Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Apple heeft details gegeven van ReplayKit, waarmee ontwikkelaars gebruikers gameplay en audio kunnen laten opnemen zonder gebruik te maken van externe apparatuur of een andere app. De functie onderdrukt notificaties.

De functie werkt alleen als ontwikkelaars dat integreren in hun game, schrijft 9to5 Mac, maar volgens de site kan dat met enkele regels code al gebeurd zijn. Vervolgens kunnen gebruikers de functie zien doordat de app toestemming vraagt om beelden op het scherm en audio op te nemen.

Na het maken van de gameplaybeelden kunnen gebruikers enkele bewerkingen doorvoeren, zoals knippen, waarna ze de beelden zelf kunnen delen. Standaard blijft de gameplayvideo alleen op het toestel staan. Apple kondigde iOS 9 eerder deze week aan. De update zou onder meer een betere accuduur geven, terwijl digitale assistent Siri ook veel nieuwe functies heeft gekregen. Het nieuwe besturingssysteem komt als update in het najaar uit voor alle iPhones vanaf de 4s, iPads vanaf de iPad 2 en de iPod touch v5.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Leuke extratje voor de mensen die het interessant vinden.
Ik zelf neem geen gameplay op, voor mij is de belangrijkste onderdeel van ios 9 of de batterijduur echt beter word.
Ik heb een 6 waar ik op iOS8 al zeer tevreden ben over de accuduur. Als developer heb ik nu iOS9 draaien en mijn batterij is met matig internet, bellen en mailen al binnen 10 minuten van 100 tot 80%. De beloftes over de accuduur zullen dus pas in de publieke release waargemaakt worden. Waarschijnlijk draaien vele diagnostische applicaties en dergelijke op de achtergrond in de beta.
Als je batterij in 10 minuten 20% dropt dan is je batterij gewoon stuk. Want alles bij elkaar kan het systeem gewoon niet in 40 minuten de hele batterij leeg trekken. Maximum ontlading is eerder 3-6 uur voor 100%, afhankelijk van het type iPhone.
Want een accu kan stuk gaan door een software update.
Het is bekend dat bij IOS9 de accu sneller leegloopt. Dit is vrijwel altijd al zo geweest bij nieuwe versies. Dit zal denk ik in de release versie wel opgelost zijn.
Waar het waarschijnlijk ook aan ligt is het feit dat er veel meer debugging informatie zal worden bijgehouden. Logs e.d. continue updaten kost tijd en daarom stroom. Die worden waarschijnlijk ook nog wel verzonden naar Apple HQ.

Daarnaast kan een accu wel stuk gaan door een software update. Nieuwe accu algoritmes die worden doorgevoerd kunnen misschien een bug bevatten waardoor de telefoon te ver wordt opgeladen of juist te ver wordt ontladen, allebei schadelijk voor lithium accu's.
Ja en Nee, tuurlijk kan er in bepaalde gevallen een accu stuk gaan door software. Maar niet in dit geval. Een accu te veel laden kan alleen als er teveel voltage op een accu gezet word. Dat zou alleen maar kunnen als er een hardwarematig iets stuk gaat. Met een constante laadstroom en de juist voltage gaat een accu pas na een lange tijd 'stuk' (lui). Door te ver ontladen kan een accu wel stuk gaan maar dit kan ook alleen maar als er een hardwarematig iets stuk is. Ik ga er vanuit dat tegenwoordig telefoons met een goede voedingscircuit worden gebouwd waarbij de hardware gewoon uitvalt als het onder een bepaalde voltage waarde komt. Hierdoor zal de hardware niks meer afnemen van de accu en zal de accu ook niet te ver kunnen ontladen. Mits de lege accu voor lange tijd niet meer gebruikt word.
Wanneer ik met ios 8.3 een uur lang een zwaar spel speel is mijn accu nog lang niet leeg, lijkt me stug dat debug informatie bijhouden zwaarder is en het verbruik zou verklaren. Lijkt me meer niet-geoptimaliseerde software.
Lithium-ion accu's gaan normaal 2 jaar mee, daarna zwakken ze af. Na 3 jaar is dat echt merkbaar. Soms is er een productie foutje, dan gaan ze eerder stuk. Vandaar dat de meeste bedrijven slechts een half jaar garantie op batterijen geven. De iPhone 6 is inmiddels ook alweer een half jaar oud. Dus je kan verwachten dat je vanaf nu kapotte batterijen tegen gaat komen. Dat het je overkomt op de dag dat je een update uitvoert is waarschijnlijk iets van 1:10 000 (1000 dagen ~ 3 jaar, geschat factor 10 kleiner in de eerste periode).
Dit is een verkoop truuk die apple al jaren hanteerd. We releasen alleen één OS voor alle types. Deze is zwaarder en dus word je systeem langerzamer en gaat deze sneller leeg qua batterij. Per update ga je je hier meer aan ergeren en dus word de nieuwste variant aankopen steeds aantrekkelijker. Als je het plat slaat gaat je systeem nog prima mee alleen groeien de ergenissen gelijdelijk en dus raak je hier snel blind voor.

