Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Peter Molyneux kondigt game aan die gebruikmaakt van nft's

Peter Molyneux, de maker van onder meer de Fable-games, is bezig met een game die nft's inzet. In deze 'blockchain-businesssimulator' kunnen spelers een bedrijf opbouwen door 'Land NFT's' te bezitten, meldt Molyneux.

Molyneux belooft dat alles in de gamewereld gemaakt wordt door de spelers zelf. ''Van de huizen waarin je werknemers wonen en de kroegen en tuinen om ze mee te vermaken, tot de faciliteiten om hun leven gemakkelijker mee te maken en de producten waarop je bedrijf gebouwd is.'' Er zijn 'duizenden onderdelen' om dingen mee te creëren, zegt de maker. Vervolgens moet het mogelijk worden om de zelfgemaakte creaties via de blockchain te verkopen om echt geld mee te verdienen.

De game, Legacy genaamd, werkt met 'LegacyCoins', de cryptomunt waarmee spelers kunnen handelen. Deze munt ligt op de Ethereum-blockchain en voldoet volgens Molyneux aan de 'beproefde en betrouwbare ERC-20-tokenstandaard'.

Met LegacyCoins kunnen 'eigenaars van een in-game bedrijfsorganisatie' Legacy Keys kopen, legt Molyneux uit. Die kunnen uitgeleend worden aan andere spelers die ook een bedrijfje willen starten in Legacy. Door dat te doen, worden ze 'zakenpartners' en delen ze in ruil voor de keys een percentage van hun verdiende LegacyCoins. Daarnaast kunnen spelers met de cryptomunt exclusieve 'Game Item NFT's' aanschaffen. Nft's, of non-fungible tokens, zijn digitale items met een eigen serienummer die worden geregistreerd in de blockchain. Per item kan worden getoond wie er allemaal eigenaar zijn geweest, wat ervoor zorgt dat elk item 'uniek' is. Hoe dit in Legacy allemaal precies in zijn werk gaat, is niet bekend.

Volgens Molyneux kunnen LegacyCoins naast het kopen met echt geld verdiend worden door 'competitieve evenementen' te winnen: ''Spelers moeten hun productiecapaciteiten tot het uiterste drijven om met hun verbeelding en creativiteit de beste producten en meest unieke steden te ontwerpen, terwijl ze het opnemen tegen de rest.'' Hier vallen volgens Molyneux 'grote prijzen' mee te winnen, maar daar wordt verder niet op ingegaan.

Legacy

Recente projecten

Of Legacy wat gaat worden, is nog maar de vraag. Peter Molyneux heeft in het verleden aan het roer gestaan van succesvolle gamefranchises als Fable en Black & White. Ook is hij de zelfverklaarde 'schepper van het godgame-genre', met titels in zijn portfolio als Dungeon Keeper en Populous. De afgelopen jaren waren zijn projecten echter minder succesvol.

In 2012 verliet hij Microsoft na aan een matig onthaald Fable-project voor de Microsoft Kinect te hebben gewerkt. Hij begon zijn eigen studio 22cans en bracht hetzelfde jaar nog het 'sociale experiment' Curiosity uit. In dit mobiele 'spel' moesten spelers net zo lang op een reusachtige kubus tikken totdat elk blokje verdwenen was. Degene die het laatste blokje aanraakte, werd een 'levensveranderende' beloning belooft.

De winnaar zou een 'almachtige god' worden in een nieuwe godgame van Molyneux, Godus genaamd, en een deel van de game-inkomsten krijgen. Het spel kende na een half jaar een winnaar, maar na een tijdje verwaterde het contact tussen 22cans en de speler. Volgens Molyneux kwam dat doordat degene die contact moest houden met de winnaar het bedrijf verliet en niemand als vervanger werd aangesteld.

