Zeldzame GTX 480-gpu met 512 cuda-cores duikt op

Er is een werkende engineering sample van een Nvidia GTX 480-gpu met 512 cuda-cores opgedoken. De GTX 480 zou oorspronkelijk standaard 512 cuda-cores bevatten, maar met oog op warmteproductie en energieverbruik werd dit aantal teruggeschroefd naar 480.

Afbeelding via Bilibili

De GTX 480 maakte gebruik van de GF100-gpu. Deze chip werd gefabriceerd door TSMC op een 40nm-procedé. De GF100 bevatte officieel tot 512 cuda-cores. De gpu was in zijn tijd één van de snelste 3d-chips voor consumenten, maar tegelijkertijd werd de gpu enorm warm en verbruikte de chip veel energie. Hierom kreeg de productieversie van de GTX 480 een minder krachtige variant van de chip, met 32 uitgeschakelde cuda-cores. Het totale aantal cores kwam hiermee op een toepasselijke 480.

Er zijn enkele engineering samples gemaakt van een GTX 480 met de volledige GF100-chip, maar deze duiken zeer zelden op. Toch verscheen recentelijk een werkende variant op Chinese website Bilibili. De blogpost over deze gpu werd opgemerkt door Twitter-gebruiker Komachi_Ensaka. De videokaart bevat een koeler die erg lijkt op die van een reference GTX 470, met enkele aanpassingen. Zo is een deel van de koeler transparant, waar die van de GTX 470 volledig van zwart plastic is gemaakt. Het daadwerkelijke pcb-ontwerp van de GTX 480 512 lijkt echter identiek met die van een reguliere GTX 480. Het hogere aantal ingeschakelde streamprocessors valt dan ook niet af te leiden uit het ontwerp.

De GTX 480 met 512 cuda-cores (links) en de GTX 470. Afbeeldingen via Bilibili en Anandtech

In 2010 verscheen al een GTX 480-gpu met 512 cuda-cores, door Expreview. De gpu presteerde volgens de benchmarks van Expreview ongeveer zes procent beter dan de reguliere GTX 480. Tegelijkertijd vergde het testsysteem van de site in totaal 644W. Datzelfde testsysteem trok 440W met een gewone GTX 480. Dat is een toename van ruim 46 procent in stroomverbruik, terwijl de reguliere GTX 480 voor zijn tijd al geen zuinige gpu was.

De GTX 480 met 512 Cuda-cores. Afbeeldingen via Bilibili

Door Daan van Monsjou

Redacteur

29-03-2020 • 14:57

67 Linkedin

Reacties (67)

67
67
62
0
0
4
Wijzig sortering
Het Fermi tijdperk was de enige keer die ik heb mee gemaakt waar je als ATI klant de betere kaart had :Y) . Enigszins kinderachtig maar ik had een boel pret aan mijn 5870 terwijl zeer veel mensen maar aan het wachten waren op de Nvidia kaarten die constant uitgesteld werden. Het was pas toen de 460 op de markt kwam dat Nvidia het goede pad weer op ging.
Het was pas toen de 460 op de markt kwam dat Nvidia het goede pad weer op ging.
Volgens mij duurde het helemaal tot de 700 series voor nvidia weer echt competitief was.

En andere momenten dat ATI/AMD beter waren uit mijn hoofd was de 9700pro en 9800pro, de x1900xt en eigenlijk de gehele tijd vanaf de hd4000 tot and met de hd7000 serie.
Volgens mij waren alleen de 4xx series en 5xx series iets minder competatief (al was de gtx480 destijds wel de snelste single core GPU van die tijd), maar de 6xx series weer wel. de GTX680 blies alsnog de HD7870 een klein beetje het water uit.
Bij de launch blies de gtx680 zelfs de hd7970 omver en dat terwijl de 680 eigenlijk voorzien was van slechts een mid-range chip die, onverwacht, zo goed presteerde dat ze hem maar op de gtx680 gesoldeerd hadden.
https://nl.hardware.info/...ia-geforce-gtx-680-review

