelijk beter in verhouding met win 7 en 8.1)
Microsoft guidelines voor het sturen van een toast message:

https://msdn.microsoft.co...indows/apps/hh465391.aspx

Ik geef Spotify nu als voorbeeld, maar ik heb verschillende websites zoals Google Play (spotify alternatief) en Slack die "desktop notifications" sturen om mij een melding te geven (Google Play doet het elke keer als hij een nieuw nummer draait, Slack als iemand een nieuw berichtje stuurt). Die "notifications" komen omhoog, en verdwijnen automatisch na 5 sec.

Waar hier het probleem zit is dat je behavior A krijgt als je windows 8 draait, een notificatie als pop-up, maar als je windows 10 draait dit opeens verandert in een melding op een geheel andere lokatie (of helemaal geen melding afhankelijk van je instellingen). Leg dat maar eens uit aan je moeder die net snapt hoe windows 8 werkt (nadat ze jaren windows 98 heeft gebruikt).

Voorbeeld van hoe zo'n melding er uit komt te zien:
http://jsbin.com/ziwod/2/edit?html,js,output
Hmm, notificaties op windows 10 ondersteunen gewoon knoppen en invoervelden dus ze zijn zeker wel actionable. Ik denk dat google vooral graag iedereen in chrome wilt houden, en dan liever niet heel goed integreerd met windows.
Deze had gewoon in het stukje moeten staan, natuurlijk. Thanks. *doet edit*
Het is zeker belachelijk! ik heb momenteel het zelfde probleem, maar dan voor Mac OS X. In Mac OS X heb je ook een notification center, maar de ontwikkelaars van Google Chrome weigeren het om notificaties via de notification center te weergeven. Ze kiezen er voor om hun eigen notificatie systeem te gebruiken. Helaas kunnen wij als slimme techneuten hier weinig aan doen, omdat Google een macht positie heeft gekregen binnen de browser wereld, enorm veel jonge maar ook oudere mensen gebruiken Google Chrome en zullen dus niet overstappen. Dus stel dat we (techneuten) zullen overstappen, dan heeft dat totaal geen nut.
Technisch gewoon mogelijk: laat de gebruiker kiezen waar hij/zij de notificatie wil laten opduiken.

Revolutionair voorstel, ik weet het :+ ... Maar als Google de gebruiker ècht centraal wil stellen (zoals het voordoet) is dit helemaal niet zo'n gekke suggestie.

[Reactie gewijzigd door Edgarz op 27 augustus 2015 19:52]

Dus 75 miljoen gebruikers is nog te weinig gebruikers volgens de Chromium-developer?
https://twitter.com/satyanadella/status/636636519663468544
Ik verwacht dat over een jaartje alle (gangbare) browsers toch de notificaties daar heen sturen.
Met straks 75 miljoen Edge gebruikers en toekomstige ondersteuning van plug-ins, kan het snel afgelopen zijn met de Chrome browser.
Toch denk ik dat het Edge verhaal (als het wel succesvol blijkt) een staartje gaat krijgen. Windows 'misbruikt' immers de monopoliepositie weer en dat is niet goed, het lijkt mij dat de EU dit, terwijl Microsoft al eerder beboet is hiervoor, niet laat gaan.

Toch denk ik dat Chrome nog jarenlang zal bestaan. Immers de meeste mensen gebruiken Google en bij het installeren van Flash of moederbord drivers nota bene wordt Chrome ook vrolijk meegeleverd.

Gelukkig is er Firefox nog die niet op Chromium is gebaseerd en die ook niet door een grote multinational gemaakt wordt. Hiervoor was er ook nog Opera, maar sinds die over zijn gegaan naar een Chromium gebaseerde browser is het niet meer wat het geweest is.
Dat betwijfel ik. Chrome heeft op vele vlakken gelijke of grotere aandeel in de markt.
Klopt, maar dat is niet de markt waar naar gekeken zal worden. Edge wordt gebundeld met Windows 10, een desktop OS dat wel degelijk een monopoliepositie heeft. Dat is immers ook hoe de redenering is gegaan bij de boete die MS eerder heeft gekregen vanwege IE. Maar goed, we zijn nu een paar jaar verder, dus de vraag is of de browser markt nog steeds als gelijk gezien mag worden.
ja maar Internet Explorer had toch ook een groot aandeel, en dat is toch ook gekelderd door webkit based browsers.

en ik moet zeggen als ik moet kiezen tussen chrome en edge.
ga ik op dit moment voor edge.

die is op dit moment niet zo bloated, dat was chrome in het begin ook.
maar helaas die is fast en lean status vortaan kwijt.
Ze kunnen het keuze venster met browsers nog steeds tonen met ditmaal ook edge erin. Wat is er dan anders als met IE? Ze voldoen aan de regels van de EU dan toch?

Of bedoel je windows N, die was zonder de media player volgens mij.
Dat kunnen ze vast doen, maar ze doen het niet. Ik heb het in ieder geval niet voorbij zien komen na mijn Windows 10 installaties.
Maar het betreft een upgrade neem ik aan? In dat geval gaat de vlieger van het keuzescherm niet op, zelfs al doe je een volledig schone installatie. Immers, bij een upgrade blijft de standaard browser gehandhaafd, en bij een schone installatie maak je de actieve keuze al je geïnstalleerde programma's te verwijderen, en weet je dus ook dat je al die programma's weer zelf zal moeten installeren.
Als je echter een nieuwe pc met Windows 10 zou kopen, dan zou het browserkeuzescherm wel moeten verschijnen.
Niet geheel waar, aangezien ze twee opties (Edge en IE) bieden en daarnaast zelfs info geven dat je een andere browser kan proberen/downloaden. Volgens mij kun je ze niet aanpakken op het feit dat ze je hun nieuwe browser willen tonen. Daarnaast geef je zelf ook al aan dat Chrome wel via Adobe-pakketten wordt meegeleverd, waardoor ik mij afvraag hoe vaag die grens wel niet moet zijn dat dat wel kan.
Door de jaren heen is Netscape navigator / Firefox toch altijd mijn favo en meest gebrikte gebleven. Ik heb chrome een tijdje voor mijn webmail gebruikt omdat FF het niet goed weergaf.

