Cyberpunk-animatieserie van Netflix en CD Projekt RED verschijnt in september

Cyberpunk: Edgerunners is in september te zien op Netflix. Het gaat om een tiendelige animatieserie, gemaakt door CD Projekt RED en Studio Trigger. De serie vertelt een losstaand verhaal over een straatkind dat moet zien te overleven in een futuristische omgeving.

Netflix toont een korte teasertrailer en een kort fragment van de serie. Ook maakt de streamingdienst bekend dat de serie vanaf september te zien is, al is nog niet bekend vanaf welke datum. CD Projekt Red heeft een veel langere video online gezet die een kijkje achter de schermen van de totstandkoming biedt.

De serie is gemaakt door Cyberpunk 2077-ontwikkelaar CD Projekt Red in samenwerking met de Japanse animatiestudio Studio Trigger. In de video van ruim elf minuten komen medewerkers van beide bedrijven aan het woord. Cyberpunk: Edgerunners werd al in 2020 aangekondigd.

Cyberpunk: Edgerunners

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-06-2022 • 14:56

69

Reacties (69)

69
69
52
0
0
9
Wijzig sortering
Ik vind het heel erg jammer dat ze voor een Japanse anime stijl gekozen hebben. Cyberpunk 2077 is een westers product. Zou wat mij betreft veel beter zijn geweest als het in dezelfde stijl was als de game.
Dat is een kwestie van smaak. Ik heb het spel niet gespeeld wel natuurlijk het ea van gezien in filmpjes, De Trailer vind ik er persoonlijk wel gaaf uit zien.
Blijft lastig te begrijpen voor mij. Dit is toch in 0,0 indrukwekkend?
Ik bedoel, waarin blinkt zoiets nou uit? Beeld? Geluid? Effecten?
Zie je niet liever een goede film?
Ik kan er niets gaafs uithalen xD
Ja en nee. Dragonball Z als voorbeeld werkt goed als Anime maar als Film flopt het. Vraag me ook af of je dat goed gaat krijgen ookal zou je er meer in steken. Anime werkt soms gewoon goed.
Ik zeg niet dat dat voor CP2077 ook het geval is. Maar ik vind niet dat de Anime versie er slecht uit ziet ik ga het zelf wel kijken.
Drangonball Z heb ik lang kunnen waarderen, maar toen was ik ook nog wel iets jonger :P
Ik begrijp wat je bedoelt, want die characters krijg je in een echte film bijna nooit zoals je wilt, en lijkend op de anime.
Maargoed, smaken verschillen dus have fun met kijken! 8-)
Ik denk dat Dragon Ball Z film gewoon te veel is afgeweken van het origineel. Ik verwacht zelf dat als het meer richting de anime was gegaan dat het beter was ontvangen. Denk dan aan dat de film te grote mensen gebruikte, minder jonge Goku humor had, kamehameha aanval zonder straal.
Ligt er ook maar aan welke Dragonball (Z) films je bedoelt. Er zijn namelijk ook geanimeerde Dragonball (Z) films. ;)

CC: @Nolimit89 en @Daoka
Dragonball Z als voorbeeld werkt goed als Anime maar als Film flopt het.
Hier werd op gereageerd. Of te wel anime (dus films en series) was goed. En dus de gefilmde versie niet. Daarnaast gaf ik al dingen aan dat uit de gefilmde versie komt. Of ken jij een anime film waar de kamehameha ook geen straal heeft? :P
Een goeie film kost grof geld, zeker met de hoeveelheid CGI/actie die iets dergelijks nodig heeft. Een anime is een heel stuk betaalbaarder en zal aansluiten bij veel meer kijkers die hier in geïnteresseerd zijn, kijk naar de populariteit van anime zoals Ghost in the Shell, Akira, etc.

Het geeft schrijvers veel meer vrijheid omdat je niet bent overgeleverd aan het acties/CGI budget (en de natuurwetten). En omdat het budget veel kleiner is, hoeft het ook niet een enorm publiek aan te trekken zoals de meeste Hollywood films, die dan enorm afgewaterd worden (zie Ghost in the Shell, etc.). Is animatie kwaliteit altijd even goed? Nah! Maar eerst zien voordat ik er een oordeel over geef.

