Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nieuwe trailer Star Trek: Picard toont premièredatum van 24 januari 2020

Op de New York Comic-Con-beurs is een nieuwe trailer van de aankomende serie Star Trek: Picard getoond, inclusief een premièredatum: 24 januari 2020. In de trailer komen meerdere bekende gezichten langs, hoewel sommigen niet echt lijken te zijn.

De 78-jarige acteur Patrick Stewart speelt opnieuw de rol van de iconische ruimteschipkapitein in deze nieuwe Star Trek-serie. Het is voor het eerst sinds 1994 dat de acteur weer als Picard verschijnt op tv. De laatste film met Picard is van 2002. Verder zien we onder andere Data, Seven of Nine en William Riker.

Seriehoofd Alex Kurtzman omschreef in een interview met de Los Angeles Times de nieuwe serie in een interview als 'bedenkelijker' en "een meer psychologische serie, een onderzoek naar een man die allang met pensioen is, maar toch nog de hoofdrol heeft".

Het eerste seizoen van de serie zal tien afleveringen hebben. Mochten deze aanslaan bij het publiek, dan volgen er nog twee seizoenen, vermoedelijk eveneens met ieder tien afleveringen. De datum 23 januari komt echter langs in de Amerikaanse trailer, maar in trailers die buiten de VS te zien zijn, staat 24 januari, waarschijnlijk wegens verschillen in tijdzones.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

06-10-2019 • 10:35

227 Linkedin Google+

Reacties (227)

Wijzig sortering
Op dit moment ben ik Voyager weer helemaal opnieuw aan het bekijken (inmiddels alweer een paar maanden bezig. En ik hoop echt dat deze serie ook op Netflix komt omdat ik niet nog een streamingplatform wil (heb er al 3 en het kost meer dan genoeg als ik alles bij elkaar optel (als ik het Ziggo abonnement meeneem dan zit ik op ongeveer €130,- per maand en het is genoeg). Dat is een fors bedrag per maand voor alleen TV+streaming+internet.

Startrek heb ik altijd al leuk gevonden (series en films) al hoop ik ook deze te kunnen zien. :)
Juist door de concurrentie tussen streaming services wordt er zo veel geïnvesteerd in series tegenwoordig. Als je denkt dat één monopoliehouder beter is voor de consument dan gezonde concurrentie: dat zou kunnen, maar het hangt er maar net vanaf. Voor 6 euro ben je een maand lid van Amazon Prime, veel goedkoper dan een enkel kaartje in de bioscoop en kun je nog wat van hun andere content ook meepakken (vond zelf 'The Boys' op Amazon Prime een prima serie).
Als je een beetje hebt opgelet in de trailer, had je gezien dat het naar Prime komt, niet NF. En in tegenstelling tot bovenstaand artikel niet op 23 januari maar op 24 januari (zie de video, inmiddels aangepast in artikel).

[Reactie gewijzigd door FooLsKi op 6 oktober 2019 16:37]

Ik heb wel opgelet hoor, daarom schreef ik ook "ik hoop" want een mens mag altijd dromen nietwaar? ;)
Ah, ja, zo kan je het idd ook interpreteren. Ik zou er alleen niet al teveel op hopen, volgens mij houden de meeste streamingdiensten graag hun 'exclusieve' content bij zichzelf.
Amazon heeft de serie gefinancierd, in ieder geval deels, dus no way dat ie op Netflix komt.
Gewoon wachten tot ie volledig op Prime staat, maandje Prime afnemen, bingen, en voila :D Goede investering van €5,99 denk ik.
De eerste maand is zelfs gratis. Dus Star trek Picard kijken en weer wegwezen.
10 afleveringen over 1 maand gaat niet lukken. 1 aflevering per week, dus.....

Of je moet wachten tot de eerste serie compleet is en dan kijken.

Dit wordt een concurrent van Netflix "Discovery".
Dan wordt het torrents dus
Downloaden vanuit een evident illegale bron mag niet, hè?

O-)
Nope, Netflix wilde het risico niet nemen. Amazon wel. Je kan evengoed wachten tot heel de serie is vrijgegeven, je Netflix een maand opzeggen en een maandje naar Prime gaan om de serie te bekijken.
Betekent dat het helemaal niet naar netflix komt, of pas over een jaar of zo.
Dit is een Amazon original. De kans dat dit naar Netflix komt lijkt mij bijzonder klein tot niet.
Ik vrees de eerste jaren niet. Zeker niet als er vervolgseizoenen komen. Amazon gaat geen miljoenen investeren als het hen maar beperkte exclusiviteit opleverd.
Hahaha, ik ook, heb daarvoor eerst TNG helemaal gekeken, het blijft mijn favoriete sci-fy serie.
Prime kun je elk moment opzeggen, net als anderen.
Wacht je 10 weken, neem een maandje Amazon en die je Disney of netflix ff maandje weg en probleem is opgelost door in een maand de serie er doorheen te jagen.
Je kunt toch maandelijks opzeggen? Gewoon af en toe wisselen van platform, daar alles kijken wat je wilt zien en weer door naar de volgende.
Ja maar als ze een aflevering per maand of per week uit brengen zit je er toch weer snel meerdere maanden aan vast
Als je per se alles bij release wilt zien wel. Maar je kunt ook gewoon 10 weken wachten tot het hele seizoen er op staat. Genoeg andere dingen te kijken in de tussentijd.
Wachten? Sorry hoor, maar dat is echt zo'n kul argument. Als scifi liefhebber, Star Trek fan, of iemand met een lading collega's in kantoor die WEL alles op dag 1 kijken is wachten gewoon not done.
misschien heb ik gedronken maar ik zag toch echt January 24th voorbij komen ipv 23rd
In de Amerikaanse trailer staat 23. Zal wel een tijdzone-kwestie zijn, net als bij Game of Thrones, dat wij dat altijd op maandagochtend krijgen. Ik heb een zinnetje toegevoegd. Thanks!
Of het verschil tussen CBS en Amazon. Eerst op CBS en pas enkele uren tot een dag later op Amazon. Zodat Amerikaanse kijkers de serie alsnog als eerste kunnen bekijken.
Hopelijk niet teveel fan service met het inbrengen van personages uit de oude serie.
Dan krijg je Discovery. Een serie die bij velen net niet is aangeslagen. Het is net die herkenbaarheid die vele fans willen zien. Terug een Star Trek serie zoals deze in de verbeelding van Gene bestond. Niet het moderne snell actie en snelle cash grab die gewoon faalt.
Het vreemde is dat de meest Gene Roddenberry-achtige reeks van de laatste decennia The Orville is, een reeks die zich niet eens in het Star Trek universum afspeelt maar wel heel duidelijk in een parallel universum :)
In een parallel universum? The Orville heeft helemaal niets te maken met Star Trek. Natuurlijk is de inspiratie duidelijk, maar daar eindigt het ook.
Ik zie in The Orville meer Gene Roddenberry terugkomen dan in Discovery. Parallel universum zou kunnen, ik heb al diverse gezichten uit Star Trek voorbij zien komen (maar gelukkig niet als hun oude rol) :)
Ik heb het zelfde gevoel, The Orville doet mij denken aan TNG, terwijl discovery mij meer doet denken aan 1 of andere SCIFI Actie serie.

