Fantasy- en scifi-schrijver haalt via Kickstarter meer dan 20 miljoen dollar op

Fantasy- en scifi-auteur Brandon Sanderson heeft in vier dagen tijd omgerekend ruim 18 miljoen euro opgehaald via Kickstarter. Daarmee heeft Sanderson vrijdag het Kickstarter-record verbroken van Pebbles crowdfundingsactie voor de Time-smartwatch uit 2015, die het bedrijf 11 miljoen euro opleverde.

De inzamelingsactie is op 1 maart begonnen. Aanvankelijk wilde Sanderson, die een deel van de Rad des Tijds-boeken heeft geschreven, 1 miljoen dollar ophalen binnen 30 dagen. Dat doel was echter al na 35 minuten behaald, schrijft The New York Times.

Tot nu toe hebben ruim 84.000 Kickstarter-gebruikers geld in Sandersons project gestopt. Bij het vorige record van Pebble waren er bij het einde van de crowdfundingsactie 78.471 backers, volgens The Verge.

De inzamelingsactie van de auteur loopt nog tot 31 maart. Met het geld wil Sanderson vier nieuwe romans schrijven. Deze komen in 2023 uit en per kwartaal wordt er een boek uitgebracht. Donateurs die meer dan 40 dollar hebben betaald, kunnen de boeken ontvangen als e-books, audioboeken of hardcovers. In welke vorm ze de boeken ontvangen, hangt af van het bedrag dat ze hebben gedoneerd. Het is nog niet bekend waar de romans over gaan.

Naast de vier boeken kunnen donateurs ook kiezen voor een 'abonnementbox', die merchandise bevat die gebaseerd is op het werk van Sanderson, zoals The Stormlight Archive.

Brandon Sanderson Kickstarter

Door Loïs Franx

Redacteur

04-03-2022 • 16:48

59

Reacties (59)

59
58
49
6
0
7
Wijzig sortering
De boeken zijn zelfs al geschreven. Of in ieder geval de eerste versies. Het geld van de Kickstarter is dan vooral bedoeld voor na-productiewerk.

Wat misschien ook niet helemaal duidelijk is in het artikel van Tweakers is dat je voor die $40 dus vier boeken ontvangt over een jaar verspreid. Dit maakt dus $10 per boek (excl. verzendkosten) wat helemaal niet zo'n gek bedrag is.

Sanderson legt het zelf allemaal uit in de video die hij op z'n YouTube kanaal heeft gepost: https://www.youtube.com/watch?v=6a-k6eaT-jQ
Voor $40 krijg je de 4 e-books dus geen verzendkosten. Voor $60 krijg je 4 audiobooks. Wil je fysieke boeken dan $160 (en dan krijg je daar ook de e-books bij). Daar komt nog $140 (!) bij voor de verzendkosten internationaal. $10 voor een e-book valt inderdaad wel mee, maar wil je ze op de boekenplank dan is het toch wel een bedrag.

Overigens is niet uitgesloten dat de boeken ooit nog gewoon in de boekhandel komen, maar dan wel in een andere uitvoering.

[Reactie gewijzigd door Destiny op 26 juli 2024 11:57]

Klopt, met de verzendkosten was het ineens bij elkaar $300, oftewel $75 per boek. Ook zonder verzendkosten zouden ze $40 per boek zijn, en dat is ook gewoon een fiks bedrag. Zijn huidige boeken zijn €25-€30 voor een luxe hardcover, dus dat is mij te gortig. Hopen dat ze in de losse verkoop komen, dan haal ik ze daar wel vandaan.
Daarmee ben je er trouwens nog niet: Voor boeken betaal je geen invoerrechten maar wel 9% BTW plus inklaringskosten. Hij is dusdanig populair dat ik vermoed dat die boeken tzt nog wel eens in de winkel zullen opduiken (maar dan niet als deze "premium" edtion).
$160 voor de boeken + 9% BTW = $174,40
$140 voor verzending + 21% BTW = $169,40

Dat is totaal $343,80 en volgens Google komt dat op €316,30. Tel daar nog de €4 inklaringskosten bij op en je zit dus gewoon op €80 per boek. :|
Goed genoten van verschillende van zijn boeken o.a de stormlight archive reeks. Ik snap alleen niet waarom een dergelijke crowdfunding nodig is om boeken te schrijven? Vooral niet deze absurde bedragen. Worden kosten zoals drukken en uitgeven meestal niet door andere partijen geregeld? Daarbij zal iemand als sanderson geen problemen hebben om een uitgever te vinden voor nieuwe boeken. Om nog maar niet te spreken om per kwartaal een boek uit te brengen.

