Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties

Mozilla heeft dinsdag een update van Firefox uitgebracht waardoor de browser beter overweg zou moeten kunnen met Microsofts nieuwste besturingssysteem, Windows 10. Mozilla tweakte onder meer het uiterlijk van de browser.

Zo schaafde Mozilla aan de knoppen in de menubalk, die groter en dikker zijn geworden. Op die manier zou de browser beter bij de interface van Windows 10 passen, meldt de organisatie.

Verder probeert Mozilla met Firefox 40 iets te doen aan de stempel die Microsoft drukt op Windows 10. Zo worden alle zoekopdrachten die via de Windows-taakbalk worden ingevoerd, standaard uitgevoerd met Microsofts eigen zoekmachine Bing. In de nieuwste versie gebruikt Firefox de zoekmachine die de gebruiker vooraf heeft ingesteld, zodat er via de Windows-taakbalk ook met bijvoorbeeld Google kan worden gezocht.

Met de update maken nu Firefox-versies voor alle grote besturingssystemen gebruik van Googles Safe Browsing-algoritmes. Die zorgen ervoor dat gebruikers een waarschuwing krijgen voorgeschoteld zodra ze ongewenste software hebben gedownload. De algoritmes scannen onder meer .com-, .exe-, .msi-, .app- en .dmg-bestanden. Safe Browsing is ook uit te zetten, voor wie geen gegevens met Google wil delen.

Mozilla laat ten slotte weten dat het meer plannen heeft om Firefox in de toekomst veiliger te maken. Zo wil de browserbouwer add-ons die niet aan voorafbepaalde regels voldoen, standaard uitschakelen in de browser. Een van die regels is dat de add-on door Mozilla moet zijn ondertekend en dus zijn goedgekeurd.

Firefox voor Windows 10

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Safe Browsing is ook uit te zetten, voor wie geen gegevens met Google wil delen.
Dat is een vreemd statement aangezien SafeBrowsing standaard al geen gegevens met Google deelt. Er wordt op gezette tijden een bestand met hashes van 'gevaarlijke' urls gedownload. Iedere url die je bezoekt wordt lokaal door Firefox vergeleken met die hash. Dat gebeurt nou juist om te voorkomen dat Google weet welke sites je bezoekt.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 11 augustus 2015 21:54]

Blijkbaar is het versturen van gegevens naar Google dan alleen (en dus wel) het geval voor je downloads.
Firefox asks Google’s Safe Browsing service if the file is safe by sending it some of the download’s metadata (file type, name, size, hash, URL, locale).
[...]
we recognize that some will prefer not to send any data about downloaded files to Google and hence provide an easy way to disable this feature.
https://blog.mozilla.org/...re-protection-in-firefox/

[Reactie gewijzigd door GebakkePizza op 11 augustus 2015 22:20]

Alleen vind ik in het artikel waarnaar gelinkt wordt met "easy way to disable this feature."
Niet hoe ik het door sturen van data naar google bij downloads uit kan zetten,
anders dan de maleware protection helemaal uit te zetten... (dus ook voor websites)

[Reactie gewijzigd door Bl00dsoul op 11 augustus 2015 23:12]

Volgens deze link uit het artikel worden er wel degelijk zaken naar de google service verstuurt:
"Firefox asks Google’s Safe Browsing service if the file is safe by sending it some of the download’s metadata (file type, name, size, hash, URL, locale)."
https://support.mozilla.o...re-protection-are-enabled

"Before blocking the site, Firefox will request a double-check to ensure that the reported site has not been removed from the list since your last update."
Ben ik de enige die Windows 10 spuuglelijk vind uit een UX perspectief? Inconsistente scroll bars, verschillende ontwerpen voor zoek velden, té veel verschillende lettertypes/groottes/diktes, start menu heeft een "blur" background, en de Cortana background weer niet en de combinatie tussen de oude explorer shell is een lastige combinatie om bij elkaar te laten passen.

Het voelt een beetje aan mekaar geplakt. Windows 8 had hier al een tikje last van, maar nu valt het enorm op. Ik zit te neigen om terug te draaien naar 7, waar alles één consistent ontwerp was. Misschien moet ik er zelf aan wennen en alles afzeiken doe ik niet graag. Ben toch benieuwd hoe de designers & UX'ers bij MS erover denken..
Het klopt ook inderdaad dat het niet overal consistent is. De versie van Windows 10 (Build 10240 TH1, (ThresHold 1)) die eind juli publiekelijk begonnen is met uitrollen is dat eerder dan gepland. De geruchtenmolen ging in april/mei nog dat de uitrol 'pas' in oktober zou zijn. Echter vanwege de 'back to school' periode is de uitrol vervroegt naar eind juli. In oktober staat een wat grotere update gepland die (TH2) onder ander plugin support voor Microsoft Edge en een Messenger app met zich meebrengt. Wellicht dat hiermee ook meer consistentie in Windows 10 weer wordt bijgeschaafd en daarmee de Windows 10 versie wordt vrijgegeven dat het eigenlijk bij de lancering had moeten zijn.