Ik vind daarom The Orville ook een heel goeie serie.
2de seizoen is beter dan de eerste, waar nogal vaak (ongepaste/flauwe)humor in zat.
Discovery is ook een goede serie, die verder weg in het universum afspeelt.

Alle 3 leuke series.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 12 oktober 2019 13:38]

En dat is prima, maar het is gewoon niet Star Trek, het heeft er niets mee te maken heeft geen invloed op de timeline, en zal nooit de karakters uit Star Trek gebruiken. Dat kan je zowel als plus en/of minpunt zien, maar het is echt een compleet eigen serie.

Wat betreft bekende gezichten, dat is vrij normaal in Scifi.
In Stargate had je acteurs die Troi, Q, Barclay, Odo, Quark, O'Brien, Ezri, The Doctor, Phlox, T'Pol en Tucker speelds, en daar zitten ook een paar grote rollen bij. Daarnaast zitten er talloze referenties in naar Star Trek. Dat is nu eenmaal de Scifi wereld, ze voelen een connectie naar elkaar, vaak fans van elkaars shows enz.
In een parallel universum? The Orville heeft helemaal niets te maken met Star Trek. Natuurlijk is de inspiratie duidelijk, maar daar eindigt het ook.
Nou, dat vind ik niet hoor. Zelfs verhaallijnen met goed/slecht en ethische dilemma's zouden zo door Gene Roddenberry geschreven kunnen zijn.

Ja, er zit wat meer humor in, dat klopt, in seizoen 1 soms wat te flauw naar mijn mening, maar in seizoen twee al een stuk beter.
Ik begrijp je argument, maar ik zeg alleen dat de series niets met elkaar te maken hebben. Er zijn zat series die veel overeenkomsten hebben, en toch hebben ze niets met elkaar te maken.

Dat is zeggen dat Deep Space Nine in een parallel universum zit van Babylon 5.
Licentietechnisch heb je Wellicht gelijk. De producenten van the Orville hebben er echter nooit een geheim gemaakt van hun liefde voor Star Trek en er zijn dan ook overduidelijk paralellen tussen beide series die iedere Star Trek fan gelijk zal herkennen.

Verder verteld Wiki ons:
The Orville heeft verschillende connecties met de Star Trek-series:

Penny Johnson Jerald die de rol speelt van dokter Claire Finn had eerder een bijrol in Star Trek: Deep Space Nine als Kasidy Yates.
Bedenker, uitvoerend producent, regisseur en scenarioschrijver Seth MacFarlane speelde zelf een gastrol in twee afleveringen van Star Trek: Enterprise.
Uitvoerend producent, regisseur en scenarioschrijver Brannon Braga werkte eerder als producent en scenarioschrijver voor Star Trek: The Next Generation, Star Trek: Voyager en Star Trek: Enterprise.
Star Trek-acteurs Jonathan Frakes en Robert Duncan McNeill regisseerden beiden een aflevering.
Tot op heden hebben vier hoofdrolspelers uit Star Trek-series gastrollen gespeeld, te weten Robert Picardo (Star Trek: Voyager), John Billingsley (Star Trek: Enterprise), Marina Sirtis (Star Trek: The Next Generation) en Tim Russ (Star Trek: Voyager) .
Ook gastacteurs Jason Alexander, Ron Canada, Steven Culp, James Horan, Molly Hagan, Derek Mears, Brian Thompson, J. Paul Boehmer en Joel Swetow speelden eerder gastrollen in Star Trek.
Ik heb hier in een ander bericht ook als voorbeeld Stargate genomen, daar zitten zeker 10 grote Star Trek namen in (veel main cast en grote recurring). Dat betekent echter niet dat het dan opeens hetzelfde universum is. Dat zijn gewoon mensen die verknocht zijn aan Scifi en fans van elkaars show.
Ik snap je reacties niet, er is hierboven helemaal niemand die beweerd dat het zich echt in het star trek universum afspeelt?
Maar het is meer Roddenberry als b.v. ST Discovery en zoals de makers ook gezegd hebben een overduidelijke "homage" aan Star Trek.
Zoals Yomark ook al aangeeft beweert hier helemaal niemand dat het zich in hetzelfde universum afspeelt - de opmerking waar je op reageerde melde "een paralel universum" om aan te geven dat the Orbit behoorlijk wat referenties naar Star Trek heeft en overduidelijk sterk geïnspireerd is door Star Trek, iets wat de producers van the Orbit zelf ook toegeven.

Dus met je opmerking dat de series niets met elkaar te maken hebben ben ik het oneens.

Ik ben met name een enorme STNG fan en daarna DS9 en mindere mate Voyager, als ik the Orbit kijk krijg ik daar best een ST gevoel bij. Ik heb STD proberen te kijken maar ik kan me niet voorstellen dat die producers/schrijvers hiervan ooit een originele ST aflevering hebben gezien.

[Reactie gewijzigd door Jan de Olde op 8 oktober 2019 17:05]

Starwreck dan startrek en babylon 5 :p
Orville is (afgezien van een dosis niet altijd helemaal geslaagde humor) een serie compleet in lijn met ST-TNG kwa setting verhaalopbouw en onderliggende ideeen. Alleen dan in een nieuw universum qua namen en rassen.

