Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Er is een video verschenen van een prototype van een LG-smartwatch met webOS. Autofabrikant Audi gebruikte het horloge tijdens een demonstratie, waarbij de gebruiker een zelfrijdende auto startte met behulp van de smartwatch.

De smartwatch heeft een rond ontwerp en lijkt vergelijkbaar met de eerder verschenen G Watch R met Android Wear. Opvallende elementen in het ontwerp zijn de drie knoppen aan de zijkant, waarvan de middelste fungeert als homeknop.

LG en Audi maakten niets bekend over het horloge, maar Android-fansite AndroidCentral mocht bij een Audi-medewerker even spelen met de software en schoot een video van de interface, waarin duidelijk onder Info te zien is dat het horloge draait op webOS.

De getoonde interface toont heel andere elementen dan Android Wear. Zo staan er in het hoofdmenu snelkoppelingen naar apps met namen als E-mail en Calendar. Ook is er een Remote Shutter-app aanwezig, vermoedelijk om met de verbonden telefoon een foto te maken. Daarnaast zijn er diverse Zuid-Koreaanse apps te zien in het hoofdmenu, waarvan eentje de naam draagt van U+, de mobiele provider onder de vlag van het Zuid-Koreaanse bedrijf.

WebOS voor smartwatches heeft vermoedelijk ondersteuning voor een simkaart. In het Instellingen-menu is een entry voor een imei-nummer te zien. Het typenummer, W120L, dook in een gerucht in juni vorig jaar al op als een smartwatch met eigen simkaartslot. Ook wifi lijkt op het horloge te zitten. De naam die in het Instellingen-menu staat is 'LG W'.

De W120L draait net als de eerdere G Watch R en G Watch op een Qualcomm Snapdragon 400-soc van Qualcomm. De fabrikant laat niets los over een eventuele release voor de smartwatch met webOS.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Een wel erg groot Horloge, eigenlijk als de meeste "smartwatches", zie ik zonder echte killer apps nooit een succes worden.

Leuk een app om je auto te starten, maar voordat je die app gevonden hebt op dat kleine schermpje, heb je ook de autosleutel gepakt en op een dedicated knopje gedrukt.
Maar je moet ook geen interactieve horloge hebben met ''killer apps''
Zo'n horloge schaf je aan om het je makkelijker te maken met bepaalde handelingen voor je telefoon of in dit geval voor Audi.

Waarschijnlijk met de nieuwe MMI systeem van Audi zullen er handige ''features'' komen die voor de bestuurder via de horloge gedaan kunnen worden.
Persoonlijk denk ik dat hij niet groter is als mijn duikhorloge dat ik altijd op werk draag.

Persoonlijk denk ik dat ze de zelfde evolutie zullen ondergaan als gewone smart mobiles, die begonnen rond de 3'', en zijn nu ook enorm.

Denk voor mensen die nu altijd op hun mobiel zitten spellen, kan een polsband met een 3~4'' landscape scherm een alternatief zijn voor steeds hun mobiel uit hun zak te moeten halen.

Maar denk vrijwel zeker dat met 5j veel mensen een smartwatch zullen hebben, die kleine berichten als van watsapp en dergelijke kunnen weergeven, daar dan smartwatches bijna het zelfde zullen kosten van wat een gewoon horloge nu kost.
Het nadeel van een smartwatch is bovendien dat je je beide armen / handen nodig hebt. Eén waaraan je je watch draagt en één hand om het te bedienen.
In het geval van het openen van een auto bijvoorbeeld is het een stuk handiger met een sleutel omdat je, bijvoorbeeld als je boodschappen hebt gedaan, vaak iets in je hand hebt. Met een sleutel kun je prima met 1 hand je auto open maken. Met zo'n smartwatch gaat dit niet, tenzij je eventueel gebruik gaat maken van voice control.
Wow! Ziet er goed uit! Beter als Wear vind ik! :D
Als dit een standalone wordt ( als er een simkaart in kan er alle apps geen ander toestel nodig hebben) en de batterij is goed schaf ik er misschien eentje aan ;)

[Reactie gewijzigd door brick5492 op 8 januari 2015 08:34]

Qua looks vind ik het vrij simpel, hier moet je van houden. De interface heeft nog wel flink wat werk nodig, het scrollen gaat traag en opeens is er chinees...... 8)7 Duidelijk te vroeg om een demo te geven imo! Gezien de LG TV die komt met WebOS2 (post van gisteren op tweakers) zie ik zeker potentie in de samenwerking tussen deze 2 apparaten.

