Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties

Medion heeft een nieuwe Erazer-game-pc uitgebracht, de X5382 E. De pc is uitgerust met een Intel Core i7-4790k-processor op 4,4Ghz. Het geheel blijft op temperatuur door middel van waterkoeling. De behuizing is in zes verschillende kleuren te krijgen.

Het high-end gamesysteem beschikt verder over twee Nvidia GeForce GTX980-videokaarten in sli-opstelling met in totaal 8GB gddr5-geheugen. Het 32GB ddr3-intern geheugen is op 1866MHz geklokt en de grootste harde schijf heeft 4TB aan opslagruimte. Daarnaast is er ook nog een ssd met opslagcapaciteit van 512GB aanwezig. Het geheel beschikt verder nog over een dvd/cd-brander en een hot-swap-bay voor extra harde schijven. Een usb-dongle verzorgt de verbinding via wifi-n en een Killer E2200-kaart biedt gigabit-ethernetondersteuning.

Een moederbord van MSI, de Z97 Gaming 7, vormt de basis van het systeem. De Erazer bedient de gamer van geluid via Creative Sound Blaster Cinema 2. Het geheel wordt geleverd met Windows 8.1 en is per direct beschikbaar voor een adviesprijs van 2999 euro.

Medion Erazer X5382 EMedion Erazer X5382 EMedion Erazer X5382 E

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (117)

Qua prijs valt het mij alleszins niks tegen. Heb waar mogelijk de genoemde producten aangehouden en op andere punten producten genomen die ik in zo'n geval zelf zou willen. Let wel: ik ben hierbij allesbehalve voor de goedkope varianten gegaan, iets wat Medion wellicht wel zou doen (WD 4TB Black, Samsung 850 Pro 512GB SSD, Corsair 32GB DDR3, Seasonic 1000W, Corsair H100i, Gigabyte GTX980). Zie de lijst hier.

Product..........................................................................................................Prijs
1x Intel Core i7-4790K Boxed............................................................¤ 348,-
1x MSI Z97 GAMING 7.........................................................................¤ 170,85
2x Gigabyte GV-N980WF3OC-4GD .................................................¤ 512,- --> ¤ 1.024,-
1x WD Black SATA 6 Gb/s WD4003FZEX, 4TB..............................¤ 218,95
1x Antec GX500 Window Blue Edition..............................................¤ 45,10
1x Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit........................................¤ 79,86
1x Corsair Hydro H100i.......................................................................¤ 107,78
1x Corsair Vengeance Pro Series CMY32GX3M4A1866C9.........¤ 239,50
1x Samsung SH-224DB Zwart...........................................................¤ 12,20
1x Seasonic Platinum Series 1000 Watt..........................................¤ 199,65
1x Samsung 850 Pro 512GB..............................................................¤ 256,76
Totaal:..................................................................................................¤ 2.702,65


Kortom: Medion zal ook hier weer een leuke winst op maken!
- Bulk inkopen;
- Deals met fabrikanten;
- Bij lange NA NIET de producten die ik hier noem (denk aan: Videokaarten, Harde schijf, Kast (eigen productie van Medion), Waterkoeler voor CPU, Geheugen, DVD-lezer, Voeding en SSD). Ik denk dat je i.v.m. de producten die ik opgenomen heb (waarbij ik zoals vermeld zeker niet voor de goedkoopste ben gegaan) nog wel een euro of ¤400-¤500,- van de totaalprijs volgens de Tweakers PW af kan halen:
~¤125,- voor de SSD;
~¤100,- voor de voeding;
~¤100,- voor het geheugen;
~¤100,- voor de videokaarten.
Samen: ¤425,-. (En dan houd ik het nog krap aan).

Dat betekent dat Medion per verkochte PC een winst maakt van zo'n ¤700,--¤800,-. (Arbeidskosten e.d. niet meegerekend).

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 15 juni 2015 16:41]

Mhoah, ook al neem je een lijst met producten die wel overeen komen met de soort/kwaliteit wat Medion zal leveren, dan kom je nog altijd op zo'n 2634 euro aan losse delen uit, zie deze wenslijst.

Het enige "overkill" item in die lijst is de voeding, maar een Seasonic OEM voeding van eenzelfde wattage (wat hier best in zou kunnen zitten) kost niet heel veel minder. De HDD's in Medion systemen zijn (of waren in ieder geval) meestal van Seagate, de waterkoeling die in deze pc zit aan de plaatjes op de website te zien een reference Asetek model vergelijkbaar met een Corsair H55 en bijvoorbeeld de gebruikte Zotac GPU's zijn de goedkoopst beschikbare reference GTX980's. Ook de losse geluidskaart en een toetsenbord en muis moet je meetellen in de kosten.