Note: Ik ben dus weer wel een Anime fan, maar kan ook prima de sfeer van de oude Blade Runner, Running man, Altered Carbon (de boeken waren beter!), etc. op prijs stellen, naast alle cyberpunk sci-fi die ik heb gelezen. Ook een groot Shadowrun fan.

Vergeet niet dat heel veel tekenfilms die we hier als westers ervaren, waren gewoon gemaakt door Japanse studios, Transformers is een voorbeeld, maar ook Vrouwtje Theelepel, Niels Holgerson, etc.
Wel voor het eerst dat ze iets bug vrij gaan uitbrengen...
Is zeker een kwestie van smaak, vandaar ook dat ik zeg "ik vind" :) .

Persoonlijk ben ik totaal geen fan van anime, ik vind het er niet mooi uit zien en kan daardoor ook niet genieten van anime series.
Ik ben juist blij dat ze geen westerse stijl studio hebben gekozen. Vind Westerse cartoon-styles over het algemeen echt helemaal niks. Japanse anime daarintegen wel dope. En de trailer vond ik ik echt gelikt eruit zien. Leuk sfeertje. Smaak zullen we maar zeggen hehe. (ik kan echt slecht tegen die 3d achtige cartoon stijl..)

Een live-action film in de stijl van Altered-Carbon of een serie zou ik dan weer wel echt helemaal dope vinden.
Vind Westerse cartoon-styles over het algemeen echt helemaal niks.
Over het algemeen, er is dus wel een beetje interesse ;) Je bedoelt zeker de mainstream studio's zoals Disney, daar heb je wel een punt ja. Wat als ik je de andere kant laat zien? Hmmm..... of je erop zit te wachten weet ik niet maar ik vind het gewoon te leuk om dit te doen huhehuhehuehue :D

Klik hier.
En hier.
En hier.
En hier.
Vooruit, nog eentje dan...

Groetjes, ikke O+
Het Cyberpunk genre is inherent Japans. Als je het spel hebt gezien is dat ook wel duidelijk.
Aanvullend, Google: origine van de term
The word cyberpunk was coined by writer Bruce Bethke, who wrote a story with that title in 1980. He created the term by combining "cybernetics," the science of replacing human functions with computerized ones, and "punk," the raucous music and nihilistic sensibility that became a youth culture in the 1970s and '80s.

Maar buiten waar de benaming vandaan komt, ben ik het er mee eens dat in de anime wereld het cyberpunk thema veel langer en meer is geadopteerd. Al meen ik dat o.a. Gibson's roman een invloed is geweest op het spel. Maar voor mij logisch dat er hier voor is gekozen. Het spel zit ook vol met japanse invloeden.

Een film leek me ook gaaf, ik had alleen gehoopt op visueel iets wat spannender dan wat ik in de teaser kan zien.
Het cyberpunk is duidelijk níet inherent Japans, maar Neuromancer start wel in Chiba city, Japan. Japan is zeker een populaire locatie in het genre. Quote van Gibson.

Ik zou eerder Blade Runner (Do Androids Dream of Electric Sheep?) kiezen als een nog bekender westers vb.

[Reactie gewijzigd door LxxFxx op 24 juli 2024 14:20]

Wie het waar maakte is niet waar het om gaat. Cyberpunk als een concept is Japans. Het is gebaseerd op de technologische opmars van Japan in de 80's (als ik het goed herinner. kan ook 90's zijn).

Het is net alsof ik een genre begin genaamd "Bratwurstpunk" waar iedereen Lederhosen draagt en zeg dat het niet inherent Duits is.
Hier klopt niks van, er zijn meerdere stromingen die ieder onder te brengen zijn in de Westerse uitvoering (Bladerunner, Cyberpunk (het tabletop spel), Altered Carbon, etc), of de Japanse uitvoering (Ghost in the Shell, Akira).