[Reactie gewijzigd door calsonic op 29 maart 2020 21:47]

Onzin. Het scheelde weinig tussen de beide kaarten. Overigens draait hier nog een 7970 als een zonnetje onder Linux.
Klopt en uiteindelijk is de 7970 de 680 voorbij geschoten na wat driver updates dacht ik
Bij launch wel, tegenwoordig is dat wel anders..
(al was de gtx480 destijds wel de snelste single core GPU van die tijd)
Als ik het mee goed herinner had AMD's snelste single GPU kaart zo'n ~90% van de prestaties van nvidia's GPU maar dan voor veel minder geld en een veel lager verbruik.
Klopt ook wel hoor, plus je kon ook wel letterlijk een eitje bakken op de bovenkant van de heatsink van de GTX 480, maar was zeker wel de snelste single core van die tijd! Ik hoefde ook vaak gewoon de verwarming niet echt aan te hebben in mijn kamer 's winters.
De GTX460 was competitief (de rest van die architectuur niet)
Daarna was de refresh 500-serie niet slecht.

Met de 600 serie ging het roer om bij nvidia qua architectuur en de gtx 670 was zeer populair.
AMD 7000 serie was niet beter dan de Nvidia tegenhangers. Al kwam er na verloop van tijd met driver updates verandering in. (Mensen kopen echter de kaart aan de hand van de performance bij aankoop en lancering niet na 2-3 jaar draaien)

Daardoor is Nvidia ook flink gaan cashen door kaarten met steeds duurder te maken in verhouding tot de gebruikte Die-size.

Dat AMD beter was met de HD4000 en HD5000 serie staat als een huis. En het verschil was huge.
Toch bleven mensen Nvidia kopen. Iets wat ik tot de dag van vandaag niet begreep over de producten van toen.
Ai de 9800pro... Daar heb ik veel plezier aan beleefd. Ook een van mijn kaarten geweest die het spreekwoordelijk en figuurlijk het langst heeft volgehouden...
Nou, toen ATI met de 9800 pro kwam kon Nvidia niks meer beginnen. Nvidia had de toen de Geforce FX 5 series. Maar de FX 5800 was niet veel beter.

Op budget deed Nvidia ook niet veel De FX5200 was lettterlijk een meme.
Alleen jammer dat de 9800 pro kwalitatief een slechte kaart was, drivers waren slecht en de kaart ging nogal snel kapot (heb er zelf 1 gehad)..
Ik had toen een 9600 Pro (zelfde era als de 9500 / 9700 / 9800 van Ati), en de drivers op de CD werkten niet eens (ja, gele uitroepteken in Windows apparaatbeheer was weg, maar je kon er niks op draaien).

En dat was nog toen hier geen breedband internet was, en een kale driver was (uit m'n hoofd) 16MB, niet te doen met een 56K modem. Moest naar iemand anders heen om een driver te downloaden.

ALS die het deed was de Radeon behoorlijk sneller dan de FX serie van nVidia van toen, maar die drivers ... oh oh oh. Vaak moest je ook over op custom Omega Drivers, waren vaak een stuk beter dan die van Ati zelf.