Bestel je alles bij 1 zaak en laat je het ook nog door hen in elkaar zetten, dan ben je al snel 2750 tot 2800 euro kwijt. En zo moet je mijn inziens, gezien de doelgroep van deze pc, wel denken. Dit ding is voor mensen die een monster game pc willen maar zelf twee linker handen hebben en de pc niet in elkaar kunnen/durven zetten, of voor mensen die te lui zijn dan wel geen gedoe willen en perse een prebuild systeem willen.

Wij hier als Tweakers kunnen vanzelfsprekend voor een paar honderd euro minder een beter uitgebalanceerd systeem bouwen (32GB RAM slaat b.v. nergens op voor een game pc). Maar al met al is het niet eens zo heel duur systeem, een soortgelijk ding met een Alienware of Razer badge op de voorkant zou je 1000 tot 1500 euro meer kosten.
Zou ik dit ding zelf kopen? Nee, zeker niet. Zou ik deze pc aan iemand aanraden die absoluut geen zelfbouw machine wil? Ja hoor, voor een dergelijk systeem met GTX980 SLI is het geen slechte prijs.

[Reactie gewijzigd door Moi_in_actie op 15 juni 2015 21:41]

Je hebt ook maar 4 GB aan GDDR5 geheugen. Het verdubbeld niet, het blijft hetzelfde.
Ik gok dat jouw post was bedoeld als reactie op iemand anders :)
Oooh ik zie het ja. Mijn fout.

Het was de bedoeling om dit als opsomming erbij te zetten.
Seasonic Platinum Series 1000 Watt..
:'). Die heb je sowieso niet nodig en die gebruikt Medion 100% niet. Jouw build kan goedkoper. Medion gebruikt voor het grootste deel ook goedkopere onderdelen. Dus Medion is wel degelijk duur in verhouding tot een eigen build, die dus goedkoper kan dan jouw totaal, waarbij je onderdelen van goede kwaliteit aanschaft.
Dus Medion is wel degelijk duur in verhouding tot een eigen build
Dat is z'n stelling ook ;)
Dus Medion is wel degelijk duur in verhouding tot een eigen build
Als ik mijn huis zelf bedraad, dan is dat ook goedkoper dan dat ik dat door een electricien laat doen. Als je zelf een PC bouwt zal de kostprijs in componenten waarschijnlijk wat hoger liggen dan een OEM'er als Medion, maar je betaalt niet voor de assemblage of installatie, Medion moet daar een winstmarge over rekenen die in het geval van retail nog 2x extra wordt doorberekend door de distributeur en de retailer. Da's een stelling die geen discussie waard is. Zo werkt de wereld nou eenmaal.

[Reactie gewijzigd door Flake op 15 juni 2015 18:20]

...maar berekent de retailer ook geen winstmarge op de componenten?
ChicaneBT, heb je mijn post überhaupt gelezen? Ik haal in mijn post minstens twee (!) keer aan dat ik niet dezelfde onderdelen heb gebruikt als Medion, omdat die simpelweg niet vermeld staan. Daarbij zeg ik dat ik:
Heb waar mogelijk de genoemde producten aangehouden en op andere punten producten genomen die ik in zo'n geval zelf zou willen. Let wel: ik ben hierbij allesbehalve voor de goedkope varianten gegaan, iets wat Medion wellicht wel zou doen
. :')

In de specificaties van de PC op de site van Medion staat een voeding van 1000 watt genoemd, vertel mij wat dat je die niet nodig hebt. Maar er wordt een voeding van 1000watt genoemd en zoals ik aangegeven heb (en wat jij dus hebt kunnen lezen) ben ik zelf in dat geval voor een voeding van Seasonic gegaan. Als er dan toch een overkill voeding in gaat, wel een kwaliteits-voeding ;).

