Start-up haalt Kickstarter-doel voor draagbaar 32:9-scherm met 4k-resolutie

De start-up Lukos heeft 158.000 euro binnengehaald met een Kickstarter-campagne voor een 4k-scherm met een beeldverhouding van 32:9. Het inklapbare en draagbare scherm is bedoeld voor gamen of als tweede scherm voor videomontage of ontwerpen.

Lukos is van plan het scherm in april 2022 te leveren aan Kickstarter-backers. Het 14"-scherm heeft een resolutie van 3840x1100 pixels. De monitor is voorzien van een ips-paneel met een helderheid van 300cd/m², een refreshrate van 60Hz en een responstijd van 2ms. Daarnaast heeft het scherm drie DisplayPort-aansluitingen, twee HDMI 2.0B-poorten, een USB-C-poort en een HDMI 1.4-poort, die allemaal aan de bovenkant van het scherm zitten. Daarmee kunnen vier apparaten tegelijk aangesloten worden in splitscreen, zegt Lukos.

Het scherm is uitgerust met een scharnierende poort van koolstofvezel, die tegelijkertijd fungeert als beschermhoes. Het scherm kan zo dichtgeklapt en meegenomen worden. Lukos zet het scherm op de markt als monitor voor gaming, bijvoorbeeld met de Nintendo Switch, maar ziet het ook als nuttig tweede scherm voor grafisch vormgevers en video-editors. Het scherm kan daarnaast gedraaid en in een 9:32-beeldverhouding gebruikt worden.

De teller van de Kickstarter-campagne, die in januari startte, staat ruim hoger dan de stretchgoal van 120.000 dollar die het bedrijf voor ogen had. Kickstarter-gebruikers die het project steunen, preorderen het scherm in feite met korting. Het oorspronkelijke doel van de Kickstarter-campagne bedroeg dan ook slechts 1773 euro. De uiteindelijke prijs van het scherm zal rond de 681 euro liggen, inclusief btw. Inmiddels hebben 366 mensen de Kickstarter-campagne gesteund.

Lukos heeft de Kickstarter-campagne niet nodig om het scherm te ontwikkelen; dat is al gebeurd. Van augustus tot november vorig jaar heeft het bedrijf het scherm uitvoerig getest en aangepast. De campagne is bedoeld voor de massaproductie. Daarmee wil het bedrijf in maart starten, om het scherm vervolgens in april aan backers te gaan leveren.

Lukos 32:9-schermLukos 32:9-schermLukos 32:9-schermLukos 32:9-scherm

Door Stephan Vegelien

Redacteur

02-02-2022 • 16:36

74

Reacties (74)

Sorteer op:

Weergave:

Dergelijke schermpjes zie je ook enorm veel op aliexpress tegenwoordig, alleen zonder de behuizing eromheen. Maar voor veel lagere prijzen. Dit soort schermpjes zijn overproduktie van de auto industrie heb ik begrepen, dashboards enzo.

https://es.aliexpress.com/item/1005001966967133.html -> 12", 1920x515, 150 euro (190 met touch)
https://es.aliexpress.com/item/1005001658896621.html -> 24", 1920x360, 210 euro.

Dit 4K model zal daar ook wel rondwaren denk ik, hun search is een beetje flut met al die kromme vertalingen die ze eroverheen gooien.

Beiden niet zo'n hoge resolutie als dit scherm nee, maar niettemin wel een veel interessantere prijs/kwaliteit verhouding. En die 4K zal niet zo vreselijk veel toevoegen op dat formaat. Het is geen scherm waar je de hele dag naar zit te turen, meer iets voor extra info die je constant wil tonen.

Dus, als je zelf wil hobbyen dan is er een hoop te vinden voor veel lagere prijzen!

