Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties

Android M, de eerstvolgende Android-versie, zal als het aan Google ligt meer aandacht krijgen voor het geheugen- en accugebruik. Dat meldt een Android-fansite. Onder meer het aantal locatie-check-ins zou moeten worden teruggebracht.

Android-logoGoogle zou zijn Android-ontwikkelteams hebben geïnstrueerd om efficiënter gebruik te maken van de accu, onder meer door rustiger aan te doen met het geheugen. Ook zou het aantal locatie-checkins moeten worden verminderd en zouden er minder bewerkingen moeten worden uitgevoerd als het scherm uitstaat en de telefoon niet aan de lader hangt. Dat meldt Android Police. Met Android L voerde Google ook al de nodige accubesparingen door.

Google zou de wijzigingen willen aankondigen op zijn I/O-ontwikkelaarsconferentie die later deze week in San Francisco plaatsvindt. Een deel van de wijzigingen zou lopen via Google Play Services, het deel van Android dat Google kan updaten via de Play Store. Daardoor zouden ook toestellen kunnen profiteren die niet kunnen updaten naar Android M.

Volgens Android Police wil Google de nieuwe Android-versie in augustus uitbrengen. Welke naam de nieuwe Android-versie zal dragen is niet geheel duidelijk; volgens de Android-fansite wordt de versie intern Macadamia Nut Cookie genoemd, maar dat is hoogstwaarschijnlijk niet de naam die de buitenwereld te zien zal krijgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Komt mij bekend voor. Vorige keer beloofde ze dat ook met Project Volta. Dat bleken uiteindelijk meer beloftes en PR praat dan waarheden en realisaties.
Project Butter was ook niet meer boterig bij 4.3, KitKat is niet wat het beloofd was te zijn, namelijk geschikt voor lagere gespecte telefoons en Project Volta is inderdaad op niks uitgelopen, met op moderne telefoons de meest energieslurpende apps van Google zijn (Google Play Services).
Heel veel apps gebruiken de Google Play Services, als Google Play Services zogenaamd veel energie slurpen, kan dat zijn omdat andere apps die services te vaak oproepen. Als een app bv vaak je positie opvraagt in de achtergrond, gebeurt dat via Google Play Services.
Daar zit maar een iets op, en dat is Windows Phone gaan gebruiken. Ik heb het wel een beetje gehad met Google's honger om zoveel mogelijk informatie van zijn gebruikers te verzamelen en zo nog meer geld te verdienen met gerichte advertenties.Dat is in de eerste plaats waar Android voor ontworpen is. Google is geen liefdadigheidsinstelling. Ze moeten zoals ieder bedrijf ook winst maken en dat doen ze door hardwarefabrikanten gratis(open source) hun software te laten gebruiken met als achterliggend doel informatie verzamelen. Nu ook weer met hun nieude IoT os. Zo dringen ze binnen in je huiskamer en komt Google nog meer over je te weten. Google wordt te machtig en daar moet iets aan gedaan worden..
Maar Microsoft doet hetzelfde als Google toch, Windows 10 gaat ook op alles draaien en Microsoft heeft ook IoT initiatieven (http://www.microsoft.com/...d/internet-of-things.aspx). Je kunt niet zeggen dat Google te machtig wordt en terwijl preken om Microsoft te gebruiken, dan moet je gewoon een feature phone gebruiken of een smartphone waar de fabrikantendiensten uit gesleept zijn (dat is makkelijker met een Android telefoon, je kunt op de meeste wel een custom rom draaien).

Komt dan nog eens bij dat een Windows Phone niet eens zuiniger is dan een Android telefoon, bv vergelijk tussen een Galaxy S5 LTE-A en een Lumia 930 http://www.anandtech.com/bench/product/1339?vs=1285. Kijk maar eens naar het web browsing battery life, de Galaxy gaat op 2G/3G en op WiFi bijna dubbel zo lang mee. De batterijduur onder load (Basemark test) gaat de Lumia langer mee, maar dat is eenvoudig te verklaren omdat de Galaxy een snellere SoC heeft, hoe sneller de SoC, hoe meer energie onder load getrokken kan worden, maar in een realistische test zouden de taken ook sneller gedaan zijn en er dus geen constante load zijn. De Galaxy heeft ook wel een grotere batterij, maar niet dubbel zo groot, met een even grote batterij zou de Windows Phone het hoogstens even goed doen. Het is dus geen oplossing om naar Windows Phone te veranderen om langer met een batterijlading te kunnen.
Ja maar, de hele essentie van location services in het OS integreren is dat als de locatie 1 keer bekend is, de tweede app die erom vraagt dezelfde gegevens gratis kan krijgen.

Probleem is eerder dat Google zelf voortdurend locatie gegevens uploadt en zo je batterij leegtrekt, zelfs al is er geen een app die het weten wil.
Groter probleem, is dat door het 'zo makkelijk' verkrijgen van je persoonlijke locatie via google play serice, bijna elke app met een reclame banner* of zelfs zonder, zal er om vragen. Dat heeft negatieve gevolgen niet alleen voor de batterij, maar ook voor je privacy ervaring.
*ik ben zo blij dat ik dat soort fratsen überhaupt niet heb op m'n telefoon.
Kon je in Android tegenwoordig niet op applicatie-niveau bepaalde toegang geven en intrekken zonder dat de applicatie niet meer werkt? Ik weet dat dat met een custom installatie wel kon.
Nee dat kan niet meer jammer genoeg. Althans, niet op non-rooted toestellen. Vroeger zat die optie er wel in, maar ik geloof dat sinds 4.4 dit uitgeschakeld is.
Permission manager (Apps Ops) was bij 4.3 erin gezet, en bij 4.4.2 er weer uit gehaald (niet bereikbaar, met root (xposed) wel) door Google

http://www.xda-developers...ivacy-guard-and-xprivacy/
Nou, daar ben ik het niet mee eens hoor: met 4.1, het begin van Project Butter, was de UI merkbaar een stuk smoother, dat kon ik op mijn SGS2 echt wel merken met de officiele update. Ook daarna, toen ik via CM naar 4.2 ging, merkte ik verbeteringen tegenover CM gebaseerd op Android 4.1. 4.3 heb ik nooit gebruikt.

4.4 vond ik ook heerlijk op mijn Nexus 5. 5.0 echter, dat was een enorm drama: de battrerij van mijn N5 was al niet goed, maar nu is die compleet ondermaats. 5.1 maakte het OS wel wat stabieler in mijn ervaring (op mijn N5 en mijn N9), maar de batterij is nog steeds erg slecht.

Project volta, daar heb je dus gelijk. Maar project Butter, daar kan ik je niet in volgen.

Verder, Android 4.4 is wel degelijk goed voor toestellen met lagere specs: er zijn een boel toestellen met 512MB ram die erg goed draaien op 4.4.
Verder, Android 4.4 is wel degelijk goed voor toestellen met lagere specs: er zijn een boel toestellen met 512MB ram die erg goed draaien op 4.4.
Probleem van 512MB ram en android, is dat apps ook elke versie zwaarder wordt. fb/messenger/whatsapp en ook de verplichte google play apps (waarvan je er steeds meer moet installeren) worden elke update groter en zwaarder.

Wat dat betreft mag google misschien wel dezelfde eisen stellen als ms en Apple doen aan het geheugen gebruik door App makers. Want ik denk dat er defacto weinig gebruikers die zullen zeggen dat het gebruik van Android 4.4 icm 512MB ram een pretje is.
Ik denk dat android veel kan bereiken door langzamere en oudere toestellen niet meer te laten updaten en dan de apps vanaf bepaalde android-versies te kunnen laten werken. Zo hou je het als Google zelf ook dicht.
Mee eens. Mensen lopen rond met oude toestellen, en klagen steen en been dat alles niet soepel loopt. Als je windows 7 draait op een 486 dan zal het ook niet vloeiend lopen... ongeacht het aantal updates dat je laat uitvoeren om het soepeler te laten lopen.

Hetzelfde geldt voor android. Het systeem wordt steeds uitgebreider en daarmee gaat het ook meer stroom en ram gebruiken. Een nexus 5 heeft gewoon een dramatische accu. Je kunt daar niet android 5 de schuld van geven.

Mijn Sony z3 gaat 48 uur mee op een accu met 5 uur scherm aan tijd. deze heeft een 3000 mah accu en draait bij mij android 5.0.2. ik heb daarbij zo'n 4 uur aan bluetooth 4.0 audio streaming en 16 uur per dag een moto360 verbonden. Ik gebruik nooit wifi maar altijd 4g omdat dit sneller is en meer bereik heeft. met een 2500 mah accu moet je makkelijk een dag mee kunnen... anders is je hardware niet zuinig of de software van je fabrikant dramatisch.

[Reactie gewijzigd door sygys op 26 mei 2015 15:23]

Als je Play Services verantwoordelijk zijn voor 30% of meer van je batterij, probeer dan even location services uit te zetten. Da's een bekende bug in Sony's Kitkat roms.
Probleem van wat de meeste mensen hebben als android,
Is dat het een relatief zwaar complex aan het worden is van code.

Het OS zelf, neemt op sommige telefoons >5GB aan opslag in. En defacto bestaat de software die je geleverd krijgt ook ook uit drie componenten.
  • Android open source project.
  • Een hele hoop google diensten
  • Een paar UI-modificaties en Apps van de fabrikant
Waardoor android een grote footprint heeft op je opslagruimte. Daarnaast heeft android tegenover IOS en WindowsPhone ook een vrij ruime memory footprint. Waar wp/ios vaak makkelijk uitkomen met 1GB is android hongerig naar meer. Iets wat 'lompere' processen die je standaard niet kan uitschakelen (wel met root, rom of permanent draaien van een app als greenify) om op de achtergrond te draaien, zijn natuurlijk van invloed op je batterijverbruik.

Ik heb weinig vertrouwen in dat google echt het roer om gaat gooien, en bijvoorbeeld de Google Play service permanent uit zal schakelen voor het draaien op de achtergrond. Mede ook doordat google developers aanspoort om gebruik te maken van PS om informatie uit apps te vergaren en aan apps te geven.

Wie een android-telefoon wilt, die alleen de software heeft, die de gebruiker wilt, en alleen de software draait in belang van de gebruiker, zal denk ik nog een poosje afhankelijk blijven van costum roms, ipv de google android versies die we in het westen geleverd krijgen.
De FPS van Android is wel degelijk opgeschroefd met butter. Voorheen had Android amper hardwareversnelling. Nu draait alles op 60 FPS.
60? Sund. Mijn 920 draait op 30 en dat is ook _smooth as butter_
Toch gaat mijn HTC One tegenwoordig langer mee op een batterij lading dan in het begin - er is echt wel vooruitgang geboekt.
Volta is een optie tot verbetering.
Het is aan de app Devs om deze code daadwerkelijk te gaan gebruiken.

Tot die tijd zal het helemaal niets doen.
Ah ok, maar security is dus verder niet belangrijk genoeg? Dat is bij Android 5 en lager gewoon ondermaats. Tenzij je je device kunt rooten en App Opps kunt installeren, maar een geroote device krijgt weer geen security updates. Maar da's ook niet erg, want die komen er toch nooit.

Ik wil apps kunnen verbieden om bijv in m'n adresboek te neuzen, of om locatiegegevens op te lepelen, of om de device ID te lezen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 26 mei 2015 10:07]

Je kunt die apps gewoon NIET installeren... Wat jij wil heeft consequenties voor de standaaard gebruiker.
Dat is natuurlijk geen optie. Als ik wil dat een app geen toegang heeft tot mijn privégegevens, dan is dat toch helemaal niet raar :?

Privacybewust zijn is nog altijd beter dan allerlei goedbedoelde apps lekker hun gang laten gaan met gevaarlijke combinaties van permissies.
waarom is dat geen optie? Een ontwikkelaar maakt een app met een rechtenpakket. Je kunt die inzien en beslissen. Bevalt het niet installeer je het niet. Heb je twijfels installeer je het niet.

Als gebruilers te pas en te onpas rechten gaan aan en uitzetten,moet je en je app gwschikt gaan maken voor allerei combinaties van rechten. Bovendien moet je support leveren omdat zaken niet werken voor mensen die die link niet snappen.

Been there :)
Veel gebruikers begrijpen het ook niet wanneer het totaal legitiem heeft dat een app bepaalde permissies nodig heeft. Het lijkt me ook niet gebruiksvriendelijk om bij ieder wissewasje een nieuwe toestemming te moeten geven.
Het zou wel in grotere categorieën verdeelt kunnen worden met subpermissies die je niet zelf hoeft aan te geven. Zo zal Whatsapp pas toestemming vragen om je locatie als je een locatie naar iemand wil verzenden. Dit voorkomt ook dat mensen onterecht kwaad worden over het feit dat Whatsapp je locatie wil weten.
Ik moet nog zien of het ze gaat lukken de accuduur significant te vergroten. Het zou echter wel heel prettig zijn als toestellen eens wat langer op de accu doen. Geheugengebruik maakt me niet heel veel uit, behalve als de telefoon er echt sneller op wordt, dus als een vermindering van het geheugengebruik behaald is door de processen efficienter te maken.
Wat ook veel stroom vreet is dat bij gebrek aan vrij geheugen sommige apps in de achtergrond moeten stoppen en dan bij activatie weer opnieuw geladen moeten worden.

Efficiënter met geheugen omgaan scheelt dan wel degelijk heel veel CPU, dus ook stroom.
Dit gebeurt echter veelal wanneer je het toestel actief aan het gebruiken bent. Denk aan het wisselen van apps, het laden van nieuwe content in apps en natuurlijk het gebruik van apps zelf. Dat er uiteindelijk andere apps af worden gesloten die daarna opnieuw gestart moeten worden heeft inderdaad impact op de accu, maar is denk ik te verwaarlozen bij het (normale) verbruik (van de apps) van het simpelweg gebruiken van het toestel op datzelfde moment.
Stap over naar een Lumia 930 met Windows Phone. Toen ik laatst mijn telefoon amper gebruikte, had ik na 48 uur nog 30% (!). Ik dacht: 'Touche, Microsoft.' 😁

Edit: Wat een felle reacties. Ben geen felle voorstander van Microsoft en deed het ook niet zo lijken. Maar goed, grappig/bijzonder dat zo'n nietszeggende reactie als de mijne tot zoveel oproer lijdt. Ik wilde bijna zeggen dat ik wel mag opletten met wat ik zeg, maar daar ben ik niet zo goed in. 😋 en maar liefst 9 -1's! Bizarre crowd hier op Tweakers.

[Reactie gewijzigd door Dan0sz op 26 mei 2015 21:19]

Is ook geen probleem met mijn One M8....

Zijn hier op Tweakers ook nog pro Android mensen te vinden, of zit de 2% van NL die Windows Phone gebruikt allemaal hier? Altijd Microsoft dit, Microsoft dat....

Ontopic:
Hoeveel nut heeft het dat Google zo hard werkt aan batterijbesparing als de merken zelf vervolgens wee energieslurpende software op de devices zetten? Stel daar eens regels voor op :) Verder was ik al heel tevreden met de batterijduur eigenlijk, maar kan altijd beter.

Liever heb ik dat ze eens goed naar hun eigen apps kijken en zorgen dat deze weer zo vloeiend/stabiel worden als voorheen. De laatste tijd steeds vaker synch problemen met Google apps!
Je hebt helemaal gelijk. Ik denk dat het probleem ook grotendeels bij de merken en app developers ligt. Een goed voorbeeld is de Nexus 5, de accuduur was eerst echt erbarmelijk maar na veel optimaliseren is die voor zen capaciteit best goed. Merken gaan gewoon veel sneller on to the next thing. Denk dat google daar niet veel aan kan veranderen
Ik ben een voorstander van Android hoor. Vreemd genoeg gebruik ik de Android telefoons wel met een WP launcher ( 7 en 8 ). Een mooie combinatie. Lekker zuinig, makkelijk te bedienen, maar wel veel betere instelbaar dan een 'echte Windows Phone. Ja,ik heb ook een echte Nokia Lumia 610, maar die gebruik ik er alleen maar 'bij'.
Als je een Android telefoon goed tweakt (rooten, Rom Toolbox Pro) en dan de onnodige zaken uitschakel of verwijder, de processor goed instelt, dan heb je een prachtige telefon die heel snel is.
Zo heb ik als test een Alcatel Pop C1. Een echt budget toestel van < ¤ 40,-, maar met de WP7 launcher erop en de goede tweaks heel zuinig en heel snel. Veel sneller dan die Lumia en ongeveer even zuinig.

[Reactie gewijzigd door WOteB2 op 27 mei 2015 07:48]

Eh? Is dat bijzonder? Dat haalt zelfs mijn oude iPhone 4 nog (die ik nog gewoon dagelijks gebruik).
iOS laat helemaal geen achtergrondservices toe behalve hun eigen services. Je kunt dat als een positief iets zien, als je van een gezellige dictatuur houdt. Andere apps ontwikkelaars kunnen dus niet iets op de achtergrond draaien.
Ik zeg niet dat ik ontevreden ben over de accuduur die ik nu heb met m'n GS6 ;) Het zou alleen wel fijn zijn als dit nog beter zou kunnen. Met de S6 haal is 2 dagen met normaal gebruik en als ik 'm weinig gebruik vaak wel 3 dagen, dus wat dat betreft is 't prima zo.
Ik kan er ook zo'n twee dagen mee zonder op te laden bij normaal gebruik :)
Ja, en met een Asha 311 kun je een week op één lading, maar de functionaliteit is er wel naar.
Ik heb de Lumia 635 en met licht gebruik haal ik de 10dagen...
Bij amper gebruiken ja, dan zijn er ook zat android foons die dat kunnen (zoals bv de one M8 die ik zelf heb).
Of elke andere Lumia. Zelfs met m'n 520 van 2 jaar oud haal ik met gemak de 48 uur tijdens normaal gebruik. Dan ontstaat zelfs het probleem dat ik bijvoorbeeld nog een bepaald percentage overhoudt, en twijfel om hem dan nog een nacht niet aan de lader te hangen..
Beter van wel, onder de 40% degradeerd een lithium accu het snelst. Beste is het zo veel mogelijk rond de 70% te houden.
Als ik mijn Z1 Compact niet aanraak haal ik ook 3 dagen of meer. Met gemiddeld gebruik lukt zelfs twee dagen. Het kan zijn dat er ondertussen zaken veranderd zijn, maar Windows Phone was de laatste jaren nooit echt zuiniger dan Android of iOS. De SoCs zijn wel zuiniger in idle geworden en de batterijen groter, maar daar hebben alle platformen baat bij.
Wat ik niet snap, is dat er bijb. nu heel weinig tablets uitkomen voorzien met Android.
Waarom is dat? heeft dat te maken dat er simpelweg geen last build (version) Android (5.0.1) op de tablets is?

Weet zo dat 4.xx versie speciaal voor de tablets was. Zoals bijv. die van Asus transformer.

Vind zelf een goed punt om hier over te discussiëren.
Versie 3 was voor tablets. Sinds Android 4 hebben developers de optie om apps 'responsive' te maken en zo layouts te bouwen die zowel op tablets als telefoons in 1x werken. Android 5 borduurt daar gewoon op voort en is dus geschikt voor alle devices, smartphone tot tablet. De laatste versie is 5.1.1 overigens.

Verder snap ik niet helemaal waarom je denk dat er weinig Android tablets uitkomen. Onlangs kwam bijvoorbeeld deze en deze langs. En sinds kort is de Tab A-lijn van Samsung op de markt: nieuws: Samsung brengt Galaxy Tab A met 4:3-scherm in mei uit in Nederland
Het noemen van drie 5.0 tablets onderschrijft toch aardig dat het er niet veel zijn. Wat mij opvalt is dat de ondersteuning voor Android tablets echt matig is. M'n partner heeft nog een Samsung-tab tablet, die heeft nooit een update gezien. En ook heeft mijn nexus7 nooit de f2fs support gekregen die hij nodig had ivm het brakke geheugen.

Ik vraag me dan ook af, hoeveel tablets die vandaag verkocht worden daadwerkelijk ook nog de Android M update "met beter accu en geheugengebruik" tegemoet gaan zien.
Er zijn er vast wel meer, dit waren even de laatste die in me opkwamen. LG heeft bijvoorbeeld ook nieuwe G Pads met Android 5 uitgebracht. Het zijn er niet per se minder dan vorig jaar, en daarnaast wordt een gedeelte van de tabs ook later in het jaar aangekondigd. Wat gedacht van de Z4-tablets die tegelijk met de Z4 uit gaan komen, bijvoorbeeld.

Verder heb je met een Samsung-tab natuurlijk ook een slechte keuze gemaakt, de ondersteuning van Samsung is inderdaad om te huilen. Mijn eigen Nexus 7 2013 begon op 4.3 en heeft 4.4, 5.0 en inmiddels 5.1 gezien, samen met alle tussenstappen.

Hoeveel tablets een update gaan zien? Net zoveel als die de update van 4.3 naar 4.4 hebben gekregen, niet bijzonder veel dus. Dat is het gevolg van luie fabrikanten en kleinere marges op goedkopere tablets en daar kies je bij aanschaf zelf voor.
Welke Tab is dat? Bij mijn weten hebben alle Tab modellen een update gehad.
Zoiets dat je nu handmatig met handig gebruik van Greenify en Tasker moet oplossen. Met deze combinatie is het mij gelukt om, mijn oude Galaxy S3 van 20 uur op een batterij naar 48 uur op een batterij te krijgen, zonder dat ik het echt merk in de functionaliteit. Er is dus meer dan voldoende ruimte voor verbetering.
Ik vind het nogal opmerkelijk dat derde partijen ogenschijnlijk beter in de gaten hebben dat software oneigenlijk gebruik maakt van een aantal mogelijkheden van Android.

Google moet gewoon weten dat er apps zijn die graag op de achtergrond meedraaien en had er allang een oplossing voor moeten vinden. Al kan de processor het aan, die blijft hierdoor op de achtergrond een percentage opeisen en spikes tot soms wel 100%.
Natuurlijk funest voor de batterij.
Ja, ik verbaas me soms ook dat Android het toestaat dat mijn telefoon in mijn broekzak zo heet wordt dat ik hem eruit haal om te zien wat er aan de hand is...

Al geef ik wel toe dat dit al een tijd niet meer is voorgekomen, Lollipop heeft wat dat betreft wel geholpen.
Met Lollipop hebben ze al een goede stap gedaan naar een verbetering van de accuduur, hopelijk kunnen ze dit met Android M nog meer verbeteren. Het is sowieso positief om te zien dat ze er bij Google wel degelijk mee bezig zijn, dit in tegenstelling tot Windows en iPhone. De accuduur blijft toch wel een algemene smartphone kwaal en niet specifiek voor Android alleen.
Het is sowieso positief om te zien dat ze er bij Google wel degelijk mee bezig zijn, dit in tegenstelling tot Windows en iPhone.
Pardon? Nee, dat is niet zo, bij iOS zijn ze ook erg goed bezig. Binnenkort wordt iOS 9 aangekondigd die alleen optimalisatie aanbied.

Bij Windows Phone kun je zeggen dat daar weinig devp. baat aan hebben. Waarom? Omdat er nog steeds geen apps zijn die bij andere platformen wel beschikbaar is.
Begrijp mij niet verkeerd, Windows Phone is een stabiele OS. Jammer genoeg met name de devp. die niet overstappen naar dat platform.
Het klopt dat Apple met iOS 9 gaat inzetten op optimalisatie, maar dit betreft niet de batterijduur maar de grootte van de apps. Echt gericht werken aan een optimalisatie van de accuduur staat niet gepland in iOS 9, hooguit een aantal bugs aanpakken die een battery drain veroorzaken.
Helaas zal Lollipop zelf NIETS aan je accu verbeteren totdat je apps allemaal geupdate zijn en op een andere manier werken.
Verder doet het voor gebruikers als mij HELEMAAL NIETS aangezien ik sync en dat soort onzin uit heb staan en google apps zelf gewoon niet update zijn voor 5.0 dus nog volop accu verslinden.

Het grote verbeterpunt zit m in hoe vaak apps je telefoon activeren om te kijken of er nieuws is en zolang geen app geupdate is zal dus nog even vaak zijn en gewoon veel accu gebruiken.

Handmatige sync is nog altijd veel effectiever.

En het voordeel van android en ios is juist dat dat OS niet zo informatie hongerig is als android omdat die 2 bedrijven geen geld verdienen met informatie en dus vraagt het systeem zelf minder.
Tja. Laten we, na jaren batterijen leeggevreten te hebben, eens kijken of we het verbruik op mobiele apparaten eens kunnen verlagen.Het lijkt me toch een tamelijk voor de hand liggend iets om dat bij het verzinnen van een nieuw OS in ogenschouw te nemen.

En laat ze dan gelijk een optie inbouwen om al die overbodige google-apps ook daadwerkelijk te verwijderen. En tevens de optie om zelf te bepalen welke apps er bij het booten gestart worden.

Android is zogenaamd zo slim om zelf te analyseren wat een gebruiker het meeste gebruikt en afhankelijk daarvan apps wel of niet te starten. In de praktijk heb ik gemerkt dat het met dat slimme wel meevalt want dat verdraaide maps blijft maar starten terwijl ik het vrijwel niet gebruik.
Sommige (vooral van Google) apps worden inderdaad altijd gestart. Maar die worden in het geheugen geladen en doen verder niets. Nemen geen CPU cycles in beslag en zijn min of meer "dormant".

Ja, de app zit in geheugen, want Google denkt dat je die app nodig hebt, ook al heb je 'em nog nooit gebruikt. (WC-eend-effect)

Maar ook de rekenmachine app die je dagelijks gebruikt wordt in het geheugen gezet, want hoog in de lijst.
Geheugen iets voller, maar geen CPU belasting. Dat is allemaal in de ogen van proggers iets veranderd. Geheugen dat er is moet gebruikt worden.

Waarom niet een app erin zetten die volgens de statistieken op jouw phone waarschijnlijk vandaag gebruikt gaat worden?

En het geheugen staat aan, dus gebruikt energie, en de app wordt niet gebruikt en gebruikt dus geen energie.
Het werkgeheugen in mobiele apparaten is DRAM. Mijn diepgaande kennis over geheugen is wat roestig maar als ik me niet vergis dan worden de bitjes opgeslagen in condensatoren welke, door het weglokken van de spanning, steeds ververst moeten worden. (vandaar de 'D' van dynamic)
Hoe minder "enen" er dus in het geheugen staan hoe zuiniger het is.

Nu ben ik even te lui om me daar weer enorm in te gaan verdiepen en ik kan dus de plank misslaan met mijn redenering maar buiten dit hebben we nog het volgende:

Er wordt beweerd dat het zuiniger is om een app in het geheugen te laten staan dan dat het is om een app steeds weer in het geheugen te laden.
Nu kan ik me daar wel wat bij voorstellen maar als ik een app dus -nooit- gebruik dan wordt deze alsnog in het geheugen geladen. Dit betekent dus dat er bij het starten overbodig energie gebruikt wordt. Als ik dan een app start die ik wél gebruik maar die, wegens de eindeloze "wijsheid" van Android, toch niet in het geheugen staat (omdat al die overbodige google-zooi nu eenmaal persé geladen moest worden) dan kost dat alsnog extra overbodige energie.

Overigens is het niet altijd zo geweest (en wellicht nog niet) dat apps totaal geen cpu-tijd in beslag nemen. Een tijd geleden slobberde Google Maps gewoon doodleuk je batterij leeg op de achtergrond zelfs wanneer al die synctoestanden uit stonden.
Daarnaast zijn er genoeg apps die een service installeren om zo toch dingen op de achtergrond te kunnen doen (da's het hele idee van een service namelijk).

Ik gebruik niet alle apps op mijn telefoon iedere dag. Ik zie dus ook niet in waarom deze altijd maar geladen moeten worden als ik mijn telefoon reboot. Laat mij lekker zelf bepalen wat er start en laat het daarna eventueel in RAM staan maar ga niet voor mij bepalen wat ik nodig heb.