CHrome heeft tegenwoordig weer iets in zich waardoor oudere systemen het nauwelijks gestart krijgen, duurt erg lang om te starten, soms wel 15 seconden.

[Reactie gewijzigd door Pmf1971 op 27 augustus 2015 14:47]

Ik denk dat Win10 gratis weggeven toch wel 1 van de meest briljante zetten zal zijn. Als zij over een jaar op honderden miljoenen gebruikers zitten dan kunnen developers niet meer om Windows heen.
Als zij over een jaar op honderden miljoenen gebruikers zitten dan kunnen developers niet meer om Windows heen.
Alsof dat ooit heeft gekund, Windows is dominant op de (desktop) sinds een jaar of 20 :)

Het punt van Google blijft overeind natuurlijk, zij willen dat Chrome zich over meerdere OSen uniform gedraagt dus dan kan je moeilijk van dit soort OS afhankelijke dingen gebruik maken. Zou wel mooi zijn als ze de keuze bieden want zo lastig moet het in hun API ook niet zijn, de ontwikkelaar hoeft er niet eens aanpassingen voor te doen, dat is het mooie van een API...
Natuurlijk kan Google er eenvoudig voor zorgen dat de Chrome notifications op Windows 10 in het Actioncenter verschijnen en op eerdere versies op dezelfde manier zoals het nu gaat, maar Google is bang voor Windows 10.

Ze ontwikkelen niet voor niets geen applicaties voor het Windows platform. Wel bijzonder dat ze wel een Youtube app hebben voor de Xbox one btw.....
Is de app op Xbox One dan wel echt ontwikkeld door Google? Zie het voor me dat het gewoon een app is gemaakt door Microsoft. Heb geen XBOne du kan het niet checken, de XB website zegt er niets over.
:/ Juistem. Zal dan wel zijn omdat consoles (nog) geen directe concurrentie vormen.
'k denk het ook.....nu maar hopen dat ze daar snel een Windows 10 UWP versie van maken. Als ik namelijk volgende maand Windows 10 op mijn Xbox One mag testen (nouja...als de Preview Members het dan krijgen), dan wil ik wel erg graag gewoon wel een Youtube App op mijn Xbox hebben :p gebruik die app namelijk iedere dag...
Natuurlijk kan Google er eenvoudig voor zorgen dat de Chrome notifications op Windows 10 in het Actioncenter verschijnen en op eerdere versies op dezelfde manier zoals het nu gaat, maar Google is bang voor Windows 10.

Ze ontwikkelen niet voor niets geen applicaties voor het Windows platform. Wel bijzonder dat ze wel een Youtube app hebben voor de Xbox one btw.....
Xbox One is op geen manier concurrentie voor Google. Windows is een concurrent voor ChromeOS en Windows Phone voor Android.
Een beetje abstractie van het onderliggende OS naar de extensies toe zou je toch verwachten. Chrome.ShowNotification("bla") zou op windows 10 best het action center kunnen gebruiken en op andere systemen iets anders zonder dat de developers daar moeten naar omkijken.
Standaard chrome is een ding maar elke omgeving heeft zijn eigen UI standaarden.
Dat zeg ik toch ook gewoon, daarvoor is nou net een API, een tussenlaag, de ontwikkelaar gecommuniceerd aan de ene kant, en wat er aan de andere kant gebeurd dat kan Google helemaal zelf bepalen :)

Ik schreef niet voor niks het volgende:
de ontwikkelaar hoeft er niet eens aanpassingen voor te doen, dat is het mooie van een API...
Ik had het begrepen alsof je bedoelde dat Chrome er op ieder os hetzelfde zou uitzien ipv de ui regels per omgeving. Vandaar de reactie. Je hebt dan inderdaad gelijk.
Het punt is juist dat de ontwikkeling van apps voor de desktop meteen op mobiel werkbaar is waardoor het app-probleem sneller opgelost kan worden.
Edge draait alleen op Windows PC's, dus zo'n vaart zal het niet lopen.
Mja dat is echt een belachelijke reden die weer eens aantoont dat de Chromium/Google developers echt stront in hun ogen hebben (of moeten hebben van hun baas). Waar ze vroeger alles supporten nog voor er gebruikers voor waren, is het nu (vooral bij MS hardware/software) dat het aankomt op minimumgebruikers en marktaandeel.

En dat gelul voor die extenties. Als de browser op Windows 10 de notificaties gewoon doorstuurt naar action centre, dan zie ik niet wat het grote probleem is. Dan maar minder functioneel in eerste instantie (eventueel met fallback van eigen system-tray icon).
Interessante uitleg op dezelfde thread:

"To be clear, this is not a matter of just piping notifications to the OS for free. All notification (systems) are not the same. Chrome notifications allow to take actions right from the notifications, they come directly from an extension/website, they can require active dismissal, and so on.

