Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

YouTuber speelt Horizon Zero Dawn op GeForce GT 710 in 72p

Nee, dat is geen tikfout: om Horizon Zero Dawn enigszins speelbaar te maken op een GT 710, in ieder geval op het gebied van framerate, moest YouTuber zWORMz Gaming de renderingresolutie van Horizon Zero Dawn op de pc verlagen tot 128x72 pixels.

"Ik weet bijna zeker dat dit de render scale-optie is", zegt zWORMz voordat hij in het optiesmenu van 144 pixels in de hoogte naar 72 pixels gaat. Wie de beelden bekijkt, ziet meteen waarom: bij 144 pixels is de tekst op het scherm al onleesbaar, wat bij 72 pixels nog veel erger wordt. De optie is de allerlaagste die de game ondersteunt. "Het lijkt wel een Gameboy Advance-game, maar het ziet er oprecht best wel goed uit", vindt zWORMz. Hij vindt het daarnaast 'best wel speelbaar'; hij weet zelfs enkele kills te maken.

Om de game speelbaar te maken, is de extreem lage resolutie wel nodig. Zelfs met deze instelling draait de game met een gemiddelde fps van 19 en een 1% low van 14fps. Vergeleken met het gemiddelde van ongeveer 3fps op 1080p Ultra doet de game het echter ontzettend goed.

Al met al lijkt de kaart niet bepaald geschikt voor de game. Niet geheel verrassend werd hij ten tijde van zijn release al gezien als een geschikt onderdeel voor een htpc en niet voor een game-pc. De grafische kaart werd begin 2016 aangekondigd, heeft 192 CUDA-cores die draaien op 954MHz en standaard 2GB GDDR5-geheugen. Volgens Userbenchmark is de GTX 1060 6GB, de populairste kaart onder Steam-gebruikers, een overweldigende 1577 procent sneller dan de GT 710.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

09-02-2021 • 15:55

54 Linkedin

Reacties (54)

Wijzig sortering
Ok, en nu Cyberpunk 2077
Dat ziet er op de PS4 al hetzelfde uit als 72p hier..
Ik vond dit een leuk artikel en ben blij dat het hier gepost werd.
Als je dit leuk vindt dan is LowSpecGamer op YouTube misschien iets voor je. De beste man probeert moderne games op de goedkoopste, moderne hardware aan de praat te krijgen.
Door hem heb ik in plaats van een dure gaming pc een pc gekocht met een 3200g gekocht.
Ik kan melden dat ik de trotse eigenaar ben van een heuse GT 710 2GB! Misschien maar een fan installeren en kijken hoever ik kan overklokken om de laatste frames meer eruit te kunnen persen.
Zou d'r meteen een waterblock op zetten, powerlimit naar 200% en gaaaaaaan :9
Op 144p dacht ik heel even naar de eerste Tomb Raider te kijken :D
Daar deed het me ook aan denken. Als de interface een beetje wordt aangepast voor de teksten e.d. dan is het prima speelbaar!
De PSX had resoluties vanaf 224p tot en met 240p, en was daarmee een stuk hoger. :)
Vind t knapper van de game engine dat ie dit zo nog renderd , dan van de YouTube die wat values gewijzigd heeft
Deze GPU heeft gewoon DirectX featureset 11, dus zou in principe alles moeten kunnen wat andere DX11 GPU's ook kunnen, maar dan trager.
Himlims heeft het dan ook niet over de GPU, maar over de game engine zelf.
De game werkt met DX12 featureset 11, dus met alle GPU's die die featureset ondersteunen. Niks bijzonders aan. Waarschijnlijk werkt deze ook gewoon op de GTX 500 series.
De game engine bepaald de mogelijkheden en features; hoe ver je kunt gaan. Dx/vulcan/opengl rendered die meuk - met verschillende features.

Niet iedere dx11 gAme kan en ziet er hetzelfde uit, toch? Is de onderliggende game engine (unity, unreal, etc) die dit mogelijk maakt; en dat is toch best nice
Wederom, hoeveel (recente) games ken jij die 72p resolutie uberhaupt als render mogelijkheid aanbieden (GPU's buiten de discussie gelaten)?
Wat eigenlijk nog veel knapper is is dat pré 2016 games destijds best te pruimen waren op 1080p.
Sterker nog zelfs quake (1996!) was knap in elkaar gezet en liep vloeiend op nog véél langzamere hardware. Dus, games zijn veel sneller complexer geworden en verouderd hardware ook heel snel
De maps en models bevatten dan ook veeeel minder geometry
Kijk eens aan, dit is een goed ook oplossingen als de nieuwe kaarten van AMD en NVIDIA niet verkrijgbaar zijn :)
pixelated indie games zijn toch hip?
Ik zou het als special editie uitbrengen.
Breng de makers van Elder Scrolls Skyrim niet op ideeen!
nou dat idd, op 144P ziet het er nog best leuk uit ook. Het laat iets over aan de verbeelding.
Iets dat ik vroeger zo ontzettend tof vond van games, het liet altijd nog iets over aan de verbeelding. Games zien er in je geheugen ook veel beter uit dan ze in werkelijkheid zijn/waren.
Vooral onder speedrunners
Soort van Tomb Raider 1 zeg maar.
Het water zag er nog opmerkelijk goed uit in 72p
144p ziet er nog best cool uit, voor een game van 20 jaar geleden. Ik zou m wel gespeeld willen hebben toen. :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True