ST- Discovery. Is een serie die kwa setting/verbaalopbouw en onderliggende ideeen compleet afwijkt van ST-TNG. Het voelt gewoon als een compleet andere Sci-fi serie waar achteraf bepaalde termen, rassen en karakters zijn vernoemd naar Termen die we al uit het star trek universum hebben.
Ben ik het niet helemaal mee eens. The Federation was neergezet als een holier than thou clubje, maar dat is nooit realistisch geweest, en section 31 liet dat ook zien. Discovery laat een stuk zien van The Federation die niet zo netjes is, waar alles niet zo perfect is.

Het gevoel is daarmee anders, maar geeft wel verdieping aan Star Trek. Maargoed er zijn ook gewoon een hoop fans die moeite hebben met het bestaan van Section 31, en geloven liever er in dat de mensheid 'perfect' wordt.

Die mensen zullen waarschijnlijk ook teleurgesteld raken in Picard.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 8 oktober 2019 13:18]

Discovery speelt zich ook af verder in de tijdlijn dan al die andere series.
Hoe kom je hierbij? Het is gewoon canon en in de prime tijdlijn.
Discovery heeft al verschillende tijdlijnen gehad....serie 2 speelde zich in de toekomst af.
Ik vind dat altijd wel een lastig iets.

Er zijn absoluut fans die niets hebben met Discovery (waarbij de grootste fout is geweest om de Klingons te veranderen - niet omdat dit de series zo zeer veranderd, maar wel weerstand creërt), maar ik weet niet of de stijl verder van Discovery een fout is geweest.

Zonder het gebruik van oude karakters, stond Discovery 1-0 achter, en door de grote verwachtingen stonden ze 2-0 achter. Maar dan is de vraag of de stijl niet goed was. Ik ben van mening dat dit niet zo was. Veel Scifi series veranderde in de jaren 90 en 2000, de simpel reden was dat de gemiddelde kijker meer actie wilde. Ik kijk dan naar Star Trek, maar ook naar series zoals Stargate, Battlestar, en zelfs een serie zoals Babylon 5.
Scifi fans die van de type series houden die we nog in de jaren 90 hadden en begin 2000, waaronder ik zelf ook zeker val, houden van een goed verhaal, waarbij de fantasie in combinatie met interessante politieke, religieuze en culturele onderwerpen, de kern vormde van Scifi.

Of de groep fans groter of kleiner is geworden, dat weet ik niet. Wel weet ik dat zulke type series veel minder kijkers krijgen dan vroeger. Gezien de TV wereld nu eenmaal commercieel is, dan is de vraag, wil jij Star Trek wat sneller is, of geen Star Trek. Nu zullen er absoluut mensen zijn die dan zeggen, laat het dan maar zitten. Maar persoonlijk ben ik blij dat Discovery er is.
Star Trek was wat, 15 jaar dood? (Ik tel die nieuwere films niet mee, want dat was wat mij betreft geen echte Star Trek meer), Discovery heeft daar weer leven in gebracht, en dit hebben ze gedaan zonder het gebruik van seks (iets wat verkeerd ging in Enterprise).

Heeft Discovery dan geen fouten gemaakt? Ja absoluut, en dat zijn namelijk 2 hele grote fouten. 1 ze hebben de Klingons onnodig aangepast, dit sloeg gewoon nergens op, er is eigenlijk ook niet echt een wezenlijk verschil, ik bedoel je ziet wel duidelijk het verschil, maar als je ze zou moeten omschrijven dan komt het eigenlijk wel op hetzelfde neer. Dus een complete domme en onnodige keuze.

De 2de is de verhaallijn, Burnham als adoptie zus van Spock. Zonder het einde van seizoen 2, klopt dit verhaal niet, en 2 jaar lang hebben mensen geroepen dat deze serie niet canon is, dat kan immers toch niet? Waarom zou Spock nooit iets over haar hebben gezegd? Inmiddels hebben we daar het antwoord op en kan ik oprecht zeggen dat dit qua verhaal de keuze best tof is en goed bedacht, maar als je na 15 jaar weer Star Trek gaat aanbieden, dan wil je het publiek niet 2 jaar met de vraag laten zitten of de serie canon is.

Ik zie in Discovery op dat vlak wel dezelfde ambities die Babylon 5 ook had, verschil was alleen dat Babylon 5 veel mooier in elkaar zat als puzzel, omdat alle vraagtekens geen tegenstrijdige vraagtekens veroorzaakte.

Dessalnietemin heb ik goede hoop voor Discovery, het nieuwe seizoen biedt veel mogelijkheden, en ondanks dat de serie sneller is, hebben ze dit wederom wel gedaan zonder seks te proberen te verkopen, en dat is wat mij betreft iets wat veel te vaak is fout gegaan met Scifi.
Mijn grootste probleem met Discovery was niet het aanpassen van de Klingons (hoewel het zeker niet hielp), maar dat het eigenlijk de grote Michael Burnham show was, zeker in seizoen 1. Een enkel persoon waar alles om draait, die met alles verbonden is, die voor alles de oplossing is/heeft. Tuurlijk zijn er anderen die dingen uitvinden, regelen, voor elkaar krijgen, maar altijd ter meerdere eer en glorie van de grote Burnham. In seizoen 2 werd het gelukkig minder, maar voor mij was het de switch van bridge crew/schip naar een persoon die het "niet star trek" maakte.

En ik ben toch geen vastgeroeste fan, gezien DS9 mijn favoriete serie in het Star Trek universum is, dat heeft nieteens een schip :P

[Reactie gewijzigd door Bundin op 6 oktober 2019 17:46]

DS9 heeft juist het beste schip, de Defiant. ;)

De focus op bepaalde karakters is vrij normaal, zeker aan het begin van een serie. Kijk eens kritisch naar veel andere series, inclusief Star Trek, hoeveel karakter werden nu echt goed ontwikkeld in het eerste seizoen?