On Win 10, using the native notification system would mean that all notification could show briefly before disappearing but they could also not show, depending on a user setting. All notifications would show as coming from Chrome. They would not be actionable, and so on. As a developer, it makes quite a difference if I design something that allows users to take an action or something that merely informs them and whether it will be a pop up or a silent addition to the notification center."
I call bullshit.

1) het huidige notificatiesysteem is niet zo uitgebreid, de implementaties in het besturingsysteem zijn ook vergelijkbaar
2) webnotificaties is prima gespecificeerd, dit is juist voor alle browsers gelijk te trekken wat wel of niet mogelijk is.
3) je kunt prima een melding laten zien dat de huidige instelling van het systeem is dat men geen notificaties laat zien (van Chrome of in het algemeen). Hoezo werkt dat verwarrend? Ik kan nu ook notificaties van Chrome uitzetten via het icoontje, dus in die zin is er niets anders.
4) Het is voor Chrome prima te detecteren welk besturingssysteem wordt gebruikt om daar uitleg of instellingen op aan te passen, net als de weergave.
5) Notificaties die informatief of interactie bevatten, zijn beide mogelijk met Windows 10. Daar verandert dus ook niets aan.
6) Elke site die alleen via de notificaties van Chrome werkt, gaat ook niet goed werken als je notificaties van Chrome uitzet, wat ze nu suggereren.
7) Elke site/plugin die afhankelijk is van dat notificaties gezien worden, begrijpt het begrip notificaties niet helemaal. Het kunnen verbergen ervan is juist 1 van de logische gevolgen van het hebben van notificaties.

Kortom, volkomen bullshitredenen. Klinkt eerder alsof ze van hogerhand worden opgelegd om redenen te verzinnen om MS maar zo veel mogelijk tegen te werken.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 27 augustus 2015 13:27]

Kortom, volkomen bullshitredenen. Klinkt eerder alsof ze van hogerhand worden opgelegd om redenen te verzinnen om MS maar zo veel mogelijk tegen te werken.
Nou en? Waarom zou Google moeite moeten investeren om Windows 10 aantrekkelijker te maken? Dat is hun taak niet en MS is een concurrent.

[Reactie gewijzigd door Enai op 27 augustus 2015 14:18]

Misschien op de browser markt, maar niet op de OS markt (dat zouden ze willen met Chrome OS). Op browser gebied hebben ze vrij eenvoudig de overhand t.o.v. Edge, maar ze moeten die voorsprong wel blijven behouden. Zodra Edge extension support heeft wordt het opeens een wel heel erg interessante browser.
Je investeert om beter te integreren met het platform. Dat doe je voor de gebruikers, niet voor Microsoft. En daar gaat het mis, de gebruiker staat al lang niet meer centraal.
Het is open source, dus Microsoft zou de ondersteuning ook in Chrome kunnen programmeren. En waarom zouden ze geld _moeten_ steken om het besturingsysteem van de concurrent aantrekkelijker te maken? Ik heb liever dat Google zich focust op zaken die er voor mij toe doen; en dat is niet de laatste Windows versie want die draai ik _nooit_ meteen nadat-ie uit is. Ik laat anderen beta testen O+
Anoniem: 604167
@GurbieV27 augustus 2015 13:30
Ik heb op mijn computer nog geen Windows 10 draaien, maar op telefoon wel. Op mijn telefoon kan ik bijvoorbeeld direct op een sms bericht reageren, ook heb ik gezien dat er knoppen kunnen staan, etc. Het hele verhaal van actionable is dus imo bullsh*t.

Als een gebruiker van een bepaalde app geen notificaties wilt zien, dan wilt hij/zij dat niet. Niet nodig dat Chrome dit als nlg gaat pushen, ze zouden beter de gebruiker kunnen uitleggen waarom notificaties nodig zijn. Een gebruiker krijgt dan geen "ongewenste spam meldingen".

Het enige van het hele verhaal wat ik me kan indenken is het tonen van een verkeers icoontje, al geloof ik hier ook al niet in want Edge heeft vgm weer support voor web notifications, welke heel graag hun eigen icoon tonen.

Kortom, ik vind het een krom verhaal om hun eigen zooi te kunnen blijven gebruiken.
Om even advocaat van de duivel te spelen: ik snap het wel, zelfs als ik het er niet mee eens ben. Als ik een pakket aanbied op verschillende Windows versies, dan wil ik dat die applicatie op elk systeem exact hetzelfde gedrag vertoont. Als dit per OS gaat verschillen dan zullen mensen kritiek op mij afwentelen in plaats van MS (want Chomium bepaalt het gedrag).

Daarnaast kun je ook nog beredeneren dat jij het omdraait. Blijkbaar had Chrome al een goed werkend notificatiesysteem. Windows volgt nu met een eigen systeem en moet je je daar als ontwikkelaar dan maar op aanpassen? Dat is het discussiëren wel waard. (persoonlijk zou ik het wel OK vinden en het lijkt me onvermijdelijk, maar toch)

Tenslotte: 75 miljoen Windows 10 installaties is veel (gebruik het zelf naar tevredenheid) maar welk percentage is dat van het totaal aantal Windows installaties? En vergeet ook niet dat Chromium en Chrome ook op Linux en Mac draaien waardoor ontwikkelaars inderdaad met meerder notificatiemethoden rekening moeten houden.
Windows 7 en 8 hadden ook al een notificatiesysteem (al was dat alleen het bieden van notificaties, niet om dan nog een overzicht te geven), maar daar integreerde Chrome ook niet mee.