Godus kwam uit in 2014 en werd geen succes. De game is tot op de dag van vandaag op Steam te koop als early access-titel. Ook het vervolg Godus Wars uit 2016 zit nog in early access. Tot dusver heeft de studio nog geen enkel volledige spel uitgebracht.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Kevin Krikhaar

Stagiair nieuwsredactie

13-12-2021 • 11:58

86 Linkedin

Reacties (86)

Wijzig sortering
Na het debacle wat godus heette, krijgt deze man geen cent meer van mij.
Hij teert nog steeds op de naam die hij heel lang geleden opgebouwd heeft met populous, Dungeon keeper, etc. en heeft hij nog steeds mooie verhalen, maar uiteindelijk produceert hij tegenwoordig bijzonder weinig goeds meer.
Ik gok dat deze man altijd een sterk tweede persoon naast zich gehad heeft die zijn visie wat realistischer kon maken. Of hij heeft vroeger een wat realistischer beeld gehad van wat mogelijk was.

Black & White en Fable (hoe leuk ze ook waren) waren al de eerste tekenen van beloftes die niet waar gemaakt werden. Daarna is het eigenlijk alleen maar berg af gegaan. Ik vind het ook wat kort door de bocht om naar Microsoft te wijzen voor het falen van Lionhead, daar was hij al goed mee bezig.

Misschien dat onder Microsoft hem te veel vrijheid gegeven is, en is hij op een positie gekomen waar niemand hem meer kon vertellen dat het niet ging gebeuren wat hij wilde.

Sinds hij Lionhead is er in elk geval niets beters gebeurt met zijn projecten.
Black & White 1 was een machtig mooi spel. Black & White 2 was in sommige aspecten beter, maar had heel veel regressie. Jammer, want de hele sfeer en het idee van het spel was super.
Effe verder half-off topic duwen, maar het probleem van B&W2 was dat er geen enkele baat bij was om Evil te zijn, leek mij. Dorpjes bouwen was fijn, lekker versieren en zo, maar eenmaal je de evil kant wou opgaan was iedereen gewoon depressief, ze gingen sneller dood,... gewoon niet de moeite.
Yup ik heb altijd het sterke vermoeden gehad dat die tweede persoon Demis Hassabis was geweest.
Het is ook maar de vraag of hij uberhaupt ooit iets succesvols gecreeerd heeft, of dat het team onder hem daar voor verantwoordelijk was. Gezien zijn track record neig ik daar toch naar. Hij zal niet de eerste zijn die de eer van het werk van zijn medewerkers zelf opstrijkt.
Ten eerste is alles al uitverkocht, ten tweede betaal je voor het goedkoopste stukje land dik €3.500
Ik wens deze mensen veel plezier, maar hoop oprecht dat dit niets wordt.
Het Ethereum netwerk is op dit moment ook niet geschikt hiervoor. Transacties zijn te duur voor de normale gamer. Leuk bedacht maar too early.
Ethereum is hier indderdaad echt niet goed voor, want het heeft hoge transactiekosten en trage transacties. Je kan echt een groot aantal betere chains bedenken die dit wel goed zouden kunnen. Polygon, Tezos, of zelfs Solana bijvoorbeeld. Ethereum hiervoor gebruiken is alsof je een goudtransport voor een Tikkie van €10,- inzet.
Ik snap je punt maar niet alle transacties zullen 1-op-1 op de chain gezet worden. Idem als bij L2's en exchanges.
Sowieso is dit gewoon misbruik maken van blockchain technologie omdat het nu hip is en makkelijk geld mee te verdienen valt.

Spelers zien echt geen cent terug van het geld dat ze hier in stoppen, dus dan moet het al een goed spel zijn om de aankoopprijs waard te zijn, wat ik betwijfel gezien het doel.
Meerdere game-bedrijven willen nu blockchain gebruiken voor dingen die helemaal geen blockchain nodig hebben.

Het wordt grappig genoeg hier heel goed uitgelegd: https://youtu.be/wtuh6AsDwsI?t=300
Erger nog, meerdere bedrijven die een belangrijke functie vervullen willen blockchain gebruiken voor dingen die helemaal geen blockchain nodig hebben.