Daarbij ben ik het niet eens met de Burnham show gedachte. Lorca, Tyler en Georgiou spelen en zeer belangrijke rol door het seizoen, maar ook Stamets en Saru hebben zeker een interessante rol.
Maar natuurlijk lag de grootste focus op Burnham, dat is hoe het altijd werkt. Verschil is alleen dat het een keer niet de kapitein is.
Seizoen 1 en 2 zijn 2 verschillende verhaallijnen. Dat hebben ze wel goed gedaan, zodat je niet oneindig steeds hetzelfde krijgt. Later kunnen ze eventueel wel weer samenkomen.
Ik weet niet wat je bron is maar CBS denkt daar toch anders over. Het feit dat Picard bij Prime zit heeft meer te maken met de winstmaximalisatie van CBS dan omdat Netflix teleurgesteld zou zijn.

https://screenrant.com/st...t-popular-streaming-show/
; '
There's supporting evidence that backs up Parrot's data. CBS had aimed to get 4 million subscribers to All Access by 2020, but on an investor's call in February this year confirmed they'd already hit that target. They credited original content for the success, most notably Star Trek: Discovery. Meanwhile, the company has just conducted a corporate restructure to strengthen its management of the Star Trek brand worldwide, launching a new global franchise group to "manage and maximize the expansion of the brand beyond the traditional boundaries of linear broadcasting and streaming." Given Star Trek: Discovery’s almost dominant success, it’s hardly surprising - and bodes well for future Star Trek shows.'

Dat jij er zo over denkt is jou keuze (alsook sommige andere van de oude stempel), er zijn evenwel veel oude fans en zeker ook nieuwe die Discovery wel appreciëren.

[Reactie gewijzigd door redzebrax op 6 oktober 2019 13:29]

Het grootste probleem met DSC, net als met de JJ films is dat ze een loopje nemen met de canon van Star Trek. Je hebt decennia aan geschiedenis en daar tonen ze geen respect voor. In het tweede seizoen van DSC heb ik dingen zien gebeuren die mij aan de ene kant hoop geven maar aan de andere kant ook nog altijd schrik aanjagen.

En neen, Picard is wel degelijk eerst aan Netflix aangeboden waar je op dit moment zowat heel de Star Trek catalogus kunt bekijken (tenzij je in de VS of Canada woont). Wat jij winstmaximalisatie noemt is simpelweg het feit dat Amazon er wel voor wilde betalen en Netflix niet. Natuurlijk gaat CBS dan naar Amazon.
Zowel Discovery en Picard zijn aan Netflix en Amazon aangeboden. Netflix heeft meer geboden voor Discovery en Amazon meer voor Picard. Vraag en aanbod, dat is juist hetzelfde wat er gebeurt met uitzendingsrechten voor voetbal, niks mis mee en goed voor CBS.
"Het grootste probleem met DSC, net als met de JJ films is dat ze een loopje nemen met de canon van Star Trek. Je hebt decennia aan geschiedenis en daar tonen ze geen respect voor."
Hier etaleer je je "oude stempel" fan gedrag, ook niks mis mee, Maar dat bepaalt geenzins of een serie succesvol is of niet zoals als je hier laat uitschijnen. Het zegt alleen iets over je persoonlijke verontwaardiging dat ze ook maar iets durven veranderen aan de oude verhaallijnen. Ik ben altijd al fan geweest van alle mogelijke nostalgische Star Trek series, maar dat weerhoudt me niet om ook niet te genieten van "Discovery" en Picard zal ook op mijn lijstje staan.

[Reactie gewijzigd door redzebrax op 6 oktober 2019 15:26]

Hoi, ook "oude stempel" hier. Ik vind het prima dat ze een nieuw erhaal wilen vertellen, maar geef het dan een nieuwe naam!

Wat ze nu doen met Discovery en ook de 2009 rebot films is meeliften op de bekendheid van de oude Star Trek, maar zonder respect te tonen aan dezelfde oude Star Trek. En dat zit me dwars.

Als het elke andere naam gehad zou hebben had ik het prima gevonden.
Het grootste probleem met DSC, net als met de JJ films is dat ze een loopje nemen met de canon van Star Trek.
Zie het als verschillende verhalen die door verschillende vertellers verteld worden, die toevallig in hetzelfde universum zich afspelen. Niet elke verhalenverteller is even betrouwbaar, maar dat maakt niet uit. Zolang ze maar een verhaal vertellen dat mensen willen horen.

Zo zie ik het bijvoorbeeld ook met de X-Men films. Dankzij tijdreizen en verschillende directors die allemaal iets anders willen doen met dezelfde karakters is consistentie soms ver te zoeken. Zo zie je bijvoorbeeld in Logan een zwaard ergens liggen dat hij in die versie van het universum niet zou hebben gekregen, maar dat maakt niet uit. Het is een knipoog, een klein stukje erkenning van ander werk zonder dat iemand zichzelf helemaal in een hoek hoeft te schrijven vanwege 'canon'. Het is alsof de schrijvers willen zeggen dat zij weten dat het niet allemaal goed aansluit, maar dat zij toch op subtiele manieren willen eren waar hun inspiratie vandaan kwam.

Mad Max films en de Dollarstrilogie hebben iets soortgelijks. De films in die series sluiten voldoende op elkaar aan dat je weet dat het over dezelfde legende gaat. Inconsistenties in verhalen over de legendes zijn zeker niet ongehoord, en vaak zelfs geaccepteerd. Het maakt de legende alleen maar mysterieuzer, en daarmee aantrekkelijker.

In plaats van maar theorieën te blijven verzinnen kan je ook accepteren dat het allemaal niet extreem nauw op elkaar aansluit. Kies continuity nod over continuity porn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 oktober 2019 19:50]

Dan krijg je Discovery. Een serie die bij velen net niet is aangeslagen.
Niet alleen bij Discovery had je dat probleem in het begin. Ook bij Enterprise, en zelfs bij TNG was het zo dat de eerste paar seizoenen gewoon een samenraapsel waren van afleveringen die het allemaal net-niet waren. Het is eigenlijk bij elke Star Trek-serie zo geweest dat ze pas bij het derde seizoen een goed lopend verhaal en een op elkaar ingespeelde crew hebben.

Het probleem daarmee is alleen dat Star Trek-fans 'van de oude stempel' erg kritisch zijn en alles het liefste bij het oude willen zien, als het aan sommigen ligt willen ze gewoon twintig seizoenen TOS. De nieuwere Star Trek-series zijn bedoeld als op zichzelf staande series om ook aantrekkelijk te zijn voor een nieuw publiek, en niet als duidelijke spin-off van een bestaande serie waar je dus heel moeilijk in kan komen als je de voorgeschiedenis niet kent.
Als dat zo is, waarom is The Orville dan al vanaf aflevering één populair en favoriet bij de meeste "oude stempel" fans?
Omdat The Orville de blauwdruk van een cliche aflevering van Star Trek kan pakken en een Seth McFarlane humor absurde humor overheen kan gooien onder het mom van parodie/satire op Star Trek.

Als een Star Trek serie een puur homosexueel alien ras dat eieren uitbroedt, vrouw zijn letterlijk verbiedt, meisjes bij geboorte een geslachtsoperatie laten ondergaan en slechts 1 keer per jaar plast zou introduceren dan zou het internet echt te klein zijn. Zowel mainstream als de "oude stempel" fans zouden de hooivorken al gepakt hebben.

[Reactie gewijzigd door michel2506 op 6 oktober 2019 14:27]

Het lijkt erop dat je alleen de samenvattingen van de afleveringen gelezen hebt.

In de afleveringen zelf wordt de incorrectheid van een gedwongen geslachtsoperatie juist ter discussie gesteld. Star Trek deed dit ook, met dezelfde of andere thema's.

Bijvoorbeeld:
TNG: The Measure of a Man
VOY: Author Author
VOY: Random Thoughts
ENT: Cogenitor
Ik heb ze allemaal gezien, en hoewel er inderdaad wel wat ter discussie wordt gesteld, is het grotendeels gewoon een parodie. En juist omdat het niet geforceerd in een Star Trek jasje gegooid moet worden omdat anders de fans weer boos worden is het leuk.
niet geforceerd in een Star Trek jasje gegooid moet worden omdat anders de fans weer boos worden
Dat is natuurlijk omdat The Orville niet echt een Star Trek licenced werk is natuurlijk. Echte harde verwijzingen naar Star Trek zijn gewoon autursrechtovertreding.
Dat vraag ik me ook af. Ik ben een Star Trek fan, maar kan Seth McFarlane echt niet uit staan, om te kotsen gewoon. Elke video die ik van Orville zag (en alleen keek omdat iedere andere Trekkie zo'n beetje het de hemel in prijst) is niet bevallen zacht uitgedrukt. Dat is geen Star Trek. Geïnspireerd op ja, maar daar houdt 't op.
Als dat zo is, waarom is The Orville dan al vanaf aflevering één populair en favoriet bij de meeste "oude stempel" fans?
The Orville is gewoon een komische versie van een Star Trek serie. Ik heb met plezier Enterprise, Discovery EN The Orville gekeken, maar de eerste twee en de laatste zou ik niet uitwisselbaar kijken, ik moet 'in the mood' zijn voor komische ST...

The Next Generation is imho slecht oud geworden en wellicht roept iedere fan nu: "Je bent geen echte fan!", ik heb er waarschijnlijk menig meer geld in gestoken dan menig 'echte fan'... Het is een stukje nostalgie waarbij imho teveel mensen iets teveel van hun persoonlijkheid aan verbinden...
Dan krijg je Discovery.
Persoonlijk kijk ik nu liever Discovery dan Next Generation en dat van iemand die NG op TV heeft gekeken, op VHS heeft gekocht en toen nog eens op DVD... Ik kijk ook liever Enterprise, Deep Space 9 en zelfs Voyager. Ik vind NG gewoon niet goed ouder is geworden.

De original series kijk ik al helemaal liever niet naar...

Star Trek Discovery krijgt trouwens gewoon een season 3, dus zo erg faalt het ook niet...

Picard heeft gewoon een nostalgies plekje en als hij een nieuwe serie goed neer weet te zetten, dan ben ik daar zeker voor! Maar Wil Wheaton mogen ze lekker op z'n eigen YouTube kanaal houden...
Hier echt niet. Ik kijk veel liever TNG. Discovery is leuk hoor begrijp me niet verkeerd. Maar voor mij is TNG de echte startrek feeling. Niet te veel actie maar wel leuke verhalen.

Dus ik ben heel benieuwd naar Startek Picard. Ik kan zelf echt niet wachten!
Niet te veel actie maar wel leuke verhalen.
Boek! Je weet wel de bibliotheek... Naast de videotheek... ;-)

Als je opzoek bent naar goede scifi zonder al te veel actie, ga eens kijken bij de science fiction afdeling, daar is zoveel betere scifi te vinden dan Star Trek als het je puur om het verhaal gaat. En dan hoeft het echt niet alleen maar te gaan om de 'literatuur' scifi.

Wat mij bij de latere Star Trek series aantrok was de overarching storyarc. Dat maakte Babylon 5 en Farscape qua serie ook voor mij erg vermakelijk. Een Battlestar Galactica was cool, maar ik had de vorige itteratie al gezien dus echt voor het verhaal hoefde ik het niet te doen, puur de implementatie vond ik tot op zekere hoogte interessant.

Deze nieuwe Picard trailer maakte een hoop meer duidelijk qua verhaal en implementatie, deze zal zeer zeker bekeken worden. Het "Ik kan echt niet wachten verhaal!" valt voor mij reuze mee, maar als ik nu de afleveringen had klaar staan zou ik zeker bingewatchen... ;-) We hebben weinig andere keuze dan wachten.
Je begrijpt het verkeerd.
De. Hele gedachte achter the federation is niet oorlog voeren en vechten. En dst is iets wat in discovery veel gebeurd.

Het gaat over het ontdekken van nieuwe dingen. In discovery gebeurd dat wel maar is het vooral over conflicten.