M'n Radeon 9600 is helaas ook doorgebrand (en dan ook echt doorgebrand, gat in de printplaat).
In 2003 hadden de meeste mensen toch al wel breedband internet? ADSL was iig breed verkrijgbaar.
Hier in het buitengebied nog niet. Kwam kort daarna wel (dikke 1Mbit verbinding :P) , maar ten tijde dat ik die PC met die kaart kocht was 'even' een driver update niet vanzelfsprekend en was je nog aangewezen op de driver die op de meegeleverde CD stond.
Ik ben begonnen met een 256kbit adsl verbinding hoor, 1mbit was destijds super snel (en duur).
Heb even door de papieren (rommel) gebladerd. Was inderdaad geen 1Mbit (dacht ik altijd), maar 768Kbit down en 128 Kbit up wat we hier hadden. In de loop van de tijd is die snelheid omhoog gegaan. Maar uitrol van breedband kwam hier een stuk later dan in veel andere plekken (in de bebouwde kom had men bijvoorbeeld al een tijdje kabel internet).
Ja kabel was inderdaad al tijden leverbaar in de steden, maar helaas bij ons niet. Toen het beschikbaar kwam zijn wij dan ook gelijk overgestapt.
Zelf ook een 9600 pro gehad, nooit problemen gehad met de originele drivers, Omega was wel beter maar origineel werkte ook prima bij mij. Denk dat de driver problemen ook fabrikant afhankelijk waren, sommige bouwde echt teveel troep erom heen.

Maar die FX-serie van nVidia was gewoon te slecht, die strijd won AMD makkelijk. De serie erna van nVidia was weer een stuk beter. Heb toen best veel mensen een 6600GT aanbevolen.
N=1?

Ik had zelf de 9700 non-pro, heeft het jaren zwaar overgeclocked gedaan. Vriend van me had een 9500 Pro, idem.

Ik heb nu nog 9800 AIW SE unlocked op XT snelheden draaien. En 2x9800 Pro liggen.

Grootste redenen die ik weet dat die krengen kapot gingen was slechte koeling en voedingen.
Zo'n beetje de eerste lichting (consumenten) kaarten die een externe voedingsstekker nodig hadden (3DFX even niet meegerekend) en man wat waren er toen veel bagger voedingen op de markt (gouden Q-Tec's iemand?).
Vziw ook één van de eerste keren dat GPU cores zo bloot op de package lagen. Teveel koelpasta, uitgeharde pasta, scheef gemonteerde koelers, zo'n beetje alles voorbij zien komen.
Dan hadden die kaarten ook nog een koelpasta of heatsinkje op wat IC's die best wat airflow konden gebruiken ....maarja case fans waren toen ook minder ingeburgerd....

Ik heb helaas ook genoeg kapotte kaarten gezien hoor (9700 Pro, 9800 Pro en XT) vaak te lang met slechte koeling gelopen :( En een aantal kapotte gehad door debielen die vonden dat ze een kaart wel los in een enveloppe konden opsturen 8)7

Mocht iemand nog zo'n kaart over hebben, ik houd me aanbevolen :)
Ik schreef het laatst al in een ander topic; destijds, maar ook nu nog steeds, zijn voedingen vaak de sluitposten van een pc build. Men geeft (begrijpelijk ergens) het liefst de centjes uit aan die mooie cpu, videokaart, of ssd. Ik zie zo vaak rotzooi voedingen voorbij zien komen in systemen met anders mooie specs.

Vaak is het zo dat als men moet kiezen tussen een i7 cpu met rotzooi voeding of een i5 met degelijke 80plus gold voeding van a-merk (met 10 jaar garantie, die al gauw richting de €100,- gaat qua prijs) dan kiest men toch voor die i7 met troep voeding. En ja, dat werkt (in het begin). De problemen ontstaan in de jaren na ingebruikname. Soms niet direct samenhangend, moeilijk te begrijpen fouten, componenten die onwaarschijnlijk snel defect raken, noem het maar op.

Een probleem is ook nog eens dat pc voedingen maar zelden tot nooit goed reviewed worden, door mensen met daadwerkelijk kennis van elektronica en daarmee de techniek achter switch mode voedingen. Meestal kom je niet verder dan "we hebben een voedingstester en daar sluiten we de voeding op aan". Geen woord over de opbouw, gebruikte componenten, overdimensionering, ontwerp etc. Maargoed, tegenwoordig zijn er ook nog maar zeer weinig lieden die die kennis bezitten. En dan wordt het moeilijk om een goede keuze te maken in het aanbod van smps-en.
Ken je kitguru? Die vind ik wel goede reviews hebben van PSU's :)

En anders hebben we altijd onze eigen @Anoniem: 167751 nog :+
Ik heb echt jaren plezier gehad van mijn (passief gekoelde) 9700pro, en meerdere van mijn vrienden ook. letterlijk geen idee waar je het over hebt.

