Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

YouTube heeft ondersteuning ingebouwd voor 360-gradenvideo's. Dat maakte de videosite vrijdag bekend. Voorlopig zijn de video's alleen nog niet op alle apparaten te bekijken. Alleen Chrome en de YouTube-app ondersteunen de optie nog.

Met de ondersteuning zijn bijvoorbeeld concerten in 360 graden te bekijken, zo laat YouTube in een blogpost weten. De videosite heeft een afspeellijst met voorbeelden samengesteld. Daarin zijn verder onder andere 360-gradenbeelden te zien van een tocht in een luchtballon en een racewedstrijd.

YouTube-eigenaar Google zegt dat voorlopig alleen zijn browser Chrome en de YouTube-app voor Android ondersteuning bieden voor 360-gradenvideo's. De techgigant werkt ook aan versies voor iPhone, iPad en 'andere apparaten'. Het is niet duidelijk welke dat zijn en wanneer ze worden ondersteund.

Google werkt met een zestal bedrijven om de achterliggende techniek mogelijk te maken. Verschillende camera's zouden al beelden schieten die voor de videomogelijkheid zijn geschikt. Daarnaast stelde Google een Python-script beschikbaar om de juiste metadata toe te voegen. Op termijn moet dit proces worden geautomatiseerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Vergt behoorlijk wat processorkracht viel me op. Ik keek op mijn redelijk brakke laptop (3 jaar oude i5 3210m) en daar had ik een FPS van ongeveer 2-4 op 1080p. Taakbeheer stond toevallig open en daar kon ik zien dat de processor naar 85%-90% piekte tijdens het afspelen.

Uiteraard naarmate ik de kwaliteit lager zette, steeg het FPS en daalde het percentage. Zoals hierboven al een keer gezegd is; 1080p leek niet echt 1080p en zelfs 360p leek voor het oog op 144p (of lager).

Het is een leuk begin en ik ben benieuwd wat dit in de toekomst i.c.m. VR zal gaan brengen.
Check dezelfde video maar eens op Firefox. Die is een stuk efficienter in het decoderen van de video en kan bij mij zelfs 4k aan. Terwijl ik in Chrome boven de 1080p vreselijke framedrops krijg. Dit is ook een van de redenen waarom ik sinds deze week ben overgestapt naar Firefox. Chrome blijft bij mij tegenwoordig zo vaak haperen en de gpu acceleratie is zo belabberd. Vroeger was Chrome echt geweldig, maar tegenwoordig redden ze het alleen nog maar met exclusive features net zoals die 360 graden video's.

[Reactie gewijzigd door Wezelkrozum op 13 maart 2015 22:23]

Firefox efficient in decoderen van video??
Gebruik zelf ook firefox maar dit is op het moment wel het grootste nadeel van firefox voor mij.

Probeer voor de grap maar eens internet explorer 11+ (ja, echt), daar loopt het pas soepel.
Firefox is in ieder geval veel efficienter dan Chrome bij mij. Internet Explorer 11 is inderdaad ook op z'n minst zo efficient als Firefox in het decoderen van video's.

Het grappige van al die gpu acceleratie in browsers is dat iedere browser zo z'n WebGL en Canvas experimenten heeft om aan te tonen hoe goed ze zijn in gpu acceleratie. Maar experimenten van Chrome draaien alleen maar goed in Chrome, terwijl Firefox of Internet Explorer experimenten goed draaien in Firefox, Internet Explorer en Opera.

Ergens is het ironisch dat deze 360 graden video in 1080p perfect draait op mijn mobiel en nog niet eens 720p vloeiend draait op me pc in Chrome. Diep van binnen moet ik huilen.

[Reactie gewijzigd door Wezelkrozum op 14 maart 2015 10:01]

Open Chrome en ga naar "chrome://flags" zoek vervolgens naar ( Ctrl +F ) "#disable-accelerated-video-decode" en druk op inschakelen.

Restart Chrome en probeer het nog eens! ;)
Klopt, op IE11 loopt hij hier perfect op 4K, alleen jammer dat je dan het hele nut van 360 graden video mist :P

Jammer dat Chrome zo laggy is op 1440p en 4k want je moet dit wel echt kijken op een resolutie hoger dan 1080p, de resolutie van de video wordt namelijk flink uitgerekt, waardoor het een stuk minder scherp is dan een gewoon filmpje op dezelfde resolutie

[Reactie gewijzigd door !mark op 14 maart 2015 00:02]

Raar, ik krijg op mijn telefoon een redelijke framerate op 1080p, waarschijnlijk is het beter optimale in de applicatie.
Ik heb hetzelfde, Chrome op i7 gen 4 lappy met een gtx765M, 1080P is ongeloofelijk laggy
Er is ook nog de 4K optie. Mijn gaming desktop kon de 1080p variant vlotjes draaien, maar op 4k gaat hij toch door de knieen :D
ben ik de enige waarbij de pijl naar boven verborgen wordt onder de header?

edit: dat treedt alleen op als de video embedded is :p

[Reactie gewijzigd door Darkraver8 op 13 maart 2015 21:10]

nee, ik ook. en ik wilde met pijltjes toetsen navigeren, maar dat werkt ook niet.

en de kwaliteit is flink beroerd, en hij staat toch echt op HD...

[Reactie gewijzigd door pizzafried op 13 maart 2015 21:11]

Je kan ook w,a,s,d toetsen gebruiken :)
Of je sleept gewoon de video zelf in het rond. Stuk makkelijke volgens mij.
Het is wel een beetje irritant dat Google dergelijke video features (net als eerder het geval was met 60fps video) alleen op Chrome mogelijk maakt.
Het is, naar mijn idee, gewoon een vervelende manier om iedereen aan Chrome te krijgen. Ze sluiten de concurrenten uit en dat vind ik een kwalijke zaak.
Firefox en andere browsers sluit zichzelf uit door MSE etc niet te ondersteunen, al komt MSE nu wel eindelijk in Firefox 37.
Het gaat erom dat ze de handel eerst implementeren in hun eigen spullen en er dan mee in de publiciteit treden. Andere browsermakers lopen dus altijd achter de feiten aan.

En let wel: we hebben het over browsers. De gereedschappen om websites te tonen. Het is niet dat er een standaard wordt afgesproken en iedereen de tijd heeft om die standaard te implementeren voor een bepaalde datum.

Google verzint een feature op zijn website die alleen te gebruiken valt met zijn browser. Dat lijkt mij een zorgelijke ontwikkeling.
Onzin, Google heeft samen met Microsoft en Netflix media source extensions ontwikkeld en gepubliceerd ver voor dat YouTube het ging gebruiken.

http://w3c.github.io/media-source/

En Youtube is trouwens niet de enige die het gebruikt, zie bijvoorbeeld Steam Broadcasts, En Chrome is niet de enige die MSE ondersteunt, Safari (8+) en IE (versie 11+) ondersteunen het ook.

[Reactie gewijzigd door _David_ op 14 maart 2015 17:24]

Ik heb nu helaas geen tijd om die lap door te lezen (want zo weg voor een optreden met m'n band) maar ik zie zo gauw niks over 360 graden video's.
David ging verder over je opmerking over 60 fps video's. Dat de 60 fps video's op YouTube in Firefox nog niet ondersteund worden ligt toch echt aan Firefox zelf, die de ondersteuning van MSE nog niet gereed hebben. In Firefox 37 wordt MSE voor YouTube dan eindelijk gelanceerd en kun je ook in Firefox naar 60 fps video's op YouTube kijken.
Het is wel een beetje irritant dat Google dergelijke video features (net als eerder het geval was met 60fps video) alleen op Chrome mogelijk maakt.
Het is, naar mijn idee, gewoon een vervelende manier om iedereen aan Chrome te krijgen. Ze sluiten de concurrenten uit en dat vind ik een kwalijke zaak.
Omdat Chrome veel experimenteert en gebruik maakt van nieuwe technieken, andere browsers blijven daar toch in achter hangen. Logisch dat ze in eerste instantie alleen hun eigen browser ondersteunen, daar is het het makkelijkste in te bouwen omdat ze de nieuwe technieken die nodig zijn daar ook in kunnen doorvoeren.
Leuk als dit op de Oculus Rift gaat werken!
Uhm,dit werkt al op de oculus.. gewoon afspelen met vrcinema of Total Cinema 360 Oculus Player. Reeds geprobeerd maar de reso is echt te laag voor VR. 1080 is al te laag, laat staan als hij het nog eens moet gaan verdelen over 360 graden. VR is leuk, maar nog veels te veel kinderschoenenwerk. Ik heb al maanden een DK2 en deze word alleen nog maar gebruikt om een nieuwe rollercoaster te testen in NoLimits 2.. Daar komt ie ook het best tot zijn recht.
.....Elite Dangerous
En Elite Dangerous ;)
Leuk, maar niet veel beter dan kijken op de iPad. Het blijft immers gewoon kijken naar een 2D filmpje op een scherm met beeld dat meedraait met het scherm. Écht leuk voor de Rift wordt het pas als ze twee 360 graden video's toe gaan staan zodat je een ander beeld voor ieder oog hebt: 360 graden 3D beelden, net alsof je er echt bent.
Dit is ontzettend cool :D Het is duidelijk dat 4K nog niet genoeg is om 360° in hoge kwaliteit te bekijken. Ik vraag me dan wel af hoe hoog de resolutie moet zijn om dat wel te verkrijgen.

Maar het is goed om te zien dat Google bezig is met ontzettend gaaf spul! Binnen dit en 20 jaar iedereen met een VR-bril.

[Reactie gewijzigd door reaper_unique op 13 maart 2015 22:16]

Ik snap niet waarom ze niet gewoon 6 aparte video's in een cubemap zetten, dan houd je de kwaliteit namelijk hoog, ipv 1 video te stretchen over een sphere.
Ik snap niet waarom je 6 aparte video's zou gebruiken, als je ook een video kunt gebruiken.. De resolutie van die video kan zo hoog als je wil, dus daar hoeft de kwaliteit niet onder te lijden.
het renderen van 1 video met de resolutie van 6 aparte video's is een groter probleem dan je zou denken (vooral op 1080p en hoger)
Leuk om alvast een voorproefje van de toekomst te krijgen voor 15 euro..
http://www.google.com/get/cardboard/
Een beter kwaliteit viewer is voor 15$ te krijgen op dezelfde aliexpress:

Het is geen Samsung viewer maar werkt prima als je 3D eens wilt proberen met je telefoon.
Via de YouTube app op Android kun je dus je telefoon bewegen om de viewing angle van de video bepalen! Zorgt voor een aparte ervaring :) vraag me af of het ook werkt met een Cardboard of Oculus Rift!
Ik heb de youtube app, maar heb geen virtual reality ervaring. Is het ergens een setting?
Bij mij word de 360 video afgespeeld in de normale player.
Ja, veel mensen doen het in hun broeder, maar op je telefoon is de ervaring een stuk beter!
De lage kwaliteit komt denk ik doordat de resolutie die je kiest over de hele 360 graden verdeeld wordt. Doordat je het meeste niet ziet, zal materiaal van 1080p effectief veel minder opleveren.

Behalve de lage kwaliteit vond ik het, vooral op Android met het ronddraaien van het toestel, wel grappig. Wel vond ik het filmpje te snel van plaats veranderen, waardoor je weinig tijd had om om je heen te kijken. Maar dat heeft natuurlijk niets met de techniek te maken.
Ik vond wat jij meld ook erg storend, ik wil echt een stukje om mij heen kijken, maar hier wat vaak geen tijd voor.
Erg leuk trouwens dat het 360 draaien ook werkt als de video op pauze staat.
Dat bedieningsknopje zit precies achter de titel die automatisch naar voren komt. Hopelijk passen ze dat wel aan dat het makkelijk te bedienen is.
http://s30.postimg.org/hxhzviqpd/youtube.png of ligt dit aan chrome? :)
Dit viel mij ook al op. Ik kwam er echter al vrij snel achter dat er meerdere manieren zijn om het beeld te "bedienen". ( muis klikken+slepen , W,A,S,D toetsen)
Maar het bedieningspaneel 50 pixels naar beneden zou het probleem meteen verhelpen!
In Chrome kan je ook met click+drag werken. It's bloody brilliant :)

edit: En dus verlies je wel de mogelijkheid om te pauzeren door te klikken. Je kan niet alles hebben helaasch.

[Reactie gewijzigd door afraca op 14 maart 2015 12:48]

Ik kan wel draggen én klikken om te pauzeren, als je klikt en dragt tegelijk dan gaat hij niet pauzeren nee. :p