Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Doom en Doom II krijgen update voor 16:9-weergave en crosshair

Doom en Doom II hebben op Steam en andere platformen een update gekregen die onder andere een breedbeeldweergave en een crosshair toevoegt. Het is de eerste keer dat een officiële port van de originele Doom-renderengine ondersteuning voor een 16:9-beeldverhouding krijgt.

De breedbeeldweergave maakt dat spelers meer aan de zijkanten van het beeld zien, zonder verlies van beeld aan de boven- en onderkant. Niet alleen het spel zelf, maar ook de titel-, end- en tussenschermen worden in 16:9 weergegeven. Daarnaast voegt de patch een optioneel in te schakelen crosshair toe, die van kleur verandert als een vijand in het vizier is. De patch voegt daarnaast een nieuw moeilijkheidsniveau toe met de naam Ultra-Violence+, met vijanden die net zo snel zijn als in de Nightmare-modus en met alleen de wapens uit de deathmatch- en co-op-modus.

Op de pc, Switch en PlayStation 4 krijgt het spel ondersteuning voor gyro aim met controllers, voor het naar links en rechts kijken om met meer precisie vijanden te kunnen volgen. Bij iOS is de aanraakgevoelige bediening verbeterd door knoppen in plaats van gebaren te gebruiken en bovendien is er ondersteuning voor externe MFi-controllers. Bovendien is er een fps-limiter toegevoegd en op iOS en Android is deze bijvoorbeeld in te stellen op 120fps voor 120Hz-schermen. Op de pc gaat de limiter van 30 tot en met 240 en is deze ongelimiteerd in te stellen.

De volledige release notes van de patches staan bij de Doom Slayer's Club. Bethesda gaf Doom en Doom II vorig jaar opnieuw uit voor de Nintendo Switch, Xbox One en PS4 en voegde begin dit jaar al 60fps-ondersteuning toe.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

04-09-2020 • 16:16

61 Linkedin

Reacties (61)

Wijzig sortering
Hebben ze ook de gecensureerde content terug gezet?
https://doomwiki.org/wiki...nces_with_Doom_and_Doom_2

Ik waardeer het dat ze zelf ook een poging doen om hun oude games nieuw leven in te blazen, maar hierom moeten studios niet zelf in controle zijn over de archivering van culturele werken: De meeste video game studio's lijden behoorlijk onder het George Lucas-syndroom.

Mijn advies, koop ze op GOG:
- https://www.gog.com/game/the_ultimate_doom
- https://www.gog.com/game/doom_ii_final_doom

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 4 september 2020 17:12]

Als je Doom op Steam koopt krijg je naast de "vernieuwde" versie gewoon de volwaardige originele DOS versie er gratis bij. Waarom zou je ze dan voor een hogere prijs op GOG kopen?

In de map waar je Doom installeert krijg je twee mappen te zien: "base" en "rerelease". In de Base map vind je Doom precies zoals deze oorspronkelijk was, dus de originele executable en WAD bestanden etc. Bovendien zit er ook nog een Dosbox executable erbij.
Op GoG kun je na aankoop in veel gevallen kiezen om de losse installatie bestanden te downloaden, welke je dan naar behoefte zelf kun installeren waar je maar wilt: Zonder DRM, of verplichte inlog bij en cliënt zoals op Steam, en mocht GoG omvallen blijven die ook altijd gewoon werken.

Dit is natuurlijk niet voor iedereen een meerwaarde (sterker nog, ik denk voor de meeste niet), maar voor sommige mensen heeft dat wel een voordeel boven Steam :)
Dat is zeker waar en het grote voordeel van GOG, maar in het geval van de Doom rerelease kan dat met Steam gelukkig ook. :)
Klopt ook nog niet eens, want de oude versies van Star Wars kon je na de uitgave van de nieuwe niet meer bemachtigen, bij Doom wel. ;)
Ah je hebt gelijk, wist dat niet eens :)
'George Lucas-syndroom'; kon je er niets anders voor verzinnen?
Waarom zou ie? Iedereen weet wat er bedoeld wordt.
Offtopic: En als ik het goed begrijp had George Lucas ook nogal een hoge dunk van zichzelf, maar de echte pareltjes in die aan hem worden toegeschreven zijn vooral dankzij anderen tot stand gekomen (Empire Strikes Back / Indiana Jones) op momenten dat hijzelf minder invloed had.