[Reactie gewijzigd door LunaTempesta op 26 juli 2024 11:57]

Hij wil dus geen uitgever gebruiken. Die hebben namelijk, in ruil voor het regelen van dit soort dingen, de mogelijkheid om je verhalen aan te passen en/of jou als auteur te verplichten dingen te doen om je boeken te promoten.
Geen uitgever gaat iemand zoals hem eventjes gaan zeggen hoe hij moet schrijven.
Hoewel een uitgever de creatieve controle volledig bij de schrijver kan laten wordt het al een stuk moeilijker als het eenmaal over rechten gaat. Een uitgever gaat wel zijn zeg willen over promotie alsook mogelijke herwerkingen van de verhalen, gaande van de vertaling maar evenzeer bijvoorbeeld verfilming.

Door het boek zelf uit te geven houd je de volledige controle over alle aspecten van de verhalen die je neerschrijft.
Dat heb je toch altijd hoor, uitgever geven je boek uit die kopen niet de rechten op het IP. Tuurlijk betkened dat contracten en exclusiviteit (zeker bij zo grote schrijvers) maar de uitgever kan echt niet plots zelf iets beginnen maken op die wereld dat word echt wel apart beheerd.

Dus neen dat heeft hier weinig mee te maken .
In het begin is het zeker wel zo gegaan. Hij wilde een soort van universum op 1 wereld schrijven, maar dat mocht niet van zijn uitgever. Toen heeft hij de cosmere bedacht. 1 universum verspreid over meerdere werelden die allemaal iets met gemeen hebben en karakters die van de ene wereld naar de andere wereld gaat. Ik kan je aanraden de boeken van Brandon Sanderson eens te lezen. Er bestaat een hele leesvolgorde. Maar die moet je even Googlen. De Stormlight Archive is mijn all time favourite fantasy serie.
Neen ik ken de man goed , volg zijn podcast. Zijn gedacht was eerder dat hij veel boeken wou schrijven maar bang was dat als hij 4 boeken opeenvolgende serie schreef en ze 1 niet goed vonden ze 2,3,4 ook verwerpen. Dus schreef hij 4 boeken die los aan elkaar hingen.
Nu zeker niet meer...
Volgens mij valt het wel mee hoezeer uitgevers je verhaal aan willen passen. Ze zullen suggesties hebben, vooral als ze het idee hebben dat een manuscript een flop zal worden. Er zijn vast voorbeelden van uitgevers die het mis hadden maar hoeveel boeken zouden er wel niet totaal onleesbaar zijn geweest als er niet een redacteur had geschaafd? En hoeveel auteurs zijn er niet eerlijk dankbaar voor de input?

In je eentje een artistieke visie verwezenlijken is voor lang niet iedereen weggelegd en doorgaans om allerlei zinnige redenen af te raden. En natuurlijk wil een uitgever dat je je werk promoot: zij doen een investering, betalen je een voorschot, steken geld in bewerking en logistiek... dan kan je als schrijver moeilijk zeggen "Geen zin in engagements, dan verkopen we maar wat minder."