Verder is het voor Chrome een kleine moeite om de notificaties door te spelen naar Windows (het gaat immers alleen om de notificatie, niet wat je er vervolgens mee doet, dat kan Chrome nog prima afhandelen).

En ze hebben het in het bericht over enkele jaren voor ze er weer naar kijken. Dat vind ik wel heel erg krom bedacht. Zeker nu in iets meer dan een maand er al 75 miljoen zijn en er jaarlijks 300 miljoen licenties worden verkocht. Die 75 miljoen heeft ondertussen het marktaandeel van Windows 8/8.1 al ingehaald, dus hoezo is het marktaandeel te klein?

En ja, op andere besturingssystemen is het nodig om op een andere manier te integreren. In OSX heeft Chrome dat ook nooit gedaan, maar dit zou in principe een moment kunnen zijn om dat wel te doen. Bij Linux zullen er ook distro's zijn met notificatiesystemen. In plaats van het meteen af te zwaaien, kunnen ze juist nu beginnen om een betere integratie te bieden die past bij het verwachtingspatroon van gebruikers van het platform. Je kunt mij niet wijs maken dat ze liever een eigen systeem gebruiken omdat gebruikers anders niet weten waar ze aan toe zijn, terwijl ze wel op een ander platform werken. Op iOS en Android heeft Chrome toch ook te maken met bepaalde implementaties van het OS? Denk alleen al aan het toetsenbord.

Nee dit is puur een verkapte reden om Microsoft zo lang mogelijk dwars te zitten en te hopen dat ze zo min mogelijk marktaandeel verkrijgen. Het huidige notificatiesysteem is niet zo ingewikkeld dat hier prima een aanpassing voor Win10 voor gemaakt kan worden, maar ze willen het gewoon niet. Elke reden die ze vervolgens noemen is gewoon volkomen bullshit. Geen discussie waardig ook imo.
Google doet dit niet alleen bij MS Windows hoor. Ook Linux distros met Gnome Shell (zeg even 3.10) met de nieuwe notificatietray onder de klok doet het niet. De notificaties van Chrome komen nog steeds keurig in een apart ballonnetje rechts op je desktop.

Voordeel is wel dat het overal zo werkt, dus ik weet als ik een alert krijg daar dat 't er een van Chrome is.
Wat nog veel vreemder is: waarom is het voor geen enkele ander software pakket een probleem, maar voor Chrome wel?
Het is onmogelijk een probleem. Wat ik me kan voorstellen is dat ze willen dat Chrome op alle platformen zich identiek gedraagd. Maar dat gaat dan weer tegen de regel in dat je je hebt te houden aan de UI standaarden van de verschillende platformen.
Chrome is vandaag de dag zo bloated dat het bijna een eigen OS is. Het verbaast me dan ook niks dat ze alles in Chrome willen houden.
Google lijkt Microsoft op elk vlak zoveel mogelijk dwars te willen liggen, dat merk je vooral als je een WP toestel gebruikt. Nu heb ik persoonlijk gelukkig niets meer google nodig.
Jij gebruikt nooit YouTube? Maak je me niet wijs
ok, maar dat is het enige. Oh en een vergeten gmail spam accountje ;)
Dat is Google anno 2015 ;) Eerlijk, betrouwbaar en transparant.

Maar dit zijn de windows gebruikers (op de telefoon) een tijdje van Google gewend, daar blijven ook alle diensten van Google uit, zelfs als Microsft het dan maar zelf maar worden ze terug gefloten door Google.

Na goed dan gebruiken we wel voortaan Here ;)
Anoniem: 382150
@capsoft27 augustus 2015 12:39
Die 75 miljoen is relatief. Hoeveel van die mensen gebruiken Windows 10 nog? Hoeveel zijn terug gegaan naar 7 of 8.1
Ik denk dat het aantal wat daadwerkelijk de moeite neemt om te downgraden te verwaarlozen is.
Zolang je geen bron hebt die jouw mening onderbouwt blijf ik bij mijn punt
Dit terwijl je zelf met een onzin-statement begint zonder enkele vorm van onderbouwing.
Dat is niet echt te onderbouwen met een bron, aangezien Microsoft die niet verstrekt (waarom zouden ze ook?).

Echter, voor de gemiddelde gebruiker (die zijn veruit in de meerderheid, daar hoef ik geen bronnen voor te hebben) is het veel te ingewikkeld om je OS te downgraden. Anekdotisch gezien (niet wetenschappelijk dus, alleen mijn observatie) is dat aantal praktisch 0 (de tech savvy mensen leren om te gaan met Windows 10 en vinden het prima, de 'gewone' mensen hebben geen idee dat ze uberhaupt terug kunnen, laat staan hoe).
Tenzij jij denkt dat de OS X userbase kleiner is dan 100 miljoen mensen, is het aantal downgraders inderdaad zwaar te verwaarlozen. Er zitten nu 75 miljoen mensen op Windows 10, wat volgens StatCounter zo'n 6,34% is. OS X heeft 8,28% marktaandeel en volgens de laatste cijfers zouden er zo'n 100 miljoen OS X gebruikers zijn.
Zolang je geen bron hebt die jouw mening onderbouwt blijf ik bij mijn punt
Zegt iemand die zelf een statement maakt zonder enige vorm van onderbouwing ;)
Voor win8 bracht men een downgradetool uit vanuit MS, vermits dat nu nog niet het geval is, is dat bewijs genoeg, nee?
Je punt dat je afvraagt hoeveel mensen terug zijn gegaan, waar je ook geen bron van hebt?