Het is meeliften op de hype.
Het is meeliften op de hype.
En ook nog een paar jaar laat ook. Een paar jaar geleden al diverse artikelen tegengekomen over bedrijven en instanties die blockhain wilden inzetten waar het uiteindelijk of compleet niet nodig was of simpelweg niet praktisch. Het lezen van dit soort artikelen voelt een beetje als die "fellow kids" meme maar dan daar weer dezelfde meme weer bovenop...
"we moeten iets met blockchain doen"
het is ook een marketingterm :X
Ja, Penny Arcade vond ik ook wel een goede. Totaal nutteloze inzet, behalve dat er waarschijnlijk straks en economie achter komt te staan waar de uitgevers weer extra centjes op kunnen verdienen.
Mensen zijn altijd bijster goed geweest in het uitvinden van nieuwe tech, het probleem zit hem vaak in toepassingen vinden voor die nieuwe tech. In die drang om de tech te bewijzen worden wel vaker bizarre nutteloze of simpelweg domme ideeën in leven geroepen.
In alle eerlijkheid, een heleboel dingen uitproberen en zien of ze ook echt werken is uiteindelijk best een goede manier om net die ene geniale toepassing te vinden die niemand aan had zien komen. Ik weet dat "throwing it at the wall and see what sticks" niet bepaald een geavanceerd of efficiënt proces is, maar het heeft ook voordelen.

Ja, het klinkt of dit concept bedacht is om op zoveel mogelijk buzzwords en rages mee te liften, maar het is niet mijn geld dat ze door de plee spoelen (en, ik vermoed, ook niet het jouwe), dus laat ze lekker experimenteren. Wie weet, het zou altijd kunnen dat het enorm succesvol wordt. Bij de aankondiging van Pokemon Go (om maar een voorbeeld te noemen) was ik er ook van overtuigd dat niemand daaraan zou beginnen. Het zou weliswaar niet de eerste keer zijn dat Molyneux op zijn bek gaat, maar van de andere kant, het zou ook niet de eerste keer zijn dat ie een pareltje produceert.
Het was geen waardeoordeel hoor, gewoon een vaststelling over menselijke vooruitgang. Het gebeurt inderdaad meer dan genoeg dat uit zo'n proces toepassingen komen. Alleen is het nadeel dat deze iets vaker te lijden hebben onder onvoorziene neveneffecten. Efficient zou ik het niet noemen, maar het laat ruimte voor creativiteit, wat wel eens tot genialiteit kan leiden. Al lijkt me dat geen slimme bedrijfsstrategie...

Wat pokemon go betreft kan ik je niet volgen, volgens mij was dat een zeer gerichte toepassing die gezocht werd als opvolger voor ingress in een enorm massa gedragsmanipulatie experiment van deze dochteronderneming van niantic, verkocht als mobiel spelletje. Niets toevallig aan, allemaal zeer doelgericht uitgewerkt.
Als je nieuwe tech laagdrempelig kunt koppelen aan porno, ben je binnen!
Alle games in de blockchain!

En overmorgen is Centric ineens de nieuwe EA met een smart-blockchain!
Ik word helemaal depressed van de stand van gaming tegenwoordig. Games worden niet afgemaakt, er worden NFT's in games gestopt, etc. Wat een shitshow is dit aan het worden. Sorry voor mijn groffe mond maar het is zo onaangenaam om je favoriete hobby te zien veranderen in een spelletje van "hoe kunnen we het meeste geld uit de consumenten trekken?"
Tja, we doen dit zelf. Moeten we ons geld maar niet uitgeven aan dit soort onzin.

Digitale kunst 8)7 . Een kopie maken van een fysiek stuk kunst is nog een flinke opgaven.
Maar een kopie maken van digitale kunst is een kwestie van een druk op de knop. Enige verschil is dat het origineel gesigneerd is.
Ja dat, het is een hype en dan zien mensen geld en word het ineens een succes.

Een NFT maakt digitale kunst in mijn ogen niet uniek. Er is gewoon geen verschil met een kopie, wat bij de tastbare tegenhanger wel zo is. Iets dat hand gemaakt is, is gewoon uniek. Ook als je het namaakt.