[Reactie gewijzigd door Macboe op 8 januari 2015 08:39]

offtopic.

Dat is Koreaans, geen chinees.

ontopic.

Ik heb zelf een LG G Watch R, en moet zeggen dat android wear nog niet klaar is voor ronde toestellen. Die WebOs interface vind ik net heel intressant lijken. Scrollen door cirkels te maken op je ronde scherm lijkt mij net logisch. Ik hoop allesinds dat google goed oplet naar de aanpak van LG, want ik vind echt dat de interface van android wear nog wel wat werk vereist.
Wow! Ziet er goed uit! Beter als Wear vind ik! :D
Het idee van "het ecosysteem" gaat langzamerhand wel de prullenbak in.
Meest populaire PC-OS: Microsoft
Meest populaire smartphone-OS: Google
Meest populaire tablet-OS: Apple
...meest populaire watch-OS: LG?
Dat zijn geen OS ;)
..."Aanbieder van het" meest populaire... etc. 8)7

Mijn punt was dat het idee van een ecosysteem van toestellen van eenzelfde provider onwerkbaar zal blijken. Tot nu toe is elk van de big three sterk in één toestel. De wearable kon als kingmaker optreden, maar als een "vierde" OS het wint op het vlak van wearables dan mogen we ons aan nog meer fragmentatie verwachten.

Meer nog, als LG het haalt met WebOS dan communiceert dit aan Samsung et al dat een alternatief OS tot rijkdom kan leiden. Dan krijg je weer meer Tizen-telefoons, mss Firefox OS, meer exclusieve apps en nog meer versplintering.

[Reactie gewijzigd door Enai op 8 januari 2015 08:46]

Ik denk dat steeds meer (high end) leveranciers de afhankelijkheid van google steeds meer als beklemmend ervaren en niet echt meer kunnen onderscheiden. Daarnaast zullen er financiele zaken ook een rol spelen mbt de verplichte nering voor "google services"... De low end markt kopieren "alles los en vast zit" en interesseren zich niet om licenties e.d.
Dit ding ziet er wel chique uit. Het heeft inderdaad de "Audi-look": massief maar degelijk, een statussymbool maar (voor de eerste keer) ook een gebruiksvoorwerp voor de carrièreman.

De vraag die smartwatchbouwers tot nu toe niet hebben beantwoord is: is de smartwatch een toestel voor alleman of enkel een upgrade voor horlogedragers? Ik denk dat LG deze vraag wel eens als eerste juist beantwoordt: er is geen reden om een smartwatch aan te schaffen tenzij je de features benut die de smartwatch heeft en de smartphone niet. Anders gebruik je toch gewoon je smartphone.

De USP's van een smartwatch zijn zaken als fitnesstracking of het verwerken van een enorme hoeveelheid notificaties. Voor fitness heb je bands die gestroomlijnder en sportiever zijn. Maar als LG zich richt op de gehaaste zakenman die tijd kan winnen met een smartwatch (het doelpubliek van Audi) en die een horloge draagt als imagoverhogend hulpmiddel, dan kunnen ze wel eens de eerste zijn die succes boekt.
Statussymbool? Een redelijk lomp horloge, en dan van maar een paar honderd euro zal -denk ik- nooit een statussymbool worden. Een analoog automatisch horloge van ¤ 10.000+ is dat vaak wel.

Vooralsnog vind ik smartwatches vooral erg nerdy, zoals de rekenmachinehorloges uit de jaren 80, en voor mij -nog- nutteloos.
Statussymbool? Een redelijk lomp horloge, en dan van maar een paar honderd euro zal -denk ik- nooit een statussymbool worden. Een analoog automatisch horloge van ¤ 10.000+ is dat vaak wel.
Denk aan het stereotype van de succesvolle carrièreman die in driedelig grijs met een aktentas, laptop en roze krant doorheen de luchthaven rent om in Shanghai een miljoenendeal te sluiten, of de advocaat die op het linkerrijvak iedereen voorbijsnelt op weg om een zakenbank te verdedigen.

Dit soort mensen associeer je met de vroegere autotelefoons, de klassieke Palm, en met Audi, evenals met tonnen notificaties en een bomvolle agenda, en met een riant loon maar geen onmetelijke rijkdom. Een smartwatch met meerwaarde voor deze doelgroep (discreet volgen van notificaties, routeplanner, aandelenkoersen, dictafoon, terugvinden en openen auto enz) kan wel eens aanslaan.

Het extra nut van een smartwatch blijft altijd beperkt wanneer je een toestel met groter scherm in je zak hebt zitten. Maar deze mensen dragen wel eens een redelijk geprijsd horloge als accessoire bij een zakenpak en kunnen dit horloge vervangen door een smartwatch zonder met een extra device opgescheept te zitten, en mits het horloge voldoende chique is, zonder imagoverlies. Dus hoeft het ding geen wonderen te verrichten om een betere koop te zijn dan een gelijkaardig ogende en geprijsde dumbwatch.

Disclaimer: dit gaat over de doelgroep, niet over de vraag of dit specifieke horloge aan de eisen van de doelgroep voldoet. Het ziet er helaas nog steeds uit als een autoband.
Vooralsnog vind ik smartwatches vooral erg nerdy, zoals de rekenmachinehorloges uit de jaren 80, en voor mij -nog- nutteloos.
De fabrikanten hebben de bal compleet misgeslagen. Er zijn nuttige toepassingen voor smartwatches te bedenken, maar ze zijn niet voldoende nuttig om offers te maken. Draag je geen horloge, dan ga je er niet mee beginnen enkel om je telefoon niet te moeten bovenhalen. En draag je een gouden horloge ter waarde van een van je twintig Bentleys, dan ga je geen horloge dragen dat niet gebouwd is door Zwitserse artisanen bij maanlicht.

Uiteindelijk zal blijken dat een smartwatch gewoon een polshorloge met ingebouwde Palm Pilot is in plaats van omgekeerd. Sorry Samsung.
Smartwatch & autorijden: een goede combinatie?

Naar ik meen is het inmiddels algemeen aanvaard dat afleidingen tijdens het bedienen van potentieel ernstig letsel toebrengende machines (treinen, auto's, hijskranen, etc.) ongewenst zijn (ook al komen we allemaal wel eens in de verleiding). Is het vreemd om te opperen dat er in de communicatieprotocollen van accessoires als deze smartwatch een blokkade dient te worden opgeworpen die het gebruik (de verleiding om erop te kijken bijv.) ontmoedigen of beperken (tot alleen een tijdsaanduiding) tijdens de rit? M.a.w. dient de gebruiker tegen zichzelf in bescherming te worden genomen (even afgezien van hoe je differentieert tussen bestuurder en passagier)?

[Reactie gewijzigd door aardvark op 8 januari 2015 09:30]

Dit apparaat koppelt waarschijnlijk aan de Audi MMI (MultiMedia Interface, als ik me niet vergis). Het is inderdaad niet zo ingewikkeld om in te bouwen dat het scherm van de smartwatch niet aan gaat als men zich in de auto bevindt. aangezien elke auto, en zeker elke audi, wel een klok aan boord heeft, is het horloge niet nodig in de auto.
Voordat we smartwatches, mobieltjes en sat-nav hadden om ons af te leiden, bood zelfs al de simpele tweedraaiknopsradio in de gemiddelde Golf uit de jaren 70 genoeg verstrooiing om de sloot in te rijden omdat Hilversum 3 even kraakte.

Bewustwording en training helpen. Aandacht hiervoor tijdens rijles en theorie zouden op zijn plaats zijn.

Irritante features als een navigatie die de bijrijder niet kon bedienen omdat de auto in beweging was kan ik missen als kiespijn. Of mijn horloge dat niet werkt terwijl m'n vrouw aan het stuur zit. 't Veroorzaakt een hoop ergernis, en maakt dat men op zoek gaat naar manieren om 't te omzeilen.

Basisprobleem blijft dat veel bestuurders als een kip zonder kop in hun anderhalftons moordmachine rondrijden. Zoals die vent in een Mercedes die gisteravond een linkse bocht zover afsneed dat ik met mijn fiets de berm in moest duiken en achter zo'n wit betonblok schuilen die bedoeld was om de bestuurders die van mijn kant kwamen te nopen om uit de berm te blijven. Als ik een fietser bijna van zijn sokken zou rijden zou ik informeren of alles goed gaat en zo nodig mijn welgemeende excuses aanbieden, en niet alleen maar nog even uitfoeteren van een veilige afstand.
Dat ziet er wel heel gaaf uit. De grootte vind ik ook nog wel mee vallen. Wat mij wel opvalt is dat het 'te snel' scrollen nog niet vlekkeloos werkt. Maar goed, sommige telefoons hebben hier ook last van. Daarnaast, blijft deze ook zo soepel lopen met apps erop?

Ben benieuwd naar de, eventuele, reviews.

[Reactie gewijzigd door bas.dijkstra op 8 januari 2015 08:31]

De vertraging zal waarschijnlijk ontstaan door de nog niet geoptimaliseerde geheugenbeheer voor de LG smartwatch

[Reactie gewijzigd door Hakan54 op 8 januari 2015 08:55]

Dat Android het nog steeds moet optimaliseren, daar ben ik het met je mee eens (kijk naar een WIndows Phone met 512MB, draait prima).

Maar dat vertraging/lag normaal is bij Android apparaten... Veel apps starten trager dan op een vergelijkbare Windows Phone, maar lag tijdens het scrollen, dat is er zelden.
Jullie onderbouwing klopt voor geen meter.

Android software is niet traag. Het komt door de fabrikant die het niet optimaliseert voor hun producten. Als je een Samsung en HTC naast elkaar zet dan zie je duidelijk dat HTC een veel stabielere en geoptimaliseerde smartphone levert zonder haperingen/lag of wat dan ook, en Samsung veel meer lag/haperingen heeft.

En buiten dat een fabrikanten met veel producten (smartphones) in hun portfolio hebben nou eenmaal meer werk om alles goed te maken. Dus ze kijken welke heeft meer prioriteit om daarvoor te ontwikkelen.

Apple heeft gewoon een voordeel dat wanneer zij een nieuwe serie smartphones uitbrengen het maar 2 producten zijn , of in dit geval met de iPhone6 nu binnenkort wel 4 namelijk iphone6/ iphone6s, iphone6 plus/iphone6 plusS bijvoorbeeld.

Hun hoeven verder helemaal niet rekening te houden met andere modellen. Waardoor het makkelijk is om het optimaliseren.

Dit is gewoon nog een beginfase van de ontwikkeling van WebOS.
Want bij de tv's precies het zelfde eerste serie tv's met WebOS was tergend traag, maar de nieuwe serie WebOS2 is gewoon vloeiend en alles loopt goed.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 8 januari 2015 09:02]

Is dat zo? Mijn ervaring met TouchWiz is inderdaad negatief. Op mijn HTC One draait het inderdaad vele malen beter, maar nog steeds is WP sneller. En dat terwijl ik een vlaggenschip in mijn handen heb.

Android op 512MB, no way. En dat veel apps trager starten, test het maar. Wat is er mis met deze onderbouwing?
En TW loopt toch wel goed op de Note 4 hoor !!
Of dat komt omdat TW aangepakt is door Samsung of door de Snapdragon 805 geen idee.

Maar ik vind de Note 4 net zo snel als de HTC One M8

[Reactie gewijzigd door 634684 op 8 januari 2015 09:26]

De onderbouwing welke jij gebruikt klopt staaft ook niet helemaal. Je heb het over Android. Een OS. iOS 8 draait op wel meer devices. Met verschillende hardware, namelijk:
  • The iPhone 4S
  • The iPhone 5
  • The iPhone 5C
  • The iPhone 5S
  • The iPod Touch fifth generation
  • The iPad 2
  • The iPad with Retina Display
  • The iPad Air,
  • The iPad Mini
  • The iPad Mini with Retina Display
Dus Apple moet wel degelijk rekening houden met verschillende hardware.

Dat terzijde. Het horloge zelf ziet er wel aardig netjes uit. Al meer mijn smaak, maar ik vind ze persoonlijk nog steeds erg dik. Ik denk niet dat ik nu voor een smartwatch zou kiezen. Het staat allemaal ook nog in de kinderschoenen. WebOS zou verder ontwikkeld gaan worden net als de software van de concurrenten. Tijd zal het leren.

Met betrekking tot de snelheid van scrollen. Wellicht dat het horloge een bepaalde verbinding met die Audi had op het moment van filmen. Wellicht dat dit voor vertraging zorgde. De reviews zullen het over een tijd leren.