Microsoft laat concepten zien die niet nieuwe Start-menu zijn geworden

Microsoft heeft concepten laten zien die het niet zijn geworden in de ontwikkeling van het nieuwe Start-menu voor Windows 11. Daarbij zijn verschillende lay-outs te zien met onder meer een menu aan de zijkant.

Windows Startmenu recommendations
Windows Start-menu

Het uiteindelijke ontwerp kwam mede tot stand dankzij testen met gebruikers, meldt Microsoft. Het bedrijf gaat verder niet in op de concepten, maar er is onder meer een concept met een For You-feed aan de linkerkant met aankomende agenda-items en andere belangrijke elementen. Ook is er een variant met apps per categorie aan de linkerkant.

Microsoft kwam uit bij het ontwerp zoals het die vorige maand presenteerde, met de mogelijkheid om aanbevolen apps uit te zetten en alle apps in een lijst of grid te zien. Die komt op een later moment in de stabiele versie van Windows 11.

Concepten Start-menu Windows 11Concepten Start-menu Windows 11Concepten Start-menu Windows 11
Concepten Start-menu Windows 11Concepten Start-menu Windows 11

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

13-05-2025 • 20:02

104

Reacties (104)

104
104
62
5
0
39
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Sinds de ribbon in office is microsoft voor mijn idee aan het vernieuwen om het vernieuwen. Ontwikkelaars vinden menu’s, ok en cancel knopjes ouderwets maar ik vind voorspelbaarheid van een interface veel belangrijker dan al die vernieuwingsgrillen. Heel office 365 hangt aan elkaar van schermen waar je alleen niet hoeft te zoeken waar je moet klikken als je er al 100% in thuis bent.
Sinds de ribbon in office is microsoft voor mijn idee aan het vernieuwen om het vernieuwen. Ontwikkelaars vinden menu’s, ok en cancel knopjes ouderwets maar ik vind voorspelbaarheid van een interface veel belangrijker dan al die vernieuwingsgrillen. Heel office 365 hangt aan elkaar van schermen waar je alleen niet hoeft te zoeken waar je moet klikken als je er al 100% in thuis bent.
Dit dus. De UX/UI development afdeling moet natuurlijk ook wat te doen blijven hebben. Innovatie is het in elk geval niet... zit me steeds vaker rot te zoeken naar wat staat. Ook qua rebranding kunnen ze er wat van. Een van de grootste ergernissen hedendaags naast alle AI meuk wat Microsoft je oplegt. Jammer, want er zijn dagen geweest dat ik zoveel mogelijk in hun ecosysteem wilde werken.
Je moet eens op zoek gaan naar de blogposts over die ribbon interface, als ze nog bestaan, van 20 jaar terug. Als je eenmaal ziet waarom men die keuze heeft gemaakt, dan kan je bijna niet anders dan Microsoft gelijk geven dat ze dat in Office gedaan hebben. Je kan geen submenu in een submenu in een menu blijven bouwen dat je naar een venster brengt met 6 tabs waarin je op een knop moet klikken om nog eens een ander venster te openen. Een kat vindt er haar jongen niet meer in terug.

En vele UI veranderingen in Windows hebben net als doel een consistentere ervaring te bieden. Hoewel het settings menu enorm veel tijd heeft nodig gehad om volledig vorm te krijgen, heb je er vandaag een betere ervaring mee die consistenter aanvoelt dan het oude control panel bijvoorbeeld.
Als je het youtube van Dave Plummer (https://www.youtube.com/@DavesGarage) volgt dan is de inconsistentie een stuk beter te duiden.
En ook de reden waarom Microsoft bepaalde beslissingen heeft genomen in het verleden.

M.b.t. het oude control panel heb je gelijk dat het nieuwe settings menu er beter uit ziet, waar (tot 2 maanden terug daarna ben ik volledig over gegaan naar Ubuntu en MacOS) ik persoonlijk wel issues mee heb is dat b.v. de ip4 instellingen niet zo eenvoudig per NIC ingesteld kunnen worden.
Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om geen DNS of gateway mee te geven in het nieuwe menu terwijl ik dat niet altijd nodig heb. Gelukkig kan ik dan nog teruggrijpen op control panel om alsnog de gewenste instellingen te zetten. :)
Het oude control panel gebruik ikzelf ook nog altijd net zoals mijn computer.
Het is handig om de oudere software pakketten eraf te knikkeren die je nooit meer gebruikt.
Een menu is een universele en eenduidige ingang met een hierarchie. Ik zit regelmatig in office 365 en het is een lappendeken van zaken waar je op kan klikken. Dat iets 4 menus diep zit boeit me niet, als het maar voorspelbaar is.
Ik snap eigenlijk de ogenschijnlijke obsessie met het startmenu niet echt. Zeker van tweakers niet.

