Power Unlimited verkoopt volledige digitale archief van 30 jaar oud op USB-stick

Videogametijdschrift Power Unlimited brengt in september een USB-stick uit met daarop digitale versies van alle tot nu toe verschenen tijdschriften. Het tijdschrift doet dit vanwege zijn dertigjarige jubileum. De USB-stick kost 39,95 euro.

Power Unlimited laat op zijn website weten dat dit het enige moment zal zijn waarop het digitale archief beschikbaar komt. Het tijdschrift zegt dat de voorraad beperkt is, maar zegt niet hoeveel USB-sticks er gemaakt worden. Naast de USB-stick van 39,95 euro, is de stick ook te koop met een jubileumnummer waarin teruggekeken wordt naar de geschiedenis van het tijdschrift. Dit kost 11,95 euro zonder USB-stick of 47,50 euro met stick.

De USB-stick zal omstreeks 27 september bezorgd worden, de datum waarop alle abonnees het magazine ontvangen. Power Unlimited schrijft sinds 1993 over alles wat met games te maken heeft en is in die tijd uitgegroeid tot een autoriteit op het gebied van gamesbladen. Het blad verschijnt tien keer per jaar.

Power Unlimited

Door Rard van der Hoeven

Nieuwsredactie

10-05-2023 • 13:00

221

Reacties (221)

221
217
92
3
0
113
Wijzig sortering
Puur uit nostalgie zou ik dit zeker kopen. Hoeveel uren ik niet in dergelijke boekjes gelezen heb als kind/tiener. Elk artikel tig keer dromend van al die games te kunnen hebben. (verklaart een beetje waarom ik nu als volwassene al die oude games als een gek begin te verzamelen)

Verbaast me dat dit magazine nog steeds bestaat. Met de opkomst van het internet zijn al die computer magazines en gaming magazines verdwenen als sneeuw voor de zon.

Leuk dingetje! Hopelijk is het niet zo een generische USB stick zoals op de foto en doen ze er iets leuks mee.
Dit roept inderdaad een hoop nostalgische gevoelens op. Ik heb jaren geleden al m'n Power Unlimiteds uit de jaren '90 weg gedaan, omdat ik naarmate ik ouder werd me realiseerde dat het eigenlijk een beetje een flutblad was met een hoop vooroordelen en waar de persoonlijkheden van de recensenten belangrijker waren dan de kwaliteit van de recensies.

Desondanks bewaar ik een hoop herinneringen aan die goede oude tijd en ik zou het best leuk vinden om weer eens door een paar van die magazines te bladeren, al is het maar om te lachen om een aantal van die rare misleidende recensies. Zo'n digitaal archief is wat dat betreft een ideale uitkomst, dus ik denk dat ik 'm wel ga bestellen.
omdat ik naarmate ik ouder werd me realiseerde dat het eigenlijk een beetje een flutblad was met een hoop vooroordelen en waar de persoonlijkheden van de recensenten belangrijker waren dan de kwaliteit van de recensies.
Dat kwam, in mijn herinnering, echt later pas opzetten. De eerste paar jaren was het echt een ontzettend leuk blad om te lezen.
Daarna kwamen de ego's en werd een soort gangster-blad met allerlei woorden en termen die ik niet ken en ook niet wil kennen. Een beetje een blad voor en door voetbal-hooligans, als ik het zo mag omschrijven? :-)
Ontzettend jammer en toen heb ik mijn abo opgezegd.
Daarvoor was het echt superfijn!
In de eerste paar jaren was dat toch ook al wel aanwezig. Kees was de fighting game fanaat en alles met "Mortal Kombat" in de naam kreeg automatisch een 10. Behalve de PC versie dan, want fighting games hoor je niet met een keyboard te spelen dus die kreeg een 1/10(???) voor speelbaarheid.
In de regel hield de redactie niet van JRPG's dus alles met een verhaallijn, statistieken en turn-based combat werd meteen de grond in geboord. Dit veranderde pas met de komst van Final Fantasy VII. Chrono Trigger voor de SNES was daarvoor nog een grote uitzondering, maar die game is nooit in Europa uitgebracht dus waarom ze die überhaupt gerecenseerd hebben?
En ik heb op PU's aanraden ooit een enorme miskoop gemaakt met Psychic Detective, omdat ze volledig meegingen in de hype rondom FMV games ("de toekomst van videogames"). Het was weliswaar een vermakelijk blad, maar voor goede adviezen voor welke games je moest kopen kon je toch beter ergens anders terecht. :+

Maar je hebt wel gelijk dat de focus op de persoonlijkheden pas later kwam. Die gangster-mentaliteit begon pas echt met de komst van lui als Skate. Dat was ook ongeveer het moment waarop ik afhaakte en m'n abonnement op heb gezegd.

