Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 488 reacties

Microsoft heeft erop gehint dat Windows 10 een abonnementenmodel krijgt. Topman Kevin Turner zei tijdens een presentatie dat het bedrijf op een andere manier geld wil verdienen aan zijn belangrijkste product. "En dat heeft iets te maken met services", zo claimde hij.

De omvorming naar een abonnementenmodel is geen ongebruikelijke stap voor Microsoft. Bij Office heeft Microsoft met Office 365 al een abonnementsversie. Op de vraag of Microsoft geld gaat verliezen met Windows, antwoordt Turner met 'ja'. "Waar het om draait, we moeten Windows anders te gelde maken. En daar zijn services bij betrokken. Er zijn aanvullende kansen voor ons om services naar het product te brengen en dat op een creatieve manier te doen", aldus de topman. Turner belooft dat Microsoft in de eerste helft van 2015 meer bekendmaakt over de prijzen van Windows 10.

Door over te gaan naar abonnementen, wil Microsoft geld gaan verdienen aan het gebruik van Windows in plaats van de aanschaf ervan. Op dit moment kunnen fabrikanten al gratis Windows gebruiken op apparaten met een schermdiagonaal kleiner dan 9". Turner noemt de optie niet om Windows voor alle apparaten gratis te maken, maar zegt in een presentatie die Toms Hardware ontdekte, dat het verdienmodel van Windows 10 anders zal zijn.

Dat deed hij door te verwijzen naar de komende veertigste verjaardag van het bedrijf. "De eerste 39 jaar van ons bestaan hebben we een van de beste businessmodellen ooit gebouwd, zeker rond Windows", aldus Turner. "Voor de duidelijkheid, dit was ons verleden. Als je naar onze toekomst kijkt, gaat dat erom dat het een Cloud OS wordt."

Update, 18 maart: Microsoft heeft ontkend dat het een abonnementsmodel gaat hanteren met Windows 10.

Windows 10

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (488)

1 2 3 ... 12
Ik vind de eerste reacties hier al erg overdreven.

Ipv elke 2 jaar de volle pond te moeten betalen voor een nieuwe Windows versie betaal je straks misschien nog maar een klein bedrag per maand en ben je daardoor altijd voorzien van de laatste Windows versie die je op 5 devices mag installeren.

Op die manier vind ik dat niet eens zo heel erg.

Daarnaast zouden ze met packages kunnen gaan werken waarbij Windows gratis word en je alleen betaald voor diensten zoals OneDrive, Office, Gaming, Muziek, etc etc.

Microsoft heeft meer als genoeg diensten die ze kunnen aanbieden voor kleine bedragen waarbij Windows een gratis OS gaat worden.

[Reactie gewijzigd door Devian op 10 december 2014 09:57]

De meesten slaan anders een versie over en gaan van XP naar 7 of van Vista naar 8. Met je 'volle licensie' kan je dus rustig 4 jaar doen en vaak langer. Zit je dan te wachten op een abonnement van 48x5 euro = 240 euro? Daarnaast een abo voor Netflix, voor Spotify, voor Office365, etc en je ziet langzaam het maandbedrag groeien naar onrealistische waarden die eigenlijk niet meer te verantwoorden zijn.
Maar daar tel je een aantal dingen bij elkaar op, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

Ik verwacht dat ze met packages gaan werken.

Windows + Office + online opslag voor 5EUR per maand.
Of
Windows + Office + Xbox Music + Xbox Gaming voor 6EUR per maand.

Of wellicht dat Windows gratis word, en er dus een maandbedrag gevraagd gaat worden voor diensten zoals Office, Onedrive, Xbox Music, Gaming, Skype, etc etc

Of dat het een gaming package word, een business package en een personal package voor x bedrag per maand.

Microsoft heeft meer als genoeg diensten die on-top of Windows kunnen draaien waar ze een verdienmodel aan kunnen zetten dat zowel voor de consument als voor MS beter werkt.