Daar komt bij. Elke PC die je kant en klaar koopt bij een website is duur. Zelfbouwen (als je verstand van zaken hebt) is voor zover ik weet altijd goedkoper. Tenzij je met een leuke actie een PC kan kopen en ze er vanaf moeten.
Reken maar dat het gewoon over de kop gaat. Inkoop x 2 = advies verkoop.
In de modebranche ja, buiten de uitverkoop (die de marge vervolgens weer compenseert). Voor elektronica is de vuistregel ongeveer 20% marge voor distributie en 35% voor de reseller. Nou is de markt voor computeronderdelen (mede dankzij Pricewatch) een wereld waar de marge sterk onder druk staat, dus of 35% realistisch is voor onderdelen lijkt me sterk.
Eerder 10% marge voor de winkelier... (de PC boer)
Azerty* heeft laten weten tussen de 2 en 8% te zitten. En aangezien hun prijzen wel redelijk zijn gestegen ten opzichte van de andere winkels (van -9% naar -3,5% volgens de buren) is 10% dus wel aannemelijk.

*Azerty is ook een groothandel, vandaar de keuze.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 16 juni 2015 00:13]

Ja, en een supermarkt verdient 3% marge. Maar dat wil niet zeggen dat ze hun producten niet 2 maal over de kop laten gaan. Ze moeten ook nog hun panden, auto's en personeel betalen. Toen de accijns op een blikje bier met een dubbeltje omhoog ging, ging een blik ook van 60 naar 80 cent. De verhoging was maar 10 cent, maar omdat ze alles maal 2 doen werd het 20 cent duurder. Artikelen in de aanbieding of naar-de-winkel-lok-artikelen uitgezonderd.

Maar goed, waar hebben we het hier over? ;)
Waar we het over hebben, weet ik niet eens meer. Maar je maakt een aanname waarbij ik dus vind dat je het niet bij het juiste eind hebt. :)

Om je dus op het juiste spoor te zettten :
Ik heb zelf in een computerwinkel componenten verkocht, van die 10% marge (die ook nogeens onderdruk staat) gaan ook nog eens de onkosten af zoals huur e.d.

Waar wel veel aan verdient word, zijn de reperaties (lees windows herinstallatie + alle recente updates, drivers, backup) ¤100,-

Of 4 schroefjes vastdraaien (¤20,-).

[Reactie gewijzigd door Lip op 16 juni 2015 10:10]

Ja, voor een kleine PC-boer is er inderdaad nauwelijks marge. Ik heb het zelf ook meegemaakt en dan moet je inkopen bij bijvoorbeeld BAS (althans, een hele tijd geleden) en dan zie je als kleine PC-boer dat je inkoop hoger is dan waarvoor het in de webshops wordt aangeboden. Dat schiet dan inderdaad niet op, zeker niet als je ook nog de garantieclaims enzo krijgt en als service alvast een nieuw exempleraar meegeeft, en dan later te horen krijgt van de leverancier dat de klant hem waarschijnlijk in het water heeft laten vallen en het geen garantie is. :(

Maar een MediaMarkt heeft echt heel andere marges. Daar zitten minder schakels tussen.
de goedkopere winkels in de pricewatch werken bijna altijd met marges van onder de 5 procent
MediaMarkt doet het gewoon maal 2 hoor. Ze kopen gewoon veel goedkoper in dan de rest.
Maar, voor dat bedrag krijg je er gratis een (nonmechanische) Ramplank, muis en goedkope USB 2.0 WiFi Dongle bij 8)7
Advertentie in het blaadje van de aldi moet ook betaald worden.

Al denk ik niet dat ze hem daar zullen gaan verkopen, de prijs van deze pc is gelijk aan een jaar lang boodschappen doen daar.
Vindt dit redelijk netjes voor een bedrijf als Medion (die ook winst moet maken) en je vergeet marketing, overhead, resellerwinst e.d. als kosten dus de winst is een stuk kleiner voor Medion.
Maar dat is toch altijd zo geweest? Of is dit voor veel mensen opeens een openbaring? :)
Eigenbouw is 9 van de 10 keer beter (als in gebruikte producten) en goedkoper.
Ik hoor hier dat veel mensen deze pc afkraken:

Ja:
Hij is naar mijn zinne te duur voor woorden,
zelf bouwen is goedkoper 'dat is met alles zo'
ze moeten er natuurlijk goed geld opverdienen, 'het is business'

nee:
Het is voor atechnische mensen bedoelt die een direct werkende pc willen hebben vanuit de doos zonder gezeur.
reken mee: Windows licenties, goede cablemanagement, betrouwbaarheid.
Als ik weet dat ik goed kan verdienen op pc's voor anderen bouwen en in elkaar zetten/installeren voor m'n werk zal ik ook zonder probleem 100-200 euro ffentjes vragen.
Reclame etc etc en de lijst kan nog langer worden.