Overigens heb ik nog steeds De Eerste Power Unlimited CD-ROM uit 1995 in de kast liggen. Wauw, een eigen CD-ROM met demo's en shareware! En ik kan me nog goed herinneren dat ze met volle trots hun eigen zelfgebouwde website presenteerden. Good times. :)

[Reactie gewijzigd door Devil N op 22 juli 2024 14:38]

In de eerste paar jaren was dat toch ook al wel aanwezig. Kees was de fighting game fanaat en alles met "Mortal Kombat" in de naam kreeg automatisch een 10.
Dit is zo waar! hahaha.
Terwijl Mortal Kombat als een fighting game echt frkn flut was tov een Street Fighter 2 (liefst Turbo).
Beide gehad en ik speelde MK2 alleen om even de fatalities te zien. SF2T als ik echt los wilde gaan met Ken.
In de regel hield de redactie niet van JRPG's dus alles met een verhaallijn, statistieken en turn-based combat werd meteen de grond in geboord. Dit veranderde pas met de komst van Final Fantasy VII. Chrono Trigger voor de SNES was daarvoor nog een grote uitzondering, maar die game is nooit in Europa uitgebracht dus waarom ze die überhaupt gerecenseerd hebben?
Ik heb letterlijk de Power Unlimited nog liggen met de Chrono Trigger review. Een 8.5 als ik het me goed herinner. Waarschijnlijk de laagste score ooit :P Ze wisten nog niet dat ze te maken hadden met de beste (J)rpg aller tijden.

Mooie tijden PU. Rare reviews, maar wel altijd veel fun mee gehad. En je had toen ook nog geen Gametrailers of Youtube...
Ik heb letterlijk de Power Unlimited nog liggen met de Chrono Trigger review. Een 8.5 als ik het me goed herinner. Waarschijnlijk de laagste score ooit :P Ze wisten nog niet dat ze te maken hadden met de beste (J)rpg aller tijden.
Nee, maar het valt me achteraf alles mee dat ze Chrono Trigger wel herkenden als een goede game. Dat terwijl ze normaal gesproken enorm bevooroordeeld waren tegen JRPG's en die doorgaans meteen de prullenbak ingegooid werden. Ik ben een hoop klassiekers misgelopen in die tijd omdat ik natuurlijk, jong en naïef als ik was, dacht dat de PU het bij het rechte eind had.
Ja ik denk dat ze bij FF6 en CT er gewoon niet meer omheen konden. Kan me de oudere Jrpg reviews overigens ook niet goed meer herinneren.

Ik ben zelf het genre door CT ingesleept. Eigenlijk door 1 verkoper, want ik kwam Donkey Kong Country 2 voor mn verjaardag scoren. Daar dacht hij anders over....En na CT verkocht voor het leven. FF6, Secret of Mana en nog een aantal weggespeeld. Vooral het verhaal, turn based opzet en muziek vond ik zo belachelijk veel toffer dan wat andere games deden.

Weet ook niet goed of ik me echt liet beinvloeden door PU voor aankoopkeuzes. Kan me wel herinneren dat veel later een van die gasten FZero GX het respect gaf dat die game verdiende :) Maar dat is al in video tijdperk :P

Nu heb je zoveel gratis games dat je niet weet waar je aan moet beginnen.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 22 juli 2024 14:38]

Ik geloof inderdaad dat ik me een recensie van Phantasy Star IV herinner met een dikke onvoldoende. :Y) In heb het eerlijk gezegd altijd een fluttijdschrift gevonden, er waren zoveel betere importbladen te koop (EGM, Edge).
Ik herinner me nog de review van FF6 (een ware klassieker) door Laura (geloof ik) die gaf het een 4/10 ofzo :o
Wat ik me herinner zijn die text ballonnetjes met die slechte grappen bij de fotos :)
Vroeger ook vaak gekocht bij de kiosk, en mijn zusje kocht altijd de Tina :+
Inderdaad, nostalgie is bij mij ook de reden dat ik dit overweeg te kopen!

Zo heb ik ook nog steeds een volledige (papieren) PC Gameplay collectie; af en toe is het leuk om nog eens zo'n boekje uit de jaren '90 open te slaan en je nostalgisch onder te dompelen in de gaming tijd van toen :)
Hier is ie intussen besteld fyi :9
Shit, dus jij bent een van mijn concurrenten op marktplaats ;)

Heb van '99 tot '08 vrij elke PU gehaald en als tiener ook een paar van de door hun georganiseerde beurzen bezocht. Was het inhoudelijk zeker niet altijd met ze eens, denk vooral dat de op jongeren gerichte humor me aansprak. Dat was het namelijk wel, vrij puberaal.
Nostalgie inderdaad - Ik herinner mij nog de fantastische vertaling "Shut up and Jam!" met "Koppen dicht, pindakaas!"
Ik kan mij goed voorstellen dat veel dit uit nostalgie gaan kopen. Ik denk dat ik toch maar pas. Vind het zonde van mijn geld. De usb stick zal snel stoffen.