Ik denk zelf ook dat het ook wel meevalt met de downgraders. En zelfs al is 25% teruggegaan, dan nog zijn het ruim 55 miljoen gebruikers die Windows 10 gebruiken.
Daar heb je gelijk aan, of dat alleen ooit duidelijk zal worden is maar de vraag, waardoor je maar een aanname moet doen, hoe wil dan ook. Je hebt met een vraag overigens ook geen (stand)punt om bij te blijven zoals je in reactie op Patrick, tenzij je bedoelde te zeggen "Ik betwijfel of veel van die 75 miljoen mensen Windows 10 nog wel gebruiken" ;-).
Ik denk dus dat er maar weinig zijn die weer terug zijn gegaan naar 7 of 8.1.... en om jezelf te quoten
Zolang je geen bron hebt die jouw mening onderbouwt blijf ik bij mijn punt
Dan zet je ze uit, in plaats van hier te gaan zeiken over iets wat je makkelijk had kunnen googlen.
Haha! Nou ik heb daar toevallig naar gegoogled en kreeg dat spul niet uit. Dus je mag me best dom vinden (ik merk aan je reactie dat je van fel houdt), maar dan nog vind ik het een raar en overbodig systeem op de desktop.

Je had me ook gewoon kunnen minnen in plaats van erover gaan zeiken ;p
In Chrome naar deze URL gaan chrome://settings/content en dan naar "Meldingen" scrollen (ongeveer halverwege) en dan de optie "Niet toestaan dat sites meldingen weergeven" aanvinken..
Ik irriteer me echt zo aan dat Chrome alles zelf wil regelen. Eigen print systeem, eigen notificaties, eigen widget toolkit lijkt het wel... Als een besturingssysteem/desktop de optie geeft om dingen native te regelen moet je dat vind ik ook gewoon doen, anders krijg je een enorm inconsistente ervaring voor je gebruikers.
Sja, alles om Microsoft dwars te zitten hé. Geen apps uitbrengen is zo nog een voorbeeld. Maar wel iedereen subtiel pushen om material design en Google Services te gebruiken op Android...

Ze willen je koste wat kost richting Chrome (OS) en android en hun diensten duwen, maar mij raken ze hierdoor stilaan maar zeker kwijt.
Chrome is ook al lang niet meer de snelste browser, maar wel meest compatibele... waardoor je toch geforceerd wordt hem te gebruiken bij bepaalde webdiensten (of als iemand alternatief kent?). Nu starten er 9 Chrome instanties standaard mee op op m'n pc... WTF. En da's dan nog zonder de geplande achtergrondtaakjes van updater etc...

Ik wijk een beetje af
De "Do no evil" belofte begint echt zienderogen weg te smelten en ik baar me vaker echt zorgen om wat Google allemaal wel weet van mij. Je weet gewoon niet hoe ver hun datamining gaat. Bvb deze tekst wordt realtime op spelling gecontroleerd door Chrome... wordt dat dan ook ergens opgeslagen?
Chrome is ook al lang niet meer de snelste browser, maar wel meest compatibele... waardoor je toch geforceerd wordt hem te gebruiken bij bepaalde webdiensten (of als iemand alternatief kent?).
Juist niet het meest compatible. Volgens het laatste bericht dat ik daarover gelezen heb is Internet Explorer het meest compatible met de vastgestelde standaarden (hoe dat met Edge zit weet ik niet, maar dat zal waarschijnlijk niet slechter zijn). Chrome heeft voor veel zaken zijn eigen interpretatie die helaas door veel developers als standaard worden gevolgd. Google doet met Chrome nu wat Macrosoft ooit met IE 6 deed: terwijl de rest probeert een standaard vast te stellen die voor iedereen werkt gaan ze hun eigen weg. Ze denken/ vermoeden/ hopen dat ze voldoende developers mee kunnen krijgen en zodoende de werking van die sites op de andere browsers te frustreren.
mwah dat is wel heel dik aangezet hoor. ok, er zijn idd een aantal dingen die chrome zelf heeft gedaan, maar ik heb als developer daar nog nooit daar een aparte stylesheet of js hack voor moeten maken om het crossbrowser goed te laten werken.

...voor IE6/7/8/9 daarentegen :X
Ik gebruik gewoon lekker Chrome omdat heel wat websites gebouwd zijn voor Chrome ("Best viewed with Internet Explorer 3.0").

Het is niet mijn plicht om het op te nemen voor Amerikaanse techmogul #1 met Trident tegen Amerikaanse techmogul #2 met Webkit die me allebei toch niet zien staan en nog nooit van België gehoord hebben enkel omdat #2 misschien vals gespeeld heeft. Chrome is meer compatibel en dus gebruik ik Chrome.
waardoor je toch geforceerd wordt hem te gebruiken bij bepaalde webdiensten (of als iemand alternatief kent?
Een alternatief? Yep: Edge, Internet Explorer 11, Firefox en iedere andere Gecko-gebasseerde browser die up-to-date is met een Chrome UAS en je bent good to go. Een mooi voorbeeld is de WhatsApp Web App, daar worden IE en Edge gebruikers geblokkeerd, terwijl het wel gewoon werkt. Een ander voorbeeld is een site die hier wordt gebruikt om certificaten aan te vragen voor zonnepanelen, ook daar weigeren ze IE, maar met een andere UAS werkt alles perfect.