Duur maar waar
Alles klopt behalve de cablemanagement. Zelf heb ik ook een Medion game pc en de binnenkant doet je denken aan een pc uit jaar 2000 8)7
complete wir-war

[Reactie gewijzigd door PizzaBoer3000 op 15 juni 2015 21:57]

Ha ha zal dan vast wel kunnen dat het een zwaar gedemotiveerde stageloper was geweest :D
Plus dat we hier over de introductieadviesprijs praten, die daalt altijd nog fors na de eerste weken.
Een GTX980 met 2gb ram? Zeer raar.
"Het high-end-gamesysteem beschikt verder over twee Nvidia GeForce GTX980-videokaarten in sli-opstelling met in totaal 4GB gddr5-geheugen"

[Reactie gewijzigd door Panama op 15 juni 2015 15:58]

Als je twee kaarten van 4gb heb betekend dat niet dat je dan 8gb aan video geheugen heb. Dan is het nog steeds maar 4gb.
Misschien wat verkeerd geformuleerd?

edit: Ik zie trouwens op de Medion website staan:

"2 x NVIDIA® GeForce® GTX980-videokaart met 4 GB DDR5 videogeheugen (SLI)"

En bij specs:
Graphic Details:
2 x NVIDIA® GeForce® GTX 980-videokaart met 4 GB DDR5 videogeheugen
Standaard al in SLI opgesteld voor de ultieme game-ervaring !

Verkeerd overgenoment door Tweakers?

Edit2; en nu heeft tweakers het artikel aangepast, naar 8gb geheugen. Misschien moeten ze er nog even 4gb bruikbaar geheugen van maken. ;)

[Reactie gewijzigd door Cogency op 15 juni 2015 16:09]

Hoe ik het lees: 2 nvidia gtx980 kaarten met IN TOTAAL 4GB geheugen, sli of niet, in totaal hebben die twee grafische kaarten 8gb geheugen. Maar bon, slecht geformuleerd kan je wel zeggen.
als je de bron opent zie je dat het duidelijker geformuleert is:
[quote]2 x NVIDIA® GeForce® GTX980-videokaart met 4 GB DDR5 videogeheugen (SLI)[quote]

om verwarring te voorkomen hadden ze inderdaad beter kunnen zetten: ""Het high-end-gamesysteem beschikt verder over twee Nvidia GeForce GTX980-videokaarten in sli-opstelling met effectief 4GB gddr5-geheugen""
De bron vermeld het beter inderdaad, maar dat doet niets af aan het feit dat Tweakers nogal wat steekjes op dit gebied laat vallen. Het was ook het eerste wat me opviel. Wat me tevens opvalt is dat het geheugen op 1866 Mhz is geklockt. Dat kan niet, het is DDR, dus dual rated. Dus op 933 Mhz geklockt

Edit: tevens een voetnoot: ik heb het artikel zelfs NA de edit gelezen, en nog klopt het niet...

[Reactie gewijzigd door micla op 15 juni 2015 18:57]

Op dit moment wel. binnekort met DX12 is het hopelijk anders

bron:
http://wccftech.com/gefor...api-combine-video-memory/
Dat niet alleen, er staat in het artikel ook wat in de specs te lezen valt..:
Een moederbord van MSI, de Z97 Gaming 7, vormt de basis van het systeem.
Dat staat dus ook in de specificatie maar als je goed naar het plaatje kijkt laten ze daar toch echt een MSI Z97 Gaming 5 zien. Zeker ook een deftig moederbord maar geen Gaming 7 op het fotootje.

Nou vraag ik me toch echt af welke er gebruikt wordt.
Klein stukje aangepast, beetje verduidelijkt ivm. textures e.d.
Bij SLI kun je niet het geheugen van Videokaart 1 + Videokaart 2 doen. Je behoudt het geheugen dat de kaart los heeft. In dit geval heeft elk van de GTX980's 4GB en in SLI is er dus ook 'maar' 4GB beschikbaar.
Niet helemaal, heb jammer genoeg op het moment geen voorbeeld meer maar bij games als GTA5 zie je hoeveel vram je nog hebt, ik had 2x 755m (2gb p/s) in SLI staan, en GTA5 laat dan zien dat je 4096mb vram hebt.
Dat komt omdat het spel frame 1 op videokaart 1 rendert en frame 2 op videokaart 2. Dan ziet het spel dus het dubbele videogeheugen. Effectief heb je nog steeds maar het geheugen van 1 kaart.