Wat ik me afvraag: wat als de boeken die hij nu uitbrengt nou totaal self-indulgent troep blijken te zijn? Of hij mist al z'n deadlines? Of het blijkt dat z'n berekeningen van benodigd geld niet kloppen (of er komt een pandemie/oorlog tussen die print/logistiek duurder maakt)? Is dat het risico dat je als crowdfunder neemt?
Daarbij zal iemand als sanderson geen problemen hebben om een uitgever te vinden voor nieuwe boeken.
Normaal ziet een auteur maar een klein deel van de opbrengsten terug van hun boek, over het algemeen behoud de uitgever het grootste gedeelte. Hiermee schakelt Sanderson niet alleen de uitgever uit, maar ook de boekenhuizen, groothandels, etc. Van auteur direct naar de klant, dat vind ik imho heel mooi!

Vergeet ook niet dat veel auteurs schrijven niet als fulltime job kunnen doen, met dit soort bedragen kan hij dat zeker wel.
Normaal ziet een auteur maar een klein deel van de opbrengsten terug van hun boek, over het algemeen behoud de uitgever het grootste gedeelte. Hiermee schakelt Sanderson niet alleen de uitgever uit, maar ook de boekenhuizen, groothandels, etc. Van auteur direct naar de klant, dat vind ik imho heel mooi!
Uit: https://www.businessinsid...st-van-miljardairs823275/

"Daar plukt de bedenker van Potter natuurlijk de vruchten van. J.K. Rowlings vermogen wordt geschat op 1,2 miljard dollar netto."
5 jaar geleden was het Harry Potter IP al 25 miljard waard, nu zal dat significant meer zijn geworden. Sanders zit daar absoluut niet bij in de buurt. Door de populariteit van de eerste boeken heeft JK natuurlijk heel goed kunnen onderhandelen op de rest, dan nog films, boeken, games, merchandise, etc.
Welk punt wil je nu maken? Door 1 van de bestsellers te pakken en dan te beweren dat die stelling incorrect is? :z

"Normaal gezien" - J.k valt daar niet onder.
Ik heb je reactie +2 gegeven, maar wil je laatste zin nog wel even nuanceren. Sanderson was al zover dat hij wel 'fulltime' schrijver was. Fulltime tussen quotes, want volgen zijn video was hij naast scrhijven altijd veel tijd kwijt aan reizen (wat nodig is voor promotie e.d.).
Er zullen wel meerdere redenen zijn waarom voor deze weg gekozen is, sowieso levert het mitst het aanslaat (gezien dit artikel is dat geslaagd) veel meer geld op, en geeft het de schrijver meer vrijheid.

Ook een reden waarom bepaalde projecten via KS gaan, er is altijd een kans dat het fors meer oplevert dan via de reguliere methodes, het valt mij ook steeds vaker op dat crowdfunding steeds vaker gewoon een manier is om makkelijker, sneller en met minder risico's geld te verdienen, en dat projecten erachter vaak niet eens de moeite waard zijn om naar te kijken.

Dat betekend niet dat alles zo is en dat er geen uitzonderingen zijn, genoeg leuke projecten die juist dankzij crowdfunding kunnen bestaan, alleen het wordt er wel steeds minder.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 26 juli 2024 11:57]

Zou misschien wel chique zijn om ook een maximum te hanteren, of dat je kan pledgen met teruggave als het bedrag met x% overschreden wordt.
Kapitalisme is niet chique.
Hij heeft tijdens de pandemie 4 extra boeken geschreven en wil die nu via een eenmalige jaarlijkse subscriptie "verkopen", je kan de boeken in allerlei formaten+ allerhande goodies bestellen.

Zit aan 85 000 backer dus daar alleen al zit je aan 3-4 miljoen tegen 40 euro voor alle boeken in digitaal formaat. (en 40 voor 4 boeken is echt niet slecht)
Zoals al door anderen gezegd neemt een uitgever ook veel geld en rechten; dat wil je op zich natuurlijk liever niet als je zelf in staat bent die dingen te regelen. Kennelijk lukt het deze auteur met een recordopbrengst van 30 miljoen in een paar dagen voor 4 romans; dan kan je wel een paar zzp'ers inhuren. Daar kan Stephen King nog een puntje aan zuigen

Kende de naam niet en na zoeken in mijn (destijds nog legaal gedownloade) collectie van een half miljoen e-books vond ik 51 boeken van de beste man. Heb ze op mijn telefoon gezet en ga eens wat lezen.
Raar verhaal. Pure marketing om Kickstarter te gebruiken. Audience heeft hij al, de boeken heeft hij al.