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 31 juli 2024 04:28]

Dit 4K model zal daar ook wel rondwaren denk ik, hun search is een beetje flut met al die kromme vertalingen die ze eroverheen gooien.
En gevonden
LOL, dus je koopt een monitor, laat ze er een behuizing omheen zetten en dan als klap op de vuurpijl verdriedubbel of vervierdubbel je de prijs :P

T'is een business model, zelf zou ik het bijna bedrog noemen.
Er zit daar zelfs al een behuizing bij zie ik! Alleen geen inklapbare voor portable gebruik.
Goed gevonden zeg! Inderdaad behoorlijk interessant voor die prijs.
Mwah, 'goed gevonden'? Jouw voorwerk. In je eerste link stond:
2. Artículo 2: 14 pulgadas 4k 3840*1100 tira larga pantalla ips monitor aida64, compatible con raspberry pi, etc. Ofrece plantillas gratuitas e instrucciones de instalación de vídeo.
Als je daaronder op dat plaatje klikt krijg je dit:

https://www.aliexpress.co....1000023.2.7d3a4e65bYnQw1

230 EUR met case en touch, 4k (niet echt want breedbeeld), 60 Hz. Wil je geen case of touch wordt het minder.

Dat ze met deze Kickstarter met droge ogen beweren dat-ie bedoelt is voor gaming met 60 Hz, tja. Ehhh, nee. 4k gaming monitoren die draagbaar zijn, ja die zijn vast aan de prijs.

Ik heb het vaker gezien met Kickstarter: semi dropshipping. Bestaand product, met een kleine customize. Dan orderen ze er heel veel (en dus veel korting), en jij 'pre-ordered' het dan. Maar wel met een relatief premium price, terwijl het eigenlijk Chinaspul is met de bijbehorende garantie. Die men via KS/IGG/enz niet levert.

Zelfs de auteur van dit artikel noemt het een pre-order:
Kickstarter-gebruikers die het project steunen, preorderen het scherm in feite met korting.
Dat is het beslist niet! Je kunt zo je geld kwijt zijn. Als ik op AliExpress iets koop en ik ontvang het niet of het is stuk dan open ik een dispute. En die gasten zijn naar mijn ervaring coulanter dan de Amerikaanse bedrijven eBay of PayPal.

Verder was ik in de markt voor een draagbare monitor (ik heb het opgegeven). Ze hebben stuk voor stuk (mijn eis is vorm van HDMI output met USB-C als alternatief, niet een hoge eis IMO) praktisch een ruk helderheid. En dan durft men op de reguliere markt iets van 300 EUR te vragen voor een 1080p. Mijn vraag zou dus zijn: en de nits van dit apparaat? Ze beweren 300cd/m². Ik heb draagbare monitoren gezien met net zoiets, tussen de 250 en 300. En het is niet veel soeps.

Als je dit soort kritiek (dat het een OEM is met een lichte aanpassing) in comments zet op KS of IGG dan vind de 'creator' dat meestal niet leuk. Je bericht wordt weggehaald, ze nemen slachtofferrol van 'we hebben zo ons best gedaan en nu kraak je ons af', of als je geluk hebt maken er een marketingpraatje van.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 31 juli 2024 04:28]

Klopt maar de 4K variant kost je via ali wel 235 euro plus waarschijnlijk BTW en dan heb je alleen barebone scherm.
Vind ik 372 euro voor een compleet afgewerkt product toch echt meevallen.
Als er toevallig een Nederlands bedrijf hier een OEM ervan wilt maken. kan je mij altijd een berichtje sturen :).

Heb kan altijd nog een stukje lager dan de ali prijs en de moq zal wel waarschijnlijk ergens rond de 100 stuks liggen.

Wat de meeste kickstarters in electronica doen is eigenlijk gewoon een OEM zoeken met wat extra custom designs een ODM van maken, Als je een keer in Shenzhen in die Techplaza's rondgaat of bij HiSilicon dan merk je dat er best wel veel interresante spul ligt. Probleem dat het niet naar NL komt is dat de inkopers van electronica merken denken dat er niet genoeg markt of marge op een product zit.
Klopt maar de 4K variant kost je via ali wel 235 euro plus waarschijnlijk BTW en dan heb je alleen barebone scherm.
Vind ik 372 euro voor een compleet afgewerkt product toch echt meevallen.
Maar:
De uiteindelijke prijs van het scherm zal rond de 681 euro liggen, inclusief btw.
Edit: Ahh je bedoelt de kickstarter prijs. Ik had de kickstarter niet geopend en alleen het artikel gelezen. Dat is inderdaad dan wel een stuk schappelijker.

De Ali versie heeft trouwens wel een behuizing, metaal zo te zien. Ook niet slecht. Beiden zijn ex BTW overigens. De kickstarter versie heeft wel veel meer inputs (al heeft de ali versie er ook 3 wat waarschijnlijk al voldoende is voor de meeste mensen).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 31 juli 2024 04:28]

€ 237,53€ 279,44-15%
Price includes VAT

het beeldscherm van Aliexpress is inclusief btw
Op AliExpress is de BTW inbegrepen, bij de kickstarter komt er nog BTW bovenop de 372 euro.
Nee hoor, op AliExpress is tegenwoordig alles inclusief BTW.
Beetje misleidend dat ze het 4K noemen, aangezien de resolutie 3840 x 1100 is en dus eigenlijk gewoon 2 HD schermen naast elkaar.
4K zegt op zichzelf puur en alleen iets over de verticale resolutie; niets over de beeldverhouding, grootte of andere eigenschappen. Er zijn tal van 4K resoluties.

Dat je zelf invult dat 4K per defintie 4K UHD (3840 x 2160) is, is een heel ander verhaal maar dat maakt het mijns inziens niet misleidend.
Bedoel je niet de horizontale resolutie?
Nee, de verticale. 2160p.
Nee het is de horizontale.
2048x1080 = 2k
1920x1080 = (2k)FHD
4096x2160 = 4k
3840x2160 = (4k)UHD
8192x4608 = 8k
7680x4320 = (8k)UHD
Het is in feite een half UHD-scherm. Dat zou een duidelijke omschrijving zijn.
Alleen dat 2e plaatje (design) snap ik als use case, met een grote TV erachter :) .
En die verticale resolutie is nou juist wat er niet overeenkomt tussen dit scherm en wat men in de volksmond 4K noemt.

edit: ik zie dat @biteMark waarschijnlijk een foutje heeft gemaakt. 4K zegt volgens wikipedia slechts iets over de horizontale resolutie: "a horizontal display resolution of approximately 4,000 pixels." Mijn reactie is dus niet erg nuttig.

[Reactie gewijzigd door camiel00 op 31 juli 2024 04:28]

tnx.. weer wat geleerd
Als jouw technisch correcte term de lading richting iedereen-en-ze-moeder niet dekt en jij weet dat iedereen-en-ze-moeder een ander idee heeft bij de technische term die jij gebruikt, dan ben je gewoon aan het misleiden. Punt. Dat het geen oplichting betreft ivm technicalities is een ander verhaal. Misleiden is het gewoon wel.
Zeker met dit plaatje erbij. Daar staat in 2160p, dat klopt gewoon niet.
Ook bij de specs vermelden ze de resolutie van 3840x2160. Terwijl bovenaan de pagina wel 3840x1100 staat. Wat je dus uiteindelijk thuis gestuurd krijgt is niet helemaal duidelijk...

Zie dit plaatje
Dat was ons ook niet helemaal duidelijk, maar die resolutie met die beeldverhouding klopt sowieso niet, dan lijkt 3840*1100 logischer.
Ben ik het mee eens.
De verhouding en resolutie is meer die van een Full HD super ultrawide scherm van 3840x1080 en dit scherm 3840x1100
Ik moest deze zin 5 keer lezen voordat ik hem beetje snapte:
Het oorspronkelijke doel van de Kickstarter-campagne bedroeg dan ook slechts 1773 euro. De uiteindelijke prijs van het scherm zal rond de 681 euro liggen, inclusief btw. Inmiddels hebben 366 mensen de Kickstarter-campagne gesteund.
Waarom was het originele doel slechts 1773 euro ?
Daar kan je heel weinig voor doen.
Het zijn drie zinnen en de reden waarom het doel zo laag was stond in de tekst er voor die je precies niet meegenomen hebt dus dan begrijp ik dat je het niet snapt :+

Er was dus eigenlijk geen minimum order bedrag, ze gingen die dingen sowieso maken. Het was puur een manier om het scherm met korting te preorderen.
Ik had hele artikel gelezen, maar die 120.000 die daar genoemd werd was een stretchgoal.
Nogsteeds niet duidelijk waarom de eerste goal dan 1773 euro was.

Doe dan 1337 als je een laag bedrag wilt nemen.
Ik zou persoonlijk meteen denken dat het een onzin bedrag is waar je niets voor kan uitvoeren.
Dus of een scam, of zoals @Giesber zegt puur reclame.

[Reactie gewijzigd door DDX op 31 juli 2024 04:28]

Of 1337… 8-)

Maar ik zie het nut van dit scherm totaal niet in. Het is gewoon een onhandig formaat. De groot om ff in je tas te stoppen en te klein om van toegevoegde waarde te zijn.
Ik heb zelf een ultrawide. Maar ik heb inderdaad zown klein schermpje erbij voor mn spotify en dat soort crap. Ik kan m iets naar voren trekken om wat documenten te lezen bijv.

Hrt is overbodig, dat klopt. Meer om een setup van een 8 naar een 9 te brengen
Die 120.000 staat niet eens in het stukje dat je zei dat je niet snapte en nu heb je het over waarom ze op kickstarter staan, waar je het ook niet over had... Volgens mij was jouw post een stuk onduidelijker dan waar je over leek te klagen...
Grappig, ik had precies hetzelfde als DDR, en heb geen moeite met zijn post te lezen.
Jouw post vind ik persoonlijk juist moeilijk te lezen. Die eerste hele lange zin, en "er voor" met spatie: die moest ik 2-3 keer lezen om hem te begrijpen.
Blijkbaar lezen mensen toch heel anders.
1773 is het door Kickstarter omgerekende eurobedrag. Ik denk dat ze 'm zelf op 2000 dollar hebben gezet. Dat zou neerkomen op in ieder geval vier kopers.
Volgens mij om te kunnen zeggen dat binnen een dag 200% van het diepbedroefd gebacked is…

Beide bedragen zijn een schijntje als je naar de kosten kijkt van een paar man inhuren!
Wat gratis reclame vermoed ik?

In dat stadium en met zo'n laag bedrag kan ik mij niet voorstellen dat ze het scherm niet meer op de markt zouden brengen als het bedrag niet gehaald werd. Het lijkt me dan ook niet dat dit het klassieke "wij hebben geld nodig om ons idee te kunnen verwezelijken" kickstarter project. Het enige wat dan in mij opkomt is dat ze goedkoop reclame willen maken, en bijhorend nog kunnen polsen hoe goed hun product in de markt ligt. Als de kickstarter toch nog gefaald was hadden ze vermoedelijk meer in marketing moeten investeren.

Nu hebben ze toch maar lekker voor een habbekrats een vermelding op Tweakers (en wie weet hoeveel andere techsites). Als ze gewoon een persbericht hadden uitgestuurd was het goed mogelijk dat dat veel minder opgepikt werd.
Kickstarter word tegenwoordig puur als marketing gebruikt. Sinds de hype over is kan je er niet meer genoeg geld halen om echt iets te bouwen. Je ziet teams van 15 man vragen om €100,000. Als dat echt hun financiering was dan waren ze daar natuurlijk met een paar maanden doorheen.

Overigens lijken bordspellen het wel heel goed te doen op Kickstarter.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 31 juli 2024 04:28]

Je ziet dit wel vaker inderdaad. Kickstarter wordt gebruikt voor marketing of als webshopomgeving voor dingen die sowieso wel gemaakt worden. Doen veel Chinese fabrikanten ook. Reden om het toch op te pakken is dat dit scherm dus gemaakt en geleverd lijkt te worden, op korte termijn. Al maakt dat startbedrag wel cynisch.
Ik moet toch wel lachen om die derde foto in hun promotie materiaal, je zal wel veel hebben aan zo'n Excel vakje.
Lukos zet het scherm op de markt als monitor voor gaming, bijvoorbeeld met de Nintendo Switch
Op 32:9? lijkt me niet echt een beeldverhouding waar de switch voor gemaakt is.
Als je de helft van het scherm gebruikt is deze ook niet zo gek veel groter meer dan het scherm van de switch zelf, in ieder geval het oled model.
Op een kwart scherm is dat een halve Full HD resolutie. Met 550 pixels heb je precies genoeg ruimte voor de welkbalk. Veel analyse lijkt me lastig. Crypto, streaming en sport lijken me ook niet persé de meeste zakelijke voorbeelden voor schermgebruik.
Mario Kart ziet er ook wel erg uitgerekt uit in de video.
Lijkt mij de mogelijkheid te bestaan dat je het kan centreren of shiften naar de linker- of rechterkant. Daar houdt je toch rekening mee als fabrikant hiervan mag ik hopen.
Het lijkt er wel op dat PIP mogelijk is, maar dan word je content al zo klein dat je je af vraagt waarom je dan nog een standalone monitor mee hebt.
Star Wars "business" }>
Die plaatjes zijn er gewoon opgeplakt, zulke lui kan ik niet serieus nemen.

Zonde want het is nergens voor nodig, gewoon 2 vensters naast elkaar met een echte foto, helemaal goed dan.
Ik begrijp dat er meerdere use-cases zijn voor dit soort beeldverhoudingen, maar het screenshot waarbij je van een office-scherm uitsluitend nog het lint/menu kunt zien t.g.v. de beperkte verticale ruimte vind ik weinig uitnodigend. Opmerkelijke marketing-keuze...
Dan hadden ze het beter zo kunnen neerzetten dat alle knoppen etc. van een lint op het schermpje getoond worden, zodat je primaire monitor volledig als 'werkblad' gebruikt kan worden.
Ach, in ieder geval kun je wel naar films kijken en gamen terwijl je niet naar Excel kijkt (kan kijken) :+ . Ideaal scherm voor werk dus :*)
Die dikke onderrand vind ik niet mooi
Daar zitten super goede speakers in volgens de fabrikant.
Niet alleen de onderrand, dat hele scherm lijkt nogal chunky.
Ze vermelden nergens de afmetingen (ja, 14"), maar kijkende naar de connectors zou ik gokken op zo rond de 2cm dik en daar dan nog de cover bij. De Zenscreen's van Asus komen niet boven de 8mm. Dat stop je een stuk makkelijker in je tas erbij.
Oh geweldig!

Ik was juist nog op zoek naar een klein en portabel scherm waarop ik tegelijkertijd kan gamen, crypto kan traden, mijn spreadsheets bijwerken en films kijken.
Asus heeft zoiets al, is wel iets groter. Asus ZenScreen https://tweakers.net/moni...iocanwxyEX4cbhlkjjJnYbfHw
Gemiste kans om er geen touch screen van te maken, nu moet je nog altijd met je muis naar daar muizen :(
Eens!

Voor mij lijkt dit een geniale form factor voor een touchscreen.
Foto of video op je grote scherm en de controls voor
bijvoorbeeld photoshop of premiere op het touchscreen.

Van mij mag dit de standaard set-up worden :)
Start-up haalt Kickstarter-doel voor draagbaar 32:9-scherm met 4k-resolutie, Lukos is van plan het scherm in april 2022 te leveren aan Kickstarter-backers. Het 14"-scherm heeft een resolutie van 3840x1100 pixels.
Sinds wanneer is 3840x1100 4k, het komt geen eens in de buurt, het is maar 4.22MP, en 4k 3840x2160 is 8.29MP, maar zal het zeker wel verkeert begrepen hebben.
3840 x 2160 is de dominante 4K resolutie, maar 3840.x whatever is ook 4K, 4K zegt alleen iets over de hoeveelheid horizontale lijnen en niets over verticaal.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 31 juli 2024 04:28]

3840 x 2160 is de dominante 4K resolutie, maar 3840.x whatever is ook 4K, 4K zegt alleen iets over de hoeveelheid horizontale lijnen en niets over verticaal.
Wat een onzin, dit zorgt er juist voor dat de gewone persoon, niks meer er van begrijpt, ze hadden met 4k gewoon moeten blijven bij 3840x2160, en bioscopen 4096x2160.
Wel, het zegt eigenlijk net wel iets over het aantal verticale lijnen en niet over het aantal horizontale lijnen. 3840x2160 = 2160 horizontale lijnen van 3840 pixels, of 3840 verticale lijnen van 2160 pixels.
Mijn fout ik was te snel met typen en had een woord teveel. 4K slaat inderdaad alleen op het aantal pixels op de horizontale lijn.
Ik had toevallig deze set up getest met een kleiner scherm onder mijn monitor. Binnen 10 minuten al nek-kramp van het naar beneden kijken }>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.