Ontwikkelaar brengt 're-imaginings' van Zelda CD-i-games naar Windows en Linux

Een ontwikkelaar heeft als oefening in GameMaker 're-imaginings' gemaakt van Zelda: The Wand of Gamelon en Link: The Faces of Evil. De games kwamen oorspronkelijk uit voor de Philips CD-i en worden gezien als 'non-canon' en 'niet heel goed'.

Desalniettemin ging Dopply met de originele assets aan de slag om zijn versies uit te brengen voor Windows en Linux. Hij tracht getrouw te blijven aan de originele ervaring van de games, maar heeft ook wat toevoegingen gedaan: "widescreen-modus, remastered-modus voor minder frustrerende gameplay, ondertiteling, geretoucheerde sprites, unlockables en meer. Het zijn geen één-op-één-remakes, maar ik denk dat ze de 'geest' van de games bevatten.

Dopply zegt vier jaar lang gewerkt te hebben aan de game en de assets zijn uit de games geripped door de gaminggemeenschap. De ontwikkelaar geeft de broncode liever niet vrij, gaat waarschijnlijk niet werken aan een macOS-port, en stelt dat de derde Zelda-game voor de CD-i, Zelda's Adventure, 'absoluut verschrikkelijk is met geen enkel plusplunt'. Het is dus niet te verwachten dat hij die gaat uitbrengen.

Nintendo is normaal gesproken erg streng als het om gebruik van zijn auteursrechtelijk beschermd materiaal gaat. Het is dus ook niet uit te sluiten dat het Japanse bedrijf met een cease & desist-bevel komt, ongeacht hoe getrouw deze versies blijven aan het origineel, het feit dat hij er geen geld aan verdient en dat Nintendo deze games waarschijnlijk zelf niet meer opnieuw gaat uitbrengen.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

29-11-2020 • 12:10

67

Reacties (67)

67
67
47
5
0
16
Wijzig sortering
Nintendo deze games waarschijnlijk zelf niet meer opnieuw gaat uitbrengen.
Deze games waren nooit uitgebracht door Nintendo voor de CD-i. Dit is juist een berucht geval waarbij Philips een licentie kreeg op 5 Nintendo karakters naar keuze na een contractbreuk van Nintendo.

Nintendo was dus ook nooit betrokken bij de ontwikkeling wat je duidelijk terug kunt zien in de kwaliteit.
Overigens heeft Nintendo met een andere breuk in dezelfde tijd ook een grote concurrent gemaakt, namelijk de Sony Playstation. Er is op internet hier ook een prototype van te vinden: https://en.wikipedia.org/wiki/Super_NES_CD-ROM

Als ik mij niet vergist zou Sony eerst de CD-ROM maken, maar moest Nintendo te veel af staan bij elke release. Philips vroeg om minder, maar daar zaten wel deze licenties aan vast. The 8-Bit Guy heeft er een leuk filmpje over gemaakt, al zijn er nog meer te vinden op YT.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 30 juli 2024 07:46]

Ja, dat is dezelfde. Een van de meest beruchte ruzie scheidingen ooit...
Klopt want door die scheiding heeft Sony er voor gekozen de Playstation te maken. Als Nintendo was doorgegaan had Sony niet begonnen met de playstation.
Vandaar dat er op de cdi ook een Mario spel is hotel Mario. :?
De pareltjes van de Zelda reeks...
Heb nooit een CD-i speler gehad maar heb in die tijd wel reviews van deze games gelezen en die waren beslist niet mals. Ik weet dus niet of dit de moeite wel waard was.
Ik zag de review van the wand of gamelon in een Amerikaans tijdschrift voor games bij de Bruna als 11 jarige :) Ik mis die tijd wel hoor. Naar de Bruna toe en dan alle boekjes lezen maar niks kunnen kopen totdat me ouders binnen kwamen. Helaas heb ik die tijdschriften niet meer.

Maar on-topic. Ik weet nog dat ik deze game niet wilde spelen, puur om de plaatjes hoe Zelda eruit zag. Dat zelfde gevoel ervaar ik nu weer als ik de video zie. Het wijkt zo af van hoe ik Zelda kon. Gewoon van bovenaf, beetje 3d effect in die tijd en dan wat mysterieuzer. Deze game had dat niet |:(
Ah nostalgie, elke maand wachten totdat ik een nieuwe Hoogspel van mijn ouders kreeg.

