Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties

Google heeft Android For Work aangekondigd, een toevoeging aan zijn mobiele besturingssysteem die bedoeld is voor zakelijk gebruik. De software maakt het onder andere mogelijk om werk en privé gescheiden te houden en biedt betere beveiliging.

Android For Work komt beschikbaar op versie 5.0 en hoger van het mobiele OS, zo laat Google op zijn weblog weten. De software maakt gebruik van de standaard encryptietechnologie die in de nieuwste versie van Android is ingebouwd; met een stringent policybeleid dat is gebaseerd op SELinux. Zakelijke content is te benaderen via een speciaal 'werkprofiel' dat is geïsoleerd van de rest van de content die op het toestel staat. Zakelijke content kan ook op afstand worden verwijderd door de werkgever, terwijl persoonlijke gegevens gewoon blijven bestaan.

Volgens Google moet het ook mogelijk worden om Android For Work te gebruiken met oudere versies van Android. Dat werkt dan via een speciale app die nog uitgebracht moet worden. Er wordt gebruik gemaakt van een app omdat de werkprofielen die in Android  5.0 en hoger worden gebruikt, niet aanwezig zijn in lagere versies van het mobiele besturingssysteem.

Naast het scheiden van werk en privé is er bij Android For Work een speciale versie van Google Play aanwezig waarmee gemakkelijk zakelijke apps binnengehaald kunnen worden die worden verspreid door de werkgever. Verder zijn er een aantal zakelijke tools standaard ingebouwd, voornamelijk voor e-mail, contacten en agenda.

Google stelt met verscheidene bedrijven samen te werken: de meeste grote smartphonefabrikanten hebben zich achter Android For Work geschaard. Opvallend is dat ook BlackBerry wordt genoemd. Volgens de internetgigant is er integratie met de software van BlackBerry, al zijn vooralsnog geen details gegeven.

Google liet vorig jaar al weten dat er meer zakelijke features in Android zouden komen. Toen kondigde de internetgigant een samenwerkingsverband met Samsung aan, waarbij het met name ging om de integratie van Android met Samsungs beveiligingssoftware Knox.

Android For WorkAndroid For Work

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (85)

Top move van Google, uiteraard. Als business app developer zat ik al jaren te wachten op zo'n ontwikkeling. Ik heb veel ervaring met Samsung's Knox, maar dat blijkt uiteindelijk toch teveel gezeik met propreitaire api's en eigenlijk een soort close ecosphere ala apple. Je ziet eigenlijk dat beide partijen, google en apple een beetje naar elkaar bewegen, zij het supertraag. Hopelijk wordt het nog wat met apple, maar voorlopig hebben ze nog het first mover voordeel, maar zo te zien gaat google flinke stappen maken in de zakelijke markt! YAY!!
Het word niks met Apple. Het is en blijft te gesloten, zolang dat niet los wordt gelaten, krijg je als eindgebruiker onvoldoende vrijheid.
Ik ben benieuwd wat dit gaat brengen. Ik hoop dat het hiermee mogelijk wordt bloatware weg te laten van toestellen, zonder allerlei omslachtige methodes.
Zelf gebruik ik Sailfish, het operating system van Jolla. Dat biedt de mogelijkheid tot android apps, maar dan zonder alle problemen die bij Android horen (slecht updatebeleid, bloatware).
Eindgebruikers, en zeker zakelijke eindgebruikers, willen stabiliteit, betrouwbaarheid en professionele apps die in op hun overige systemen aansluiten. Het zijn steevast bedrijven als Microsoft, Blackberry en anderen met proprietary systemen die daarin de boventoon voeren. Dus hoe kom je erbij dat de eindgebruiker om 'vrijheid' geeft? Apple en andere gesloten systemen zullen populair blijven zolang ze degelijke software die doet wat het moet doen blijft leveren.
Dus hoe kom je erbij dat de eindgebruiker om 'vrijheid' geeft?
Omdat het door mensen gebruikt moet worden en die geven over het algemeen meer om vrijheid. Als in: zelf kunnen bepalen wat ze kunnen en dit niet van een star systeem laten afhangen.
Ik ben het met je eens dat er totaal geen vrijheid is in het systeem wat Apple hanteert, en ik vind dat net zo goed niets. Aan de andere kant zijn er een paar dingen waar je geen rekening mee houdt:

1 De gemiddelde eindgebruiker (komt bij een winkel waar ze niet gek zijn) weet niet dat het systeem van Apple volledig dicht getimmerd is.