De 9700pro was de voorlopen van de 9800pro, en was eigenlijk de kaart die nvidia compleet buiten spel zetten. De 9800pro was maar een relatief kleine upgrade.

Moet wel zeggen dat ik zelf mijn 9700pro heb opgeblazen... met een klein mod ongelukje (12 volt op de 5 volt lijn is een slecht idee) maar met was soldeer op de printplaat om die koper baan weer te fixen werken hij weer als een zonnetje.

[Reactie gewijzigd door Countess op 29 maart 2020 17:53]

Ik ook. Ik heb een 9700pro gehad. Was beter dan welke nvidia kaart ook op dat moment. Heerlijke game pc. Daarna is ie als 2e handsje overgegaan naar mijn schoonouders. Na ongeveer 10-12 jaar ben ik hem uit het oog verloren. Maar kapot? Dat zeker niet.
Volgens mij was dat al met de 9700 Pro. Wat een brute kaart was dat toen. Zoals Nemesizz hieronder al zegt prima werkend met de Omega drivers.

Ik heb mijn Hercules 3D Prophet 9700 Pro nog liggen :)
Nou, toen ATI met de 9800 pro kwam kon Nvidia niks meer beginnen. Nvidia had de toen de Geforce FX 5 series. Maar de FX 5800 was niet veel beter.

Op budget deed Nvidia ook niet veel De FX5200 was lettterlijk een meme.
Letterlijk? Hoe dan?

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 29 maart 2020 17:54]

Letterlijk schijnt tegenwoordig figuurlijk te betekenen. Echt irritant.

"Letterlijk" was het gewoon een videokaart met luidruchtige koeling.
als hij nou de fx5800 had gezegd dan had hij gelijk. Dat is letterlijk een meme.

https://www.youtube.com/watch?v=H-BUvTomA7M
Ook dat is letterlijk een videokaart, waar memes van gemaakt werden. (Ik heb er zelf eentje op de Cebit gehoord, zelfs daar blies hij over de beursherrie nog heen, echt een pokkelawaai van dat kreng).

Maar het is een videokaart. Figuurlijk is het een meme.
Maar de meme is niks anders dan de videokaart die doet wat die videokaart normaal doet.

en als het waar is dat: meme = videokaart
dan is het niet perse fout om te stellen dat: videokaart = meme

[Reactie gewijzigd door Countess op 30 maart 2020 16:32]

Hmmm.... Ik denk dat je gelijk hebt :)
Er zijn wel meer momenten geweest dat Ait/Amd de betere kaart heeft gehad.
Maar ATI/amd heeft maar 1 keer daadwerkelijk hoger % van de markt. Dat was met de x1900 iirc.
Dat was dus met de HD4xxx en HD5xxxx niet te begrijpen.

De HD 4870 was sneller dan de GTX 260 en 100-200 euro goedkoper toen die uitkwam.
Ik baalde zelf als een stekker dat ik net een paar maanden voor die release de 9600GT had gekocht.

Voor dat geld kon ik letterlijk 1a 2 maanden later 2x de performance krijgen met de 4850.

