Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 180 reacties

De gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat beginnen met een proef met 10.000 gebruikers in een poging om de files rondom Amsterdam te verminderen. Dat moet via een app, waarin gebruikers omleidingsroutes en alternatieven te zien krijgen als er een file staat.

ADAMNiet iedereen krijgt dezelfde informatie te zien in de app ADAM. Als er nog maar een enkele rijstrook open is, krijgen sommige gebruikers het advies die route gewoon te nemen, terwijl de rest een alternatief krijgt. Daardoor moeten files minder lang worden.

De app werkt twee kanten op. ADAM stuurt niet alleen info over locatie en routes door naar de VerkeersInformatieDienst, reizigers krijgen zowel voor als tijdens de reis informatie over welke routes het snelste zijn en hoe lang de reistijd is. ADAM belooft privacygevoelige gegevens niet langer dan een jaar na de looptijd van het project te bewaren.

De applicatie komt volgende week uit voor iOS en Android. Als de proef slaagt, zouden andere gemeenten en provincies het concept ook in andere gebieden kunnen toepassen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (180)

Kunnen ze niet beter samenwerken met navigatiesoftwarebedrijven voor dynamische alternatieve route voor een deel van de weggebruikers in plaats van een lokale app? Straks heb je voor elke stad een app nodig. Vraag me af of dit gaat aanslaan.
Ik kan je nú al voorspellen dat de al jaren bestaande navigatie software met life-traffic beter zal werken dan deze app! Er zit geen enkele extra informatie in deze app, t.o.v. van wat de life-traffic systemen weten. En dus is het onmogelijk dat ze betere alternatieven bieden.
Dat is niet waar. Op basis van bepaalde verkeersdrukte kunnen namelijk VRI, TDI en DRIP-scenario's worden aangestuurd. Dee app kan daar rekening mee houden (heb alleen geen idee of dat ook daadwerkelijk gebeurt)...

Stel: één route staat vast, en de VRI-regeling op die route wordt (vanuit de verkeerscentrale) aangepast waardoor hij beter door gaat stromen over 5 minuten.. Deze app kan je nu alvast die route opsturen, omdat hij weet dat er over 5 minuten een betere doorstroming zal zijn.. De bestaande apps 'zien' dat pas als de betere doorstroming gerealisreed is, en lopen dus meer achter de feiten aan...
Dat gebeurt inderdaad. De App doet aan verkeersmanagement, de gebruiker plukt daar de vruchten van, in tegenstelling tot iemand die zijn TomTom volgt.
Geloof je het zelf? De gemeentes doen al jaaaaaren aan verkeersmanagement. En hoeveel baat heeft niet? NIETS.
Toen er bij Deventer verkeers management werd toegevoegd via snelheidsbeperking op de matrix borden van de toevoerende wegen , verdubbelden de lengte van de files, alsook de tijd dat ze er stonden. Pas toen men totaal stopte met "management" en alleen maar de huidige snelheid weergaf, werd weer de oude situatie bereikt. Heeft ongeveer twee jaar geduurd voor de overheid het toegaf, maar in dit geval werd het volkomen door de ANWB gevolgd, en moest met met de billen bloot.

En ja, Tomtom doet automatisch aan verkeersmanagement. De doorstroominformatie is namelijk dynamisch. En zo gauw er een beetje extra verkeer over de alternatieve route gaat, zal het daar ook drukker worden, en voor anderen minder interessant worden daar naar toe te gaan. Doordat er zoveel verkeer is, middeld dit heel snel keurig uit. Het is helemaal niet nodig dit centraal te regelene. Dat is een communisitsch denkbeeld dat we dit allemaal perfect centraal kunnen regelen. In de praktijk werken dynamische systemen veel beter. Doordat iedereen andere routes heeft, andere doelen, andere tijden, is het helemaal niet nuttig om het centraal te regelen. Zo gauw de originele route 'leger' wordt, kan het overige verkeer wat er achter aan komt weer op de orginele route blijven rijden. Dat regelt zich vanzelf dynamisch. Er is geen enkele reden om dat centraal te regelen. Dat is een waandenkbeeld.

[Reactie gewijzigd door AHBdV op 6 januari 2015 22:31]

Wat nog een toevoeging zou kunnen zijn, is om de navigatiesoftware niet alleen de drukte van dit moment te laten weten, maar ook de drukte in de toekomst op basis van de routes die nu in diverse navigatiesystemen gevolgd worden.

Dus niet alleen: Drukte op route A door ongeval en route B is rustig.
Maar ook: route B wordt over 15 minuten druk doordat veel mensen deze suggestie nu krijgen van hun live traffic navigatiesoftware.

Daarbij moet je enigszins rekening houden met wat mensen die dan alsnog maling hebben aan hun navigatie omdat ze zelf nog een snellere route (denken te) weten. Dat is denk ik een betere voorspelling dan voorspellen op basis van het verkeersmanagement. Mensen luisteren denk ik beter naar het alternatief dat hun navigatiesoftware voorstelt, dan naar het advies van rijkswaterstaat.
misschien zou het ook een nuttige toevoeging zijn om wat meer aandacht te stoppen in de hopeloze stoplichtplaza's en onnodig complexe kruispunten, in plaats van een app voor in de auto. vooralsnog was ik mij er niet van bewust dat je je telefoon achter het stuur mag gebruiken.
https://www.google.nl/map...qoxUaKyRvlWcqTXYKBX6g!2e0https://www.google.nl/map..._x20dh29NupiW0mcBk5Vw!2e0

[Reactie gewijzigd door Antitheus 88 op 6 januari 2015 18:36]

Lekker negatief en obstinaat zeg. Het gaat hier om een proef! Als het wel positief effect blijkt te hebben dan is dat top! En je kan daar maar op één manier achter komen
Ik ben blij dat je er zo veel verstand van hebt. Je werkt zeker in de sector?
Niet per se beter, maar het idee van dit is juist dat groep A omgeleid wordt en groep B juist op die route moet blijven. Dat soort filepreventie zit niet in navigatiesystemen lijkt me? Die stuurt iedereen gewoon door naar die handige shortcuts.
Of zit die er onbedoeld wel in. Groep A heeft navigatiesoftware, groep B niet. Hierdoor wordt niet iedereen omgeleid.
Al zou je in geval van meerdere alternatieve routes natuurlijk vrij eenvoudig random een route kunnen voorstellen in een navigatiesysteem. Als dat al niet gedaan wordt.
Je mist het punt, de bestaande navigatie software kan wel 100x beter zijn dan deze app qua techniek / software, toch gaat deze app vooraf info krijgen die een navigatie app pas achteraf krijgt.

Een gemeente weet van te voren wanneer ze brug x/y/z gaan dichtgooien vanwege onderhoud of wat dan ook, een navigatie app heeft hier geen weet van, die kan enkel maar zien dat er meer auto's stilstaan en daar iets mee doen.
Geef de navigatie app deze extra info en de navigatie kan beter worden dan hij nu al zou zijn.

Het is gewoon extra / andere info.
Het is een proef. Als is aangetoond dat het principe werkt kan je het altijd nog in navigatiesystemen gaan bouwen.

Als je dat nu al wil gaan doen is het veel te complex. De app installeer je en de proef kan beginnen. Met navigatiesystemen moet je of nieuwe verkopen of bestaande apparatuur gaan updaten. Dat duurt veel langer voordat je een relevante installeer base hebt.
Het probleem is juist het proef gedeelte.

Het enige wat het echt is is dat er extra / nieuwe info komt.
Of die extra info nut heeft dat valt heel erg slecht te bepalen als je vanaf nul begint en daarom 10 jaar achterstand op de huidige marktleiders hebt.

Imho zou de goede weg zijn om naar navigatie software huizen te stappen en bij hun de data aan te bieden (met als voorwaarde dat er geen exclusiviteit komt) dan kunnen zij het bovenop de al bestaande apps zetten en dan kan je de echt toegevoegde waarde zien.
Terwijl je nu een bijna verloren strijd aangaat want je vecht niet meer enkel voor je data, maar je moet eerst een goede navigatie app gaan bouwen...
Precies wat ik dacht. Een bodemloze put voor resources.

Maak een api voor échte navigatie software. Scheelt een bak geld
Het kan voor het netwerk nuttig zijn om een bepaalde hoeveelheid auto's te 'vangen' in een file, waardoor de rest van het netwerk beter doorstroomt... Voor een individuele weggebruiker die wordt 'gebufferd' is dat uiteraard nadelig, ook al is de som van de reistijden op het netwerk kleiner...

Een navigatiesysteem heeft de individuele weggebruiker als klant, en zal dus minder snel geneigd zijn om deze te laten wachten ten behoeve van 'het grote geheel'.

Zie hier het spanningsveld tussen markt en overheid...
Welke navigatie software?
Dan ben je verplicht die te kopen of te installeren.
Deze app moet gewoon landelijk werken en niet per regio dan ben je van alles af.
Je privacy ben je geheid kwijt. Al die beloftes zeggen niks.
Wat meer achtergrondinformatie (uit september vorig jaar, toen men proefpersonen aan het zoeken was):

bron: http://www.rijkswaterstaa...oef_amsterdam_in_car.aspx

In voorbereiding op de start van de In Car-proef van de Praktijkproef Amsterdam (PPA) zijn Amsterdam onderweg (van ARS/TNO) en Amsterdam Mobiel (van Arcadis/VID) in september gestart met de werving van 40.000 deelnemers. De In Car-proef heeft tot doel te onderzoeken wat het effect is op de doorstroming wanneer een grote groep weggebruikers via een app gebruik maakt van een persoonlijk routeadvies.
Aanmelden

Weggebruikers die willen meedoen aan de proef kunnen zich aanmelden via de sites van Amsterdam Onderweg en Amsterdam Mobiel. De In Car-proef richt zich op twee groepen weggebruikers: bezoekers van grote evenementen in Amsterdam en woon-werkverkeer. Het gebruik van de apps moet bijdragen aan een betere doorstroming van het verkeer, minder en kortere files en een betrouwbare reistijd. Aan de proef is een uitgebreide evaluatie gekoppeld.
Praktijkproef in praktijk

De Praktijkproef Amsterdam is een grootschalige test om files in de regio Amsterdam te verminderen. De proef maakt gebruik van de nieuwste technieken in de auto en op de weg. Aan het einde van de test moeten intelligente verkeerslichten via een draadloze verbinding samenwerken met navigatieapparatuur in de auto. Deze combinatie moet ervoor zorgen dat weggebruikers sneller op hun bestemming en komen en kunnen rekenen op een betrouwbare reistijd.
Samenwerking

De PPA is een initiatief van Rijkswaterstaat, de gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland en de Stadsregio Amsterdam. Zij werken samen met de TU Delft en verschillende bedrijven. Zo draagt PPA bij aan het actieprogramma Connecting Mobility van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
ADAM belooft privacygevoelige gegevens niet langer dan een jaar te bewaren.
Waar is de noodzaak voor het bewaren van deze data ? In mijn optiek kan deze data gewoon aan het einde van rit worden weggegooid en is er geen enkele noodzaak om data langer dan de rit zelf te bewaren .....

Of zit er weer ergens een achterdeurtje zodat meneer Ivo Opstelten (en/of de belastingdienst) deze data van deze gebruikers gaat opvragen.... zoals reeds is gebeurd bij. o.a. Markplaats, Parkeerdiensten en andere diensten waar persoonsgegevens worden verwerkt?
Als je als overheid een smak geld tegen een dergelijke project gooit, is het natuurlijk nuttig om deze te kunnen evalueren.... Anders kan je nog niet aantonen dat het wel/niet werkt.

Politie mag uiteraard alle data opvragen, mits specifiek op een bepaalde locatie / tijdstip gericht. Vragen als 'doe ons eens alle data' zullen te allentijde worden afgewezen...

"Deze gegevens kunnen in strafrechtelijke onderzoeken worden gevorderd door de
officier van justitie op grond van artikel 126nd van het Wetboek van
Strafvordering. Er moet dan sprake zijn van een concrete verdenking voor een feit
waarvoor voorlopige hechtenis is toegelaten en de gegevens moeten van belang
zijn voor het onderzoek. De gegevens worden vervolgens verwerkt op grond van
de Wet politiegegevens dan wel de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens."

Ook voor economische delicten mogen (mits specifiek) gegevsn worden opgevraagd door daartoe bevoegd gezag.
"Politie mag uiteraard alle data opvragen, mits specifiek op een bepaalde locatie / tijdstip gericht. Vragen als 'doe ons eens alle data' zullen te allentijde worden afgewezen..."

Euh nee hoor, volgens mij bent u niet op de hoogte van de achterdeurtjes ...

De politie dit verzoek gericht indienen bij de organisatie, de belastingdienst hoeft dit echter niet. Wat er gebeurt is dat de Belastingdienst deze vodert i.v.m. de belastingplicht en dat vervolgens de politie van de Belastingdienst inzage krijgt. Daarnaast mag de Belastingdienst gegevens ook nog een langers bewaren. Daar waar de politie bijv. gegeven een jaar mag bewaren, brengen ze deze onder bij de belasting dienst waar ze bijv. 7 jaar bewaard mogen worden waarna de politie 7 jaar lang inzage in de data bij de Belastingdienst heeft....

Zo zijn er wettelijk allerlei achterdeurtje, al je je erin gaat verdiepen in de huidige wetgeving misschien net iets meer dan een wassenneus maar meer ook niet.

Overigens kan ik me maar moeilijk inbeelden waarom bijv. namen en adresgegevens van individuen moet opslaan om achteraf een project te kunnen evalueren. Zo u mij mogelijk een voorbeeld kunnen in de betreffende context waarbij de doeltreffendheid van een project niet zouden kunnen evalueren bij het wanneer namen, adres en email adres niet beschikbaar zouden zijn ..... ik vind het moeilijk hier een beeld over te vormen, mogelijk kun u mij helpen?
Nee, gene idee... Maar je zou natuurlijk even contact op kunnen nemen met Rijkswaterstaat (één van de partners in de proef) 0800-8002.
Waar is de noodzaak voor het bewaren van deze data ?
Het privacy statement van de initiatiefnemers legt dit uit: http://www.spitsopadam.nl/privacy/

Ben het er niet mee eens, overigens. Met taalfouten ook, e.d., maar goed.
De noodzaak voor de gegevens verzameling is nergens omschreven, het doel en de vastlegging staan wel beschreven maar de noodzaak ontbreekt.
Precies mijn gedachten bij het lezen van dit bericht. De overheid is tegenwoordig geen haar beter dan facebook en google. Beide gebruik ik niet, waarom zou ik dit dan wel willen gebruiken? Sterker nog, google heeft over mij niks te vertellen, maar de overheid heb je wel mee te maken. Die sturen je gewoon rekeningen wanneer ze extra geld nodig hebben.

Je bent bij gebruik van de app verplicht om je te registreren met naam, adres en contactgegevens. Waar is dat voor nodig? Voor verkeersinformatie hoef je alleen maar te weten waar de auto's rijden, niet wie er in zit. En het bewaren van oude routes vind ik al helemaal dubieus. Daar valt een heleboel privacygevoelige informatie uit te halen.

Nee, dan sta ik liever in de file...
Wat dacht je van het bekijken en evalueren? Of wil je dat dit natte vingerwerk wordt? Ze hebben inderdaad niet veel aan meneer jansen die deze route rijdt. Maar wel op zijn minst, individuele gebruiker x begint in die straat tot dat eindpunt. En dat is al privacy gevoelige informatie, maar wel heel nuttige en essentiële.
Grote vraag is dan : Voor wie is het nuttig en essentieel?

Is dat voor :
- De mensen die rekeningrijden willen invoeren?
- De mensen die extra belastingcontroles willen?
etc.etc.

Dit is heel kostbare informatie voor een heleboel partijen en het kan heel erg "misbruikt" worden.
Dat is dus in feite gewoon wat TomTom HD-Traffic doet, maar dan in een losse app? Zou mooi zijn als ze de data van ADAM ook zouden delen met TomTom (en vice versa) :)
Inderdaad, dit is gewoon wat al in alle navigatie systemen zit. Met dáár als voordeel dat het navigatie systeem dynamisch kijkt of het ook inderdaad nuttig is om een andere route te nemen. Heel vaak is dat niet het geval omdat de file tóch nog sneller is, dan de omleidingsroute. (Die i.h.a. ook niet geheel file vrij is.)

Wel weer verschrikkelijk onnozel dat die ambtenaren de illusie hebben dat dit ook maar ene zier gaat helpen.... Die files rond Amsterdam staan daar iedere dag. De mensen die daar rijden hebben dus helemaal geen app nodig om te weten waar de file staat. Die kunnen ze vooraf al feilloos voorspellen. En alle mogelijke alternatieve routes hebben ze ook al lang geprobeerd! Niemand staat voor z'n lol in de file.

Deze app kan alleen voordeel bieden in bijzondere situaties. Maar daar zit het file probleem helemaal niet! Het file probleem is gewoon een structureel tekort aan capaciteit op de weg. En dat is niet op te lossen met een appje. Maarja... erkennen dat je gewoon 20 jaar lang de infrastructuur verwaarloosd hebt, zit niet in de aard van het beestje. Liever dan naar magische wondermiddeltjes op zoek gaan, zoals apps.
Het probleem daarmee is dat en masse de alternatieve route wordt genomen en daar voorspelbaar plots filevorming optreedt.

Door centraal algoritmes in te zetten om een goede verdeling te krijgen en dit openbaar te delen kan dit afgezwakt worden.

Crux zit hem in het openbaar delen. Nu komt er weer een applicatie bij die iets gaat doen. Mijn inziens is het veel verstandiger alle drukte gegevens en aanbevolen routes te delen onder de voorwaarde dat alle gebruikers hun 'ervaring' live terug sturen.

Dan kunnen alle bestaande navigatie systemen hiervan profiteren en helpen ze elkaar.
Inderdaad, dit is gewoon wat al in alle navigatie systemen zit.
Euh, nee, juist totaal niet. Navigatiesystemen communiceren niet met verkeersregelinstallaties en verkeersmanagementsystemen om zo het totale verkeer nu en in de nabije toekomst (komende paar uur) beter te laten doorstromen, die kijken alleen maar naar de individuele huidige situatie.
Files rond Amsterdam staan vaak op dezelfde plekken, waar rijstroken van drie naar twee gaan. Bij opritten en bij afritten omdat diverse verkeerslichten daar de boel flink ophouden zeker als bussen en trams ook nog eens voorrang krijgen. Alternatieven zijn er amper sowieso zijn ze niet sneller en als er een file is daar helemaal vast.
Meer asfalt helpt, je krijgt alleen wel bij een verbetering wat meer mensen die weer net even langer in hun bedje blijven liggen.
TomTom geeft geen individueel verschillende adviezen, toch?
Dacht het wel, maar ik kan dat zo 1-2-3 even niet staven met een bron.
Afhankelijk van je bestemming kan je uiteraard wel een ander alternatief krijgen van tomtom per gebruiker. Het gebeurt alleen anders dan hier, elke TomTom zal je van uit de betreffende file willen halen, terwijl deze app ook gebruikers in de file laat staan.
TomTom is beter. ADAM heeft echt opeens niet IQ routes van alle tijden/plaatsen rondom Amsterdam, dus als het vrij rustig is op de weg wat adviseert ADAM dan met meerdere mogelijkheden.
hmm.. en daarmee dus eigenlijk een concurrent voor TomTom, maar wel een concurrent die betaald wordt middels belastingcenten, en DAT is niet zo legaal in europa..
Niet iedereen krijgt dezelfde informatie te zien in de app ADAM. Als er nog maar een enkele rijstrook open is, krijgen sommige gebruikers het advies die route gewoon te nemen, terwijl de rest een alternatief krijgt.
Dit is de crux in het verhaal, waneeer iedereen tegelijk de omleiding neemt loopt deze meteen vast. Slim, ben benieuwd of het werkt.
Afgezien van de naïviteit dat dit ook maar enig effect gaat hebben. Het enige dat files oplost is meer asfalt, al dan niet via nieuwe routes die de huidige verbindingen ontlasten. Structureel decennia te weinig infrastructuur bouwen en dan belastingcenten verspillen aan een App die alle problemen gaat oplossen is weer typisch Nederlands.

Het idee is prima maar het is alleen nuttig bij ongelukken of andere belemmeringen in een wegsituatie die al genoeg capaciteit heeft en automobilisten een andere kant op kan sturen zodat iets niet massaal vastloopt.

We hebben overal cameras hangen die 24/7 onze privacy schenden, de overheid zou die dingen ook kunnen gebruiken om verkeerspatronen anoniem te generen en infrastructuur aan te leggen op basis van de A en Z locaties van de automobilisten. Dat is een slimmere manier van moderne technologie toepassen dan deze marketingstunt.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 6 januari 2015 10:51]

Een goed idee inderdaad om camera's die al aanwezig zijn op ons wegennet in te zetten op een dergelijke manier. Hopelijk gaan ze dit nog wel in deze app verwerken om de informatie die de app geeft nog beter af te stemmen op de werkelijke situatie op de weg, en misschien hebben ze dat ook al wel zelf bedacht.

Een opmerking als "belastingcenten verspillen aan een App" terwijl je pleit voor meer asfalt is niet zo doordacht. Het is natuurlijk moeilijk in te schatten wat de ontwikkelkosten van een dergelijke app zijn, maar laten we zeggen dat het in het hoogste prijssegment zal zitten, wat volgens deze site dan al gauw meer dan ¤ 100.000 zal kosten.
Een kilometer snelweg aanleggen kost in stedelijk gebied al gauw ¤ 30 miljoen per kilometer (bron 1, bron 2).
Dat deze app een groter effect kan hebben op het fileprobleem dan hooguit een paar honderd meter extra snelweg (wat een vergelijkbaar bedrag zal kosten), lijkt me wel duidelijk.
Het lijkt inderdaad nu een goed idee om die camera beelden voor elk wissewasje te gaan gebruiken. Maar zo makkelijk zou het niet moeten gaan, die camera's zijn er oorspronkelijk neergehangen voor één specifiek doel, daar is ook politiek een keuze gemaakt en garanties en dergelijke voor afgegeven.

Maar wat zien we in de praktijk. Zodra de techniek is geïnstalleerd gaat het langzaam steeds meer functies krijgen. Functies die aanvankelijk fel werden veroordeeld, maar nu zonder dat mensen zich er mee bezig houden worden toegevoegd.

Dat het handig is voor x of y maakt even niet uit. Het gaat erom dat er steeds meer gepushed word om zaken te koppelen en nog verder de privacy van de burgers te ontnemen.
Men gebruikt die camera's niet voor deze doeleinden, maar men gebruikt vermoedelijk gewoon de data van het NDW. Die databank haalt zijn informatie onder andere uit de detectielussen van Rijkswaterstaat. De intensiteit en snelheidsgegevens zijn namelijk voor dit soort doeleinden veel interessanter en die meet je niet met die camera's waar jij op doelt.
Het is natuurlijk moeilijk in te schatten wat de ontwikkelkosten van een dergelijke app zijn, maar laten we zeggen dat het in het hoogste prijssegment zal zitten, wat volgens deze site dan al gauw meer dan ¤ 100.000 zal kosten.
Dat is een leuke site voor hobbyisten, maar niet voor echte daadwerkelijke app-makers.

Wellicht dat je de app voor 100.000 krijgt (reken maar rustig het tienvoudige als je er ook maps etc in wilt hebben waarop je de licenties afgedicht hebt etc) maar dan heb je nog geen backend die het allemaal kan regelen en aansturen.

De app zelf zijn bij dit soort applicaties enkel maar een paar selectieve views op een veel groter complex geheel.
Bedankt voor de aanvulling, met het inschatten van de kosten van apps (en backend) heb ik ook maar weinig ervaring; een betere bron kon ik zo snel niet vinden.
Daarom heb ik het in de vergelijking ook redelijk ruim genomen: een paar honderd meter snelweg, laten we zeggen 300 tot 400 meter, kost zo'n ¤ 10 miljoen, wat het honderdvoudige is van de bovenstaande schatting van ¤ 100.000.

Voor de vergelijking tussen de kosten van zo'n app en extra asfalt maakt het dus niet zo veel uit: asfalt is eigenlijk altijd (veel) duurder; helemaal als het om meerdere kilometers gaat, wat eigenlijk altijd wel het geval is.
Afgezien van de naïviteit dat dit ook maar enig effect gaat hebben. Het enige dat files oplost is meer asfalt, al dan niet via nieuwe routes die de huidige verbindingen ontlasten.
Wer Straßen sät, wird Staus ernten.
(Wie wegen zaait, zal files oogsten.)

Het probleem is dat wanneer op een bepaalde route de capaciteit groeit, je juist meer verkeer aantrekt.
marketingstunt
Hoezo marketingstunt? Het is gewoon netwerkoptimalisering (een wiskundevak). Je hebt een aantal knopen en routes tussen deze knopen met een bepaalde kostenfunctie. De doelfunctie is om de totale/gemiddelde kosten te minimaliseren, maar dit betekent dat niet iedereen de kortste route voorgeschoteld krijgt.
Totale onzin

Ik zit net in 2 gebieden waar ik veel rij door de jaren heen

1 stuk a28: Zwolle <-> Meppel
2de stuk a28: Amersfoort <-> Utrecht

sinds een jaar of 2 zijn beide stukken 3 baans. en wat denk je???
Precies geen files meer alles is weg, waar dagelijks op beide stukken s'avonds en in de morgen constant wel file stonden zijn ze nu na genoeg weg.

Meer asfalt heeft wel degelijk zin, het is een illusie te denken dat mensen de auto maar laten staan. er zijn gewoon weinig andere opties.
Zeker voor bepaalde doelgroepen, ik heb gelukkig redelijk flexibele uren dus ik hoef niet in de file te staan, Maar bv mijn vriendin MOET om 7:30 echt klaar staat op haar werk.
Het verkeer is wel merkbaar toegenomen wat nu dus zorg voor files op het stuk Zwolle <-> Amersfoort waar voorheen alleen files stonden als er een aanrijding was.
Nu is het regelmatig raak bij Nunspeet, Strand Nulde en Amersfoort door de extra drukte.
Het wegennet zijn dan ook communicerende vaten. Los je ergens een beperking op dan loopt het verderop vast als je niet integraal het netwerk aanpakt. Mijn inziens is het grotendeels te danken aan falend beleid van de verschillende overheden door de wegen niet aan te passen aan de grootschalige woningbouw. Vanaf halverwege de jaren 70 is fors bezuinigd op infrastructuur en sindsdien is de problematiek fors gegroeid. Combineer dit met het feit dat lokale overheden (gemeenten/provincies) zoveel mogelijk een anti-auto beleid er op na houden (lees: al het verkeer de autosnelweg op duwen door lokale verbindingen af te waarderen) en de ellende is compleet. De laatste jaren is er weer veel gebeurd met de aanpak tot fileknelpunten, maar dit beeld was wat vertekend door het feit dat er veel projecten die in feite al in de jaren 90 waren geinitieerd jarenlang vast hebben gezeten in procedures. Die procedures zijn sinds de Crisis en Herstelwet een stuk soepeler geworden inclusief invoering van reparatiemogelijkheden van tracebesluiten bij Raad van State. Al het budget voor infrastructuur is al tot 2028 vergeven. Zie ook (MIRT) . Er zitten nog een paar verbredingen en nieuwe verbindingen in het vat en daarna is het geld op. Dus het is logisch dat de filedruk weer toeneemt. Ik verwacht dat de app enkel op regionaal niveau effect gaat hebben op de plekken waar er nog voldoende reservecapaciteit is. De hoofdtransportassen hebben vaak al een dermate hoge I/C verhouding dat je omrijders er niet bij kan hebben en het nog steeds vast zal staan. Ik verwacht in elk geval geen schokkende effecten op de filedruk statistieken.

[Reactie gewijzigd door captain007 op 7 januari 2015 07:03]

onzin. puur meer asfalt leggen is geen oplossing. Rijgedrag is een veel grotere factor.
Ik kom net terug van vakantie in de Filipijnen, een land waar ik wel vaker kom. Dit land is qua verkeer 1 grote chaos, ongeacht de drukte van het verkeer. Natuurlijk laat de kwaliteit van het asfalt te wensen over, maar het rijgedrag (ALLE verkeersregels worden genegeerd, inclusief stoplichten, rechts voorrang etc maar ook spookrijden bij verkeersopstoppingen) is de aller grootste factor.
Als je overigens het verkeer daar gewend bent heb je niet zo veel te klagen over Nederland hoor :)
Hier in Maarssen is een oude verbindingsweg tussen Maarssenbroek en Vleuten, die wordt door beide dorpelingen (als je dat zo nog mag noemen) dagelijks gebruikt, ik zelf ook. Maar doordat er een grote verbindingsweg (Vleutense Ring) doorgetrokken werd, wilden ze de oude weg een busbaan van maken, tot grote onvrede van beide dorpen: Het winkelcentrum aan beide zijden (The Wall en Bisonspoor) worden minder makkelijk toegankelijk.

We hebben zat asfalt, maar, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland, worden hier veel secundaire wegen slecht onderhouden of afgesloten vanwege 'sluipverkeer'. Hierdoor jaag je langzaam verkeer naar de grote(re) N-wegen (tractoren, oldtimers en brommobielen), wat weer ergernis oplevert.

Amsterdam doet dat ook, kleinere wegen afsluiten vanwege sluipverkeer, en de grachten daar zijn al helemaal een ramp. Een wegennet is net als je bloedvatenstelsel: Je kunt nu eenmaal niet je doorstroming verbeteren door adertjes af te sluiten... Als in Maarssen de brug 's zomers soms openstaat is er al snel een enorme file...

Ik pleit ervoor om het secundaire wegennet in Nederland beter te onderhouden en gewoon open te houden, en niet iedereen de snelweg op te duwen. Dat scheelt ook vaak vele kilometers omrijden. Ik rijd vaker op deze uitgestorven wegen...
is dat die weg dwars door de Haarrijnse plas? Da's best een nuttige weg voor het lokale verkeer ja. Maar dat is helaas het beleid in veel grote steden; alles inzetten om de doorstroming tegen de klippen op te belemmeren.
Ken je die grote gele brug bij de DE? Die hebben ze speciaal gebouwd om Leidsche Rijn te ontsluiten naar het oude Utrecht. 3 jaar later wil de gemeenteraad die brug af gaan sluiten voor gewoon verkeer omdat er zoveel gebruik van gemaakt wordt |:( Ik zeg je, als het niet zo stompzinnig was zou ik er om gaan lachen.
Klopt. Ben er van overtuigd dat 100 mensen op de 10.000x die asociaal weggedrag vertonen als in: laat remmen, bij invoegen zo laat mogelijk ertussen proppen, bumperkleven, te hard rijden, geen afstand houden. Zeker zorgen voor de helft van de files.
Hoewel ik je mening deel. Is laat invoegen wel de bedoeling. Net zoals ritsen maak je dan optimaal gebruik van de rijbaan.
Denk dat binbash doelt op de automobilisten die met 70 km/u het 10 km/u rijdende verkeer langs raast om vervolgens op het laatste moment de auto er tussen te duwen met flink remacties als gevolg.
Daarom zo lokaal verkeer ook niet de snelweg op moeten, ik zie regelmatig rond R'Dam dat mensen gefrustreed omdat verkeer wat een afslag af moet langzaam rijdt er voorbij vliegen en op het laatste moment pas er zich weer tussen voegen, ook de afslag Zoetermeer op het Prins Clausplein is een mooi voorbeeld waar veel verkeer nog even rechts er voorbij gaat om dan toch nog richting den Haag te gaan. gelukkig heeft men dit na jaren pas ingezien dat het waven niet werkt.
Ook de "regulering" met matrixborden is contra-productief, bij 80 rijdt het al niet meer door, en bij 50 staat iedereen stil.
Spijt me zeer, maar het idee dat rij-gedrag de hoofdverantwoordelijke is voor files is gewoon onzin.
Files ontstaan wanneer de hoeveelheid auto's de capaciteit van de weg (lokaal) overschrijd. Wanneer de weg voor 99% tot de capaciteit gevuld is, dan kan rij-gedrag inderdaad een plaatselijke verhoging van de hoeveelheid auto's veroorzaken, waardoor je dus boven de capacitieit van de weg komt, en daardoor een file veroorzaakt. Maar dat gebeurd alleen omdat je dus al op 99% van de capaciteit zat! Als je op 80% van de capaciteit zat, dan zo er helemaal niets gebeuren.

De échte veroorzaker van files is simpelweg dat de capaciteit van de weg onvoldoende is voor het aantal auto's dat er overheen gaat.
Je kunt dan óf de capaciteit verhogen (meer asphalt) , of het aantal auto's verlagen.

Rij gedrag aanpassen, is gerommel in de marge. Dat lost het echte probleem niet op.
Meer asfalt is altijd een oplossing, op een gegeven moment heb je meer wegen dan verkeer. Dit kan een kleuter je uitleggen maar de gemiddelde linkse politicus staat simpelweg niet open voor dergelijke argumentatie. Vakanties en feestdagen zijn een goed voorbeeld, de helft van het verkeer en op eens past het allemaal wel en sta je niet stil.

Zolang ik per jaar 300 uur of bijna 2 weken van m'n leven onnodig extra in de auto zit is er voorlopig werk aan de winkel op andere vlakken dan mobiele apps.
Je kunt niet eindeloos asfalt blijven neerkwakken om files te voorkomen. Nog los van het feit dat 12 baanssnelwegen niet overal passen loopt het qua kosten de klauwen uit, en dat voor een piekbelasting twee keer per dag. Als je met een slimme app de piek iets minder sterk kan laten zijn heb je al relatief veel winst (minder files) met veel lagere kosten.

Daarnaast zul je altijd bottlenecks houden. Stel dat je alle snelwegen filevrij weet te houden dankzij een overcapaciteit aan asfalt, dan loopt het binnen de steden hopeloos vast door een te grote aanwas van autoverkeer wat niet allemaal tegelijk verwerkt kan worden. Communicerende vaten...
Praktijk heeft al keer op keer uitgewezen dat meer asfalt op zijn best alleen maar tijdelijk files vermindert. Induced demand

World bank
Wired
Leuke discussie. Maar als je het nu eens bekijkt vanuit het oogpunt van het financiele stelsel wat alsmaar groei nodig heeft om voort te kunnen bestaan. Dat hebben we in nederland ook maar gedaan alleen is onze infrastructuur nauwelijks meegegroeit. en dat is nou net waar het mis gaat. mooi voorbeeld is dat de A5 genoemd word in het videotje. DAt is leuk maar de stad amsterdam is de enige stad met een binnen en buiten ring. de rest van de grote nederlandse steden hebben daar dus helemaal niks aan omdat de infrastructuur er niet is om een andere route te kiezen als je van af den haag naar rotterdam wilt dan moet je over die vervloekte A13 en dat is gewoon een parkeerplaats. De A4 komt er dan wel maar is veel en veel te laat. dan zoekt het verkeer de zogenoemde "sluipwegen" en daar steekt de overheid dan weer een stokje voor door van die pest blokken te plaatsen in de weg die eens in de minuut dalen om 1 auto door te laten. Als er gewoon een normale snelweg was dan had het verkeer een andere route kunnen kiezen die er nu niet is. Dus het is niet per defenitie waar dat meer asfalt alleen maar meer files maakt. De infrastructuur moet meegroeien net zoals de economie. maar dat gebeurd niet....
Dat is omdat je capaciteit moet blijven bouwen en niet éénmalig aanleggen en dan aan de zijlijn gaan staan concluderen dat het in gebruik genomen word. Het probleem is dat we het liefst 1 baan aanleggen waar er 4 nodig zijn om vervolgens naar deze reporten te kunnen wijzen. Tijdens zomer en kerst vakanties bestaat het probleem niet, hoe leggen we dat dan uit?
OF je bouwt meer asfalt OF je brengt het aantal automobilisten terug. Niets doen is geen oplossing en mobiele apps ook niet. Wat voor advies geeft een app als alles vol en stil staat? Juist.
Afgezien van de naïviteit dat dit ook maar enig effect gaat hebben. Het enige dat files oplost is meer asfalt, al dan niet via nieuwe routes die de huidige verbindingen ontlasten.
Onzin. Er ligt in Nederland al heel veel asfalt. Het probleem is dat er teveel mensen van A naar B binnen een te korte tijd willen. En als je naar Amsterdam kijkt: ik ben wel benieuwd waar jij die extra wegen zou willen aanleggen. Uiteindelijk moet iedereen toch naar de Zuidas, Zuid-Oost of het centrum.
Waar files ontstaan zijn: wegversmallingen, afritten en opritten.
Daar moet beter over nagedacht worden!

Zoals de A4 bij leiden: hebben ze een nieuwe weg gemaakt, maken ze alsnog op de hoofdrijbaan een wegversmalling naar 2 baans in. En heb je alsnog files.
En dan denken dat dat voldoende is.

Of op de A20 bij rotterdam (ander knooppunt), een oprit waar auto's niet voldoende snelheid kunnen maken en het dus vastloopt. Terwijl de afslag verderop wel ruimte heeft voor een oprit, maar er geen is.

En bij de A4,A13 naar de A12 zijn ze nu bezig om het wisselen te veranderen. Daar rijdt het vaak ook langzaam omdat de auto's van de A4 en A13 elkaar moeten kruisen voor de verschillende richting van de A12.
off topic: Politiek is toch marketing? anders worden ze niet gekozen next time.

OT: Ik heb veel aan de Google Maps app met de verkeers drukte indicatie. Zeker in Amsterdam is het lastig om van A naar B te komen in de spits. Daar gebruik ik toch eerder de rij ervaring voor om snel alternatieven, doorsteek routes , etc te gebruiken.
Te veel mensen die op hetzelfde moment van/op/naar dezelfde plek willen, in een gebied wat in verhouding gewoon zwaar dichtbevolkt is, maar wel daardoor veel werkgelegenheid biedt.
Meer thuiswerken, flexibelere werktijden waardoor je voor/na de spits kunt reizen?...anders zou ik niet weten hoe je dit zou moeten verhelpen.. Als het aantal mensen niet afneemt op de route blijf het probleem bestaan, en je hebt geen oneindige keuzes in 'alternatieve rustigere routes' lijkt me.
Dat is dus helemaal incorrect en zelfs toen ik nog studeerde wetenschappelijk bewezen. Files ontstaan voornamelijk door het rijgedrag van mensen (kuddedieren). Ik zie het ook dagelijks. Er is zat asfalt, daar wordt alleen nauwelijks efficiënt gebruik van gemaakt. En zodra er dan ook nog eens regendruppels op een voorruit verschijnen is het verhaal compleet want dan krijg je een piek in onnodig remgedrag.
Ik ben het met je eens dat dit niet gaat helpen. Ik ben het echter niet eens met het feit dat meer asfalt de oplossing is, of de enige oplossing.

Tien jaar geleden reed ik voor het eerst op de splinternieuwe weg, de A50 tussen Oss en Eindhoven. Van zo goed als leeg tot propvol heeft slechts 3 maanden geduurd. Een jaartje of 2 geleden is zowel rondom Eindhoven als Den Bosch de ring flink aangepakt. En inderdaad, ineens konden we een aantal maanden weer normaal doorrijden. Maar nu ook al niet meer.

Meer asfalt brengt meer verkeer, en meer verkeer betekent meer krapte, meer files, meer ongelukkgen, en dus stilstaan.

Waar meer asfalt soms en tijdelijk kan werken, moeten we ook naar andere oplossingen kijken. De beste maar ook moeilijkste oplossing is het voorkomen van verkeer. We hebben files omdat half Nederland op hetzelfde moment de weg opgaat. Dat veranderen is moeilijk maar levert wel veel op.

We moeten ook kijken naar afslagen, waar er veels te veel van zijn in Nederland. Het vestigingsbeleid van bedrijven, vrachtverkeer, enz.
We hebben overal cameras hangen die 24/7 onze privacy schenden, de overheid zou die dingen ook kunnen gebruiken om verkeerspatronen anoniem te generen en infrastructuur aan te leggen op basis van de A en Z locaties van de automobilisten. Dat is een slimmere manier van moderne technologie toepassen dan deze marketingstunt.
Dat gebeurt al lang. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
De crux is: geen device vasthouden tijdens het rijden zoals een Android of iOS smartphone!

De gemiddelde Nederlander heeft geen eigen initiatief in een vreemde stad en al helemaal niet in een grote/drukke stad als Amsterdam.

Er rijdt dus zometeen 10.000x¤230 aan boetes rond bij elke grote omleiding want hoeveel mensen heeft nou een houdertje in de auto?

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 6 januari 2015 10:48]

Wonderlijk dat mensen die veertig mille voor een auto willen betalen en daar vaak nog voor honderden euro's aan audioapparatuur in laten bouwen, geen twee tientjes voor een smartphonehoudertje of iets meer voor een handsfreesetje willen uitgeven.
Die houdertjes belemmeren meestal het zicht, houden de telefoon niet goed vast of hebben een knullige bevestiging.

De beste methode om informatie veilig in het gezichtsveld te tonen is met een head-up display, maar die zijn (zeker aftermarket) nog schaars en duur (relatief simpele techniek, maar helemaal dichtgepatenteerd).
kijk naar Brodit houders
die belemmeren je zicht niet.

ik heb er al jaren 1 in de auto werkt prima
Sowieso handig om een houder te nemen waar een 3M schijfje bij zit voor op het dashboard, waar je dan de houder met zuignap op zet. Op het dashboard neemt een houder veel minder zicht wel dan op het raam, helemaal als je een heel kort houdertje hebt, en is de telefoon ook dicht binnen handbereik om een nummer aan te tikken in Spotify o.i.d.

(Bovenstaande hangt natuurlijk wel van auto af, en wat voor type dashboard)
Meestal omdat die dingen er knullig uitzien, ze steken uit, belemeren dan weer andere zaken in de auto.

Ik ben al blij dat mijn tel gewoon via bluetooth contact maakt en ik gewoon via het scherm van de auto iemand kan bellen en niet apart dat op mijn tel moet doen.

Denk dat het idd een punt is dat je een houder moet hebben. Vergeet dan niet meteen kabeltje om je tel bij te laden, met gps aan slurpt het ding aardig wat accu.

Daarnaast waarom moet men jou data 1 jaar lang vasthouden.
Gemeentes geven nu al data uit parkeerpalen door aan de belastingdienst. Met de app ligt al je data meteen bij iedere overheidsinstantie. Ik zou dat niet willen en niemand zou dat moeten willen.
Ik heb zelf 1 van de meest simpele houders, een soort grijper met een veertje erin zodat ie een iPhon 3GS tot een Galaxy Note 4 kan houden, met een rubberen grip. Heel minimalistisch, te monteren op het dashboard en via het raam (zelf op het dashboard, is ie dichterbij voor bediening en niet in het zicht met door het raam kijken), en tevens alle kanten te kantelen en draaien in de houder.

En heb gewoon een iPhone Lightning connector in de auto af fabriek, waardoor ik de kabel erin doe, en de telefoon gelijk muziek/geluid (Spotify en Navigatie) via de autoradio zelf afspeelt, incl. mogelijkheid tot aansluiten via Bluetooth voor gebruik van handsfree bellen.

Kosten, aansluiten zat al in de auto, dus alleen welgetelt 14 euro voor het houdertje bij de MediaMarkt. En zit al een dikke jaar op het dashboard, dus blijft goed zitten.
Wonderlijk dat mensen die veertig mille voor een auto willen betalen en daar vaak nog voor honderden euro's aan audioapparatuur in laten bouwen, geen twee tientjes voor een smartphonehoudertje of iets meer voor een handsfreesetje willen uitgeven.
Omdat ik voor 40k een auto koop met navigatie en smartphone ondersteuning, waardoor ik mijn telefoon niet eens uit mijn broek hoef te halen voor een fatsoenlijke integratie. |:(
Waarom zou ik dan mijn interieur vervuilen met een smartphonehoudertje wat geen nut heeft !?
En dan na een jaar met verouderde navigatie rond rijden. En dan weer de volle pond moeten betalen voor een udate. Zelf gebruik ik een simperl kleef voethouder waar ik mijn telefoon met gratis crowdsourced navigate app op plaats. En dank zij een actieve club gebruikers.. Heb ik dagelijkse kaart updates, Verkeers informatie, En altenatieve routes mocht mijn hoofd route een groter vertraging hebben.
Een deelnemer die ik ken heeft een autohouder gekregen. Deze: http://www.pdashop.nl/pro...al-passive-holder-uc.html
toch te gek voor woorden dat er weer belastinggeld hieraan verspilt wordt, laat mensen zelf maar die houders kopen...
Hij die de prijs van alles weet, kent de waarde van niets.
Erg kortzichtig om alleen naar de kosten te kijken. Veel interessanter is het om de baten te beoordelen. Die zijn er nog niet, maar het zou zomaar kunnen dat hier heel waardevolle diensten uit komen, of technieken om opstoppingen in grote steden te verminderen. Dan vind ik het geld voor een paar duizend prulhoudertjes echt peanuts.
Buiten het feit wat het het bedrijfsleven kost om in de file te staan. En de hierbij behorende luchtvervuiling.

Er zijn kosten idd. Maar ook baten. En deze baten zijn lastiger in te schatten dan de kosten

*is reactie op superdre

[Reactie gewijzigd door BestevaerNL op 6 januari 2015 12:09]

tja, maar een paar duizend prulhoudertjes hier en een paar duizend dingetjes daar lopen zo wel hard op, terwijl men zelf maar die dingen moet aanschaffen als men gebruik wil maken van hun smartphone in de auto..
Dan even doorredenerend: laat mensen zelf voor het asfalt betalen i.p.v. dat daar belastinggeld aan wordt verspilD....

Oftewel: als dit werkt is het slimmer om voor de proef wat houdertjes weg te geven dan dat we weer voor honderden miljoenen aan wegen gaan aanleggen omdat we anders ook niet weten hoe het verkeer afgehandeld moet worden.
probleem is alleen dat er al commercieele alternatieven zijn, en daarmee is dit project dus eigenlijk een directe concurrent voor diensten als die van TomTom. Daarmee kom je dus weer op het probleem dat dit directe concurrentie met staatssteun is, wat in de europese wetgeving in principe verboden is..
Maar.... als het belastinggeld is dan betalen de mensen er toch al zelf voor? :/
Ik ben blij dat er eens een keer belastinggeld besteed wordt aan iets waar de burger daadwerkelijk baat bij heeft ;)

Hulde voor deze App, hopen dat mensen niet eigenwijs zijn en alsnog de alternatieve route nemen.
Ik heb exact dezelfde besteld maar dan direct uit china voor 3 euro ofzo. En al sje dat in een grote partij doet wordt het nog minder. Dus zoveel geld is dat dan ook weer niet.
of je gaat naar de action, ben je voor 2,50 ook klaar.
De gemiddelde Nederlander heeft geen eigen initiatief in een vreemde stad en al helemaal niet in een grote/drukke stad als Amsterdam.
Ik denk dat 80-90% van de mensen die in de file staan op een werkdag in of rond Amsterdam werken, danwel er elke dag rijden.
Nou vertel ons eens hoeveel mensen een houder hebben in de auto? Mijn ervaring is juist dat het een dikke meerderheid is. In mijn beleving hebben mensen die dit soort apps gebruiken juist een houder of een mander om een telefoon zo neer te zetten of leggeniet dat het hands free te gebruiken is.
Dit is de crux in het verhaal, waneeer iedereen tegelijk de omleiding neemt loopt deze meteen vast. Slim, ben benieuwd of het werkt
Dat lijkt belangrijk te zijn, is het echter totaal niet.

Doordat alle weggebruikers andere doelen hebben, op een ander stuk traject rijden, op andere tijden vertrokken zijn, etc etc, is het simpelweg niet mogelijk dat iedereen tegelijk dezelfde omleiding neemt. Wat voor jou een goed alternatief is, zal voor degene die naast je rijdt helemaal geen alternatief zijn, omdat hij een afslag eerder al van de snelweg af moet. Het aantal mogelijkheden voor het nemen van een alternatief is ook beperkt. Je kunt niet overal eventjes een alternatief nemen...je moet wachten op de afslag. "Tegelijk" bestaat dus helemaal niet. Het is een geleidelijke maar continue aanvoer van nieuwe auto's. Daardoor dus ook een geleidelijke toename van de drukte in zoveel de primaire als de alternatieve route.
Dit is dus weer iets anders dan Superroute van AmsterdamOnderweg?

[Reactie gewijzigd door janneman1979v2 op 6 januari 2015 10:47]

Volgens mij is die Superroute een soort van beta versie van dit deze app.

Edit: het lijken toch min of meer twee losse dingen te zijn maar wel (deels) vanuit dezelfde organisatie. Exacte verschil is me niet echt duidelijk.

[Reactie gewijzigd door mddd op 6 januari 2015 13:05]

Ja dat denk ik dus niet. De apps worden door verschillende devs gemaakt.
Dat vraag ik mij dus ook af. Het lijken wel 2 identieke producten die allebei door de gemeente A'dam worden gefinancierd.
Doet Google maps niet ongeveer het zelfde? Doordat hij constant de snelste route uitkerend krijg je een uiteindelijk ook een verdeling? Als een commercieel bedrijf (TomTom) het niet doet zien ze er waarschijnlijk geen brood in, er van uitgaande dat ze dit idee ook hebben gehad. Ik voorzie een flop omdat:
- Het alleen goed werkt wanneer een groot percentage van de mensen dit gebruiken (anders kan je niet op stromen regelen)
- De meeste mensen een vaste werkplek hebben (kantoren e.d.), die weten de sluipwegen wel
- Het potentiële voordeel minimaal lijkt (er is geen enorme redundantie in wegen)
- Er vast klachten gaan komen van mensen op lokale wegen (toename drukte)
Daarnaast, definieer niet lang opslaan? En met welke andere databases wordt de informatie gedeeld? Overheid en ICT doet mij enigszins rillen...
Dacht precies hetzelfde.
Vanmorgen werk ik thuis. Google Now gaf namelijk aan dat de A9 vaststond door een ongeluk.

Daarnaast heb ik al een ANWB app die ook files op mijn route aangeeft.

Kortom; zie hier het zoveelste overheid IT project dat een doodgeboren kindje blijkt.
De commerciele bedrijven zoals TomTom doen dit allang! Het heet live-traffic. Daarmee weten ze precies waar de files staan, hoe lang ze zijn, en hoe snel ze doorstromen. En dan wordt er individueel voor je bekeken of je baad hebt bij een alternatief.

Maar aangezien het file probleem in Amsterdam overal is, heeft het in de praktijk weinig nut. Als je gemiddeld daadwerkelijk snellere alternatieven zou hebben, dan zou iedereen met een TomTom met livetraffic rijden. Maar in de praktijk helpt het voor de dagelijkse forens alleen in extreme siutaties. De dagelijkse files zijn immers perfect voorspelbaar, en dus heeft iedereen allang zijn optimale route gevonden. Als je iedere dag in de auto zit, dan heb je écht wel alle alternatieven uitgeprobeerd. Ook zonder TomTom of Adam.
Nou nou, minstens tweederde van mijn reizen zijn filevrij.

Ik pak de A9 of de A8, A10 en weer A9. Vaak is de A9 wel getroffen door files maar de andere route rijdt lekker door vaak. Helaas is die iets langer.
Leuk bedacht maar inderdaad te onvolledig om het echte probleem op te lossen. Daarbij zijn de voorgestelde sneller routes vanuit Maps of Tomtom natuurlijk leuk maar volgens mij houden die geen rekening met de capaciteit van de voorgestelde route en het aantal gebruikers waar ze dit voorstellen. Dus de voorgestelde route wordt ook drukker en loopt vast en dan bedenken ze pas weer een nieuwe snellere routen.

Waar we naar mijn idee toe moeten/gaan is een (systeem) App waarin je aangeeft vanuit welke locatie naar welke bestemming je wil en hoe laat daar wil aankomen. Als iedereen dit invult op bijvoorbeeld zondagavond voor maandag ochtend kun je met behulp van capaciteiten bereken hoe laat je heel Nederland weg wil sturen en via welke route. Dan beheers je dus de totale verkeersstromen en kun je dus drukte voorkomen en reguleren.

Dit systeem zou je kunnen motiveren door dit aan een soort een puntensysteem te koppelen waarbij je wordt beloond voor het volgen van de voorstellen. De ontvangen punten kan je dan inleveren op het moment dat je er van af te wijkt of je kunt met de punten een ander tijdvak kopen zodat je eerder of later kunt vertrekken dan het gemaakte voorstel, je koopt dan dus iemand anders zijn tijdslot/ruimte.

Ik verwacht dat google ook met hun google auto's best nadenken over zo'n systeem. Het zou namelijk miljarden opleveren als we de algemene reistijden kunnen terug dringen door file's en ander oponthoud te verminderen. Vooral in de toekomst met natuurlijk zelf rijden de auto's lijkt mij dit soort systemen nog makkelijker te implementeren.

Voor Amsterdam lijkt het mijn nu dan ook slimmer om eens te kijken of ze iets kunnen doen met voorspelbare drukte, denk bijvoorbeeld aan concerten in Arena/HMH/Ziggo. Door dan via deze app verkeer om te leiden van de gangbare toegangsroute's kunnen misschien al file's worden voorkomen.
Wat ik uit jouw verhaal haal bestaat eigenlijk al.. en is vorig jaar aan gekocht door google..En heet Waze De app is gratis en geschikt voor Android en iOS

Alleen hoef je hier bij niet voor af op te geven hoe waar je rijd. Tijden het rijden meten ze nl je snelhied + de historische snelheden die waze al heeft kunnen ze al aardig een optimale route voorspellen. En dank zijn de snelheid van wazers voor je en op alternatieve routes. Passen ze je route aan mocht ea sneler zijn.

Ook werkt waze met een punten systeem. Alleen hangen hier geen bonussen aan.

Om een beeld te krijgen van de drukte rond plaats x raad ik een ieder eens aan om op www.waze.com/livemap te kijken tijdens de spits (ook is het hier mogelijk een route te bepalen en te kijken wat de beste optie is)

Ieder geval waze heeft al een groot deel van wat men met de proef wil bereiken. Een ander deel van deze proef is het in beeld krijgen van de verkeers stromen en snelheden en hier hebben ze ADAM voor nodig
bedoel je een systeem als dit:
http://www.tripcast.nl/
?
Nou ja dat komt in de buurt.

Maar het gaat er om dat er een database achter moet zitten die alle geplande ritten bekijkt en op basis van de vraag (wie wil hoelaat waar zijn) en het aanbod (de beschikbare wegen) een planning maakt.

Dat gebeurd ook bij dit systeem niet! Al houdt dit systeem net zoals in google maps ook kan wel rekening met het tijdstip waarop je vertrekt en dus wel rekening met een indicatie van de verwachte drukte op jou route in een tijdsvak.
Dan ga je toe naar een soort van "dienstregeling voor de snelweg".. je reserveert een 'slot' op de weg en moet op een bepaalde tijd bij een toerit zijn, zodat je in kan voegen in je gereserveerde slot...

Werkt perfect, maar gaat wel te koste van je keuzevrijheid.
Dat is inderdaad het idee!

Meer asfalt (snelwegen) is niet echt de oplossing omdat het dan vast loopt bij de toe- en afritten. Aanvullende oplossing zoals grote parkeerplaatsen (buffer) bij op- en afritten en dan overstappen op Voet, Fiets of OV lijkt me dat probleem ook nog niet echt op te lossen.

Naar mijn inziens is de meest makkelijke oplossing inderdaad het opgeven van een stukje "vrijheid", vandaar ook idee van gekoppeld punten systeem zodat je vrijheid kunt verdienen/kopen! Hiermee kun je een hoop geld (kosten van extra asfalt en de verlies uren door file) en het milieu besparen.
Meer asfalt is de enige oplossing.

Files zijn een heel simpel probleem. Wanneer de drukte op de weg de capaciteit overschreid, dan komt er een file. Niks meer en niks minder. De enige manier op dat op te lossen is te zorgen dat de capaciteit groter is dan de drukte.
Dat het oplossing van één knelpunt niet gelijk alle files oplost, omdat er nog andere knelpunten waren, is evident. Maar het werkt wel degelijk. En dat wordt ook keer op keer bewezen bij trajecten waarbij men extra banen toevoegd, zoals bijvoorbeeld de A50 bij Arnjem, de A1 bij Amersfoort en Deventer. De file druk is ook gewoon signficiant gedaald sinds men eindelijk weer een meer asfalt ging aanleggen.

Dit soort apps zijn gerommel in de marge.
Ik heb het ook niet over deze app zoals gem. Amsterdam hem nu heeft maar juist over het algemene aanbod van verkeer.

Natuurlijk is asfalt een mogelijke oplossing maar zoals je zelf ook aangeeft gaat het vooral om overschrijving van de capaciteit.
Die omschrijving kan je op meerdere manieren oplossen jij roept verhoog de capaciteit. Ik geef aan dat er ook een andere oplossing is namelijk verlaag de piek moment waardoor de huidige capaciteit ook kan voldoen. Of in ieder geval een tussen weg mogelijk is om de fileproblematiek op te lossen.
Wat is het verschil met Waze dan ?
Die kan dit al en werkt over de hele wereld. Dit voelt voor mij een beetje als het wiel opnieuw willen uitvinden.
Dat dacht ik dus ook al. Vind Waze nu al fijn te gebruiken. Hoe meer gebruikers hoe beter het zou moeten werken. Ze kunnen dus beter daaraan koppelen.
Google gebruikt bijv al gegevens van Waze in hun Maps
Waze is passief.

Dit systeem stuurt actief en gebruikt meer informatie vam overheidsinstellingen.

Ik ken de superroute app van amsterdamonderweg maar die is ruk. Zal dit eens proberen.
Ik blijf het krom vinden dat er met overheidsgeld een concurrent gebouwd word voor een succesvol Nederlands bedrijf.
Waar doel je op? Ik lees dat de data ook gedeeld wordt met de markt (in het artikel staat de VID letterlijk genoemd)... Lijkt me dat de markt dus 'live' mee kan profiteren van de output van deze app.
Tomtom heeft al vele miljoenen gestoken in de ontwikkeling van Tomtom traffic. Tomtom traffic zal hetzelfde gaan werken wanneer er genoeg mensen gebruik van gaan maken, dus is het krom dat er nu een app komt die nagenoeg hetzelfde doet, maar betaald is met belastinggeld.
Ik vind het heel logisch dat er overheidsgeld gestoken wordt in een onderzoek dat helpt om verkeersproblemen op te lossen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True