2 Ik zie steeds meer zakelijke gebruikers de combinatie iPad, iPhone en iMac gebruiken omdat de integratie zo goed is, dat het ook voor de zakelijke gebruiker ook duidelijk zijn voordelen heeft.
We hebben het hier over 2 soorten vrijheden waar we onderscheid tussen moeten maken. Open source vrijheid en de perceptie van vrijheid bij eindgebruikers.

Gebruikers geven denk ik weinig om open source vrijheid. Een iPhone voelt ook helemaal niet als gesloten aan. Goed basis systeem, uitbreidbaar met miljoenen apps, toegang tot een wereld van content en in contact met iedereen. Nou nou, wat een gevangenis zeg.
Hangt af wat je met je telefoon wilt doen. Op ios kan je bv. geen apps als inssider vinden want apple vindt dat schijnbaar een hacking tool. Je kan dan je ipad/iphone niet gebruiken om site surveys/heatmaps te doen/maken.
Maar 90 procent van de consumenten houdt zich daar toch ook totaal niet mee bezig met hun smartphone. Wees nou eerlijk.
En voor die mensen is er gelukkig nog altijd o.a. Android.
Hij heeft het dan ook niet over de generale markt, maar de specifieke toepassing in kwestie.

Dat het voor de generale consument, zowel privé als zakelijk als een prima optie wordt gezien is iedereen al duidelijk.

Overigens leed ik hier vaak dat mensen die MDM-oplossingen, zeker in combinatie met BYOD-beleid juist liever niet zien en dat men juist liever werkt met de standaard oplossingen die er al liggen vanuit bijv. BlackBerry. Die blijken volgens verschillende overheden en verschillende grote corporate spelers toch de betere beveiliging te hebben tov iets als KNOX en de Apple encryptie. Waarbij het gegeven dat het geen Amerikaanse speler is, ook zou meetellen.
Je kunt als bedrijf gewoon een dergelijke app ontwikkelen en op je iPhone (of die van alle 10.000 van je medewerkers) zetten. Zonder dat dit door de Apple goedgekeurd hoeft te worden.
Je kunt als bedrijf..
Je hebt altijd een apple id koppeling. Zet maar eens een MDM oplossing op. Als Apple (achteraf) wil, kan apple deze altijd automatisch laten verwijderen (revoken). Heb ik bij een klant aan den lijve ondervonden.

Edit: Net als google en Microsoft dat kunnen.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 26 februari 2015 10:38]

Helemaal mee eens maar als je ziet dat Apple maar zo'n 6% van de desktopmarkt heeft is dat niet erg in evenwicht.

Ik gebruik nu al een tijdje Google om mijn apparaten met elkaar te laten synchroniseren en moet zeggen dat het OS onafhankelijke mij veel meer aanspreek dan een gesloten OS te gebruiken.
En Windows is nog weer fijner. Meer onanfhankelijk en meerdere accounts/profielen. Onlline en local op dezelfde hardware. En daarnaast vertrouw ik weer een advertentiebedrijf niet toe/te veel reclame pop ups voor al mijn data. Een enkele dienst ja, maar alles niet. Dan is IMHO Microsoft de beste optie. Ook als je naar de voorwaarden voor online diensten kijk.
Apple is überhaupt geen optie meer. Dan ben je zelfs bijna niet vrij in keuze van hardware. Ergo: Microsoft is hierin boss.
Omdat het door mensen gebruikt moet worden en die geven over het algemeen meer om vrijheid.
Spijt me zeer, maar dat heb je echt kei, en keihard mis. De gemiddelde consument wil iets dat shiny en cool is en dat werkt. Dat ze er niet zelf een app voor kunnen compilen* kan ze geen ene zier schelen, ze weten toch niet hoe al die shit werkt. Ze kunnen ermee wat ze willen doen, dus dat is precies goed.