Overigens gaat dit ook op voor het deisgn van apple. Altijd mooi en altijd slick maar heel erg schade en kras gevoelig. Zonder bescherming snel lelijk en dus word het steeds sneller aantrekkelijk om weer een "mint" systeem te kopen.

Maar goed dit is mijn mening

[Reactie gewijzigd door Zantiath op 12 juni 2015 11:09]

Dit is inderdaad het nadeel van 1 OS. Er word elke keer meer functionaliteit toegevoegd waarbij het systeem meer zal vereisen. Nu gaat het met een telefoon wat sneller maar dit zal met een PC niet veel anders zijn. Probeer maar eens met 15 jaar oude hardware een nieuw OS te draaien.

Tevens zie ik geen verschil in kwaliteit van materiaal vergeleken met andere merken. Het plastic/aluminum/glas krast net zo snel als bij andere telefoons. Ik heb daar zelf nooit geen problemen mee gehad aangezien ik gewoon zuinig met mn spullen omgaan. Ik heb vrienden die al hun 3de Android toestel hebben in dezelfde tijd dat ik mijn iPhone heb. Dit zegt natuurlijk niks over het toestel maar ligt dit puur aan de gebruiker.
@Zantiath

Ik gebruik zelf ook een iPhone. En ben het deels eens met je stelling.

Of Apple het oprecht met die reden doet weet ik niet, want daar is in mijn mening geen oprecht bewijs voor.

Wel probeert Apple met iedere iOS update mèèr functionaliteit toe te voegen, meer functionaliteiten kosten meer rekenkracht en meer rekenkracht weegt zwaarder voor de batterij. Daarom ontwikkelen ze een nieuw toestel met een nieuwe/verbeterde processor en accu.

Toch vind ik persoonlijk dat Apple iOS wat efficiënter zou moeten maken. Er is de laatste tijd zoveel 'meuk' bijgekomen dat ik alles in een aparte folder heb staan. Ook een klein ergenisje is de apps die standaard verversen op de achtergrond.. Ja het zal zorgen voor een kleine performance voor de normale eindgebruiker die zijn Facebook-feed en e-mailberichten een miliseconde (??) eerder te zien krijgt, maar ook dit weegt mee met het batterijverbruik.

Ook het design mag wel efficiënter.. Ik ben misschien één van de weinige personen die het geen - achtereinde - uitmaakt of de telefoon een mm dunner is t.o.v. de vorige telefoon. Maak die telefoon maar 3mm dikker met een grotere accu of een betere camera :).
Dikker met meer accu = zwaarder.
Dat merk je weldegelijk als je je telefoon langer vasthoudt.
Achtergrond apps kun je uitschakelen of per app bepalen welke het wel of niet mag.
Ik zie geen probleem.
Ik heb altijd alleen apple gehad, dus je doet een aanname (altijd af te raden) en spreek dus uit eigen ervaring.