Wat "meest compatibele" betreft, denk ik eerlijk gezegd echt dat het meer licht aan de ontwikkelaars die nogal te Chrome-minded zijn en denken de standaarden te gebruiken, terwijl ze het simpelweg op de Blink-manier doen. En in gerelateerd nieuws, het Edge team bij Microsoft plaatste eerder vanochtend een screenshot van een nieuwe versie van Edge met een HTML5Test score van 440 punten (omhoog vanaf het huidige 402). 2 notes bij die score:

1. De HTML5Test denkt dat Edge vanaf versie 20.10525 Pointer Events niet ondersteund, bij die 440 moet dus nog eens 5 punten worden bijgeteld.
2. De HTML5Test is natuurlijk nog steeds helemaal niet representatief.
En in gerelateerd nieuws, het Edge team bij Microsoft plaatste eerder vanochtend een screenshot van een nieuwe versie van Edge met een HTML5Test score van 440 punten (omhoog vanaf het huidige 402).
Chrome zit ondertussen op 526 punten, dus dan nog is Chrome verder vooruit qua html5 compatibiliteit.
[...]

Chrome zit ondertussen op 526 punten, dus dan nog is Chrome verder vooruit qua html5 compatibiliteit.
2. De HTML5Test is natuurlijk nog steeds helemaal niet representatief.
Chrome loopt vooruit qua compatibiliteit met de technologieën die de HTML5Test test. Wat ten eerste lang niet allemaal standaarden zijn, ten tweede lang niet allemaal HTML5 is en ten derde een willekeurige score geeft aan een willekeurig onderdeel van iedere test.
Wat denk je dat Microsoft bij iedere browser versie doet? Die worden ook specifiek naar testen geschreven. Ik verwacht dat andere browser fabrikanten het niet veel anders zullen doen.
Nee dat doet MS dus niet. Die schreef IE9+ en Edge naar de geaccepteerde vastgezette W3c standaarden. Juist hierdoor scoort IE/Edge lager dan Chrome en Mozilla. Die wel al niet vast gezette standaarden implementeren ( die overigens niet altijd -goed- werken).
Bij IE/Edge weet je teminste dat de standaarden die het ondersteund niet abrupt zullen wijzigen in de toekomst en de functie werkt dan zoals het dient te werken.

MS had wel in hun chakra engine wat optimalisaties gemaakt, test die een enorme loop oid doorging skipte dan de loop en kwam gewoon met het resultaat. Maar dat was op reactie van Mozilla en Google die al enige tijd dit soort trucjes toepaste bij html tests.

Maar bv dat IE9 rounded corners misde kwam dus omdat dat ten tijde van de release nog niet vastgezet was.
pfff alsof MS zo'n sympathiek bedrijf is met hun hele scroogled campagne om vervolgens met windows 10 EXACT hetzelfde te proberen: geld verdienen door jouw data te gebruiken voor persoonlijke adds.

genoeg alternatieven voor chrome lijkt me: firefox, edge desnoods IE10. als je met die browsers compatibiliteits problemen ondervind, bezoek je gewoon veel slecht gebouwde sites imho.
Je kunt er ook op een andere manier naar kijken. Het zou voor de gebruiker niet uit moeten maken op welke os ze werken. Door zaken van het besturingssysteem te gebruiken heb je dat juist niet.
Als je bijvoorbeeld Linux gebruikt mag je een desktop environment kiezen die jij fijn vind. Daar hoort ook bij daar iedere desktop een eigen manier van bijvoorbeeld notificaties heeft. Dan is het jammer dat al jouw apps netjes de regels volgen behalve Chrome.

De gebruiker kiest ervoor om een besturingssysteem/desktop te gebruiken. Daar krijg je een specifieke ervaring bij die dan gebroken wordt door apps die zich er niet aan houden.

[Reactie gewijzigd door NanoSector op 27 augustus 2015 12:50]

Nee want dan maak je niet gebruik van Google, en dat is wat er gestimuleerd wordt. Integratie met een ander OS is niet iets wat ze willen, ze willen je juist van Windows af hebben naar Google toe en dan moet je geen integratie met Windows toevoegen maar alles in eigen hand houden.
Als ze dat zouden willen hadden ze juist meer "Hé, je gebruikt Windows, als je Chrome OS gebruikt krijg je dit en dit extra!" kunnen doen.
Lekker krom want de security van Chrome legt Google wel bij MS neer :)
Ik snap de ophef niet helemaal.
De notificaties worden ook niet gepushed naar MacOs action center.

En aangezien macos nog steeds een hogere markt aandeel heeft dan win 10, kun je echt niet zeggen dat chromium windows 10 zit te benadelen
Eh.....Mac OS een hoger marktaandeel dan Windows 10? Volgens mij zijn er wereldwijd niet eens 76.000.000 Mac's in omloop...? :+
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

Hier zie je een lijst van marktaandelen van alle Ossen. Mac heeft 14 procent markt aandeel.
Eh...OS X een 11% marktaandeel bedoel je....vindt dat nog wel heel erg veel eigenlijk ;)
Ja idd 11... mijn excuses.