Ik heb vroeger elke keer uitgekeken naar de nieuwe editie. Genieten was het als ik na een grote vakantie (twee weken weg) dan thuis kwam en zowel de nieuwe Donald Ducks als een nieuwe PU zag liggen. Lekker platte humor, veel games praat maar ook een kritische mening.
Ik heb het even bij Power Unlimited navraag gedaan over het uiterlijk van de USB stick en hun antwoord was als volgt:

Bedankt voor je mail.
Om je vraag te beantwoorden: Het exacte uiterlijk van de PUSB-stick zijn we nog aan het ontwerpen, die gaat zeker nog een mooie opmaak krijgen. 🙂
Bedankt voor de informatie, dan ga ik hem wel bestellen. :*)
Jammer dat het een generieke usb stick is en niet een mooi design heeft voor een 30 jarig jubileum.
Precies dit. Ik was bijna overstag, tot ik de usb-stick zag.
Je koopt het toch om de inhoud en niet om het uiterlijk van de stick :?
Als het alleen om de inhoud ging hadden ze het überhaupt niet op een stick hoeven zetten maar hadden ze het beter als download aangeboden.
Goed punt. Dat zou zeker een interessante toevoeging kunnen zijn ook.
Ja en nee, je koopt het ook omdat het een leuke jubileumeditie is.

Ik had bij de titel direct zoiets van "dit wil ik hebben", maar nu ik de USB-stick zie vind ik het al een stuk minder leuk als hebbeding. Het is niet alsof ik al die oude uitgaves een voor een opnieuw ga zitten lezen namelijk, dit moet het juist hebben van de "hebbeding"-factor.
Same here... Nu toch nog maar eens een paar nachtjes over slapen! :|
Als je een mooie usb stick zoekt is er keus zat toch? Dit gaat om de content.
Als je een mooie usb stick zoekt is er keus zat toch? Dit gaat om de content.
Dat maakt de waarde niet hoger.
Een special edition is niet alleen de content, maar ook het gevoel.
Ik kan voor 2 euro bierglazen kopen, maar die met het Tweakerslogo is 'speciaal'

Dit type USBstick kost geen drol, en heeft over het algemeen een belabberde snelheid.
( dit type kreeg ik na het afscheid van mijn jongste zijn opleiding, 16GB met een schrijfsnelheid van amper 5MB, en lezen 20 MB )
Ik wacht wel op de stick van "Twilight" :)
Als ik goed gok wat je bedoelt zal dat een flinke stick worden. Misschien beter een (portable) SSD?
En mogen ze er meteen alle Crazy Bytes op zetten.
Ja! Games waarbij alle muziek en cutscenes missen zodat ze op de cdrom pasten, dat roept meer nostalgie op dan PU.
... en doorrrr! :D
Scheelde weer een paar weken extra leven van je spatiebalk. 8-)
Het zit toch in een mooie verpakking.
Vind je? Generiek doosje met een sticker erop.
Had dan op z'n minst een bedrukt doosje gedaan ofzo.

Het nadeel van deze sticks is vaak ook nog dat ze niet het meest betrouwbaar zijn.
Bestond er maar een manier om de inhoud van een USB-stick ergens naartoe te kopiëren..!
Gekke is dat dit een type is dat je ook kan laten bedrukken maar die mogelijkheid hebben ze niet gebruikt. Vreemd.

Edit: Hij wordt pas eind september geleverd dus wellicht is dit maar een voorbeeld en worden de echte sticks wel bedrukt?

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 14:38]

Hij wordt pas eind september geleverd dus wellicht is dit maar een voorbeeld en worden de echte sticks wel bedrukt?
De andere archief producten met USB stick hebben opdruk, maar niets spanneds, puur zwart op het zilver, wel goed leesbaar.
Of ze lezen hier mee en gaan er iets mee doen
Precies wat ik dacht, gebruiken ze zo'n elcheapo budget stick die vaak gratis worden weggegeven.
Houd het wel betaalbaar.
En hoe wordt zon stick verstuurd? Dan wordt het al weer prijzig.
Zeker, gewoon drop-shippen vanuit China en de content op een FTP aanbieden. Lekker goedkoop.
Is dit niet een prototype toevallig en wordt degene die verkocht wordt uiteindelijk wel een tof design geleverd?
Ja beetje jammer, beetje custom usb stick kost ook geen drol om te laten maken, gemiste kans hier.
Je kan het altijd overzetten
Ik heb 20 jaar een abonnement gehad op de PU tot ik hem 2 jaar geleden opzegde. Jarenlang was dit een tijdschrift van kwajongens die over games schreven. Ze waren heerlijk politiek incorrect en hadden duidelijk plezier in games en met elkaar erover schrijven. Het was hun schrijfstijl die mij ook nog lang lid hield, ondanks dat ik minder gamede en veel nieuws ook gratis online was te vinden.

