Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

Huawei heeft een smartphone met een scherm van 6,8" gepresenteerd. Het is de smartphone met het grootste scherm die een grote fabrikant tot nu toe heeft gepresenteerd, hoewel veel kleine tablets ook gebruikt kunnen worden als smartphone.

Het 6,8"-scherm van de P8max is een lcd met een resolutie van 1920x1080 pixels. Vermoedelijk draait de P8max op dezelfde Kirin 935-processor als de kleinere P8. Het toestel heeft in elk geval dezelfde camera's, blijkt uit de informatie die Huawei online heeft gezet. De accu heeft een capaciteit van 4360mAh, iets groter dan de 4050mAh-accu's van Huaweis eigen Mate-toestellen.

Ongeveer 84 procent van de voorkant van het toestel is scherm, zo claimt Huawei. Hoewel het de maten nog niet heeft genoemd, is het toestel vermoedelijk rond 16,5x9,2cm groot. Het is in elk geval de grootste telefoon die Huawei tot nu toe maakte. Het bedrijf heeft daarnaast de Mate-serie van grote telefoons, met schermen van 6,1". Sony maakte anderhalf jaar geleden de Xperia Z Ultra met 6,44"-scherm, wat tot nu toe gold als 'grootste smartphone'.

Hoewel de grens tussen smartphone en tablet aan het vervagen is, lijken onderzoeksbureaus en analisten apparaten met een belfunctie en scherm van 6,9" en kleiner onder smartphones te scharen, terwijl apparaten met een belfunctie en scherm van 7" of groter tablets heten. Er zijn al apparaten die de grens hebben opgezocht, zoals de Asus Fonepad.

De P8max gaat volgende maand in de verkoop, onder meer in Nederland en België. De 16GB-variant van het toestel kost 549 euro, terwijl de 64GB-variant 649 euro moet kosten. Daarmee lijkt hij duurder dan de MediaPad X2, een tablet met belfunctie, gelijkwaardige specs en een scherm van 7" die Huawei gaat uitbrengen. Die gaat 349 euro kosten, merkt tweaker g1de0n op. Naast de P8max kwam Huawei ook met de P8 en P8 Lite.

.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Hij is groot, maar voor mensen die dat graag willen is die perfect.. Vind het design niet lelijk. Er is vast markt voor!
Vooral in Azi is er echt wel markt voor, niet zozeer in Europa. Leuk ding trouwens.
klopt heel mensen kijken tv/films en spelen spelletjes
Ik heb eigenlijk alleen maar phablets gehad en gek genoeg genoeg worden ze alleen maar groter (qua schermgrootte sowieso). Ik denk dat 7" de absolute max is, mits de bezels tot een minimum beperkt blijven. :9

[Reactie gewijzigd door g1de0n op 15 april 2015 19:01]

Inderdaad, vanwege de grote handen van Aziatische mensen is dit een uitkomst!
Absoluut mee eens. Ik zie het wel zitten, eigenlijk. Tijdens de presentatie zag het formaat van de telefoon er in de hand van de presentator ook goed uit. Zeker groot, maar verrassend handzaam voor een scherm van deze afmetingen. En de kwaliteit van het scherm ziet er ook fantastisch uit.
Ik vraag me altijd af hoe mensen kunnen zien dat de kwaliteit van het scherm goed is op hun eigen beeldscherm. Zoiets kan je toch alleen in het echt zien?
Je kan natuurlijk een eerste indruk krijgen op afstand, door alleen al de helderheid en de kleuren die je kunt zien...
Knap dat jij de helderheid kan beoordelen van een display, terwijl dat verschilt door omgevingslucht reflectie kijkhoek en dan bij de camera ook aan de lens, Het diafragma, de sensor grote, de pixelgrote, de sluitertijd, het sensortype, de invalshoek, het sluitertype, eventuele pixelbinning, de compressie en dan hebben we het nog niet eens over de nabewerking, de weergave en omstandigheden van jouw scherm. Schijnbaar weet jij feilloos voor dit alles te compenseren. Erg indrukwekkend. Door zelfs maar 1 van deze factoren te benvloeden kan ik namelijk jouw helderheid en kleur beleving drastisch aanpassen.
Klopt ook. Ik bedoelde eigenlijk dat het scherm er op papier indrukwekkend uitziet. Een IPS met zr dunne randen. De presentator meende ook dat de kleuren een stuk levendiger zijn dan bij andere LCD-schermen, hoewel ik me niet kan herinneren of hij daarbij ook noemde waardoor dat komt.
Als het scherm er goed uitziet op jouw eigen scherm, dan is dat in het echt waarschijnlijk ook zo, je eigen scherm zou de impact alleen maar kunnen verminderen.
Ik heb de 6 inch nexus 6, en heb er geen moment spijt van. Door de hogere screen to body ratio is deze telefoon waarschijnlijk weinig groter. Hier is zeker een markt voor ja!

Ben wel benieuwd of hij stereo speakers heeft, ben bang van niet, maar dit was een grote reden voor mij om de nexus 6 te kopen. Perfect die front facing speakers als je youtube/twitch kijkt.
Precies een vergeet niet dat door zo'n telefoon het aanschaffen van een aparte tablet om spelletjes te spelen en te lezen onnodig. Had eerst de Galaxy s2 en een nexus 7. Toen nieuw abo afgesloten met Note 3 en meteen beide de deur uit gedaan. Een phablet is gewoon de ideale maat. Hij past nog goed in een normale broek en de extra scherm grootte zorgt dat alle content op comfortabele afstand leesbaar is.
Niet te vergeten dat de grotere schermen zorgen voor meer ruimte voor batterij

[Reactie gewijzigd door Luuk.vanRiel op 15 april 2015 19:37]

Ik heb nu een half jaar een Asus Fonepad 7 (een dualsim 7" phablet met Intel quadcore) en het heeft zijn voor en nadelen.

Hij is met <150 euro waanzinnig goedkoop voor zijn performance, past mooi in de binnenzak van een jasje, dockt ook leuk in de auto (incl navigatie), heeft een veel langere accuduur dan bv een iPhone of een Galaxy S4, icm een headset werkt bellen erg prettig en de iPad kan de deur uit.

Tot zover allemaal mooi, maar even meenemen in het weekend in jeans gaat niet, hij is voor een aantal apps te groot/zwaar voor 1-hands bediening en voor aan-je-oor bellen is hij toch erg onhandig. De camera is ook totaal ruk, maar goed dat is per phablet verschillend.
Ben ik helemaal met je eens. Vind naar mijn mening 7“ ook net te groot. Tenzij ze de vezels zo klein kunnen maken dat het hele apparaat ook maar 7 inch is hou ik mijn max op een scherm van zes. De note 3 en 4 vind ik een goede tussenweg tussen klein en handzaam en screen real estate voor media consumptie.
Nou ben ik niet klein en heb Nederlandse (grote) handen waardoor het gebruik van een 5,7“ phablet geen grote problemen geeft maar zie wel dat mensen met kleinere bouw toch meer aan de 5“ moeten denken.
Huawei kennende proberen ze de behuizing zo compact mogelijk te houden, wat we van de Xperia Z Ultra nou niet bepaald konden zeggen.

Daarnaast zijn er ook nog wat andere specs vrijgegeven:
- Het display heeft INCELL technologie
- 4860mAh batterij
- 3GB Werkgeheugen

bron: http://www.devicespecifications.com/en/news/4d98328

Het verbaasd me dat het scherm "maar" Full HD is, waar fabrikanten al een 2K scherm stoppen in een 5.1" scherm (ehem samsung) gooit Huawei nog Full HD in een 6.8" telefoon. Nou vind ik 2K in een 5.1" scherm ook erg overdreven, maar bij 6.8" en 2K heeft het een PPI van 438 i.p.v. 324 wat ik opzich nog wel als een goede verbetering zie.

Naast dat verbaasd het me dat Huawei (en vele andere fabrikanten) nog niet zijn overgestapt naar 4GB Werkgeheugen, nou is 3GB verre van slecht maar toen de overgang van 2GB naar 3GB kwam was Huawei hier ook vlot bij en nu er al wat telefoons komen met 4GB Werkgeheugen had ik toch een tikkeltje meer verwacht.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 15 april 2015 18:14]

Mee eens wat betreft de Z Ultra, die ik als daily driver heb. De bezels zijn inderdaad te groot relatief tot het scherm. Deze en de Mediapad X2 (wordt spoedig uitgebracht) zijn meer in balans qua afmetingen. 3GB en 1080p is imo nog steeds prima, mits je de pixels niet kan zien.
lijkt mij, zo te horen, dat ze goede keuzes gemaakt hebben! Zo krijg je een zuinige snelle telefoon, tegen een redelijke prijs :)

Mr dan HD kost veel meer vermogen en proc-kracht en geheugen...
Ik heb een Nexus 6 en dat vind ik een prima formaat, had nog wel iets groter mogen zijn. Maar 6.8 inch vind ik wel groot :p

Als ze de bezels klein houden dan zou hij net zo groot kunnen zijn als een z ultra van Sony. Man wat had dat ding een slechte bezel scherm verhouding :p

Ben benieuwd naar de eerste Reviews van dit apparaat en hoe de nieuwe soc van Huawei is vs al dat exynos en snapdragon geweld van dit moment.

Het is dat de mate 7 in Nederland alleen maar als 2gb ram variant word verkocht anders had ik die gekocht.

Huawei is goed op weg imo :)

[Reactie gewijzigd door kabrok op 15 april 2015 18:22]

De Mediapad X2 van Huawei heeft dezelfde 64-bit processor en haalt 51000 in Antutu. Niet bepaald slecht ;)
930 vs 935 lijkt me niet zelfde processor. Er zullen vast wel verschillen zitten die een hogere prijs rechtvaardigen. Anders snijden ze zichzelf in de vingers.
We gaan het zien, ik denk dat de verschillen miniem zullen blijken.
Dat is niet slecht, wel wat lager dan mijn Nexus 6 scoort (55k} maar alsnog niet tegenvallend idd. Als ze zo door gaan komen ze er wel. Thanks for the info.
Het is in elk geval de grootste telefoon die Huawei tot nu toe maakte.
De Huawei Honor X1 en X2 zijn beide 7inch en ook gewoon als smartphone in de markt gezet, dus dit is niet de grootste telefoon die ze tot nu toe hebben gemaakt. Wel is het zo dat ze voor de Europese markt de naam veranderd hebben naar Mediapad en het als tablet verkocht hebben. Al staat de Mediapad op de website van Huawei ook gewoon onder het kopje Phones.

Heb zelf de X1 en de fijnste telefoon die ik ooit gehad heb. Iemand die interesse heeft in deze P8Max telefoon kan vind ik beter voor de in het artikel ook al vernoemde Honor/Mediapad X2 gaan. Als je bereid bent om 6,8" mee te slepen, dan maakt die 0,2" extra echt het verschil niet. :P

[Reactie gewijzigd door Skull88 op 15 april 2015 23:07]

Tot vandaag was ik er stellig van overtuigd dat ik 100% voor de Mediapad x2 zou gaan. Maar goed, dan wordt je weer van de wijs gebracht door deze p8max en de net aangekondigde LeTV telefoons, die te bizar voor woorden zijn, qua specs.
Wat ik me afvraag is hoe het scherm van de x1 (identiek aan de x2 geloof ik) zich verhoudt tot andere displays? Hoe zijn bv het contrast en de wit- en zwartwaarden? Kan je de pixels zien (tekst webpagina's e.d.) ?

Het wordt een spannende tijd, ik heb nu de Z Ultra en moet en zal een waardige opvolger moeten vinden... ;)
In deze review vind je heel wat info en de gemeten waardes van het scherm en hoe het zich verhoud tot andere schermen: http://www.notebookcheck....blet-Review.125208.0.html

Zelf heb ik ook het idee dat het scherm in de X2 gewoon hetzelfde is als in de X1.

Die LeTV One Max is wel "maar" 6,33" maar snap wel de twijfel. :P
Dank voor de link, maar had die had ik al gecheckt. Wat ik interessanter vind zijn jouw real life bevindingen ;)
Dus het scherm ivt telefoons die jij in het verleden hebt gehad, of bv hoe een HD film er uitziet.
Eigenlijk gewoon een kleine tablet waarmee je kan bellen.
Eigenlijk zijn alle smartphones dan kleine tablets (nog kleinere) waarmee je kan bellen. :)
Een tablet is dan eigenlijk een grote smartphone zonder belfuncties als je het zo bekijkt :)
Tablet met belfunctie inderdaad... Niks voor mij.
5" is voor mij de limit voor een telefoon, maar keuze is altijd goed dus voor iederen die op zoiets zit te wachten is het fijn natuurlijk.
5" is voor mij de limit voor een telefoon
Dat is jezelf in de vingers snijden. :)
Het formaat scherm doet er niet toe, het gaat om de afmeting van het toestel zelf.
Volgens jou redenering zou je dus geen Galaxy S6 kopen (5.1") maar bijv wel een m8 (5.0")
Echter kijk je naar de afmetingen dan zie je dat de m8 groter is dan de s6
m8: 146.4 x 70.6 x 9.4 mm
s6: 143.4 x 70.5 x 6.8 mm
conclusie: groter scherm 5"+ maar kleinere behuizing

Ik ben verder met je eens dat size does matter en dat 6.8" wellicht wat veel van het goede is maar een markt is er zeker voor.
Je redenatie klopt an sich wel, maar we hebben het hier over een paar mm verschil in lengte, die HTC dan weer gebruikt voor z'n veel betere front speakers. Design keuze en dus niet perse scherm afhankelijk.

Waar het om gaat is dat je voor jezelf ergens een grens moet stellen. 5.1", 5.2", 5.3" misschien? Of toch maar 5.5"? De winst die uit smalle(re) bezels te halen is houdt ook een keer op en voor je het weet loop je toch met zo'n joekel.

Van mij mag het, maar ik stel voor mezelf wel die grens en hopelijk meer mensen met mij zodat er ook nog modellen komen die niet tegen phablet formaat aan zitten. Vraag en aanbod is waar het om draait tenslotte. De M7 vond ik persoonlijk perfect kwa formaat.
Wat een bizarre move van Huawei. De Mediapad X2 staat namelijk op het punt gereleased te worden, met nagenoeg dezelfde specificaties. 0.2" groter, accu van 5000mah (!) en voor de significant lagere prijs van 349,-

http://images.frandroid.c...03/Huawei-Mediapad-X2.png

[Reactie gewijzigd door g1de0n op 15 april 2015 18:44]

Smartphones zijn altijd in verhouding een stuk duurder dan tablets..
De Mediapad is geen tablet, laat dat duidelijk zijn. Het is een phablet, de grootste die er zo'n beetje is.

https://www.youtube.com/watch?v=LtmkLZF8ViE

[Reactie gewijzigd door g1de0n op 15 april 2015 19:14]

Haha, een jongen uit mn klas met een Ascend Mate zei vanmiddag nog "ik kan nu echt niet meer kleiner, ik ga hierna denk ik maar een tablet kopen" en dan precies wordt deze telefoon aangekondigd :P
Dat heb ik nou ook met mijn Z Ultra, scherm diagonaal van 6,4". Op het moment heb ik de Huawei Mediapad X2 op het oog, met een diameter van 7". Je leest het goed. De bezels van de Huawei zijn significant kleiner, dus in weze maakt het weinig uit.
past die wel in je zak
In mijn zak zeer zeker. De Mediapad X2 past hypothetisch ook in mijn broekzak, zonder dat hij uitsteekt.
Ik mopper vaak dat QHD overbodig is, met een reden want onder 6" voegt het vrij weinig toe (op VR na).

Veel telefoons onder 6" hebben onnodig QHD, en hier slaat Huawei de plank mis, de telefon is gigantisch en juist dan zou QHD nut hebben, maar nee juist dan plaatsen ze FHD erin (niks mis met FHD in mijn ogen, maar QHD zou hier wel nut hebben).

Dit is wel een enorme stap, waar mensen bij een Nexus 6 al snel zeiden "veel te groot" (vooral vergeleken met Nexus 5) en waar mensen niet verder dan Note 4 komen qua maat, is dit wel erg groot.

P6 was 4,7" dus redelijk compact, P7 is 5" dus de "normale maat" maar 6.8"?

Dat is gigantisch, ik vind zelf voor gebruik met 2 handen Note 4 nog redelijk en Nexus 6 of iPhone 6 Plus net iets te groot, voor 1 hand is 5" max bij mij, liever kleiner, maar 6,8" is huge, ik heb weleens met Xperia Ultra Z gespeeld en die is "maar" 6,4" en dat is al de groot, handig voor films en browsen maar voor onderweg niet zo handig, tenzij je een tas hebt.

Ik denk dat voor de westerse markt Huawei hier compleet de plank misslaat, terwijl voor de Aziatische markt dit juist weer een schot in de roos is, daar zijn dit soort telefoons enorm populair (qua formaat van het scherm).

Ik vraag mij ook af of dit nog wel handig is te bedienen, de bezels zijn super smal maar de telefoon erg breed, ergens per ongeluk op klikken lijkt op het eerste gezicht dus een probleem.
To make use of its processing power – a Kirin 935 chipset with a 64-bit octa-core processor running at up to 2.2GHz – the custom software offers split-screen multitasking. Also, the homescreen has a landscape mode, just like a tablet.
En er zit een 4360mAh accu in, ben dus benieuwd hoe lang hij op 1 lading mee zal gaan.
Lees je maar eens in over de Mediapad X2 (nog niet released), die een accu van 5000mah heeft en een scherm van 7". Deze is nagenoeg hetzelfde als deze P8Max en kost 'maar' 349,-

"The Mediapad X2 uses a 1,920 by 1,200 pixel, 7.0-inch display. Under the skin, it’s based around Huawei’s own Kirin 930 System-on-Chip, SoC. This is a 64-bit, eight core processor clocked at up to 2.0 GHz paired up with the Mali-T628 GPU. The Mediapad X2 is available in two colors (silver and rose gold) and versions: one with 2 GB of RAM and 16 GB of local storage and the second comes with 3 GB of RAM and 32 GB of storage. Both variants come with a MicroSD slot that can take cards of up to 128 GB in capacity. There’s a rear-mounted 13MP camera and a front facing 5MP unit. It has LTE Category 6 wireless connectivity, and is just 7.3mm thin complete with a 5,000 mAh battery, which Huawei claims will give 60 hours of music playback, 12 hours of watching videos or 15 hours of Internet browsing. The Mediapad X2 runs Android 5.0 Lollipop under Huawei’s Emotion UI, version 3.0, which is cleaner and simpler compared with previous iterations."

[Reactie gewijzigd door g1de0n op 15 april 2015 19:09]

Dat noem ik geen smartphone meer aangezien hij boven de 5.5 inch is... meer een tablet waar je ook mee kan bellen.... En de benaming phablet gebruik ik niet want het is geen nieuwe categorie... Het is en blijft in mijn ogen of een kleine tablet of een grote smartphone.. Of zoals dit is gewoon eigenlijk een tablet waar je mee kan bellen...

[Reactie gewijzigd door Nokian95dude op 15 april 2015 19:04]

daar hebben ze de term phablet ph(one)(t)ablet voor uitgevonden. en zeker is het een nieuwe categorie.een kleine tablet kan namelijk niet bellen zoals de ipad mini. en een grote smartphone kan.

[Reactie gewijzigd door Btcaelum op 15 april 2015 21:29]