Maar hey iedereen zo zijn voorkeuren.
en dat terwijl de serie "Discovery" heet.
Ik heb Discovery na seizoen 1 opgegeven. Star Trek the next generation was echt een serie welke je zelfs s'avonds op bed voor het slapen gaan nog kon kijken. Gewoon intrigerende verhalen over het ontdekken van het universum en alles wat daarbij hoort, inclusief humor. Discovery is gewoon een grote lawaai ontploffingen hollywood FX actie shit show. Inderdaad ieder zijn ding, maar in mijn ogen is Discovery gewoon geen Star Trek. Ik kijk inmiddels net als veel andere nu The Orville. Voor fans van de Next Generation echt een aanrader!
Hier voor mij het zelfde, wat Roger Moore is bij James Bond is Picard is voor mij Bij Star Trek.

Het zal vast het zelfde zijn als het eten van je eerste donut. Maar ik denk wel dat generatie die Nu voor zijn kids besluit welke streamingdienst er gekozen wordt als eerste donut, Jean-Luc Picard heeft gekeken.
ST:D seizoen 1 vond ik meh. Maar seizoen 2 was echt ongelofelijk vet. Captain Pike deed het geweldig, heerlijke sfeer en alles viel ineens op z’n plek ... de trailer van seizoen 3 ziet er ook weer tof uit, die is gisteren ook uitgekomen.
Pike was een klasse toevoeging waardoor de serie meteen niveau omhoog ging.
Yep. Geweldige acteur maar qua karakter ook zwaar indrukwekkend geschreven. Het soort leiderschap wat iedereen zou moeten willen.
Door Pike kreeg ik het oude star trek gevoel in ST-D
Absoluut ja. En dan meer de Picard-stijl dan de rokkenjager Kirk ;)

Mooie is, ik heb een leidinggevende gehad die altijd tegen ons (IT-engineers) zei: "als klanten komen mauwen stuur je ze maar naar mij. Jullie doen je werk, en mijn taak is om jullie uit de wind te houden". Dát is een goeie managementtactiek. Dat gevoel kreeg ik ook gelijk weer.

Overigens op dit moment óók helemaal niks te klagen wat dat betreft.. :)
Sla dan ep1 maar over. Wat ik uit de trailer opmaak zal die 1 grote fanservice zijn. Daarna zullen die onbekende gezichten meer op de voorgrond komen denk ik.
Ik hoop dat er nog een film met hem op het toneel verschijnt... Nu is de vraag wie de regie over de film gaat krijgen dan? Heb nl ergens gelezen dat Quentin Tarantino dolgraag een startrek film zou willen regisseren en produceren, met als voorwaarde dat hij dit alleen doet als Jean Luc (Patrick Steward) de rol als kapitein invult.. Anders doet hij dit niet..
En hopelijk met een beter kleurenpalet. Dat Teal and Orange van Discovery is zo'n ontzettende afknapper. Ik vond het gewoon te storend om te kijken. In het ene shot heeft een persoon een blauw gezicht en in een andere (zelfde ruimte) een pompoenhoofd.
Dacht eerst dat het om een film ging. Jammer dat het een Amazon Original (hee, weer een Original |:( )is. Misschien een maandje proberen over een jaartje als het eerste seizoen afgelopen is.
Komt deze nu wel of niet naar Netflix? waarom ene Startrek serie wel op Netflix en de andere niet?

Ben die versnippering al meer dan zat. Netflix, HBO (ziggo), Amazon, Videoland en nu ook nog Disney+.

Hier zou de EU eens wat aan moeten doen in plaats van verplichten dat x% Europees is . Wie zit er nu te wachten op nagesynchroniseerde of niet verstaanbare series.
Je vind dat de EU iets moet doen aan een paar televisieseries die je niet op een plek kan bekijken? Is dat nou zo'n groot probleem, dat de EU, laat staan enig ander politiek orgaan zich ermee moet bemoeien?

Je hebt toch geen recht op een serie of film? Niemand is jou verplicht om het allemaal te verzamelen op een plek.
EU bemoeid zich al met de content die we te zien krijgen.

https://www.emerce.nl/nieuws/eu-netflix-amazon-moeten-30-procent-hun-content-lokaal-produceren
https://tweakers.net/nieuws/144081/europarlement-stemt-voor-verplicht-europees-aanbod-op-netflix-en-amazon.html

En dat is ook de reden waarom in europa voorlopig weinig landen Disney+ zullen krijgen
https://whatsondisneyplus.com/why-is-disney-delayed-in-europe/

[Reactie gewijzigd door inversions op 6 oktober 2019 15:55]

Meer recente info (jouw link is uit 2018) geeft het volgende aan:

Disney Plus is slated to roll out in:

Western Europe over the course of six months between October this year and March of next year.
Eastern Europe over the course of a year starting as early as October 2020.
Latin America over the course of three months starting as early as October 2020.
Asia Pacific over the course of two years starting as early as October this year.

Lijkt erop dat het allemaal wel losloopt, West Europa is een te belangrijke markt voor streaming om te laten liggen, local content eisen of niet: meer mensen dan USA, gemiddeld goede internetverbindingen.

Daarnaast is het beleid van de EU (terecht) gericht op het voorkomen van monopolies, ipv het ondersteunen ervan. Versnippering betekent concurrentie, betekent impulsen om de service en het produkt te blijven verbeteren (en/of de prijs te laten zakken). Maandje dit, maandje dat, gaat prima. Vooral met prijzen als die van Disney, 7 euro/maand is een stuk betaalbaarder dan Netflix.

[Reactie gewijzigd door Bundin op 6 oktober 2019 18:07]

Nee, Netflix heeft zich zwaar verbrand aan Discovery. Heeft er enorm veel geld voor neergeteld (toch voor het eerste seizoen dat ze praktisch volledig betaald hebben) en dat voor een serie die heel lauw onthaald is en bij vele mensen niet goed scoort en dus ook niet genoeg nieuwe klanten heeft binnengebracht. Ze wilden dus geen geld neertellen voor Picard. Amazon wilde dat risico wel nemen en heeft zich dus ingekocht in een serie die, tot op heden, wel goed ontvangen wordt door de fans.

En wat moet de EU er aan doen? Moet men morgen ook de Jumbo gaan verplichten om producten van Aldi in hun gamma op te nemen? Moet men Toyota gaan verplichten om ook wagens van Mercedes te gaan verkopen? Moet men Coca Cola gaan verplichten hun recept ter beschikking te stellen van de concurentie?
Heb je daar bronnen van?