Als mensen gaven om vrijheid zou iedereen Linux draaien. Wie doen dat in de praktijk? Nagenoeg alleen nerds.

*) Wat overigens prima kan maar dat terzijde

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 25 februari 2015 23:37]

sommige mensen wel, maar niet per sé binnen bedrijfsomgevingen. Daar wil je betrouwbare partners en google valt daar bijna per definitie niet onder omwille van het misbruik van gegevens.
Maar bedrijven willen beheersbaarheid, flexibiliteit en vooral veiligheid. Dat zijn dingen waarin Apple achterloopt.
- Mobile device management op iOS is een ellende.
- Flexibel is iOS sowieso al niet, mede met name op het gebied van ondersteuning op het Microsoft platform (sharepoint wordt niet goed ondersteund door Safari). Integratie met bestaande platformen is dus bar slecht te noemen.
-En een telefoon syncen met iets anders dan de iCloud kan ook niet, terwijl grote multinationals het verbieden om zakelijke data in Amerikaanse cloud diensten te zetten.
Om de bovenstaande redenen worden dus ook alle iPads uitgefaseerd op Europees niveau bij het bedrijf waar ik werk en vervangen voor Windows tablets.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 25 februari 2015 23:49]

Waarin is MDM bij Apple ellende?

Sommige bedrijven krijgen enorme subsidie via Microsoft om Windows devices zoals bv de SurfacePro te gebruiken (ze worden zelfs gratis uitgedeeld!!!!) om er maar voor te zorgen dat iPads uit de organisatie verdwijnen.

Een economische reden kan ook de oorzaak zijn dat er geswitcht wordt.

Ik herken de problemen met iOS die jij beschrijft absoluut niet. Het lijkt meer op een gebrek aan inhoudelijke kennis (of onderbuikgevoel) dan een gefundeerde, beargumenteerde probleembeschrijving waarom iOS zo slecht is in jouw ogen.
Het aantal restrictions die je kan instellen is bijzonder weinig, waarin veel instellingen alleen gedaan kunnen worden via de Apple configurator op een Mac. Dus niet eens remote maar stuk voor stuk een iPad moeten aansluiten op een Mac (de Windows variant van de Apple configurator kan veel minder).

Je kan de Appstore icoon verbergen, maar als je apps pusht naar iPads die in de Appstore staan, zal het icoon weer terug komen voor een 5 a 10 minuten. En kunnen gebruikers weer van alles installeren.

Remote control is er niet, Teamviewer bestaat er wel voor de iPad, maar het enige wat je daar kan doen, is screenshots opvragen (wat de gebruikers zelf nog moet doen ook). Maar echt meekijken zoals op Windows of Android devices kan niet.

Update beheer bestaat niet, gebruikers kunnen zelf bepalen of ze de nieuwste iOS willen installeren. Dit is niet centraal te regelen vanuit de MDM tool.

Leuk dat jij die problemen niet herkent, maar dat ligt dan misschien meer aan jouw gebrek aan inhoudelijke kennis. Misschien dat jij het af kan met wat kleine restricties hier en daar, maar menig bedrijf loopt hier tegen aan.

Overigens is het besluit om alle iPads te vervangen niet gebaseerd op enige subsidie van Microsoft. De tablets komen van Dell en we betalen gewoon de normale zakelijke prijs voor de tablets. De reden is dus puur dat iPad niet voldoet waarvoor het bedrijf tablets wil hebben. Bijkomend voordeel is dat alle Windows programma's ook op de tablet kunnen draaien. Dus tablets kunnen nu ook gebruikt worden door de monteurs om de apparatuur uit te lezen met speciale Windows software.

Ik heb trouwens nog nooit gelezen dat Microsoft gratis tablets weg geeft (hooguit software) en dat lijkt me ook erg stug omdat het teveel geld zou kosten. Dus als je daar een bron van hebt, graag.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 26 februari 2015 09:44]

Over welke MDM tool heb je het? De Apple tool?

Ik zou je toch eens aanraden je iets verder te verdiepen in hoe deze tool is opgezet.

Het is absoluut onzin dat alle devices fysiek aangesloten moeten worden op een Mac om een profiel te kunnen installeren.

Bovendien ondersteunen de belangrijkste MDM pakketten ook gewoon iOS, zoals bv mobile iron of Symantec.

Deze pakketten doen alles wat je beschrijft.

[Reactie gewijzigd door Isheara op 26 februari 2015 10:13]

We gebruiken Airwatch als MDM tool. De Apple tool draait alleen volledig op een Mac. Op Windows krijg je alleen een gestripte versie.

En iOS wordt ook zeker wel ondersteund, ook door Airwatch. Maar het is vrij beperkt wat je kan instellen. En nee ze doen niet alles ik beschrijf. Remote control kunnen ze niet. OS updates bepalen kunnen ze ook niet. Ook de appstore permanent verbergen lukt deze tools niet.
Dan ligt het dus vermoedelijk aan airwatch en niet aan iOS.

Met de overige pakketten, iig mobile iron en ook Symantec kun je alles doen wat je nu mist, en meer.

Ook met de Apple tools op een OSX server kun je remote deployment doen, apps en profielen pushen zonder of met tussenkomst van de gebruiker.

Bv. Dat de gebruiker updates kan weigeren, zoals je zegt, is vermoedelijk een verkeerde instelling in je profile: er is een optie waarmee hij geen updates kan weigeren zonder dat zijn device onbruikbaar wordt.
Ik heb gekeken bij die andere pakketen en ook die kunnen dat niet. Bepaalde instellingen laat iOS niet toe. En leuk maar dan moeten we dus een OSX server gaan kopen om iPads te beheren, terwijl Airwatch ook apps en profielen kan pushen, dat is het probleem ook niet.
Maar ook die andere MDM tools kunnen updates niet regelen of het scherm remote overnemen of de appstore compleet verbergen bij het pushen van public apps.

Het gaat er niet om dat gebruikers updates kunnen weigeren, het gaat er om dat updates zomaar te installeren zijn zonder tussenkomst van de MDM tool. En ik kan natuurlijk gaan werken met compliance profielen en een iPad onbruikbaar maken als ze niet voldoen, maar dat is ook een bak ellende die je niet wilt.

Overigens is het zo dat als je meer opties wilt instellen, moet je het iOS device in supervised modus zetten. Hoe doe je dit? Aansluiten op een Mac met Apple configurator (http://www.enterpriseios.com/wiki/Apple_Configurator_vs_MDM)

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 26 februari 2015 12:32]

ik heb zelf bij een bedrijf stage gelopen waar ze compleet afgestapt zijn van de iphone juist omdat MDM een ramp was
N=1 en ook nog stage...
N=1 is zeker waar, echter hoeft het feit dat mjz daar stage liep niet af te doen voor het bedrijf zelf uiteraard.
Omdat er als zakelijker gebruiker niks vervelender is als:
Wat ik wil kan weer eens niet, omdat m'n pc/tablet/phone het niet toelaat.
Leuk als je dan bij een klant staat en je kan hem niet helpen, omdat je apparatuur het niet kan.

[Reactie gewijzigd door tilburgs82 op 26 februari 2015 07:43]

Wat kan een Apple gebruiker niet? Het is een super simpel systeem, het werkt perfect. Er zit een veilige app-store achter (kan Google nog een puntje aan zuigen) en het werkt gewoon altijd. Ik heb nu sinds enige tijd een Android toestel en die "openheid" merk ik niet eens als gebruiker (wel veel vastlopende apps, onvindbare opties, Google's bloatware en andere rotzooi). Het is een telefoon, ik wil dat het altijd werkt. Als Apple met een dual-sim uit komt dan koop ik dat toestel en geef ik deze terug aan de baas.
LOL. Het werkt juist niet altijd. Of functioneel of omdat apple denkt dat je die optie niet nodig hebt. De gradatie van 'werkt altijd' kan je net zo Android of nog beter Windows gebruiken. En zo zal de zakelijke markt letterlijk een Windows domein blijven.
Wat kan een Apple gebruiker niet:
  • Fatsoenlijk bluetooth gebruiken. Heb het verschillende keren geprobeerd, maar volgens mij is het me nooit gelukt. Bij anderen nooit problemen.
  • Extern geheugen (sd-kaartjes).
  • Je telefoon aansluiten op een willekeurige pc en dan kunnen gebruiken om bestanden op te zetten. Zonder iTunes een nogo.
  • Flash.
  • Iets via wetransfer openen. Heb het laatst geprobeerd. Een drama van de bovenste plank.
Vast nog een hoop meer, maar ik blijf uit de buurt van Apple.

Het werkt niet perfect. Wat werkt, werkt vaak goed/snel.
- Bluetooth: Nooit een probleem mee gehad, werkt feilloos in mijn auto, met remote speakers, etc.

- SD kaartjes: klopt, maar nooit nodig. Dat geld ook voor file transfers. Met stickjes en kaartjes in de weer vind ik een beetje een 90s ding, totaal onnodig inmiddels. Maar mocht je het toch willen: ondanks dat iTunes geen fijn programma is (mee eens). Is het files in een mapje zetten en syncen. Niet overdrijven dat het zo lastig is.

- Flash. Mooi, een zegening dat dat niet werkt. Overigens is Adobe al gestopt in 2011 met mobile Flash.

- Wetransfer gebruik ik niet, kan ik niks over zeggen.
Bluetooth: verzend maar eens iets naar een Android of andere telefoon.
SD-kaartjes: meer betalen dan nodig voor opslag is een keuze ;)
Ik ben trouwens benieuwd hoe je bestanden over gaat zetten, mij is het niet gelukt op een iPad. Uiteindelijk mijn foto's flink moeten verkleinen en via ~10 mailtjes trial en error voor elkaar gekregen. Gebruiksvriendelijk? Mwao...

Flash kom ik nog steeds vaak tegen op internet. Ik ben het er ook niet mee eens, maar dat verandert de realiteit niet.
Mijn punt is dat ik nooit in de weer ben met file systemen, usb sticks of wat dan ook. Ik kan bij ieder apparaat overal bij.
Ook malware is in de Appstore voorgekomen. En grappig dat je dingen benoemt die een ander juist met de iPhone zal hebben. iOS apps crashen sowieso statistisch gezien meer dan bij Android. Maar een Android/Wp gebruiker zal zich ook rotzoeken naar opties op de iPhone en vinden dat er bloatware opstaat. En ook iOS kent genoeg bugs en vastlopers, fora staan er vol mee. Altijd werken kan per definitie niet.
Zowat ieder systeem wat veilig geacht wordt in de zakelijke wereld is gesloten, dus waar je opmerking op slaat? Verder heeft het "open" Android een beruchte veiligheidsreputatie. Ik werk bij een bedrijf met 100k+ medewerkers, en Android komt er daar niet in, iOS en WP (en sporadisch BB) wel.
Met open bedoel ik dat je als eindgebruiker meer kunt kiezen wat er wel en niet op zit. Niet een goed besturingssysteem met een middelmatige gui en een bult bloatware.
Ja, allemaal prima, maar mijn klanten hebben allemaal hun beleid en ik kan moeilijk instituten van organisaties omturnen met m'n appjes. Virtual machines, koppelingen naar externe en vaak legacy systemen, het is een gedoe en als er iets generieks me erbij kan helpen om het leven gemakkelijker te maken, dan hoera!

Omdat het m'n eigen zaak is, moet ik ook denken waar ik m'n geld aan uit geef, net als m'n klanten. Soms is de beste technische oplossing, niet DE beste oplossing. Bij mij moet ik ook denken aan het beleid van hen, zoals ICT beleid. Zo hou je je klanten voor echt lange tijd vast, lees: decennia....dus ja continuïteit is een vereiste. Helaas is best of breed geen gemeengoed in mobile land. Tot voor de iphone was er gewoon geen mobile market, dus we praten over een markt van 7-8 jaar oud en heeft de wereld op z'n kop gezet.
Volgens mij is Apple niet gesloten, maar gereguleerd, dat is wat anders. Dat heeft een aantal voor en een aantal nadelen. Persoonlijk ik heb liever een gereguleerd ecosysteem. Dan weet ik namelijk zeker dat ik geen adware, spyware of andere irritante dingen op mijn toestel heb. En als ontwikkelaar weet ik zeker dat dat framework bij versie x.x gewoon doet wat in de specs staat. Het is namelijk overal hetzelfde.
Bij Android is het ongereguleerd. Elke telefoon fabrikant kan zijn eigen Android implementatie op zijn toestel zetten, waardoor je er niet zeker van bent of die library van Android versie x ook die ene functie van versie x goed ondersteunt. Levert meer werk als Android ontwikkelaar en de consument weet niet zeker of er Adware of Spyware in zijn toestel terecht komen.
Apple is gesloten. Potdicht. Dat kán goed voor de veiligheid zijn (iCloud-gate), maar het is zoals Nokia ooit over Android zei: het is alsof je in je eigen broek plast.

Het punt bij iOS en grotendeels bij Android is dat de macht voornamelijk bij commerciële partijen liggen. Die commerciële partijen hebben tegengestelde belangen ten opzichte van jou, de consument. Blabla, denk je? Hoe meer partijen er tussen zitten, hoe groter de problemen. Daarom heeft Android zoveel gedoe met updates, omdat Google de update maakt, de fabrikant (Samsung/HTC/Sony) dit uitontwikkeld en dan pas doorgeeft. Heb je een branded telefoon (T-mobile/Vodafone), dan is het hek helemaal van de dam.
Apple heeft dit beter voor elkaar, maar goed, daar betaal je ook voor.

Terugkomend op in je broek plassen: Android en iOS werken goed (genoeg) en houden de klanten wel tevreden, maar is zeker niet de beste oplossing.
Ik maakte vroeger gebruik van Maemo (later MeeGo), het open source OS van Nokia. Tegenwoordig heeft Jolla het stokje overgenomen en is het Sailfish.
Sailfish is waar we uiteindelijk heen moeten. Het is open, snel en eerlijk.
Er zijn geen betaalde apps voor Sailfish. Er is zelfs discussie over het ondersteunen van kaartjes >32GB, omdat exfat van Microsoft is en Jolla principieel niet dit gesloten systeem wil financiëren.

Sailfish bestaat vanaf december 2013 voor de grote massa. Ondertussen zijn we elf updates verder. Er staat nog heel wat moois te wachten, het is het enige mobile OS met langetermijn potentieel. Wil je Apple's exorbitante winst meefinanciëren in ruil voor nog steeds geen micro-sd kaart uitbreiding of wil je liever een open en eerlijk systeem?
Natuurlijk open en eerlijk dat werkt. Daarom is linux met 'groot' marktaandeel van de grond gekomen en is het communisme een 'succes' geworden en in ieder land geïmplementeerd.
Ik bedoel daarmee te zeggen, ik vind het open en eerlijk nobel, maar volgens mij werkt het leven zo niet.

There is always a bigger fish and it won't care about being equal, that why it's so big. :+
Je hebt zeker de timing van het gebruiksvriendelijkere Windows gemist?
Communisme is niet open en eerlijk, het is een niet werkend ideologisch systeem.
...ik vind het open en eerlijk nobel, maar volgens mij werkt het leven zo niet.
Ergens ben ik blij dat ik je niet persoonlijk ken...
De moed verloren en geen idealen hebben. Jammer.
[completely offtopic]
Dit youtube filmpje is een leuke analogie en gaat ook over dit onderwerp. In een ander jasje uiteraard. :)
https://www.youtube.com/watch?v=ttu8va9_x1g&spfreload=10
[/completely offtopic]
Inderdaad een goede feature die Apple duidelijk mist.

Als Google dit kan combineren met 2 Sims en 2 omgevingen wordt het helemaal mooi! Gebeld worden op beide nummers maar bellen met het nummer dat bij je actieve profiel/omgeving hoort. Heb je 2 telefoons in 1 apparaat.

Ik moet nu klooien met een Chinese dual sim oplossing voor mijn iPhone. Werkt wel maar lang niet ideaal...
Dual sim is sowieso een achterhaalde oplossing.
Die functionaliteit van met 2 nummers bereikbaar zijn, en naar buiten kunnen bellen kan ook gewoon op 1 sim.

Op echte BlackBerry's kan dat gewoon. BlackBerry's MoVirtu levert die diensten trouwens ook voor Iphones.
Met welk nummer je naar buiten belt, wordt ook apart gespecificeerd op de facturen. Zodat je de provider ook daar onderscheid kan maken voor de facturering.
Werkt dat ook als je privé niet dezelfde mobiele provider wil gebruiken als zakelijk/je werkgever?
Klinkt erg goed, zou dit kunnen betekenen dat blackberry toegang krijgt tot de Google playstore en play services op hun BB10 waar we ooit geruchten over hebben gehoord? Of zou blackberry werken aan een Android toestel?
Het is andersom.
Op je Android, kun je BlackBerry software gaan draaien.

Blackberry heeft al ondersteuning voor Android apps ingebouwd. Dus apps als Google Maps, Gmail draaien prima op dat platform. De playstore kun je direct installeren als je bereid bent google play-services permanent op de achtergrond te laten draaien. Voor gebruikers die hun OS liever zuiver en schoon houden, heb je ook een play-store cliënt, SNAP waarmee je alle apps uit de google winkel kan downloaden, zonder dat je de verplichte suite hoeft te draaien.
Waarschijnlijk helpt Blackberry enkel op de achtergrond mee aan de software. Mogelijk om een koppeling met BES te kunnen garanderen.

Voor het BBOS zou ik nooit de Playstore verwachten. Google wil inruil daarvoor dataminen en ik zie Blackberry eerder BBOS opgeven als Google toegang geven.
BES12 omvat een hele zakelijke suite,
Dus het is niet iets dat alleen op de achtergrond ongemerkt werkt.
Voor het BBOS zou ik nooit de Playstore verwachten. Google wil inruil daarvoor dataminen
Gelukkig doet Blackberry het inderdaad niet standaard voor je, maar je kan als gebruiker wel zelf de software van de grootste advertentie verkoper in de wereld installeren.

Hier staan instructies: Maar zeker met een zakelijke telefoon, kan ik alleen maar afraden om dat te doen.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 26 februari 2015 00:27]

Grappig! Waar Windows convergeert gaat Android divergeren. Ben benieuwd wat mensen prefereren.
Nou 'grappig' is het niet... wel een goede opmerking :)

'Work profiles'? Dus je moet van profiel wisselen of je aan het werk bent of iets privé doet?
'Google Play for work' begrijp ik dan weer wel...
'Built-in productivity tools' - Exchange ondersteuning is er toch al en zo ook Office apps?
'Secure Business Apps' - Dus er zijn duidelijk ook 'unsecure business apps' ?
Goede ontwikkeling en zoals hierboven ook al is geopperd; is dit ook voor ons binnen de organisatie een grote stap naar BYOD.
Maar hoe gescheiden zijn je privégegevens dan van je zakelijke gegevens, vraag ik me af. zijn er twee aparte ruimtes waar je je documenten bewaart? Als ik kijk naar hoe makkelijk het is om je documenten via een apart apparaat in te zien, waarom zou een werkgever je privedocumenten dan niet in kunnen zien? MDM-oplossing betekenen per definitie dat je je werkgever volledige inzicht geeft als er gegevenstoegang nodig is.

Dan gebruik ik liever een los zakelijk toestel. Als als je die dan toch gebruikt, dan kun je beter iets hebben met een ingerichte infrastructuur zoals BlackBerry of Windows en niet iets met verschillende profielen. Gewoon losse, opzichzelf staande devices die je van afstand kan managen, blijft toch veiliger.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 26 februari 2015 12:37]

Opvallend is dat ook BlackBerry wordt genoemd. Volgens de internetgigant is er integratie met de software van BlackBerry, al zijn vooralsnog geen details gegeven.

Hoezo, het systeem van Android For Work is vrijwel identiek aan die van BlackBerry en BES10/12. Mij valt dus niet veel geks op. Zelfs Samsung gaat samenwerken met BlackBerry om KNOX te beveiligen.

Er zijn juist verbanden te trekken

[Reactie gewijzigd door assk op 25 februari 2015 22:15]

Dit doet mij een beetje denken aan de Samsung Omnia Qwerty (ook bekend als Omnia Pro); al was dat natuurlijk een Windows Mobile apparaat. Ik denk dat de zakelijke modus daar meer een shell was dan echt een afgezonderd gedeelte van de telefoon.

Maar is android al niet flink vertegenwoordigd in de zakelijke markt? Ik zie bij mij op kantoor flink wat collega's met een Android toestel van de zaak.
Opvallend is dat ook BlackBerry wordt genoemd. Volgens de internetgigant is er integratie met de software van BlackBerry, al zijn vooralsnog geen details gegeven.
Ik had hier nog een submit over gedaan. Het is namelijk helemaal niet opvallend. Android for Work integreert met BES12. Hierdoor is BES12 een steeds completer cross-platform MDM product. Iets wat de competitie, zoals GOOD niet is. Zie ook de press release van BlackBerry.

Het is eigenlijk een beetje meer van het BlackBerry en Samsung KNOX verhaal.

Addendum: op het business blog van BlackBerry staat iets meer achtergrond.

[Reactie gewijzigd door itsyaboy op 25 februari 2015 23:00]

Google stelt met verscheidene bedrijven samen te werken: de meeste grote smartphonefabrikanten hebben zich achter Android For Work geschaard. Opvallend is dat ook BlackBerry wordt genoemd. Volgens de internetgigant is er integratie met de software van BlackBerry, al zijn vooralsnog geen details gegeven.
Blackberry zelf heeft gelijktijdig met google ook een persbericht de deur uit gedaan:
"BlackBerry is working with Google to provide customers with solutions they can confidently deploy on all major mobile platforms within their organization," said Billy Ho, Executive Vice President, Enterprise Products and Value Added Solutions, BlackBerry. "Android for Work with BES12 will provide customers with another option to enhance their mobile security and the productivity of their employees, and the peace of mind that they will not have to relinquish any control over corporate data, sacrifice user experience or introduce more complexity into their environments."
Basically kun je op androids dus ook de veilige BES12 software van BlackBerry gaan draaien. Daarnaast gaat google voor Android ook de integratie met andere EMM's (enterprice mobile management solutions) ondersteunen zoals die van citrix, sap, adobe, cisco en anderen.
Zo, het werd ook eens hoog tijd zeg... ik werd een beetje moe van het uitleggen aan klanten dat ze eigenlijk voor elk android toestel dat ze wouden gebruiken apart moesten testen wat wel en niet werkt omdat Google niks leek te geven om de enterprise markt en elke fabrikant zijn eigen oplossingen verzon waarbij het ook nog eens van toestel tot toestel verschilde wat er precies ondersteund werd 8)7
Nou hopen dat Google het ook in een keer goed doet.
Opvallend is dat ook BlackBerry wordt genoemd
Dat is helemaal niet opvallend, BlackBerry heeft al jaren een MDM oplossing voor Android en iOS. Het zou juist raar en dom zijn als ze zich níet hier mee zouden bemoeien.
Is er ook al bekend wanneer dit beschikbaar is?
Nee nog niet maar je kan je wel inschrijven op een nieuwsbrief om updates te krijgen.

(Zie https://www.google.com/work/android/ )

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True