Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Fitbit, fabrikant van fitnesshorloges, heeft laten weten dat de Fitbit Charge HR per direct verkrijgbaar is in Nederland. De duurdere activiteitentrackerarmband Fitbit Surge komt in april op de markt en gaat 250 euro kosten.

De Charge HR beschikt over een oled-scherm en een accu die tot zeven dagen kan meegaan. Het draagbare apparaatje kan ook inkomende telefoongesprekken weergeven, waarbij de polsband trilt. Ook bevat de Fitbit Charge HR een hartslagmeter en automatische slaapdetectie. De activiteitentracker biedt volgens Fitbit een batterijduur tot vijf dagen en heeft voor de Nederlandse markt een adviesprijs gekregen van 149,95 euro. De wearable is per direct verkrijgbaar.

Fitbit SurgeFitbit SurgeFitbit Charge HRFitbit Charge HR

Als tweede model brengt Fitbit de Surge vanaf april op de Nederlandse markt. De activiteitentrackerarmband biedt naast de opties van de Charge HR ook een geïntegreerde gps-module en de mogelijkheid om meerdere sporten te meten, zoals hardlopen en crosstraining. In totaal zijn er acht sensoren aanwezig, waaronder een drie-assige versnellingsmeters, een gyroscoop, een kompas en een lichtsensor. De accu zou een uithoudingsvermogen van zeven dagen hebben.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Hier een mooie uitgebreide review van de Surge. Ik was eerst van plan om zelf ook deze horloge te halen, maar uit de review blijkt dat de HR monitor (wat toch echt een belangrijke feature is) niet heel nauwkeurig is. (andere reviews op het internet bevestigen dit) Vandaar dat ik uiteindelijk niet hiervoor heb gekozen.

http://www.dcrainmaker.co...t-surge-depth-review.html
Waar heb je uiteindelijk wel voor gekozen? Ik trok namelijk dezelfde conclusie na het lezen van meerdere reviews, maar ik ben nog aan het zoeken naar een goed alternatief.
Ik heb zelf doelbewust een Garmin Vivofit (1) gekocht. Vooral omdat de batterij gewoon een jaar meegaat voordat je die vervangt (knoopcelletje).

Weliswaar geen 'smart' functionaliteit, maar prima te koppelen aan een hartslagmeter ("HRM") met ANT+ ... heb alleen nu een Polar HRM gekocht zůnder HRM (leuke aanbieding..) en via Runkeeper hangt die weer aan m'n Garmin Connect-software.

Ik vind het als activity tracker ideaal, die Garmin. Waterdicht (50mtr, dus waterdichter dan ik zelf ben) en niet continu opladen + goeie HR-support.
Ik hoef niet zo nodig een scherm. Ik zit met smart te wachten op de Jawbone UP3. Deze zou ook deze maand moeten verschijnen. Wellicht voor jou ook een alternatief?

[Reactie gewijzigd door Anonyymm op 6 februari 2015 13:28]

Ik heb een MIO Alpha 2 gehaald.
Deze is wat goedkoper en heeft wat minder functies dan de surge. Maar de HR monitor is wel heel nauwkeurig. Ik zocht zelf geen horloge om de hele dag te dragen, maar alleen om tijdens een training te gebruiken en deze voldoet voor mij.

Daarnaast vind ik het een pluspunt dat de MIO werkt met allerlei Android apps die een hartslagmeter ondersteunen. Dat geeft mij de vrijheid om de app te gebruiken die ik wil. Als je de fitbit neemt bijvoorbeeld zit je vast aan de fitbit app (geen idee overigens of het een goede app is).
Gek genoeg is de review wat dubbel. Eerst is men nog positief. Zie de accurancy in de review
So what about accuracy? From what I’m seeing, the accuracy for the general just sitting around aspects of the heart rate is actually quite good. I’m just not seeing any issues there. If I get up and move around, it jumps up relatively quickly and then recovers quickly when I sit down (inline with a HR strap when I’ve tested it).

Overall, it appears like they got the resting HR aspects pretty well nailed down. About my only complaint in this area would be ease of exporting the data (which is impossible best I know).
Maar verderop is het dan toch weer negatiever
As you can see, in the Fitbit Surge data, my HR pretty much never went above 120BPM, which is kinda absurd. Whereas with the chest strap, it was mostly between 140bpm and 160bpm during steady state riding (the middle), with the beginning and end a bit lower as I was crossing the city in stop and go type scenarios. The chest strap numbers were routine and normal, the Fitbit Surge numbers simply incorrect.

So as you can see, it’s really tough to recommend the Fitbit Surge when I look at many of the activities I have, at least if you’re focused on true HR accuracy. It tends to kinda get the averages in the ballpark, but not the exacts.

As for whether or not Fitbit can fix it – that’s a really tough question to answer. Some optical sensor companies can address these issues, but in most cases likely not. In general if I look at past optical sensor products there is very little progress made when it comes to workout accuracy after a product is released. That tends to be limited to the design of the sensor. But, perhaps Fitbit will be first.
Het voordeel van dit ding over mijn Pebble is, dat er ook echt GPS is ingebouwd. Je hoeft bij hardlopen dus niet ook nog eens je smartphone mee te torsen.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 6 februari 2015 13:18]

Het eerste stuk gaat over de HR monitor die periodiek je hartslag meet gedurende de dag. Deze zou qua accuratesse goed zijn. Verderop test hij de HR monitor tijdens het sporten, en dan ziet hij vreemd gedrag.

Ik denk dat de meeste mensen deze horlope kopen om te gebruiken tijdens een workout. Dus dan is het jammer dat deze functie dan wat minder presteert.
... wat minder presteert.
Ehh... Als ik de grafiekjes in die review bekijk, dan zou "wat minder" ook vervangen kunnen worden door "niet"... Dat zegt de reviewer dan ook:
... the Fitbit Surge numbers simply incorrect.

[Reactie gewijzigd door tympie op 6 februari 2015 14:45]

De Sony Smartwatch 3 heeft ook GPS! Prima horloge voor sporters. Gaat alleen niet zo lang mee als echte sport horloges..

Ik wacht zelf op de metalen band, gister uitgekomen in de UK en Duitsland dus hier ook snel als het goed is. In februari volgens de Sony website.

Heeft alleen geen hartslag meter.
Als ik zo naar de plaatjes kijk, lijkt het bijna alsof hier de zelfde sensor in zit als de Microsoft Band, ook gegeven wat de sensor kan meten. Nu zou dit niet heel vreemd zijn, aangezien het geen geheim is dat Microsoft in gesprek was met andere bedrijven om de Band technologie onder licentie te verkopen.

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 6 februari 2015 11:48]

Die Microsoft band moest je "op z'n kop" gebruiken i.v.m. de sensor. Ik hoop echter dat het bij deze niet nodig is...

Edit:
Om mijn mening te versterken, hier de onderbouwing.
1. Over het algemeen hebben mensen het klokje bovenop hun pols. Er zijn echter wel enkelen die het horloge met het klokje naar beneden hebben staan of om hun rechter arm hebben zitten.
2. Bij deze het artikel en filmpje waarop ik mijn mening basseer. In het filmpje wordt de smartwatch vooral "op-z'n-kop" gebruikt. Dat is niet voor niets natuurlijk. Bij reclames van andere horloge zie je het namelijk andersom
nieuws: Microsoft presenteert 'smartwatch' Band
http://youtu.be/CEvjulEJH9w

Hier wat andere voorbeelden van reclames bij andere smartwatches/smartbands:
Moto 360
Sony Smarband
Samsung Gear fit

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 6 februari 2015 12:22]

Niet helemaal waar. Je kon hem wel als "gewoon horloge" dragen, maar de hartslag lezingen waren dan minder betrouwbaar. Gezien de werking van dit type sensor zal het bij de Surge ook nodig zijn om hem met het scherm "naar binnen" te dragen.
Waar baseer je dit op? Ik heb de MS band, en hij werkt op beide orientaties.
Wat je wellicht bedoelt dat het beeldscherm iets lekkerder afleest als je hem op de onderkant van je arm draagt, maar dat is verder niet verplicht.

Edit: Interessante vraag van the_shadow trouwens.

[Reactie gewijzigd door Martao op 6 februari 2015 12:00]

Dit is onjuist. Het unieke aan de sensor van de Band is dat hij ook op de buitenkant van je pols kan werken.
Fitbit is natuurlijk al veel langer bezig op dit gebied dan Microsoft, dus ze zullen ongetwijfeld dit soort technologie (of kennis daarover) al in huis hebben.
Die Fitbit Surge lijkt me wel wat.
Ik heb alleen voor zo'n apparaatje ongeveer 50euro over dus even afwachten. Of wachten tot er een Chinese variant voor komt.
50 euro? Dat is wel vragen om goedkope rommel. Dat 250 euro wat veel is, oke, maar 150 euro lijkt me wel een redelijke prijs voor die specs en als je ook nog een doordacht ontwerp en ondersteuning wil.
Gezien dat je tegenwoordig voor bijna 150, - redelijk goede smartphone kan kopen, lijkt me 50, - euro voor een accessoire redelijke verwachting.
Ik vind 50 euro echt aan de tť goedkope kant. Ik wil voor dit soort dingen gewoon kwaliteit en design, zodat ik weet dat alle waardes kloppen. Daarnaast is er ook nog de vraag waar zo'n product uit China vandaan komt. Ergens in de productieketen heeft er dan een vorm van uitbuiting plaatsgevonden, heb ik het idee.
met dat eerste stuk ben ik het roerend eens.

maar jij denk alleen dat bij goedkope producten uitbuiting plaatsvind? nee, totaal niet. het is algemeen bekend dat juist de duren merken (in alles niet alleen elektronica maar ook kleding bijvoorbeeld) juist uitbuiting plaats vind.

dus een beetje kort door de bocht om te denken als iets goedkoop is zal er wel "bloed" aan zitten.
Ik zeg ook niet dat dat alleen bij goedkope producten plaatsvindt, maar de kans is wellicht kleiner bij dure merken en de motivatie/intentie om het product ethisch verantwoord op de markt te brengen is groter.

Eigenlijk vergeet ik dan nog het belangrijkste. Als je meer betaald voor je product, zal je er hoogstwaarschijnlijk ook meer gebruik van gaan maken. Bij het goedkopere Chinese spul, is die drang en motivatie snel verdwenen.

[Reactie gewijzigd door Cinemaniak op 6 februari 2015 12:28]

tweede deel van je reactie ben ik weer gewoon weer mee eens.

nu het eerste deel:

je zou inderdaad zeggen dat dat motivatie bij grote bedrijven groter zou moeten zijn. echter valt dat in de praktijk vaak tegen.

er zijn maar bar weinig grote merken die er echt inzetten op de ethische productie van hun product. ik heb nu nog nooit een spotje van een groot telefoonmerk (dus de Samsung's, Apple's, LG's , Sony's ) gezien waar ze op in zetten op de ethische productie. dit is ook gewoon vaak niet zo.

ook bij kleding is dat vaak het zelfde verhaal, merken als Replay en G star RAW, zeggen haast nooit wat over de herkomst omdat die juist bij dit soort merken juist beroerd is.

een winkel als Zeeman, handelt al een paar jaar "eerlijk" en dat gaat volgens de instanties die daar op letten netjes via de regels.

natuurlijk zou ik verwachten als ik een spijkerbroek van G-Start RAW koop van 150 euro dat die eerlijk geproduceerd is, en als ik een modelletje van een tientje bij de zeeman haal dat de afkomst dubieus zou zijn. maar juist het tegenovergestelde is vaak waar (helaas)
Tja, en als ge niet in die uitbuit landen koopt dan verdienen die mensen helemaal niets, is dat dan beter?
Ik ben absoluut tegen uitbuiting hoor maar ik vraag mij af of ge uitbuiting echt kunt tegengaan door daar niet meer te kopen.
De ellende daar wordt dan alleen maar groter.
Nee, het is aan regeringen om daar iets aan te doen en als ik danwat meer moet geven vind ik dat niet erg.
En dan nog, wat is uitbuiting?
Iemand maar §0.5 betalen per uur terwijl een brood er maar §0.05 kost?
Ik heb op TV al heel wat docu's gezien waar telkens weer aangehaald wordt wat de mensen daar ocharme maar verdienen maar nooit vertellen ze er bij wat producten daar kosten en dat vind ik dan wel jammer.

Nogmaals, ik ben tegen uitbuiting maar wat is uitbuiting.

Als Van Rompui hier §700 000 per jaar aan pensioen krijgt en iemand die zijn leven hard gewerkt heeft krijgt een pensioentje van §1200 per maand wel dat vind ik uitbuiting.
Het is weliswaar offtopic maar zoveel pensioen krijgt hij echt niet, zie bijvoorbeeld een artikel van de http://www.volkskrant.nl/...onus-van-rompuy~a3802433/
Dan is het vervolgens wel te hopen dat de sensoren van die Chinese variant net zo nauwkeurig zijn als die van de Fitbits. Geen idee of de Fitbit sensoren wel een beetje nauwkeurig zijn natuurlijk...
Het draagbare apparaatje kan ook inkomende telefoongesprekken weergeven, waarbij de polsband trilt.
Als je aan het fitnessen bent moet je daar op focussen, niet op telefoontjes.

Bij ons in de sportschool ook. Je ziet constant mensen whatsappen en weet ik wat nog meer en daarmee houden ze alle apparatuur bezet. Vaak stap ik er dan ook op af en zeg ik 'als je toch niet aan het trainen bent, laat mij dan even'.
Het draagbare apparaatje kan ook inkomende telefoongesprekken weergeven, waarbij de polsband trilt.
Kan, hoeft niet.
En als het kan, dan gebeurt het ook. Zie mijn eerdere voorbeeld van Whatsappen in de sportschool. Ze staan ook regelmatig te bellen.
Ach zo staan ze in het zwembad ook dikwijls te koffie kletsen (ook mannen)
zodat je niet meer ongehinderd een baantje kan trekken.
Als ge dan een opmerking maakt durven ze ook nog zeggen .... ik heb ook betaald hoor.
Triestig volk.
Kan toch best even een bericht sturen tussen de setjes door. Ik kan die 30/45 seconden pauzes gewoon combineren met m'n sociale activiteiten.

Soms voel ik me helemaal,schuldig en skip ik stiekum een muziekje uit m'n playlist... Is dat ook vervelend?

Maar goed als je op zo'n onnodige vraag nou gewoon een nee krijg, wat dan?

[Reactie gewijzigd door CozNL op 7 februari 2015 22:52]

Maar deze horloges zijn bedoeld om 24x7 om te hebben dus zijn die extra functies wel handig :)
Nu pas? Die was in BelgiŽ toch al langer beschikbaar? Ik kreeg op 22/1 een mailtje van Coolblue.be dat de Charge HR leverbaar was.

Ik heb een Fitbit Flex en ik had best wel interesse in de Charge HR. Maar uiteindelijk heb ik hem niet besteld.
Heb jij problemen met het scheuren van je flex-bandje? Ik heb nu al een 5 tal bandjes "versleten" maw, scheuren iedere keer bij het zwakste gedeelte waar je de tracker uit het bandje haalt om hem op te laden...

Uiteraard allemaal via de garantie verlopen, maar makkelijk is anders...
Nee, totaal niet.
Ik heb de Flex nu ruim een jaar. Ik heb wel een paar verschillende bandjes en ze zien er na een jaar 24/7 aan te hebben niet meer mooi uit. Maar ik heb nooit scheuren gehad.

De voornaamste reden dat ik de HR nog niet besteld heb, is wel dat ik de bandjes erg snel lelijk vind worden. Je moet dat ding dag en nacht aan hebben en dat zie je er snel aan. |:(
Bij de Flex kan je de bandjes wisselen, maar bij de HR niet meer.
Goed om te zien dat er steeds meer fabrikanten komen met een ingebouwde hartslagmeter. Als hardloper heb ik altijd enorme ruzie gehad met borstbanden (eindigen altijd ergens om mijn nek). Ooit nadat ik het helemaal zat was een mio alpha aangeschaft (kickstarter project wat, als ik het goed zie, de hier gebruikte chip eerst zelf is gaan gebruiken en later ook aan allerlei andere fabrikanten in licentie heeft gegeven), en wil nooit meer terug. Enige beperking die ik ooit heb kunnen ontdekken is dat ik mijn bandje als ik ga hardlopen iets strakker moet doen.

Prijs ziet er ook goed uit
Ik heb zelf de MIO Fuse en ben het volledig met je eens. Werkt enorm veel makkelijker dan een borstband. Ook ik moet de band iets strakker doen voordat ik intensief ga sporten, maar de HR meting is erg nauwkeurig!
Helemaal gelijk wat betreft die hartslagbanden (die nog stroom nodig hebben ook).
Hetzelfde geldt voor losse GPS ontvangers (lees je smartphone) die je nodig hebt bij de Charge HR.
Heb deze "life tracker" sinds afgelopen zaterdag, tot op heden zeer tevreden. De band zelf zit lekker, voelt degelijk aan, en de batterij is nu na 6 dagen nog voor een kwart vol.

Voor zover ik er nu al over kan oordelen geeft hij vrij betrouwbare resultaten terug op zowel, stappen, hartslag als slaapritme. Wat dan weer resulteert in een vrij goed inzicht in mijn dagelijkse "activiteiten" , daar ik vaak / lang achter elkaar mij zittend achter een scherm bevindt. Dit stimuleert dan toch extra om te bewegen en je doelen aan het einde van de dag te behalen "stok achter de deur". En via de app of dashboard op de website is dit dan ook goed terug te zien.

Daarnaast synced hij prima op IOS8 naar de Iphone6, tot op heden nog geen connectie problemen gehad. Sync duurt hoogstens (als je dit niet actief aan heb staan) 15 - 30 seconden om je laatste data van de afgelopen uren binnen te halen. Heb je wel all day sync aanstaan dan zal dit sneller gaan daar hij maar kleinere aantallen aan data hoeft binnen te halen per keer. Wat dan wel weer resulteert in iets meer batterij gebruik.

Verder heb ik wel al een paar opmerkingen, als je gebruik zou willen maken van het "food plan" registreren van je ingenomen calorieŽn, dan zul je dit over het algemeen zelf helemaal moeten invullen. Dit daar er nog geen NL food database koppeling is zoals die er wel is voor o.a US, UK, en Duitsland.

Tevens is het op het moment zo dat als je de knop van de CHARGE HR lang indrukt dat hij start met het tracken van je activiteit, echter is deze functie stand alone, en maakt hij dan geen gebruik van de extra GPS data ander opties die de app bied bij het starten in app. Het zou dus fijn zijn als je Fitbit zou zien dat je al met bluetooth verbonden bent met je telefoon en hem in app zou opstarten. Dit zodat je tijdens je hardloop sessie niet je telefoon uit je zak hoeft te vissen bij het starten en het stoppen.

[Reactie gewijzigd door Macsylver op 6 februari 2015 12:10]

MyFitnesspal synct perfect met de Fitbit app op ios. Ook gratis ook en hebben echt een goeie db met barcodescan. Daarnaast gebruik ik als pruts mountainbiker ook de cyclemeter app welke weer me verbruikte calorien synct.
Wat ook wel interessant is om te vermelden is dat de Charge en Charge HR niet waterdicht zijn, alleen spatwaterdicht. Een rare keuze voor een tracker die je 24/7 kan dragen.
volgens de eerder genoemde recensie is dit meer een juridische melding, aangezien hij de fitbit tijdens het zwemmen gebruikt...
Voor mensen die al een Firbit Surge (zwart) willen bestellen naar Nederland of BelgiŽ is er gelukkig al een voorraad op Amazon.co.uk. (link)
Wel oppassen dat je van Amazon zelf koopt en niet een andere partner als je deftige garantie wilt.
Voor mij is de levertijd 3 weken.

De europeese Fitbit shop levert alleen in de UK.

[Reactie gewijzigd door Rik.L op 6 februari 2015 11:52]

Ik ben wel benieuwd naar een review hier op tweakers van de HR-bandjes die beschikbaar zijn/komen dit jaar.

Op de CES zijn naar ik weet ook een hoop nieuwe producten aangekondigd, allemaal zo rond de 150-300euro. Vooral benieuwd naar de batterij en hoe accuraat de sensor nog is na zweet/bewegen etc.

Er zijn vast fitte tweakers-redacteurs die dit wel zien zitten...? :P