ZIe ook deze oude blog van Nvidia zelf.
Dan gaat het nog niet op omdat beide videokaarten de zelfde gegevens nodig hebben om een frame te renderen, of ze de workload nou verdelen of niet. De bus is simpelweg niet snel genoeg om het geheugen van beide kaarten samen te delen daarom kopiëren ze het naar beide videokaarten voor de optimale performance.

Welke SLI mode je ook gebruikt, je zal er qua geheugen niks mee opschieten.
Meedere games doen dat en volgens mij is het ook niet echt verkeerd, niet zoveel mensen snappen echter wat hier gebeurt en daardoor zijn er altijd weer mensen die denken dat hun videokaart geheugen WEL bij elkaar opgeteld mag worden, maar NEEN. Het GEHEUGENVERBRIJK is namelijk ook 2X zo hoog! Dus blijft het effectief gezien gelijk aan het geheugen van één videokaart.

Ik twijfel ook sterk of geheugen WEL bij elkaar opgeteld mag worden met DX12, ik denk namelijk van niet, waarschijnlijk werkt dit alleen bij "2D" applicaties, progamma's als Photoshop die het extra geheugen van de 2e kaart kunnen benutten, maar bij SLI of Crossfire opstelling lijkt het me onmogelijk, ik zie technisch niet in hoe je dit efficient kunt handhaven.

Als dit echter WEL kan, hoor ik het graag, en ook hoe precies... ten koste van snelheid zeker?

Het allergrootste probleem is dat zeer veel mensen zich niet kunnen inbeelden wat er precies gebeurt... niets mis mee overigens, maar dan wel denken het antwoord te weten en voet bij stuk houden, daar krijg ik wel jeuk van.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 15 juni 2015 18:25]

Meedere games doen dat en volgens mij is het ook niet echt verkeerd, niet zoveel mensen snappen echter wat hier gebeurt en daardoor zijn er altijd weer mensen die denken dat hun videokaart geheugen WEL bij elkaar opgeteld mag worden, maar NEEN. Het GEHEUGENVERBRIJK is namelijk ook 2X zo hoog!
Nee, het geheugengebruik is niet 2x zo hoog, het geheugen wordt alleen op beide kaarten gelijkwaardig aangestuurd. Oftewel, beide kaarten werken onafhankelijk van elkaar en hebben dus elk hen textures en randzaken nodig om in het geheugen te worden geladen. Het blijft inderdaad wel gewoon 4 Gb aan videogeheugen. GTA 5 herkent het totale geheugengebruik inderdaad verkeerd want hij telt al het gebruik bij elkaar op van beide kaarten. Daarintegen vermeld hij het totale geheugen evenredig verkeerd, dus kun je je gewoon aan dat geheugengebruik vast houden.

Het down-modden van Nanderff zijn reactie is dan ook niet helemaal op zijn plaats..
\
Wat betreft DX12 ben ik ook niet helemaal zeker van, er is gesuggereerd dat bij DX12 het totale geheugen wel bij elkaar kan worden opgeteld,, maar volgens mij gaat dat alleen als de 2e kaart niet in gebruik is en het geheugen als extra kan worden ingezet.

voor dit laatste heb ik geen enkele bron en is puur speculatief. Moet me daar maar eens over inlezen

edit:verduidelijking

[Reactie gewijzigd door micla op 15 juni 2015 19:32]

Zetten ze een keertje eerlijk de effectieve hoeveelheid ram in de beschrijving, is het weer niet goed.
Dat doen ze juist niet. Effectief heb je maar 4gb ram, niet 8.
En dat staat er dus ook:

"2 x NVIDIA® GeForce® GTX980-videokaart met 4 GB DDR5 videogeheugen (SLI)"
Als je gpu's in sli hangt heb je niet het dubbel aan ram. Dus het zijn beide 4gb versies maar door de sli is er maar 4gb omdat de data gespiegeld wordt over beide videokaarten ;)

[Reactie gewijzigd door DaytonaV2 op 15 juni 2015 16:05]

Gelukkig zit er 4GB op en niet 4gb, dat zou een domper zijn zeg :+
Dat zie je vaker bij Medion met zijn OEM kaarten. Zelf heb ik een GTX760 (192-bit) met 1,5 GB Ram :+ (ook van een medion game pc)

En in SLI wordt de vram niet bij elkaar opgeteld. In dit geval zijn het 2 x 980 met ieder 4GB

[Reactie gewijzigd door PizzaBoer3000 op 15 juni 2015 16:02]

