Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Samsung heeft zijn eerste smartphone-model met de Qualcomm Snapdragon 810-soc aangekondigd. Het toestel komt in januari uit. Daarmee lijken eerdere geruchten over uitstel van de Snapdragon 810 onjuist.

Deze eerste smartphone met Snapdragon 810 verschijnt: in januari, zegt Samsung. De fabrikant spreekt zelf niet van de Snapdragon 810, maar Anandtech weet dat het gaat om deze soc. Samsung adverteert met LTE cat 9, waarmee gebruikers op drie frequenties tegelijk van 4g gebruik kunnen maken met een maximale downloadsnelheid van 450Mbit/s: dergelijke netwerken zijn er echter nog niet. Een eerdere entry in de database van Geekbench wees er al op dat er een Note 4 met Snapdragon 810 zou verschijnen. Het is bovendien de eerste soc met een modem die 4g tot 450Mbit/s ondersteunt, waardoor deze Note 4 wel van deze soc gebruik moet maken.

De Snapdragon 810 is voorlopig de duurste soc uit de line-up van Qualcomm. Het is bovendien de eerste 64bits-processor van Qualcomm voor high-end smartphones. Het heeft vier Cortex A57-kernen en vier Cortex A53-kernen, gecombineerd met een Adreno 430-gpu.

De verschijning valt op, omdat het erop leek dat toestellen met de 810 later zouden verschijnen. De geruchten over het uitstel van de Snapdragon 810 leken waar te zijn toen Qualcomm zelf niet concreter werd dan dat de soc in de eerste helft van 2015 uitkomt. De afgelopen jaren rustten smartphonefabrikanten, waaronder Samsung, HTC, LG en Sony, de topmodellen telkens met de meest recente soc van Qualcomm uit als ze die in het voorjaar uitbrachten.

Samsung is vaker de eerste die een soc van Qualcomm mag gebruiken. Dat gebeurde bijvoorbeeld met de Galaxy S5 LTE-A Broadband, een variant op de Galaxy S5 met Snapdragon 805. Dat toestel kwam onlangs in Nederland uit als de Galaxy S5+.

De Galaxy Note 4 S-LTE komt in januari alleen uit in Samsungs thuisland Zuid-Korea en verschilt behalve de soc en de 4g-ondersteuning in niets van de huidige Note 4. De fabrikant heeft nog niets bekendgemaakt over de prijs. Het is niet de eerste Note 4-variant met een 64bits-soc: er is al sinds de release een variant met een octacore-processor van Samsung zelf met dezelfde octacore-uitvoering met vier Cortex A57-kernen en vier Cortex A53-cores.

Note 4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Van de exynos versie is helaas niet bekend of deze op 64 bit gaat lopen. Ben benieuwd naar het prestatie verschil en of deze naar NL komt.

Uit de reviews bleek dat de SD 805 note 4 door het hogere resolutie scherm op een aantal vlakken nauwelijks sneller was dan de Note 3.

De Note Edge zal deze upgrade waarschijnlijk niet ontvangen

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 29 december 2014 08:04]

Daarom is zo'n resolutie in mijn ogen meer een gimmick, de boel is even snel of iets sneller alleen vanwege een onnodig hoge resolutie, de accu gaat prima mee op de Note 4, maar zou zoveel beter zijn, en de telefoon zoveel sneller als resolutie gewoon FHD was.

Maar goed, marketing.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 29 december 2014 08:11]

Toch is op een note 4 een hogere resolutie als HD niet helemaal overbodig. Je kunt argumenteren dat jij het niet nodig hebt, maar met een toestel boven de 5,5 inch is het verschil tussen HD en hoger wel zichtbaar en dus niet per definitie 'onnodig'.
Ja je ziet wel een beetje verschil maar niet zoals destijds tussen HD en FHD, bij lange na niet zelfs.

Dus ja, de boel wordt iets scherper maar meer niet, echter fabrikanten producenten tegenwoordig meer voor mensen die willen patsen dat ze of een hele dunne telefoon hebben of met en hele hoge resolutie, mensen zoals ik die liever een snel toestel willen (al is dat meer de schuld van TouchWiz) met goede batterij duur, die worden in de steek gelaten.
Er wordt altijd geproduceerd voor de meerderheid, daar zijn het commerciele bedrijven voor. Maar gelukkig hoef je je niet te beperken tot Samsung. Er zijn nog genoeg alternatieven die wel gewoon een 1080p scherm hebben van ongeveer die afmeting, met toch een snelle soc.

Zelf ben ik de gelukkige bezitter van een Oneplus One. Wel een iets kleiner scherm (5,5 en 1080p), maar het ding is strak scherp, vliegt door de menu's en gaat lang genoeg op een accu.
Mee eens, met beide stellingen :)
Er wordt altijd geproduceerd voor de meerderheid, daar zijn het commerciele bedrijven voor.
Er wordt geproduceerd om zoveel mogelijk te verkopen. Of het nu zinnig of onzinnig is.
Kijk maar naar de TVs eerst 4k en nu de kromme hoepel TV. Puur om nog een argument te vinden waarom een consument hun "oude" FullHD TV het beste de deur uit kan doen.
Het is IMO momenteel niet zozeer in een markt springen maar een nieuwe markt creëren.

IMO het zelfde verhaal met de ultra hoge resolutie vande smartphones. Terwijl Notebooks nog steeds een belachelijk lage resolutie hebben.
misschien moeten ze een note book accu aan een smart phone koppelen. :P
als je zegt dat je een super snelle smart phone hebt die gewoon een week mee gaat op 1 lading dan zullen veel meer hoofden draaien dan de zo veel ste onzinnige hoge resolutie
Samsung wilt zich natuurlijk ook aftekenen als een schermproducent. Hun schermen zijn overal topkwaliteit en hun telefoons zijn dus een show model.

Stukje vendor lock-in.

Tevens is het natuurlijk mooi om "het beste" beeld te hebben.

F1 is ook automerken die willen laten zien hoe goed ze wel niet zijn (en natuurlijk een race-sport).

Op de markt voor grafische kaarten blijkt ook dat het merk met de snelste/beste (niet per se bang4buck) automatisch meer verkoopt.
Ik ben het met je eens. Maar ik heb zelf moeite het verschil tussen mijn Note 3 en de Note 4 van een maat van mij te zien. Maar mijn ogen zijn niet meer wat ze geweest zijn :P
Mensen met goede ogen zullen het wel kunnen zien.

Of het nodig is is dan een ander verhaal. Het is een afweging. Of scherper beeld of langere accu duur / betere prestaties. Gezien de scherpte van de Note3 zou ik denk ik toch voor het laatste kiezen.

Hoger dan 2560x1440 hoeft voor mij echt niet. 2560x1440 kan ik me wel in vinden. De nieuwe generatie SOC's kunnen deze resolutie prima aansturen.
Ik denk dat de huidige smartphones niet meer veel sneller worden in het verwerken van dagelijkse content, simpelweg omdat zo'n toestel al snel werkt. Het begrip 'hogere snelheid' is niet meer echt van toepassing wanneer het zodanig kleine verschillen betreft waardoor die nauwelijks meer waarneembaar zijn.

En dan een stukje over het stroomverbruik:
AMOLED schermen of schermen die gebruik maken van de OLED-technologie hebben praktisch geen last van een hoger stroomgebruik wanneer de PPI toeneemt. Dit komt doordat de backlight die nodig is om individuele pixels te verlichten bij de traditionele LCD techniek niet nodig is. Deze backlight moet meer licht opbrengen als de PPI hoger is omdat het licht meer moeite heeft om het bovenste oppervlak te bereiken. De Samsung Galaxy S5 LTE-A G906S - de versie met een 1440x2560 resolutie display - mat (ja, dat is de verledentijd van 'meten') een stroomverbruik van 950 mW, terwijl dat de SM-G900 (normale S5 met Full-HD scherm) een stroomverbruik had van 950 mW. De resolutie heeft bij deze technieken dus weinig tot geen invloed op het verbruik.
Dat is apart, er moeten toch meer pixels licht geven bij AMOLED (tenzij zwart) en dus verbruikt dat meer stroom zou je denken.

Goed, dat euvel kan dus gelukkig de prullenbak in, maar dan blijft wel het hoge CPU en gpu verbruik omdat er meer pixels aangestuurd moeten worden.
Dat klopt tot op zekere hoogte wel, alleen zijn de pixels afzonderlijk natuurlijk kleiner en hoeven ze minder vermogen te leveren.
Wesleyweerts, heb je daar ook een bron van? Je loopt het wel zo leuk te roepen maar zonder bron kom je niet geloofwaardig over.
En dan heb ik het over dat de G906S en de G900x beiden 950mW verbruiken aan scherm.

[Reactie gewijzigd door Sokkiejjj op 29 december 2014 08:50]

Over het algemeen ben ik het met je eens, maar daar de Note4 wordt gebruikt als scherm in de Samsung VR bril is elke pixel aan hogere resolutie absoluut meegenomen.


Edit: onnodige edit. Koffie nodig denk ik...

[Reactie gewijzigd door Ford_Prefect op 29 december 2014 08:39]

Daar ben ik wel mee eens, zonde alleen dat de toepassing van de VR bril nog zo nihil is (komt vast met de tijd mee, al heb je meer aan zo'n bril thuis) en de prijs zo hoog (voor die van Samsung, ik weet dat die van Google spotgoedkoop is).
Daar ben ik wel mee eens, zonde alleen dat de toepassing van de VR bril nog zo nihil is
Laten we daar op wachten zodat de developers ook niet aan de slag gaan omdat het omgekeerde (er is geen hardware voor hun software) ook waar is. Iemand moet de eerste stap zetten en dat is gelukkig gebeurd! Daarnaast zijn er nu al net zo veel mensen bezig voor de VR bril van Samsung als er bezig zijn voor de Oculus zelf :)
en de prijs zo hoog (voor die van Samsung, ik weet dat die van Google spotgoedkoop is).
De bril is zeker niet goedkoop, maar je vergelijking met de cardboard VR gaat echt niet op, totaal geen vergelijkbaar product (hoe vaak moet dit nog gezegd worden)!

Je vergelijkt een klapstoel toch ook niet met een fauteuil, tuurlijk wint de klapstoel het kwa prijs, en in bepaalde situaties is het nog handig ook (voor kortdurig/sporadisch gebruik), maar een fauteuil bied je toch veel meer, en daar is de prijs ook naar...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 december 2014 09:03]

Het is ook geen vergelijking, eerder wat wel momenteel voor de massa makkelijker betaalbaar is, ik ben er wel mee eens dat dit absoluut geen goede vergelijking is, dat bedoelde ik ook niet.
Je kunt alles met elkaar vergelijken, alleen zijn de verschillen soms heel erg groot....

Het hele concept van VR is voor de massa nieuw en dat betekent dat er ook veel mensen zijn die het eerst willen proberen, voor dat ze all-in gaan met een dure bril. Het zijn dus sowieso wel vergelijkbare producten, het zijn alleen niet dezelfde producten. Als het wel dezelfde producten waren, dan was vergelijken sowieso niet erg nuttig.

De vraag is vooral of het concurrerende producten zijn. En dat zijn het wel, in tegenstelling tot je stoel-voorbeeld.
Waarom persé dure bril? Google komt toch met de 'cardboard'.

Ontopic:
Ik heb overigens van onze webleveranciers een houten VR bril mogen ontvangen, telefoon erin en gaan! Google earth VR wil ik echt iedereen aanraden. Ontzettend gaaf. Ik kan mij voorstellen dat die hogere telefoon resolutie helemaal gaaf is. Ik moet het nu met de HTC one M7 doen, die heeft opzich een goeie PPI, maar kan dus nog beter!
Lees je wel waar ik op reageer? Ik geef juist aan dat die cardboard een alternatief is voor mensen die niet zo'n dure bril willen kopen.

Als je reageert midden in een discussie, is het misschien handiger als je de hele discussie leest.
"Het hele concept van VR is voor de massa nieuw en dat betekent dat er ook veel mensen zijn die het eerst willen proberen, voor dat ze all-in gaan met een dure bril."

Ik reageerde daarop. Geef alleen aan dat het niet duur hoeft, zoals jij ook zegt. Ik zie het probleem niet zo.
Als je de discussie hiervoor zou lezen, dan snap je dat mijn hele bericht bedoeld was om aan te geven dat de Cardboardbril waar jij op doelt wel degelijk een alternatief is is voor de dure bril. Ik reageerder op Watercoolertje die de betreffende Cardboard afdeed als zijnde geen serieus alternatief.

Waarop ik aangaf dat het dat wel is, omdat niet iedereen meteen een dure VR-bril wil aanschaffen. Je hele reactie is in dat licht onzinnig omdat je eigenlijk precies zegt wat ik zeg, alleen niet begrijpt dat ik dat zeg omdat je niet de hele discussie hebt gelezen/begrepen.
Ik heb de note 4 n910c met zo'n octacore processor., gekocht bij PDAshop. Antutu geeft steeds 50.000+ punten als score, terwijl het n910F model bij 43.000 punten blijft steken.

De n910c is volgens mij beduidend sneller dan de Note3 :).

Batterijgebruik ligt wel hoger denk ik, aan het einde van de dag/ na 24 uur zit ik geregeld aan de 30-40%, weliswaar nog geen waarschuwing gehad dat ik mijn batterij moest laden. Note3 schijnt 2 dagen op een batterijlading mee te kunnen.

Hoop dat er een 64bits android versie komt, kan ik echt strepen trekken met dit apparaat :).

[Reactie gewijzigd door fazerrider op 29 december 2014 13:43]

Batterijgebruik van de Note 4 snapdragon zou beter moeten zijn. De octaversie iets minder... Ik heb zelf de Note Edge dus die heeft een nog iets kleinere batterij. Tot nu toe lijkt het redelijk gelijk aan mijn Note2, dus 1,5 dag matig intensief gebruik, denk ongeveer hetzelfde als jij hebt.
Dit moeten we toejuichen. Alles wat nu overkill lijkt profiteren we over 2 jaar van. Techniek gaat heel snel over een aantal jaar zijn die qhd schermen met minder kracht aan te sturen door vernieuwde technieken.
Heel misschien dat 2560*1440 schermen voor mensen met erg goede ogen op de afstand waarop je een telefoon gebruikt een heel klein pietsie beter zijn dan 1920*1080 schermen, maar meer lijkt me echt niet nodig voor telefoons (wel voor VR, maar maak daar gewoon aparte schermen voor).

Over 2 jaar zijn de menselijke ogen echt niet verbeterd ten opzichte van vandaag, maar je kan er donder op zeggen dat fabrikanten zoals Samsung tegen die tijd 5120*2880 schermen in telefoons proppen als de techniek het toelaat.

Het is ook een kunst te weten wanneer een bepaald onderdeel zo goed is dat beter weinig meer uitmaakt en andere onderdelen van telefoon door te ontwikkelen waar nog wel veel te verbeteren valt (batterijduur bij alle telefoonbouwers en in het geval van Samsung wat mij betreft ook de software).
Over 2 jaar hebben we deze discussie vermoedelijk niet meer. Tegen die tijd begint de hele resolutierace gewoon opnieuw, alleen dan met opvouwbare, oprolbare, kromme en gebogen schermen.

Ik denk dan ook niet dat er ooit een conventioneel 5 inch telefoonscherm gaat verschijnen met 5120x2880 pixels voor 'de massa'. Los van het feit dat het onzinnig is, is de industrie daar helemaal niet mee bezig. Men heeft goed door dat men nu op (net over) de rand van het zinnige is en de ontwikkelingen gaan nu een andere kant op, ook qua schermen.

En batterijduur, tja. De echte expertise over accu-ontwikkeling zit niet bij de smartphoneproducenten maar bij de universiteiten en andere onderzoeksinstellingen, in tegenstelling tot de schermtechniek die wel bij fabrikanten als Samsung, Sony en Sharp (stiekem ook een grote smartphoneproducent buiten Nederland) zit. Dat maakt dat de smartphone-industrie voor een deel afhankelijk is van wat er op andere plaatsen wordt ontwikkeld.

Zouden ze daar meer geld in moeten steken dan? Misschien wel, misschien doen ze dat al. Misschien is het ontwikkelen van een betere accutechniek die op grote schaal gebruikt en gefabriceerd kan worden wel gewoon veel moeilijker en kost het daarom meer tijd. Ik vind het in ieder geval te makkelijk om het helemaal af te schuiven op fabrikanten die alleen maar willen scoren met makkelijk te realiseren specs.
Misschien wel wat te kort door de bocht, maar mijn ervaring is wel dat veel fabrikanten liever schermen met onzinnige specs dan dat ze de gebruikservaring ECHT verbeteren.
Voor Samsung geldt dat zeker ja. Al claimen ze natuurlijk met sommige ontwikkelingen wel terecht dat deze de gebruikerservaring verbeteren. De S-pen en de karakteristieken van de Note die het gebruik daarvan tot een genot maken zijn daar een goed voorbeeld van. Voor andere ontwikkelingen (de gebogen schermen, schermen die over de rand doorlopen) is dat natuurlijk nog afwachten.

De resolutiereace is natuurlijk maar 1 aspect van de ontwikkelingen op het gebied van schermen. Tot op zekere hoogte onzinnig, dat bestrijd ik niet. Maar dat wil niet zeggen dat alle fabrikanten op alle andere vlakken stil zitten.

Accu's worden wel degelijk groter en sommige merken maken wel degelijk beter gebruik van de ruimte door bezels kleiner te maken. Telefoons worden steeds sneller, camera's worden beter, er komen meer sensoren en functies in een telefoon, allemaal terwijl de gebruikersduur van de accu in zijn geheel niet echt afneemt (door grotere accu's, betere software-optimalisatie en relatief zuingere processoren en modems).

Ik vind het allemaal nogal wat, in die paar jaar dat er mobiele telefonie is. Om dan op basis van één stap te veel op resolutiegebied dit soort claims te maken vind ik niet alleen te kort door de bocht, dat vind ik een grove onderschatting van de gemaakte ontwikkeling.
Ze zijn niet met minder kracht aan te sturen. De techniek erachter is krachtiger geworden zodat het minder performance verlies oplevert :p
Ooh ik ben benieuwd wat dit doet met de note 4 ! Ik heb nu net 1 maand een note 4. En deze is al verschrikkelijk snel ! Ik vraag me echt af wat voor nut die snapdragon 810 dan nog gaat toevoegen ? Maakt deze processor alles zoveel sneller ?:)
Ik denk dat het grote verschil hem niet zit in puur de snelheid, maar meer de toekomstige ontwikkelingen op het netwerk, daar deze 810 nieuwe netwerktechnieken ondersteunt.

En qua processorsnelheid gaat de ontwikkeling natuurlijk ook gewoon door. Ik denk dat alle producenten van mobiele socs uiteindelijk naar hetzelfde streven, kleinere socs met meer power die goedkoper zijn om te produceren. Met als uiteindelijke doel kleine apparaten die als desktopvervanger kunnen functioneren.
Ben erg benieuwd wat dit gaat doen met de accuduur. De verbetering in accuduur van Snapdragon 800 naar 805 was groot, als deze net zo groot wordt kunnen we straks éindelijk 2 volle dagen met een acculading doen.

Gewoon een full-HD scherm met een sterke accuduur. Ik zou het direct kopen :)
Klinkt mooi dat hij gebruik maakt van 3 frequenties en dan zo MAX 450 mbit/s kan bereiken. Dan moet je natuurlijk wel heel sterk bereik hebben, ga ik van uit. Wel grappig, dat je dan hoger zit dan het gemiddelde huishouden, met download snelheid.
Zal deze telefoon ook de 800 + 1800 frequencies ondersteunen, zodat je hiermee 4G heb in Nederland bij bijvoorbeeld Vodafone?
Op dit moment is de techniek (3x20mhz) die in deze telefoon zit in NL nog niet beschikbaar. Sinds vorig jaar hebben we 2x20mhz. Het zou wel dit jaar uitgerold worden, aldus telecompaper.com
Dank voor je reactie. Kan ik daaruit concluderen dat 4G niet zou werken, maar 3G wel, of vallen wij helemaal buiten de boot?
Natuurlijk werkt het wel. Maar je haalt dan geen 450mbit, maar 300mbit (of 150mbit).

Voor een goede uitleg kun je hier even kijken: nieuws: 'IPhone 6 heeft bij Nederlandse providers trager 4g dan recente Samsungs'
'Galaxy S5+ kwam onlangs in Nederland uit' Paper launch zul je bedoelen? Ik heb me krom gezocht om er ergens eentje te vinden, uiteindeljk maar iets anders gekocht. Dat belooft al veel goeds voor dit nieuwe toestel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True