Maar goed, mooi om te zien dat digitale kunsthandel al bij aanvang verziekt word, is het tenminste net zo een onzin als echte kunst handel. Je koopt het, gooit het in de kluis voor een paar jaar om het dan weer met winst te verkopen.

Ik denk alleen dat digitale kunst voorlopig niet zo een status zal halen waarbij het echt een lange termijn investering is. Veel te onderhevig aan wat er nu populair is.
IDD een Kopie maken is al iets wat bestaat voordat het internet uberhaupt nog in zijn kinderschoenen stond

dit kon je met een 1984 [IBM Model F 'AT'] al, gezien dit 1 van de eerste keyboards is met een Prnt-screen knop.
-----------------
Die Lands, klinkt tevens ook als secondlife. maar dan vele malen meer overprijst.

Wie zou er tevens een Game willen gaan maken waarbij de instap al meer dan 3500$ kost. en dan heb je nog niet eens de basic assets.

Dan kan je beter iets zoals RPG maker gebruiken.
RPGmaker XP, is momenteel minder dan 3 euro [sale period]
https://store.steampowered.com/app/235900/RPG_Maker_XP/

RPG maker is velen malen krachtiger, en dan krijg je ook nog een lading basic assets, je kan gemakkelijk custom assets inladen, en zelfs gehele scripts toevoegen, om spellen nog interesanter te maken.
[zoiets als een Hunger-bar, kan je inprogrammeren]

Zelfs voor 3500$ kan je alle software en DLC kunnen kopen om games te maken [tijdens de sale/met kortingen]. en dan heb je nog niet eens 30% verspild van het 3500$ budget
Dat is wel de grootste dooddoener "we doen het zelf" of "we willen graag belazerd worden".
Het probleem is gewoon kapitalisme, niemand wil meer gewoon zijn salaris verdienen... enkel nog zoveel mogelijk binnen harken en harken en harken om zo snel mogelijk met pensioen te gaan OF een Ferrari + Bentley + 2e villa te kunnen kopen etc.

En bij veel bedrijven zit 80% van de verdiensten in de top, helaas weinig bedrijven die bijvoorbeeld klantenservice onderbetalen, terwijl dit je ruggengraat is... is de klantenservice slecht? Dan moet je wel heel goedkoop zijn wil je hier niet door lijden.

Volgens mij ga ik een beetje off-topic haha, sorry.
Om terug te komen op gaming: als er na 20 jaar... TWINTIG jaar... niemand een fatsoenlijke game uit kan brengen dat WOW verslaat... is dat toch wel heel treurig. Enige mikpunt lijkt ook graphics.... Maar volgens mij bewijzen de games die wel goed vallen (fortnite o.a.) dat graphics ECHT niet het belangrijkste zijn.

Laat maar, ik ga weer off-topic ;p stand gaming = treurig
je hebt een punt. Maar in game aankopen doen, is toch echt wel een keuze die nergens opgedrongen wordt en is zeker iets dat we zelf in de hand hebben. En als je zegt dat dit wel opgedrongen wordt dan heb je net zon instelling als die ene directeur die altijd wil winnen en meer wilt verdienen..

Tegen de rest van het systeem valt inderdaad weinig te doen, dat is gewoon een systeem gebouwd op hebzucht en macht.
Ik word helemaal depressed van de stand van gaming tegenwoordig. Games worden niet afgemaakt, er worden NFT's in games gestopt, etc.
Tip: kijk wat verder dan AAA. Zat 'gewone' spellen zonder microtransacties, tonnen aan DLC, 'cosmetics', cryptoscams, misbruik van mensen die gevoelig zijn voor verslaving, ...