M'n bron hiervoor is overigens Windows Weekly van de afgelopen paar weken.
Je bent niet de enige. Jammer dat Firefox (en andere software) zich "aanpast" aan de lelijkheid ook op windows 7

Microsoft heeft nog steeds het plan om de klassieke desktop met win32 API zo snel mogelijk te killen. De Windows 10 desktop is vooral gemaakt om ModernUI apps mooi en goed te laten werken op de Desktop. Om dit verder te bevorderen heeft Microsoft met opzet klassieke windows componenten en applicaties er heel lelijk uit laten zien. Met enkel Modern UI ziet het er stukken beter uit. Microsoft zorgt er ook voor dat screenshots in marketing materiaal enkel desktop met Modern UI laat zien. Want die witte titel balken met witte window achtergronden zien er natuurlijk niet uit,. Jammer alleen dat Modern UI (nog) heel heel heel heel veel tekort schiet in het vormgeven van complexe applicaties met veel kleine muisbare details.

ModernUI is nog echt enkel voor small devices waar de voor de desktop zo belangrijke details niet over komen vanwege het kleine scherm en dikke vingers. Alleen die koeien letters in diverse stijlen wat prima werkt op een klein scherm zijn visueel onaantrekelijk op een groot scherm. Komt bij dat Microsoft zelf roept dat ze Android en IOS apps gaan ondersteunen. Dus ModernUI is al dood voordat het een kans heeft als het al heel veel verbeterd gaat worden voor desktop gebruik Wie gaat er nu in investeren als je IOS of Android apps ook op WIndows draaien.

[Reactie gewijzigd door tweakerspim op 12 augustus 2015 00:51]

Ben ik de enige die Windows 10 spuuglelijk vind uit een UX perspectief?
Nee. Maar de beta die ik draaide op mijn telefoon daarentegen was wel mooi. Ik kan niet wachten tot die RTM versie uitkomt.
Windows phone ben ik inderdaad onder de indruk over! Dat hebben ze goed gedaan, beide ontwerp en performance zitten wel goed. Maar de desktop versie.. Er zitten wel héél veel onaardigheden in het ontwerp. De phone is daarentegen wél één grote consistentie in ontwerp. Ik irriteer me eigenlijk al sinds Windows 8 al aan de twee verschillende "instellingen" (configuratiescherm en instellingen). Beide zien er compleet anders uit, maar horen eigenlijk bij elkaar of doen eigenlijk precies hetzelfde. Waarschijnlijk dat het oude configuratie scherm er uiteindelijk uit gaat, en dat je vast zit aan het Windows 10 ontwerp. Hopelijk valt er ooit nog wat te customizen zoals dat vroeger kon met bijvoorbeeld Litestep of met een UX theme. Met Firefox kan het gelukkig nog wel :D
MS heeft al aangegeven dat de UI steeds consistenter wordt. En er dus bv 1 CPL komt. Work in progress. En zo kon Windows 10 eerder gereleased worden.
Hoewel je erg off-topic bent kan ik niet anders dan je gelijk geven. De interface is een inconsistente rommel. Veel zaken zijn zonder tweaks ook niet eens naar eigen wens aan te passen.
Ikzelf blijf wel op Windows 10 maar hoop van harte dat er binnenkort wat deze zaken betreft een goeie update aankomt en dat ze dan bij alles voortaan hun eigen UX-richtlijnen wel goed toepassen.
Als Microsoft echt goed luistert naar zijn gebruikers dan moeten ze er wel werk van maken want het regent klachten op het insiders forum (en daarbuiten).
Het ergerlijke is dat de rommelige situatie nog erg lang gaat duren, aangezien zeker de komende 10 jaar desktop users w32 apps gaan draaien, naast metro apps en UI op de desktop.
Zo off topic vind ik het niet.
Want hoe kun je Firefox nou consequent afstemmen op de look van Windows 10 als die zelf al zo'n rommeltje is?
Dat was natuurlijk altijd al zo in Windows. 5 manieren om in het control panel iets met je netwerk te doen - en maar 1 is de goede. Voor printers heb je er 3 - en welke was het nou?

Het goede nieuws is dat Windows 10 voor mij automatisch een printerdriver heeft geinstalleerd. En dat heb ik nog nooit meegemaakt, dat een wizard van Windows automatisch iets liet werken dat eerder niet werkte.
Off topic: het ging namelijk over Mozilla en NIET over W10. Maar hier hetzelfde gevoel..
Windows 10 is spuuglelijk.. Inconsistent.. Start menu heeft een "blur" background.. Etc..
Het IS aan mekaar geplakt. Windows 8.1 vond ik een ramp op de pc, was m.i. gemaakt voor mobieltjes en tablets. W10 is 'minder erg', maar geef mij W7 maar.
Troost voor mij: als je 1 of 2 menu's dieper in W10 duikt om bijvoorbeeld je netwerk te optimaliseren zit je weer in de bekende W7-menu's. Blijkbaar was en is W7 goed genoeg, en heeft MS niet veel meer gedaan dan een nieuw schilletje met wat andere settings.
Enige reden voor mij om W7 te verlaten is de aflopende ondersteuning.
2020 duurt nog wel even hoor.
Nee, ik vind het ook spuuglelijk. Alles is zo opgeblazen, eentonig, inconsistent inderdaad.

Ik vind het ook ontzettend bloated als je naar Windows 7 kijkt. Zo veel dingen die er standaard in zitten maar eigenlijk veel beter als losse toevoeging werken (Mail apps en dergelijke die je niet kunt verwijderen, Cortana (waarom? :'())

Al met al vind ik dit wat Firefox doet dan weer best mooi.
Ik vind dat ontzettend omslachtig, het zou niet zo moeten. Ik vind dat onderdelen als Cortana, OneDrive en de apps allemaal optioneel moeten zijn en niet standaard door je strot geduwd moeten worden.

Cortana kun je uitzetten, OneDrive staat uit zonder Microsoft account. Dat klopt. Maar het Microsoft account wordt best wel enorm door je strot geduwd (he, wil je van deze functionaliteit gebruik maken? Zet je account om in een Microsoft account :D)

[Reactie gewijzigd door Yoshi2889 op 12 augustus 2015 22:47]

Die zijn gewoon te verwijderen hoor, zat linkjes te vinden via google.
Ik gebruik zelf Chrome op Windows 10 en ik mis nog steeds die mooie blauwe balk die ik had in Windows 7 :)

Het uiterlijk is er niet echt op vooruit gegaan moet ik zeggen. Ik heb ook al Start10 moeten installeren omdat ik me dood zat te ergeren aan dat metro menu.

-1 was te verwachten ;) VInden jullie dat klinische wit allemaal dan wel mooi? Kan me niet voorstellen.

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 11 augustus 2015 21:33]

De witte balken in Windows 10 stoorde ik me ook aan. Te fel... Met een aanpassing in het register is het op te lossen: http://www.howtogeek.com/...dows-10-instead-of-white/

Mijn FireFox had daarna een mooie blauwe balk :) Nu net geüpdatet naar Firefox 40, ben de blauwe balk weer kwijt... maar deze is nu grijs - nog altijd beter dan wit.
Ah wist niet dat dat kon je zou denken dat daar toch gewoon een optie voor zou moeten zijn ipv een registry hack. Ik ga het eens proberen thx :)

Edit: Prima tip dat ziet er 10x beter uit!

http://pasteboard.co/2E8497d7.png

Heb je ook nog iets voor afgeronde vensterhoeken of niet? (Joke ofc :P)

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 11 augustus 2015 21:51]

Dit is geen standaard optie omdat het in sommige gevallen problemen op levert, het window elementen onleesbaar maakt (als er bijvoorbeeld een terug knop zit in de Aero Windows Installers) of dat het visueel slecht uit ziet als je window niet de voorgrond heeft.
Euh? in Settings het thema aanpassen naar dark werkt toch ook gewoon?
Er is geen optie in instellingen om je thema naar donker te zetten (we hebben het hier over Windows 10). Microsoft lijkt bezig te zijn aan een licht en donker thema, maar momenteel zit alleen nog de donkere UI met de lichte border Chrome in Windows 10.
Mijn fout, ik zat in Edge te kijken.
Heb je ook nog iets voor afgeronde vensterhoeken of niet? (Joke ofc :P)
Classic Theme Restorer add-on
Sowieso jammer dat Windows 10 (net als 8, 7, Vista en XP) geen échte themes kent, en je het maar hebt te doen met whatever Microsoft nu weer voor ons verzint. Je kunt nml geen andere themes maken, noch installeren. Alleen met een hack, maar dat doen mensen toch niet.

Echt jammer slecht van Microsoft, en dat terwijl de rest van het OS best goed is. Wat is er toch zo op tegen om wat meer themes in een OS toe te laten? Het heet "Personalise" maar het enige dat je kunt doen is heel suf een accentkleurtje kiezen :Z
Eh... kijk eens bij Instellingen/Persoonlijke instellingen/Thema's/Thema instellingen/Meer thema's van internet downloaden.

Volgens de site zijn de thema's compatible met w7 t/m W8.1 maar op W10 doen ze het ook hoor, achtergrond, kleuren en geluid als je dat wilt.