Echt niemand van mijn vrienden had een CD-i, maar ooit erop kunnen spelen bij een demonstratie. Toen was ik wel enthousiast, maar was waarschijnlijk te jong om de kwaliteit te kunnen beoordelen :)
Anoniem: 501293 @madcon29 november 2020 15:16
Heerlijk he, ik verlang nog wel eens naar die tijd omdat ik mijzelf de laatste tijd echt steeds meer afvraag of sommige dingen vooruit gegaan zijn? Het hele voorspel voordat je het spel speelt. De deur uitgaan voor de reviews, de deur uitgaan voor de lanceer titel en dan de deur uitgaan om het eindelijk op te halen _/-\o_ ik waardeer dat zeer en tegenwoordig zijn bovenstaande handelingen binnen een paar minuten binnen. Ik vraag mij in dat opzicht af of sneller, beter is want dat is met alles zo :)

on-topic :) CD-i zag ik echt als iets toekomstig als kind zijnde maar de uitvoer was echt slecht nu ik daar aan terugdenk. Nu is dat vaker zo met Philips vind ik hoor. HUE gaat nog redelijk goed qua lancering en pr maar met de CD-i hadden ze daar des noods een heel bedrijf voor moeten opzetten :*)
Wij hadden die gelukkig vroeger wel. Alleen wij hadden helaas niet zo speciale videokaart dus een deel van de games konden wij niet spelen. De 2 beste games die me bij bleven waren:
https://www.youtube.com/watch?v=66NoA9S4cwg
https://www.youtube.com/watch?v=myx-m2lznsE
Heb 10 jaar geleden nog 2 cdi spelers op de kop getikt is wel is geinig om daar op te gamen.
Als je hier tegen moet concurreren: https://youtu.be/j350HVcB2dA
Dan snap je wel dat de cdi games geen groot succes zijn geworden.
Oh ja, hoogspel! En als je dit dan zo leest begint je nostalgie toch wel wat scheuren te vertonen: http://www.hoogspel.nl/

Ansich ben ik wel blij met de huidige Internet cultuur waarbij iedereen relatief makkelijk zijn ervaring, visie en review kan delen met de rest van de wereld. Natuurlijk zit je dan nog steeds met reviews op bv. Tweakers.net waarbij mainstream bagger alsnog een 9 of zelfs een 9,5 krijgt en nimmer nooit een 1, want mensen reviewen natuurlijk alleen maar goede games...
Het zijn met afatand de meest belabberde zelda games die er bestaan, ze zijn voorzien van nederlandse voiceover en het is hilarisch om te spelen, zeker de moeite waard, maar niet dankzij de kwaliteit van de games. Bij awesomespace in utrecht zijn ze speelbaar op cdi, helaas is awesomespace nu tijdelijk dicht ivm covid, maar kom ze vooral eens uitproberen zodra het weer mogelijk is.
Die voiceacting van de introvideo zit nog steeds in mijn hoofd. "Alleen Link kan Ganon verslaan" "Dat zijn de gezichten van het kwaad" .... ik mis de space :(
Dit is goed voor het archiveren van games, zeker wel de moeite waard voor velen.
In die tijd waren ze juist overwegend positief, achteraf waren ze een stuk minder enthousiast.

Er is trouwens nog een derde game die nog slechter is, niet van de zelfde makers, met full motion video cutscenes.
Ik wil, je hebt niets gemist
Eh nee, het enige wat de moeite waard is als het om deze games gaat, zijn de playthroughs van de Game Grumps op Youtube. En zelfs dan zul je nog intense irritatie voelen, zelfs al speel je het niet zelf.
Ja de CD van Philips was succesvol maar de CD-i was een flop en te duur en geen succes gebleken.
En toch bood de cd-I de interactie die we daarna nooit meer hebben gezien bij media-speler DVD en BluRay. En dat verbaast mij wel. Encyclopedieën, games, etc. de cdi kon het. In museums trof je het ook nog wel aan voor interactieve onderdelen. Het was echt zo gek nog niet en jammer dat soortgelijk systeem niet standaard onderdeel was van dvd/blu-ray spelers.
Het probleem was gewoon dat de cdi speler zijn tijd veel te ver vooruit was. En volgens mij waren die dingen ook hartstikke duur.
De games ook. Kan me vaag herinneren dat Burn:Cycle 130 gulden kostte toen. Binnen een dag of twee uitgespeeld.
130 gulden valt best mee. Burn: Cycle kwam in 1994 uit. Eind 1992 had je Street Fighter 2 voor de SNES, die was 249 gulden...
Misschien was het 230 gulden. Het is al zo lang geleden.
De besturing ging via een infraroodafstandsbediening met dramatische responstijden. Spelletjes zoals golf waren wel leuk en qua fotorealisme stak het met kop en schouders boven de 16 bit consoles uit. De Zelda spellen waren eigenlijk helemaal niet zo slecht grafisch gezien met wel een heel sterk contrast tussen de levels en de cutscenes.
Het zal niet iedereen zijn humor zijn, maar PBG heeft er in mijn ogen wel een leuke serie over gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=ZKOzqw83RVo
https://www.youtube.com/watch?v=bQlVIQwxx7o