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 december 2021 13:20]

Oh geloof me dat ben ik aan het doen ;) Deep Rock Galactic, Satisfactory, games waar ik meer plezier uit haal dan dat ze koste. Maar het blijft jammer dat sommige van mijn fav franchises (zoals Titanfall) worden achtergelaten of worden gemolken.
Er worden de mooiste spellen gemaakt, maar ik als begin 40'er ben toch blijven hangen in de jaren '90. Ben weinig meegegaan met de tijd, alleen spellen zoals GTA V of truckersimulatie e.d. vind ik nog wel leuk of remasters van oudere spellen. Dus heb echt nul ervaring met DLC, aankopen in spellen enz. Lekker eenvoudig zonder poespas.

Spelletjes moeten in mijn ogen niet te realistisch zijn qua weergave (behalve simulatiespellen dan) en ik kan eeuwig teren op dat nostalgische eind jaren '80 en jaren '90 qua spellen, met misschien enkele uitschieters in de afgelopen twintig jaar.

Oftewel ik ben gerustgesteld dat ik aan een hoop spelellende niet bloot wordt gesteld :+

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 13 december 2021 14:53]

Ik ben het zeker met je eens dat ze veels te ver gaan. Maar daartegen kunnen wij als consument er ook wel wat van.

Even een vpn naar (land) en je hebt bijvoorbeeld Netflix voor een euro of 2. Even een vpn naar (land) en je koopt de game veel goedkoper. Of de game gewoon bestellen uit een ander land omdat het daar veel goedkoper is dan hier in Nederland.

Vergelijkingsites zodat je makkelijk de goedkoopste gas/water/licht, internet/mobiele abonnement (met de eisen die je hebt zoals snelheid en beschikbaarheid), goedkoopste games/apparaat te vinden.

Dingen als addblockers/pi-hole gebruiken terwijl je op bijvoorbeeld Youtube reclame kan stoppen met afkopen (ja reclame binnen de video's niet maar dat doet addblockers/pi-hole ook niet).

Demo gebruiken, dan weer wissen als je gedaan hebt wat je moet doen en niet meer kopen omdat je het verder niet nodig meer hebt. Of freeware programma zoeken in plaats van een betaalde programma te kopen. Of een crack gebruiken.

En ja ik snap zeker wel dat er een verschil tussen ons en bedrijven. De bedrijf wordt er rijker van en de consument er minder arm van. En ja sommige websites/games gaan inderdaad veels te ver door te veel troep erop, onze data te verzamelen en verkopen, games veels te vroeg/buggy releasen.

P.S. Ik wil zeker niet zeggen dat ik niets fout gegaan heb in me leven. Maar sinds ik me eigen inkomsten heb in plaats van zakgeld heb ben ik wel aardig goed bezig.
Doet mij denken aan vroeger, toen je nog demo's van games op fysieke media kreeg. Mocht je maar een kwartiertje gamen voordat de demo zichzelf een nekschot gaf...

Even de klok in Windows 10 jaar terugzetten na het starten en je kon ineens 10 jaar (en een kwartier) de demo spelen!

Goeie ouwe tijd... :z
Leg dat maar uit aan veel van de huidige gamers. Die word boos als je ze de lootbox of wat dan ook "afpakt". De moderne gamer lijkt wel ongelukkig als hij niet word uitgezogen. Als er iets bewijst dat die gok mechanieken verboden zouden moeten worden is dat het wel.
Had het net nog over 'm in het Fable artikel :+

Je zou wel gek zijn om deze man nog geld te geven na alle leugens en gebroken beloftes. Niet vergeten dat Godus nooit is afgemaakt.
Ik heb zelf weinig voor/tegen Peter Molyneux, maar kom hem regelmatig tegen in het youtub kanaal van Larry Bundy Jr en daar komt hij er ook niet echt rooskleurig uit.
Peter Molyneux is precies Michael G. Scott uit The Office. Niet serieus te nemen a.j.h.m.v.
Een game met een eigen betaalsysteem, waarin ook echt geld ingestoken kan worden (ingame aankopen).
Als de game na een tijd flopt en de stekker uit de servers wordt getrokken, dan is dat hele LegacyCoin ecosysteem - en dus je 'investeringen' - ook weg, neem ik aan.
Volgens mij is het enige 'voordeel' van NFTs in games dat je in-game items ook in de echte wereld aan jou verbonden zijn en met cryptocurrency als in-game currency geldt daar hetzelfde voor. Als de game flopt en de servers offline gaan ben je de steden (of wat je ook maar maakt) kwijt en heb je enkel nog de NFT om te bewijzen dat je dat ooit had gemaakt. Aan de andere kant blijft de LegacyCoin wel bestaan, maar de waarde zal bepaald worden door de economie in het spel en dus zal die compleet instorten als het spel offline gaat of flopt.