Je ziet steeds meer dat men voor gratis gaat met in-app aankopen. Grote bedragen uitgeven is niet meer van deze tijd, en Microsoft heeft de producten en diensten om ook zo'n verdienmodel te kunnen gaan hanteren.
Eindelijk een doordachte reactie. Ik verwacht ook dat het deze kant op zal gaan. Windows 10 zal waarschijnlijk gratis worden als tegemoetkoming aan Windows 8 gebruikers.
Bovendien heeft Microsoft al eens aangegeven het liefst alle gebruikers op 1 Windows versie te zien. Is mijn inziens alleen te bereiken door iets weg te geven
Er is overigens al zoiets in de US, een 'work and play' bundle voor $149,- per jaar http://www.microsoft.com/en-us/workandplay/Overview

Premium services:
Office 365 Home
Skype Unlimited World+Wifi
Xbox Live Gold
Xbox Music Pass
Je vind het voorbeeld van 'work and play' redelijk maar de abonnementsvorm van Windows keur je al af op basis van? Ja van wat eigenlijk? Wacht het gewoon af.
Als je kijkt naar het Office abbonnement dan is dat juist zeer goedkoop. Je krijgt de licentie voor 3 devices én Onedrive 1TB. Dat is véél goedkoper dan 3x Office los te kopen, en los 1TB aan cloudopslag te kopen.
Je hoeft geen Spotify of Netflix (of whatever) abo af te sluiten, dat is een keuze die je zelf willens en wetens maakt. Zo werkt het namelijk: mocht je iets willen, dan hoor je er (fatsoenlijkerwijze) voor te betalen. En ja, daar hoort het maken van afwegingen bij: is dienst x het geld waard? Als ik dienst x afneem, heb ik dan nog genoeg over voor dienst y?
Dat voor een duppie op de eerste rang willen zitten, het zien als een fundamenteel recht om - bijvoorbeeld - toegang tot Netflix of Spotify te hebben, het is een mindset die we zelf de laatste jaren ons hebben toegeeigend - maar wel eentje waar we hoognodig vanaf moeten stappen, in mijn optiek.
Helemaal mee eens. Maar tot Microsoft met meer details komt, is het nog maar afwachten welke vlucht het gaat nemen. Ik ben in ieder geval voorzichtig positief over deze ontwikkeling.
Op de zakelijke markt heeft microsoft al sinds jaar en dag zaken als Software Assurance. Een dergelijk model zou voor de consumenten markt helemaal zo gek nog niet zijn. Er zijn scenario's denkbaar met bijvoorbeeld per user licenses (dus één licentie voor al jouw apparaten) of per device (het reguliere model). Of een uitbreiding van het Office 365 model naar het besturingssysteem. Dus free OS bij afname van een 365 abonnement.

Je moet overigens ook eens denken aan zaken die Microsoft nu gratis regelt waarvan het helemaal niet gek is dat er een kleine jaarlijkse fee tegenover staat. Bijvoorbeeld de ingebouwde antivirus/antimalware. Gezien ik voor een virusscanner best wil betalen zal een jaarlijkse fee van bijv. 25 euro per gebruiker/familie of een zelfde bedrag per device een betaalbaar scenario zijn.

Voordeel zou ook kunnen zijn dat je nooit meer gedoe hebt met het iedere keer aanschaffen van een nieuwe windows versie. Gewoon kunnen upgraden als het jou uitkomt, want onderdeel van jouw abonnement.

Het zal aan de fee structuur liggen of mensen hier voor te porren zijn. Je kunt dan ook meer van ze gaan verwachten qua service. Mijn verwachting is dat het uiteindelijk voor de meeste gebruikers goedkoper gaat worden, en zeker niet duurder. Daarmee zouden ze zichzelf in hun eigen voet schieten.
Waarom zou ik voor een MS virusscanner betalen, als er prima gratis legale alternatieven zijn? Bedrijven hebben de neiging dingen service te noemen die ik als consument helemaal niet als service ervaar.
Huh? De MS virusscanner is toch gratis en werkt prima imho.
Wel graag lezen wat empheron schrijft.