[Reactie gewijzigd door blaatenator op 4 september 2020 18:08]

Hoewel ik Duke3D de tijdsgeest heb zien meegaan met de in mijn ogen goede port met real 3D-functie en extra episodes naar de huidige consoles (One, PS4 & Switch), ben ik enorm geschrokken toen ik daarna met Doom64 begon op de Switch...

Was helemaal vergeten dat je niet kan springen of omhoog kan kijken. Zelfs mijn nostalgie kon deze eerdere Doom games niet meer goedmaken.

Nu spreek ik vanuit mijzelf, maar hebben de 3D FPS shooter fans hier op Tweakers uit de 90s dit gevoel ook?
Nee, want in DOOM had je het voor de gameplay ook niet nodig, en komend vanaf wolfenstein3D waren de hoogteverschillen al meer dan indrukwekkend genoeg. Bij quake2 werd het zelfs pas de moeite voor mij om de muis erbij te pakken.
Ehh? Quake (“1”) zonder muis?
Ja hoor... Jaren gedaan.. WASD en mouselook waren in die tijd nog niet de standaard die ze nu wel zijn. Quake 2 bracht daar verandering in bij mij.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 4 september 2020 18:17]

WASD en mouselook waren in die tijd nog niet de standaard die ze nu wel zijn.
Ik was in die tijd een zeer fanatieke quakeworld speler, heb zeer weinig lanparties aan me voorbij laten gaan, en je zou veel bekijks gehad hebben als je zonder muis speelde :+
Dan heb je het ook over Quakeworld. Die is iets later geintroduceerd.
Alsnog, als je de eerste deathmatch demo's bekijkt ga je minder mouse usage zien dan je nu gewend bent.

Voor de originele quake had je zelfs een "+mlook" welke je moest doen voor je deftig van je muis gebruik kon maken voor freelook zoals we het nu gewend zijn.

Klopt dat er doorheen de jaren het wel gegroeid is, maar initieel?

Nu was er wel mouse movement/support natuurlijk, ook in de originele doom en zelfs wolfenstein, maar dat was "horizontal" movement only.
Het was dus weldegelijk anders dan nu ;).
Tijdje geleden Doom nog uitgespeeld (voor het eerst :x), maar totaal geen last van dat het eigenlijk maar 2D speelt
Echte Nostalgia Doomspelers spelen Doom met alleen het toetsenbord. Het liefst op een mooie IBM model M, Dell Bigfoot of Zenith KBD ;)
Zenith 🤟

Ben ik blij dat ik er nog 1 heb, 486dx2, met originele doom die ik destijds gekocht heb
Ik wel, nostalgie laat je best wat het is.
Dat gevoel heb ik ook, ik speel Quake op mijn retro bak ook gewoon met mouse (look) aim aan.
Quake heeft ook een soort autoaim, zodat mouselook niet echt nodig is.
Maar ik vind dat in Doom en Doom II toch beter werken.

Nu een tijdje druk bezig geweest om de Xbox 360 onder Windows 98se aan de praat te krijgen.
En ook daarmee gebruik ik de rechter joystick als mouselook met Quake, Quake II en Half-Life.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 4 september 2020 18:36]

Doom 64 op ps4 is best briljant en dat voor 5 euro... voor de klassieke doom fan die iets anders wil. Beetje doom 3 achtig met meer actie.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 4 september 2020 18:41]

Wat je ook nog kan doen is een port als ZDoom of ZDaemon installeren.
Als je de originele Doom content hebt (zoals dus via Steam aangeschaft) kan je hiermee ook Doom spelen in een engine met hogere FPS, Jump, Freelook. Het is niet de meest puristische ervaring maar speelt heerlijk.
ZDaemon heeft overigens ook een zeer stabiele multiplayer tegenwoordig.
Ik vond het destijds jammer dat je ook omhoog kon kijken, ik vond en vind het simplistischer karakter van DOOM ook wat hebben.
Heel tof dat deze game zo lang na release nog dit soort ondersteuning geniet en natuurlijk naar menig apparaat geport is.