Als ik me niet vergis telt het videogeheugen zich niet op, dus als je 2 GTX 980 kaarten hebt heb je nog steeds 4GB.
Volgens mij verdubbeld het geheugen niet, de info wordt gespiegeld.
Even opzoeken hoe SLI in elkaar steekt. Je VRAM stacked niet bij SLI of Crossfire. Beide kaarten hebben dezelfde gegevens in hun geheugen.
In sli of crossfire wordt de geheugencapaciteit niet bij elkaar opgeteld. Dit komt omdat het geheugen identieke data bevat in deze opstelling. Dus de kaarten hebben ieders 4GB vram. Dit is normaal.
als je iets in SLI zet verdubbeld de ram niet mee, dus 4gb klopt gewoon.
Een GTX980 heeft 4GB dus GTX980 in SLI heeft ook 4GB.
4GB ram per videokaart. Maar aangezien VRam gedeeld is in SLI en Crossfire is het totale aantal bruikbare vram nog steeds 4GB. Er is wel 8GB aanwezig maar slechts 4GB is bruikbaar.

Als een kenner het beter uit kan leggen: verbeter me als ik het fout heb.
Precies wat ik aan het denken was. Als je er al zoveel Ram inzet kan je beter ook de 4GB kaarten gebruiken, anders gaat 4k niet soepel draaien ben ik bang, al is het natuurlijk nog steeds niet behelpen.

Een snelle websearch zegt mij ook dat er bijna geen 2GB exemplaren te koop zijn. Ik heb het idee dat een een fout is en dat ze 4GB per kaart bedoelen.

edit. Ik wist niet dat de data gespiegeld word. Thanks for the info, kan je dan niet beter voor de ti versie gaan, als je al zoveel gaat uitgeven aan een game-PC.

[Reactie gewijzigd door B00m3rang op 15 juni 2015 16:18]

wifi via een dongle?! why?

PS iemand de onderdelen al onder elkaar gezet in pricewatch? ¤ 3000 lijkt me nogal veel
Heb 'm samengesteld (zo weet je ook waar alles vandaan komt:
Denk er een Windows licentie (á ¤130) scheelt je ¤800.

Heb zelf ook het idee dat ik betere componenten zal hebben als de Medion kast....
Als voorbeeld de ASUS GTX 980 4GD5 20th Anniversary Gold Edition (lekker luxe :) )

http://nl.tinypic.com/r/16hoto9/8

Edit: afbeelding was verkeerd afgesneden

[Reactie gewijzigd door pietjuhhh1990 op 15 juni 2015 16:26]

Het medion systeem heeft ook nog een 4TB harde schijf en een 2e GTX980...
Staat 4 GB SLI De grafische kaart welke ik heb is een 2 lane SLI samengepakt (4GB) en aanzienlijk beter als 2 losse :) En 4 TB HDD zet er ¤200 bij, nog een groot verschil
Damn, wist ik niet van de Asus (en ook over het oog gezien :p ).
Nee het is gewoon een single GTX 980 dus je moet alsnog twee kaarten nemen.
En je mist nog de waterkoeling.

Uiteraard zal zelfbouw normaal gesproken goedkoper uitkomen, maar ervan uitgaande dat het verder goed in elkaar zit, lijkt het me dat de medion geen verkeerde prijs heeft.
Heb ik nu mis gekeken of zit daar geen videokaart bij?
Afgesneden (kak copy paste) heb het ff aangepast :)
Uuuhm, volgens mij mis je een 980? In de medion zitter er volgens mij toch echt twee :)
Staat 4 GB SLI De grafische kaart welke ik heb is een 2 lane SLI samengepakt (4GB)
Hé wat cool, maar ik kan verder nergens vinden dat het iding een soort Titan X is? Het is dan ook wel n koopje denk ik..
Het is gewoon een single GTX 980 die zwaar OC is. Niks geen SLI.
32GB ram lijkt mij voor gaming purpose een redelijke overkill. Tenzij je meerdere games naast elkaar wilt draaien ofzo 8)7 .

edit: Als toevoeging op de overige vreemde specs.