Zoals gebruikelijk heeft Japan het genre opgepakt en een eigen - naar hun idee meer verfijnde - variant van gemaakt. Maar het is er absoluut niet ontstaan.
Het genre is niet opgepakt door Japan. Het is gebaseerd op Japan.
Maar het is er absoluut niet ontstaan.
Mee eens. Daarom heb ik dit ook nooit gezegd. Het Genre is Japans omdat het gebaseerd is op Japan. Niet omdat het er is gemaakt.
Dat is veel te makkelijk gezegd, er waren in NA/Europa al eerder gerelateerde sci-fi, 1980 wordt de term voor het eerst gebruikt, maar in Japan gebeurt niet veel later een parallelle beweging in het genre. Verwachten dat beide in complete onafhankelijkheid zijn ontwikkeld is natuurlijk niet realistisch...

In veel Cyberpunk verhalen van NA/Europese bodem zijn de Zaibatsu (grote multinationals) de nieuwe wereld staten, 40+ jaar geleden had Japan een iets andere positie in de wereld dan dat het nu heeft en heeft imho veel bijgedragen aan de Cyberpunk inspiratie.
in samenwerking met de Japanse animatiestudio Studio Trigger.
Dit zegt al genoeg.

Tevens zit de game enorm vol met Aziatische stijl, met Arasaka Corporation, Kiroshi Optics, katanas, Asian food overal, Asian reclame borden, radio met Asian muziek (Body Heat Radio als ik me goed herinner).
Een westers product?
Het Cyberpunk concept en style is niet gemaakt door CD project red.
Ze hebben het idee van cyberpunk 2077 niet zelf verzonnen.
Ze hebben nauw samen gewerkt met de originele bedenker om de style uit de jaren 60-70 te handhaven.
Er zijn al meer als 20 anime's met het thema beginnend met Akira uit 1988.
Het is heel normaal om zowel Amerikaans als Japanse invloeden te zien mbt cyberpunk.
Anime is al een tijdje niet meer exclusief van Japan.

O.a. Afro Samurai, Boondocks en Invincible zijn gewoon westerse anime. Al zullen velen het er niet mee eens zijn.
Een Westerse animatiestijl zou juist niet passen bij wat Cyberpunk is. In de Japanse anime stijl heb je de vrijheden juist veel meer waardoor iets als Cyberpunk veel beter tot zijn recht komt. Ik zie daarom ook niet in waarom een Westerse animatiestijl zou moeten. De redenatie zoals jij die in jouw reactie neerzet vind ik in elk geval een onlogische. Je doet nu alsof omdat Cyberpunk een "Westers" product is het eigenlijk onmogelijk zou moeten zijn om een Japanse (teken)stijl te hebben in de animatieserie.
Het zou er juist wel bij passen, je kunt met westerse animatiestijl doen wat je wilt net als met Japanse meuk. Met deze anime stijl krijg je een product dat totaal niet lijkt op de game. Zeer jammer. Leuk voor de weebs maar jammer voor de rest.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 24 juli 2024 14:20]

Het zet mijns inziens wel de juiste vibe neer, ik kan het zeker wel waarderen. Dat het grafisch niet hetzelfde wordt is haast wel evident. Ook de "westerse" animatiestyle (ik neem dan aan zoals ook veel Disney animatieseries zijn tegenwoordig) is dan vreselijk en past echt niet bij Cyberpunk.
Dit ziet er toch gewoonweg niet uit? Nu ben ik nooit fan geweest van dit soort tekenfilms, maar dit past ook helemaal niet bij het cyberpunk sfeertje.
Wat past niet bij het 'cyberpunk sfeertje' ?
Een tekenfilm, of animatie. Cyberpunk, neon toestanden komt in een gewone film meer tot z'n recht.
Akira would like to have a word with you. Anime kan perfect een Cyberpunk sfeer neerzetten, ik zie in deze preview ook niet veel wat 'niet zou kunnen'.
Ik ben geen Anime of Manga fan alhoewel ik gewoon goede films/series kijk en t zal me een worst wezen of t Japanese manga is ofzo, maar ik vind zo'n tekenfilms als hierboven gewoon niet goed tot hun recht komen , als t allemaal gedaan wordt via de computer , t ziet er gewoon te schoon uit!!

Series zoals Cowboy Bebop of inderdaad Akira , het is meer imperfect , en zo komt de sfeer er beter uit.

Wabi sabi zoals de Japanners dat zeggen ;) , de schoonheid van imperfectie

[Reactie gewijzigd door Metallize op 24 juli 2024 14:20]

Het is hieronder/boven al aangehaald, maar enkele van de grootste cyberpunk-invloeden zijn afkomstig uit manga en anime; deze combinatie is al letterlijk decennia populair en invloedrijk. Maar het mag natuurlijk prima je smaak niet zijn :) Om eerlijk te zijn heb ik vaak het idee dat cyberpunk volgens de 'westerse blik' voor 95% op Bladerunner moet lijken dus ik vind het persoonlijk altijd prima als er een andere draai aan wordt gegeven. Dat wil niet zeggen dat deze serie van kwaliteit zal zijn, dat moet nog blijken en lijkt me lastig oordelen op wat korte beelden.
Zoals hier al is aangehaald: bekijk dan een keer Akira, Ghost in the Shell of Battle Angel Alita.
Die bewijzen perfect dat Cyberpunk en anime gewoon hand in hand gaan;

Van gewone films vind ik Johnny Mnemonic het meeste cyberpunk uitstralen.
Ghost in the shell ? daar was de live-action filmversie echt een aanfluiting :D
De film zelf wellicht, de animatie en VFX was awesome. Net als in Blade Runner, etc.
Aanfluiting? No way. Die film was meer dan prima!

(De soundtrack overigens ook, maar die is nooit officieel uitgebracht en alleen via YouTube te beluisteren op het kanaal van de componist Lorne Balfe https://www.youtube.com/c/LorneBalfe/videos)
Studio Trigger op zich is ook een rare keuze (qua huisstijl,) maar het is tenminste niet de "3D" anime die gebruikelijk is voor Netflix titels.

[Reactie gewijzigd door Mijiru op 24 juli 2024 14:20]

inderdaad die "3D" animaties ogen zo verschrikkelijk steriel als ze weinig moeite er voor doen. Drifting dragons is bijvoorbeeld dezelfde 3D animatie maar oogt zoveel beter dan Ghost in the shell SAC_2045.
is league of legends dan een uitzondering? Die vond ik wel nice persoonlijk.. (enige die ik heb gezien op netflix)
League of legends is een van de mooiste geanimeerde series ooit. Tenminste dat is de consensus onder de mensen die in dat gebied werken.
Cyberpunk 2077 is gebaseerd op de pnp RPG Cyberpunk, wiens creator zelfs aangeeft dat Bubblegum Crisis (Anime) een inspiratie was. De Akira manga zou me ook niets verbazen als inspiratie bron...
Psychopass is anders ook enorm "cyberpunk" en die zetten andere een knalgoede sfeer neer in een anime.
Juist precies wel. Cyberpunk is een genre dat geboren is door Japan.
Ja, daarom heet het ook Cyberpunk. Cyberpunk is geboren in het Westen.
Akira
bubblegum crisis
Cowboy bepop
ghost in the shell
Armitage
Appleseed

En zo kan ik wel even doorgaan. Cyberpunk is toch echt iets Japans. Misschien dat ze die stijl niet zo noemden maar de meeste invloeden komen gewoon van die kant.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cyberpunk#History_and_origins

Komt toch echt uit het westen ;) Zelfs als je alle vage herkomsten negeert is Blade Runner nog altijd 6 jaar jonger dan Akira (de jongste van jouw lijst).\

Maar goed in principe maakt het weinig uit waar het vandaan komt toch? Het is wel duidelijk dat het genre landsgrenzen overstijgt.