Het moet wel echt heeeel vreemd lopen om dat menu nodig te hebben, ik kan me echt niet herinneren dat ik dit menu nodig had. Alleen om mee te klikken wanneer iemand vanaf afstand hulp nodig heeft, maar eigenlijk vind ik alles via de zoekfunctie na rammen op de Windows toets.

Wat zijn nog de use cases van het startmenu voor tweakers??
Mijn geheugen is niet zo goed. Maar ik heb wel een stuk of 80 programma's geïnstalleerd. Die wil ik kunnen vinden door te klikken op de categorie van het programma, zoals Kantoor, Utilities, Audio etc.

En ik kom op 80 programma's vanwege vele audio applicaties, met vaak moeilijk te onthouden namen.

Ik hield van het oude Start Menu waarvan ik de indeling kon maken met directories en .lnk bestanden in Total Commander. Bij een nieuwe Windows installatie had ik altijd een backup van mijn uitvoerig ingedeelde Start Menu om terug te zetten.

[Reactie gewijzigd door pmeter op 14 mei 2025 06:50]

Ik heb ook zat applicaties, zelfs ook audio apps (audio productie) maar ik weet wat ik heb en nodig heb. Dan is het echt veel sneller met Windows of Mac zoekfuncties ipv te scrollen en zoeken in mappen.

[Reactie gewijzigd door DrWaltman op 17 mei 2025 16:18]

En ik snap de obsessie niet van het letters willen intypen in een command line zoekfunctie om een programma te starten. Wat is dit, MS-DOS? We leven toch niet meer in 1988 zeker?

Nee, lang leve de grafische interface, 2 muisklikken om 99% van mijn meest gebruikte programma's te starten (Zelfs in dat veel te grote, oh zo van nuttige informatie verstoken Win 11 startmenu)
Nee, maar is wel tig keer sneller dan zoeken naar juiste icoontjes, zeker bij minder vaak gebruikte programma’s. Windowstoets en rammen maar.

Tis geen obsessie, jij gebruikt toch ook shortcuts in programma’s terwijl het ook veel langzamer met een muis kan

[Reactie gewijzigd door DrWaltman op 17 mei 2025 16:19]

Klopt, ik gebruik het Start menu zo goed als nooit - je kunt er toch niets vinden. Doe alles via Windows+Q
Ben ik de enige die het allemaal niets vindt? Windows XP stijl, dat was gewoon perfect.
Ieder zo z'n voorkeur, maar ik wil je er op wijzen dat XP nog niet de in-start menu search had. Als keyboard-junkie is windowskey + eerste twee/drie letters van wat ik wil intikken zó ontzettend routine geworden... het XP menu met ellenlang bladeren door submenu's is niet zo ontzettend "nostalgisch positief" hoor.
Om vervolgens direct op enter te drukken en dan via 'Bing' te zoeken naar "Pai" i.p.v. dat hij het programma "Paint" opent.

Om de e.e.a manier heb ik eens in de zoveel tijd, dat het zoeken naar applicaties op de computer (wat eigenlijk direct zou moeten zijn) langer duurt dan de zoeksuggestie welke niemand gebruikt.
Zoeken via Bing kan je gelukkig uitzetten in Zoekinstellingen. Dat lijkt het zoeken in het startmenu ook sneller te maken.
Dit idd soms type je letterlijk in wat je nodig hebt en krijgt hij het niet gevonden.
Haal je wat letters weg dan wel opeens. :?
Haha, ja die is ook heel herkenbaar.

Of als iemand z'n taal op Nederlands heeft staan en je zoekt naar "Device manager".

Niets.

Je moet zoeken naar "Apparaatbeheer".


Persoonlijk zal het mij een zorg zijn, al die mockups die ze gemaakt hebben zijn 'prima' als de zoekfunctie maar gewoon goed werkt.

[Reactie gewijzigd door Accretion op 14 mei 2025 09:54]

Als ik zoek naar device manager komt hij gewoon met Apparaatbeheer hoor.