[Reactie gewijzigd door Noisia op 15 juni 2015 16:08]

En dan nog wifi-n ook in plaats van ac.
Dat gezegd, ik gebruik hier ook een wifi dongle, een Fritz, en die werkt uitstekend. En je hebt geen insteekkaart nodig, dat kon nog wel eens de reden zijn dat ze het zo doen.
Ik zou zeggen omdat de meeste serieuze gamers toch een kabel in hun PC steken i.p.v. Wifi. Dan maakt het niet zoveel uit dat er geen Wifi op zit.
Volgens mij moet je dit systeem toch voor minder geld zelf kunnen bouwen. Kan je gelijk een wat fatsoenlijkere kast gebruiken.
Natuurlijk is dat goedkoper, maar ik neem aan dat je je zelf nu niet vrijwillig aanbied om dat voor iedereen te gaan bouwen...
Voor 50-60 euro kan je hem laten assembleren bij de bekende webshops.. (Afuture.nl, Azerty.nl, ...)
Dan zal die gewoon nog goedkoper zijn & heb je exact wat je wil/nodig hebt.
Deze assemblages bij de webshop worden volgensmij in een paar minuten in elkaar geflanst, lijkt me toch qualitatief iets slechter in elkaar steken en er zit nooit garantie bij (kun je er natuurlijk wel bij kopen).

Als je alles telt is dit een degelijke prijs, die paar 100 euro die je zou kunnen besparen lig je niet wakker van als je een PC van 3000 euro koopt lijkt me.

Vergelijk het eens met Alienware....
Deze assemblages bij de webshop worden volgensmij in een paar minuten in elkaar geflanst, lijkt me toch qualitatief iets slechter in elkaar steken en er zit nooit garantie bij (kun je er natuurlijk wel bij kopen).
Dat is onzin. Je krijgt bijna bij alle shops garantie op de computer als geheel. Sowieso ook al zouden ze er niets over zeggen heb jij als consument recht op een werkende computer omdat jij deze door hen hebt laten assembleren. Dat de kwaliteit slechter is dan lopende band werk bij Medion daar zie ik ook geen enkel bewijs voor.
Nee, dit wordt niet zomaar in elkaar geflanst. Het is beter dan velen het zelf zouden doen..
Kijk bv naar dit voorbeeld wat ik bij afuture.nl besteld had:
http://static.tweakers.ne...xiMJGgrbFHZpZ8t6/full.jpg
-> Wat zou jij dan beter doen? ;)

Geen garantie bij? Je hebt gewoon garantie voor elk individueel product (je krijgt immers ook alle aparte dozen etc geleverd). High-end voeding bij een 3000 euro systeem zal al snel 7 jaar garantie hebben bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 15 juni 2015 17:47]

Je kunt bijna elke pc goedkoper nabouwen dus wat is je punt?
Nou, dat je dus serieus geld kan besparen dan geen kant en klaar systeem te kopen. Gewoon kwestie van verder kijken dan je neus lang is.
Is lastig als je dr niet veel van weet. Niet iedereen heeft er verstand van zoals ons maar je kunt het goedkoper krijgen dat klopt
Klopt, maar daarvoor zijn er gelukkig ook winkels waar fanatiekelingen als ons werken ;)
Altijd beter dan een Medion (Aldi) pc lijkt me.
Als ik zie wat er in de lokale pc winkel word verkocht voor 900 euro

Amd 8320 cpu met r9 270 en een ocz ssd ipv een bx100 ofzo

Hun doen t niet veel beter
Ik kan mijn huis ook zelf goedkoper bouwen als kant en klaar kopen. Wat is precies je punt?
Vrij uitgebreide pc, met aparte behuizing.
Timing lijkt me alleen niet zo best, zie namelijk de 5de serie i7s al in notebooks verschijnen dus neem aan dat een normaal denkend mens dan ook ff wacht met pc kopen totdat ook daarin de 5de gen ligt (althans, ik zou nu wachten op de nieuwe desktop cpus)
Je kan in hardware land altijd wachten op de nieuwe kaarten. Toen ik mijn PC een maand geleden heb gekocht zouden er ook nieuwe CPUs en GPUs (AMD) op komst zijn. Nu zijn we een maand verder en is er nog niets noemenswaardig uitgebracht, tenzij je weet dat er een nieuwe release over een week is, is het het niet waard om te blijven wachten omdat je dan eigenlijk blijft wachten.

Daarnaast is het handig om te betalen naar wat je het zelf waard vind, op deze manier kan je nooit afgezet worden omdat je niet meer betaald dan wat je het zelf waard zou vinden.

Wat ik sowieso raar vind voor deze high-end PC is dat deze geen ddr4 geheugen heeft ipv ddr3. Daarbij vind ik deze pc het geld niet waard, heb zelf een MSI gtx 970 4g en een i5 processor en kan alles nagenoeg op ultra spelen met een QHD scherm (en dat voor onder de ¤1000,-).