En hoezo veel? Je doet net of OSX geen 11 procent verdient.
Ow neuh...ik gun OS X best een marktaandeel, dacht alleen oprecht dat het marktaandeel kleiner dan 10% was...
Verkopen gingen volgens de laatste WWCD beter dan ooit dus ik heb geen idee. Weet alleen dat er alleen al hier dik 250 macs draaien dus ik geloof die 11 wel.
'k zie ze zowat nooit, al zijn er tegenwoordig bij ons wel een paar managers die een Mac hebben..
Nja het is vooral USA waar het erg populair is volgens mij. Ik werk zelf in Oostenrijk dus kan voor Nederland niet spreken.
Dat Chrome dat onder OS X ook niet doet is net zo irritant.
Ten eerste zijn ze bij Chromium bezig met het ontwikkelen van de OS X versie van deze feature (https://code.google.com/p/chromium/issues/detail?id=326539), en ten tweede, als ze nu het ontwikkelen voor Windows beginnen, is tegen de tijd dat het klaar is en gepushed wordt naar gebruikers Windows 10 al lang de volledige userbase van OS X voorbij gestreefd.
Google is wel consequent, op OS X werkt het ook niet. Wel jammer. Een systeem notificatie systeem is een mooie standaard.
Op OS X zien de Chrome notificaties er niet uit: groot, lomp en lelijk.
Ook op Linux integreert het niet hoor, draai maar eens een distro met Gnome. Chrome notificaties komen daar ook niet in terecht.
Ik gebruik op OSX dan ook geen Chrome, dit gaat ook op Windows 10 gebeuren als dit zo doorgaat. DAAG GOOGLE! Don't get Scroogled!
Al dat non-standaard gezeik van Chrome heeft mij ook weer terug naar Safari gedreven. Volledig zat dat Chrome i.p.v. een browser een heel OS-binnen-een-OS probeert te zijn.
Chrome een os binnen een os? Daar merk ik niets van, blijft op mijn systemen toch de snelste en betrouwbaarste browser. Enigste reden waarom ik Firefox gebruik is omdat de dev tools daar (naar mijn smaak) veel beter zijn uitgevoerd (o.a. Firebug, onmisbaar. Al die standaard versies van de browsers die er na zijn gekomen halen het allemaal nét niet met Firebug)

Safari daarentegen is wel een van de laatste browsers die ik zou nemen. Lomp, traag en geen multiplatform ondersteuning.
Chrome is wel degelijk een OS binnen een OS, Chrome heeft namelijk een eigen multi user inlogsystem, eigen print systemen inclusief Google Cloud Print, Eigen Notification Centre, eigen app platform, Eigen message / pop-up box ui, etc. Al deze dingen zitten standaard in een besturingssysteem en Chrome maakt het gewoon nog een keer, als een besturingssysteem binnen een besturingssysteem.
Thnx svenNL. Dat is exact waar ik op doelde.

Het is een sneaky manier van Google om gebruikers die van andere platformen gebruik maken toch in hun eigen ecosysteem te trekken. Chrome is al lang niet puur een browser en het wordt alleen maar erger.
Nadeel van Chrome is gewoon dat het zoveel resources van je Systeem trekt.
Ik vind Safari wel degelijk beter dan Chrome om eerlijk te zijn.
te verwarred voor ontwikkelaars? Hoezo is dat te verwarrend? Kan iemand mij dit uitleggen.
Buiten dat ze 33 miljoen potentiele gebruikers weinig vinden :)

Juist had ik dit in de ''action center'' gezien deze berichten waar alle andere voorbij komen, echt ideaal dat .....

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 27 augustus 2015 12:20]

Het is in die zin verwarrend dat Google blijkbaar niet doorheeft dat je het oude notificatie systeem van Windows gewoon kan blijven gebruiken in Windows 10, het is namelijk volledig backwards compatible.

Chrome heeft toch al notificaties (ik gebruik het zelf alleen voor Netflix)? Deze inbrowser notificaties als applicatie doorsturen aan het OS zou de developer niet uit moeten maken, die zou er niets van moeten merken.
Naja, wat mijn vermoeden is op basis van gebruik van de webkit notificaties is dat de webkit notificaties HTML supporten in beperkte mate. Iets wat ik vermoed niet van toepassing is op de Windows 10 notificaties. Daarnaast kun je bepaalde knoppen en features toevoegen aan de webkit notificaties en geen flauw idee hoe feature rich de notificaties op Windows 10 zijn. Het resultaat is dus dat de notificaties waarschijnlijk verschillend zouden werken op Windows 10 en op alle andere Chrome systemen. Wat Google simpelweg aangeeft dat zodra Windows 10 notificaties groot genoeg zijn dat ontwikkelaars het de tijd waard vinden om er apart voor te testen dat het mogelijk een ander verhaal word.

Om heel eerlijk te zijn begrijp ik de beslissing wel, ik heb wel een cross platform HTML5 phonegap-achtige applicaties gemaakt (maakte niet gebruik van Phonegap, maar vergelijkbare techniek en ideeen) en het is nog een hele klus soms om extreem vergelijkbare native concepten op een nette manier zich te laten gedragen op ieder systeem respectievelijk. Puur als ik bijvoorbeeld naar notificaties kijk dan waren die toen op Android van een totaal andere klasse dan op iOS en datzelfde probleem heb je volgens mij nu met Chrome vs Windows 10.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 27 augustus 2015 12:35]

Duidelijke uitleg, win10 notificatie centrum is wat dat betreft wel wat beperkt.