[Reactie gewijzigd door Ereaser op 24 juli 2024 14:20]

Typisch "ik lees Wikipedia maar begrijp het niet".
Het genre Cyberpunk was geboren omdat er destijds het idee heerste dat Japan technologisch ver voor op de rest van de wereld zou lopen, en we door hun technologische overmacht afhankelijk van ze zouden worden.

Alhoewel Cyberpunk gemaakt was in het westen, is het een Japans concept. Vandaar dat alle bedrijven en meest invloedrijke characters in Cyberpunk 2077 Japans zijn.
Je noemt gewoon wat namen op.. Judge Dredd dan? Die was er 10 jaar voor Akira.
Offtopic: maar is de game nu met alle updates en patches een beetje wat men er van verwachtte? Of blijft het gezien de "geadverteerde" mogelijkheden tov wat het nu werkelijk geworden is nog steeds een "teleurstelling"?
Het is gewoon een leuke game, gewoon doen.
Allicht van de winter inderdaad als ik meer tijd heb in de avonduurtjes :) Of gewoon nog een tijd wachten op de GOTY editie of de versie met alle DLC erin.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @orange.x9 juni 2022 17:06
De eerste echte DLC moet nog komen ;)

Wat mij betreft is het een redelijk "budget bak" titel maar de volle pond zou ik er niet voor willen betalen. Ja de laatste grote patch heeft het eea verbeterd maar de wereld voelt nog steeds doods en leeg aan, de AI is nog steeds niet om over naar huis te schrijven en het verhaal en de personages zijn niet erg memorabel.

Hopelijk lukt het om met deze animatieserie het spel weer wat onder de aandacht te brengen en volgen er meer grotere updates zodat het spel nog iets van de verwachtingen waar kan maken.
Het is een stuk stabieler, maar de opgeblazen hype is nooit waargemaakt; de core-elementen die verwacht waren zijn nooit op het niveau geweest die de hype al die tijd heeft bereikt. De open-world in de game is nog steeds behoorlijk statisch, en dat is gewoon echt jammer want zelfs in The Witcher 3 voelde dat beter. Echter komt de eerste echte DLC binnenkort uit, en er zijn inmiddels hele grote, indrukwekkende usermade mods die zoveel mogelijk van de missende features toe hebben gevoegd.

Dus, ja, de game is goed speelbaar en mijnziens heel tof (als lineare story driven game), maar de "open world RPG" is het nooit geworden, tenzij je zelf aan de bak gaat om een hele sloot aan mods te installeren.
Het spel werkt beter (als in minder bugs etc.) maar is nog steeds niet wat het had moeten worden (wat ons beloofd is destijds).
Prima spel, en zeker ook leuke quests. Maar qua 'open world' en de daarbij horende interactie stelt het niet heel veel voor en haalt het niet eens het niveau van een GTA5 als je het mij vraagt. Maar als je dat een beetje in het achterhoofd houdt dan is er veel plezier aan te beleven.
Welke 'geadverteerde' mogelijkheden bedoel je? Het enige wat ik aan beeldmateriaal heb gezien voor de game uitkwam waren gameplay beelden met onderin de tekst: "Does not represent final product" of iets in die strekking. Verder heb ik alles links laten liggen, dus de hele hype heb ik niet meegekregen. Ik heb me laten verassen door de game. Ik heb dan ook geen flauw idee wat men dan allemaal 'beloofd' zou hebben.

Heb de game in de eerste twee weken van release uitgespeeld en kon me totaal niet vinden in alle klachten. Heb 1 gamebrekende bug meegemaakt, die dezelfde avond nog gepatched was. Verder is de stad vol leven naar mijn ervaring. Ik moet wel zeggen dat ik hem op de Series X heb gespeeld. Bij de playstation versie was de stad echt leeg m.b.t. NPC's maar bij de Series X stond alles vol open.
Ik snap opzich de disclaimer wel, maar er wordt wel iets neergezet waarvan het "de bedoeling" zou zijn dat kan of mogelijk moet worden. Beetje het verhaal van Watch Dogs zeg maar. Ik snap dat je in een demo de grafische aspecten behoorlijk op kan schroeven omdat het geen livegerenderde beelden zijn. Maar als het gaat over gameplay dan heb je zeg maar iets dat vooraf mogelijk zou kunnen zijn en toch niet in de game blijkt te zitten.