Consumenten gaan er natuurlijk wel in mee, lekker deluxe pledgen, all out, zonder dat je weet hoe de boeken zullen zijn.

Gigantische $500 paketten, waar een fractie van de klanten alles maar zal lezen.

Koop gewoon boek 1 wanneer hij te verkrijgen is. Als je het leuk vindt koop je boek 2, etc.
Er zit ook een technisch verhaal achter. Zijn eigen webshop kan dit niet aan. Kickstarter wel. Ik meen me te herinneren dat ze het ooit met een andere actie zelf hebben geprobeerd te regelen en dat ging toen goed mis. Kickstarter heeft zich inmiddels bewezen, dus waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden?

En in dat 500 dollar pakket zitten natuurlijk wel alle verrassing pakketjes, 4 hardcovers en 4 audio books. Als je zoiets koopt ben je vermoedelijk groot fan van hem en is er weinig twijfel dat je ze allemaal gaat lezen. De boeken kun je ook los in e-book format krijgen voor 40 dollar of 160 dollar voor hardcover. Een doorsnee consument zie ik niet zomaar even 500 dollar uitgeven aan 4 boeken.

Helaas wordt alles stuk voor stuk verzonden uit Amerika, waardoor een aanzienlijk aandeel van het genoemde recordbedrag internationale verzendkosten betreft.
Er zit ook een technisch verhaal achter. Zijn eigen webshop kan dit niet aan.
Maar kickstarter is geen winkel. Het is inderdaad een verkeerd gebruik van deze dienst.

Maargoed, kickstarter is sowieso al passe voor waar het voor bedoeld was. In de begintijd was het aardig. Nu is het alleen nog maar gratis marketing (zoals dit), Chinese OEM rommel en scams. Ik mis de tijd van de echte innovatie zoals de Pebble en de Oculus Rift, die door de kortzichtigheid van de reguliere financiers niet verder konden.

Er zijn gelukkig wel wat kleinere sites die het kickstarter model wel tot een succes gemaakt hebben. Zoals crowdsupply voor de technischere dingen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 juli 2024 11:57]

"When a project is successfully funded, the creator must complete the project and fulfill each reward. Once a creator has done so, they’ve satisfied their obligation to their backers."

Dat is de regel (wat erna komt heeft verder geen rechtsgeldigheid). Het is geen kopen op afstand in EU zin, maar je doet gewoon een pre-order voor een produkt wat aan zijn beschrijving moet voldoen. Ik vind het een winkel.
Zelf denken ze daar toch anders over :) https://www.kickstarter.com/blog/kickstarter-is-not-a-store

Maargoed het is nu verworden tot een afvoerputje voor mislukte marketeers dus het kan zijn dat ze dit gevecht ook allang hebben opgegeven.

De bedoeling was echter voor project eigenaars om financiering te vinden om hun idee te realiseren. Met name voor riskante ideeen die geen interesse vonden bij de bestaande investeringssector. Niet om bestaande content aan de man te brengen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 juli 2024 11:57]

Ze zijn het niet met me eens over wat een winkel is, maar de absolute leverplicht van een produkt wat aan de beschrijving voldoet is er toch echt.

Ik kan op steam ook spelletjes pre-orderen met onbekende leverdatum en kwaliteit. Is ook een winkel. Alleen is het daar makkelijker je bestelling ongedaan te maken.

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 26 juli 2024 11:57]

Nee, die leverplicht is er toch echt niet.

Wat er wel is is een loos paragraafje op een website waar nog nooit een "creator" zich aan heeft moeten houden. Er zijn immers door de jaren heen genoeg Kickstarter projecten mislukt met geen product en geen geld terug tot gevolg. Kickstarter geeft jou je geld niet terug. Dat moet de "creator" doen en dat gebeurd 99% van de tijd gewoon niet.