Ik ben er namelijk niet zo zeker van, waarom zouden ze anders blijven betalen voor het tweede seizoen? Er is zelfs sprake van een derde seizoen?

Is het dan zo slecht?

(Dit is niet kritisch bedoeld, vraag me gewoon af waar je die info vandaan hebt)
Volgens mij valt het "lauwe onthaal" van Discovery behoorlijk mee, vooral na het tweede seizoen. Het zijn vooral de fanatieke fans die het oude vertrouwde Star Trek gewend zijn, die over alles lopen te klagen, net zoals ze liepen te klagen over DS9, Voyager, Enterprise, en de films van JJ Abrams.

In de kijkcijfers zie je het veel minder terug ook omdat Star Trek hiermee redelijk veel nieuw publiek trekt terwijl Discovery vooral in seizoen 2 behoorlijk wat herkenbare elementen heeft. Alleen valt dat niet altijd op omdat er een klein groepje fans is dat hard loopt te schreeuwen dat ze het beter kunnen.
Het zijn vooral de fanatieke fans die het oude vertrouwde Star Trek gewend zijn, die over alles lopen te klagen, net zoals ze liepen te klagen over DS9, Voyager, Enterprise, en de films van JJ Abrams.
Klopt. Ik heb het meeste gezien, en eigenlijk vermaak ik mij met elke serie. Ook Discovery. Je kan het beste iedere serie als een op zichzelf staand verhaal zien met een andere verteller. Het is dan een stuk leuker.

ST:P gaat ook hier gevolgd worden. Engage.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 oktober 2019 14:04]

"In de kijkcijfers zie je..." Graag gedegen bronvermelding.
Hij heeft geen bronnen want hij zuigt het allemaal uit zijn duim.

Als je naar de cijfers kijkt - zowel kijkersaantallen als waardering - zijn die gewoon dik in orde. Het is zoals zo vaak een vocale minderheid die klaagt. En zoals je zelf al zei, er worden nog gewoon nieuwe seizoenen besteld.
Kan ook zijn dat Netflix er meer van verwacht had. De serie Preacher deed het qua cijfers ook goed maar is van AMC, die de kijkcijfers van The Walking Dead gewend zijn. Daarom is besloten om te stoppen bij seizoen 4. Het kan dus gewoon dat een goed lopende serie toch teleurstelt voor de maker.
Zoals gezegd, er worden nog nieuwe seizoenen van besteld dus wat jij zegt is onwaarschijnlijk. Veel waarschijnlijker is dat Amazon gewoon meer heeft geboden; zij moeten immers hun platform nog flink uitbreiden met klinkende namen om te concurreren.
Trailer van S3 van Discovery is gisteren uitgekomen. En S2 vond ik zelf briljant. Beter dan de eerste. Pike for president!!
Dat valt wel mee, een derde seizoen was al besteld middenin seizoen 2 en dat is niet omdat de cijfers zo slecht waren. Je persoonlijke mening/voorkeur is meestal geen goede indicatie voor het succes van een serie op netflix :) .

Een nieuwe trailer is juist vrijgegeven.
https://www.netflix-neder...covery-seizoen-3-trailer/

Het lijkt er meer op dat CBS zoveel mogelijk geld uit Star Trek wil halen. Eerst op hun eigen kanaal voor de US "CBS ALL ACCESS:" en 24 uur na airing op CBS zijn deze dan beschikbaar op Netflix voor discovery en op Amazone voor Picard. CBS heeft hier een echte cashcow gevonden.

[Reactie gewijzigd door redzebrax op 6 oktober 2019 13:11]

Inderdaad. En naast deze twee series zijn ook Lower Decks en een serie over Section 31 in ontwikkeling, en wordt er weer gesproken over een nieuwe serie films.

Maar goed, vooralsnog lijkt het erop dat ze het niet op een al te slechte manier uitmelken.
Nou is een prima Start trek serie en ik heb echt alles gezien behalve Originals, maar kijk zeker uit naar Picard eigenlijk alles van Star trek tof!
Waarschijnlijk heeft amazon meer geboden dan netflix.
Je kunt het ook zo zien:

CBS heeft beide series in hun pakket,
Discovery naar Netflix en Picard naar Amazon Prime. Beide verschillende uitzendtijden, dus geen directe concurrent. Win-win voor CBS.
Zeur niet zo, je hoeft het niet te kijken. Je kan 2 maanden het één en dan dan 2 maanden de ander, je kan toch niet alles tegelijk kijken.
Zet amazon dit soort series altijd meteen als heel seizoen online, of wordt het a-la netflix elke week een nieuwe aflevering, en halverwege drie weken pauze?

Ik moet toch nog een keer amazon prime voor the expanse seizoen 3 (en 4?), als ik dan ook meteen Picard kan bingen ben ik helemaal blij
Netflix zet eigen producties ook altijd in een keer online, echter wanneer er een samenwerking is met een tv zender Oid helaas niet. Dan komen de afleveringen vaak per week.
Toch is het niet helemaal correct: ST:D is geen samenwerking met een tv zender in die zin. CBS All Access is puur een streaming dienst en de serie is dan ook nooit op tv uitgezonden (op de pilot na). Ze hadden dus in theorie prima af kunnen stemmen beide een heel seizoen te releasen maar dat zal CBS:AA niet gewild hebben.
Gaat nu elke streaming dienst hun eigen lopende startrek serie krijgen?
En maar klagen dat mensen weer meer gaan downloaden.
Elke dienst? Dit is slechts de tweede, en tegelijkertijd ook de goedkoopste dienst. Plus je kan gelijk kwaliteit series mee pakken die alleen Amazon biedt. Dan doe je een maandje geen Netflix.
Amazon prime heeft vaak dezelfde films als Netflix. Dan moeten de series al de uitslag geven. Amazon prime en Disney zijn bijna net zo duur als Netflix. ;)

Disney gaat ook een uitgebreide service aanbieden waar meer volwassenen films in komen, dus interessanter wat de film catalogus van Disney is vele malen groter dan die van Netflix.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 12 oktober 2019 13:56]