Misschien mis ik iets maar tenzij je een soort universum hebt met meerdere games en dezelfde currency zie ik het voordeel niet van NFT's in games. Zelfs dan kan je alles via normale databases regelen i.p.v. met de hype mee gaan en alles op een blockchain plempen.
Die NFT is daarna niks meer of minder waard dan elke andere NFT, tenzij je echt achterlijke mensen tegenkomt natuurlijk. Ik zie het gesprek met een potentiele koper al voor me:
"Kan je laten zien wat deze NFT voorstelt en waarom deze 30x zoveel waard zou zijn als dat andere NFT?"
-"Nee"
"Is het nog op de een of andere manier bruikbaar?"
-"Nee"
"Top, ik neem hem!"
UET (Useless Ethereum Token) heeft dat al gedaan (https://uetoken.com/):
Wait… is this a joke? Is it a scam?

Neither! This is real—and it's 100% transparent. You're literally giving your money to someone on the internet and getting completely useless tokens in return.

There are no “whitepapers,” no “products,” and no “experts.” It's just you, me, your hard-earned Ether, and my shopping list.
Hij heeft er uiteindelijk 62 000 dollar mee opgehaald.
Ja dat kan, maar als je er met deze toko vanuit gaat dat sommige NFT's meer waard zijn dan andere (Tesla vs Tweakers bijvoorbeeld) dan is het toch wel zuur als de stekker eruit getrokken wordt want dan is je Tesla-token opeens vrijwel niks meer waard, niet meer dan het Tweakers-token in ieder geval.
Peter Molyneux heeft al een reputatie van grote beloftes die hij niet na kan komen. Hij moet een beetje voorzichtig zijn met wat hij aankondigt. Maar dan NFT's, wat op zijn zachtst gezegd een controversieel onderwerp is.... Dat is controverse bovenop controverse, daar moet hij zijn handen al helemaal niet aan branden.
hij is een visionair, maar ik heb het gevoel dat zijn toekomstperspectief sinds black&white weinig volgers achter zich krijgt. Dat maakt hem natuurlijk niet minder interessant en ik ben blij dat hij blijft proberen, alleen wat hij probeert is niet even aantrekkelijk (voor mij persoonlijk) als wat we van hem in het verleden gekregen hebben.
Het ruikt naar een Madoff-scheme a la Star Citizen, met een onuitgewerkt plan investeerders proberen aan te trekken en vervolgens erachter komen dat gebruikers andere verwachtingen hebben.

Dan kun je alleen teleurstellingen managen door nieuwe beloftes omdat het enige wat je in het vooruitzicht hebt gesteld is alle verwachtingen te overtreffen.
Een soort Sims 4 / SimCity achtig spel, ze gooien er nog wat flitsende "blockchain" kreten tegenaan en dan wat? Klinkt als de zoveelste kickstarter of de zoveelste early access scam / vaporware.
De beste man maakt prima games, maar hij trap wederom in z’n eigen torenhoge ambitie met een hoge kans om zichzelf wederom voor schut te zetten.

Dat klinkt misschien wat negatiever dan dat ik het oprecht bedoel, maar de beste man maakt bij elke game torenhoge ambities die niet haalbaar blijken te zijn. Misschien toch ook maar even naar zijn collega Chris Roberts kijken en zich achter zijn oren krabben
Ben benieuwd, Molyneux staat nogal bekend om grote beloftes. Beloftes die hij al sinds 2001 niet nakomt. Op één of andere manier krijgt hij nog steeds zakken met geld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True