Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Toshiba heeft een 2,5"-hdd aangekondigd met vier platters van elk 750GB, voor een totale opslagcapaciteit van 3TB. Daarnaast brengt het bedrijf een nieuwe sshd uit waarbij de nand-controller deel uitmaakt van de hdd-controllerchip.

De capaciteit van 3TB van de MQ03ABB is volgens Toshiba de hoogste van een 2,5"-schijf tot nu toe. De fabrikant heeft de pmr-technologie ingezet om tot de datadichtheid van 750GB per platter te komen. De dikte van de drives is 15mm, de rotatiesnelheid ligt op 5400rpm en er is een sata-600-interface. De schijf heeft een buffer van 16MB. Het energiegebruik ligt tijdens tijdens het in bedrijf zijn op 1,7W en in stand-by op 0,7W. De eerste sample-leveringen vinden in mei plaats, daarna moet de massalevering van start gaan. Prijzen voor de MQ03ABB zijn nog niet bekend.

Toshiba MQ03ABB

Daarnaast komt Toshiba met de MQ02ABD100H met dikte van 9,5mm en de MQ02ABF050H van 7mm dikte. Dit zijn 2,5"-sshd's met capaciteiten van respectievelijk 1TB en 500GB.  De drives beschikken over 8GB nand-geheugen en hierbij gaat het om 19nm-chips van de tweede generatie van Toshiba. Ten opzichte van de vorige sshd-generatie van Toshiba zijn de nand-controller en de hdd-controller niet meer apart, maar gaat het om een geïntegreerde controller-soc. Beide drives roteren op 5400rpm en de hoeveelheid cache bedraagt 64MB.

Toshiba MQ02ABD100H MQ02ABF050H

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Dit zou een leuke vervanger voor mijn huidige PS4 originele schijf kunnen zijn.
Echter met een 5400rpm schijf vaak toch wel erg langzaam met opstarten?
Dan liever toch een SSD van 1TB ipv dit , wel even duur of duurder maar wel sneller.
Ik kan me niet voorstellen dat er nu wel een 7200rpm schijf in zit, dus qua snelheid zou het niet veel uit moeten maken.
Ik kan me niet voorstellen dat er nu wel een 7200rpm schijf in zit, dus qua snelheid zou het niet veel uit moeten maken.
Met hogere datadichtheid heb je minder toeren nodig voor dezelfde datasnelheid.
Inderdaad, maar access time heeft ook een invloed, en die is bij 7200rpm in principe lager.
Dat is dan wel weer waar.
Enige wat wel nadelig zal zijn is de hogere toegangstijd. Omdat het zoeken naar het eerste bitje 33% langer zal duren.
Nee hoor. Vergelijk bijvoorbeeld een 3TB 5400 met een 1TB 7200.

Met 5400rpm komen de sectoren elke 11ms voorbij, en is de verwachte latency dus 5.5ms. Voor 7200 rpm kom je op 4.2ms. Dat is wel 33% langer, maar er is ook nog track-to-track zoektijd, en die is meestal langer.

Ik kan geen cijfers vinden van Toshiba's zoek tijden, dus dat wordt gokken.

Als de average seek time 10ms zou zijn, is de average track seek time dus 4.5ms. Als je nu van deze disk maar 1TB gebruikt, dan zakt die tijd ook evenredig naar ongeveer 1.5ms, vanwege start-stop effecten iets meer, dus laten we heel pessimistisch zijn en zeggen dat 't maar 2.5ms gaat zijn. Je access time is dan nog maar 8ms. Dat is sneller dan dezelfde 7200rpm schijf van 1TB, want die zou met dezelfde koppen een average seek time van 4.5+4.2 = 8.7 ms hebben.
Niet in elk geval levert dat je een snelheidswinst op, zie dit artikel. :)
En zie ook dit artikel van TomsHardware: link


Hier test men volgende schijven tegenover elkaar in de PS4:
- Originele HDD
- WD scorpio (high RPM)
- SHDD (HDD met NAND buffer)
- SSD

Het verschil is bijna te verwaarlozen ...
Zal die 15mm niet te dik zijn dan?
http://www.psnation.com/2...rade-your-ps4-hard-drive/ zegt 12,5mm maximaal
Hij past in ieder geval altijd op de Xbox one.
De standaard schijf in de PS4 is een 5400rpm model.
Er zijn testen waar de PS4 word omgebouwd met een SHDD van Seagate en een SSD.
Blijkt dat het qua opstart tijden vrij weinig uitmaakt. De SSD verbaast zelfs hoe niet veel sneller deze is vergeleken met de HDD.

Ik houd het nog wel even bij mij 1TB Seagate SHDD.
Een SSD heeft vreemd genoeg maar beperkte impact in een PS4. Een SSHD van 1TB is veel goedkoper en in de meeste gevallen bijna net zo snel als een SSD.
Dat gaat niet lukken want deze schijf is 15mm dik.
Ze mag maar 9.5mm dik zijn maximum.

Ik heb net (deze maandag) een 2TB 5400RPM schijf in mijn PS4 gestopt en ik heb toch de indruk dat deze nu sneller opstart dan mijn originele schijf.

Ik kan mij voorstellen dat dit inderdaad met een SSD of SSHD nog sneller gaat zijn, maar ik wilde 2TB hebben.

edit: Ik had zo te zien wat verder moeten lezen, het was al gemeld :).

[Reactie gewijzigd door Mr. M op 8 januari 2015 17:36]

Voor PC gamen maakt een SSD weinig verschil met een HDD. Dus neem ik aan dat het ook zo is voor een PS4. Mijn SSD haalt 730MB/sec en nu staat mijn Steam & Origin bibliotheek op een 2,5" 5400 RPM harde schijf aangesloten via USB 3.0 en ik merk geen verschil.

[Reactie gewijzigd door Sachin op 8 januari 2015 18:01]

Laadtijden verbeteren enorm bij pc games als je een SSD gebruikt. Dat is bij de PS4 niet het geval.
http://www.hardocp.com/ar...erformance/5#.VK8BR_l5N6w
5400 is zelfde snelheid als wat er standaard in zit, en SSD's geven niet het voordeel dat je zou denken.
http://www.ign.com/wikis/...ive_Speed_Test_Comparison
Zo'n SSD van 1GB is overkill voor je PS4, die snelheden wat je terugziet op de PS4 is echt te verwaarlozen tegenover een normale HDD. Die dure SSD wil je liever in je PC stoppen.
1GB overkill?! ik denk dat je 1TB bedoelt :+

[Reactie gewijzigd door icter-tje op 8 januari 2015 17:08]

Ik zelf heb een 1TB 5400rpm SSHD in zitten, dus 8GB SSD en 1 TB HD, deze schijf is sneller dan een normale 7200rpm schijf al is het 5400rpm :)
En volgens mij mag het maximaal 12.5mm dik zijn.

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 8 januari 2015 16:57]

Gaat dus niet passen in een PS4:

http://toshiba.semicon-st...e-products/specialty.html

15 mm hoog, PS4 is max. 9.5 mm trouwens:

http://www.pocket-lint.co...whopping-2tb-the-easy-way

Ik heb er een 1.5 TB Hitachi inzitten, geen klachten over snelheid.
Helaas kan je in een ps4 maar een hdd met een dikte van 9.5mm en is deze 3tb schijf 15mm
Wauw :) Mijn eerste pc had een 3.5" schijfje van 1GB....
Nu voel ik me plots oud met mijn 20MB MFM drive van welleer :-)
Tsja, ons wordt oud. ;) Goede oude trouwe ST-225. :D Toen low-levellen nog echt low-levellen was met DEBUG (iets met G C800:5).
Bijna goed. G=C800:5, het startadres van de format routine in de MFM controller.
612 tracks, 4 heads, 17 sectors per track. Interleave 1:3 meestal. Gemiddelde zoektijd 65ms.
Zo inderdaad… en dan had je ook nog de datadoubler apps :D Kon je ineens tw keer zoveel data kwijt, met de bijhorende tw keer zoveel crashes, hahah!

Maar zo'n 3TB schijfje is wel erg prettig voor de zuinige en kleine server-/computerliefhebbers onder ons zeg. Ze nemen ook een stuk minder ruimte in en zijn een stukje zuiniger dan de 3.5" broertjes.
Bij mijn 3e PC kwam er pas een HD bij. Deze had maar liefst 30 MB :Y)
Mijn 1e PC werkte nog met cassettes.

[Reactie gewijzigd door Synthiman op 8 januari 2015 16:42]

WOW :o
Ongetwijfeld zat daar zeker wel 4 of 6 SDram in :*)
En een 8Mb Hercules Thriller videokaart _/-\o_
Lang leve de commodoor 64!
TRS-80 model 1 level 1. 4K ROM, 16K RAM. 1.77MHz uit een Z-80.

Oh, en daarvoor nog PDP11-05 met paper tape. Ja, echt waar.

[Reactie gewijzigd door scsirob op 8 januari 2015 20:06]

Sinclair ZX-80 voor thuisgebruik (de witte met bult, typen met twee potloden met gum op de achterkant) en een Commodore PET4032 bij mijn opa, die had hij van zijn werk om thuis te kunnen werken (het Nieuwe Werken was er ruim 30 jaar geleden ook al, alleen wat primitiever).
En 12" inch fexible floppy's met 144K!
Dit is vooral leuk voor kleine htpc'tjes.
Daar zie je tegenwoordig steeds vaker, dat als er ruimte is voor een interne hdd, dat die slechts beperkt is tot een 2.5" disk.
Eerder notebooks.

HTPC's zijn tegenwoordig zo klein dat je ze in de HDMI van je tv kan prikken: nieuws: Intel plaatst Atom-cpu in Compute Stick
Of als je iets meer wilt een NUC: nieuws: Intel zet NUC-mini-pc met Broadwell op zijn site waar alleen een M2 SSD in kan.
Of een Raspberry Pi: http://tweakers.net/gallery/sys/673470

Die dingen worden steeds kleiner en kleiner, dat een 2,5" HDD er al niet meer in past.
15mm dikte is wel vaak te dik.
Ook een groeiend aantal ultrabooks zijn er met alleen maar m-sata natuurlijk.
Vergeet de CuboxTV of Cubox-i niet, de snelste versie is een stuk goedkoper dan een NUC maar kan hetzelfde, is kleiner, fanless en heeft CEC en ook eSATA.
Wat gebeurt er je 8gb nand geheugen versleten is ? doet de rest van de schijft het dan nog wel ?
Die ga je niet verslijten, de magnetische delen geven het ruim voor die tijd al op.
Jammer dat die zo dik is. De 9.5mm versie is maar 1TB, dat is al helemaal niet interessant. Dat doet Seagate/Samsung dat wel beter met hun 2TB versie van 9.5mm vind ik. Misschien dat de prijs meevalt, dan zou het nog wel een beetje interessant worden.
Ik dacht net "yaay" tot ik zag dat die 3TB schijf 15mm is.

Wanneer komen er eindelijk meer dan 1TB schijven van 9.5mm? Ik bedoel tot 4TB voor desktop was het altijd zo, grootste desktops schijf qua capaciteit delen door 4 is een laptop schijf capaciteit van 9.5mm.

Je zou toch echt 2,5TB verwachten nu er zelfs 10tb desktop schijven bestaan.
Jammer genoeg heb ik vorige week vrijdag al deze WD 1TB HDD gekocht voor mijn PS4,die ik eind deze maand haalt.
Niet zo heel slim misschien. pricewatch: Seagate Expansion Portable USB 3.0 2TB Zwart , zit een 2tb m9t van 9,5mm in. Kost 2 tientjes meer, zijn overal te koop bij die shops met om de haverklap kortings acties en je houdt er een usb3 behuizing aan over voor je originele hdd en je hebt 4 zoveel ruimte ipv 2x in je PS4.

[Reactie gewijzigd door LiGHtNiNG! op 8 januari 2015 23:35]

Ik wist nog wel die tijd dat mijn computer net een paar GB had aan opslagruimte en als je nu kijkt wat er op de markt ligt. Laat staan over een paar jaar!
Mijn Commodore Amiga had 10 MB!
Mijn allereerste computer had 256 byte RAM en 2.048 byte ROM (ik moest hem nog zelf inelkaar solderen).
Dat zijn nu nog eens handige schijven voor een kleine desktop pc. Of een mediaspeler pc
Erg interessant deze ontwikkeling, vooral voor de laptop markt.
Ik denk juist niet voor de laptopmarkt. De 3 TB SSD komt er al aan.
Maar het is wel heel interessant voor long term storage voor de non-enterprise. Ik heb een aantal 2 TB diskjes. Ze zijn wel van de hoge form-factor ipv de standaard 7mm, maar er past wel lekker veel op.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 8 januari 2015 16:39]

Precies, ik heb ook twee van die 2TB dingen voor 'onder in de kast' waar ze alleen uitkomen om weer eens een flinke dot data te archiveren. Ideaal: ze kunnen tegen een stootje, nemen weinig ruimte in en blijken toch heel betrouwbare long-term opslag te bieden.