Helaas is de laatste jaren steeds meer het woke spook de uitgever binnengedrongen. Artikelen werden politiek correct met regelmatig een belerend vingertje richting zaken die niet aan de politieke correctheid voldeden. Onder de laatste eindredacteur die ik heb meegemaakt (Wouter) leek dit wel in een stroomversnelling te komen.

Ontzettend spijtig en toen ook na lang wikken en wegen toch met pijn in mijn hart het abonnement opgezegd. Anders had ik er waarschijnlijk nog wel 20 jaar lid van gebleven. Maar ik lees een game magazine voor games en fun. Niet voor politieke correctheid en wokeness. Eeuwig jammer!
Geniaal. Mn vader heeft in de begin tijd ook geschreven voor PU. Maar die zie ik niet als kwajongen. Vaak “moesten” mn zus en ik het spelletje spelen op de megadrive/gamegear/cdi en dan keek mn vader mee :D
Dus wie is je vader? :)
Vooral voor mij de previews en reviews van nieuwe consoles zoals toen de Gameboy Advance enz, dat je dan het blad 5x leest van voor tot achter, en in spiegelbeeld om geen enkel feitje te missen terwijl je weet dat je het als jochie toch niet kan kopen :+
Ik heb nooit iets gemerkt van dat 'politiek incorrecte' bij PU, maar goed, niet iedereen is even veel gewend wat dat betreft :+
Ik ben geluklig niet de enige die dat vindt. Ik heb in mijn jongere jaren heerlijk genoten van figuren als Skate, Boris, Steven, maar ook Jan en Jurjen als iets gematigdere figuren.

Het ging niet perse over "fout" en ik snap dat zoiets als de foto van de Playlogic babe tegenwoordig echt niet meer kan, maar die gasten waren lekker rebels. Een 13.2 als score voor Beavis en Butthead f.ck yeah!

Maar sinds Wouter aan het roer is gekomen lijkt het allemaal wat meer woke, met bijv. de powerstrip die gedegradeerd is voor gamekunst van zeer bedenkelijk niveau waardoor je toch het gevoel krijgt dat die kunst er alleen maar in staat omdat het gemaakt is door een kunstenares.

De nieuwe redacteuren zijn, met uitzondering van Raf, ook allemaal een beetje tam. Ze lijken niet te snappen dat de (p)reviews vooral entertainment moeten zijn, want anders leg je het af tegen de interwebz.

Oja en al die film en serie shit hoeft ook niet. Weer zo'n Wouter doordruksel.

Dus ja, ik heb lang m'n abbo aangehouden om het blad te steunen, maar vorige maand toch echt opgezegd. Jammer, maar aan al het goede komt een eind
Jarenlang reviews geschreven voor GameZ.nl, PC Zone, GamePro

Paul Hulsebosch was toen 1 van onze vaste freelancers ;-) ik ken de oude redacteuren wel van de meeste perstrips. Wist je dat JJ hilarisch slecht is in racegames en shooters. Hij was altijd het meest gewilde doelwit. Respect dat een blad ondanks immense concurrentie van zowel binnen als buitenland en de opkomst van internet en nu youtube nog steeds een betalend publiek weet te trekken.

Leuke aanbod, maar helaas wel wat prijzig - ze hadden beter een best of editie kunnen maken voor 14,99 en een complete editie voor 19,99

De opkomst van Woke was voor mij met reactie op Resident Evil 5 - dat al snel het stempel racistisch kreeg omdat in een fictief Afrikaans land afspeelde en veel van de besmette mensen een donkere huidskleur hadden. Toen kon je nog zeggen - wat een onzin het maakt niet uit welke kleur mijn vijanden zijn - ik zaag ze allemaal doormidden.
Ja stel je voor dat ze mee gaan met de tijd, en inclusief proberen te worden voor iedereen in plaats van alleen @AikiNemesis. Hufters!
Als met de tijd meegaan betekend dat iedereen moet conformeren aan 1 manier van denken en doen omdat je anders gecancelled wordt, dan ga ik liever niet met de tijd mee.
Moet toch ook een beetje ruimte blijven voor iets minder politiek correctie dingen op de plekken waar mensen weten waar ze aan toe zijn? Als je een dergelijke magazine leest dan weet je wat je kan verwachten, en als je het daardoor niet leuk meer vind dan lees je het niet.
Mensen worden hier vrijwel niet gecanceld zonder rede of omdat ze niet politiek correct zijn. Meestal zijn het gewoon totale hufters waar het over gaat die jaren met hun asociale gedrag wegkwamen door hun positie. Of je moet zo conservatief zijn dat je vindt dat vrouwen en mensen die net wat andere voorkeuren als jij geen rechten hebben en niet voor zich op mogen komen.
Moet toch ook een beetje ruimte blijven voor iets minder politiek correctie dingen op de plekken waar mensen weten waar ze aan toe zijn? Als je een dergelijke magazine leest dan weet je wat je kan verwachten, en als je het daardoor niet leuk meer vind dan lees je het niet.
Precies dit! Dat conformeren aan de schaapachtig volgende meute voor een woke status quo is een bizar iets. Zou hetzelfde zijn als men de lunchkeet van een groep bouwvakkers gaat cancellen, omdat daar schunnige grappen worden gemaakt. Je weet toch waar je bent, dan weet je ook wat voor humor er is. En anders kan je altijd nog weg.
Waarom zou de redactie een puberale toon aan blijven houden, uit angst gecancelled te worden door wat mensen die iedere maatschappelijke ontwikkeling afdoen als woke?
Als met de tijd meegaan betekend dat iedereen moet conformeren aan 1 manier van denken en doen omdat je anders gecancelled wordt, dan ga ik liever niet met de tijd mee.
Boycotten bestond vroeger niet, toen alles beter was? :?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:38]

individueel boycotten van dingen waar je het niet mee eens bent is uiteraard top, maar het probleem is tegenwoordig dat een klein groepje mensen door hard genoeg dingen te roepen je hele cariere kapot kan proberen te maken als je 1 ding zegt wat niet lekker valt. Dat is genoeg voor sommige om dan maar extra voorzichtig te doen met publieke uitspraken, en dat is in een geval als PU dus jammer, omdat ze juist altijd leuk waren door het zeggen waar het op staat, ook al is het niet altijd heel politiek correct.
Dat is genoeg voor sommige om dan maar extra voorzichtig te doen met publieke uitspraken,
Als iemand iets zegt dat maatschappelijk ongewenst is, dan mag die verwachten dat de maatschappij die persoon de deur wijst.

Tijden veranderen. Bepaalde zaken worden minder acceptabel om te noemen, bijvoorbeeld specifieke ideeën met een racistische of seksistische insteek. Then you better start swimmin' or you'll sink like a stone. For the times, they are a-changin' (Bob Dylan, 1963).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:38]

Uiteraard, maar het gaat er meer om dat een hele kleine groep nu heel hard roept om proberen carrière van mensen kapot te maken. Lukt soms wel, veelal niet. Kijk bijvoorbeeld eens naar Dave Chapelle, waar de trans community geprobeerd heeft zijn carrière te slopen (gelukkig onsuccesvol) Op die manier maak je komedie gewoon kapot. Zo zijn er meer voorbeelden.
Als je een bepaald magazine, komiek, film of wat dan ook niet kan waarderen, dan kijk/lees/luister je het toch niet? Maar moet je het dan ook voor andere proberen te verpesten?
Uiteraard ben ik het eens dat de context belangrijk is, maar die context wordt veelal uit het oog verloren. Mensen zien of horen 1 ding en dat is dan al genoeg om iemand proberen te cancellen (in het gegal van dave chapelle ging de show hier juist over maar mensen zagen alleen 1 specifiek fragment, en ze deden precies wat hij zei dat ze zouden doen)

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Timmmeeehhh op 22 juli 2024 14:38]

waar de trans community geprobeerd heeft zijn carrière te slopen
Nee, een kleine groep UIT die community.
Een extreem aandachtzoekende groep, met middelen en versterkt door zgn 'nekbaarden' die supergraag inclusief willen zijn.

Een groot deel van de wereld kent de beste man niet eens, en als ze zijn repertoire zouden bekijken, zien ze dat het een 180% omgekeerde wereld was, tussen zijn uitspraken en de claims die ze maakten daarover
Grappig, want juist door de PU werd ik me destijds bewust van met name christelijke groeperingen die alles rondom games wilden verbieden, van DnD en 15 jaar later Harry Potter want "hekserij & satanistisch" tot GTA want "met een hack kun je een verwijderde sex-scene alsnog zien, doodrijden en doodschieten is tot daar aan toe maar sex?!"
Ik vraag me toch af wat je qua "politiek incorrectheid" precies mist. Kan je hier een voorbeeld van geven?
Het enige echt politiek incorrecte waar ik aan zou kunnen denken, zijn de boothbabes van E3 die er nu niet meer zijn.

