Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 94 reacties

Google heeft een Chrome-extensie uitgebracht, waarmee gebruikers Android-apps kunnen draaien op de desktop. Daarmee krijgen onder meer Windows, OS X, Chrome OS en andere Linux-distro's ondersteuning voor het draaien van Android-apps.

De extensie laat Android draaien via Arc, App Runtime for Chrome, zegt Google. Omdat Arc Google Play Services omvat, draaien veel apps normaal op de desktop. Applicaties kunnen wel beperkingen hebben, vooral als het gaat om het gebruik van api's voor onder meer de camera en sensors die alleen in smartphones zitten zoals een kantelsensor en gyroscoop. Wel draait Arc op Chrome's Native Client, waardoor het gebruik kan maken van de cpu en gpu van het systeem.

Omdat het om een testversie voor ontwikkelaars gaat, is er geen Play Store aanwezig en moeten gebruikers zelf voor apk-bestanden zorgen. Dankzij de extensie kunnen gebruikers van onder meer Windows, OS X, Chrome OS en andere Linux-distro's waar Chrome op draait Android-apps draaien.

Er zijn wel beperkingen: zo is het slechts mogelijk om een app per keer te draaien. Bovendien draaien veel apps ook niet, waaronder dus Googles eigen Play Store. Het is onbekend wanneer Google de uiteindelijke versie van Arc gaat uitbrengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (94)

En omdat het artikel het niet vermeldt.
Hier kun je het terugvinden:
https://chrome.google.com...ielocnlhgmfkkmkngdoccbadn
is dat heel anders dan? http://archon-runtime.github.io/
//edit wat is hier nieuw aan? bedoel vorig jaar kwam deze dienst online, is exact hetzelfde

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 2 april 2015 10:11]

Ik geloof dat http://archon-runtime.github.io/ een onofficiele port was.
Plus degene uit het artikel bevat Google Play Services (in ieder geval Google Ads en Google Map)
Als ik die link probeer en probeer te installeren krijg ik een foutmelding die zegt dat het manifest bestand ongeldig is.
waarschijnlijk -1 vanwegen taalgebruik maar hij heeft wel gelijk, Als je een nieuwspost maakt over een programma, zet er dan op zen minst een link bij..
De bron zegt niks over de extensie. Waar kunnen we de extensie krijgen?
https://developer.chrome.com/apps/getstarted_arc
staat hoe het moet werken
en je moet dus de volgende extensie toevoegen aan chrome
https://chrome.google.com...ielocnlhgmfkkmkngdoccbadn

[Reactie gewijzigd door Geckoo op 2 april 2015 09:55]

Net onze app gedraaid op Windows. Awesome tool dit!
Het begint wel steeds beter te worden het Chrome OS i.c.m. Android OS. Windows 10 zal straks ook de samenwerking tussen mobiel en pc een betere ervaring maken. Google begint hier nu ook mee. :)

Enige nadeel wat ik nu lees is dat je per platform dus moet ontwikkelen? Bij Windows 10 is dit toch niet noodzakelijk? :X
Het mooie aan android development is dat je straks je app werken op: android, windows, BB, yoga, linux en elk ander besturingssysteem die android run time heeft.
met Windows apps zit je vast op Windows, zelfde geld voor ios.
en zodoende kan je 80% van de pc en mobiel markt pakken.
Ik zeg 80% maar het kan meer of minder zijn, want ik kan geen bron vinden hoeveel de markt verdeeld is Met mobiel + desktop.
Het kan misschien op elk device draaien, maar dat betekend niet dat het stabiel geoptimaliseerd draait. Zo maakt deze implementatie niet gebruik van apps die gericht zijn op android 5.0 en dan heb ik het nog niet gehad over apps die bepaalde hardware onderdelen aanvragen (die weer niet in een pc of tablet zitten).

Dan heb ik liever de universal implementatie van Windows waar wel gegarandeerd wordt dat het op elk device perfect werkt :)

[Reactie gewijzigd door vali op 2 april 2015 10:39]

Inderdaad dan ontwikkel ik liever 3x een app native dan alleen voor android.

1x android
1x ios
1x Windows
van bb gebruikers hoor ik alleen maar positive dingen dingen alleen als er playservice gebruikt woord dan doen ze niet wat ook wel logisch is als die er niet is.
maar heb jij liever dat er een platform afgesloten woord?
zoals nu met office op linux?

[Reactie gewijzigd door raro007 op 2 april 2015 19:30]

Android is tegenwoordig allang niet meer zo open. Steeds meer apps worden gekoppeld aan de Google services en het gevolg is dat deze apps het ook niet doen op BB. Ik ben daarom helemaal niet positief hoe Google bezig is.

Tevens wordt Chrome door deze opties er ook niet sneller en stabieler op. De browser vreet tegenwoordig steeds meer cpu en ram (ook accu verbruik is hoger op een laptop). Ik zie liever dat Google eens stopt met gebruikers van het Microsoft platform expres links te laten liggen en eens support leveren. Het is echt bullsh*t dat het komt door marktaandeel.

[Reactie gewijzigd door vali op 2 april 2015 22:18]

Als je ziet dat apps nu al uitkomen voor een beperkte hoeveelheid apparaten, zal het allemaal niet zo'n vaart nemen. Het is mooi dat het kan, maar eerst moeten we nog maar zien dat developers ook alles naast de high-end toppers gaan ondersteunen en dat enkele jaren lang. Ik denk dat je hier met de Windows-apps meer succes mee zult hebben.

Vooral het ontbreken (en voorlopig niet ondervangen) van diverse API's en de hacks die sommige apps gebruiken, zal er voorlopig wel voor zorgen dat het vrij beperkt kan worden uitgerold.
"niet noodzakelijk" stel je nu wel erg zwart / wit en dat willen ze jou natuurlijk ook graag doen geloven.

Maar ook bij universal Windows apps zul je per device goed moeten kijken naar het grafisch ontwerp en of het wel geschikt is. Dus je kunt wel alle business code 1 keer schrijven, maar de user interface zal toch anders zijn per device (en daar gaat vreselijk veel tijd in zitten).

Net zoals wanneer je 1 app maakt voor de iPhone en iPad, je uiteindelijk alsnog 2 verschillende GUI's zit te bouwen. Zo zal de XAML van Windows Apps ook specifiek worden voor elk device. Dat kan bijna niet anders.

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 2 april 2015 10:03]

Dat valt wel mee, de pages kun je ook in de universal code zetten. Het enige wat je dan moet doen is het zorgen dat je variable groottes voor controls hebt per versie, als je dit meteen goed opzet dan kost dit niet veel tijd.
De parameters schrijf je al voor de desktop, daar reageert je app al op de verschillende maten die je Window kan aannemen. De stap naar mobiel is een paar tweaks.
Wat Six9 zegt klopt volgens mij. Vergelijk het met mobile-first responsive webdesign. Neem als voorbeeld de Twitter app op Windows 8.1. Volledig responsief (verklein scherm om in actie te zien). Er zijn maar enkele tweaks nodig om dat cross-device mooi te laten werken. Uiteraard moet het responsieve design an sich goed liggen, maar ik denk (of hoop) dat Microsoft daar goede guidelines voor uitlegt.
Het bericht (op Tweakers) laat lijken alsof het om alle apps gaat die je via een extensie kan gebruiken. Voor zo ver ik het in de blog post van Google lees gaat het nu toch echt maar om 4 apps en moeten developers zelf hun app geschikt maken?
Net geprobeerd, je kan gewoon iedere APK selecteren. Zelf met de Ziggo app geprobeerd, maar die crashed zodra je een zender wil bekijken.
Vandaag/morgen maar eens kijken hoe dat gaat met de Telfort glasvezel app, op mijn nexus player word het ook niet officieel ondersteund, maar toch gelukt
Nope, je kan het zelf doen met elke APK file. Onofficieel kon het al, maar nu officieel ook.
En waar doe ik dit dan want ik zie dat denk ik over het hoofd dan ?
ARC Welder downloaden, via https://chrome.google.com...ielocnlhgmfkkmkngdoccbadn en dan die app draaien, de rest wijst vanzelf
Je kan zelf APK's installeren, dus je zou in potentie elke app kunnen installeren.

Het zou nu mooi zijn als je ook kan debuggen vanuit chrome!
Net enkele apps (Facebook, Evernote, Duolingo) geprobeerd, maar krijg geen enkele app aan de praat. Waarschijnlijk zijn de APKs die ik geprobeerd heb te "oud" (23 maart 2015). Het lijkt er dus op dat apps compatibel moeten worden gemaakt met deze Chrome extensie. Dat is best jammer. :'(
Ik heb werkend: Go Launcher, NOS, zANTI2, Google maps, whatsapp (krijgt geen verbinding, kan aan netwerk liggen)

[Reactie gewijzigd door Johan9711 op 2 april 2015 10:45]

Oke tof! Ik had het lijstje van Google even gepakt en daar wat apps van geprobeerd, maar die kreeg ik hier dus niet aan de praat. Dit stelt me wel gerust! :D Awesome!
Hoe heb je Whatsapp werkend gekregen?
Gebruik gewoon whatsapp web ipv dit in een emulator te laten draaien
Dat ken ik wel, ik wil weten hoe hij hem in de emulator heeft gekregen
heb ooit ergens een handleiding gelezen.

installeer de apk in arc welder.
ze op je telefoon 3/4g en wifi uit.
start whatsapp in arc welder en voer de activatie uit met je eigen nummer.
vervolgns krijg je een SMS met de activatie code op je telefoon en deze typ je over in de arc versie.

zo iets uit mijn hoofd wat het belangerijkste is dat je data op je ontvangnde telefoon uit.
Ik krijg hem wel geinstalleerd, maar opstarten lukt niet. Krijg ik zo'n chrome puzzelblokje met sad face :(
Evernote kan je gewoon al in de Chrome Web Store vinden, dit is de Android app :)
Natuurlijk is het mooi dat dit nu in de browser kan maar ontwikkelaars en fanatiekelingen gebruiken al jaren Bluestacks hiervoor. Hierdoor kan je native Android apps draaien in een sandbox omgeving.

Ik persoonlijk zou eerder hiervoor kiezen dan een browser extentie, juist om het gescheiden te houden.
Inderdaad, ik doe dat zelf ook. Bijkomend voordeel van de sandbox is dat niet meteen extra data naar Google gaat.

Alleen jammer dat Bluestacks niet werkt wanneer er andere VM's op de machine draaien.
Of is dat inmiddels gefixed?

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 2 april 2015 10:54]

Maar wat als de extensie veel meer performance biedt? Ik probeerde BlueStacks rond kerst, maar performance was hooguit matig te noemen. Om nog maar niet te spreken over alle achtergrond processsen die draaien als je je 'tablet' uit zet.
Als app-makers hier rekening mee gaan houden kan het wel interessant zijn (soort van) maar van de meeste telefoon apps zijn gewoon betere varianten te vinden voor Windows en OSX. Ik zie hier niet zoveel voordeel in, ik heb eigenlijk nooit iets op m'n telefoon waarvan ik denk "wat zou ik dit graag op m'n desktop/laptop hebben".

Ik zie meer in de Windows 10 aanpak waarbij apps quasi device onafhankelijk worden (UI moet natuurlijk wel aangepast) dan in een browser-extensie waarmee ik telefoon-apps op m'n PC krijg.
Als een app een tablet UI heeft, draait deze ook prima op je laptop/desktop.
Dat is zeker met Android apps nogal een grote als. En toetsenbord muis werkt nog steeds beter met een andere UI dan een tablet.
Toch werkt het nog niet echt lekker met tobo/muis. Iets wat ook al bij Windows-apps als opmerking kwam (en in Win10 wordt aangepakt)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 2 april 2015 11:38]

Tablet UI, is nu niet bepaald gelijk aan een desktop UI
Hmm ik vraag me af welke apps ik op mijn Chromebook en ChromeBase zou willen draaien...

En vraag twee: Wat voegt het toe aan Chrome OS? :/

Dit zorgt er wel voor dat Chrome Os nog meer op android gaat lijken. Alleen alle dingen op je telefoon heb je op je telefoon, omdat ze de sensoren gebruiken
Heel veel offline apps. Dat zou Chrome OS opeens een stuk interessanter maken, je hebt dan direct apps zoals MS office touch en veel meer.
Ik zou het eerder omdraaien...als dit goed gaat werken, kun je op Windows PCs en tablets (niet RT) via Chrome Android apps draaien. Ik zou dus zeggen dat Chrome OS minder interessant wordt, want je kunt dan net zo goed een Windows PC / tablet nemen met alle Windows desktop applicaties, de MS store apps en als bonus (bijna) alle Android apps.
De voordelen van Chrome zijn ook niet de volledigheid en functionaliteit, maar de snelheid op goedkope hardware, snelle opstarten, accuduur en dat het geen overbodige functionaliteit heeft.

Dus dit maakt Chrome niet minder (of meer) interessant t.o.v. Windows. Het zijn totaal verschillende systemen die andere voor- en nadelen hebben, gebaseerd op wat voor soort gebruiker je bent.
Waarom niet RT?
RT kan geen desktop applicaties draaien (Chrome) en Google heeft Chrome niet als Windows app uitgebracht.
Daar zie ik geen nut in, aangezien die voor elk OS zo'n beetje al een cliŽnt heeft. Voor apps die dat niet hebben (en dat zijn er genoeg) heeft het meerwaarde.
Skype heeft op chrome os geen client.
Werkt ook niet helaas :(
Jammer, Chrome draaien in Chrome werkt niet :D Chromeception!
Kan mij momenteel echter niet zoveel apps bedenken die ik ook op de desktop zou willen draaien.
Chrome inderdaag niet. Firefox helaas ook niet. Ik zoek een makkelijke manier om een website in een mobiele browser te testen die alleen nog op localhost/ draait. Toch nog even verder zoeken.

Edit:
Maxthon browser werkt wel.

[Reactie gewijzigd door Larick op 2 april 2015 10:38]

Testen op mobiele browser kan gewoon in chrome op pc (emulation mode). Je kan zelfs je telefoon aansluiten en remote debuggen. Zie: https://developer.chrome.com/devtools/docs/device-mode
Genymotion wellicht iets?
De extentie blijft steeds chrashen als ik een apk laad, ongeacht welke apk. Iemand enig idee wat er mis gaat? :(
Hier ook. Geen idee wat er mis gaat.
Ik blijf wel bij Bluestacks.