Ik denk ook dat het grootste deel van de ontstane commotie kwam door de enorme batterij aan bugs en crashes op bepaalde platforms die het voor een deel van de gebruikers onspeelbaar maakte.

Maar desalniettemin denk ik dat ik de game wel een keer ga kopen in de aanbieding, of wanneer alle DLC uitgebracht zijn als geheel.
Ik kan je zeggen dat de game het geld zeker weten waard is. Genoeg te doen, te beleven, genoeg diverse builds - die ook werkelijk diverse aanvoelen - die je kan uit proberen. Een erg gaaf verhaal, met behoorlijk gave, memorabele, momenten. Johnny Silverhand is 1 van de coolste side characters in gaming voor mij ook, hij steelt werkelijk de show.
Ben inderdaad ook wel Keanu fan, dus ik ga de game ongetwijfeld wel eens kopen maar denk dat ik hetzelfde doe als met The Witcher 3, als het helemaal af is qua DLC en gepolijst en alles.

Eerst nog maar eens een nieuwe Zelda, en Diablo 4 en dan zien we wel wat het leven ons nog gaat brengen :)
Ik denk dat we doelen op de 'gameplay' footage die we ruim, ruim voor release hier op Tweakers.net aan het bewonderen waren...
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod 9 juni 2022 15:09
Afgaande op de trailer zou ik zeggen "gebaseerd op" maar meer ook niet. Nergens krijg ik de Cyberpunk sfeer / ervaring te zien. De grafische stijl leent zich hier imho ook niet bijzonder goed voor.
Ik vind deze stijl niet zo leuk. Het is zo statische-diashow-met-bewegende-elementen-achtig. Vergeleken met Arcane een behoorlijke stap achteruit, maar blijkbaar is dit vrij normaal in veel anime's?

De stijl van Sonnie's Edge uit Love, Death & Robots vind ik eigenlijk veel beter passen als ik aan Cyberpunk denk. Misschien iets meer neon. Of zoals de trailer van drie jaar geleden er uit zag, dat was wel gaaf.
Mja, vind het -naar de teasers- toch ook wel iets te veel Manga-style for my liking... maar da's persoonlijk he, Manga is altijd zoiets geweest: you love it or you hate it.

Maar ik geef het graag een kans... andere dingen hebben me in het verleden heel erg aangenaam verrast terwijl ik dacht dat ik het maar niks ging vinden... yes Dead Space: Downfall I'm looking at you. 8-)
Al was dat wel wat minder Manga-achtig dan dit, lijkt me...

En Cyberpunk (als sfeer en concept) zelf lijkt me wel ok, als het maar dystopisch genoeg is.

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 24 juli 2024 14:20]

wat ziet dit er ontzettend gaaf uit, ga deze dan ook zeker kijken
Ondanks dat Cyberpunk als game zijn gebreken had vond ik de storyline echt super tof om doorheen te spelen. Games uitspelen doe ik tegenwoordig helaas niet meer zo vaak maar Cyberpunk was er wel eentje waar ik moeiteloos doorheen kwam. Mooi om te zien dat er nu ook een serie van komt. Ik had persoonlijk voor een westerse animatiestijl gekozen in plaats van Japans (ongeacht wie de makers zijn. Ik kijk zelf graag Anime.) zodat de game en serie wat beter in elkaar blenden. De stijl waar ze nu voor gekozen hebben is toch net iets te afwijkend waardoor het meer voelt als een opzichzelfstaand iets. Wellicht is dit dan ook een bewuste keuze geweest.

In ieder geval laat ik me graag verassen.
Vond de trailer niet verkeerd uitzien, ben er wel benieuwd naar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.