Verder heeft het misschien niet meer het jaren 90 skaterrandje van vroeger. Ik heb inderdaad alleen bij Wouter het gevoel dat 'ie iets te "cancel me niet" woke is maar de rest doet gewoon hetzelfde als altijd. Als je dat "woke" vindt, ligt het toch echt aan jezelf. Of vind je dat ze van tijd tot tijd geforceerd even een grap over minderheden moeten maken om maar geen "woke" stempel te krijgen? Want ik weet oprecht niet wat je nou van ze verlangt
Je reactie toont perfect het probleem van het door @AikiNemesis aangehaalde woke spook en politiek correctheid. Op veel onderwerpen is het debat tegenwoordig doodgeslagen, de mensen die zich "woke" noemen zijn bijzonder intolerant naar mensen met een andere mening. Tevens is die groep een heel stuk kleiner dan ze zich doen voorkomen. Verkiezingsuitslagen en de kijkcijfers van de dagelijkse talkshows op de Nederlandse tv bevestigen dit beeld ook overigens.
Je zet jezelf wel gelijk in slecht daglicht om op een mooie genuanceerde post van iemand te eindigen met "Hufters!"...

On topic, doe maar mij zo een usb stick! Maar inderdaad, daar had ook wel een USB-C optie bij mogen zitten en een "mooie" USB stick.

[Reactie gewijzigd door sbmuc op 22 juli 2024 14:38]

enorm gaaf! In mijn 'jeugd' was het een blad wat ik vaak las. Nu ik erover nadenk: pcgameplay was altijd mijn blad....als die dat nu ook zouden doen een instant buy

p.s.

wat is daar overigens mee gebeurd? zo eens zoeken naar pcgameplay :)
Het internet is er gebeurd. Dode bomen bladen hebben het moeilijk, zeker gericht op een publiek dat technisch handig is ;) .
Ik krijg de PU nog steeds maandelijks in de bus. Ook weleens fijn om iets niet vanaf een schermpje tot je te nemen.
epub zou ook fijn zijn.
Ook weleens fijn om iets niet vanaf een schermpje tot je te nemen.
Yup, zo heb ik een Top Gear abonnement. Heerlijk in de luie stoel met een kop koffie ernaast op de zondag lezen.
Ja af en toe wat offline bladeren is toch fijn. Vooral op de WC gaat er niets boven een quest of een donald duckje ofzo
wat is daar overigens mee gebeurd? zo eens zoeken naar pcgameplay :)
PC Gameplay werd ooit Gameplay. Het bestaat nog steeds, kennelijk. Aan het design van de website hebben ze ~20 jaar lang niet veel gedaan. Volgens de site komt er nog steeds elke maand een nieuwe editie uit. De overige informatie op de site is ietwat verouderd. Zo worden PlayStation 4 en Xbox One gezien als next gen. Oh, en TLS werkt ook niet. :+

Over Power Unlimited, Fade to Black (1995) review, PowerTip:
Kill the cook!

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:38]

Komt inderdaad nog maandelijks uit en in de zomer komt er een dubbel en dik zomer special edition uit.
Vraag me wel af hoeveel abo's ze effectief nog hebben.

Ik heb er nooit een abo op gehad maar ik kocht het wel elke maand. Nu spreek ik nog van de tijd voor de game review sites als paddestoelen uit de grond schoten.

Als ik het zie liggen in de winkel, blader ik er elke keer nog wel eens door :)
Ik heb van 1996 (dacht ik) tot ergens in 201x een abonnement gehad op de (PC)Gameplay en vond het eigenlijk altijd een beter / leuker blad om te lezen dan de Power Unlimited. De droge humor van de Belgische schrijvers waren voor mij vooral een pluspunt.

Op een gegeven moment heb ik mijn abonnement opgezegd en ben ik van tijd tot tijd losse nummers gaan kopen als ik zag dat er meerdere artikels in stonden die ik wilde lezen.

Lijkt me op zich wel gaaf om 30 jaar PU terug te kunnen lezen, maar vind eigenlijk €40 alsnog wel veel geld voor wat waarschijnlijk vooral een nostalgie trip is, hah.

Misschien nog een idee om met wat vrienden te delen ofzo, om de kosten te drukken, lol.

[Reactie gewijzigd door dartbord op 22 juli 2024 14:38]

Ik heb nog steeds een Gameplay abo :)

De laatste jaren heeft dat trouwens aan waarde gewonnen vind ik; tegenwoordig is het moeilijker en moeilijker om door de bomen het bos te blijven zien, met tientallen releases per maand op verschillende platformen, waarbij ik ook steeds minder tijd heb om verschillende info kanalen (blogs, YT, Steam,..) op de voet te blijven volgen; dan is het super makkelijk om één keer per maand dat boekje in de bus te krijgen met een zeer grondig overzicht van alle releases die enigszins de moeite zijn (inclusief een 30-tal indies elke maand).

De reviews zijn meestal ook zeer no-nonsense; geen opgefokte hypes, geen woke, geen politieke insteek: gewoon degelijke reviews over het spel zelf met een onderbouwde mening.

Ik ben nog steeds fan :)
Helemaal mee eens. Lees (PC) Gameplay al 20 jaar inmiddels en erg fijn baken van rust en stabiliteit tussen alle overvloed en chaos van vandaag de dag online. Vind een kleiner deel interessant dan vroeger omdat ik nog steeds primair een PC gamer ben maar ben het niet oneens met hun stap naar multiplatform. Vind het ook heel goed dat je het abonnement zelf moet verlengen elke keer in plaats van dat dit automatisch gaat. Voelt veel eerlijker.
Vraag me ook wel eens af wat hun oplage nog is anno 2023 en hoe lang ze nog zullen bestaan maar hoop dat het einde nog ver weg is.

PU wel eens doorgebladerd in de winkel maar vond ik altijd minder interessant. Heb wel een paar schoolagenda's van ze gebruikt in de 2000s.
De software gids was ook altijd best goed. Helaas al veel eerder opgehouden. Het was ook niet echt een glamour blad trouwens. Maar inhoudelijk wel goed
Was dat niet het blad wat stopte omdat men industrie zat was? Je mocht geen slechte review posten van iets, anders kreeg je geen review materiaal meer. Die hadden een lange tijd deze melding op hun site staan, ik kan die echter momenteel niet terug vinden (of bestaat niet meer).
Ik weet wel dat Hoog Spel om die reden stopte.
Ik zie dat ik inderdaad Hoog Spel en de Software Gids door elkaar haal.
Gezien de site ook niet zo gek, eerste stopt in 2000 alweer.
Volgens mij niet. De Software Gids was gewoon een beetje lage oplage volgens mij. Het was altijd een redelijk lage productiekwaliteit. Gewoon zwart op wit met hier en daar een fotootje (vaak zelfs nog zwart/wit), geen glitzerige achtergronden enzo. Het leek een beetje op een wijkkrantje :) Het verbaasde me wel dat ze een landelijke uitgave hadden.

Inhoudelijk was het verder wel prima aarom las ik het. Ik vond Power Unlimited juist te schreeuwerig. Maar het was eind jaren '90 toen alle tijdschriften steeds 'cooler' moesten worden gewoon verouderd, ik dacht dat het om die reden gestopt was.

Volgens mij kwam het tijdschrift voort uit een eerder MSX centrisch tijdschrift maar MSX heb ik nooit gehad.

Hier zie je een scan van het eerste exemplaar: https://archive.org/details/softwaregids/page/n1/mode/2up

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 14:38]

Yup, hier ook, geweldig leuke reviews vol droge humor. Zodra PC Gameplay met een dergelijke USB-stick kom bestel ik hem direct :)
Best grappig, maar ook teveel onzekerheid. Krijg je de magazines als PDF? Zit er een gaar programma bij die windows-only is en dus geen directe toegang tot pdf's?
Wellicht hadden ze even een voorbeeldje beschikbaar moeten stellen. Ben ook benieuwd namelijk naar de kwaliteit van zo'n digitale magazine (zeker als die al 30 jaar oud is).
Staan de advertenties etc er ook in?
Vragen vragen...
Staan de advertenties etc er ook in?
Hoop van wel. Oude video game advertenties kunnen echt fout en bizar zijn
haha thanks voor deze bizarre advertentie (ik kende hem nog niet) !
Ja de advertenties maar ook de oude prijslijsten zijn een genot om nog eens te bekijken.
In die tijd werden games (de advertenties en covers) behoorlijk geseksualiseerd, goede oude tijd.
Vrouw die liever speelt met haar playstation ipv haar man, mooi toch ;)
Ja heb dezelfde vragen. Heb zelf de 1ste 10 jaargangen nog liggen en hier heb ik nooit goede gescande exemplaren van kunnen vinden. Ik wil de papieren versies weg kunnen doen als ik ze digitaal op een goede kwaliteit heb. Helaas waren in ieder geval de oude PU's net iets groter dan het A4 formaat waardoor je een groot formaat scanner nodig hebt om dit zelf te kunnen doen (los van de slechte kwaliteit papier wat ze gebruikte).

Ik had gehoopt dat ze nog ergens de digitaal de bron bestanden voor de drukkerij hadden van de oudere exemplaren, maar als ik een bericht hierover op Twitter van ze zie, zijn ze bezig om deze zelf in te scannen. Ze hebben ooit de allereerste PU digitaal aangeboden en dat was nog in 72dpi... Ik hoop dat ze dus inderdaad nog een voorbeeld online gaan zetten, als dit goed wordt gedaan dan is dit een must buy voor mij.
Hmm das wel apart als je gewoon ingescande versies zou krijgen i.p.v. het originele digitale blad, of zouden ze die niet meer hebben. In 1993 ging dat ook gewoon op de computer toch?
Ze hadden vroeger op de website overigens een archief van alle (?) recensies in tekst. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze dat allemaal hebben overgetypt, al is enkel de tekst natuurlijk iets wat aan de rest voorafgaat.
Same, heb dezelfde vragen.

Afgezien daarvan zou ik hem bijna blind kopen.

Was vroeg er helemaal gek van PU, tegenwoordig ben ik bijna niet meer aan fysieke media te krijgen.

En als ik er dan toch nog iets terug voor kan krijgen zodat ik nog eens terug kan lezen.
Als je in de Reshift store kijkt staan er meer usb sticks te koop, met oa. de laatste jaargangen van Zoom en Techbladen.

Dit lijken identiek dezelfde sticks te zijn (dus zo’n generieke goedkope stick, met geprint logo er op) en er staat expliciet vermeld dat je PDFs moet kunnen openen.

Geen 100% zekerheid, maar ik neem dus aan dat we de PU archieven ook in PDF-vorm kunnen verwachten :)
Interessant, weet iemand of ze alleen pc reviews hadden of alle platformen?
Alle platformen. Kan me nog herinneren dat ik Dreamcast reviews van ze heb gelezen.
PC en de consoles. Destijds maakte ik veel gebruik van hun reviews voor spellen van de GameCube.
Alle platformen en alleen maar games.
Ik kan me uitgave 1 nog goed herinneren. Een of andere dude (Mortal Marcel ofzo?) had zich toen meteen onsterfelijk gemaakt en kwam regelmatig terug in latere uitgaven.
Het boertje uit Groningen inderdaad :)

Heb de meeste oude PU's nog liggen, sta er zelfs nog in eentje met een interview door Tjeerd. Leuk om in terug te lezen en om ideeën op te doen voor de (retro)collectie. M'n abonnement twee jaar geleden wel opgezegd, het blad sloot niet meer aan bij mijn voorkeuren. Zal de leeftijd zijn :)
Was het niet Bas uit Groningen? Eerst gebruikte hij alleen zijn initialen B. uit G. :)
Goede herinneringen aan de PU, direct USB stick en jubileum editie besteld!
Mortal Marcel, wat een nostalgie!
Ik ben wel geen gamer maar de meeste reacties tot nu toe gaan over de USB-stick die generiek en oud bollig is…. 30 jaar geleden had je zo’n USB-stick niet, toch? Als je een liefhebber bent van het magazine en het al 30 jaar leest dan moet je blij zijn dat ze het überhaupt beschikbaar stellen… of ben ik nu een zeur?
De meeste reacties over de stick is dat hij er generiek uit ziet, in plaats van een speciaal design voor zo'n jubileum. Dat kan ik best begrijpen. Maar om te zeggen dat een USB stick outdated is vind ik erg piekerig. USB A poorten bestaan nog genoeg en het is nog steeds een goede transport van data.
Gaat het ze niet om dat standaard metalen kapje dat echt op elke standaard 4gb usb stick van een evenement uit 2016 zat..?
Waarschijnlijk hebben ze expres voor een generieke USB stick gekozen, zodat deze later niet voor het dubbele wordt verkocht op ebay / marktplaats. Gezien het om een beperkte oplage gaat én je maar op één dag het kan aanschaffen, zal dat natuurlijk de prijs ophogen, als iemand de USB stick doorverkoopt.
Daarnaast, is het bedoeld voor de opslag van het archief en niet zo zeer om de snelheid v.d. stick oid.

Het was leuker als ze hun eigen USB stick hadden gemaakt (lees: gegraveerd of behuizing 3D printen), maar dat zal dan aan de buitenkant verklappen dat het om een beperkte oplage gaat. Maar zoals ik al aangaf, dat ze het doen, wil zeggen dat ze erover hebben nagedacht. Ben wel benieuwd of de stick read only is, of dat je er ook kopieën van kan maken. Dan konden ze net zo goed het in de web archief het zetten, zodat iedereen het kon lezen / terugkijken.

Wel een leuke idee om de volledige archief uit te brengen. Heb paar keer het blad gekregen via Tweakers, maar sindsdien niet meer naar gekeken. Staat op de zolder met de rest van de magazines van Tweakers, Autoweek, Computer Idee en Tips en Trucs. Iets met nostalgie 8)7
Jammer dat ze het archief niet op archive.org hebben gegooid, dat zou pas echt een mooi gebaar zijn. Nu proberen ze er nog een slaatje uit te slaan.
Haha ik wou dit net gaan zeggen.

Het zou mooi zijn als ze beiden doen inderdaad.
Leuk!
Vroeger veel de bladen los gekocht bij de lokale bruna als klein jongetje

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.