Deze ervaring heb ik ook opgedaan qua beschadigingen. Dit gaat overigens op voor alle merken zoals CRP ook al omschrijft. Het ligt aan de gebruiker hoe snel dit wel of niet gaat ook of je eraan ergert of niet. Maar je kan niet ontkennen dat het design er wel op afgestemd is.

Zelf heb ik altijd een hoesje om mijn apple producten gehad. Maar ook hier is mijn ervaring dat ik veel vrienden heb dit onvoorzichtig omgaan met hun systeem en maar klagen dat het er niet uit ziet en dus een nieuwe aanschaffen. Nodig? Zeer zeker niet. Maar het oog wil ook wat en ook dat heeft apple goed door.
Het design is niet afgestemd om snel te breken of kapot gaan. Dat is gewoon pure onzin dat je vertelt. Ik ben een onhandige harry en laat mijn spullen constant vallen. Ik heb nu al drie iPhones versleten en geen enkele heeft ooit een barst gehad of ander defect.

Ik gebruik mobiele telefoons sinds eind de jaren 90 en de iPhone was het eerste mobiele toestel dat echt solide is en een deftige bouwkwaliteit heeft. Het is dus echt wel onzin te stellen dat Apple zijn designs zo bouwt dat ze snel kapot zouden gaan. Apple bouwt zijn toestellen zo zo da ze de mooiste op de markt zijn.

Het is hoe de gebruiker er mee omgaat dat bepaald of een apparaat schade oploopt maar als ik als onhandige harry mijn toestel meerdere malen per week kan laten vallen zonder schade dan denk ik dat Apple toch echt wel zijn best doet om zeer solide toestellen op de markt te brengen.

Apple bouwt geen rugged toestellen dus nee het is geen toestel voor bouwvakkers En ja ik zie regelmatig gebroken iPhone schermen maar dan ook steeds in de handen van pubers. En wat nog harder opvalt is dat je vooral populaire toestellen met gebroken schermen ziet. Hoe meer toestellen je verkoopt hoe meer toestellen er ook wel kapot zullen gaan. Dat zie ik vooral dus nu met Samsung. Ik zie meer pubers met gebroken samsung schermen dan met iPhone schermen. Betekend dit dat Samsung telefoons maakt die sneller kapot gaan? Dat betekend gewoon dat je pubers geen dure smartphones moet geven.

[Reactie gewijzigd door monojack op 12 juni 2015 14:33]

Ehm nee.
Ik draaide iOS 8.4 beta op mijn iPhone6. Geen enkel probleem met batterij leeglopen e.d.
Eergisteren iOS 9 beta geïnstalleerd. Een gigantische drop in batterij duur. Halverwege de dag weer aan de lader. Vanochtend niets met de telefoon gedaan en staat nu al op 80%.