Kijktip: op Netflix staat nu een serie over gaming genaamd High Score. Het gaat over gaming in de jaren '80 en '90. Onder andere de opkomst van Nintendo, Atari (en uiteraard E.T.), hoe Argonaut Software betrokken raakte bij de ontwikkeling van de SuperFX Chip op de Super Nintendo en hoe John Romero en John Carmack innoveerde met titels als Dangerous Dave in Copyright Infringement, Wolfenstein 3D en DOOM.
Inderdaad een interessante docu, ik kan ook het boek Masters of Doom aanraden
Zeer interessante docu ja, met toch wel een aardig aantal (onbedoeld) grappige momenten (zeker de getekende '8-bit' sequences tussendoor)
Die docu ben ik van de week begonnen te kijken. Erg leuk, informatief en lekker vlot weg te kijken. Ik heb niet zoveel met Nintendo bijvoorbeeld, maar het stukje geschiedenis over het bedrijf vond ik erg interessant. Ik had geen idee dat het bedrijf al zo oud was.
Voor de mensen die hem nog niet hebben gezien, hier een fully fletched YouTube documentaire over het ontwikkelproces achter DOOM: Retroahoy DOOM
Ik vond die serie High Score echt waardeloos, ja het had wel enkele leuke en interessante punten, maar ik had echt het idee dat de makers niet echt op de hoogte waren van een hoop zaken.. Zo leek het net alsof SEGA nooit een 8bit machine had gehad, en dan adventure en RPG onder dezelfde noemer zetten, terwijl het toch dag en nacht verschil is, beiden hadden een complete eigen aflevering aan gewijd kunnen hebben.
Nee, ik vond het heel veel bling bling maar weinig inhoud. Zoals ik al zei, het had hier en daar wel interessante stukken. Vooral waar ik al helemaal een schurfthekel aan heb is een onderwerp starten, dan weer een ander onderwerp en dan weer terug en zo switchen, zelfde troep die je veel ziet bij die realitymuk van de commerciele tv (gelukkig dan hier geen herhalingen telkens)..
Vond dan de documentaire 'From bedroom to billionaire' een stuk beter, maar die had een stuk minder bling bling.. Heb de opvolger 'From bedroom to billionaire: the amiga years' nog niet gezien, en binnenkort komt dan ook nog 'From bedroom to billionaire: the playstation years' schijnbaar uit.
Nou zijn er weinig series waar het anders bij is.
Netflix is nou eenmaal van het easy pleasy, vooral als de koeien van eigen stal komen.
Geen geweldige verhalen die al helemaal niet goed onderbouwt en uitgewerkt worden.
Veel pracht en praal, maar van 95% wordt je niet wijzer.

Wel erg leuk dat ze John Romero hebben geïnterviewd, komt over als een echte liefhebber.

Anywho
Laatst in een bundel doom ultimate voor 2 euro gekocht.
Toen even gespeeld en vandaag weer, voordat dat kon was er inderdaad een update.
Bij het starten van het spel heb je 3 keuzes:
The ultimate doom
Ms-dos doom
ms-dos doom with classic controls.

Toch apart, na zoveel jaar een update.
Maar zo gek is het ook weer niet, het is en blijft een geweldig spel.
Wat opviel, bij schieten veranderd het "licht".
Zo oud en toch al licht effecten, wat is doom toch vooruitstrevend geweest.
(net zoals doom 3, dat was de game toen die uitkwam)

Maar ik ben toch meer van het doom 2, die ga ik maar eens aanschaffen.
(heb het idee dat doom makkelijker is dan doom 2....lees goed, er staat makkelijker, niet makkelijk)

Miss dat het vroeger niet beter was, maar zo voelt het wel.

Nog even gekeken en er zit wel degelijk verschil in grafische kwaliteit.
Daarom speelt het nog goed, final doom is een stuk minder te doen zonder de update voor hogere resoluties.

[Reactie gewijzigd door bob harley op 6 september 2020 12:21]

Dank voor de tip! :)
Inclusief een kopieerapparaat. ;)
Leuke tip, dankje!
Erg leuke docu inderdaad. Natuurlijk wel wat selectief wat onderwerpen betreft (pluspunt: wél een interview met Roberta Williams, minpunt: geen Quest-games en Lucasarts).

