Samsung komt eind april met nieuwe fix voor 840 EVO-ssd's

Samsung komt eind deze maand met nieuwe firmware voor 840 EVO-ssd's die prestatieproblemen met de ssd moet verhelpen. Al eerder kwam het bedrijf met een fix, maar die loste het probleem slechts tijdelijk op.

PC Perspective testte een bètaversie van de nieuwe EXT0DB6Q-firmware, die eind deze maand onder gebruikers wordt verspreid. Het lijkt erop dat de firmware-update de degradatieproblemen verhelpt, door gebruik van een algoritme dat zorgt voor een periodieke refresh die de leessnelheid van oude bestanden op peil houdt.

Twee maanden geleden liet Samsung al weten opnieuw onderzoek te doen naar de aanhoudende problemen met de 840 EVO-ssd's. In oktober vorig jaar kwam Samsung met een fix die de leesprestaties in de betreffende situaties herstelde, maar op termijn bleek de snelheid van de drive toch weer in te zakken.

Gebruikers meldden sinds augustus vorig jaar dat de leessnelheid van hun 840 EVO-ssd soms sterk terugliep. Bestanden ouder dan een maand werden gelezen met snelheden tussen 50 en 60MB/s, terwijl de leessnelheid normaal gesproken meer dan 450MB/s bedroeg.

Door Friso Weijers

Redacteur

15-04-2015 • 18:12

101

Submitter: Homer J.Simpson

Reacties (101)

101
100
67
4
1
0
Wijzig sortering
Ik heb zojuist weer even een HDTune 5.50 benchmark test uitgevoerd om te zien hoe groot het probleem nu is met de Evo 840 SSD.

De 1e firmwire die uitkwam gaf de volgende resultaten. Benchmark is twee keer getest:
1e benchmark: https://dl.dropboxusercon...6774957137349819502_n.jpg
2e benchmark: https://dl.dropboxusercon...1362723733107076362_n.jpg

De 2e, zowel huidige firmwire (EXT0CB6Q) en gelijk getest na de restoration gaf de volgende resultaten. Deze benchmark is ook twee keer getest:
1e benchmark: https://dl.dropboxusercon...08152/SSD_Evo_840_1st.png
2e benchmark: https://dl.dropboxusercon...08152/SSD_Evo_840_2nd.png

De 3e, zojuist getest met dezelfde firmwire, gaf de volgende resultaten:
1e benchmark: https://dl.dropboxusercon...152/SSD_Evo_840_first.png
2e benchmark: https://dl.dropboxusercon...52/SSD_Evo_840_second.png

Nu moet de nieuwe firmwire (EXT0DB6Q) het volgende resultaat opleveren:
http://www.pcper.com/file...view/2015-04-14/image.jpg

Ik ben benieuwd of het nu wel gaat werken.. op heeeeeele lange termijn.

[Reactie gewijzigd door CyberDonky op 23 juli 2024 01:34]

test die benchmark wel op het juiste onderdeel, oude bestanden lezen ?
Volgens mij test je nu gewoon sequentieele snelheid, ongeacht of de bestanden vers of oud zijn.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 23 juli 2024 01:34]

Deze benchmark test de gehele schijf, dus oude en nieuwe bestanden worden gelezen en hiermee de snelheid wordt bepaald.
Volgens mij moet je dan de "filebenchmark" draaien, of mis ik iets?

Benchmark is vooral een synthetische test.
Although not necessarily representative of real-world workloads, HD Tune's targeted tests give us a glimpse of a drive's raw capabilities. From there, we can explore whether the drives live up to their potential.
en
HDTune Pro provides an in-depth look at many different aspects of storage system performance, and allows for many customizations in testing that are beyond what other benchmark programs offer. One key aspect of HDTune pro testing is that it tests over the entire surface of the drive.
Het gehele oppervlak word getest. Hoe gaat dat werken dan, als de halve disk leeg is ? Nee, nogmaals, de gewone benchmark meet gewoon heel dom alle sectoren op je disk, vol of leeg, er word niet naar bestanden gekeken.

en
The HD Tune benchmark consists of simple read tests performed across the hard disk surface starting from the outside of the disk and moving to the inside. You'll notice the drop in throughput (bad) and access times (good) as the head moves towards the inside of the disk. You can run the benchmark on an SSD but you might as well stop a quarter of the way through--an SSD can access any part of its memory in the same amount of time.
Bron: http://www.pcworld.com/article/232206/hd_tune.html

Surface Scan!!!

Dat je toch het verschil in performance meet met je SSD, komt door de controller van je SSD denk ik. HDtune wil een bepaalde sector lezen van de SSD, en anders dan bij de harddisk-controller, "ziet" je SSD-controller wat er gelezen moet worden en duikelt de snelheid in bij een oud bestand. HDtune ziet ze niet, die benaderd alleen het gehele oppervlak (wat uiteraard heel anders is bij SSD's dan harddisks, SSDs hebben geen tracks en ronde platters).Anders kan ik me er niets bij voorstellen.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 23 juli 2024 01:34]

Ziet er niet al te best uit nee. Met firmware EXT0DB6Q EXT0CB6Q heb ik na maanden nog steeds gewoon een strakke horizontale lijn.
Dit zijn er dan wel 4 in raid0 met als snelheids limiet de sata chip: http://i57.tinypic.com/1499w76.jpg
Als ik dezelfde problemen zou moeten hebben zoals jij dan zou ik ook wel iets moeten zijn. Ik heb genoeg grote bestanden van vorig jaar trouwens.

[Reactie gewijzigd door wootah op 23 juli 2024 01:34]

waar heb je die EXT0DB6Q vandaan of bedoel je toch de oude (EXT0CB6Q)?
ah ja de oude EXT0CB6Q, verkeerde copy pasta :+
Je derde test heeft twee keer dezelfde afbeelding (first) ;)
Aangepast! Klein foutje. 'first' moest second zijn.
Ik gebruik DiskFresh om de hele SSD te refreshen. Doe ik nu zo'n 1x in de maand en dat houd de performance precies op pijl.

Ik gebruik SSDReadSpeedTester (tool speciaal ontwikkeld voor dit probleem) om de resultaten te beoordelen. Deze tool laat zien hoe oud de bestanden zijn, en welke readspeed die halen. Dit is dus ook een handige tool om te kijken of je dit probleem hebt. Als er bestanden zijn die bijv maar 50mb/s trekken, dan heb je dit probleem ;)

Fix is dus al tijden in omloop. Fijn dat Samsung nu ook met een nieuwe firmware komt die deze "refresh" dus automatisch uitvoert.

Zie ook: http://www.overclock.net/...-to-confirm-affected-ssds

[Reactie gewijzigd door K-Wulf op 23 juli 2024 01:34]

ben je helemaal gek, als je dit te vaak doet dan krijg je hetzelfde effect als defragmenteren, lijkt me niet best voor durability.
Hij refreshed 1x per maand , lekker veel write cycles ook om je zorgen te maken ! Not !
Al defragmenteer je heel de dag door is t ding nog eerder verouderd dan versleten.
Als je je daar nog zorgen om moet gaan maken moet je m lekker in de verpakking laten ....
Of hij gebruikt de read only mode van dat programma:
Not every drive in a modern PC is a hard drive. Solid State Drives (SSDs) and small portable “thumb” drives don’t use a magnetic medium to store data. They use “flash memory” instead. This kind of memory can be rewritten only a finite number of times, so rewriting the data on a regular basis is not a good idea. But a regular “read-only” refresh is advisable, because the drive controller is programmed to look for bad signals and take action to fix the problem in much the same way as hard drive controllers do. Reading the data on a flash drive does not shorten the lifespan of the drive, and can certainly help to detect and avoid total drive failure.
DiskFresh has a “read-only” mode that should always be used when dealing with flash drives and SSDs. Also, you should not try to defragment an SSD or flash drive. Defrag hard disk drives only.
bron: http://www.fact-reviews.com/info/diskfresh.aspx

desalniettemin een vreemd programma om te gebruiken.
Ik heb de 250GB EVO nu iets meer dan 1 jaar. Daarin heb ik tot nu toe 3.89 TB weggeschreven. Moderne SSD's zijn gemaakt (en getest!) om honderden TB's te schrijven (bron: http://techreport.com/rev...xperiment-theyre-all-dead)

Uit de conclusie:
"Over the past 18 months, we've watched modern SSDs easily write far more data than most consumers will ever need. Errors didn't strike the Samsung 840 Series until after 300TB of writes, and it took over 700TB to induce the first failures. "


Hier kan ik dus nog jaaaren mee vooruit. En tegen die tijd heb ik een nieuwe. Em om hieronder antwoord te geven, ik gebruik de schrijf functie weldegelijk omdat die nu juist het probleem aanpakt.
Als je het erg precies aanpakt kun je ook precies die bestanden laten refreshen die oud en traag zijn geworden en bespaar je dus een ietsie pietsie op de levensduur.
Performance en eenvoud is bij mij belangrijker, dus ik refresh gewoon (bijna) alles.

Zoals ik ook al zei, de samsung firmware upgrade gaat ook refreshen, dus extra schrijfacties maken.

[Reactie gewijzigd door K-Wulf op 23 juli 2024 01:34]

Wil je de 840 EVO flashen naar de laatste firmware gebruik dan de:

Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software.

Deze update de firmware naar:EXT0CB6Q.

http://www.samsung.com/gl...ml/support/downloads.html
Wat te doen als je 2 van de msata versie in intel raid 0 hebt draaien? Aangezien hij bij mij de schijven niet ziet.
ik weet niet wat voor systeem je hebt maar het gaat als volgt:
- raid status resetten. Niet het raid array verwijderen, alleen de drive raid status resetten, dit kan vanuit je intel raid bios scherm.
- firmware upgraden (vanuit windows of livecd/liveusb)
- raid array aanmaken met dezelfde instellingen als eerst (let dus op stripe grootte)
- partitie recovery doen via een programma zoals testdisk.

Natuurlijk is het vooraf maken van een backup ook handig :+

Door een bios update bug raakt regelmatig mijn intel raid beschadigd doordat 1 schijf niet meer in het array zit. Ik volg dan dezelfde stappen zonder FW upgrade om alles weer aan de praat te krijgen. Kost 5 minuutjes ;)
Helaas start het programma niet, na de start gebeurt er helemaal niks.
Maar dat is de oude c.q. huidige firmware. De nieuwe firmware is versie: EXT0DB6Q
Deze wordt dus NIET geïnstalleerd met Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software.
zorgt voor een periodieke refresh die de leessnelheid van oude bestanden op peil houdt

Tof, de SSD gaat zo een stuk sneller slijten. :/
Anoniem: 310408 @Li1quid15 april 2015 18:24
Tof, de SSD gaat zo een stuk sneller slijten. :/
Ach, dat is echt een probleem van 2012 hoor, tegenwoordig komt de gemiddelde gebruiker niet in de buurt van dit soort problemen. Zelfs in server gebruik gaan ze makkelijk vier jaar mee.
maar tegenwoordig gaan pc's langer mee dan vroeger
toen (jaren '90) kocht ik elke 3 jaar een pc, nu gemakkelijk 5+ jaar (en dan recupereer ik zelf nog onderdelen)
hwi heeft ik geloof vorig jaar een test gedaan met de 840 en kwamen uit dat als je dagelijks zowat 30GB zou schrijven naar de variant van 128GB dat de schijf zowat 25 jaar zou meegaan. Lijkt mij niet dat jij over 25 jaar nog je SSDs van vandaag in gebruik zult hebben
Maar als jouw laptop 16GB RAM heeft en je plaatst je laptop gemiddeld 4 keer per dag in hibernate (RAM naar SSD), dan gebruik je dus al 64GB.

Als we dat optellen met jouw normale gebruik en dat afronden naar 120GB (want SSD is ook 120GB en dat is makkelijk rekenen), dan staat 2500 cyclies gelijk aan 2500 dagen. En dan zit je rond de 7 jaar.

Maar uiteindelijk draait het allemaal om hoeveel je verbruikt. Als je continue als een gek zit te schrijven, dan is een SSD gewoon niet geschikt.
dan kan je em beter in standby modus zetten ipv. hibernate. zoveel stroom verbruikt dat ook weer niet. als je hem 4x uitzet, betekent dat je je laptop frequent gebruikt. next problem! ;)
Het probleem van standby vind ik meer het gevolg van het stroomverbruik: nl. dat als de laptop lang in standby staat de stroom opraakt en de machine niet netjes afsluit. By hibernate heb je dat issue niet.
Volgens mij regelt windows dat.
Als lang standby en accu raakt op, gaat hij zelf naar hybernate.
Kijk eens bij geavanceerde energieopties.
Dus geen probleem om op standby te laten staan.
16Gb ram betekent niet 16gb wegschrijven naar je ssd. Hij schrijft het bezette ram geheugen weg, wat ongeacht het totaal aantal ram meestal minder dan 4gb is als je hem in hibernare zet.

Ik heb zelf zon 7TB geschreven naar mijn 840evo over het afgelopen jaar, waarbij ik moet toekennen dat ik hem redelijk intensief gebruik qua schrijf opdrachten.

In programma's als hd tune zie ik de leessnelheid ook zakken, en opstarten duurt ook langer(met het ophalen van die icoontjes zoals je normaal met een HDD had). Nee vrolijk wordt ik hier niet van, ik zou nu ook geen Samsung kopen maar gewoon crucial mx100/200 als ik nu in de markt ervoor zou zijn
Een klassieke harddrive is echt niet veel beter, deze hebben ook een beperkte levensduur. Ik zou me na 7 jaar eerder druk maken om mijn HDD's dan over mijn SSD's...
Zeg dat maar niet te hard bij Samsung SSD's met TLC geheugen.
Elke maand opnieuw de files schrijven hoeft helemaal niet zo erg te zijn: als er 1000 schrijfacties mogelijk zijn (lage schatting), dan zou met alleen de refresh de ssd 100 jaar meegaan.

Waarschijnlijk zul je de refresh onder aan de streep vooral merken door 1) snellere toegang tot oude files en 2) tijdens de refresh een beetje performanceverlies. Hierbij kan 2) eventueel ook nog ondervangen worden door dit slechts op idle momenten uit te voeren.
uhh, maar dat is dus iets wat andere SSD's dus al automatisch (goed) doen, alleen deze deed dat niet (goed).
iedereen heeft opeens dit probleem nadat het hier op de site komt :P zoals vaker.

ik heb ook zo'n ding, nergens last van.
maja ik doe natuurlijk ook geen speedtests 10x per dag
Dit probleem kan je ook niet met een speedtest vaststellen. Het betreft het lezen van oude besten (+1maand), een speedtest maakt zelf nieuwe bestanden aan om te lezen.
Nu mag je 2 maal raden welke bestanden op je SSD het belangrijkste zijn. Juist ja, Windows-bestanden. En net deze bestanden worden nooit 'refreshed'.

Ik merkte een immens snelheidsverschil na de eerste fix, maar dit is al lang terug verslechterd.

[Reactie gewijzigd door Li1quid op 23 juli 2024 01:34]

Anoniem: 351596 @Li1quid15 april 2015 18:37
Ik merkte een immens snelheidsverschil na de eerste fix, maar dit is al lang terug verslechterd.
Was het niet mogelijk om de fix zelf regelmatig te draaien om de prestaties op peil te houden?
Nee, fix werkt eenmalig.
Anoniem: 22438 @Li1quid15 april 2015 18:55
Precies, ik heb een behoorlijk snelle desktop met een 840 en een veel tragere oude laptop met een 830 erin.

Mijn laptop start ontzettend snel op, mijn desktop is soms om te huilen... Ok ik overdrijf mogelijk wat, maar ik heb niet voor niets een SSD erin gezet en het is dan frustrerend om een tragere start te hebben voor hardware die vele malen sneller is dan mijn laptop.
iedereen heeft opeens dit probleem nadat het hier op de site komt :P zoals vaker.

ik heb ook zo'n ding, nergens last van.
maja ik doe natuurlijk ook geen speedtests 10x per dag
Wij hebben dit type SSD destijds grotendeels binnen het bedrijf uitgerold en er zijn meerdere mensen die daadwerkelijk problemen ondervinden met deze SSD's en dit probleem.
Ik wist niet eens dat je de firmware kon upgraden van een SSD. Weer wat geleerd. Ik zou niet weten oif ik er last van heb maar als ik HDtune draai dan krijg ik dit te zien: http://i.imgur.com/Wd6uQvt.png

En dat ziet er totaal anders uit dan me andere 3 HDD schijven. Ik moet dit maar eens in de gaten gaan houden. Kijken of ik er wat aan kan doen.

Ik heb trouwens deze schijf pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB daar gaat het toch over?
Het gaat inderdaad om deze schijf. Zo te zien aan jouw benchmark heb je ook last van dit probleem. Oude data lezen is ook lastig voor jouw SSD. Welke versie heb je op dit moment? Heb je deze ooit eens geupgrade naar versie EXT0CB6Q. De versie kan je zien in Samsung Magician,
Ik heb nooit firmware geupgrade ik wist niet dat dat kon namelijk. Mijn firmware is EXT0AB0Q

[edit] In Samsung Magician staat er dat die al de nieuwste firmware heeft. Vreemd drive is al 1,5 jaar oud.

[Reactie gewijzigd door Cloontje op 23 juli 2024 01:34]

Gewoon 'restoration' beginnen, hij zal beginnen met de firmware, hij gaf dat bij mijn oude SSD ook aan (EXT0BB6Q firmware).
Het was mij ook ontgaan dat je de firmware kunt upgraden... Mijn 120GB 840 blijkt dramatisch slecht te presteren in mijn laptop: 1.1MB en maximum 170... Ik houd het even in de gaten, want deze snelheden slaan nergens op ;) (blijkbaar ben ik nog slechter gewend??).

Edit: Dit is al aanzienlijk beter, 172 MB/s minimum, 190 MB/s max (SATA3).

Die 'nieuwe firmware' klopt inderdaad, maar als je de restoration begint zal hij eerst de firmware updaten!

[Reactie gewijzigd door Ramoncito op 23 juli 2024 01:34]

Degene die problemen hebben met de 840 hebben die soms Rapid Mode aan staan?
RAPID gebruikt systeemgeheugen als read/write cache, hoe zou dit de datadegradatie moeten veroorzaken?

http://www.samsung.com/gl...id_Mode_Whitepaper_EN.pdf
Highest Performance.
RAPID operates at the block and file system level to analyze application and data usage and eliminates system performance bottlenecks by dynamically leveraging system DRAM as a read/write cache.

[Reactie gewijzigd door Rudie_V op 23 juli 2024 01:34]

Nee, Rapid Mode staat uit, want heb maar 4 GB intern geheugen. Geen testjes gedraaid, maar heb wel het idee dat schijf inderdaad weer trager wordt.
Magician 4.6 is al beschikbaar, maar de nieuwe firmware nog niet.
Heb je een link naar de 4.6 versie van Magician? Zelf kan Ik alleen maar versie 4.5 vinden ...
http://www.techspot.com/d...samsung-ssd-magician.html

maar de nieuwe firmware is er nog niet, en die extra optie zie ik ook nog niet.
Hartelijk dank voor de link VonFoX.
Kon hem zelf op de site van Samsung (nog) niet vinden .. vandaar mijn vraag aan jou. De nieuwe FW ed. zou volgens het artikel pas eind april komen, dus nog 2 weekies geduld ... Nogmaals bedankt.
En de non-EVO wordt opnieuw genegeerd....
Die heeft niet dit specifieke, aan samsungs TLC geheugen gelieerde probleem. Misschien andere, dat weet ik niet, maar de niet EVO is bij mijn weten MLC en dus fundamenteel anders gebouwd.

[Edit]
I stand corrected, zie net dat die inderdaad ook TLC is. Geen idee of het issue daar hetzelfde is.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 23 juli 2024 01:34]

Bij mijn weten is de 840 non-EVO ook TLC, en zelfs al zou dat niet zo zijn, de prestatieproblematiek vertoont exact dezelfde symptomen als bij de EVO.
Ghahahaha, je hebt HELEMAAL GELIJK!!

Dit probleem ondervind ik ook met de 840 Pro! Na 1 maand en een paar uurtjes precies hetzelfde gezeik!

DiskRefresh is de oplossing!
En terecht, want mijn EVO's hebben zeker ook last van het genoemde probleem.
Hopelijk lossen ze het met deze fix wel naar tevredenheid op.
By mij loopt mijn computer vast als ik op de samsung software voor de Evo click, misschien is dat dan ook verholpen
Zit eerder bij je eigen pc dan software, die werkt namelijk gewoon prima.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.