Bij zoeken op notepad komt hij met kladblok.
Ik heb wel het Nederlandse en het Engelstalige taalpakket geïnstalleerd.
Klopt ik zoek altijd op de Engelse termen en dat werkt prima op werkpc (Nederlands) en privé (Nederlands) en die van de kinderen.
Hier hetzelfde, ik zit voor de grap eens mijn muis te gebruiken om op het start menu te klikken, vervolgens een app te zoeken en te openen. Dit vergeleken met hoe lang ik bezig ben wanneer ik windowskey + letters typ en op enter druk.. duurt lachwekkend lang :9
In win 11 is muis bijna makkelijker geworden. De zoekfunctie werkt alleen als je de naam van het programmabestand kent. Bijv. Firefox komt naar boven als je zoekt op fire, maar niet op fox. Win 7 en 8 konden dit zonder probleem. Internet resultaten heb ik uitgezet dus krijg nu af en toe niet geinstalleerde appstore resultaten als ik de exacte naam niet weet en probeer te raden.
Wellicht heeft dat iets met jouw instellingen te maken maar wanneer ik zoek op Edge komt Microsoft Edge naar voor. Zoek ik op fox zie ik echt Firefox naar voorkomen, chr zie ik Google Chrome etc.

[Reactie gewijzigd door Sniperlogit op 14 mei 2025 21:42]

Dan ga ik daar nog een keer naar kijken, tot nu toe heeft iedereen (n=5) die ik hierover sprak hetzelfde probleem
Precies dit. Ik zou niet eens weten hoe het huidige startmenu er precies uit ziet want ik kijk er nooit echt naar.
De eerste drie karakters intikken is inderdaad geweldig, naar het is zo jammer als het bovenste resultaat iets is dat niet eens geïnstalleerd is en dat je geheel niet wilt hebben.

Dit start menu is voor mij een achteruitgang tov Windows 7/10 in alle opzichten.
Ben ik de enige die het allemaal niets vindt? Windows XP stijl, dat was gewoon perfect.
Ik vind de stijl van Windows XP t/m 7 en versie 10 (alhoewel in 10 mogen ze de tiles er wel uithalen) inderdaad ook het fijnst. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat sinds ik de meest gebruikte apps aan de taakbalk kan pinnen, ik het startmenu bijna niet meer gebruik. Dat is alleen nog voor apps die ik bijna niet gebruik.
In 10 kan je natuurlijk de tiles gewoon volledig weghalen als je ze niet wenste te zien. Wat ik, als systeembeheerder, dan weer wel goed vond aan 10 is dat je in je bedrijf een eigen, vaste sectie kon maken om apps op te pinnen. Iets wat we in Win11 alweer verloren zijn.
ik gebruikte alleen nog maar tiles, vond het beter dan win 7!
maar ik wil vooral geen nieuwtjes en het weer en copilot onzin en al die shit
En dan is de zoekfunctie ineens minder handig, want je zit altijd te peinzen "hoe heet dat programma ook alweer". En dan is de All Apps tab toch een stuk handiger om doorheen te kunnen kijken.

Ik vindt het zo jammer dat Microsoft de optie weggehaald heeft om die view als default te kunnen zetten, maar gelukkig met Explorer Patcher heb ik het start menu weer kunnen inrichten zoals ik het wil hebben.

Helaas zit ik op het werk vast aan de Microsoft defaults.
RetroBar en Classic Shell doen het samen nog prima.

XP mist wel de zoekfunctie, maar ClassicShell heeft die gelukkig wel.
Ik weet niet of het nostalgie is of dat het echt is, maar naar mijn herinnering is de zoekfunctie van Windows XP de beste die er ooit is geweest. Omdat het niet zoekt in een aangelegde database, maar daadwerkelijk naar bestandsnamen zoals bijvoorbeeld "?ormat.*", "comm?nd.com" en "*.jpg".
Dat kan nog steeds, via de verkenner. Zelfs geavanceerd zoeken is daar mogelijk. Je mist alleen wel het hondje 😉.

De meeste mensen hierboven hebben het over het openen van programma's via de zoekfunctie. Dus: Start - firef - enter - "opent Firefox". Dat kon bij Windows XP nog niet, vanaf Windows Vista.
Wildcards doen het nog steeds in verkenner, en als je het oude Windows Vista zoekscherm tevoorschijn tovert kun je nog veel meer zoeken.
Windows 10 was wat dat betreft de perfecte combinatie: wel het menu van Windows XP, maar ook extra ruimte rechts van het menu. Ik gebruikte die ruimte enorm vaak (ook in het Windows 8 menu trouwens, ik vond fullscreen heerlijk), maar met Windows 11 is het onbruikbaar geworden.

Het zou mooi zijn als Microsoft alle opties geïmplementeerd had, zodat iedere gebruiker zelf kan kiezen hoe het menu eruit ziet. Het is nu bij iedere versie steeds anders, maar de voordelen van vorige versies zijn telkens verdwenen.
Microsoft vond het ook niets, ze zijn het uiteindelijk niet geworden immers. Ik vind zo'n heel menu sowieso overbodig. Ik druk een van de Power toetsen in en typ wat ik zoek, of ik doe Windows toets + R en tik dan het commando in. Ze zouden dus dat typen en automatisch zoeken meer moeten promoten wat mij betreft.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 14 mei 2025 01:33]

Ik weet echt niet wat er perfect was aan het XP start menu. Enorm druk en onoverzichtelijk in vergelijking met wat we later hebben gezien. Een start menu waarna je bij het openen in essentie je applicaties niet eens ziet, maar initieel alsnog "reclame". MSN Explorer, really Microsoft? That's the top app you recommend?
Wat nou fijn zou zijn als grote techbedrijven nou eens iets doen aan minder aan sensory overload en constante feed van data waardoor jong en oud verslaafd is aan de tech. In dit geval een startmenu, moet gewoon een simpel menu zijn om snel bij je apps te komen, niet meer, niet minder.
ze zullen het wel getest hebben, maar gebruikt iemand het startmenu zoals het bedoeld is nog?

Een lijst met arbitrair gepinde apps en een lijst met recent geopende documenten zie ik hier zelf. Apps staan of gepind op de taakbalk of ik klik windowstoets en type de naam van de app en enter. Vroeger, toen je je apps nog netjes in mappen kon zetten was het nog wel handig, maar een random gesorteerde lijst is net zo nuttig als een desktop vol shortcuts.
> ze zullen het wel getest hebben
Jazeker, en enkel de feedback van de advertentieafdeling werd op waarde geschat!
Wellicht met dank aan mijn Firewalla, maar ik zie geen ads in mijn startmenu?
Nog niet, die worden pas toegevoegd nadat copilot je volledig pc heeft kunnen scannen en weet wat hij je voor moet schotelen :p
Maw depete copilot? 😜

Heb ook al delete startmenu gedaan. Is toch niet zo zinvol meer tegenwoordig.

Dus ja of je gebruikt het helemaal niet (geen reclame in startmenu), of je vervangt het met een wel zinvol menu (ook geen reclame). Top dat ze hun eigen extra reclame winst hiermee direct de nek om draaien.
Ik kàn het start menu niet goed meer gebruiken omdat het een gedrocht is.

Mijn alternatief is de Windows knop drukken en de appnaam typen. Wellicht beter tegen de RSI, maar ik vond het Win7 menu de beste.
Eens... Windows 7 was sowieso de beste Windows versie ooit.
Van mij mogen ze die UI morgen in z'n geheel terugbrengen met onderhuids de huidige stand van het OS kwa beveiliging etc.
Het is niet random gesorteerd, het staat op Alfabet :).
...maar gebruikt iemand het startmenu...
Ik niet!
Launchy om de meeste apps te lanceren.
Windows toets + tekst typen om sommige hardnekkige apps die niet in een normale locatie willen installeren te vinden en instellingen aan te passen.
Ik snap echt de heisa niet meer rond het startmenu, werkt toch niet...
Veel ouderen die overstappen op windows 11 snappen helemaal niets van het nieuwe menu en zijn alles kwijt.
Dus altijd maar snel de apps pinnen en pictogrammen op het bureaublad maken naar hun programma's die ze gebruiken, zodat ze het nog snappen.
En als je zegt, gewoon intypen... dat zijn ze na een week weer vergeten...

Hetzelfde met het configuratiescherm, allemaal lange scrolpagina's geworden in de instellingen app...
En je zoekt je het ongein soms om gewoon de oude vensters te krijgen omdat je daarin wist hoe het werkte.
Nou ik zoek in principe altijd. Zowel in Windows als Linux

Maar soms heb je van die apps die een compleet onlogische naam hebben. Als ik bijvoorbeeld de canon printer drivers wil openen dan moet ik zoeken op MF Utility, als ik op canon zoek dan vind ik niks. Dan is het wel prettig dat ik nog even kan bladeren in het start menu en aan het icoon kan zien waar het voor is.

Dit is natuurlijk gewoon slecht ontwerp van Canon, maar goed.
Je kunt in het start menu met drag and drop nog steeds een map maken, dubbelklik een app schuif over een andere app en laat los. Er wordt dan een map gemaakt waar beide of meer apps in staan, titel van de map kun je ook aanpassen.
Klopt, maar je kunt ze niet meer naar eigen inzicht indelen, wegzetten en je eigen layout bepalen zoals je dat in Win10 wel kon. Ik heb daar snelkoppelingen van games achter de betreffende launcher staan, dat vind ik overzichtelijk, maar Microsoft vindt dat ik dat niet meer hoef te doen.
maar een random gesorteerde lijst is net zo nuttig als een desktop vol shortcuts.
Maar de lijst is niet random geselecteerd. Die staat op alfabetische volgorde.
Die van mij is gewoon leeg op de paar veel gebruikte apps na. Verder voornamelijk wat jij zegt, toets en type.
Nou inderdaad. Hoewel ik mijn Mac altijd nog een stuk fijner vind. Qua design is dat ook veel duidelijker en rustiger opgebouwd dan die rommelige drukke Windows meuk.

Sinds ik m’n werklaptop meer Mac like heb ingericht hoef ik het huidige, hopeloze, startmenu niet te gebruiken.
Telkens ik in macOS kom loop ik helemaal verloren. Wat jij duidelijker noemt vind ik persoonlijk een rommelhoop waarin niets terug te vinden is. Je verward gewenning met duidelijkheid volgens mij want ik geef toe dat mijn problemen met macOS bestaan omdat ik niet weet hoe het OS werkt of hoort te werken.
Volgens mij beschrijf je dan precies hetzelfde waarop je kritiek hebt: je bent het niet gewend.

Taakbalk met widgets en status icons <> Dock
Start menu met vastgemaakte apps en documenten en snelkoppelingen naar documenten, instellingen en alle apps die er zijn <> Launchpad
Menubalken met opties die overal anders zijn <> Menubar die altijd gelijk is met status icons.

Ik werk thuis met macOS en op mijn werk met Windows. Ik ben op zich beide gewend, ik vind Windows gewoon rommelig en niet gebruikersvriendelijk.
Fijn dat u MacOS fijner in het gebruik vindt. Dan ook vooral blijven gebruiken. Maar hun menu lijkt wel heel erg veel op de launchpad van OS/2 versie 3 (alleen het ziet er grafischer veel beter uit. IBM is nooit zo goed geweest in UI).
Beter goed gejat, dan bij elke release opnieuw slecht bedacht. En je mag wel je zeggen hoor…
En al die concepten hebben 1 ding gemeen voor mij: ik gebruik het niet, alleen voor de zoekfunctie. :+
Ze hebben ook gemeen dat je veel teveel clicks nodig hebt voor iets wat niet al direct zichtbaar is...
Screenshot #2 heeft toch nog iets weg van W9x~Win7 lijkt het.

[Reactie gewijzigd door PD2JK op 13 mei 2025 20:19]

Screenshot #2 heeft toch nog iets weg van W9x~Win7 lijkt het.
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte! Ik dacht al, dat ziet er goed uit hahaha ;-)
Pinned weg, weer weg, nieuws weg, task view uit, search hide, widgets uit, web search uit, history uit en dan heb je bijna weer iets wat functioneel is.

Bijna...

[Reactie gewijzigd door Korvaag op 13 mei 2025 20:23]

Bij mij staan er alleen pinned apps in het startmenu en voor de rest niks, als ik wat anders nodig heb zoek ik het wel op.
De rest van de rotzooi staat uit, ook in de taskbar geen troep alleen een paar programma's die ik veel gebruik.
Hier idem. Enkele apps (zoals Excel, Word etc) staan in een groep (office) enkele apps heb ik los (zoals Spotify) maar eigenlijk klik ik er nooit op.
Windows toets en dan gewoon de naam typen gevolgd door enter is sneller.
Pfff... wat een drukte.
Gewoon een paar gepinde apps en de rest van de apps in een lijstje is voldoende voor mij.

Ik vind het verschrikkelijk dat we overal en nergens 'veel' moeten krijgen in interfaces.

Op m'n telefoon heb ik bijvoorbeeld alles uit staan voor Spotlight. Ik typ gewoon de app die ik wil vinden. De rest hoef ik niet. Ik vind het zelfs al vervelend dat ik het woordenboek en de verplichte link naar Safari niet kan uitzetten.
Ik heb safari van mijn telefoon afgegooid. Firefox ftw :)
Die is op iOS 'meer'. Ik wil zo min mogelijk spul in m'n software en dan is Safari het meest minimalistisch. (Van wat ik kon vinden in elk geval.)
Orion… heeft firefox en chrome extensies (uBlock ook op mobiel dus voor iOS)
Ik heb nu een Nothing 3a en het is verfrissend hoe leeg die is qua apps en andere meuk.
Dat is toch dat toestel met een extra fysiek knopje naar de 'Essential hutsefluts?' (Een een of andere AI-functie of 'productiviteits-functie' is dat toch?)

Dan ben ik al klaar🧐 (puur persoonlijk. Als iemand het fijn vindt is dat aan die persoon😊)
Er zit wel dedicated knop op maar het enige wat het doet is een screenshot maken en het geeft je de optie om een opmerking bij te plaatsen. En ja, er komt een ai analyse overheen maar ik heb daar geen last van. Je hoeft het niet te gebruiken ;)

En één zo'n knopje is honderd keer beter dan tientallen apps die je niet kan verwijderen imho.

Wat ook fijn is, is dat de accu drie dagen mee gaat.
En één zo'n knopje is honderd keer beter dan tientallen apps die je niet kan verwijderen imho.
Dat ben ik zeker met je eens. 😊
Je hoeft het niet te gebruiken
Datzelfde kunnen we zeggen over die niet-verwijderbare apps.🤭

Maar goed. Kun je die functie ook volledig uitzetten of een andere functie zetten achter de knop? (Dus dat hij je camera opstart, of een mute-functie, of Google Assistant (of hoe dat vandaag ook heet😊), of noem maar een willekeurige zijstraat.

Een accuduur van 3 dagen is zeker een fijne!! Daar is niets tegen in te brengen!
Toegeven, ik had gehoopt er zelf een functie aan die knop toe te kunnen wijzen maar helaas. Misschien komt dat nog in latere updates.

Maar ik kan oprecht zeggen dat het mijn fijnste telefoon in decennia is.
Don't break what ain't broken vind ik. Oude startmenu was prima en eigenlijk al vol met nutteloze spullen. Terug naar Windows XP startmenu :). Bij GUI design zeggen ze altijd minder is beter, dat lijkt in deze setups volledig overboord gegooid te zijn.

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 13 mei 2025 20:37]

If it ain't broken, why break it?
XP was toen leuk en hip maar ik zou nooit meer terug willen. Ik vind het er redelijk afzichtelijk uitzien namelijk. En ik laat mij niet voor de gek houden door nostalgie. Heel veel dingen zijn verbeterd sinds XP.
Zo is oudbollig nu. Scherm bij de titelbalk verslepen, eerst de-maximaliseren, en snapt niet aan de zijkant. Kleine quality of life dingetjes die je niet.

Wat zowel heeft: 11 jaar lang een configuratie scherm wat het zelfde blijft. Een start menu met veel overbodige items. Maar ook, de mogelijkheid om shortcuts in jou gewenste volgorde te plaatsen en als ze een lange naam hebben, deze aan te passen. En, geen reclame in de vorm van geadviseerde snelkoppelingen. Het start menu kan hele kleuren thema's krijgen, van dark mode tot erwtensoep thema, en het werdt door alle OS elementen geïnnerveerd. En nog zo iets, de taakbalk kun je van locatie veranderen.

Ik moet er nog wel eens mee werken, maar het is ondertussen echt te oud, maar, ook wel vervelend dat Windows 11 in aardig wat dingen ook een achteruitgang is.
Misschien kan tweakers eens iets schrijven om heel de gui-omgeving te kunnen vervangen door een bruikbare grafische schil die veel produktiever is. Met minder kermis en verstopperspelletjes. Dat zou me echt plezieren!
Eens, laten ze maar volledig configurabel menu afleveren en openstellen voor plugins/addons/ai en andere meuk die men wenst. De community haakt hier dan wel op in etc. Zoals bv home assistant is opgezet. Voor business kunnen ze dan een Microsoft standaard menu variant gebruiken ofzo die door IT/werkplekbeheer verder beheerd wordt.

Maar beter is gewoon helemaal geen menu. Heb liever dat ze meer doen met workspaces en dat ik die volledig kan inrichten naar wens. En dan per aangemaakte workspace iets met dashboard achtig grid die ik dan zelf helemaal kan inrichten met apps, Windows, widgets etc. Waarbij de ingerichte workspace dan automatisch opgeslagen worden en ik weer kan openen bij opstarten of cloud sync op andere pc.

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 13 mei 2025 21:04]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.