Zelfs nu nog geldt voor het merendeel van Kickstarter projecten dat het een investering in de mogelijke ontwikkeling van een product is. Dus niet een gegarandeerde (of geld terug) pre-order van een product. De enige uitzondering daarop zijn marketing/verkoop-acties voor producten die al klaar zijn, zoals dit project van Sanderson. En dan nog, als morgen de derde wereldoorlog uitbreekt (niet geheel onrealistisch tegenwoordig) ben je je geld gewoon kwijt.

Het is prima om een kickstarter project te backen. Dat doe ik vaak genoeg. Maar doe het dan wel met een realistisch beeld van het platform.

[Reactie gewijzigd door Droniac op 26 juli 2024 11:57]

En als het geld op is en het product niet geproduceerd kan worden heb je gewoon pech. Je kan dan niet ineens alles terugdraaien want je hebt geen geld meer om terug te geven. Dat is namelijk in je project gegaan.
Tot op zekere hoogte, je hebt nog steeds een contract. Een civiele procedure is het bijna nooit waard, maar het kan.
Natuurlijk is dit marketing, dat is juist waar KS voor is. De auteur hoeft nu geen uitgever te betalen voor het uitgeven van zijn boek, dat is een win imho, meer geld voor de auteur.

Vergis je niet hoeveel bepaalde mensen lezen, tijdens mijn lees periodes (die regelmatig maanden duren) lees ik meerdere boeken per week (soms een per dag). Daarnaast zitten hier natuurlijk een hoop verzamelaars bij, die graag de dure limited hardcover editions willen hebben. Sommige mensen verzamelen wijn, postzegels, miniatuurtjes, (computer)spellen, anderen verzamelen (limited edition) hardcovers van hun favoriete schrijvers en Brandon heeft een relatief grote online fanbase gecreëerd met zijn boeken.

Dit is trouwens niet zijn eerste succesvolle KS, eentje eerder haalde al bijna $7 miljoen op. En er zijn verschillende spellen/accessories op KS geweest voor zijn Mistborn IP...

Ik ben geen fan of zo, maar begrijp het weldegelijk.
Slim, normaal gaat 95% procent naar de uitgever!
En 83% van alle statistieken is ter plaatse verzonnen.
Geschat vermogen van Sanderson is USD 6.000.000
Ik heb al heel wat van hem gelezen. Hij heeft ook al eerder boeken voor download op zijn site aangeboden, hij is dus erg vernieuwend bezig met manieren om boeken aan te bieden. Nu dus via Kickstarter. Ben erg benieuwd, al denk ik dat ik de boeken t.z.t. via een meer gebruikelijke manier koop als de recensies goed zijn.
Ik begreep wel dat de boeken uiteindelijk ook in de winkels moeten komen, dus die optie heb je. Ik heb wel meegedaan, want het is Brandon Sanderson. Van hem preorder ik sowieso alles. Er zullen hier ook were boeken uit de Cosmere serie tussen zitten (waar het jn het artikel genoemde Stormlight Archive zich ook in afspeelt), dus ja, mijn geld krijgt hij toch wel. Ik preorder echt nooit wat. Geen boeken, geen games, niets. Behalve Brandon Sanderson, die krijgt per definitie mijn geld.
Misschien doe ik toch ook mee, € 40,- voor 4 e-books is een hele goede prijs. Moet even uitzoeken hoe dit werkt.....
Helemaal eens. De enige schrijver waarvan ik alles heb gelezen. Echt genieten. Hoop alleen dat deze boeken niet teveel tussenverhalen worden maar echt vooruitgang en nieuwigheid. Begreep ook dat hij deze boeken schrijft om iets nieuws te proberen. Ben benieuwd.
Slimme manier om iets meer aan je boeken over te houden en ook nog eens de rechten (volledig) in eigen beheer te houden. Gezien een groot deel van de prijs van een boek naar de uitgever, drukker en de winkel gaat:
A traditionally published author makes 5–20% royalties on print books, usually 25% on ebooks (though can be less), and 10–25% on audiobooks.
Bron:
https://bookriot.com/how-much-do-authors-make-per-book
https://self-publishingschool.com/how-much-do-authors-make/
https://blog-cdn.reedsy.c...77ce5ff53d63f6f2dcc5c.png