Je moet overigens ook eens denken aan zaken die Microsoft nu gratis regelt waarvan het helemaal niet gek is dat er een kleine jaarlijkse fee tegenover staat. Bijvoorbeeld de ingebouwde antivirus/antimalware. Gezien ik voor een virusscanner best wil betalen zal een jaarlijkse fee van bijv. 25 euro per gebruiker/familie of een zelfde bedrag per device een betaalbaar scenario zijn.
Omdat iedereen de keuze heeft. Er zijn behoorlijk wat goede AV leveranciers die nette omzetcijfers draaien met hun betaalde producten. Iedereen zijn ding.
Ik denk niet dat je Office 365 met Windows mag bundelen, dat zou misbruik zijn van de monopoliepositie van Microsoft Windows.
Je moet overigens ook eens denken aan zaken die Microsoft nu gratis regelt waarvan het helemaal niet gek is dat er een kleine jaarlijkse fee tegenover staat. Bijvoorbeeld de ingebouwde antivirus/antimalware.
Die virusscanner was misschien helemaal niet nodig als hun OS veiliger was en hij zit er natuurlijk in omdat de negatieve pers die ze bleven krijgen omwille van weer een nieuw beveiligingslek/exploit/windows-virus hun imago beschadigde.
No such thing as a free lunch.
De ingebouwde antivirus/antimalware (en firewall) is mijns inziens een noodzakelijk onderdeel van Windows. Nu is dit niet Microsofts sterkste kant geweest, waardoor andere bedrijven in dat gat zijn gesprongen.
Ik vind het niet meer dan logisch dat het product dat je koopt ook veilig te gebruiken is en als daarvoor antivirussoftware nodig heeft: prima, maar wel gratis.
Microsoft weet dit en implementeert daarom een steeds betere beveiliging. Bij Windows 10 overweeg ik om geen externe programmatuur meer te gebruiken.
Gratis? MS geeft niks gratis weg. Nu gebruik ik ook het argument bedrijf/ business model. Deze kosten zijn allemaal verekend in hun producten. MS maakt waarschijnlijk nog steeds bakken winst met een OS dat de laatste 10 jaar niet of nauwelijks innovatiever en/of gebruiksvriendelijker is geworden.
Ik heb sowieso een bloedhekel aan abbos. Voor mij gaat deze vlieger dus niet op. Dan maar kappen met gaming en op linux over gaan.

Daarnaast heb ik wel eens eerder aangegeven dat ik win vista win 7 en win 8 geen volwaardige opvolgers vind van win xp en dat dus de prijs van een volwaardige licentie niet is gerechtvaardigd.
Mijn lijkt het helemaal niks... ik hoef namelijk niet te betalen voor een virusscanner (zijn meer mensen die mij hebben betaalt om dergelijke rotsoftware voor ze te verwijderen).

Als ik ooit een virus krijg heb ik alle belangrijke data staan op een koude opslag., gooi ik gewoon ff een fresh install er overheen. Echter, dit is voor mij nog niet nodig geweest de afgelopen 10 jaar.

In deze tijd had ik ook enkele honderden euro's kunnen weggooien (en een hoop moeite kunnen hebben, met een virus programma)., voor dat geld zou je nu een nieuwe pc/telefoon kunnen kopen.

Ik blijf dan denkik ook maar mooi bij het oude (gratis) model voor mijn privé activiteiten.

En al heb ik het nog nooit gedaan, ik betaal toch liever ineens een bedrag voor software dan dat je het op een huurbasis in gebruik hebt...Voordat je het weet zit je voor elk wissewasje aan extra abbo kosten vast. En zijn het aantal abbo's dat je op een moment hebt lopen haast niet meer te overzien.
Ik ben recent ook overgestapt op Office 365. Prima deal (+- ¤ 50 in de pricewatch) voor een legale office en 1TB cloud opslag. Als MS ¤ 10/maand gaat vragen voor Windows+Office+cloud vind ik dat niet onredelijk.

Bijkomend voordeel is dat MS consumenten hiermee makkelijker kan stimuleren om te upgraden naar een nieuwe versie (geen extra fee) en ze daardoor software sneller uit kunnen faseren.

@calvinturbo
Als ze twee bedragen rekenen (met/zonder office) verwacht ik dat probleem niet.
Dus naast games, office en allerlei andere 'applicaties' doet vanaf Windows 10 je OS het ook amper als je even geen internetverbinding meer hebt :/

Misschien wel de grootste uitdaging voor de komende jaren, zorgen dat je ook zonder verbinding nog iets kan!
Office 365 doet het anders prima zonder internet verbinding. Dat er soms diverse updates gepusht worden zodra je online komt is toch niet zo vreemd? Ik denk ook niet dat Microsoft haar software direct gaat blokkeren zodra je al langere tijd niet online bent geweest, ze waren tot nu toe namelijk ook vrij mild in het onklaar maken van de software als er een illegale licentie werd gehanteerd.
De kracht van Windows was (en is denk ik) dat iedereen (Linux e.d. even daargelaten) Windows gebruikt. En omdat iedereen Windows gebruikt, blijft men dat doen. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat je als student vrij goedkoop een Windows-licentie kan aanschaffen. Want zo'n student gaat daarna een baan krijgen en blijft dan Windows gebruiken omdat hij het gewend is. Hetzelfde geldt voor wat frennek zegt over de illegale licenties. Daar zit volgens mij ook best nog wat winst te behalen: het overhalen van de mensen met illegale versies.

Het zou me verbazen als ze van dit concept helemaal afstappen. En andere streaming diensten doen het ook prima, zoals Spotify en Netflix. Ik geef toe er zit verschil in het product dat ze leveren: zij leveren content die wijzigt, Windows levert een statisch product dat continue bijgewerkt moet worden. Zoals aangegeven in het stuk wil men 'iets met services doen'. Zou best kunnen dat je voor de basis omgeving van Windows een kleine vergoeding moet betalen, maar dat er voor de bulk van de functionaliteit apart moet betalen, bijvoorbeeld in blokken functionaliteit.

Ik ben benieuwd en wacht het af.
Office 365 doet het anders prima zonder internet verbinding.
Is dat zo? Ik meen mij te herinneren dat daar toch een addertje onder het gras zat namelijk.

Als je een abonnement hebt dien je (ongeveer) één keer per maand online te zijn om je abonnement te "verifiëren" en actief te houden. Doe je dit niet dan heb je feest om je account weer te heractiveren en aanverwant gedoe. Of je je Office Suite gelijk ook niet meer kan gebruiken weet ik niet maar ik vermoed dat er op z'n minst een paar irritante waarschuwingen om je oren gegooid worden.

Ik noem dit verre van "doet het anders prima zonder internet verbinding".
Dat kan al hoor; Office 365 is "in principe" ook een cloud-based oplossing maar met het correcte abonnement, mag & kan je ook Office daadwerkelijk installeren op een PC/laptop en kan je, bijvoorbeeld, mail of Sharepoint-data gewoon offline cachen.

De Xbox One "zou" ook always online moeten zijn; daar is Microsoft ook vanaf gestapt. Ik kan gewoon een game opstarten & spelen als mijn ISP tijdelijk een storing heeft.

De oplossing voor wel/niet online/offline werken is er al; het uitkristalliseren van specifieke applicaties of werk-processen moet alleen verder worden uitgedacht.
Daar begint het wel op te lijken met dat wolken besturingssysteem. Ik weet niet wat het in gaat houden dus ik wacht nog even af met oordelen. Maar erg goed vind ik het niet klinken.

Het zou inderdaad fijn zijn als we zonder internet kunnen. De foutmelding "Er kan geen verbinding worden gemaakt met het internet, zoek online voor een oplossing" is mij een beetje gaan irriteren. De lol is er vanaf.

We zijn erg afhankelijk geworden van het internet en dat is, hoewel het voordelen heeft, wel een grote achilleshiel.
We zijn erg afhankelijk geworden van het internet en dat is, hoewel het voordelen heeft, wel een grote achilleshiel.
Dat klopt, maar ik denk niet dat dit nog kan worden teruggedraaid. De hele maatschappij is gebaseerd op het internet. Doel voor grote bedrijven als Microsoft, Apple en google is dit op een goede en veilige manier te kunnen door ontwikkelen zodat de kwetsbaarheid (achilleshiel) kleiner wordt.
Wat een aannames allemaal weer... Er is nog niets bekend over hoe een wat.
Helemaal mee eens. Hoe meer er kan worden aangenomen dat iedereen altijd online is, hoe meer dat, naast alle voordelen, ook gebruikt zal wordt om "rechten" en "veiligheid" te beschermen. Ik huiver als ik denk over wat de overheid in de komende jaren zou kunnen doen met iets als DigiD.
ik denk dat ze hier de plank wel mis gaan slaan.
weer een extra maandlast voor een "OS"?? .... zal niet gebeuren. mensen gaan dan massaal downgraden oid. of over op een ander OS

ik heb meerdere pc's in huis. dus voor elke pc een abbo?

[Reactie gewijzigd door stefanxxx511 op 10 december 2014 09:43]

Wat denk je van bedrijven? In plaats van een eenmalige uitgave in een goede periode krijg je ineens terugkerende maandelijkse kosten voor Windows stations.
ja ook idd. dus wat gaat er gebeuren in grote bedrijven blijven.... op Windows 7 blijven hangen. en hopen dat dat ze 't terug draaien.
Veel bedrijven hebben al een service contract bij Microsoft via Software Assurance. Service contracten (ook voor OSen) zijn niets nieuws bij bedrijven.
de meeste bedrijven hebben allang zo'n constructie, die betalen X per maand per device en krijgen dan het recht om windows en office op die werkplekken met VLK's te installeren
Ik denk dat bedrijven dit juist wel op prijs zullen stellen. Bedrijven zien graag hun kosten variabel worden zelfs al kost dit iets meer op de langere termijn. Ik weet niet hoeveel geld er mee gemoeid is (sowieso afhankelijk van grootte bedrijf), maar kan me voorstellen dat bedrijven dan geld gebruiken voor andere zaken.

In combinatie met het betalen per gebruiker i.p.v. per apparaat lijkt me dit voor bedrijven een goede ontwikkeling. Mits het niet veel meer gaat kosten tenminste.

Voor particulieren lijkt me dit minder gunstig. Ik kan me voorstellen dat je op den duur het overzicht kwijt raakt met al die abonnementen.
Alsof bedrijven investeringen niet uitsmeren over verschillende jaren. Fiscaal moet je dat in ieder geval doen.
Ja doen ze ook bij Office365. Is al een groot succes
️Hmm Dan blijf ik wel op Windows 8.1.1 ik heb een hekel aan betalen per maand! Ik zou liever zien dat ze weer een upgrade deden van ¤60. Die drempel is voor mij lager dan per maand te betalen. Ook omdat ik mijn betalingsgegevens niet aan iedereen wil geven....

Mischien ligt het aan mij? Maar ik wordt absoluut niet blij als ik dit lees!!
Was er eerder niet aangekondigd dat Win10 gratis zou zijn voor gebruikers van Win8?
Nee er is nog niks aangekondigd, alleen sterke geruchten van "insiders"
En dat ging dan nog om Windows 9 ook.
De praktijk laat zien dat mensen minder problemen hebben met per maand betalen. Zonder het per maand abonnements model zouden mensen nooit iPhones gekocht hebben. Want dan zie ze dat ze 600 euro voor hun speeltje betalen. Maar als abonnement per maand, denken ze dat ze 'm gratis krijgen!

En kijk naar phone apps als Candy Crash. Niemand wil 10 euro betalen aan een app. Maar wekelijks of maandelijks een extra speelbeurt of boost kopen voor 1 euro, heeft een groot deel van de bevolking geen probleem mee. En ondertussen betalen ze op die manier véél meer.
De praktijk laat zien dat mensen minder problemen hebben met per maand betalen.
is dat zo? Er is nog geen OS dat op die manier aan de man is gebracht dus het is koffiedik kijken
Zonder het per maand abonnements model zouden mensen nooit iPhones gekocht hebben. Want dan zie ze dat ze 600 euro voor hun speeltje betalen. Maar als abonnement per maand, denken ze dat ze 'm gratis krijgen!
wat een manke vergelijking!
Ik betwijfel of de meeste iphones worden verkocht als deel van een abonnement (voor zover mij bekend zijn er geen opstoten in nieuwe abonnementen bij de release van een nieuwe iphone).
Het ligt aan jou. Microsoft geeft hier een mogelijkheid om maandelijks te betalen voor Windows, zoals ze dat ook deden met Office 365. Als je dat niet wilt, dan ga je gewoon voor de standalone versie. Wat is het probleem?
Wat weet je nu dan precies, waar je niet blij van wordt? |:(
Ik ben bang dat dat uit komt op weer een versie die door de consument genegeerd wordt. Zeker als het per device wordt verkocht. Een abbonement afsluiten voor de vele windows apparaten die ik heb wordt me te duur.
En wat betaal je nu dan aan lease-kosten? Want puntje bij paaltje; jouw huidige Windows-OS (bijvoorbeeld Windows 7 Home Premium) is ook niet van jou. Je "huurt" de software van Microsoft en alleen door het invullen van een key, is de software functioneel.

Oftewel; het is makkelijk zeggen dat abonnementen te duur worden (want nog niet bekend, volgens het artikel) maar niet vergelijken met wat je nu betaalt om Windows legaal te draaien in een thuis-omgeving.
Eenmalig 60,- per device. (Ik heb 10 licenties) No way dat Microsoft daar nu een abonnement tegenover gaat zetten dat net zo schappelijk geprijsd is.
Mijn Windows 8.1 kostte me ¤8. Benieuwd hoe ze dat goedkoper gaan doen.
Uit het artikel op microsoft.com blijkt dat dat wellicht niet zo gaat zijn. License based verkoop was het oude business model en dat gaan ze versimpelen, zegt de COO letterlijk, maar hij treedt niet in details.

[Reactie gewijzigd door Deadsmell op 10 december 2014 09:46]

Als dit waar is laat ik Windows 10 ook maar links liggen.
A. hou niet van abbo modellen, ja omdat die meestal te duur zijn voor wat je krijgt.
B. krijg dan waarschijnlijk de nieuwste versies direct gepushed en als dat UI krengen zijn zoals W8 voor mij is heb ik dat liever niet.

Dus de keus is Win7 blijven gebruiken of overstappen naar linux.
Je kan wel overstappen op Linux, maar wanneer het gebruik van Linux dusdanig gaat toenemen, en die signalen zijn er al, dan zal uiteindelijk ook voor Linux het moment komen, dat het geld voor verdere ondersteuning, ontwikkeling, uitbreiding, en het maken van updates enz., toch ergens vandaan zal moeten komen. Bijvoorbeeld Google, met al die (gratis) apps, die gratis apps, cloud opslag, enz. zijn mogelijk omdat Google bakken met geld verdiend, en daarom al die (gratis) apps kan (laten) maken. Maar wanneer die macht van Google aan banden wordt gelegd, zullen ook de inkomsten dalen, en al die nu nog gratis internet diensten niet meer zo gratis zijn. De makers van Mozilla Firefox browser, zijn al gaan samenwerken met Google concurrent, zoekmachine Yahóó, om zo de ondersteuning en ontwikkeling van de gratis Mozilla Firefox browser te kunnen blijven financieren. Hoe meer privacy we willen op het internet, des te meer, als vanzelfsprekend beschouwde internet diensten die nu nog gratis zijn, zullen dat dan niet meer zijn. Want niets op het internet is echt gratis, ook op het internet, gaat voor niks, alleen de zon op.
Je beredeneert het fout. Het verschil tussen de meeste Linux en Unix vorken, is dat die worden onderhouden door non-profits en 'de community'. Al zijn er ook for-profit bedrijven die regelmatig hun verbeteringen afdragen aan de community, omdat door de opensource cultuur er iedereen baat bij heeft om verbeteringen te delen.
MS moet winst maken, want dat is het bedrijf z'n cultuur. Linux heeft die cultuur niet. Sommige vorken wel ja, maar Linux op zichzelf niet. Dus als je een Linux vork gebruik waarvan je het niet met de voorwaarde mee eens bent (zoals men dat had/heeft met Ubuntu), stap je simpelweg over op een andere vork, of bouw je een eigen.

Edit:
Er moet ook gezegd worden dat Linux al het grootste en dus meest gebruikte OS in de wereld is, en dat het nog steeds gratis in gebruik is, zonder dat je er je privacy voor moet opgeven. De enige platvormen waar het OS niet domineert, is de desktop en laptop. De enige redenen die dat tegenhouden, is dat;
  • Windows gewoon eerder groter was geworden (waardoor de gemiddelde mens en bedrijf bekent met het OS zijn, en liever bij het bekende willen blijven).
  • Dat MS het voordeel heeft van DirectX (al is AMD Mantle een aardige concurrent).
  • Dat weinig game studios Linux ondersteunen (kip en ei verhaal, omdat er te weinig consumenten op het platvorm zitten).
  • En omdat er voor Windows soms erg goede software in het eco systeem aanwezig is dat je niet native op Linux kan gebruiken (al heb je Wine om daar voor een deel mee te kunnen compenseren).
Dus met andere woorden; MS profiteert van de bovengenoemde feiten waardoor het OS simpelweg nodig blijft, niet omdat het OS technisch meer geavanceerd is dan elke vork in de Linux familie.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 11 december 2014 03:28]

ik wil gerust mijn linux versie kopen hoor.

Het hoeft voor mij niet gratis maar geen abbo vorm.
ik wil gerust mijn linux versie kopen hoor.
Je bedoelt kopen inclusief/ ondersteuning gedurende een bepaalde periode.
Een abonnement prima, maar dan wel normale prijzen. Kijk naar OSX welke 18 euro kost. Zo'n bedrag per jaar voor de particuliere consument lijkt mij een mooi bedrag. Daar zou Microsoft misschien nog wel meer mee kunnen verdienen ook dan Windows voor 90-100 euro per stuk aan te bieden (waardoor mensen dus illegaal gaan installeren).
OS X is sinds Mavericks "gratis". Apple is voornamelijk hardware verkoper en kan dus uit die verkopen het besturingsysteem en haar updates weggeven.
Zoiets zou Microsoft natuurlijk ook kunnen doen.

Windows 10 - Gratis
Windows 10 Pro - klein bedrag per jaar per gebruiker
Windows 10 Enterprise - groter bedrag per jaar per gebruiker

En dan de normale editie, bestemd voor de normale thuisgebruiker, flink limiteren. Bijvoorbeeld enkel installeren vanuit de Windows Store en niet vanuit andere bronnen enzovoort.
Eh... OSX upgrades zijn al een tijdje gratis hoor maar die betaal je indirect in de hogere aanschafprijzen van Apple computers.
Daarnaast heeft ook Microsoft heeft gestunt met lage upgrade prijs(¤29,99) om van 7 naar 8 over te stappen. Check: nieuws: Windows 8 upgrade-prijzen zijn veel hoger na 31 januari

Er is op dit moment nog geheel niets bekend en van wat er nu bekend is, doet Microsoft het toch best aardig. Office 365 Home is echt een koopje als je vergelijkt wat voorheen een office licentie heeft gekost.
Ben benieuwd hoe het dan gaat bij aankoop van nieuwe hardware zoals laptops.
Aangezien je daar in veel gevallen Windows al bij ' krijgt', wat bij de prijs in zit.
Bij sommige shops kan je het er vervolgens ook af laten halen in ruil voor korting,
maar dit is grofweg een 100 euro of zo.
Ik zie nou niet zo snel de laptopprijzen enorm omlaag gaan,
want dan komen er weer inflatie truckjes of iets anders bij.

Nou betaal ik dan toch echt liever eenmalig die 100 ~200 euro,
of bijvoorbeeld een upgrade key zoals met windows 8 toen voor 45 euro.
In plaats van xx euro per maand, want het zal vast geen 4 euro per maand worden.

Daarnaast ben ik een persoon die liever spaart voor zijn producten, het in één keer koopt,
en daardoor weet waar ik aan toe ben incl. de garantie en aantal jaren support.

[Reactie gewijzigd door Big-Opti op 10 december 2014 10:32]

Ja lijkt mij ook echt balen als je een maandelijks bedrag moet betalen om je PC te gebruiken waar je 1000e voor hebt neergelegd.
MS Word voor de iPad kost al 4,95 per maand meen ik. Dus ik verwacht niet dat Windows dezelfde prijs krijgt.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 10 december 2014 11:22]

door dit artikel denken mensen dat het al zon beetje rond is en dat er gewoon per maand betaald moet worden. ik vind tweakers op dit gebied soms echt de plank misslaan en zelfs zorgen voor dit soort discussies . mensen gaan er van uit dat tweakers gelijk heeft en stappen dus nu al over naar Linux etc . 8)7
geloof maar dat er geen abo komt voor windows . ms weet ook dat dat grote gevolgen zal hebben als dat ingevoerd zou worden .
Daarintegen negeert of voorziet MS vaak ook gevolgen niet met Windows of bijvoorbeeld hun Xbox.

Zal niet de eerste keer zijn dat zijn gewoon hardnekking doen waar zij zin in hebben om het vervolgens middels updates allemaal te gaan wijzigen naar hetgeen waar ze in eerste instantie ook gehoor aan hadden kunnen geven.
Waarom moet alles "cloud" worden? ja ik heb meestal wel internet, maar ik heb het niet altijd. als ze het echt als Cloud-OS willen marketen dan kan ChromeOS makkelijk op de hype mee liften. misschien is mijn reactie veel te prematuur en valt het straks allemaal mee, maar ik sta er voorlopig nog niet om te springen...

@Rhaph: De laatste alinea:
Dat deed hij door te verwijzen naar de komende veertigste verjaardag van het bedrijf. "De eerste 39 jaar van ons bestaan hebben we een van de beste businessmodellen ooit gebouwd, zeker rond Windows", aldus Turner. "Voor de duidelijkheid, dit was ons verleden. Als je naar onze toekomst kijkt, gaat dat erom dat het een Cloud OS wordt."

[Reactie gewijzigd door skoozie op 10 december 2014 11:13]

Ze willen gewoon het licentiemodel aanpassen. Wat dit dan met cloud te maken heeft ontgaat me een beetje.
Het ligt er heel aan hoeveel je gaat moeten betalen per maand. Creative cloud (ook die cloud ontgaat me een beetje - 1 keer per maand online zijn om te verifiëren) vind ik persoonlijk geen achteruitgang met het huidig tarief van ongeveer 12¤ (lightroom + photoshop) waarbij je altijd de laatste update hebt.
Akkoord dat je op het einde een hoop abonnementen hebt lopen, maar ik betaal persoonlijk liever 12¤ per maand dan ineens 1200¤ ofzo te betalen. En als je dan telt dat je af en toe een upgrade aanschaft zal het niet echt duurder worden lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Rhaph op 10 december 2014 11:18]

@Rhaph: De laatste alinea:
Dat deed hij door te verwijzen naar de komende veertigste verjaardag van het bedrijf. "De eerste 39 jaar van ons bestaan hebben we een van de beste businessmodellen ooit gebouwd, zeker rond Windows", aldus Turner. "Voor de duidelijkheid, dit was ons verleden. Als je naar onze toekomst kijkt, gaat dat erom dat het een Cloud OS wordt."
Jep dat had ik gelezen, maar tegenwoordig gebruiken ze nogal veel cloud terwijl het nog je eigen keuze is.
Dropbox, onedrive,...dat is idd cloud, maar ze verplichten ons niet om dit te gebruiken. Creative Cloud van Adobe is nog zoiets. Ik gebruik photoshop en lightroom, maar (nog) niets online en dat is ook niet nodig. Als ze meer onedrive en consoorten verplichten dan hoeft het voor mij ook niet.
Voorlopig wacht ik dus af.

[Reactie gewijzigd door Rhaph op 10 december 2014 11:48]

1 2 3 ... 12

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True