Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Het Nederlandse bedrijf FastTrack Company gaat in samenwerking met onder meer KPN en KLM vanaf augustus digitale bagagelabels aan consumenten verkopen. Daarmee kunnen reizigers volgen waar hun koffer is en zien of de koffer onderweg is geopend.

Met de digitale bagagelabels onder de merknaam Eviate kunnen reizigers thuis al hun koffer inchecken en door middel van een tag in hun koffer volgen waar de bagage is en of deze geopend is, zegt het bedrijf. Door de eTag zouden reizigers niet hoeven wachten op het vliegveld om de bagage in te checken.

De zogenoemde eTrack is een apart apparaatje dat in de koffer moet. In het vliegtuig gaan de verbindingen uit, dankzij een functie die Auto Flight Mode heet, maar eenmaal op het vliegveld kunnen reizigers via hun smartphone de koffer volgen dankzij positiebepaling via gps, gsm en bluetooth. De telefoon kan gaan piepen als de koffer en telefoon hun bluetooth-verbinding verliezen.

De eTrack gaat per vijf retourvluchten 25 euro kosten, terwijl klanten voor 49 euro een jaar lang onbeperkt vluchten kunnen tracken via het apparaat. Bij een pre-order kost het apparaatje zelf 99 euro, als hij in september in de winkels ligt is dat 149 euro. Het digitale label eTag is alleen te krijgen bij vliegtuigmaatschappijen en zal niet in de losse verkoop komen.

eTag van FastTrack

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Ik lees KPN en KLM.. dit werkt dus alleen op Schiphol?
Aangezien het met GPS, GSM en Bluetooth werkt zal het niet alleen op Schiphol werken lijkt me, maar overal waar er bereik is op de genoemde protocollen. In principe dus de hele wereld.

Wel werkt het voorlopig alleen bij Air France-KLM, maar er kunnen meer maatschappijen volgen:
eTag & eTrack are not available to consumers yet. Air France-KLM passengers will be able to pre-order eTag & eTrack soon, with delivery scheduled for the end of 2014. We are in discussions to connect other airlines to our system. A pre-order for the general public is being prepared as we speak. Please sign up here to stay informed.
Zie de FAQ op hun site (http://www.eviate.com/)

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 18 maart 2015 10:22]

De eTrack werkt overal <Noord Korea en andere wat minder populaire bestemming daargelaten>, daar betaal je het abonnement voor net zoals TomTom HD Traffic. De eTag werkt alleen met airlines die het apparaat gaan ondersteunen ivm veiligheid, die zijn KLM, Air France en Saudi aanvankelijk.

Groeten,
Wouter Glaser
FastTrack Company
Er zitten behoorlijk wat veiligheids problemen aan dit spul. Zo weet je precies wanneer bv de koffer op moet blazen om veel schade te veroorzaken.

Er zijn andere systemen die ook werken, maar juist vanwege deze eisen niet werken.

Tenzij hier een vertraging in zit.
Ten eerste gaat hij uit tijdens het vliegen zelf, en alsof je alleen met dit apparaat kan 'tracken'. Elke ding met iets van GPS kan dat.
Heel erg kortzichtige reactie.
Als het makkelijk was om een bom in een koffer op afstand te laten afgaan, dan werd het toch veel vaker gedaan? Wat veranderd dit apparaatje daar precies in?
Lijkt me dus eerder iets vor zakenreizigers en mensen die veel vliegen. Voor 1 of 2x op vakantie lijkt het me een dure grap, zeker als je met een gezin met 2 of zelfs 3 koffers bent.

De vergelijking met tomtom is leuk. Verschil is dat je dat vooral met hd traffic dagelijks gebruikt en er dus ook een veelvoud van data uitgewisseld wordt.
De data van deze koffer is voor 5 vluchten vrij beperkt en met 25 euro voor 5 vlucht 5 euro per vlucht zal de kosten voor data vrij hoog zijn.

De beperking van de vliegmaatschappijen is ook niet echt lekker. Denk dat mensen die veel vliegen en dus ook verschillende bestemmingen hebben ook met andere maatschappijen zullen vliegen. Moeten ze dan bij overstappen van de ene naar de andere de tag zelf verwijderen of blijft deze gewoon werken.
Die eTag moet zichzelf inderdaad eerst eens bewijzen, maar de eTrack klinkt mij wel erg goed in de oren. Zelf vlieg ik ongeveer een 20 keer per jaar, en er is niets zo irritant dan je koffer kwijt zijn of dat deze een uur blijft hangen bij de douane. Nu weet je in ieder geval waar deze is.

Wat ik me wel af vraag: die 25 euro voor 5 vluchten, is die onbeperkt "houdbaar"? Of is dit maar 1 jaar "geldig". Daarnaast zou een "abonnementsdienst" waar je betaald na gebruik ook geen overbodige luxe zijn zou ik zelf denken.

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 18 maart 2015 13:00]

Het voordeel van eTag zie ik ook niet zo. En dat is geen schuld van de makers, maar meer van KLM. KLM op Schiphol heeft elke keer als ik vlieg een kunstmatig (omwille van de centjes) tekort aan mensen - of sinds kort robots - waardoor je ellelang in de rij staat. Deze eTag verandert daar niets aan, want ik moet nog steeds in de rij staan om mijn koffer op de band te zetten.

Zelf vlieg ik expliciet om die reden geen KLM meer, maar bepaalde Amerikanen hebben helaas een verbond met KLM waardoor je wel moet.

Maar minder cynisch en niet specifiek KLM, het werkt dus enkel indien ik dan niet alsnog in een rij hoef te staan, want anders is er geen tijdswinst.
ik vind die "bagage robots" juist een verademing! ipv 3 balies heb je nu 6 of 7 van die robots staan. Rij gaat dus veel sneller....!
Het is misschien ook wele en beetje de lege dop vs het halve ei ;)

Het is fijn dat men 6 a 7 robots heeft ipv 3 mensen, maar ik herrinner me nog de goede oude tijd dat men gewoon 10 balies met personeel had als het erg druk was. 8-)

Op hele drukke tijden vertikt men het nog steeds om naast die robots een mannetje (of vrouw) extra bij een balie te zetten om de drukte weg te werken ook al zijn er zat lege balies.

En daarmee - om terug on-topic te komen :Y) - ben ik bang dat men niet altijd een extra speciale eTag balie gaat openen. Immers dat is wel vereist om te voorkomen dat ik niet alsnog in de rij moet staan bij een van de balies of robots waar ik nu ook al in de rij sta.
Ik lees KPN en KLM.. dit werkt dus alleen op Schiphol?
Aangezien het met GPS, GSM en Bluetooth werkt zal het niet alleen op Schiphol werken lijkt me, maar overal waar er bereik is op de genoemde protocollen. In principe dus de hele wereld.

Wel werkt het voorlopig alleen bij Air France-KLM, maar er kunnen meer maatschappijen volgen:


[...]


Zie de FAQ op hun site (http://www.eviate.com/)
Ben toevallig net terug van een vakantie op Cuba, waar er op het hele eiland geen GPS signaal te krijgen is. Heel kinderachtig heeft de VS de GPS constellatie zo afgesteld en ingericht dat er daar geen dekking is. Daar zal dit dus niet werken. Ook staan de GSM masten daar zover uit elkaar dat er soms geen dekking is, dus die vorm van plaatsbepaling zal ook niet echt deftig werken. Alhoewel de vliegvelden dan wel redelijk goede mobiele dekking hebben.

Maar dan nog, dan zie je grofweg waar je koffer is op een groot vliegveld, maar op een gemiddeld (kleiner) vakantievliegveld kan je de kar met koffers zien rijden op het platform, waarna je zeg 15 minuten later de koffers op de band ziet verschijnen. En met een strategisch geplaatste strip plakband kan je ook wel zien of een koffer is geopend of niet, wat vele malen goedkoper is.

En veel (de meeste?) zakenreizigers reizen met handbage, dus die hebben hier ook niet echt een nut voor.

Het is een mooie technische tour de force, dat zeker, maar ik zie hier zo 123 het nut niet van in.
Wat een onzin, ik was in 2013 op Cuba en je MAG geen GPS device meenemen, niet dat daar op gecontroleerd wordt. Want elke iPhone komt gewoon binnen.
Zelf had ik een GPS tracker mee, en deze goed verstopt in mijn koffer. Niks aan de hand. Bij thuiskomst mooi de route geplot en alles stond erop. Kortom, GPS werkt gewoon op Cuba.
Een jaar of 7 geleden was ik op reis door Cuba en merkte net als uncle_sjohie , dat ik daar geen gps signaal ontving op mijn outdoor gps.
In 2011 kon ik mijn mobiel's gps gewoon gebruiken. Nadeel is dat er geen goede/nauwkeurige kaarten zijn.
Correct, ik ben dit jaar 3x in Cuba geweest en vorig jaar ook. GPS werkt daar gewoon prima. Op meerdere devices geprobeerd, waaronder telefoons, een tablet en 2 verschillende Garmin Forerunners.
Wordt dat niet door Cuba zelf geblokt want selective avalability staat al jaren niet meer aan.

Overigens is het nut daarvan ook weg met 5 concurrerende GPS systemen.
Met GPS satelieten op 20000 kmn hoogte denk ik niet dat ze het zo precies uit kunnen zetten dat Cuba geen signaal krijgt, maar Florida, the keys en (recreational) sailing wel. Ik denk dat je een ander probleem had.
Dat zijn maar twee voorbeelden. In de zin staat namelijk "Onder meer" wat wijst op meerdere partijen.
Het apparaat doet meerdere dingen.
Ik kan me voorstellen dat de e-tag niet overal werkt, maar de positie bepaling via gps/gsm wel wereldwijd werkt. Net als het voor de 'openings-dectectie' niet zal uitmaken waar de koffer zich bevind.

Wat ik belangrijk vind aan dit product, is wie beheerd je lokatie gegevens van het product? En onder welke jurisdictie valt jouw lokatie data? En welke garanties heb je dat derden de lokatie informatie van jou of je koffer kunnen opvragen.
Dat lijkt me niet aangezien KLM over de hele wereld vliegt en KPN eigenaar is van iBasis.
Wel erg handig als je daarvoor niet meer in de rij hoeft te staan bij het koffers inchecken. Momenteel kun je eigenlijk alleen met puur handbagage in één keer doorlopen (i.c.m. e-ticket) en hoef je dus niet meer 2 uur van tevoren aanwezig te zijn op Schiphol.
Ze zult toch ergens je koffer moeten inleveren en laten wegen lijkt me, dus in hoeverre dit systeem tijd op de luchthaven vermindert vergeleken met als je nu online incheckt en 'bagage drop off' doet ontgaat me.
Huidige situatie:
- Je gaat naar de balie en staat in de rij
- Je checkt je koffer in, er word een etiket afgedrukt en je weegt je koffer
Hiermee ben je vaak al een half uur kwijt als je geluk hebt

Mogelijk situatie met track en trace systeem
- Je checkt thuis in, doet de tracer in je koffer
- Je gaat naar het vliegveld zet je koffer op een band en klaar
- Klopt het gewicht? Klaar je mag doorlopen
totale tijd: 5 minuten, in een extreem geval als het echt druk is of als je net in de verkeerde rij staat waarin 3 mensen een te zware koffer hebben en niet achteraan sluiten ben je 15 minuten kwijt

Natuurlijk pure speculatie, maar ik neem aan dat ze dit doen om geld en tijd te besparen anders heeft het natuurlijk niet veel zin om dergelijk systeem te bedenken

[Reactie gewijzigd door Annihilism op 18 maart 2015 10:49]

De huidige situatie klopt niet. Je kunt allang thuis inchecken waardoor je niet meer naar een balie moet. Wel moet je in de rij staan om je koffer in een check-in machine te deponeren. Het gevolg is dat je er nog steeds gewoon een half uur over doet.
Ik vlieg bijna wekelijks en drop altijd mijn koffer. Het komt heel erg weinig voor dat ik langer dan 5 minuten bezig ben met mijn koffer droppen.
Ik ga er van uit dat iemand al een koffer meeneemt (gezien hier het artikel ook over gaat). Thuis inchecken kan inderdaad al lang en dit doe ik meestal ook, ik doel hier specifiek op het inchecken van een koffer wat extra tijd kost. Als je alleen handbagage meeneemt zal je er weinig van merken.
Het is niet het wegen en afdrukken van het etiket dat de check-in lang doet verlopen... Dus dit gaat echt niet helpen.

Laatste keer dat ik op Schiphol was, was er trouwens een vol-automatische koffer incheck "box".... (Wellicht voorlopig alleen voor KLM internationale vluchten?)
Je gaat naar het vliegveld zet je koffer op een band en klaar

En daar zit hem dus de vraag. Gaat KLM - en elke andere maatschappij - een speciale band beschikbaar stellen voor deze systemen. Zo nee, is het een directe faal vanaf de start...

Ik ben geen fan van KLM, dus heb enige vooroordelen geef ik toe, maar aangezien men nu ook al vertikt om extra banden/loketten te openen op drukke momenten ook al zijn er zat lege plaatsen, zie ik dat niet gebeuren. Uiteindelij is het namelijk een mentaliteitskwestie: hoe lang wil je een klant laten wachten.

maar ik neem aan dat ze dit doen om geld en tijd te besparen anders heeft het natuurlijk niet veel zin om dergelijk systeem te bedenken

Eens, echter personeel is duur, dus verminderd men al jarenlang het aantal menselijk bediende balies. Maar het aantal bagage-robots op Schiphol is niet genoeg om piekdrukte op te vangen. Even snel van die robots bijbouwen gaat niet, en dus zijn er alsnog rijen. Ik vrees dat eTag een soortgelijk probleem wordt.

Ik zie namelijk weinig kostenvoordeel voor KLM op grote luchthavens zoals Schiphol, aangezien de menselijke factor dus al zeer klein is dankzij de invoering van robots. En op kleine luchthavens heeft KLM wellicht niet genoeg banden beschikbaar om een exclusieve band voor eTag te reseren.

Maar wellicht ben ik te cynisch.
Dit is op zich toch geen nieuw concept? Dergelijk track & trace oplossingen voor koffers en andere bagage bestaan al jaren. Feit is wel dat er verschillende oplossingen voor hetzelfde probleem worden gekozen door diverse partijen. Kijk bijv. eens op www.trakdot.com

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door John Duh op 18 maart 2015 10:30]

Die Trackdot is volgens mij ook al een keer op Tweakers in het nieuws geweest.
Verschil met deze is echter nog dat deze oplossing aan kan geven of de koffer geopend is. Extra feature dus, maar de basis blijft hetzelfde.
Groot verschil is ook dat de eTrack gekoppeld is aan wereldwijde bagagesystemen waarmee elke grondsteward(ess) kan zien waar de koffer is. Bespaart onnodige discussies.
Probleem is echter doorgaans igv discussies dat het bagagesysteem niet klopt met de werkelijke lokatie van de koffer O-)

En als het wel klopt, weet de grondsteward(ess) ook exact waar die is.

Hét voordeel is nu net wanneer beide systemen het niet eens zijn, of wanneer de grondsteward(ess)en zo druk zijn dat ze je nog niet te woord kunnen staan.

Of simpelweg om te kijken of je kofer al in beweging is, en dus op weg naar de bagageband _/-\o_ Maar daar werkt de Trackdot ook al.
Daarmee kunnen reizigers [...] zien of de koffer onderweg is geopend.
Is dat op basis van een technische beveiliging of gaat het om personeel dat dit eerlijk moet invoeren?
Ik zie een slot op de productfoto, dus ik ga uit van de eerste optie :) Is ook de minst ingrijpende en werkt overal.
Behalve op trips naar de VS, daar wil de doaune altijd de bagage kunnen openen. En als ze dat niet kunnen breken of knippen ze hem open.
Behalve op trips naar de VS, daar wil de doaune altijd de bagage kunnen openen. En als ze dat niet kunnen breken of knippen ze hem open.
Maar dat is geen probleem, want als je op hun site kijkt, zie je dit als feature:
TSA approved lock
In andere woorden, de TSA (die de koffers doorzoekt in de VS) heeft een masterkey en kan dus het slot gewoon openen op de normale (schadevrije) manier om de inhoud van de koffer te bekijken.

En ik neem aan dat je dat dan ook gewoon kan zien :)

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 18 maart 2015 10:32]

Juist en laten nou net dat soort mensen regelmatig opgepakt worden wegens fraude en drugs delicten. Die mensen hebben dus een masterkey en kunnen alsnog een kilo drugs in je koffer stoppen.
http://www.camilleri.nl/2...pgepakt-voor-drugsmokkel/
Of zie ik nou hele grote beren op de weg?

[Reactie gewijzigd door Sircuri op 18 maart 2015 10:58]

Maar vervolgens kan jij aantonen dat ze hem hebben geopend en dat jij dus niet verantwoordelijk bent voor die kilo drugs. Aan de andere partij dan de taak om te bewijzen dat zij dat niet gedaan hebben.
Dat is inderdaad een mooi scenario:

1. Koffer wordt ingecheckt (Moment 1)
2. Koffer wordt geopend (Moment 2)
3. Koffer gaat in het vliegtuig
4. Koffer komt uit het vliegtuig
5. Koffer wordt wederom geopend (Moment 3) en er worden drugs aangetroffen.

Dan kan jij inderdaad (als het ding het netjes bijhoudt) aantonen dat de koffer geopend is nadat jij hem uit handen hebt gegeven en dat op dat moment ook nog eens geen drugs waren aangetroffen.
Als ze je koffer hebben bekeken dan ligt er een Papier in dat ze gekeken hebben dus melden ze netjes!
Helaas is mijn ervaring dat ook vaak TSA sloten gewoon open geknipt worden.
Maar dat neemt niet weg dat die check wel werkt. Alleen op trips door de VS kun je ervan uit gaan dat die altijd de melding zal geven dat je bagage geopend is :P

edit:@hieronder
Bovenstaande was uiteraard niet helemaal serieus ;)

[Reactie gewijzigd door Cloud op 18 maart 2015 10:39]

Neuh. Ze openen niet alles daar.

Dat ze 't willen kunnen is wel beschamend maar dat is een ander verhaal.
Dat ze 't willen kunnen is wel beschamend maar dat is een ander verhaal.

Niet anders overeigens dan de douane van Nederland of een andere EU land. Ook daar wordt bagage zonder pardon opgebroken indien nodig, waarbij zij bepalen wat nodig is.
Sloten hebben geen nut op "zachte" koffers. Daar kun je met een ballpoint gewoon de rits openmaken en weer dichtmaken terwijl de koffer "op slot" blijft zitten.
Je krijgt vast een melding "De TSA heeft uw koffer geopend. Het is raadzaam om te checken of u al uw spullen nog heeft"
:P
"De telefoon kan gaan piepen als de koffer en telefoon hun bluetooth-verbinding verliezen."

Lijkt me irritant voor omstanders, als jouw telefoon bijvoorbeeld leeg is.
Als de telefoon leeg is kan deze ook niet meer piepen.

Verder denk ik dat je heel veel piepende telefoons krijgt, aangezien de koffer en telefoon niet continu in elkaars buurt blijven. Denk aan het transport naar de laadruimte.
Er staat ook 'kan gaan piepen'. Dit zal dus vast uit te schakelen zijn.
Ja, de mogelijkheid zal er zijn, maar je zal het maar vergeten en met je nog meer mensen.
ach ja, je hoort nu ook constant whatsapp pingeltjes en weet ik wat. Is dat zo storend?
Een lege telefoon die piept?
nvm. te laat

[Reactie gewijzigd door NKR op 18 maart 2015 10:38]

Ik snap het verschil tussen de 2 producten niet echt. De eTag heeft net als de eTrack dus de optie om de koffer te volgen en te zien of deze geopend is?
Het enigste verschil is dan dat de eTag alleen beschikbaar is in abonnementsvorm en de eTrack een eenmalige aankoop is?

En leuk dat je thuis je baggage al kan inchecken, maar de baggage zal toch op een droppunt ingeleverd moeten worden lijkt me, dus veel tijdswinst zal je niet hebben hiermee...
De website is erg verwarrend en omdat beide producten samenwerken is er overlap in functies.

eTag is in feit niet anders dan een electronisch papieren label.
eTrack is een tracker die jou via SMS (?) op de hoogte houdt.

Beide kunnen met elkaar praten en met je smartphone voor additionele features.
Dit lijkt me een beetje hetzelfde als Luggo (http://www.luggo.nl/) te zijn, hoewel dat met BlueTooth werkt en dit met een groter (lomper?) device.

Ik denk dat ik toch net zo lief m'n bagage trackte met m'n eigen telefoon tbh...

[Reactie gewijzigd door _eXistenZ_ op 18 maart 2015 15:09]

Track and Trace werkt bij de pakketen post al van geen meter. In het buitenland zijn ze er wel iets secuurder in dan hier, maar ik zie dit op het vliegveld al weer helemaal in het honderd lopen. Gelukkig is het (nog) niet verplicht.
en zien of de koffer onderweg is geopend.
tegenwoordig hoef je alleen een pen bij je te hebben en goed tegen de rits van de koffer aanduwen en hij is open, en als je klaar bent rits je even heen en weer en klaar ben je.
dus ze moeten eerst die ritsten gaan verbeteren.

heb even gezocht naar een link

GAAT OM HET IDEE
https://www.youtube.com/watch?v=zMTXzQ0Vqn8

[Reactie gewijzigd door bitbot op 18 maart 2015 18:58]

Ik denk dat het nut vooral is dat als bij aankomst je koffer er niet is, het direct duidelijk is waar hij wel is. Waar hij precies is op een vliegveld is zal mij wordt wezen, als hij maar op het juiste vliegveld is. Ik vlieg zelf tussen de 20 en 30 keer per jaar en soms is het van het grootste belang dat mijn bagage samen met mij aankomt, omdat ik bijvoorbeeld aan boord van een schip moet dat op het punt van vertrekken staat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True