Het is, zoals aangegeven, een probleem van deze eerste beta. Je kunt allerlei achtergrond zaken uitschakelen (search e.d.), maar de bug is dat de uitschakeling eigenlijk niet uitgevoerd wordt. Daarnaast wordt er van alles gelogd.
Binnen enkele weken komt er ongetwijfeld een nieuwe beta; gewoon weer afwachten. Dat is het risico van beta's draaien.
Niet voor niets draait iOS 9 beta alleen op m'n iPad. M'n iPhone moet 100% betrouwbaar zijn en het risico op battery drain ga ik niet lopen.
Ik wacht wel ;)
Dan duurt het vast bij een ander percentage veel langer. Batterijen lopen niet lineair leeg.
Laat het geen 10 minuten zijn, maar 30. Het ging bij mij ook heel erg snel met iOS 9. Door alle zoek functies uit te zetten kun je dit flink verbeteren, maar ik verloor alsnog zo'n 20% per uur. Uiteindelijk dus maar teruggegaan naar 8.4 beta en een oud toestel ingezet voor de iOS 9 ontwikkeling.
Of de indicatie van de acculading is incorrect? Volgens mij is dat eerder ook al een issue geweest
Nee, de telefoon is ook een stuk warmer, dus er draaien taken op de achtergrond.
Zie ook bij de "buren": http://www.iculture.nl/ios-9-beta-batterij-sneller-leeg/
Natuurlijk zegt de eerste BETA nog heel weinig over de batterij-duur. Heel jammer dat de rest van de replies hier overheen lezen, het is in deze face van de ontwikkeling heel normaal. Als we bij beta 9.3, 9.4 aan aan gaan komen, zo richting release, dan wordt begint het interessant te worden om daar naar te kijken...
Als je daadwerkelijk een developer bent dan weet je dat dit elke keer hetzelfde is. Elke eerste versie van een nieuw ios slurpt batterij wat in 9 van de 10 gevallen bij final release is opgelost. Er komen nog een struk of 4 versies dus dat gaat helemaal goed komen.

9/10 mensen die ios9 downloaden doen er qua development vrij weinig mee en klagen alleen maar over bugs of design issues. Blijf lekker bij 8 en wacht een paar maanden.
Als het echt een probleem is kun je ook kiezen voor de Iphone6+. Die heeft een bijzonder grote batterij.
De iphone 6 is al ontzettend groot voor een 4.7 inch toestel, de 6+ is echt bizar uit verhouding groot. Is echt niet aan te raden, er zijn veel fijnere, kleinere 5.5 inch toestellen, geloof me.

Gameplaybeelden opnemen, leuke feature, daar niet van, zal niet veel gebruikt worden denk ik. Of alle huismoeders moeten hun candycrush gameplay met elkaar gaan delen.
Ik ben in het bezit van een Iphone 6+ en geloof me na een tijdje wil je echt niet anders meer.. Het was voor mij enorm wennen toen ik van de 4s naar 6+ ging (wat natuurlijk een bizar verschil is) maar oh wat werkt dit fijn, gamen is gigantisch goed, filmpje kijken zonder problemen, mails/messages etc allemaal goed overzichtelijk etc etc etc. Mijn iPad 2 wordt alleen nog maar door mijn vrouw gebruikt, ik laat hem links liggen omdat het gewoon niet meer hard nodig is.
Ik heb na m'n note 3 ook iPhone 6+ Gekocht en ga ook niet meer terug. Zoiezo ben ik grote schermen gewend maar dit is naar mijn idee te perfecte combinatie tussen os en groot scherm
Ik heb ook een 6 plus, en vind hem by far de beste telefoon die ik ooit in mijn handen heb gehad. Tevens ben ik het absoluut niet je eens dat mee eens dat de 3000 mah van de 6 Plus idioot groot is dit is flauwekul. Hij moet namelijk een 5,5 inch HD scherm aansturen. Dat hij iets groter is zie ik niet als nadeel, maar dat is persoonlijk daar komt bij dat er zeer weinig mensen zijn die het me je eens zijn dat er veel prettigere phones zijn, de 6 plus is nl by far de meest verkochte 5,5 inch telefoon. Dat hij iets groter is hoeft geen nadeel te zijn maar dat is puurpersoonlijk, bovendien laad vrijwel ieder review zien dat hij bij oa gamen en photos behandelen een heerlijke phone is. Dus allemaal niet erg onderbouwd wat mij betreft Enige toestel wat ik op dit moment misschien liever zou hebben is de 6 edge maar die ken ik nog niet zo goed en dat is ook design moet ik eerlijk zeggen. Er zijn niet (veel) betere grote phones dan de Apple en de Samsung. Rest is minder althans wat mij betreft .

[Reactie gewijzigd door michael37 op 12 juni 2015 19:43]

Ik vind ook niet dat de batterij te groot is, hoe meer capaciteit des te beter. De screen to body ratio is naar mijn mening te laag, er zijn een stuk compactere 5.5 inch telefoons. Mijn 6 inch nexus 6 is ongeveer even groot, en heeft ook nog 2 goede speakers aan de voorkant. De vingerafdrukscanner moet ik wel missen.
Juist de hardcore gamers nemen veel beelden op. Check YouTube maar eens!
Van grote games ja, maar van games op telefoons? Zijn er uberhaupt telefoon games die je hardcore kan spelen? Hearthstone misschien, maar dan zou ik alsnog liever de pc opstarten.
Er zij vast vele hardcore smartphone gamers. Ik ken ze niet, maar dat zegt weinig. Nu het zo makkelijk word zullen hardcore smartphone gamers het vast en zeker gaan gebruiken. We zullen het gaan zien.
Blijkt opvallend veel te gebeuren in de gamewereld. Denk aan de Tweakscrew PS4 en al die filmpjes op YouTube die uitleggen wat de beste racewagen per klasse is in GTA Online etc.
Smaken verschillen. Ik gebruik de 5,5" Plus nu sinds de (Duitse) release en ben er erg blij mee. Ga niet meer kleiner, dus ik geloof je niet ;)
"Veel fijner" zul je moeten kwantificeren. Dit is voor iedereen anders.
Ik heb een iphone 6 ben tevreden over de batterijduur, maar extratje is altijd welkom haha .
Een iphone 6+ vind toch net iets te groot.
Eindelijk keuze bij Apple 6 is al goed 6plus is voor foto's gamen etc. Betere prestaties maar idd wel wat groter.
Batterij is top zo'n 3000 mah maar hoog resolutiescherm met 5,5" is hij eigenlijk wel nodig en prettig dat hij 80% binnen een kwartiertje laad.

[Reactie gewijzigd door michael37 op 12 juni 2015 19:36]

Waarom wordt dit als nieuws gebracht? Dit werd tijdens de WWDC 2015 presentatie al aangekondigd.
Scherp! Ik heb even een paar zaken verbeterd in het artikel om aan te geven dat we meer weten dan een naam en wat het doet.
Omdat voor sommige mensen dit alsnog nieuws is, als ik dit artikel niet had gelezen had ik het namelijk niet geweten. Ik heb niet de WWDC presentatie gevolgd en vind het wel leuk om achteraf te lezen welke dingen er uiteindelijk zijn gepresenteerd.
Leuk dat het er in zit , maar dan zou je als game ontwikkelaar al weer snel rekenening ermee moeten houden dat je x aantal resources in de telefoon minder hebt , is het niet handiger om het voor de game te gebruiken , omdat de iphones toch al aan de lage specs zitten ?
omdat de iphones toch al aan de lage specs zitten ?
Er is niets mis met de A8 dualcore op 1.4Ghz in de iphone6.
Zeker grafisch is het een krachtige chip.
In de meeste grafische benchmarks presteert hij dan ook beter dan de samsung s6.. Daarnaast is ook de geheugen-footprint van Apple erg goed tegenover concurrerende platforms.
Lekker selectief winkelen met de benchmark resultaten noemen ze dat. Als je beide chips met elkaar wil vergelijken moet je naar de offscreen scores kijken en niet naar de onscreen scoren. Zoals je in de offscreen testresultaten kan zien is de Galaxy S6 in de meeste gevallen wel degelijk sneller. Kijk je naar de realword (onscreen) performance dan is de iPhone 6 inderdaad in het voordeel, mede omdat dat toestel ten opzichte van de Galaxy S6 een nogal lage resolutie heeft (bijna 2x lager).
Offscreen scores? Geen idee wat je daaraan hebt
Maar wellicht zullen die beter uitvallen voor de samsung...

Bij zowel de samsung als Iphones lijkt mij dat bij normaal gebruik je een spelletje speelt in de resolutie van je scherm, op je scherm.

Je speelt een spelletje op je telefoon, op je telefoon toch?
Als je je dan afvraagt of een Apple wel genoeg 'specs' heeft om zo'n spelletje dan op te nemen, lijken mij de genoemde benchmarks een prima indicator.

Als zelfs de s6, en zwakkere android broeders prima een spelletje gelijktijdig kunnen afspelen en opnemen verwacht ik dat de iphone6 daar helemaal geen probleem mee zal hebben.
"Zeker grafisch is het een krachtige chip.
In de meeste grafische benchmarks presteert hij dan ook beter dan de samsung s6"


Je maakt claims t.a.v. een grafische chip en komt vervolgens met een vergelijking tussen twee verschillende resoluties (met bijna een factor 4 verschil in aantal pixels).

Daarnaast, ook in de praktijk heb je wat aan "off-screen" scores:
A: Een flink aantal games draait überhaupt maximaal op 1080P (ook op een S6) en dan heb je meer aan een benchmark vergelijk op dezelfde (zeker in dit geval 1080P) resolutie.
B: Met root heb je de keuze om een game (of alles) in éénder welke resolutie te draaien
C: Als je de telefoon aansluit op een externe display voor gaming, is juist de "off-screen" 1080P score van beide telefoons veel relevanter.

De grafische chip van de S6 is (bij gelijke resolutie) zo'n 18-29% sneller dan de A8 GPU in de 6 of 6 Plus.

Dat gezegd hebbende, de iPhone hardware (GPU zeker) zou inderdaad ruim voldoende moeten zijn om op te kunnen nemen tijdens gamen.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 12 juni 2015 13:15]

Ik ben een fan van de iPhone, maar als je zegt dat de chip van de iPhone 6 beter presteert dan die van de Galaxy S6, dan moet je toch kijken naar de offscreen scores. De Galaxy S6 is namelijk in staat om een scherm met een aanzienlijk hogere resolutie aan te sturen met gelijkwaardig prestaties.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 12 juni 2015 12:25]

En hoe gaan offscreen resultaten je helpen een betere game te spelen? Minder pixels betekend minder accu die er aan op gaat, minder warmte die gecreëerd wordt om ze aan te sturen. Hetgeen je ervaart is wat er op het scherm gebeurt, dan is het in dit geval relevant dat Samsung een hogere resolutie heeft, dat is een merkbaar verschil. Elke design-keus is een trade-off, anders was elk object van elke categorie (in dit geval telefoons) hetzelfde.
Ik game niet vaak off screen.
In de grafische benchmarks presteert de iphone 6 enkel beter als de s6 omdat de s6 een veel beter scherm heeft, en 4x zo veel pixels aan moet sturen. Het verschil tussen de 6+ en de s6 is al bijna nihiel, terwijl er toch een 1080p - 1440p verschil aanwezig is.

1gb ram is en blijft gewoon karig. Mijn moeders moto e 2015 loopt ook soepel op 1gb ram, maar die kost 128 euro. Voor een telefoon van 700 euro had de iphone gewoon 2gb ram moeten hebben. En 32gb opslag. En lte cat 6. En een 1080p scherm. En optische beeldstabilisatie.
Behalve de enkeling die tegen problemen aanloopt bij het Browsen met veel geheugen consumerend html. Hoor ik in mijn omgeving weinig iphone gebruiken over dat hun telefoon minder gaat presteren bij multitasking of dat hun ram vol zit.

Zelf heeft in mijn huishouden de goedkoopste telefoon ¤120 1.5jr terug, ook 2GB ram in huis. Maar Apple's filosofie van licht efficiënt programmeren in plaats van problemen compenseren met meer en meer ram, meer gigahertz, meer cores etc. spreekt mij wel aan.

Om een raceauto soepeler te laten rijden, kun je ook kiezen voor gewichtsvermindering en een goed chassis ipv elke generatie er een dikkere motor en zwaardere banden op te zetten.
Je kunt ook beter chassis maken EN een betere motor (vraag maar aan de Red Bull jongens hoe belangrijk dat is). Zeker gezien het geld dat ze ervoor vragen. Je doet net alsof het een het ander uitsluit. Voor het geld dat Apple vraagt is het niet teveel gevraagd om beide te verwachten. Net zoals Samsung niet voor een telefoon van hetzelfde bedrag mag zeggen: Slechte software? Ja, maar we hebben zulke goede hardware!. Nee, in dit prijssegment moeten beide top-of-the-line zijn.


Nu komen ze er nog mee weg (zeker Apple), maar eens gaat dat veranderen. Zie ook andere grote bedrijven die dachten onaantastbaar te zijn (Nokia, Kodak, Microsoft van de jaren 90 en begin 00).

Don't get me wrong, ik heb een lading iOS en OSX spullen en vind de software zeer fijn werken (helaas veel bugs de laatste jaren), maar ik blijf me storen aan de hardwarekeuzes (RAM solderen, te weinig RAM en opslag in iOS, geen SSD standaard in desktops) en bijbehorende prijsstelling (upgradeprijzen die 4x over de kop gaan, enorme prijsverschillen tussen schermgroottes terwijl ik alleen een groter scherm wil zonder meteen een andere CPU of GPU)

[Reactie gewijzigd door Pyrone89 op 12 juni 2015 10:46]

Wie zegt dat de auto van Red Bull goed is? Torro Rosso is soms nog sneller, dus het zal niet alleen aan de motor liggen. Het is Appels met peren vergelijken, hoewel het gebrek aan werkgeheugen in mijn ogen belachelijk is. Op mijn eerste generatie iPad Air worden tabbladen om de haverklap opnieuw geladen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 12 juni 2015 12:22]

De iPhones hebben een ontzettend krachtige GPU, een CPU die erg goed presteerd in single threaded scenario's en een relatief lage scherm resolutie.
Deze combinatie, zeker in combinatie met Metal maakt de iPhones juist tot een krachtig gamingplatform
Een krachtig mobiel gaming platform. Geen enkele smartdevice komt nog in de buurt van next gen consoles en pc gaming. Dus een krachtig (algemeen) gameplatform wil ik het zeker niet noemen.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 12 juni 2015 10:48]

Ok, miss beetje slechte woordkeuze (zeker uit context).

Maar in vergelijking met Android toestellen doen iPhones zeker niet onder.
Op een paar tablets na, zijn de iDevices toch wel het sterkste op mobile game gebied. De CPU is snel, de GPU is snel en Metal maakt het allemaal nog sneller.
Leuk dat ze elkaar offscreen niet ver ontlopen, maar niemand speelt offscreen.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik die hele PPI race onzinnig vind.
ik geloof niet dat "de lage specs" iets met de performance te maken heeft, iphones werken prima met gaming.
omdat de iphones toch al aan de lage specs zitten
In welk alternatief universum ? De iPhone heeft veruit de beste prestaties van de huidige generatie toestellen.
Hij heeft het niet over prestaties, hij heeft het over specs, waar vaak hardware mee bedoeld wordt.
Een inderdaad, met die hardware zijn de prestaties meer dan prima, echter je kan je wel afvragen of een "videorecorder" die nog eens naast de game draait die hardware niet te zwaar belasten.
Je merkt in het dagelijks leven zo nu en dan bijvoorbeeld wel dat de hoeveelheid RAM je beperkt (herladen safari pagina's bij "multitasking"), heeft dat ook invloed op dit idee?
Op een van de grafisch meest sterke chips lijkt mij het paralel opnemen van de spelletjes beelden naar de opslagruimte geen probleem moeten geven.