Maar inderdaad, leuke interviews en leuk archiefbeeld allemaal.
Kan je die SJW focus uitleggen? Of ik heb 'm gemist of wij houden er andere definities op na
De focus van het geslacht op van Heineman of dat Jerry Lawson zwart is en dat ie toch wel de enige zwarte persoon was in Silicon Valley. De storytelling vond ik van hot naar her schieten,
Ik kan me voorstellen dat zoiets als "woke" gezien zou worden. Dat klinkt niet als iets waarin op een dergelijke serie echt meer dan een halve minuut aan uitwijding verdient.

Maar ik zou het toch voor mezelf moeten zien om het te beoordelen. Tegenwoordig wordt het woord "woke" zo vaak misbruikt dat het vaak neerkomt op "het liet vrouwen zien die niet de hele dag aan het aanrecht staan". Of soms wordt het zelfs verwaterd tot "ik vond het niets aan, maar mis de intelligentie om te zeggen waarom, dus ik noem het wel woke". Ik heb grote moeite om teksten waar het woord "woke" in voorkomt nog serieus te nemen, want gevallen waar het een legitiem kritiekpunt is lijken tegenwoordig zeldzamer dan gevallen waarin het onterecht is.
De eerste twee afleveringen, en de aflevering over RPGs, waren inderdaad wel woke, maar dat kun je inmiddels van Netflix verwachten.

Het voegt in een docu als deze echt niets toe aan het verhaal dat ze proberen te vertellen.

Voor de rest vond in het best een leuke documentaire. Weinig nieuws, maar keek op de woke-gedeeltes na prima weg.
ik zie dat ze final doom niet meegenomen hebben in de update.

btw een 250 mb update voor een spel dat 30 mb was is wel veel. ook jammer dat die bethesda account onzin hierin zit.
Vermoedelijk zullen ze de textures aangepast hebben voor de 16:9 resolutie die een paar MB meer in beslag nemen.
Grafisch is t er niet op vooruit gegaan, dus nee. Waarschijnlijk wel zelfde moderne renderer als op ps4 en co.
Leuk dat ze op deze manier de klassieke Doom games tot leven houden.
Weet iemand of dat deze update ook doorgevoerd wordt voor de Doom games binnen de Doom 3 BFG editie?
Ik denk het niet want die zijn redelijk static omdat die vanaf de disc runnen
Ik heb de Doom 3 BFG editie op Steam.
Dan waarschijnlijk wel
Doom is voor mij heilig, beleef er na bijna 25 jaar nog steeds net zoveel plezier van. Alles klopt voor mij. Zal ook sterk worden beïnvloed door nostalgie.

Maar, ik kan Doom Mod Madness van Icarusliv3s aanbevelen voor de geïnteresseerden. Hij recenseert regelmatig mods (nieuwe levels, andere monsters en wapenarsenalen) voor Doom en daar zitten echt een hoop creatieve en goed speelbare mods tussen. Voor jaren speelplezier.
Doom/Heretic/Hexen kan al jaren in 16:9 met betere graphics en muziek, via de Doomsday Engine. Gebruik het al jaren met veel plezier onder Windows en Linux.

Doomsday Engine project site
Kan ik deze patch ook installeren op de originele Doom / Doom 2 CD-ROM versies? Of heb ik steam en/of een nieuwe aankoop nodig?
Dit gaat over de meer recente Bethesda versies, niet over de oorspronkelijke DOS versies. Die speel je beter gewoon met GZDoom voor wat grafische upgrades.
Jij verwacht dat deze patch werkt op een CD-ROM uit 1993?
Dat vraag ik me af. Ik zie geen patch download links op de genoemde website.
Cdrom? Je bedoelt 5 diskettes Ofzo gezipt oorspronkelijke doom was iets van 15MB ofzo.

Hell duke nukem 33MB en quake 1 was net aan 60 MB en die laatste was wel op CD meen ik

De eerste game voor mij echt op CD was C&C
Blijkbaar bedoelt Tyrian de originele CD versie en niet de originele floppy versie.
Zandronum heeft al jaar en dag ondersteuning voor 16:9 en crosshairs (en nog veel meer dan dat). Andere source ports hebben dat meestal ook, maar die ken ik zo goed niet. Tussenscherm is wel geen 16:9, but do I care :)

Veel nieuws om geen nieuws dus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True