Op die manier spaar je altijd meer batterij dan wanneer Android "intelligent" gaat lopen doen. :) ;)

[Reactie gewijzigd door VOODOO_WILLIE op 27 mei 2015 23:53]

Daar zit maar een iets op, en dat is Windows Phone gaan gebruiken. Ik heb het wel een beetje gehad met Google's honger om zoveel mogelijk informatie van zijn gebruikers te verzamelen en zo nog meer geld te verdienen met gerichte advertenties.Dat is in de eerste plaats waar Android voor ontworpen is. Google is geen liefdadigheidsinstelling. Ze moeten zoals ieder bedrijf ook winst maken en dat doen ze door hardwarefabrikanten gratis(open source) hun software te laten gebruiken met als achterliggend doel informatie verzamelen. Nu ook weer met hun nieude IoT os. Zo dringen ze binnen in je huiskamer en komt Google nog meer over je te weten. Google wordt te machtig en daar moet iets aan gedaan worden.
Daar zit maar een iets op, en dat is Windows Phone gaan gebruiken.
Ook ms wilt meer van je weten dan je lief is.
Zo kun je op een Windows Phone bijvoorbeeld geen contacten opslaan die niet ook in microsoft Cloud worden gekopieerd.
contacten enkel lokaal op telefoon opslaan?

Ook microsoft en Apple hebben met Bing-ads en Iads advertentie netwerken die werken op ongeveer dezelfde methoden als google. Als je wat meer privacy wilt, ben je beter uit met een google-vrije costum android rom, BlackBerry of Jolla dan bij de amerikaanse conculega's.
Als je wat meer privacy wilt, ben je beter uit met een google-vrije costum android rom, BlackBerry of Jolla dan bij de amerikaanse conculega's.
Ik vrees er ook voor. MS gaat idd ook meer en meer de slechte kant op. Ik snap niet goed waarom ze hun eigen software zomaar beschikbaar stellen voor andere platforms. Nu ook weer met Cortana, Waarom stelt MS deze software beschikbaar voor Android en ios? Ze zouden Cortana toch beter Windows-only houden, het is een onderscheidende feature. Kan maar een iets achterzitten: advertentieinkomsten.
Greenify helpt me ook. Maar ik laat g3-g4 af staan, tenzij ik het even nodig heb. Met Smart Connect laat ik ook wifi en bluetooth vaak uit zetten, en het scherm staat ook meestal iets te donker. Zo haal ik met mijn Sony Xperia Ultra Z niet 24u maar 48 tot 72u. De batterijspaarfuctie van Lollipop halen dit niet, en zijn zo ongemakkelijk dat mijn telefoon daardoor echt onbruikbaar wordt.
Ik heb nu een tijdje mijn telefoon zonder greenify draaien omdat ik hem nog niet geroot heb na een restore maar ik begin het nut van greenify sterk te betwijfelen.
Ik haal dezelfde accuduur zonder als dat ik met had ondanks dat alle apps nu geactiveerd blijven.
Misschien dat de xposed optie meer doet maar het risico daarvan vind ik te groot.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 26 mei 2015 16:05]

Kan me ergens vaag herinneren dat dit ook beide beloftes waren voor KitKat. En ik moet zeggen dat hier weinig van terecht is gekomen.

Google moet zich, maar daar zijn fabrikanten ook verantwoordelijk voor, op de fragmentatie van Android toestellen. Het is ronduit verschrikkelijk hoeveel er zijn, welke Android versie erop staat en of deze dan wel de "beloofde" update krijgt.
Het is compleet niet relevant hoeveel er zijn bijna alle apps werken op alle telefoons en tablets zolang je 4.0 of nieuwe heb.

Ik heb hier alle toestellen behalve 5.0 (omdat ik mijn lg g2 niet wil verpesten en hij nog niet uit is voor mij zenfone 6 ) en alle apps werken gewoon overal op.

Dus fragmentatie is geen probleem.
Updates voor veiligheid zijn een ander verhaal en daarom kan google sinds 4.0 met de play services zelf een hoop updaten buiten de fabrikant om.

Fragmentatie is een issue of the past. Het enigste probleem met fragmentatie is dat mensen teveel bezig zijn met of de buurman niet een nieuwere "betere" versie op zijn telefoon heeft...

If it works dont try to fix it!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True