Chrome werkt nu ook al anders op Windows dan op andere OSen, alleen merk je dat als gebruiker niet. Persoonlijk heb ik liever OS consistentie, maar ik kan deze reden van Google uit ook wel begrijpen.
75 miljoen gebruikers op dit moment. :) Maar goed we weten allemaal dat Google niet graag Win10 ziet groeien.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 27 augustus 2015 12:40]

Aan de andere kant, zoveel meldingen komen er nu ook weer niet in het actiecentrum of van chrome. Beetje storm in een glas water weer ?
Ligt er maar net aan wat voor apps je gebruikt binnen Chrome, bijvoorbeeld: Pushbullet, Whatsapp Web, Gmail. Deze kunnen allemaal notificaties genereren.
Maar de gebruiker maakt zelf een keuze om die hoeveelheid apps te gebruiken, omdat hij deze blijkbaar interessant vind. Het lijkt mij gewoon logischer om alle notificaties te hebben op de plek waar je ze zou verwachten, namelijk het action center.
Ik gebruik sinds een week wel geteld 1 van bovengenoemde apps. En net die ene app kan niet werken onder edge of IE. Dus voor die ene app (whattsapp) moet ik dus een alternatieve browser downloaden, en dan kom je er dus achter dat nu net chrome geen notificaties doorgeeft waar het nu met doe ene app zo welkom zou zijn.
Hangt er vanaf wat voor extenties je vooral gebruikt. Chrome zelf zal er niet veel in zetten. Eventueel met Google Now of Gmail. Maar er zijn nog wel meer extenties die via de browser werken en zo notificaties geven.

Wat echter niet wil zeggen dat daar niks aan gedaan kan worden, maar iets zegt me dat ze hun notificatie-systeem moeten wijzigen om het goed te laten werken en ze daar gewoon geen zin in hebben (of mogen hebben van de baas).
Ja, het is een beetje m$ de loer leggen natuurlijk, maar goed, m$ is ook niet heilig. Als we straks met 10m w10 gebruikers zijn zullen we nog wel zien.
Vind het persoonlijk nogal irritant dat Google steeds zelf het wiel probeert uit te vinden voor zaken die al door het OS zelf geregeld wordt. Waarom moet ik in m'n menubalk een apart klok symbooltje van Chrome hebben waar vervolgens notificatievensters uit rollen, terwijl Apple een API biedt die alles netjes in berichtencentrum verzamelt? Voor Windows 10 geldt dat tegenwoordig net zo. *zucht*
Ik snap het wel. De notificaties van Chrome ondesteunen een aantal HTML elementen met acties die de API's van zowel Windows 8/10 en OS X en Gnome Shell (Linux) niet ondersteunen. Hoeveel procent van de websites/apps die met Chrome notificaties werken die functionaliteit ook daadwerkelijk gebruiken is een ander verhaal, daar heb ik geen idee van.
Weet ook niet in hoeverre het wenselijk is dat berichten zo complex worden.
Soms kan dat handig zjin, als er mail binnenkomt bijvoorbeeld. Kun je meteen vanuit de notificatie bepalen of je erop wilt reageren, of tie naar de prullebak mag of iets anders.
Wat je ook kan doen met gewone Windows notificaties in Windows 10.
Daar sluit ik mij bij aan, voor de gebruiker is het waarschijnlijk handiger dat het aansluit bij zijn OS dan dat het consistent is op de verschillende systemen. Je mag er van uit gaan dat een gebruiker enigszins wegwijs is op het besturingsysteem dat hij gebruikt, ook al zijn dat er meerdere.

Opmerkelijk vind ik ook dat de interactie met de notificaties verschillend is van het eigen OS. Op OS X kan je systeemnotificaties namelijk weg-swipen, maar bij chrome open je het bericht dan. En op Windows is het erg makkelijk om alle berichten verzameld te hebben op een centrale plek.
Pushbullet ism Opera geeft toch meldingen door? Ik vond de meldingen in Windows 8 wel beter.
Dit zou ik het beste vinden: ballonnetje zoals Win8 voor 5 seconden. En dan de melding verbergen naar het action center.
Dat is toch zo in Windows 10. Je krijgt eerst een ballontje en daarna staat hij in de action center. Het is wel zo dat de ballontjes van de rechter bovenhoek naar de rechter onderhoek zijn verhuist.
Dat (vierkante) Windows 8 "ballonetje" wat rechtsboven in je scherm kwam (bij standaard instellingen) is onveranderd in Windows 10.
Oke ik zie het nu: de optie: Banners van melding stond uit bij opera :)
Het is zoals triogap ook al aangeeft alleen weer rechtsonderin i.p.v. Bovenin 😊
Zo Typisch dit. Op windows Phone zien we niks anders. Alles waar google iets mee te maken heeft werkt half, of niet op windows Phone. Google begint ''Microsoft trekjes'' te vertonen.

[Reactie gewijzigd door AlphaWierie op 27 augustus 2015 13:45]

Google is allang voorbij de Microsft-trekjes. Het is juist Microsoft die steeds beter meerdere platformen ondersteund. Google is geslotener aan het worden dat MS ooit is geweest. Ik snap het wel, gebruik je een ander systeem kunnen ze niet 100% alles van je verzamelen.
Het oude Microsoft want het nieuwe van de laatste tijd werkt keihard om alle os-en te ondersteunen
Oh? Waar is MS Office voor Linux dan? Een versie voor de Mac is er, dus die kan eventueel geport worden...
MS Office is tegenwoordig gewoon online volledig bruikbaar onder Office 365.. dus ook voor Linux.
Dat weet ik, maar ik had het even over een native versie. Maar met Office 365 doet MS precies hetzelfde als Google in mijn ogen met Docs.
Onzin.. Microsoft Office is er voor

Windows
Windows 10 Mobile
Android Mobile
Android Tablets
iPhone
iPad
OSX
Office Online

Het marktaandeel Linux is denk ik te klein om een volledig native Office pakket voor te schrijven.
Als men over Linux speekt, bedoelt met impliciet GNU/Linux. Er is geen Microsoft Office port voor GNU/Linux. Maar technisch gezien heb je wel gelijk want Android is een userland bovenop een Linux kernel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee