Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties
Submitter: Mopperman

Vier Harense Smid-winkels en drie winkels die onder de naam Micro-Elektro opereren, worden in de komende maanden omgebouwd tot vestigingen van Euronics. De winkels krijgen Vobis-shop-in-shops voor de verkoop van computers. De overgang is onderdeel van een verkoop.

Harensche Schmid SchijndelSmart Retail Group, dat een samenwerking is aangegaan met de inkooporganisatie van onder andere Euronics en ElectroWorld, neemt in de komende maanden de zeven filialen van HiM Retail over. HiM Retail verkocht eerder al vestigingen van Harense Smid, It's Elektronics en Mikro-Electro aan BCC. De onderneming stopt ermee; voor vier overige winkels wordt nog een koper gezocht.

Het gaat bij de verkoop om de vestigingen van de Harense Smid in Schijndel, Dongen,
Rijen en Tiel. Wat Mikro-Electro betreft gaan de winkels in Middelharnis, Made en
Zevenbergen over. Onderdeel van de verkoop is dat ongeveer 36 personeelsleden in dienst komen van de nieuwe eigenaar. Verder gaat reparatiedienst De Smid Reparatie vanaf 1 maart zelfstandig verder.

HiM Retail had vorig jaar nog 41 elektronicawinkels in de provincies Zeeland, Noord-Brabant, Zuid-Holland, Limburg en Gelderland. Het bedrijf sloot echter omdat, naar eigen zeggen, "door de financiële situatie en met name het gebrek aan ondersteuning van financiële instellingen de mogelijkheid tot in stand houden of uitbouwen van volume niet mogelijk was."

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Ik ga toch maar eens een lijstje maken:
- Free Record Shop
- Block
- Halfords
- Schoenenreus
- Siebel
- V&D(?)

Kunnen fysieke winkels nog wel opboksten tegen internet? Heeft het nog bestaansrecht? Ik ga het me serieus afvragen. Een van de oorzaken is ook de absurd hoge huurprijzen die worden gevraagd voor de panden.
Ja, ik gok dat ze zeker nog wel bestaansrecht hebben. Veel producten wil je toch nog steeds daadwerkelijk zien en/of voelen. Of je hebt extra informatie nodig. Dan is het makkelijker om gewoon een gesprek van persoon tot persoon te voeren.

Je zult zien dat de komende jaren er nog meer retailers verdwijnen, echter verwacht ik over een aantal jaar weer een stijging. Vooral wanneer mensen te vaak producten moeten terugsturen naar een webshop omdat het toch niet geheel is wat ze hadden verwacht zullen ze eerder de neiging hebben om terug te gaan.

Maar goed, of het ook daadwerkelijk zo zal lopen... de tijd zal het leren ;)
Je ziet een aantal trends, er komen flagship stores als uithangborden van een merk of een keten (of dat nu H&M, Mini, Apple) waar het niet alleen om de verkoop maar ook om de merkbeleving gaat, hetzelfde geldt voor succesvolle internetwinkels die offline aanwezigheid biede (CoolBlue). Er zijn een aantal ketens die het wel overleven (zoals een H&M, Primark, Zara op modegebied). Er zijn winkels aan de onderkant (Action, Zeeman etc) en bovenkant van de mark (Bijenkorf) die het overleven.

Daarnaast zie ik ook ruimte voor een bepaalde soort van hoogwaardige middenstand. Of dat nu een biologische slagerij is of een mode popup store als je net iets meer hebt te leveren dan zie ik daar (in ieder geval in de grote steden) ook ruimte voor.

Wat ik alleen niet snap is dat veel middenstanders in bijvoorbeeld de levensmiddelen nog steeds om 18:00 de deur dicht gooien. Dat koopavond niet meer werkt geloof ik wel, maar ik zie toch echt markt voor de groenteboer/slagerij/bakker die tot een uurtje of 19:00-20:00 open is. Dat moet toch ook werkende mensen trekken door de week.
Cool-blue is een voorbeeld hoe het vandaag de dag moet.

Van online toch voor gekozen om fysieke winkels te openen. Uiteindelijk wil de klant toch uiteindelijk het product zien.

Winkels als V&D, Hema, blokker, dat zijn winkels die geen toekomst zullen hebben.
Veel te veel locaties met in elke winkel hartstikke veel grut. Hema staat onderhand op elk buurtcentrum.

Terug naar veel minder locaties met meer hoogwaardige producten en/of seizoensartikelen.

Het probleem dat er achter ligt is nog zorgwekkender, al deze winkels houden heel veel ruimte vast op veel winkelcentra. Als de V&D, Hema, blokker verdwijnen, dan hebben de helft van alle winkelcentra geen bestaansrecht meer, en gezien de stijgende online-omzet, betekent gewoon dat de fysieke kassa's in de winkels minder rinkelen.
Voor een winkelketen als de Hema of de V&D ligt het verhaal nog al wat gecompliceerder en kan dit wel wat genuanceerd worden. Deze ketens zijn feitelijk door de respectievelijke eigenaren opgekocht, veelal met geleend geld, gesaneerd en doelbewust met een korte termijn bedrijfspolitiek naar voor de aandeelhouders acceptabele rendementen toe geleid. Daarbij is enorme roofbouw op de winkels gepleegd, en alles daar omheen, zoals de toeleveranciers, het personeel en de verhuurders van de winkelpanden. En als men dan in de gehele organisatie geen vet meer op de botten heeft, probeert men puur door machtsspelletjes een volgende rendementverbetering te bewerkstelligen. Vorige week stond er in de Volkskrant een achtergrondartikel waarin werd beweerd dat de huidige én de vorige eigenaar van de V&D zo al 2 miljard(!) uit deze keten heeft getrokken...
V&D heeft door je jaren heen panden verkocht op super a locaties. De investeerders hebben dat geld niet in het bedrijf geïnvesteerd maar het ging gewoon naar de investeerder. v&d is een mooi voorbeeld hoe de aandeelhouder, een amerikaanse investeerde het bedrijf gewoon leegtrekt en nu kapot laat gaan.
Jep mismanagement is blijkbaar geen misdrijf. Van veel eigen panden in eigen bezit naar de huur van diezelfde panden niet meer kunnen voldoen in paar jaar tijd...
Geen mismanagement, maar egomanagement.

Dit is de grote "bubble" die we in Europa moeten zien. Het verkopen aan Amerikanen gaat maar al te vaak mis.

Ze sluizen zo veel mogelijk geld door naar zichzelf, lenen zo veel mogelijk geld, om alle winsten weer naar zichzelf door te sluizen.

De Nederlandse bedrijven voeren te goede management. Hierdoor is er geld in kans, en gaat alles goed. Een investeerder koopt zo'n bedrijf haalt het geld weg, en even later is het erg lastig om nog zaken te doen.

Als staat moeten we eens kijken of je dergelijke regelingen niet moet verbieden, of in ieder geval de bazen verantwoordelijk houden wanneer een goed bedrijf later in de problemen komt.
Mismanagement is zeker wel strafbaar in Nederland (geen idee of het een misdrijf is).
Bestuurders kunnen hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade (faillisement) veroorzaakt door dit mismanagement.

Hedgefunds die als een sprinkhaan een bedrijf leegtrekken en op de fles laten gaan, wordt helaas niet als mismanagement gezien.
Ondernemers hebben altijd al moeten nadenken over de toekomst omdat het hun anders de kop kon kosten.
Nu leven we in een tijd waar dit meer dan bewezen is, omdat nu niet meer alleen de kleine ondernemer falliet gaat.
Blijf veranderen anders kost het je kop!
Hier in het dorp waar ik werk doen ze zelfs de winkels tussen de middag nog een uur dicht ivm de lunch....

Ruimere openingstijden zijn wel ooit 'gevaarlijk'. Zo zijn er hier zaken in de buurt die tot 22.00u open waren. Echter na 20.00u hoef je het niet meer te proberen. Dan hebben ze de deur al op slot want: "Er komt toch niemand meer". Gelukkig zijn inmiddels (na 2 jaar dagelijks deze taferelen) de openingstijden officieel aangepast naar 21.00u
De groenteboer tot 20.00 open.

Dat kan maar denk aan kleine middenstander en uren die ze nu al draaien.

Open om 9.00 of 10.00, daarvoor zijn ze al aan het werk.
Dan tot 20.00 open, afsluiten opruimen, ben je om 21.00 thuis, even eten, nee dat moet op je werk. tv kijken slapen naar bed en dan 6 dagen in de week werken.

Personeel inhuren voor 2 uur langer op kost geld en de vraag is of de opbrengst de kosten dekt.

Maar kijk je naar veel branches dan zie je klein gespecialiseerd kan overleven.
Tsja, ze kunnen de winkels beter tussen 13:00 en 16:00 gewoon dichtgooien en in de avond later doorgaan. Meeste mensen zijn dan toch aan het werk en kunnen niks kopen, en wanneer ze dat wel willen is alles vaak al gesloten.
Het is inderdaad zo klaar als een klontje dat veel fysieke winkels niet genoeg extra waarde bieden aan veel consumenten om daadwerkelijk te gaan kopen. Met dit soort electronicawinkels is het niet anders. Slechte service, personeel zonder verstand van zaken, slechte garantie en veel duurder dan online... Niet gek dat ze het verliezen.

Mensen willen een leuke ervaring als ze gaan winkelen. Of juist alle keuze voor een bepaald type product en het dan ook kunnen voelen en proberen. De ouderwetse (en arrogante) retail is op zijn retour. We gaan terug naar specialistische winkels met zeer kundig personeel, of juist winkels met een specifieke ervaring (rituals of oil& vinegar zijn een goed voorbeeld). Niet dat die altijd even succesvol zijn, maar zoiets als 13 in een dozijn electronicawinkels... nee.
Ja, ik gok dat ze zeker nog wel bestaansrecht hebben. Veel producten wil je toch nog steeds daadwerkelijk zien en/of voelen.
En natuurlijk de verkooptruuks van de winkels meemaken..,., :'(

Voor de klanten is het veel voordeliger om informatie uit een gebruikerscommunity te halen en de aanschaf online te doen dan je in een winkel te laten voorliegen door iemand die niet jouw belangen behartigt.
Qua service valt er ook niet zo heel veel meer te halen.
Ik denk dat het nog best moelijk gaat worden om een fysieke winkel met electronica volgens het oude model te handhaven. Als we straks met virtual reality het product in onze huiskamers kunnen projecteren is er al helemaal geen reden meer om een fysieke winkel te bezoeken...
Voor sommige zaken blijft het fysiek zien/voelen/horen van een product toch nog steeds belangerijk. Ik ga bijvoorbeeld nog steeds liever naar de winkel om wat kledij te passen, dan dat ik een aantal keer heen- en weer spelletjes speel met een webshop tot ik tevreden ben.

Hezelfde met hifi: als je deftige speakers koopt, of een nieuwe koptelefoon of IEM wil kopen, dan ga je best naar een (speciaal)zaak om het allemaal eens te beluisteren.

Winkels waar je maw nog een goede service krijgt, die cruciaal zijn bij je keuze (kledij passen, speakers beluisteren, ...), die hebben zeker bestaansrecht.

Andere winkels, waar je gewoon iets gaat kopen (waarbij de aankoop al op voorhand beslist is), en waar je meestal nog een lastige verkoper op je dak krijgt die met 5 jaar extra garantie komt aandraven, die gaan er gewoon uit. Terecht ook, met dat soort fratsen jaag je elke consument weg (en de verkopers weten meestal nog minder van een product dan wat er op de doos staat).
Voor sommige zaken ben ik het inderdaad eens dat er een behoefte blijft wat betreft real-life winkels.
Hezelfde met hifi: als je deftige speakers koopt, of een nieuwe koptelefoon of IEM wil kopen, dan ga je best naar een (speciaal)zaak om het allemaal eens te beluisteren.
Dit vind ik dus een beetje twijfelachtig worden. Je hebt geen idee hoe je in de maling genomen kan worden met audio.
Buiten dat hifi-zaakjes je cognitive bias bespelen alsof het een piano is is er een groot verschil in waarneming tussen de ruimte in een willekeurige winkel en je huiskamer. Als iets in de winkel goed klinkt hoeft het nog niet goed bij jou thuis te klinken (of in combinatie met jou versterker/speakers/etc).
Meestal kom je zo'n zaak ook binnen vanuit een redelijk drukke omgeving of vanuit een heel andere temperatuur en dan hoor je anders. Slimme fabrikanten maken dus ook apparaten die op zo'n moment goed klinken (bv met structureel te veel hoog) die thuis dan erg tegenvallen.
Het beoordelen van audiokwaliteit in de winkel is dus bijna altijd wel problematisch. Ook hier is het dus goed om eerst jezelf goed voor te lichten en niet blind af te gaan op wat je in de winkel ervaart.

Het beste is uiteindelijk wanner je het apparaat een tijd lang in alle rust thuis kunt gebruiken. Winkels die dat toestaan zijn er wel maar ze zijn schaars voor zover ik weet.
Het beste is uiteindelijk wanner je het apparaat een tijd lang in alle rust thuis kunt gebruiken. Winkels die dat toestaan zijn er wel maar ze zijn schaars voor zover ik weet.
Een echte hifi speciaalzaak doet daar, voor zover ik weet, niet moeilijk over. Die lenen een (extra) toonzaal model even uit zodat je je keuze in alle rust in de eigenlijke ruimte kan beluisteren. Maar je moet ergens beginnen, en dan vind ik een aantal modellen gaan beluisteren in de winkel (bij voorkeur in combinatie met jouw model versterker) een goede eerste stap. Je kan die modellen gerust baseren op wat research online, maar je moet er toch ook zelf naar gaan luisteren.

Zelf wat onderzoek doen, is sowieso belangrijk. Dan merk je snel wanneer er een gehaaide verkoper voor je staat, die je gewoon iets wil aansmeren.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt hierin alleen is er nog één (belangrijk) punt wat je niet hebt genoemd. Tegenwoordig gaan steeds meer mensen naar een fysieke winkel om een product uit te proberen en vervolgens te kijken op internet of het product daar goedkoper is, zeker met grotere bedragen.
Als ik bijvoorbeeld een TV wil kopen vaan ¤750,- wil ik hem meestal wel eerst gezien hebben (of er moeten betrouwbare reviews etc. op internet staan maar dat is lang niet altijd zo). Vervolgens kijk ik dan even in iets als de pricewatch en zie dat de tv daar ¤50,- goedkoper is en ook nog eens thuisbezorgd wordt. Dan is de keus als consument natuurlijk snel gemaakt.
Voor dingen als de HEMA ligt dat natuurlijk anders omdat die een eigen assortiment hebben, maar bijna alles valt ook wel, zij het van een ander merk, in een andere winkel te halen.
Consumenten zullen toch altijd een product in de hand willen hebben of het in ieder geval kunnen voelen. Denk hierbij aan kleding e.d.
Welk scenario ook nog wel eens voorkomt zijn mensen die in een winkel zich gaan oriënteren of voor advies komen, om vervolgens via het internet de goedkoopste prijs op te zoeken. Daarnaast gebeurd het ook vaak genoeg dat mensen met pensioen gaan en niemand kunnen vinden die de winkel over wil nemen.

Fysieke winkels zullen nooit volledig verdwijnen, zei het in kleinere aantallen, simpelweg vanwege het hierboven genoemde feit.


Daarnaast zal je altijd een aantal grote winkelketens hebben die hun hoofd wel boven water kunnen houden (denk aan een Media Markt, Primark etc. (ik noem expres geen V&D of Bijenkorf)). Dit zijn dan de ketens die naam gemaakt hebben en waar mensen sowieso naartoe komen. De huurprijzen op de A-locaties zullen zij dan ook kunnen betalen omdat er veel bezoek komt (A-locatie) en vanwege de naam die ze hebben.

Beetje offtopic: Zelf ben ik met mijn afstudeeropdracht bezig in Enschede om te kijken of er een aanpak mogelijk is voor de winkelleegstand. Sommige fysieke winkels hebben nog bestaansrecht, vaak de winkels met naam zoals hierboven genoemd. Wat in Enschede (en zat andere steden vast ook) het geval is, is dat er op het moment simpelweg te veel m² winkelvloeroppervlakte is voor het aantal bezoekers dat er komt. Er zullen winkels moeten gaan verdwijnen. Mensen geven minder snel geld uit sinds 2008 en dit zal ook nog wel even doorgaan. Met alle gevolgen zoals met de failliete ketens uit je lijstje tot gevolg.
Het schijnt nogal mee te vallen met het aantal mensen dat een product eerst vast wil houden voordat ze het kopen. Vooral de kleding-webshops groeien als kool, waarschijnlijk ook door hun goede retourvoorwaarden.
Fysieke winkels hebben nog wel enig bestaansrecht, misschien dat je tegen betaling een product in de winkel kan proberen. De absurd hoge prijzen spelen ook mee. Zeker als je dan ook nog ver weg betaald moet parkeren.
Kan zeker wel. Veel mensen willen iets in hun handen hebben voor dat ze het kopen. Een winkel die daar goed op in speelt is bijvoorbeeld MediaMarkt. (Die hebben altijd heel hun enorme assortiment op voorraad).
Een ander voorbeeld is de Kijkshop. Die hebben ook een enorm assortiment, maar die hebben maar één, misschien twee mensen in de winkel werken tegelijkertijd.
MM heeft als strategie dat ze niet alles op voorraad hebben, vooral de producten met lage marges voor hun. Vaak hebben ze wel een product op voorraad wat bijna het zelfde is met betere marges voor hun. Die proberen ze je dan te verkopen, want die kan je meteen meenemen. Dit heb ik meegemaakt en is bevestigd door medewerkers.
En niet te vergeten die geweldige btw acties waar ze 2 weken van te voren eerst de prijzen opschroeven om de korting te compenseren. Je hebt het product uiteindelijk wel goedkoper, maar niet tegen de korting die ze pretenderen.
Ja die is ook top. Maar medewerkers verdedigen het wel, simpel: komt omdat de concurrentie de producten op de dinsdag voor de btw actie de producten met 25% heeft verhoogd ;-) want ze bepalen de prijzen aan de hand van 20 concurrenten.
Ze pretenderen ook niet dat je 17,36% goedkoper uit bent dan normaal. Ze zeggen allen dat zij de zogenaamde btw voor die 3 dagen betalen in jouw plaats.
Het klopt inderdaad dat ze niet zeggen dat je 17,36% goedkoper uit bent dan normaal. Ze betalen de BTW voor je. Maar de klanten gaan er wel van uit dat ze 17,36% korting krijgen op de prijzen die er normaal gehanteerd worden, aangezien ze niet vermelden dat ze eerst de prijzen hoger zetten. Sterk staaltje marketing ja, maar het verdient niet de schoonheidsprijs imo.
Dat kun je je inderdaad serieus afvragen. Ik dacht afgelopen week hetzelfde: als ik zie dat ik op internet 14 dagen recht tot retour heb zonder opgaaf van reden en dit in de winkel lang niet altijd geldt, moet daar wel iets tegenover staan als ik toch besluit om in een fysieke winkel te kopen.

Voorbeeld afgelopen week: ik wil iets kopen bij de Mediamarkt. Als ik in hun retourvoorwaarden kijk, zie ik dat als ik online bestel het product uitgepakt mag worden en mag gebruiken om te testen. Als ik hetzelfde product in de fysieke winkel koop en terug wil brengen, moet het product ongebruikt en ongeopend geretourneerd worden. Dat is iets wat ik niet begrijp, ik vind dat je mag verwachten dat als je in een fysieke winkel iets koopt, je op zijn minst dezelfde rechten als consument hebt. Ik denk dat daar nog genoeg te winnen valt voor de fysieke winkels.
Dat is eigenlijk heel makkelijk. Als je een product in een fysieke winkel koopt, heb je het al kunnen "bekijken". Bij een koop op afstand weet je niet in werkelijkheid hoe een product is, je kan alleen maar uitgaan van plaatjes. Omdat deze niet altijd overeenkomen met de werkelijkheid, is er de wet koop op afstand: https://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand

De verzendkosten moet de webshop ook zelfs nog betalen, al proberen ze daar vaak onderuit te komen. Wettelijk gezien moet ook de webshop voor deze kosten opdraaien.
Helemaal mee eens, en vooral als een winkel én fysiek én online is. Dan koop ik soms online, hoewel in de winkel kopen simpeler is. Puur voor de betere voorwaarden.
Internet maar ook de grote winkelketens zoals mediamarkt en ikea.
En juist relatief kleintjes als de Action, Big Bazar, Prijsmepper, Op=Op en SoLow die voor een habbekrats van alles verkopen.
Action heeft momenteel ruim 500 winkels. Het is maar wat je klein noemt.
Leuke opmerking: Big Bazar is een dochteronderneming van de Blokker....

Edit:
Ik krijg meteen 0'ettjes.. De opmerking hier boven krijgt een +1.. Wat is het verschil?
Blokker heeft, op uitbreiding van zijn winkels, een hoop dochterondernemingen geopend. Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat ze niet "klein" zijn maar gewoon een flinke organisatie achter zich hebben staan.

Terug ontopic:

Waar HiM retail last van heeft gehad zijn de kredietverleners. Aangezien je als bedrijf "recent" failliet bent gegaan (Harendse Smid in dit geval), zijn de kredietverstrekkers niet zo happig, laat staan de leveranciers van je voorraad. Hierdoor zijn betalingstermijnen veel korter, en moet je dus ook eerder aan je plichten voldoen.

Grote probleem is ook gewoon dat je als "relatief kleine afnemer" geen tot nauwelijks prijzen af kan "dwingen", om goede concurrentie te zijn op de markt.

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 2 februari 2015 16:41]

En nog steeds gaan de spullen die je bij de Action koopt nog netjes 1x over de kop.
Laat die andere winkels zich maar eens af gaan vragen waarom een kabeltje 10 tot 20x over de kop moet.
Op een bepaald moment laat de consument zich niet meer belazeren.
Ik koop mijn kabels wel elders en dan swaffel ik ze zelf wel even voor gebruik.
Precies. Action verkoopt kabels voor 4 euro die je bij DX koopt voor 2 dollar. Bij de action pak ik geen pricewatch erbij omdat het toch maar 4 euro is. Bij een special hdmi kabel goud gecoat voor 20 euro wacht ik liever even af. Dan koop ik het daarna waarschijnlijk toch nooit meer.

Bij een Action zijn er waarschijnlijk 1 op de 100 die hun garantie komen claimen. Als je waterkoker na 11 maanden stuk is, kraait er niemand naar. Gewoon weer een nieuwe en klaar!
Hoewel dit zeker ook te maken heeft met het zijn van een fysieke winkel heeft het ook andere oorzaken. Namelijk slechte of geen online aanwezigheid, en vooral het niet bieden van een unieke ervaring. Al deze zaken zaten niet aan de onderkant (prijsvechter) en ook niet aan de bovenkant (kwaliteit/dure merken). Daar is gewoon weinig ruimte meer voor.
  • FRS, matige webwinkel, aanbod in de winkels werd steeds minder (slechter assortiment), concurrentie van downloaddiensten (betaald of niet betaald).
  • Block, ken ik niet zo goed maar een doorsnee elektronicawinkel/dozenschuiver?
  • Halfords, slechte webwinkel, miste aansluiting op fietsengebied met de elektrische fiets, geen/weinig a-merk fietsen, autoradio en navigatiesystemen worden veel minder verkocht. Geen focus (rare combi tussen auto en fietszaken)
  • Schoenenreus, niet de allergoedkoopste, concurrentie van andere modezaken. Richtte zich op de onderkant van het middensegment
  • Siebel, ook weer een bedrijf wat zich richt op een middensegment in de juweliershoek
  • V&D, kopje onder gegaan aan de kostenstructuur, maar ook te weinig focus, geen duidelijke doelgroep.
Als je kijkt naar warenhuizen, Bijenkorf doet het wel redelijk maar richt zich op de bovenkant van de markt. 123Gold.nl/Steinberg doet het goed itt Siebel door focus op internet met fysieke winkels. Hetzelfde doet een CoolBlue die allerhande zaken verkoopt wat je ook bij een Block/Mikro Elektro/Harense Smid kon/kan kopen heeft nu ook fysieke winkels, MediaMarkt zit in die markt aan de andere kant van het spectrum, grote winkels matige, online aanwezigheid. Schoenenreus wordt ingehaald door H&M, Primark, online winkels, Wibra etc, alle segmenten waar ze in zaten zijn concurrenten die het beter doen.
Als ik me het goed herinner zijn er in 2014 paar Bijenkorfen gesloten waaronder in Arnhem.

De winkeltjes die goed draaien op mode gebied zijn speciaalzaken (Oger), Ketens met 8 kledingcollecties per jaar (zara, h&m, pull&bear etc), ketens met internationale waarde (LV, Chanel en etc) en als laatste de modieuze troepwinkels a la Primark, waar iedereen weet dat ze dingen kopen die ze niet gaan dragen of bodig hebben.
Een goede voorbeeld is Dixons. Geen idee of het nu goed loopt, maar het ziet er stukken frisser uit dan voorheen!
Medewerkers ogen vlotter en hun assortiment is wat minder vaagjes. het ziet er niet meer uit als een rommelmarkt met premiumprijzen. Ik stap tegenwoordig weer met plezier de Dixons binnen.
Kunnen fysieke winkels nog wel opboksten tegen internet? Heeft het nog bestaansrecht? Ik ga het me serieus afvragen. Een van de oorzaken is ook de absurd hoge huurprijzen die worden gevraagd voor de panden.
[/quote]

Ja dit kunnen ze nog wel, momenteel loopt alleen de top en het laagste segment goed, de middenklasse ketens lopen aanzienlijk minder.
Action: http://nos.nl/artikel/659...gt-tot-boven-miljard.html
Big Bazar: http://jaarverslag2012.bl...torHuishoud/BigBazar.aspx
Om maar als voorbeeld te noemen.

Wel is het inderdaad zo dat internetshops in middensegment het verreweg beter doen dan fysieke winkels.

[Reactie gewijzigd door JJDM op 2 februari 2015 16:25]

Ze hebben er een oplossing voor gevonden tegen dat evil internet: http://newsmonkey.be/article/21578
Je kunt het bekijken als:
Wat als die winkel niet meer bestaat, wat mis ik dan het meest?

Bij die winkels die jij meldt, zou ik geen 1 winkel missen. La Place was het enige van de V&D, maar dat zit nu ook buiten de V&D. (Ziet er goed vers uit)
De winkels hebben geen unieke kernwaarde.
Bijvoorbeeld de Hema heeft dat Hollandse prul. Als het oud(bollig) of Hollands is, dan heeft de Hema het wel. (of de worst natuurlijk).
Aldi & Lidl ga je heen omdat je geen service verwacht bij het boodschappen doet, dat je het gevoel hebt dat je in een magazijn bent ipv een winkel en accepteert dat de rijen lang zijn. Wil je service, ga dan naar AH / Jumbo.

En internet heeft heeft natuurlijk ook mee te maken, maar ook de way of living. Zie ook dat een weekmarkt in een dorp / stad verdwijnt.
Zelfs bij Ikea beginnen ze toe te geven dat ze de boot gaan missen, wat ik overigens een erg moedige uitspraak vind van een bedrijf dat nog steeds geen verlies maakt maar wél de winst ziet dalen.

Het probleem bij V&D gaat alleen al terug naar de jaren net na 2000, toen V&D al slecht bezig was met voorraadbeheer en allerlei niet-verkochte spullen voor een habbekrats probeerde te verkopen onder het label "Prijzencircus"
Ja dat kunnen ze maar wel heel moeilijk, die bedrijven hebben zichzelf nogal getackeld de afgelopen jaren door veel goedkope krachten aan te nemen die weinig productkennis hebben en ook weinig verstand van verkopen... en laat een sterke service mbt advies e.d. nou net het verschil maken. Plus dat ze het nogal hebben laten liggen mbt e-commerce, neem bijvoorbeeld Halfords... op zich een nette website maar je kon nog niet de helft van de artikelen online bestellen die ze wel in de winkel hadden liggen.

Maar die medaille heeft uiteraard ook nog een andere kant, want winkels waar nog wel 'expertise' rondloopt moeten uiteraard wat meer vragen om de kosten te dekken. Maar dergelijke zaken worden heel vaak misbruikt doordat klanten de spulletjes in de winkel gaan bekijken en vervolgens op internet aanschaffen... men wil service maar wil er niet voor betalen, wij als klanten zijn daar dus grotendeels schuldig aan, niet perse de webshops alleen.

Sowieso voor grote aankopen ga ik nog altijd liever naar de winkel, ook al kost het mij dan misschien een beetje meer. Ik wil persoonlijk contact, een verkoper in de ogen kunnen kijken... maar ook bij eventuele problemen niet vastzitten aan email communicatie etc... gewoon afgeven in de winkel met directe communicatie. Dat soort zaken zijn mij best wel een beetje meer geld waard.
Tuurlijk wel maar degenen die hun webshop niet op orde hebben of prijstechnisch niet bij de goedkoopsten zitten gaan de kop verliezen aangezien de consument prijsbewust geworden is, zeker nu... Betekent gewoon dat er een aantal in elke categorie overblijven omdat er nu ook veel te veel keus is.. Kijk alleen maar eens naar het aantal winkels a la ME... Niet normaal... Zeker niet als je het afzet tegen internet, ook zal het aantal webshops wel iets teruglopen.. Het wordt gewoon iets smaller maar degenen die overblijven worden ook sterker...

Wellicht als het weer op het oude niveau is dat het aantal wel weer gaat groeien maar op t moment... Gaan er zeker nog wel een aantal verdwijnen...
Winkeliers zijn zelf akkoord gegaan met de huurprijzen. Als ze dat op het laatste moment voor een faillissement opbreekt hadden ze eerder aan de bel moeten trekken bij de verhuurder.

Maar fysieke winkels hebben nog zeker wel bestaansrecht. Er zijn genoeg voorbeelden van winkels (vaak van de jongere generatie ondernemers) die het wel goed doen. Je moet in ieder geval geen vlees noch vis winkels hebben zoals de winkels die jij noemt. Een speciaalzaak in racefietsen (om maar een voorbeeld te noemen) heeft meer kans van slagen dan een fietsenwinkel a la Halfords. En een schoenenwinkel die zich specialiseert in een bepaald soort schoenen redt het ook wel.
De overheid is hier toch wel hoofdschuldige imho.

Door jaren van lastenverzwaringen i.c.m. de nullijn heeft de Nederlandse bevolking steeds minder te besteden.
Er is veel werkeloosheid en huizen staan onder water, dus: minder te besteden,
Parkeren in de steden is duur.
Loonkosten zijn hoog.
De btw is verhoogd.
Boodschappen zijn in Duitsland goedkoper.

De crisis zou veel minder erg geweest zijn als ons besteedbaar inkomen op peil was gebleven.

Zo las ik vandaag de wonderbaarlijke boodschap van kabinet Rutte II: als de economie het toelaat, gaan we de lasten verlagen. Door het verlagen van de lasten neemt de werkeloosheid af en krijgen we een betere economie..... 8)7
Hopen dat dit de zaak verbeterd. Ik snap werkelijk niet hoe zo'n Mikro Elektro in leven blijft. Hier (Zevenbergen) zit er ook 1. Hij is al eens verhuisd van een B-locatie naar een andere B-locatie. Komen amper mensen, het personeel is zéér opdringerig óf juist weer totaal ongeïnteresseerd en zonder kennis van zaken en bovendien is alles wat ze hebben veel te duur. Heb het idee dat alleen ouderen die geen idee hebben van het begrip 'pricewatch' daar nog komen.

Maar goed, het veranderen van de naam zal dit alles ongetwijfeld fijn in stand houden..
Zon winkel kan alleen maar rond komen vanuit kennis en goed advies. Als ze dat inderdaad al niet kunnen, dan maken ze zich zelf kapot. Er worden op 2 manieren dingen gekocht, eigen kennis --> laagste prijs of Goed advies + service --> kost ietsjes meer(ietsjes niet asociaal veel meer). Als je niet een van beiden kan bieden, dan is het gedaan met het bedrijf.
Goede kennis en advies zeg je? Zou je dan ook voor 3 meter HDMI ¤ 39,95 aftikken? Of zou je het toch bijna misleiding en oplichting noemen? ;)
Als daar perfecte service bij zit, dan kan het nog acceptabel zijn (als het bv een manier is om iemand te bedanken voor zijn assistentie. Een soort fooi dus
Ik quote mezelf even:
"Goed advies + service --> kost ietsjes meer(ietsjes niet asociaal veel meer)"

Je hebt een punt, alleen met de hele goedkope HDMI kabels heb ik het probleem meegemaakt dat wanneer ik hem wel eens verwissel met Laptop en Playstation, de kabel een breukje krijgt. Je hebt helemaal gelijk met de 40,- Maar 15 euro mag van mij best als je dan een prima kabel krijgt.

Maar bij mij liever geen rotzooi prijzen.
Probleem is tegenwoordig dat mensen zowel goedkope prijzen willen, als goede service. En juist die combinatie is niet meer te doen. Qua prijs leg je het al snel af tegen internetwinkels en qua service is het gewoon te duur om dergelijke hulp in huis te halen (of het is overkill voor het grootste deel van de tijd).

Toch zie je dat sommige webshops zich wel kunnen onderscheiden zonder echt extreem duur te zijn (neem een Coolblue bijvoorbeeld). Maar ik denk niet dat een Harense Smit of Mikro nog het budget heeft om dergelijke stappen te zetten en het zich kan veroorloven om kleine marges te nemen. Zonder koppeling met internetwinkel gaat het ze sowieso niet lukken.
Juist zonder koppeling met een internet winkel moet het lukken. Als je kijkt naar ketens met een succesvolle webshop zie je dat de webshop meer omzet haalt dan de winkels en de winkels daardoor juist verlies gaan draaien en daardoor winkels sluiten en gaan reorganiseren. Zie bijvoorbeeldMiss Etam.

Een goedlopende winkel die gebouwd is op advies en service, heeft tot nu toe gebleken nooit een goedlopende webshop, of überhaupt een webshop. Veel bedrijven denken dat het nodig is om te hebben, maar vaak kost de webshop meer dan dat het oplevert. Dan kan je dat geld beter investeren in lokale reclame. Webshops zullen iets zijn voor de luiere mensen, maar ik geloof dat wanneer mensen weer een beetje kiezen voor kwaliteit en service, de gewone winkel het langer volhoud dan de webshop.
Dat zal denk ik ook sterk afhankelijk zijn van welke markt je bedient, bepaalde zaken kan je heel goed de lokale bevolking mee bedienen, maar bepaalde ondernemingen moeten verder het land in voor een sterk klantenbestand. Dan is het hebben van een goede webshop toch wel een stuk goedkoper dan diverse zaken door de regio of het land heen... uiteraard ook weer afhankelijk van je product. Alleen al de verschillen in kosten van een opslagruimte waaruit je een webshop runt of het draaien van een fysieke winkel zijn al enorm... daar is een aantal jaren geleden nog heisa om geweest omdat bepaalde webshops ook vanuit de opslag over de balie verkochten.

Genoeg concepten die het draaien van een winkel van waaruit je service kan verlenen samen kan gaan met een fysieke winkel, bijvoorbeeld het shop-in-shop concept wat je tegenwoordig steeds meer ziet.
Het probleem is ook nog eens dat het tegenwoordig al snel veel te duur is. Voor 100 euro wordt nooit services geleverd in die kleine zogenaamd deskundigere winkels. MM kan producten zo goedkoop aanbieden, daar kunnen die kleine concerns niet tegenop.
Maar MM heeft dan ook bagger service en regelmatig matige kennis over het product. Ik heb regelmatig bij de MM rond de 6 weken moeten wachten, terwijl ik bij de mycom ter plekke een duurder scherm mee kreeg omdat hij niet meer leverbaar was. Dan maakte mij dat 10tje verschil met de MM niet uit.
MM is in principe vooral voor de consument die al weet wat het wil hebben, een goed advies krijg je daar zelden want ze zullen je sowieso altijd proberen de producten met de hoogste marge aan te smeren. Ik heb er afgelopen zaterdag bij MM The Wall nog met verwondering naar staan kijken dat een verkoper een klant serieus wijs probeerde te maken dat de Soundbar van LG echt de betere keuze was t.o. een set van Bose want LG is een van de betere op de markt op het gebied van audio & video... :+ 8)7 Okay, ze maken leuke televisies maar audio is toch wel flink uit de lucht gegrepen... daar moet wat achter zitten en het was denk ik ook niet heel toevallig dat er een LG promotie bezig was en er ook mensen van LG in de zaak rondliepen.
Ja want bose is zo'n topmerk heh?
Laat me toch niet lachen...
Zelfde rommel!

Op pro audio niveau is het allemaal bagger!

Of je nou Sony, LG, Samsung, Philips of Bose hebt!
Op pro niveau is het allemaal commerciele rommel idd
Moet het altijd zo zwart-wit zijn?

Wat betreft 'doorsnee' audio apparatuur behoort Bose tot de betere merken, iig staat het ver boven de kwaliteit van LG. Dat is toch hoop ik wel een punt wat je begrijpt dat er iets duidelijk niet klopt als een verkoper een klant aan het helpen is die in twee systemen geinteresseerd is en dan heel overtuigend de duidelijk mindere van de twee aanwijst als de beste koop?
Mijn ervaring is dat de kleine retailers over het algemeen veel beter op de hoogte zijn van hun producten. Ik heb bij de mediamarkt ooit een keer een laptop gekocht, het enige wat de verkoper mij wist te melden toen ik vroeg welke van twee laptops het meest geschikt zou zijn voor bepaalde taken (de een had een amd CPU, de ander een intel) was zijn antwoord 'dat weet ik niet maar die van HP ziet er mooier uit'.

Het is wel een beetje jammer dat de kleine retailer in Nederland aan het verdwijnen is, grotendeels te wijten aan de overspoeling van goedkope producten uit china en de concurrentie van de grotere retailers die door groot af te nemen betere prijzen kunnen bieden. Verder helpen de absurde huurprijzen voor winkelruimten ook niet echt mee.

Wat wel grappig is is dit bijvoorbeeld hier in Sao Paulo niet zo erg speelt, laatst naar het straatje Rua Santa Ifigênia en daar zitten honderden kleine electronica speciaal zaakjes, waar je vrijwel alles electronica en computer gerelateerd kan vinden, van losse weerstandjes tot complete server racks, losse computers, settopboxen (al dan niet gehackt voor specifieke providers), mp3 spelers etc.
Dat haar je van de MM ook alleen zitten die qua prijs wel veel beter in de markt... Ik denk dat ze bij ME de boot gemist hebben want ooit waren ze echt wel bij de goedkoopsten... EN toen liep er nog personeel rond die van wanten wist... Komt ook omdat 90% verdwenen is naar internet.... Had niet gehoeven maar ik vind nou die webshop van ME niet ech dat je zegt dies aantrekkelijk en daar blijf ik hangen... Soms heb je daar echter wel weer goede prijzen maar al met al moet er nog veel gebeuren willen ze het redden...
Het wordt tijd dat de Euronics XXL formule wordt uitgerold in NL.
Het is een Nederlandse inkoopcombinatie maar de interessantste formule rollen ze niet uit.
Dan moet je ook denken dat Zevenbergen niet de wereldplaats is en je bent zo in Breda. (Geld ook voor Made). Dat is ook de gedachte van de Mikro, zitten op plekken waar geen grote winkel zit.

Het punt ook is dat Mikro niet mee is gegaan met zijn tijd. Het liep achter. Mogelijk in een nieuw bedrijf (formule) kan het beter worden.
Zie het als de Super de Boer / C1000 naar Jumbo. Maar dan in de andere branch.
Al hoewel ik na het bezoeken van de website van Euronics niet erg warm werd. Mogelijk heeft het personeel nu weer motivatie in het nieuwe bedrijf ;)

[Reactie gewijzigd door MineMine op 2 februari 2015 16:21]

Valt nog mee dat ze bestaan ja, af en toe binnen geweest en ze zijn duur. Heb nooit de gedachte gehad laat ik daar eens kijken voor een nieuwe TV of wat dan ook. Verder lijkt die winkel 80% van de tijd leeg te zijn. Er is ook geen doorstroming van mensen daar behalve van en naar parkeerplek lopen ofzoiets. Snap het niet, maar als die medewerkers hun baan kunnen houden vind ik het allang goed :)
Ik had zaterdag iets bij BCC besteld via de website en aangegeven om het op te halen. Bij de keuze 'Middelburg' kwamen twee adressen tevoorschijn: de BCC en de Mikro Electro, die hemelsbreed een goede 400 meter verderop ligt. Blijkbaar krijgt de Mikro Electro al geleverd vanuit de BCC?
In deze Mikro Electro zit trouwens al een Vobis shop-in-shop.

Die Mikro Electro zit in een vrij klein onopvallend pand op het zelfde terrein als de MediaMarkt (die een grote aantrekkingskracht heeft), terwijl de BCC op een ander terrein ligt waar bijna niemand komt (omdat er enkel een KFC, een wokrestaurant en een speelgoedzaak zit). Ik ben benieuwd hoe dat in de toekomst gaat uitpakken.

[Reactie gewijzigd door barchettanl op 2 februari 2015 16:15]

Toevallig Zaterdag gesproken met een verkoper in de Micro Electro over je vraag ;)
BCC komt 2 jaar lang op beide locaties daarna gaat degene bij de KFC dicht ;)
Ik kan me er iets bij voorstellen en ook weer niet: het pand van de BCC is veel mooier dan van de Mikro.
Maar grappig dat een verkoper van de MediaMarkt deze informatie kent?

offtopic:
Over zaterdag gesproken: je kon net zo goed naar de BCC gaan voor de gangbare zaken omdat die met de MM prijs mee gingen
Alleen van de naam Vobis krijg ik al nare kriebels in me buik
Verbaast mij ten zeerste dat Vobis nog bestaat. Ik dacht dat die al twintig jaar geleden al failliet waren gegaan. Dat waren toch die Highscreen computers?
Tsja, de teloorgang van het beroep Tweaker. Ik zelf ben meer verbaasd over het nieuws dat mijn vriend bracht dat Stuut en Bruin al zelfs niet meer is. 2011. RIP.

Ik woon al geruime tijd in het buitenland, maar dit is toch de trend. Shops met gadgets.
Hier zijn er (Indonesië) nog wel de streetside winkeltjes die je oude CRT kunnen fixen, maar het is tab hier, iPhone daar. Niet slecht, maar wel jammer.

Vooral eenmansshops gaan het gewoon niet meer redden. Alles wordt opgekocht en wordt deel van een een conglomeraat.

Totaal off: BV geen verse groenteboer meer op de hoek met een kaaskop, maar gelukkig is er nog de Haagse markt. Moet je wel verder tramrijden.
En men maar ontkennen dat globalisering (dus Big corp) slecht is.
Ik zal wel oud zijn, maar vroegah... :P
Blijven doorgaan, nooit opgeven!

[Reactie gewijzigd door biglia op 2 februari 2015 16:32]

Waar die gasten de leningen nog vandaan weten te peuren, ik weet het niet want je bent je geld gewoon kwijt als investeerder.
V&D nog even gered met 20 miljoen, doorstart van diverse elektronicawinkels; het zijn kansloze missies vrees ik. We gaan alleen maar méér online kopen en minder in fysieke winkels.
Mediamarkt en BCC zijn de grote twee spelers nog, maar voor hoe lang?
Wie stopt er nu EURO in zijn merknaam anno 2015?
En zet er "niks" achter? Het is me een raadsel.
Dit soort zaken had vroeger bestaansrecht omdat er toen in de elektronicasector nogal wat kaf onder het koren zat en consumenten er veel minder vanaf wisten. Nu zijn alle producten (van de bekende merken) in een bepaalde prijsklasse vrijwel van eenzelfde kwaliteit en bieden ze zo'n beetje exact hetzelfde. Dan is het vooral een persoonlijke voorkeur voor een merk wat je koopt. En dat maakt dit soort winkels overbodig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True