Niet helemaal waar. Star Trek Discovery was na iedere aflevering een week wachten :)
Maar dat was dus een samenwerking met een tv zender. Precies wat @jdh009 zegt dus :)
Aaah … daar let ik toch niet op … LOL … maar wel goed gespot dan van @jdh009 _/-\o_
Zal wel 1 per week zijn. Zo doet CBS het ook op hun eigen streaming platform om mensen er vast te houden in de US.
Niet alleen in de US doet men het zo: er zijn ook Nederlandse series op bijv. NLZiet die je maar 5 dagen vooruit kunt kijken en dan weer een week moet wachten op de volgende 5.
Zet amazon dit soort series altijd meteen als heel seizoen online, of wordt het a-la netflix elke week een nieuwe aflevering, en halverwege drie weken pauze?
Als ik Wikipedia mag geloven zullen in ieder geval de eerste vier afleringen met tussenpozen van een week uitgebracht worden.
Al zullen Data, Riker, Troi (en 7 of 9 in mindere mate) waarschijnlijk alleen side characters zijn in deze serie dan nog is dit het gene waar ik al 20 jaar op wacht..
Dit wordt of legendarisch of niks (vanwege mijn hoge verwachtingnen)

Ps iemand de Romulan-borg hybrid opgevallen?

[Reactie gewijzigd door er0mess op 6 oktober 2019 11:00]

Maar het geeft wel voldoening om die randverhalen te zien, om toch een beeld te krijgen van wat er met die personages in de canon gebeurd is.

Ik verwacht niet dat het legendarisch gaat zijn. Daarmee zou je te hoge verwachtingen creëeren die de show nooit zal kunnen inlossen. Ik verwacht dat het gewoon goed zal zijn.
Klopt. Ben allang blij dat dit een continuering is van de Prime timeline (tng, ds9, voy) en niet de zoveelste prequel of nog erger (Kelvin timeline) is van de afgelopen jaren zoals Enterprise, Discovery of de laatst 3 films (serieus, weer Kirk en Spock reincaneren!?) (Enteprise (Archer&co) was wel vet btw)
Al zullen Data, Riker, Troi (en 7 of 9 in mindere mate) waarschijnlijk alleen side characters zijn in deze serie dan nog is dit het gene waar ik al 20 jaar op wacht.
En dan missen we eigenlijk nog het enige personage wat heel belangrijk is in de backstory van Picard, ook vóór TNG, dat is namelijk Beverly Crusher. Misschien dat Gates McFadden niet kon voor seizoen 1, en ze in seizoen 2 nog terug gaat komen.
En Q natuurlijk..

Al zal je anno 2020 niet meer weg kunnen komen (helaas) met zo'n personage
Waarom niet? Een (kinder)serie als My Little Pony komt inmiddels ook alweer 8 seizoenen weg met het personage "Discord", zwaar geinspireerd op Q (en ingesproken door John de Lancie).
Vergelijk je nou echt een animated kinder serie gebaseerd op speelgoed met een epische live-action sf serie?
Nee, ik vergelijk een een karakter uit een epische sf-serie van 30 jaar geleden, met een karakter die zwaar op de eerste is geinspireerd (en daarmee in gedraging zeer lijkt op de eerstgenoemde) uit een show van de laatsts 9 jaar, welke notabene primair op kinderen is gericht, en het daarbij geen probleem lijkt te zijn.

Dus waarom zou zo'n personage nu niet meer kunnen?
Ik verwacht een hoop geouwehoer en weinig actie.
Voor jou is er dan de reboot van de Star Trek films, Star Wars en Discovery.
Dit wordt een erg grote concurrent van Netflix "Discovery" die ook waarschijnlijk in januari weer begint.
Ziet er veelbelovend uit.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 6 oktober 2019 13:14]

Dit wordt een erg grote concurrent van Netflix "Discovery" die ook waarschijnlijk in januari weer begin.
Ziet er veelbelovend uit.
Ik hoop dat de series niet concurreren en dat ze ieder een heel ander pad kiezen. Van Picard verwacht ik veel verdieping en psychologische bespiegelingen en weinig actie in vergelijking met Discovery.

Wel ben ik een beetje bang dat ze het niet zullen kunnen laten om een cross-over te doen tussen Discovery en Picard. Er zijn tal van redenen waarom dat niet zomaar gaat, maar de commerciele druk zou wel eens groot kunnen zijn.
Lijkt me vreselijk gaaf als ze elkaar ergens tegenkomen!
In amerika wordt alles door CBS gemaakt. Waarschijnlijk komt discovery na picard denk niet dat ze tegelijk gaan doen.
Ik vind de the Orville maar een slap st aftreksel met veel domme grappen. Echt van die vreselijke Amerikaanse humor.
Dan moet je toch eens seizoen 2 gaan kijken, de slapstick is enorm afgezwakt, de toon is veel serieuzer.
Seizoen 2 is inderdaad beter met meer diepgang. Discovery is nog steeds wel wat beter. We zullen zien wat dit wordt. De trailer geeft in ieder geval hoop.

Alleen jammer dat ik dan ook weer mijn Netflix abbo moet activeren voor Discovery.
Disney plus(eventueel uitgebreide abbo voor 12,99), amazon prime en Netflix tikt er weer lekker in.

Lang leve de versplintering...

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 6 oktober 2019 13:20]

Ik zal het binnenkort weer eens proberen.
Na de laatste Star Trek reeks die echt zum kotzen was, is TO een verademing en véél beter dan verwacht (gezien Seth's cartooncrap)

[Reactie gewijzigd door OxWax op 6 oktober 2019 13:14]

Hmm,. de oude cast doet maar 1 aflevering mee volgens IMDB. Ben benieuwd of dit echt klopt, want dat zou ik behoorlijk jammer vinden.
Dat wordt nog wel aangevuld of verbeterd, dat zie ik vaker. Men weet gewoon nog niet of alle supporting characters ook in alle afleveringen zullen zitten.
zou kunnen, maar 7of9 komt in ieder geval vaker terug in de serie (heeft ze gezegd) en ook bij haar character staat slechts 1 episode bij imdb.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True