Hiermee kan hij zijn boeken zonder eigen investering drukken en er daarna meteen aan verdienen zonder er de controle over te verliezen.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 26 juli 2024 11:57]

Gezien de aantallen dat hij verkoopt zal die een pak meer krijgen hoor, maar niet zoals hij hiervan kan krijgen idd.
Brandon Sanderson is echt de anti-GRRM. Die man schrijft al meer boeken dan menselijk mogelijk zou moeten zijn, én dan schrijft hij daarnaast per ongeluk nóg een keer 5. Er is maar een schrijver die per ongeluk boeken schrijft.

Ik heb direct meegedaan aan de Kickstarter. Brandon Sanderson is de enige van wie ik ooit iets zal preorderen (of het nu gaat om bioscooptickets, games, of boeken), maar bij hem doe ik het dan ook constant. Vooral zijn Cosmere serie, waar de in het artikel genoemde Stormlight Archive en ook een aantal van deze boeken toe behoren, is geweldig. Stormlight Archive is binnen die serie ook wel veruit het beste, sommige personen hebben een absoluut fenomenale ontwikkeling, maar ook Mistborn bijvoorbeeld is erg goed. Maar ook zijn andere series zijn best populair. De Skyward serie is een absolute aanrader.

Ja, Brandon Sanderson is mijn absoluut favoriete schrijver, en ik verslind nog best wel eens wat fantasy, van hem en van andere schrijvers.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 26 juli 2024 11:57]

Dat "per ongeluk" was natuurlijk maar een grap voor de Kickstarter video. Sanderson had gewoon heel veel tijd over omdat hij vanwege de pandemie aan huis gekluisterd was. En als Sanderson zich verveelt, dan schrijft de goede man.

Dat hij het dan ook nog op dit tempo presteert met behoudt van kwaliteit, is bewonderenswaardig. De Kickstarter backen was voor mij dan ook een no-brainer.
Het is dat de verzending vanuit Amerika is😞
Enorme shippingcosts, en nog eens de invoertaxen erbij.

Dat zorgt bij mij voor om het ‘year of Sanderson’ aan me voorbij te laten gaan…

[Reactie gewijzigd door Rob-T6 op 26 juli 2024 11:57]

Ja, dat is erg jammer. Er is nog wel gekeken naar lokale distributie, maar dat schijnt nog best ingewikkeld en moeilijk te zijn.
Michael J. Sullivan heeft het 2~3 jaar terug geprobeerd (via een lokale distributeur voor Europa) en dat is faliekant mislukt.
Ik zit nog steeds op het laatste deel van zijn Legend Of The First Empire-series te wachten. Als ik het via bol.com of amazon.nl had besteld had ik het allang binnen gehad.
Volgens mij is hij wel een stuk minder bekend dan Brandon Sanderson, maar dan nog verre van onbekend. Ik heb wel van hem en van zijn Ryria serie gehoord. Hij is bekend genoeg dat je zou denken dat het wel lukt. Dus dat het alsnog zo moeilijk is zegt wel wat.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 26 juli 2024 11:57]

Ben niet bekend in de boekenwereld maar die gozer zal wel een legendarische superstatus hebben als hij in recordtijd zo absurd veel binnenharkt. Kan in één adem genoemd worden met namen als Tolkien en Terry Pratchett?
Met name zijn magiesystemen zijn legendarisch. Bovendien is zijn werk erg toegankelijk en makkelijk leesbaar, tegelijkertijd niet kinderachtig.
Slimme manier om uitgevers soort van te omzeilen en flink meer geld te vangen voor zijn boeken.
Hmm misschien dat ik voor het eerst mee ga doen aan een kickstarter.

Laatst de stormlight archive uitgelezen (voor zover nu geschreven) en dat geeft me wel het vertrouwen deze kerel een paar tientjes voor te schieten (500 euro voor hardcovers en allerlei rommeltjes gaat me dan weer wat ver).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.