Er zit ook heel wat huisvlijt bij, dus geef je creatieve zelf de ruimte en verras ons met een paar mooie thema's!
Dat zijn geen thema's. Dat zijn kleurensetjes.
Het is mogelijk om de kleur van de balken te wijzigen via de instellingen.
Dan zal je vast ook niet zoveel van iOS houden
Ik weet niet of er een functie is om dat witte een kleur te geven, misschien nog een idee voor Microsoft?
Het mooi is, als je een thema gebruikt in Chrome op W10, blijft'ie keihard dat thema gebruiken, dus ook die balk wordt meegenomen. Ik weet niet of FF ook thema's ondersteund?
als je alle metro apps weghaalt kun je de startmenu resizen totdat alleen de linker gedeelte overblijft, en bam je hebt start menu van windows 7.
Start10 geeft je de mogelijkheid om je startmenu geheel te tweaken zoals jij wilt, met behoud van alle nieuwe functies van W10.
Het is anders dan Start8 dat je een W7 startmenu teruggeeft. ;)
wat ik heel interressant vindt is dat de dev van die Start10 ook nog een gamedev is :P
Je bedoelt Stardock?
Ik tweak al sinds ik Windows gebruik (XP>) met Object Desktop van ze, tot groot plezier. :p

Meestal omzeil ik zo alle "ergernissen", zo wacht ik nu met smart op WindowBlinds10, Dream/ Deskscapes 10. (die moet je even in beweging zien.. ;) ).
Ik mis mijn "oude" looks een beetje maar blijf op W10 . :Y

Helaas konden ze pas bij release van W10 beginnen met herschrijven, herschrijven voor bèta's die veranderen is een waste of time.
Gelukkig zijn ze vaak redelijk snel met upgrades die compatibel zijn met een nieuw uitgekomen OS.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 13 augustus 2015 21:03]

nou ja, in de beta zou de meeste vast moeten staan het is vooral voor debugging en feedback. dat als er iets is dat volstrekt kapot is oke dat wordt anders maar wanneer iets naar behoren werkt kun je ervan uitgaan dat die niet zomaar veranderd wordt.
Net op mij Linuxbak geinstalleerd, en ik zie geen enkel verschil..... Dus er wordt gekeken naar je OS denk ik.
Het lijkt mij ook dat ze meerdere versies maken, waarom heb je op Linux een windows 10 interface nodig, die er beter uitziet in windows 10 dan ergens anders.
Lol, Firefox heeft al jaren een eigen uiterlijk afhankelijk Van je os. Nooit opgevallen?
Zojuist ook versie 40 geinstalleerd ook ik zie zo op het oog geen nieuwe zaken behalve die blauwe pagina na de update...
Ik zie toch wel verschillen hoor, meest duidelijk dat het allemaal wat 'platter' is geworden, meer modern UI achtig.
Het is bij mij wat grijzer geworden qua kleur ipv fel wit.
Mooi, want de Firefox 39 UI was stuk op Windows 10, je zag de window border als het venster gemaximaliseerd is, de tabbladen zaten soms gedeeltelijk buiten beeld of waren van hun plaats, etc.

Ook leuk hoe Firefox zegt "Maak Firefox je standaard browser in 3 simpele stappen" nadat Mozilla nog klaagde dat dit een enorm complex iets was.
Ze willen natuurlijk niet hun potentiele gebruikers afschrikken, maar dat is drie keer zoveel (in stappen, niet in muiskliks en tijd) dan voorheen, toen hoefde je alleen maar op ok te drukken.
Firefox is nog steeds de fijnste browser om mee te werken. Niet alleen qua functionaliteit, maar ook qua uiterlijk. Maar waar het vooral om draait is de instelbaarheid ervan. Met wat aanpassingen in het configuratiegedeelte (about:config) is Firefox binnen een poep-en-een-scheet te tweaken. Resultaat, een responsieve, retesnelle browser die zijn gelijke niet kent. Zelfs niet op de PC waar ik op het moment van schrijven dit bericht op tik (Lubuntu 14.04 op een bijna 13 jaar oude PC). Daar kan geen Chrome/Chromium, IE, Edge of wat dan ook tegenop.

Firefox, keep up the good work. Ook versie 40 heb ik zojuist, bij het draaien van de updates op mijn prehistorische Linuxbak met open armen ontvangen. And again it just works like a charm! :)
Ik gebruik ook steeds meer Firefox vanwege snelheid. Desondanks vind ik hun interface echt niet prettig werken.
Zolang m'n plugin blijft werken, en ik de oude 1.x-look kan houden mag mozilla doen wat ze willen met die zeverij. Ik ben niet tegen verandering - maar het moet functioneel zijn. Menu's beginnen links vanaf dag 0 en dus moet dat links blijven - het is niet omdat chrome met rechts begonnen is - en de rest ze als domoren gevolgd is - dat wij allemaal in de vaart moeten willen springen!