Iets wat ik later goed heb gemaakt door mezelf een 5850 cadeau te doen:D
Dat is ook de issue geweest de afgelopen 10-15 jaar, AMD bestaat voor gros van de mensen alleen maar om de prijzen van Nvidia omlaag te krijgen. Dit wordt ook vaak gesteld, "word es tijd dat amd met iets fatsoenlijk komt" en dan alsnog een GeForce kaart kopen, ja want Nvidia is beter.
Terwijl beide merken hun goede en slechte producten hebben, ook qua software. Het is ook AMD die veel opensource doet, nee wel liggen te zeiken dat hun freesync zuigt maar wel dubbele neertellen voor die g-sync sticker premium op dezelfde monitor (bij wijze van). Freesync bestaat ook niet meer dankzij Nvidia marketing, want het is nu g-sync compatibel. Dit hebben we ons zelf aangedaan, nu betalen we €1250 voor top model wat in 2016 €850 was en in 2015 €650 (in 5 jaar tijd 93% Mark up voor het top model, daar teken ik voor als fabrikant), AMD vind allang goed die passen hun prijzen gewoon aan op Nvidia :+

[Reactie gewijzigd door Richo999 op 30 maart 2020 11:41]

Als je het over high end hebt zeker, maar in het midden segment heeft AMD in dit tijdperk de snellere kaarten als je naar dezelfde prijs kijkt.
Klopt maar AMD had met Polaris niets te bieden vanaf Nividia's GTX 1070.
Nu met de zeer nette 5700(XT) is dat iets opgeschoven naar de 2070 echter daar boven is er helaas nog steeds geen keuze.

Gelukkig is voor AMD is het verhaal mbt. CPU's echt totaal anders.
Als je kijkt naar het geringe prestaties verschil dan maakt de 5700XT de 2070S behoorlijk belachelijk voor de prijs die nvidia er voor vraagt.
En dat maakt de toch al behoorlijk belachelijk geprijsde 2080 nog belachelijker.

De 5700XT verslaat ze misschien niet, maar ik denk dat hij er wel voor zorgt dat hij potentiële 2080 kopers achter hun oren doen krabben.
Ja mits je de bios kan flashen en eruit kan halen wat erin zit is dat absoluut waar.

Echter komt die nog niet in de buurt van de 1080ti en 2080(s).
Die eerste groep weet nu ook niet wat ze moeten kopen aangezien die 1080ti echt een belachelijke snelle kaart was tijdens lancering
Gemiddeld zit de 5700XT slecht 1-3 procent van de 1080Ti af.
https://www.techpowerup.c...-rx-5600-xt-pulse/27.html

Of bedoelde je de 2080Ti? maar dan snap ik je zin er na niet.
Was het misschien niet mogelijk om die extra cores te unlocken? Ik heb dat wel eens gedaan met een tweetal AMD Radeon HD 6950's, dat van elk effectief een HD 6970 maakte.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 maart 2020 21:09]

Nee, de extra cores waren fysiek uitgeschakeld met een laser. In het geval van de 6950 waren ze enkel softwarematig in de bios uitgezet.
Dat heeft ons tweakers toch nog nooit tegengehouden?!
Potloodstreepje en klaar is kees :-)
AMD X2->X3/4
HD5850 of was het ouder...memories
Hier ook, van X3 naar X4 en HD5850 geflasht ook naar 5870 drivers, big smile toendertijd
Ahh, sweet memories die 5850/5870 waren hele dikke kaarten. Heb hier nog een oude game pc staan uit 2009 denk ik met een i7 860 (scythe mugen 2 koeler) 4GB RAM (ik denk DDR2 of 3) een een HD5850 in een Coolermaster HAF behuizing en scythe koelerregelaar op de voorkant. Heel cool alle temperaturen die er op staan :P Ding maakt me toch een pleurisherrie met al die koelers die er in zitten. Ding koste me toen € 1.100 volgens mij. Koop je tegenwoordig een RTX2080ti en een zakje snoep voor :P toen een gehele high-end game pc.