In zijn reviews noemt hij vooral de platforming en cut-scenes als grootste ergernissen van deze games, maar dat is goed terug te zien als hij het speelt. :D

Overigens is er ook nog een derde - Zelda's Adventure:
https://www.youtube.com/watch?v=4qxkmhxShFo

Ik zit met smart te wachten om ze allemaal uit te mogen spelen. :+
Burn:Cycle was zo’n bekende game met veel cut-scenes
Whaah! Weken/nachten mee gezeten! :P
Nog speciaal een gamecontroller voor gekocht!
Het spel heb ik nog, maar gen speler...
Die game was mijn grootste teleurstelling ooit. Ik was 13 en had eral mijn spaargeld aan uitgegeven (130 gulden (of 230) of zo bij de v&d). Binnen twee dagen uitgespeeld.
De FMV was leuk, maar de gameplay....

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 30 juli 2024 07:46]

69 gulden. Het prijsje van de FreeRecordShop zit er nog in! :)
De controller hadden ze bij Dixons goedkoop.
Escape from cybercity, we zijn nooit voorbij de eerste 5 minuten van het spel gekomen omdat het te moeilijk was.

Wel goede stemacteurs, ik herinner me nog levendig de quote: "here kid , this will shoot the lips of a cockroach"
The 7th guest vondt ik zelf ook een geweldig spel voor zijn tijd.
https://youtu.be/CZGMCE0T7Sc
Dat was mijn eerste cdrom spel. Later heb ik voor de makers van dit spel nog een review gemaakt op YouTube voor de ipad port. Als dank kreeg ik dat spel dan gratis.

[Reactie gewijzigd door musiman op 30 juli 2024 07:46]

Na 10 seconden al af gezet. Wat een onaangename youtuber.
Moet je deze kijken is een stuk beter ik vindt hem echt geweldig.
https://youtu.be/xLxqfmpjB-U
PaT Moderator Mobile 29 november 2020 13:31
Ik herinner mij nog wel dat we af en toe een CD-i huurden voor een weekend bij Videoland. Steevast met een game erbij met onwijs veel cutscenes. Ik kan mij de naam niet meer herinneren, maar wat tof was dat destijds.

Link/Zelda heeft mij nooit zo aangesproken, maar dit ziet er uit als willekeurige scroller met toevallig een figuurtje dat ergens op Link lijkt. Aangezien bij Zelda fames het verhaal een belangrijk deel van de ervaring is kan ik mij de slechte reviews wel voorstellen.

[Reactie gewijzigd door PaT op 30 juli 2024 07:46]

Anoniem: 733707 @PaT29 november 2020 13:54
Wellicht was dat Burn:Cycle?
Ja, dat was hem! Cool! 8)
Wat de reviews ook zeggen, ik heb als kind veel plezier gehad aan deze games.

Vroeger, toen er nog geen internet, laat staan Tweakers bestond, waren dit voor mij de enigste Zelda games die ik kon spelen. Wij hadden geen NES of SNES, N64 en Gamecube bestonden ook nog niet. Wat ik wel had als jong broekie was een bibliotheekpas. En met die pas kon ik bij de bibliotheek spelletjes spelen op het CD-i systeem wat daar stond. Van alle spelletjes die ze hadden was dit voor mij de leukste.
Ik kreeg ook pas velen jaren later een eigen console (Dreamcast), maar als ik mij niet vergist was de CD-i stukken duurder dan de SNES/NES en zijn er zoveel verschillende versies (+ bijbehorende controllers) geproduceerd dat je uiteindelijk niet altijd de goede had.
Grappig, ze meteen maar eens gedownload om er een keer na te kijken. Mocht ik de tijd vinden dan zal ik er een stukje in mijn Tweakblog erover schrijven.

Heb zelf nog een CD-I speler, met slechts 4 games. Hotel Mario en 3 Zelda games :D Was toevallig van de week er nog aan deze games het denken om ze nog eens te spelen. Van die originele wil ik ook nog een keer een review doen voor op Tweakers.
De download is weggehaald. Helaas kan ik 'm nu niet meer downloaden. :(

Zijn er mirrors o.i.d.?
Geen idee, mocht hij niet te vinden zijn, dan mag je mij wel een PM sturen, dan zal ik kijken of ik je die kan sturen.
Ondanks dat de gameplay er idd strakker en daadwerkelijk prima speelbaar uitziet zijn deze games nog steeds abominaties :D
Gisteren mee aan de slag gegaan, awkardly good zou ik het willen noemen. In ieder geval respect voor de maker hiervan.
ik begreep dat Philips de rechten kreeg na het afketsen van een deal (leveren van cd-rom spelers). Nintendo leverde geen creatieve ondersteuning met dit als resultaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.