Daarnaast heeft Apple's eigen programmatuur vaak een relatief lage memory-footprint vergeleken concurrerende platforms, en al helemaal tegenover het geheugen consumerende html.
Op zich hoeft html geen memory-hog te zijn, veel websites zitten makkelijk aan de 30–50MB werkgeheugen omdat er behoorlijk slordig geprogrammeerd word, met name dat voor elk wissewasje een inefficiënt js-library met plug-ins wordt toegevoegd.
Dit is een aanname, maar hebben veel telefoons tegenwoordig niet een dedicated video-encoding chip? Een chip die momenteel gebruikt wordt voor de videocamera, maar wellicht ook prima in te zetten is om een screen-recording op te nemen. Mocht dat het geval zijn, verwacht ik dat de meeste overhead in i/o zit, het wegschrijven van de opgenomen video, maar wellicht zit ik er totaal naast.
hij heeft het over specs, waar vaak hardware mee bedoeld wordt.
Dat bedoel ik ook. Noem 1 fabrikant die snellere cores maakt dan Apple.
Cool man nu kan ik filmpjes van de games sneller delen :p.
Ik hoop dat hiervoor wel een knop ergens zit om deze functie echt uitzetten. ;)
Als je kijkt naar het screenshot in het artikel nota bene, zie je dat er door de app om toestemming gevraagd wordt om je scherm op te nemen. Dat beantwoord meteen je vraag door simpelweg op ‘don’t allow’ te tappen. In de restricties zal dat ongetwijfeld ook globaal in te stellen kunnen zijn.
Het gaat mij voornamelijk om het globaal instellen ivm kleine kindervingertjes.. ;)
Naast dat het een beetje laat is omdat dit al sinds maandag bekend was ook een beetje karig artikel... Hoe werkt ReplayKit? Met welke frameworks werkt ReplayKit? We zijn Tweakers, geen nu.nl lezers, kom op mannen.

[Reactie gewijzigd door t1mmy op 12 juni 2015 09:57]

ReplayKit is het framework, Bij Apple noemen ze alle frameworks xxxKit, bijvoorbeeld SceneKit, SpriteKit, HealthKit, etc...

Voorbeeld hoe het gebruikt moet worden:

https://developer.apple.c...s/Introduction/Intro.html

Om exact te zijn:

let sharedRecorder = RPScreenRecorder.sharedRecorder();
sharedRecorder.delegate = self;
sharedRecorder.startRecordingWithMicrophoneEnabled(true) { error in
... error handling
}

Vervolgens moet je de volgende delegate (interface) implementeren: RPScreenRecorderDelegate

De exacte code kan je hier vinden:

https://developer.apple.c...wift-DontLinkElementID_63

Maar is dit nu de informatie die je zoekt? want veel meer is er niet te verzinnen behalve de API documentatie maar die zitten achter een login account (omdat het nog beta is).
Ingebouwd in het basis OS en te gebruiken door ontwikkelaars zonder extra toevoegingen? Nee.
Bij de OPO is het ingebouwd in het basis os, en Samsung ook trouwens.
Echter is android een goed voorbeeld van slecht implementeren van functionaliteiten waardoor het vaak een drama is. Iets wat ik nooit meer zal kopen.
Android is niet een ding, bestaat uit heel veel aparte bedrijven, nou ben ik niet zo'n loser die gaat gamen op zn mobiel en het dan ook nog op zou willen nemen maar mijn opname functie doet het prima op cyanogenmod
Er zijn ook games op iOS die ondersteuning voor screen-recording hebben (Crossy Road bijvoorbeeld); echter wordt het nu een standaard functie in iOS. Hopelijk zorgt dit ervoor dat er meer games gaan komen met screen recording functionaliteit. Verder is het ook niet ondenkbaar dat dit een betere accuduur tot gevolg heeft dan wanneer developers er zelf iets voor moeten bouwen.

[Reactie gewijzigd door Gody op 12 juni 2015 10:45]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True