@Aanvulling voor hieronder:

Ik snap dat deze DDR4 niet ondersteunen, echter vind ik het wel bij een high-end PC passen van een dergelijke prijsklasse. Deze moederbord en processor combinatie is ook niet goedkoop. Dit bedoelde ik ook te zeggen met dat ik het raar vind dat er niet voor een DDR4 setup is gekozen ipv DDR3.

[Reactie gewijzigd door Rifleshader op 15 juni 2015 17:31]

Wat ik sowieso raar vind voor deze high-end PC is dat deze geen ddr4 geheugen heeft ipv ddr3. Daarbij vind ik deze pc het geld niet waard, heb zelf een MSI gtx 970 4g en een i5 processor en kan alles nagenoeg op ultra spelen met een QHD scherm (en dat voor onder de ¤1000,-).
Zowel Mobo als processor ondersteunen geen ddr4.

pricewatch: MSI Z97 GAMING 7

pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed
De Medion pc heeft geen DDR4 geheugen aangezien de processor dat helemaal niet ondersteunt. Als ze een veel duurdere processor en moederbord combinatie gekozen hadden was het een ander verhaal geweest, maar dan was de computer wel wat duurder dan hij nu is. Of ze hadden inderdaad moeten wachten op de volgende generatie processoren in dit prijssegment, maar dat had wel even kunnen duren, zeker als je dingen als testen en productie meeneemt.
Ik ben toch benieuwd naar wat voor voeding ze in zo'n ding proppen. Het eerste dat ik bij medion pc's ALTIJD zie falen is de voeding
Ik heb jaren in een computerwinkel een hoop pc's gerepareerd, maar de voeding is niet zo vaak het probleem bij Medions in mijn optiek, misschien bij iemand die veel stof in huis heeft en veel rookt?.. maar dan nog... ik heb veel vaker problemen gehad met de "afgedankte" passieve MSI videokaartjes in Medion pc's die kapot gaan. Voor de rest altijd degelijk gebouwde pc's en ook behoorlijk netjes afgewerkt van binnen. Koeling is ook dik in orde met grote luchtschachten etc. Natuurlijk kunnen wij tweakers het altijd beter, maar Medions zijn zeker niet slecht en de voedingen zijn prima te noemen.

Vreemd genoeg is het meest voorkomende probleem bij de Medions die ik in handen krijg de Powerbutton aan de voorkant, ergens van binnen breekt het plastic af omdat men er klaarblijkelijk veel te hard op moet duwen... Dan kunnen wij de boel provisorisch plakken of de powerswitch al bungelend buiten de kast hangen. Zowel bij de oudere zilverkleurige als de bekende glans-zwarte fronts..

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 15 juni 2015 18:43]

Met de voet de powerbutton aandrukken, helpt niet bij de levensduur daarvan. :)
de250watt uit een pentium 4 systeem is nog steeds fantastisch hier... stabiel en stil, alsof iemand zachtjes uitademtals je met je oor er voor hangt
Dat heb je zo'n monsterbak en gaat Wifi via een simpel dongletje. En dan ook nog eens geen AC ondersteuning.
De antenne is minstens zo belangrijk zo niet belangrijker.Ik heb voor een paar tientjes een TP-Link vWN722N gekocht.Het voordeel is dat je de antenne eraf kan schroeven en er bijvoorbeeld een 15DBI antenne op kan gooien.Deze tpl-link werkt ook nog eens voorbeeldig met Kali linux (packet injection en dergelijke).De theoretische snelheid N/AC zegt niet zoveel als de ontvangst gevoeligheid brak is.
Opzich niet een verkeerd systeem, echter de behuizing vind ik niet heel mooi. wat wel weer cool is, is dat de behuizing in 6 kleuren beschikbaar is.

Wel apart en origineel.

Goede keuze qua mobo en videokaart.

verder niet heel veel op aan te merken.
Op de link naar Medion site staat: Graphic Details:
2 x NVIDIA® GeForce® GTX 980-videokaart met 4 GB DDR5 videogeheugen
Standaard al in SLI opgesteld voor de ultieme game-ervaring !
In de tekst kom het wat bedrogen uit: in totaal 4Gb, mscn ff aanpassen?


Wat de ssd betreft is de info wat onduidelijk bij medion.. In de opsomming spreken ze van een 512Gb ssd, onderin de specificaties weer van een 256Gb model.. :S lekker dan!

[Reactie gewijzigd door K!wi op 15 juni 2015 16:25]