Had toen met de PS3 ook weer m'n 1e console sinds de N64. Vanaf dat moment ben ik steeds verder PC gamer af geworden en game sinds 2014 alleen nog maar op de PS4.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 30 maart 2020 11:54]

Haha inderdaad, dat voelde echt geweldig dat het toen werkte.
En de XP2000+ kon zo omgezet worden naar een MP2000+, priegelwerk was dat!
Potlood streepje en eentje verbreken dacht ik op me Duron ging ie ook sneller
Nieuwe revisies van die kaarten hadden ook een fysiek uitschakeling van die cores met een laser toen fabrikanten inzagen dat men een goedkopere kaart aan het upgraden was :)
Dat wekte wel een LE versie van een Nvidia kaart die ik ooit had. Ben alleen even het typenummer kwijt.
De 6800LE was volgens mij een populaire unlocker.
Ja die! Was erg leuk destijds.
Als ze niet hardware matig uitgeschakeld zijn door lasercuts kan het.
nVidia heeft waarschijnlijk vanwege lage yields de shaders uitgeschakeld.
Ik had ze in SLI en mijn ouders betaalde de stroomrekening.......................... de gouden tijden van metro 2033 en mafia 2.
Kwijlende performance, gpu temp 100+
slechts 430 euro per GPU~!!~!!!!!!!!!!!!!! wooooooooooooow beste tijden toch wel.

Mooi om meegemaakt te hebben :D Achterlijke performance voor rond 800 euro.
1,5 gb was echt een bottleneck soms!!! Zon kaart zou 2 moeten hebben.

[Reactie gewijzigd door A87 op 29 maart 2020 23:39]

de GTX480 had 4GB ram als ik me niet vergis….of hebben ze ook een 2GB versie uitgebracht?
Haha heb er ook 2 in SLI gehad! Had geen verwarming meer nodig :P
Prachtig, leuk nieuwsberichtje dit! De computer waarop ik deze reactie nu typ heeft een GTX 480 die het na 10 jaar nog steeds goed doet (dagelijks gebruik). Temperaturen bij stress (een aantal uur per dag) al jaren rond de 90C, waarmee hij z'n bijnaam GrillForce recht aan doet. Draait de meeste games nog behoorlijk redelijk voor zo'n oude kaart.
Kun je niet beter een meer recente budget kaart in je pc zetten? Meer performance en veel minder verbruik. Of gaat dat niet werken?
Retrosentiment ;) Met old-school nu nog meekomen
haha ja dat heeft inderdaad ook wel wat :)
Ik heb de GTX 480 destijds gehad en gekocht van mijn zielige vakkenvuller salaris. Het was een fijne kaart maar produceerde naar mijn mening erg veel geluid. De kaart gebruik ik nog voor mijn oude 'back-up' computer. Grappig om te lezen dat men het aantal cudacores heeft teruggeschroefd :)
Het hogere aantal ingeschakelde streamprocessors valt dan ook niet af te leiden uit het ontwerp.
Daar is ook niet echt iets speciaals voor meer nodig. Dat zit in de chip en de VRM's zijn meestal ontworpen al voor de worst case scenario. 40% meer verbruik voor 6% hogere prestaties. Er is een reden waarom dat ding niet uitgebracht was. :)
Ja de GTX480, heb daar nog warme herinneringen aan.
Nadat de 1e afbrandde een nieuwe gekregen die net na de garantie ook afbrandde.
Toevallig ook mijn laatste Nvidia kaart geweest.
Mijn GTX480 kocht ik met een MSI waterblok erop, en heeft 5 jaar op 1050MHz gedraaid, waar hij stock op 700MHz draaide. Toen de vervangende GTX970 de geest gaf heb ik hem weer in de loop gehangen en ook na 4 jaar in de kast draaide hij alles nog prima - met de overclock er weer op, uiteraard.

Topkaart was dat.
De gpu presteerde volgens de benchmarks van Expreview ongeveer zes procent beter dan de reguliere GTX 480. Tegelijkertijd vergde het testsysteem van de site in totaal 644W. Datzelfde testsysteem trok 440W met een gewone GTX 480.
Tja het enige wat dit mij zegt is dat die benchmark dus voor geen meter klopt, dat zou betekenen dat de kaart grofweg 200W meer zou gebruiken. Ik denk dat er nog wel wat andere factoren spelen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee