Aanvulling: iOS 12 maakt iPhone 5s iets sneller bij behoud van accuduur

Veel lezers merkten het op: toen we een artikel publiceerden met testresultaten over hoe diverse iPhones presteren onder iOS 12, ontbrak daarin de oudste ondersteunde iPhone: de 5s. Dankzij een tweaker hebben we deze klassieker alsnog kunnen testen.

Als je een telefoon uit 2013 niet in je collectie hebt, dan ga je er niet vanuit dat het ooit een probleem gaat zijn bij het schrijven van nieuwe artikelen. Toch misten we hem toen we aan de slag gingen met iOS 12; we hadden iPhones van elke generatie, behalve de 5s.

En dat is jammer, want de belofte van iOS 12 is nu juist dat hij oude telefoons veel rapper maakt. Tweaker Roelant nam contact op, want zijn 5s is toch een backup-toestel en hij kon hem makkelijk een paar weken missen. Een paar dagen later plofte er een ingetapete envelop op de mat met daarin deze klassieker van een smartphone. Dank voor het lenen, Roelant!

De 5s is de eerste iPhone met 64bits-processor - sowieso de eerste smartphone met 64bits-processor trouwens. Ook is het de eerste iPhone met Touch ID, de vingerafdrukscanner die Apple zelf inmiddels alweer heeft uitgefaseerd ten gunste van 3d-gezichtsherkenning met Face ID.

Druk gingen we met de 5s aan de slag en we deden dezelfde testen als waaraan we de andere iPhones hebben onderworpen. De resultaten vind je inmiddels terug in het iOS 12-artikel. Wat bleek? De accuduur bleef ongeveer gelijk.

Sneller is hij ook: alle apps die we gebruikten starten een paar tienden van een seconde sneller dan voorheen. Het is niet veel, maar wie het kleine niet eert is het grote niet weerd, nietwaar? Ook op subjectief vlak vonden we de gebruikservaring verbeterd: het aantal framedrops lijkt veel lager te liggen en dat maakt het gebruik van de 5s een stuk fijner.

  • Accuduur
  • Apps starten

Onze resultaten ondersteunen daarom wat veel gebruikers al in reacties zeiden: iOS 12 heeft van de iPhone 5s een beduidend betere telefoon gemaakt. Wie dus niet minimaal 1159 euro wil uitgeven aan de nieuwste high-end modellen van Apple, kan daardoor misschien nog langer doen met deze oude smartphone, die dankzij de upgrade naar iOS 12 voor veel mensen misschien weer een beetje 'nieuwer' aanvoelt.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

04-10-2018 • 10:32

201

Reacties (201)

201
193
96
5
0
67
Wijzig sortering
Als Android-liefhebber ben ik hier echt jaloers op. Android telefoons lopen echt ver achter mbt software updates ten opzichte van iPhones. Natuurlijk ben ik ook een Tweaker dus flash ik ROM's en kernels op mijn oude telefoons zodat die ook een langer leven zijn bekoren, maar langere officiële updates zijn toch fijn.
Kijk, een echte Tweaker met een objectieve kijk. Als iOS gebruiker zijn er ook flink wat dingen die ik graag van Android zou willen hebben. Ben zelf een gebruiker van beide. Maar je hebt gelijk qua updates. Apple wint hier veruit mee.
Een echt objectieve kijk ziet dat Android voor alle developers beschikbaar is om op alle toestellen uit te rollen; het zijn de makers van de telefoons die de android roms niet compatibel maken voor hun devices.
Dit was het succes van de eerste Nexus lijn; als eerste software updates & lang support.

M.i. mag Android zich meer inzetten om LTS bij fabrikanten te eisen.
Ik weet echt niet waarom iedereen de nexus lijn blijft aanhalen als 'het voorbeeld' van een goed upgradepad op android. Google heeft altijd maximum 2 major upgrades gegeven over heel de nexus lijn. Sommige OEMs doen het zelfs beter.
  • Nexus One: uitgebracht met 2.1, upgrade tot 2.3 (2 major versions)
  • Nexus S: uitgebracht met 2.3, upgrade tot 4.1 (2 major versions)
  • Galaxy Nexus: uitgebracht met 4.0, upgrade tot 4.3 (technisch gezien maar 1 major version: 4.1, 4.2 en 4.3 waren allen jelly bean)
  • Nexus 4: uitgebracht met 4.2, upgrade tot 5.1 (2 major versions)
  • Nexus 5: uitgebracht met 4.4, upgrade naar 6.0.1 (2 major versions)
  • Nexus 6: uitgebracht met 5.0, upgrade naar 7.1.1 (2 major versions)
  • Nexus 5X: uitgebracht met 6.0, upgrade naar 8.1 (2 major versions)
  • Nexus 6P: uitgebracht met 6.0, upgrade naar 8.1 (2 major versions)
Laten we hopen dat de pixel lijn het beter zal doen.

[Reactie gewijzigd door vix-ducis op 24 juli 2024 15:26]

Voor mij is de praktijk belangrijker dan wat er in theorie mogelijk is. Dat heeft weinig met objectiviteit te maken.
In de praktijk neemt 95% van de telefoonfabrikanten hooguit 1 grote Android versie-update mee, en krijg je verder vaak alleen security updates.
Telefoonmakers worden vaak ook beperkt tot de mogelijkheden die de chipsetmaker (een QualComm zeg maar) ze geeft om een nieuw platform te ondersteunen, en de hardware-eisen die een nieuwe Android versie heeft.
Voor mij ook indertijd de reden om over te stappen naar Apple.
Had toen de Note 1, best duur, werd na een jaar al niet meer ondersteund door Samsung, ook softwarefouten werden niet gerepareerd (ding had nog weleens de neiging om vast te lopen en dan snel erg warm te worden, resetten was de enige oplossing).
En de prijs? Ach, ik hoef niet het onderste uit de kan te hebben, dus ik had eerst een 5C en heb heb een SE met 128GB, vorig jaar gekocht voor 340,- Mooie en compacte vormfactor, haalt makkelijk het einde van de dag, prima geluid, goede bouwkwaliteit.
Het verbaast me dat iedereen zich blind staart op de prijzen van de allernieuwste modellen, terwijl er zat Apple spul te koop is dat betaalbaarder is en waarbij je dan niet het nieuwste van het nieuwste heb, maar verder wel alle voordelen.
Na ~30 android toestellen ook overgestapt; vond/vind apple te duur voor wat het biedt; dus een refurbished 7 gekocht. Ben er prima over te spreken; niet meer eindeloos rommetjes flashen, toestel wat traag wordt na 6maanden, "het werkt gewoon".

Echter zijn er wel zaken die je te slikken hebt; kunt zelf -niets- meer aanpassen. Die vrijheid van android mis ik dan soms wel, maar het feit dat niet steeds meer zelf moet flashen en upgraden, en unbricken :+ neem ik dat voor lief. Maar je hebt het maar te slikken bij apple; zo kan iedere dag wifi/bluetooth uitzetten; apple zet dat vrolijk weer aan (aaaaarght)

Je hoeft niet perse de nieuwste telefoon te hebben; dat OS van ze is prima :P tot op zekere hoogte :+

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 24 juli 2024 15:26]

Als je Wifi/Bluetooth permanent wilt uitschakelen, dan kan dat via Instellingen. Bij de manier waarop jij het doet gaan ze inderdaad weer na een dag aan 8)7
Wat toch wel belachelijk is, vroeger kon je via die manier het gewoon uitschakelen en aanzetten, nu moet je weer menu's in duiken om het normaal uit te zetten... Zou het fijn vinden als ik met 3D touch ofzo gewoon op ''off'' kan klikken in m'n kleine menu..
Wat ben jij een baas, hartstikke bedankt!

Er is zeker geen mogelijkheid om deze shortcuts aan het control centre te koppelen?

Edit: Ik krijg ook met geen mogelijkheid een shortcut op mijn Home scherm, als ik de ''Share'' knop gebruik en dan ''Add to home screen'' opent een pagina in Safari die zegt ''druk op de Share knop en dan Add to home screen''...

Edit 2!: Ik kan gewoon niet lezen. Als die pagina opent moet je gewoon die pagina ''Sharen'' naar het Home scherm, dan werkt het.

Edit 3!: Als je het ''Shortcuts'' widget aanzet werkt het nog beter, dan opent Shortcuts niet meteen als je op de shortcut klikt.

[Reactie gewijzigd door Craften op 24 juli 2024 15:26]

Maar dan kan je toch net zo goed 3D-touchen op de Instellingen-app? :P

Je kan ook, ook zonder shortcut overigens, tegen Siri zeggen dat ze het uit moet zetten. Dan schakelt het ook geheel uit. :)
ook +1 wist ik niet, thanks! OVerstap van iphones 6 naar XS max gemaakt, dus nog niet gewend aan 3D touch.
Ik vind het een geweldige feature, vooral ook vanwege peek n pop (force touch op een link, email of WhatsApp-gesprek om dit te bekijken zonder het te openen (en dus ook niet als gelezen markeren))
Dank voor het delen @jagerpower. De reden dat dit niet meer kon was voor mij één van de redenen (ik wil ook widgets gelijk kunnen zien niet altijd notificaties) om 'even' op iOS 10.3.2 te blijven.

Ik heb de Workflow app nog geinstalleerd staan, maar kan helaas niet bovenstaande zaken uittesten en ik kan met iOS10 zodoende ook niet dit eerst uitproberen want dan zou ik mogelijk van mijn Launcher widget kunnen switchen naar de widget van de Shortcuts app alhoewel de instel mogelijkheden van die widget in de oude versie van Workflow qua grootte icons en rijen best beperkt was. Ik weet niet hoe dat nu is in Shortcuts?

Een kleine instructie zou niet misstaan.
Ik ga het wel eens uitproberen op onze iPad Air 2 die wel draait op iOS12 en zodoende Shortcuts kan draaien.

[Reactie gewijzigd door funrider op 24 juli 2024 15:26]

ik probeer jouw shortcuts te editen voor mobile data maar het lukt niet ;(
Je zou de bluetooth toggle gemakkelijk kunnen aanpassen voor mobile data of je kunt even kijken naar deze shortcut die ik van reddit/r/shortcuts heb.

Deze shortcut zet wifi uit en data aan en andersom
https://www.icloud.com/sh...d577746dea776959ba94aeac6
+6 :D

super shortcut, thanks!
Check de shortcuts app eens. Geen idee of het echt uit kan maar Je kunt er van alles mee scripten. Ook instellingen kun je aanpassen.
Thanks! Ik heb die van @jagerpower gebruikt en die werkt perfect. Nu ik deze app ken ga ik hier zeker leuke dingen mee maken!
3D touch op settings, brengt je iig naar het wifi menu ... dus 2 klikken, ipv 1

https://image.ibb.co/ddyhwe/image.png
Nóg vroeger was het alleen via de instellingen aan of uit te zetten.
...en stiekem vind ik dat heel fijn. Komt regelmatig voor dat ik op een of andere bagger wifi zit en het uit wil zetten, en dan vergeet ik het zomaar weer aan te zetten en kom daar 3 dagen later achter. (en 1GB bundel minder verder)

Apple zet het dus vanzelf weer aan eigenlijk en dan heb ik gewoon weer m'n goede wifi thuis. Ik vind het een fijne "feature".

[Reactie gewijzigd door Xeanor op 24 juli 2024 15:26]

Inderdaad dat is ook de reden waarom Apple het zo implementeert. Meeste mensen vergeten dat ze iets uitgeschakeld hebben. BT en Wifi zijn vandaag zo belangrijk dat bijna niemand een dag zonder doet.
Als je het uit staat terwijl je het nodig hebt merk je het vanzelf wel. Ik erger me er vooral aan dat het aan gaat als je van locatie veranderd.
En als je het nodig hebt hoort het gewoon aan te staan want de eerste reactie zal zijn "wat is er mis?" als het niet werkt als je het nodig hebt. Dat heet gewoon gebruiksgemak.
ik zet mijn wifi en bluetooth tegenwoordig nooit meer uit, tenzij ik liever op 4g zit gebruik ik inderdaad ff die toggle in CC, maar buiten dat niet. Ook qua accuduur ben ik er niet merkbaar op achteruitgegaan, wat ik wel verwachtte, dus helemaal prima dat ze het zo gedaan hebben.
Geloof me, het wordt net zo goed traag, misschien niet na 6 maanden, maar een jaar of twee. Met iOS 12 is het wel wat sneller geworden maar dat is de eerste update die dit doet. Meestal wordt het langzamer. Ik zit al sinds het begin op iOS en hou mijn devices over het algemeen 3-4 jaar. De laatste jaren daarvan waren altijd echt behelpen, maar ik liep altijd tegen de prijs van de upgrade aan te hikken.

Die control center aanpassing vind ik ook ranzig vervelend, ik wil gewoon controle hebben over het ECHT aan/uit zetten. Dit is gedaan sinds iOS 11, hiervoor werkte het wel gewoon. Wat me ook heel erg stoort is dat het first-party toetsenbord nog steeds geen swiping/slide-typing ondersteunt. Ja, je kan third party toetsenborden gebruiken maar dat maakt het allemaal nog een stuk trager en laadt af en toe niet goed waardoor je een leeg toetsenbord krijgt (of het traditionele toetsenbord).

Maar inmiddels ben ik overgestapt op Android (Samsung S8). Ik wachtte met upgraden van mijn iPhone 6 op de 'budget' iPhone uit de geruchten maar nee, 859 euro was me ook veel te veel (ze bedoelen zeker een overheidsbudget?? :')). Ik had meer iets als de 5C destijds verwacht. De iPhone 8 vond ik ook veel te duur voor 'het model van vorig jaar'. De S8 is nu te krijgen voor 350-400 euro dus makkelijke keuze.

Wel jammer want ik heb sinds de iPhone 1 op het iOS platform gezeten (iPhone 1 -> iPhone 4 (toen de 4S allang uit was) -> 5S (kapotgevallen) -> 6 (toen deze al 1,5 jaar oud was)... Maar het prijsbeleid is nu echt van de pot gerukt...

Ik was al wel bekend met het Android platform, want ik heb altijd low/mid range android telefoons 'naast' mijn iPhone gehad (het is mijn werk), en wat high end tablets, maar ik ben behoorlijk tevreden met de high end Android telefoon ervaring. De extra mogelijkheden van dit model (zoals DeX) zijn ook bijzonder mooi.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 15:26]

Klopt helemaal, browsen op mijn iPad 3 (en een andere iPad 3) is erg traag geworden na 3 en een half jaar! En dat is ook niet raar omdat sites en apps groter worden, maar het verouderd niet minder traag als een Android apparaat.
Ik heb hier nog de iPad Air, gen1, en ja hij sommige App's openen niet binnen een seconde of 2, dan heb ik het over FF9 of zo. Verder geen probleem met traagwerkende app's. Ja hij is al iets ouder maar voor gewoon ontspanning op de bank/bed/in de tuin is het nog altijd een super apparaat.
Je hebt gelijk, apps minder, maar laden van de appstore of browsen is echt traag geworden. ik dacht eerst dat aan de 6 geopende tabbladen lag of het te weinig geheugen, maar dat is het niet.
Appstore laad hier ook vlot net als browsen. Misschien is er iets anders aan de hand met je iPad. Met iOS12 is hij net wat vlotter dan met 11 het geval was al scheelt het niet veel het voelt net iets vlotter.
"...Maar het prijsbeleid is nu echt van de pot gerukt..."

En niet alleen bij Apple. Al eens gezien wat zo'n Oneplus 6 kost tegenwoordig? En dat is dan die zogenaamde flagship-killer? Eerder mijn bankrekening-killer. Binnenkort maar eens een duiventil op't dak gaan plaatsen en eens mijn licht opsteken bij duivenmelkers ipv. een nieuwe telefoon ;-)

We zouden misschien eens op tweakers een lijst met alternatieven kunnen plaatsen. Zelfs al is het maar voor de fun zoals rooksignalen, tamtam, duiven met papiertjes rond de poot...
Via Control center wordt Wi-Fi/Bluetooth inderdaad niet uitgeschakeld maar worden de netwerken/apparaten losgekoppeld. Wi-Fi en Bluetooth blijven gewoon ingeschakeld. De reden hiervoor is omdat steeds meer functies binnen iOS hier gebruik van maken zoals AirDrop, Handoff, Continuity e.d. Deze zouden dan ook niet meer werken.
Mocht je deze functies niet gebruiken kun je Wi-Fi en Bluetooth via de instellingen permanent uitschakelen (hoewel Apple het na een iOS update ook weer aan zet).
Je moet bluetooth en wifi via instellingen te instellen. Dan gaat het niet na 1 dag weer aan. (vgm)
"...maar het feit dat niet steeds meer zelf moet flashen en upgraden, en unbricken :+ neem ik dat voor lief..."

Djeez, dient een telefoon dan helemaal niet meer om mee te bellen en te SMS-en?
Doen jullie dan niets anders dan hele tijd op het net te kijken of er ergens een nieuwe firmware is om die dan maar gelijk te flashen?

Als het werkt dan werkt het toch gewoon?
Ik heb jarenlang met veel plezier een Galaxy S3 gehad, daarna een S5 en nu een Honor 8. Die laatste nog steeds op Android 6 (waarmee die geleverd werd) ondanks dat er al een tijdje Android 8 voor uit is.

Ik hoef niet te updaten wanneer het werkt. Want het OS is niet belangrijk, wat ik ermee doe wel en dus welke apps ik gebruik om dat te doen. En zolang die apps werken op de hetgeen ik heb, zie ik niet in waarom ik steeds maar moet zitten klooien met die firmware. En natuurlijk "tweak" ik mijn phone.

Maar tweaken dat doe ik met wat ik heb, niet door steeds de laatste f/w te flashen. Ik tweak het OS wat ik heb, om daar alles uit te halen wat erin zit. Ik tweak Nova launcher zodat ie doet wat ik wil en hoe ik het wil, ik tweak mijn app-drawer, mijn home-screen en ja, ik ga ook in developer settings om dingen te "tweaken". Maar ik ga niet steeds F/W updates doen. Tenzij het niet anders kan. Als ik morgen een app nodig heb die perse Android 8 nodig heeft DAN zal ik wel die update doen, maar eerder niet. Bovendien worden er steeds meer nuttige dingen uit Android gesloopt (zodat het naar mijn mening veel teveel op IOS begint te trekken). Zo kan je geen gesprekken meer opnemen met Android 9, wat voor mij uitermate belangrijk is :-(

[Reactie gewijzigd door epdm2be op 24 juli 2024 15:26]

Android tweaken/flashen is een hobby. Ik mis de goeie oude tijd wel een beetje, maar ik vind het onzin om naast mijn gratis telefoon van werk nog een android te kopen. Als ik nu Android gebruik erger ik me ook wel aan sommige zaken, maar dat is omdat ik al 5 jaar iOS gebruik en geen ANdroid. Ik erger me echter na 5 jaar nog steeds aan veel iOS dingetjes waar ik vroeger bij Android nooit ergernissen had.

[Reactie gewijzigd door StelioKontos op 24 juli 2024 15:26]

werden Iphones ook niet een stuk trager naarmate de batterij slechter wordt?
Ik herken mijzelf niet in het na 6 maanden slomer worden van mijn 2+ jaar oude One Plus 3.
Ook snap ik het niet helemaal wat het punt nu is, je koopt een oudere Iphone omdat deze langer ondersteund worden. Terwijl je gewoon voor honderden euros minder een nieuwe Android kan kopen, ja ze worden niet zo lang ondersteund maar naar 3 jaar wil ik toch wel weer eens iets nieuws.
Even vanuit m'n eigen ervaring: Het 'stuk trager' is van toepassing op een iOS toestel dat +/- 2 jaar oud is en waarvan de batterij onder de 80% capaciteit zit. Functioneel kun je inmiddels zelf kiezen of je op 'full power' wilt blijven draaien, of dat je het energie (CPU...) beheer aan iOS over laat.
'k Denk dat de kern van de opmerking 'it just works' zit in het feit dat na 2 jaar een iPhone zonder gehannes/flashen/custom rom 'gewoon werkt'. (uitgaande dat je er geen 200+ apps op draait).
Voor de Tweaker is het een keus om òf Android òf iOS te kiezen, omdat de gemiddelde Tweaker weet hoe 'ie z'n toestel goed kan beheren. De gemiddelde consument echter... die wil 'dat het gewoon werkt'.
Je hebt misschien wel de keuze gekregen om hem op full power te zetten, maar dan is er een kans dat je telefoon instabiel wordt. Ikzelf heb nog nooit extra aandacht besteed aan mijn Android telefoons in de vorm van flashen of roms installeren, voor mij hebben ze altijd het gewoon gedaan 'it just works'.
Nou moet ik zeggen dat ik mijn toestellen niet veel gebruik, uurtje per dag maximaal.
Mijn ouders vragen geregeld nog waar de Enter op het toetsenbord van de computer zit maar ze kunnen allebei fantastisch overweg met hun inmiddels bijna 4 jaar oude Z3 compact's.
Offtopic; Dan noem je ook een toestel wat voor menig Tweaker nog tevreden glimlachjes oplevert (tenzij je het over de stevigheid van de behuizing gaat hebben ;)
" toestel wat traag wordt na 6maanden " moet wat genuanceerd worden dan, want dat herken ik niet met mijn Android toestellen.
" toestel wat traag wordt na 6maanden " moet wat genuanceerd worden dan, want dat herken ik niet met mijn Android toestellen.
Nou, sorry, maar als overstapper van Android ( Galaxy S6 destijds ) naar Iphone, merkte ik wel verschil
Je kan het bijna niet 'meten' omdat dezelfde taken anders worden ingeregeld op de toestellen.

Momenteel aan mijn 2e iPhone bezig, de X, en ben gewoon tevreden ( vrijwel zoals @himlims_ ook zegt, het werkt gewoon.
Er zijn inderdaad dingetjes die "vroeger" ( op Android) beter werkten, dat is zeker waar.

Maar ik kreeg gisteren toevallig de S8 van mijn collega in handen gedrukt, want die wilde wat aanpassingen hebben.
Ze is een gewone gebruiker, FB, runkeeper, fitness apps en foto's maken / messengers
Maar het eerste wat mij opviel, was de 'traagheid' om alleen maar iets te zoeken in het toestel.

Als ik mijn homescreen omlaag trek, en de eerste letters van de gewenste app tik, komen ze één voor één in het beeldje ( bijna instant )
De samsung had er zichtbaar meer moeite mee.
Ik heb altijd bestreden dat de één beter is dan de ander, maar nu beleefde ik wel even een "aha momentje" wat de 'achte' apple fanboy bedoelde met "traag"
"Maar het eerste wat mij opviel, was de 'traagheid' om alleen maar iets te zoeken in het toestel."

Dat kan gewoon aan 1 slechte app liggen. Heeft daarom nog niet het toestel zelf te zijn.

Dat heb je ook bij IOS. Daar kan zelfs het OS zelf de oorzaak van traagheid zijn. De meeste Android toestellen gewoon een beetje tweaken en alles gaat al een stuk vlotter.

Zo gaan bij mij al onmiddellijk die Play Films, Play Games end... al onmiddellijk uit. En meestal zet ik gelijk ook de Play store uit. Er zijn genoeg alternatieven om aps te updaten (bv. APKUpdater van Rumboalla). Als email gebruik ik K9 waardoor al gelijk dat intern emailprogje alsook dat van Google uit kan, Voor mijn Sony TV gebruik een oudere TV-Sideview die maar half zoveel plaats inneemt dan de laatste versie en dezelfde gehandicapte mogelijkheden heeft (dank U Sony om TV Sideview naar de kloten te helpen!), en ga zo maar door...

Je weet wel "tweaken", heh ;-)
Die éne regel in mijn verhaal, is wat je er uit plukt ?

Het ontgaat je dat het gewone gebruikers zijn, die kleine meute nerds die zich tweaker noemt alhier kunnen van alles inregelen.
Op een bepaald moment kom je op een punt dat je dat allemaal niet meer wilt
( ook ik heb met potloodstreepjes mijn Athlon overklokt, maar nu haal ik 'gewoon' een nieuwe processor )

Net zoals dat met mijn android toestellen was ( van de Galaxy S1 tot aan de S6 ) elke keer weer vooraan met nieuwe ( aangepaste ) roms, die het allemaal zoveel sneller / beter maakten.
"Die éne regel in mijn verhaal, is wat je er uit plukt ?"

Uiteraard. Want jij bent WEL die tweaker die die collega zou helpen met die phone.

"Op een bepaald moment kom je op een punt dat je dat allemaal niet meer wilt"

Tuurlijk, vandaar dat ik een phone koop binnen mijn budget, met de mogelijkheden die ik wil, tweak het ding juist genoeg zodat het voor mij goed is en blijf ik er verder mee werken totdat het tijd wordt voor een nieuw toestel. En ga ik dus niet zitten frunniken met ROMs end.

Maar zoals ik al schreef. Ben ik meer geïnteresseerd in computers in minder in phones (of tablets) en zal ik eerder nu wat langer met mijn phone doen om die HTC Vive Pro te kunnen kopen, wat mij meer interesseert dan de laatste nieuwe iPhone XSRWT of Galaxy Note 9/10/11.

Ik zou het alleen prettig vinden dat VR-devs wat meer rekening zouden houden met mensen zoals ik, met hoogtevrees ;-)
Uiteraard. Want jij bent WEL die tweaker die die collega zou helpen met die phone.
Ik help met het laten zien hoe ze bestanden kan verplaatsen, thats it
Afgeleerd om andermans apparatuur aan te passen 'omdat het beter' zou zijn.

Net een keer te vaak mijn neus gestoten ...
Mail werkte niet, ga ik ze Thunderbird laten gebruiken .... 2 weken later "monitor is kapot - jouw schuld ....
" Mail werkte niet, ga ik ze Thunderbird laten gebruiken .... 2 weken later "monitor is kapot - jouw schuld ...."

Hahahaha, oh boy. Ik ken dat. Zeg ik al weken tegen persoon X dat ze binnenkort niet meer kan Skypen op die oude WinXP van haar, krijg ik enkele weken later een boze telefoon dat Skype niet meer werkt!

Tweaker zijn is hard! :)

[Reactie gewijzigd door epdm2be op 24 juli 2024 15:26]

Als hij 30 Android toestellen gehad heeft, dan heeft hij ook nooit een toestel echt langer dan 6 maanden gebruikt. Tenzij hij steeds meerdere toestellen tegelijk in gebruik had.
(werkte in telecom retail; zijn inderdaad maar paar telefoons die daadwerkelijke 6maanden gehaald hebben)
Dan heb je inderdaad een goedkopere iPhone (met minder hardware maar laten we dit even negeren)
maar dan heb je ook direct een toestel van 2 jaar oud en dus minder lang nog support.
Het is dus een contradictoris in terminis, met andere woorden is de werkelijke support niet meer langer dan een oneplus telefoon die hetzelfde kost.

Mensen staren zich niet blind op het allerlaatste model vanwege de hardware, maar grotendeels omdat men weet dat dit model nog jaren support zal krijgen.
Dan is het gewoon jammer dat er geen 2018 model komt van pakweg 500-600euro met evenlange support...

Zolang ze dat niet voor elkaar hebben blijf ik op Android hopen geld besparen met steeds het nieuwste OS.
Tja het natuurlijk ook een contradictie dat je een toestel van €500 verwacht met support voor 5 jaar. Waarom zijn Android telefoons zo goedkoop? Omdat er overal op beknibbeld wordt dus ook op support. Sommige fabrikanten beknibbelen zoveel op de prijs dat ze zelfs advertenties moeten tonen om het toestel aan die prijs te kunnen leveren. Je moet je bedenken dat er bij Apple een team zich heeft bezig gehouden om de boel te optimaliseren voor 5 jaar oude toestellen. Dat kost geld, weggegooid geld zou je kunnen zeggen want je kan ook gewoon niets doen en de consument een nieuw toestel doen kopen. Niks is gratis natuurlijk en daar betaal je natuurlijk voor. Het is ook niet dat de iPhone XS het enige toestel is dat Apple uitbrengt. Het brengt ook de XR uit die goedkoper is (geen €500 tot €600) en dat ook nog lang ondersteund zal blijven.
Daarbij maakt Apple als bedrijf (erg,heel erg) gezonde winst op hun producten. De andere fabrikanten doen dat veel minder goed. Sommige speelden net iets meer dan gelijk. En ook dat is niet goed als bedrijf zijnde.

Ja Apple producten kosten relatief veel geld maar je krijgt er ook veel voor terug.
Ik kan ook zeggen dat mijn zbook beter is dan een macbookpro, dat is hij :+ , en ook 2k aan €. Dikker, zwaarder, minder goed beeldscherm. Sterkere processor, meer ram, ECC ram zelfs. Plaats voor 2 nvme ssd’s plus een sata. Veel poorten. Toetsenbord vind ik persoonlijk beter. Hij is voor ruw werk gemaakt als workstation.
Echter als ik kleinere dingen op lokatie moet doen pak ik toch mijn 13” MBP mee.
Handzamer en doet de “lichtere” taken ook prima.
"..en toestel van 2 jaar oud en dus minder lang nog support..."

Toch eigenaardig dat het belangrijkste, de degeneratie van batterijen, hier gewoon niet ter sprake komt.
Na 2 jaar (en X-maal laadbeurten) heeft je interne batterij al serieus wat capaciteit verloren. En dat los je niet zomaar op met een externe powerbank (al denken veel mensen van wel).
En de prijs? Ach, ik hoef niet het onderste uit de kan te hebben, dus ik had eerst een 5C en heb heb een SE met 128GB, vorig jaar gekocht voor 340,- Mooie en compacte vormfactor, haalt makkelijk het einde van.

Deze zin begrijp ik niet. Je vindt hier Android telefoons duur, Terwijl de Iphones 1000+eu kosten en er voor 800euro dezelfde hardware is.

Ja Samsung heeft slechte updates, wanneer je een telefoon koopt hoor je daarop te letten.
Dus dit argument (is qua mijn mening) niet voldoende.

Want bijv de Nokia 7.
Wat is er daar mis aan? Goede updates, goede hardware, en goede prijs/kwaliteit verhouding. En die telefoon kost niet 1300.
Samsung doet niet lang OS updates met nieuwe features. Wel doen ze lang security updates en zijn ook een van de beteren in het daadwerkelijk doorvoeren van die patches: https://www.zdnet.com/art...te-but-that-may-be-a-lie/

Veel andere merken geven wel een bepaalde datum van patchlevel aan maar bevatten dan dus toch niet alle patches.

Op zich is dit helemaal geen slecht beleid, op de computer gebruik ik hetzelfde idee (debian stable).

De manier van Apple is ook niet helemaal ideaal want die blijven oudere OSen niet zo lang security patches geven. Waardoor je dan wel moet upgraden ook als een nieuwe versie je toestel traag maakt of bepaalde dingen verandert die je niet wil (zie hierboven de discussie over wifi/bluetooth knoppen waarvan in iOS 11 de functie werd veranderd bijvoorbeeld)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 15:26]

Niet alle iPhones zijn 1000+ euro. Alleen de Xs en de Xs Max. De allernieuwste modellen. De Xr zal in de 800 euro range zijn (nog steeds erg veel geld uiteraard.
Echter, wanneer je op de site kijkt zie je daar ook bijvoorbeeld de 7 staan voor een prijs van 530 euro. Voor dat geld krijg je een super goede telefoon die gemakkelijk mee kan met veel Android toestellen. Dat is dus effectief de helft minder voor een gloednieuwe iPhone.
Desondanks is Nokia zeker goed bezig!
"Je OS support is automatisch ook met 2 jaar verkort. "

Als ook de levensduur van je batterij!

[Reactie gewijzigd door epdm2be op 24 juli 2024 15:26]

Toch heb ik ,als tweaker zijnde, totaal geen behoefte om zelf een os op me telefoon te plaatsen en continue probleempjes op te lossen. Officiële ondersteuning is heilig voor me ;), vandaar dat ik voorlopig bij Apple producten blijf
Ik heb hetzelfde. Ik Tweak er op los met van alles, maar mijn telefoon en mijn eenvoudige main computer moet gewoon werken zonder dat ik er uren mee kwijt ben. Gamecomputer tweak ik wel mee, en andere electronica. Maar bepaalde zaken moeten gewoon werken zonder tweaken.
Het moet ook niet, het kan, dat is het verschil, bij Apple moet het ook niet, maar kan het toevallig ook niet...
Als je een up-to-date telefoon wilt, waar je meer dan 2 jaar mee wilt doen, zonder zelf een ROM te flashen, heb je buiten Apple weinig tot geen keuze.
Mijn Honor 8 van nog geen 300€ kocht ik bij launch met Android 6 kreeg binnen een maand of 2 android 7 en 8 komt ook een dezer dagen ook nog.

Daar gaan mijn redenen om een nieuwe telefoon te kunnen halen. :( :P

En het ding is nog net zo snel als dag 1 zonder reset. Het kan blijkbaar wel... Maar is wel redelijk zeldzaam ja. Mijn volgende telefoon wordt zonder twijfel de Honor 11, of 12. :)

[Reactie gewijzigd door Flagg op 24 juli 2024 15:26]

Ik las even Horror 8. :)
Dat ligt vast aan zijn icon, ik las het ook :+

Ik had me vorig jaar een wileyfox gekocht, prima prijs/kwaliteit maar helaas zit dat als een zinkend schip. Ja ze zijn bezig met updates zeggen ze. Vorig jaar elke maand de laatste security updates en ook het OS update werd meegenomen relatief snel. Dit jaar, zit nog altijd op de security patch van Mei. En ja, het is een leuke telefoon voor het geld en hij doet redelijk vlot wat ik wil. Maar helaas zal mijn volgende terug een iPhone worden vanwege dat soort dingen. Heb hiervoor ook Samsung's en Sony's gehad.
Hoedat? Werkt je telefoon plots niet meer omdat hij niet op de laatste android versie draaid :p
jawel, maar de kans dat er lekken gevonden en niet gerepareerd worden word ook steeds groter.

Hoewel dat ondertussen steeds beter gaat.

Maar zeg eerlijk: ken jij een Android telefoon uit 2013 die gelijk met andere toestellen de meest recente Android versie krijgt van de fabrikant, met alle verbeteringen en voordelen daarvan? En nog minstens een jaar support, dat is 6 jaar. En die iPhone 5s met iOS 12 loopt ook nog soepel ook.
Je moet de Android versie niet verwarren met veiligheid. Het kan prima dat je nog steeds beveiligingsupdates krijgt maar geen nieuwe Android versie.

Als ik heel eerlijk ben interesseert mij een nieuwe Android versie vrij weinig meer sinds Android 6 zo'n beetje. Zolang ze maar beveiligingsupdates blijven sturen vind ik het best. :)
Ik gebruik zelf voorlopig iphone. En zelfs die hou ik softwarematig niet up to date. Meeste nieuwe software functies zijn verwaarloosbaar...
Mijn Oneplus 3 van juni 2016 draait nochtans nog altijd de laatste versie en krijgt regelmatig nog updates..
Dat is toch meer dan 2 jaar? en dat voor 500euro met 64gb opslag.
Even verder zoeken dan samsung alleen he ;)
Je oneplus3 met 64gb was maar 399 euro geen 500 euro.
Heb een 3t nieuw gekocht met 128gb voor 479 euro.

Privacy zou voor mij een reden kunnen zijn om voor Iphone te kiezen boven Android.
Maar vind tot nu toe het prijsverschil te groot.
Klopt, maar heb nog een extra lader en hoesje gekocht ;)
Zelfs een fastcharge lader krijg je al niet meer standaard in de doos bij apple
Nokia is wel lekker bezig toch?
Ik heb precies hetzelfde. Niet omdat je "Tweaker" bent wil je ook graag kloten aan je telefoon met roms, skins, een download machine maken van je tel en weet ik veel wat niet allemaal. Dat was vroeger leuk oen Android er net was en eigenlijk ook redelijk crap draaide waardoor je moest flashen om het een beetje naar je eigen te maken. Ik heb ook geen behoefte of aan mijn software te klooien en voor mij werkt IOS zoveel beter dan Android en veel soepeler en duidelijker. Ik gebruik het al sinds de aller eerste iPod touch toen die hier nog amper uit was in NL.
Dat is sowieso de reden dat ik ben overgestapt naar het macOS-ecosysteem. iMac in 2006 gekocht (ja de tijd van Vista en normale HDD's, ik weet het...) en geen dág spijt gehad. Zelfs nu ik voor m'n werk een vrij nieuwe HP Probook heb met Win10 en SSD en alles werkt m'n Macbook (2012 pre-Retina) nog beter. Ook dáár zit een SSD in, dat scheelt wél heel veel. Ik was het geklooi met drivers en wegklikken van tientallen foutmeldingen na het opstarten zó zat .. ik ben systeembeheerder, m'n core business is al het werken met probleemgevallen de godganse dag, dan wil ik thuis een computer die gewoon *werkt* :)
Disclaimer: Ik zeg niet wat goed is of slecht is. (De reden waarom ik het toestel niet noem heeft privacy te maken)

Ik ben zelf van een iPhone naar een Android toestel gegaan. (Heb alle ecosystemen wel gehad.)
Zelf ben ik erop vooruit gegaan.

-De prijs was een stuk gunstiger
-ik heb een groter/beter scherm
-hij laad sneller op,
-Van mijn iPhone kan 5 Android toestellen halen van de Android die ik nu heb.
-Apps downloaden sneller
-Swiftkey of het Google toetsenbord is een stuk beter.
-Instellen zoals jij wilt, ik heb een widget die subtiel het percentage van de accu weergeeft.
-Zal wel aan mijn iPhone hebben gelegen, mensen kunnen mij weer verstaan als ik bel.
-7uur een 30 minuten screen on time met mijn gebruik, dat deed mijn iPhone echt niet.
-Net zoveel opslag als mijn iPhone 7 Plus, dus ook 128GB (Heb ik niet nodig) en ik kan het nog verder uitbreiden
-Dual Sim met SD Kaart

Ik heb de meeste apparaten van Apple gekocht en heb er uitgebreid mee gewerkt, maar dit ecosysteem is voor mij. En ik weet dat iOS 11 niet zo goed was tegenover iOS 10.
Maar zelfs voor mij is beperkt, en op papier is de proccessor het snelst, maar in de praktijk merk ik er niks van, zeker als mijn telefoon die ongeveer 4 of 5 keer minder kost, sneller taken kan voltooien.

Ik weet wel heel zeker, welke telefoon ik niet meer gaan aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Berlinetta op 24 juli 2024 15:26]

Precies de reden dat ik juist van Android naar een iPhone ben gegaan:

- De prijs per jaar was een stuk gunstiger (ik slijt een Android per maximaal 2 jaar, m'n iPhone kan 5 jaar mee)
- Groter scherm ligt aan het type Android wat je had en nu hebt natuurlijk, dat pleit niet perse voor Android of iPhone imho
- Ligt eraan waar je vandaan komt maar m'n iPhone laadt aanmerkelijk sneller dan m'n Galaxy Note 3 destijds deed
- Waarom zou je 5 Android toestellen kopen? Het milieu heeft 't al zwaar zat...
- Swiftkey is er ook op iOS
- Ik heb het accupercentage gewoon in de titlebar staan, waarom widgets nodig?
- Geen idee; HD Voice is ook afhankelijk van je provider, maar ervaar ik zelf niet, ben altijd prima te verstaan
- Die screen on time haal ik met gemak, zegt 'Schermtijd' :) en met normáál gebruik 2 dagen.
- Opslag is inderdaad een dingetje. Ik heb voor 8 euro een 16Gb USB-stick gekocht met USB aan één kant en Lightning aan de andere kant voor op m'n iPhone en iPad en legacy Windows PC's
- Dual Sim met SD kan makkelijk zijn ja...
- De prijs per jaar was een stuk gunstiger (ik slijt een Android per maximaal 2 jaar, m'n iPhone kan 5 jaar mee)
5 jaar is echt overdreven. Ik heb mijn meeste iOS telefoons 4 jaar gebruikt en die waren allemaal vervelend traag na de eerste 2 jaar. Ja het werkt nog maar niet bepaald met plezier.
Ik heb mijn iPhone 5S uit 2013 nog steeds in gebruik. Werkt nog net zo snel en heeft net keurig een update gehad naar iOS 12. Kan nog makkelijk een jaartje mee
Ik heb een iPhone 6 ik denk nu zo'n 2 jaar in gebruik .. behalve dat ik de nieuwe camerafuncties van de Xr wel érg interessant vind klinken zou die best nog wel een tijd mee kunnen. En qua support ook nog wel..
Ik had ook een iPhone 6 tot vorige week maar ik vond hem juist allang niet meer vooruit te branden...

Opstarten van apps duurde vaak een seconde of 5 en het third party toetsenbord laadde vaak niet in vanwege geheugengebrek (apple doet nog steeds niet aan swipe typing dus ik moest wel). Ook was ik vaak in de vroege avond al onder de 20% accu (88% accu levensduur over). Ik vond hem niet prettig meer werken.

Ook deed ik voor mijn werk een pilot met de Outlook app ipv de native mail en dat was al met al zo traag dat het niet werkbaar was. Terwijl ik een collega met een iPhone X er prima mee zag werken. Zelf ben ik dus weer terug gegaan. Het is ook wel logisch, het is maar een dualcore met 1GB geheugen, en de 16GB is tegenwoordig ook te krap (iOS 12 neemt al de helft in). Echt zwaar gebruik is gewoon niet meer mogelijk naar mijn mening.

Ook werd whatsapp steeds gekilld op de achtergrond de laatste tijd, waarbij ik steeds de app weer moest opstarten om te kunnen blijven chatten in whatsapp web.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 15:26]

Ik zit op 91% van de accu-capaciteit geloof ik... 2 dagen haal ik wel maar sinds ik Discord vrij intensief gebruik moet ik einde van de dag er wel uit slepen. Die app zuigt de accu echt leeg. 3rd party keyboard gebruik ik niet maar heb sinds 2 dagen nu wel een Apple Watch eraan hangen en ik heb het idee dat dat ook niet bevorderlijk is voor de accuduur.

Verder doe ik praktisch álles met die telefoon. Ik gebruik 'm zowel zakelijk als prive voor mails (meerdere accounts), telefoon, sociale media (FB, Twitter, Snapchat, Discord, Twitch), Youtube... alles wat ik er tegenaan gooi pakt ie zonder moeite. Alleen zou ik een betere camera kunnen gebruiken. En ARkit lijkt me erg leuk..
Hm, grappig.. Ik heb echt een heel andere ervaring. Misschien komt het door de MDM van mijn werk (Airwatch), die is vrij zwaar qua restricties en belt ook regelmatig naar huis.
Ja de laatste maand had ik ook intune er op (ben bezig met een proof of concept) maar dit maakte zo op het oog niet veel verschil in accuduur, al heb ik het niet gemeten.

Ik heb hem trouwens nog steeds maar nu meer als testtelefoon.
Dat is gewoon niet waar. Niet bij mij, in ieder geval...
- Waarom zou je 5 Android toestellen kopen? Het milieu heeft 't al zwaar zat...
Bij wijze van spreken, ik zeg niet dat ik dat doe.
- Swiftkey is er ook op iOS
Omdat het systeem meer gesloten is (Werkt Swiftkey een stuk minder dan op Android)
- Ik heb het accupercentage gewoon in de titlebar staan, waarom widgets nodig?
Toevallig stond dat zo op mijn toestel, maar het ging er eigenlijk om dat je alles naar wens kan aanspassen.
- Geen idee; HD Voice is ook afhankelijk van je provider, maar ervaar ik zelf niet, ben altijd prima te verstaan
Anekdotisch, ik was slecht verstaanbaar met twee iiPhone 7 Plus modellen, heb er zelfs een nieuwe voor terug gehad.
-Die screen on time haal ik met gemak, zegt 'Schermtijd' :) en met normáál gebruik 2 dagen.
Annekdotisch.
Opslag is inderdaad een dingetje. Ik heb voor 8 euro een 16Gb USB-stick gekocht met USB aan één kant en Lightning aan de andere kant voor op m'n iPhone en iPad en legacy Windows PC's
- Dual Sim met SD kan makkelijk zijn ja...
Ik weet dat de opslag van de iPhone sneller is, maar aan het einde van de rit, merk ik er ik er niets van.
Die dualsim zat er toevallig, ik gebruk het verder niet. Maar ik kan twee simkaarten en een SD kaart kwijt.

Uit eindelijk is apparaat voor mij veel flexibeler. En heb zelf een iPad, iPhone, Macbook, iPod Nano, iPod Touch gehad.
Ja, dat van die voice kan ik óók zeggen dat het anekdotisch is ;)
Ja maar jouw tegenargument is net zo goed anekdotisch, dus dat heeft geen waarde.
Ik heb geen idee wat je wilt, heel mijn verhaal is anekdotisch, want het is mijn ervaring.
"
- Geen idee; HD Voice is ook afhankelijk van je provider, maar ervaar ik zelf niet, ben altijd prima te verstaan

Anekdotisch, ik was slecht verstaanbaar met twee iiPhone 7 Plus modellen, heb er zelfs een nieuwe voor terug gehad.
"
Wat jij hier zegt is net zo goed anekdotisch en dus te verwerpen.
Ja dat zie ik, geen idee wat je wilt doen
Ik zie niet wat jouw reden is om dit van hem op te merken om vervolgens hetzelfde te doen.
"En heb zelf een iPad, iPhone, Macbook, iPod Nano, iPod Touch gehad. "

Was zelf alleen maar tevreden over een iPod (classic). Alleen jammer dat je steeds die iTunes nodig hebt om je muziek over te brengen. Heb de iPhone 3G niet langer dan een week gehad, nooit meer een andere iPhone willen hebben. Ook nu niet.

Maar Ja, computers interesseren mij natuurlijk meer dan phones. En zeker nu met VR ;-)
Ik heb geen problemen gehad met iTunes, alles werkte perfect.
Ja, bij mij ook. Maar voor die oude iPod gebruik ik natuurlijk NIET de allerlaatste versie (v12).

Ik had nochtans gisteren een stom probleem toen ik op een PC iTunes wilde installeren om een iPhone te resetten waarbij ik elke keer een fout op "api-ms-win-crt-runtime-l1-1-0.dll missing" kreeg. Uiteindelijk heb ik het wel opgelost gekregen maar wat een gedoe.

En alleen maar omdat die iPhone spontaan uit die persoon zijn iCloud-apparaatbeheer was verdwenen en steeds maar zat te kakken dat ie moest geactiveerd worden waarbij dat dus niet (meer) ging.

Blijkbaar als je "Zoek mijn iPhone" aan hebt dan kan je die iPhone NIET meer resetten omdat die serienummer op een welbepaalde account staat gelocked. En als dat toestel spontaan uit je iCloud verdwijnt dan kan je er niets meer mee doen. Gezien dat toestel maar blijft zeuren dat ie geactiveerd moet worden op iCloud-account zus-en-zo.

Het ging hier gisteren over een iPhone 5S. Heb nog getracht met een update-en-restore de boel te resetten maar ook dat ging niet. Spul bleef gelocked. Zulke dingen geven Apple niet veel krediet natuurlijk. En die persoon is een computer-analfabeet dus die gaat zelf niet dat device uit die iCloud halen!

Maar zoals gezegd. Ik heb zelf nog nooit echt problemen gehad met iTunes. Behalve dan de slechte management van bestanden in combinatie met het zoeken/integreren van hoesjes. Maar daar ga ik het nu niet over hebben want uiteindelijk is dat maar een bagatel.

[Reactie gewijzigd door epdm2be op 24 juli 2024 15:26]

Zo een USB stick met USB en Lighting connector lijkt mij heel handig :P
Welke en waar heb je die gekocht ?
Heb 'm in mijn reviews staan geloof ik. Kruidvat, van SP (Chinees merk) .. soms kom je ze nog tegen, meestal rond 15,- EUR maar ik heb 'm gekocht toen er een 50% sticker op zat. De (gratis) app heet SP Explorer, daarmee kun je foto's backuppen/terugkijken/muziek streamen etc. vanaf je iPhone/iPad.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 24 juli 2024 15:26]

Bedankt voor de informatie ! :)
Ik zal eens kijken of ik ze ook ergens kan vinden.
128gb 6s gekocht toendertijd. Gelukkig! Heb >12000 foto's, 1750 video's, 369 apps en op dit moment 70GB vrij nog. Dan heb ik ook nog iCloud voor alles waar ik niet altijd bij wil (documenten die ik op mijn mac typ bijvoorbeeld, die sla ik altijd direct in icloud op. Heerlijk).

iPhone, macbook, ipad, apple tv, apple watch zeer binnenkort, misschien ook nog een imac binnenkort... Kom maar door! Werkt zo goed samen en alleen, het is werkelijk waar de hemel, zeker als developer.
64Gb hier en amper halfvol. MacBook Pro 2012 refurb, iPad Mini, Apple Watch (van t werk gekregen deze week, briljant ding!). Het werkt écht perfect samen inderdaad. Die Watch ook... standaard is het zo dat als je een iPhone bij je hebt en je Watch draagt, dat notificaties alléén op de Watch nog binnenkomen. Doe je de Watch af, dan komen ze automatisch weer op je foon.. heb je je foon unlocked dan zie je notificaties wel weer direct op je foon komen. Alles grijpt naadloos in elkaar.
Oh, dat klinkt goed! Ik ga hem volgende week of over 2 weken halen, als de eerste "craze" voorbij is, kon er nu nergens eentje vinden die ik wilde (44mm, space black (?) en zwart gewoven bandje). Ik hoopte wel al op zoiets, dat je je telefoon's notificaties een beetje delegeerd zegmaar, heel fijn om te horen. Ik hoorde in de winkel vorige week dat ook je macbook kan worden ge-unlocked door de watch, als je alles op de laatste versie hebt (mojave). Klopt dit ook? Misschien alleen vanaf een bepaalde macbook (ik heb de Air 2014, nog steeds prima btw).

Bedankt voor je reactie, leuk om te lezen!
Ik heb de Series 3 trouwens, maar de 4 zou op zich nog wat beter moeten zijn :) (ach het was een krijgertje, en nog steeds enórm blij mee!)

Die notificaties zijn compleet aan te passen. Standaard staat alles 'zoals op iPhone'. Staat op je iPhone bij sommige notificaties het geluid uit en alleen berichten in het Berichtencentrum? Dan tikt je Watch je hoogstens even op je pols zonder geluid. Heb je geluid aan staan op je iPhone? Dan ook op je Watch, et cetera. Scheelt een hoop dubbele administratie, maar je kunt ook zeggen dat je het ánders dan op je iPhone wil hebben en dan heb je ook een handvol met toggles.

Dat van die Macbook klopt inderdaad ook, alleen MBP's vanaf 2013. De mijne dus net niet, helaas (mid 2012 pre-Retina).

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 24 juli 2024 15:26]

Allemaal valide argumenten.

Echter waarom ik als fervent Android gebruiker ben overgestapt naar iPhone is privacy.

Het is absurd wat er allemaal aan hoeveelheden data wordt verzameld op een Android toestel.
Daar ben ik het mee eens, ik heb hier ook naar gekeken. Ik ga er dus ook mee akkoord. Anders het ik het toestel niet aan aangeschaft. Voor een goede/betere privacy is een iPhone, Macbook, iMac en iPad gewoon eeen stuk beter.
laatst 24 uur gemonitord op mijn pihole,
Alle aparaten worden ongeveer hetzelfde gebruikt (op de windows 10 pc na, staat 90% idle)

9000 dns requests Oneplus 5
7000 dns requests Galaxy tab s2
3000 dns requests win10 pc
1800 dns requests iPhone 7
piHole blokeert advertenties, @roT- doelde op de data die naar Google zelf gestuurd wordt.
Dat klopt.
Maar Pihole kan meer, zoals monitoren van bv dns requests

[Reactie gewijzigd door roT- op 24 juli 2024 15:26]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @roT-4 oktober 2018 22:30
Wanneer je niet kijkt naar wat er precies wordt opgehaald zeggen dit soort statistics helemaal niets. Je geeft verder al aan dat alle apparaten "ongeveer hetzelfde worden gebruikt". Ongeveer maakt al dat je totaal geen representatieve test hebt. Wie zegt niet dat een losse app niet voor het grootste deel van de DNS requests zorgt of dat je andere DNS entries met bv een veel kortere TTL opvraagt op een device.
Ook goedenavond. :)

a) ik kijk wel wat er precies wordt opgehaald, sterker nog ik krijg een mooi grafiekje met tabel gepresenteerd . Hierin staan de top 10 domeinen per device.

b) Ja de devices worden ongeveer evenveel gebruikt. Vooral snachts zeg maar als we liggen te slapen. In de avond is ons smartphone gebruik nagenoeg gelijk ;)

c) Klopt, wie zegt niet dat het een app is die loopt te schrapen, zie mijn antwoord a).
Ik zie altijd dezelfde domeinen terug komen met name google domeinen stelen de show!

[Reactie gewijzigd door roT- op 24 juli 2024 15:26]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @roT-4 oktober 2018 22:45
Wanneer je naar de default lijstjes die Pihole op het dashboard weergeeft kijkt zie je niet direct wat er nu precies wordt opgehaald en al helemaal niet waarom. Je ziet de afzonderlijke records bijvoorbeeld standaard niet. Worden er A records opgevraagd, PTR of anders? Zonder een echt goede testprocedure heb je geen betrouwbaar beeld. Ter vergelijking, wanneer ik hier op een Oneplus kijk haal ik niet eens de helft van jouw aantal requests.
Afzonderlijke records: Dit moet wel mogelijk zijn met een pihole volgens mij. Het klopt inderdaad dat je standaard niet ziet welke records het zijn. Wel weer stof om eens in te duiken.

Hoe dan ook: als ik android toestellen hier zie aanmelden is het nog steeds het vijf dubbele kwa requests tegenover iphone. En dat is jammer maar helaas.

[Reactie gewijzigd door roT- op 24 juli 2024 15:26]

Alsof Apple dat niet doet?

De reden waarom Android bij mij nu populair is:

1) omdat ik veel gemakkelijk apps kan "vinden",
2) ik APK's kan maken (backup) van apps waardoor ik die niet steeds hoef te her-downloaden bij de aanschaf van een nieuwe phone.
3) je APK's gewoon via BT, Wifi, USB kan kopiëren naar de phone om dan eenvoudig lokaal te installeren.
4) je gemakkelijker data van en naar je phone kan halen. Bv. gewoon nog maar je foto's kopiëren naar computer is een ramp bij iphone want alle fotos krijgen een rare, nietszeggende naam terwijl je op Android je foto's een naam met betekenis kan geven (en waarbij het desbetreffende bestand ook daadwerkelijk die naam krijgt!).
5) je veel gemakkelijker je phone kan personaliseren met ringtones, notificatie-tones, backgrounds en soms zelfs volledige themes. En je bv. die ringtones ook gemakkelijk kan delen met vrienden en familie.
6) gesprekken kan/kon opnemen terwijl je aan het rijden bent om dan nadien de gemaakte afspraken in je agenda te plaatsen wanneer je even stilstaat en tijd hebt.
7) veel gemakkelijker MP3's (en andere media-files) kan op plaatsen en afspelen. gewoon kopiëren naar een map en klaar is Kees.

enz...
1) wut?
2) EDIT: hier faalde ik even, volgens mij herdownload hij apps inderdaad wanneer je een backup terugzet, al twijfel ik nog steeds. Overigens zie ik neit waarom dit een enorm probleem is aangezien je als het goed is niet zo vaak een nieuwe telefoon neemt.
3) fair enough
4) klopt, foto's kopiëren wil nog weleens naar zijn, overigens wat je zegt over een "rare nietszeggende naam" is onzinnig, letterlijk elke camera doet dit, maar dat je foto's een naam met betekenis kan geven is indd wel nice.
5) de eerste 3 die je noemt kunnen ook op iPhone, wat beperkter, sure, maar zijn gewoon mogelijk
6) fair enough
7) hoewel dit een betaalde optie is, is WALTR2 een geweldig programma die exact dit doet.

[Reactie gewijzigd door damaus op 24 juli 2024 15:26]

1) Moet ik DAT nu echt gaan uitleggen? ;-)
2) Ik heb het NIET over terugzetten van backups. In Android maak ik gewoon een APK van iets dat ik heb geïnstalleerd (kan heel gemakkelijk met bv. ES-explorer). Ik kan dat nadien gewoon opnieuw installeren (bijvoorbeeld na een factory-reset bij een Firmware update), zonder dat ik online moet om langs de playstore te gaan. Gewoon tik-tik en klaar.
3) ... of zelfs kopiëren naar iemand anders zijn phone. Soms handig wanneer jij al een app hebt die voor je vriend, collega of familie ook nuttig kan zijn.
5) ja, maar het is wel eens een gedoe. Bij Android gewoon een mp3 in de Ringtones folder en een notificatie-mp3 in de Notifications-folder en klaar is Kees.
6) ... zou naar mening NU standaard moeten mogelijk zijn bij elke GSM. Zeker gezien rijden en terwijl iets anders doen meer en meer beperkt wordt. Als het zo verder gaat mag je binnenkort nog niet meer je radio harder of zachter zetten terwijl je rijdt. :-(
7) ... terwijl dit eigenlijk gewoon standaard zou moeten kunnen. Zonder additionele dingen te moeten kopen end. Waarom heeft men indertijd al die "USB-standaarden" uitgevonden zoals MTP en PTP, als je uiteindelijk toch voor elke scheet met betaal-software moet gaan werken?
Je hoeft mij niet te overtuigen.
Met enige flinke tegenzin maak ik gebruik van iphone zelfs.

Maar volgens mij heb je mn 2e post niet gelezen? Iets met dns requests? Android schraapt 10x zoveel data als iphone dat doet. Lees je eens in.

Of nog beter, monitor je devices eens...
"Maar volgens mij heb je mn 2e post niet gelezen? Iets met dns requests? "

bedoel je deze:

"...Hoe dan ook: als ik android toestellen hier zie aanmelden is het nog steeds het vijf dubbele kwa requests tegenover iphone..."

Daaruit kan ik niet opmaken dat je met requests, DNS-requests bedoelt.

Vergeet ook niet dat bij Android devs veel meer autonomie hebben dan bij Apple. Dus je hebt niet alleen het verkeer naar vader - of moeder Google maar ook naar die individuele devs. terwijl bij Apple sowieso alles langs Apple moet en vandaar verder gaat...

Ik denk dat daar de prijs zit voor meer vrijheid. Meer misbruik van die vrijheid door bedrijven.

Zo zijn de meeste iPhone browsers maar een povere schil bovenop IOS webkit en het aanverwante framework. Met als voordeel dat de spyware via Apple gaat en niet vanuit het specifieke dev-framework dat eventueel beter of slechter is dan Apple's versie van webkit.

Waardoor je dus eigenlijk minder echte keuze hebt.

Tja, wat is het beste? 1 bedrijf dat alles controleert en zo ieders vrijheid beknot voor meer zekerheid en veiligheid. Of een chaos van iedereen die maar wat doet, het ene al met meer risico dan het andere maar je hebt dan wel veel meer vrijheid.

De grote vraag dus: wat heb je liever, meer veiligheid of meer vrijheid?

Misschien een topic waar we echt moeten over gaan nadenken.

[Reactie gewijzigd door epdm2be op 24 juli 2024 15:26]

Ik snap je gevoel maar als je zelf gaat hobbyen kan je er wel veel meer met Android.
Zelf wil ik graag een steeds betere camera zodat ik een losse compact of spiegelreflex steeds minder nodig heb. En daardoor koop ik elke 1-2 jaar wel een nieuwe telefoon omdat er dan wel weer grote merkbare stappen gemaakt zijn qua camera kwaliteit.

Daardoor heb ik niet zo'n last van het feit dat telefoons maar 2 jaar lang updates krijgen. Maar ik ben het met iedereen eens dat 2 jaar voor een toestel van meer dan 500 euro wel erg mager is en dat dat eigenlijk 3 moet zijn en bij telefoons van meer dan 750 mag het van mij wel 4 zijn. En dan security updates nog even iets langer.

Als ik dan naar de prijzen van apple kijk verwacht ik niets minder dan wat ze doen. Vooral die nieuwste generatie is extreem duur.

Maar er zijn steeds meer klachten over het update beleid van telefoons. Je hoort fabrikanten er ook steeds vaker over dat ze wat meer ondersteuning gaan geven. Dus er is nog hoop dat het ook bij android iets beter gaat worden.
"En daardoor koop ik elke 1-2 jaar wel een nieuwe telefoon omdat er dan wel weer grote merkbare stappen gemaakt zijn qua camera kwaliteit"

Dat argument gaat niet echt meer op. De stappen die qua camera kwaliteit worden gemaakt, worden zéér zéér klein, zeker bij de toestellen die reeds een top camera hebben: de fabrikanten hebben echt moeite om bij de volgende versies iets te bieden dat echt beter is. Men moet het gaan zoeken in nog méér camera's in één, allerlei software ingrepen en post processing, maar de basis fotokwaliteit verbetert nog nauwelijks op de toptoestellen.
Er zijn de afgelopen 2 jaar zeker wel betere sensors uit gekomen.
En zie bv afgelopen jaar de Huawaii P20 Pro die even alle andere telefoons het water uit blaast met zijn camera prestaties.
Dus er worden zeker nog wel grote stappen voorwaarts gemaakt.

Soms staat het even 2 jaar stil maar meestal komt er daar na wel iets.

Paar jaar terug waren het de sensors met grotere pixels iets daar na de licht gevoeligere lensen nu zelfs 1,5f.
Groot hoek lensen worden steeds beter. Samsung met variabel diafragma. Dus nee het staat zeker niet stil.
Huawei had matige camera's en heeft nu eindelijk een camera die meekan met de top (uit het water blazen is een behoorlijke onderschatting van de concurrentie), dwz de Pixel, de Samsung flagships, de iPhone enzovoort. Aan de videocamera hebben ze echter nog wat werk (dat is dan ook vooral een software probleem).

Net wat ik zeg: de toestellen met mindere camera hebben nog marge, maar de verbeteringen op de betere toestellen zijn marginaal geworden.

De fabrikanten proberen natuurlijk allerlei dingen te promoten om hun klanten ervan te overtuigen dat de camera "weer zoveel beter is", maar in de praktijk is er nog nauwelijks merkbare vooruitgang bij de betere modellen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 15:26]

Waarschijnlijk omdat fotografie gebonden is aan fysica.

Je kan met kleinere sensors, slechte plastieken lenzen en een trukendoos geen betere foto's maken. Je hebt net grotere sensors nodig en betere lenzen. En daar zit het probleem. Technisch moet je dan je phone terug dikker gaan maken, terug een Xenon-flits maar dat gaat dan ten koste van het design of de batterijduur enz...

Dus men gaat nog meer trucjes bovenhalen met meer "camera's" terwijl consumenten eigenlijk liever 1 goed camera willen dan 5 slechte.

Kijk maar eens naar die nieuwe LG (V40). Wat een gedrocht. De camera die zeker OIS zou moeten hebben (die met zoom-lens) heeft het niet, de andere met groothoeklens heeft het ook niet, dus de enige "bruikbare" module met OIS is de normale camera die niet beter is dan die van het vorige model.

En aan de andere kant heb je bijvoorbeeld: de Pocofone F1 met zijn belachelijke 20MP selfie-camera die zelfs geen autofocus heeft?!?!? Wat voor onzin is dat nu! En om het allemaal nog gekker te maken gebruiken ze een trukendoos (beauty mode) die uiteindelijk alle details uitvaagt. Waarom dan in godsnaam een 20MP camera gebruiken? Gebruik dan gewoon een 5MP camera maar zet er op zijn minst autofocus op, idioten!

En zo gaat het maar door. Tegenwoordig worden de meeste belachelijke beslissingen genomen op gebied van smartphones. Dat men bij Apple wat vijzen kwijt was dat weten we allemaal, maar nu beginnen die Chinezen en Koreanen ook al zo raar te doen!

[Reactie gewijzigd door epdm2be op 24 juli 2024 15:26]

Zelfs Google's eigen Nexus toestellen zijn niet zo lang ondersteund, terwijl die echt een voorbeeld voro andere fabrikanten waren.

Telefoon: Introductie - laatste update
  • Nexus 4: October 2012 - April 2015
  • Nexus 5: October 2013 - October 2015
  • Nexus 6: October 2014 - January 2017
  • Nexus 5X & 6P: October 2015 - December 2017
Dus allemaal twee grote feature update's en drie jaar ondersteuning, terwijl de iPhones vanaf de 4s allemaal vier grote feature update's met vijf jaar ondersteuning of meer hebben gehad (iPhone 5c uitgezonderd).

@basmevissen Android 9.0 (Pie) krijg je al niet meer op je Nexus 5X.
Nexus 5X / Nexus 6P
  • Geen gegarandeerde updates voor de Android-versie na: September 2017
  • Geen gegarandeerde beveiligingsupdates na: November 2018
Aldus Google. Dat is twee jaar feature-updates en drie jaar ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door Balance op 24 juli 2024 15:26]

Mijn 5X heeft eergisteren nog een update gekregen naar 5 oktober security patch level op Android 8.1. Dus je tabel klopt niet. Waarschijnlijk is het wel bijna de laatste update. Een update naar Pie door Google zit er niet in, helaas.
Daar ligt dan ook het probleem in de media

De Consumentenbond wil dat androidtoestellen NA 2 jaar nog steeds updates krijgen
Maar ze formuleren het zó krom, dat Android ( de fabrikanten ) het altijd winnen.

"Wij sturen gewoon updates, zelfs toestellen van 4jaar gelden krijgen updates."

Alleen geen nieuwe OSversies .. dat doen we maar 2 jaar ( de goede iig )
Ik ben het daar best mee eens, zoalng de securitypatches maar worden geleverd ...

IOS doet het stiekemer, die geven dus wel een toestel van 4 jaar geleden een v12 nummertje mee, maar een deel van de functionaliteit kan dat toestel niet gebruiken.
Wat is een versie meer dan echt waard ?

Siri kwam met de 4S mee in IOS10 ( meen ik )
De Iphone4 kreeg datzelfde IOS geinstalleerd als update, maar Siri werkte niet.
"het toestel zou te traag worden hierdoor" ( terwijl anderen het zelfs in IOS5 aan het werk kregen )

Prima, maar is dan de versie echt een update, of een patch ?

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 24 juli 2024 15:26]

Google's Android 8 is ook niet op alle toestellen hetzelfde. Afgezien van "onder water" verschillen in wel of geen Project Treble support zijn het ook heel zichtbare zaken zoals de launcher. De nieuwere versies daarvan waren ook voorbehouden aan de actuele Pixel telefoons.
Overigens hoeft dat geen probleem te zijn. Ik zou prima tevreden zijn als ik nog een jaar of langer security patches kreeg op mijn 5X met Android 8.1. Als platform mis ik weinig als ik geen Android Pie krijg. Alleen zonder security patches wordt het toestel op een zeker moment toch minder veilig.
Bij Android ben je niet verplicht om die launcher van Google af te nemen. En daar zit het al fout. Het zou beter zijn als men bij Android gewoon een licentie neemt op 1 van de echt goede launchers (Nova, Action of Lawnchair) maar dat geld ook voor de andere apps. Waarom maakt Samsung of Huawei zijn eigen belabberde MP3-player terwijl men toch beter een licentie kan nemen op bv. JetAudio ofzo?

Ik zou zelfs liever hebben dan Android als OS gewoon KAAL is. Zonder apps (behalve dan zaken die op de specifieke HW van die phone werken zoals camera-software) en dat je zelf de apps kan kiezen die je wil. Maar die computer-analfabeten willen dat niet. Die willen een voorgekauwd systeem hebben waar ze ineens al mee aan de slag kunnen, ook al trekt het op niet veel.

Op Windows zijn wij het al gewoon. Daar negeren we bv. Internet explorer en gebruiken we Firefox, daar negeren we MS Mediaplayer en gebruiken we VLCPlayer (of iets anders). Behalve dan de "peuten" die blijven maar Mediaplayer gebruiken totdat er een vriend of kennis hen komt vertellen dat ze beter player X of Y gebruiken voor filmpje X en Y.

Ik begrijp het probleem bij Android wel. Het enige wat MIJ stoort aan Android is dat Google VEEL TE SNEL met die nieuwe versies afkomt. Het duurt gewoon te lang voordat de markt-acceptatie voor versie X er is dus heeft het geen zin om zo snel al met versie Y uit te komen. En als het wat langer op de markt blijft, heb je automatisch al minder snel het gevoel dat je met verouderde brol bezig bent.
Ik snap je probleem niet: op een Android telefoon zijn hooguit wat teveel apps geïnstalleerd. Je kunt die desgewenst de-installeren of op disabled zetten. Daarna laadt je gewoon je eigen apps of launcher. Net zoals bij het door jou aangehaalde voorbeeld van Windows.
Zoals ik reeds aanhaalde heb ik geen probleem met Android wat betreft Apps end. Allen zou ik sommige dingen anders zien. En zoals jij zelf al schrijft gebruik ik zelf wel de launcher van mijn keuze en dissable ik de apps die ik niet nodig heb. Dus dat is voor mij geen "probleem"

Het enige wat mij stoort is de veel te snelle OS upgrades van Google.
Maakt dat echt wat uit? De Nexus 5x (2015) krijgt (voorlopig?) geen Pie van Google. Ja een custom rom is mogelijk voor de Tweaker natuurlijk.

Zet daar tegenover een iPhone 5s uit 2013! Welke gewoon op de eerste dag iOS 12 krijgt van Apple.

Ik zeg niet dat het een probleem is, maar begrijp Japie06's punt wel :). Zou toch mooi zijn als Google (en andere Android fabrikanten) dit gaan volgen. De telefoons van nu lijken me snel genoeg om meer dan 2 jaar mee te gaan.

[Reactie gewijzigd door Jay-v op 24 juli 2024 15:26]

Ja dat maakt uit ja, als iemand elk jaar een nieuw toestel koopt dan maakt 2, 5 of 30 jaar ondersteuning geen hol uit natuurlijk :Y)

De vergelijking met andere toestellen uit dat jaartal is voor mij dus geen argument. Dat heeft niks met de updates te maken maar enkel en alleen met de traagheid van oude hardware.

Dus vanuit dat optiek was ik erg benieuwd welk toestel hij heeft :)
De telefoons van nu lijken me snel genoeg om meer dan 2 jaar mee te gaan.
Dat klopt er is dan ook al lang langere ondersteuning dan 2 jaar bij Android, alleen niet elke merk en niet elk type :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 15:26]

Ja maar die 2 jaar (of oudere telefoons) verdwijnen niet in de afvalbak, maar zijn een 2de leven beschoren bij een andere gebruiker.
Het is dan wel prettig als de fabrikant je met oudere toestellen niet in de kou laat staan. Sec genomen is daarmee de gebruiksduur van een iPhone beter dan de gemiddeld Android phone en wordt de hogere aanschafprijs gecompenseerd door een lagere TCO.
Dat maakt wat uit, aangezien mijn Mi2 vorig jaar haar laatste upgrade heeft ontvangen (verkoopprijs was zo'n €250,-). Die Xiaomi smartphone komt uit 2012.
De Xiaomi Mi4 uit 2014 krijgt dit jaar nog steeds naar Miui 10 en de teller telt nog door. Ik weet dat Xiaomi hiermee een zeldzaamheid is, maar ik vind wel dat alle fabrikanten wat dat betreft veel beter naar Apple moeten kijken.

Kortom, ja het maakt wel uit, want als hij zei een Xiaomi te hebben, dan had ik hem van tips kunnen voorzien om de telefoon alsnog te updaten of upgraden.
als android liefhebber en zogezegd tweaker met flash roms etc kijk je misschien dan toch niet ver genoeg...

ik werk met android 8.1 op een toestel van begin 2014, dus dat is maar half jaartje verschil met 5s en ik weet dat ik binnenkort naar android 9 kan gaan want die staat ook al op de lijst.

Android heeft hetzelfde probleem als Microsoft. 1001 toestellen te supporteren en daarbovenop nog eens de 101 miserable custom skins zoals huawei en samsung
Maar Microsoft update Windows wel gewoon 8 jaar. Komt omdat Windows waar het belangrijk is voor de eindgebruiker een gesloten besturingssysteem is waar fabrikanten en andere derde partijen vrij weinig aan mogen verprutsen.
Wellicht was het voorheen wel express langzamer gemaakt.

En is het nu zoals het altijd had kunnen lopen.

Dan is het geen prestatie maar juist erg zuur

[Reactie gewijzigd door EdvanAl op 24 juli 2024 15:26]

Mijn Nexus 5X krijgt nog steeds elke maand beveiligingsupdates. En mijn Pixel C ook. Niet alle fabrikanten werken netjes hun toestellen bij naar de laatste versies maar dit staat los van Android. Dit is een Samsung-probleem of welke andere fabrikant dan ook behalve Google zelf.
In den beginnen was ik hier inderdaad ook jaloers op, maar nu? Wat voor nieuwe dingen worden er aangeboden? Een of andere animoji, de app drawer naar boven swipen of de instellingen opnieuw een andere weergave.

Zeker als je nu de strategie van Google nu ziet waar hun os meer los staat van de apps waardoor je toch iets mee bent met de nieuwere evoluties.
De iPhone 5s is tevens de eerste iPhone die van meer dan 5 jaar ondersteuning (met feature-updates!) kan genieten. De iPhone en iPhone 3G kregen twee grote feature-updates (3 jaar ondersteuning), de iPhone 3GS en 4 drie grote feature-updates (4 jaar ondersteuning) en de iPhone 4s en 5 konden genieten van 4 feature-updates (5 jaar ondersteuning).

De iPhone 5s is begonnen op iOS 7 en heeft nu met iOS 12 zijn 5e feature-update gehad en gaat nu zijn 6e jaar aan volledige ondersteuning in. Hetzelfde geldt trouwens voor de iPad Air en iPad Mini 2, die een maand na de 5s zijn gelanceerd.

De iPhone 5s en iPad Air waren respectievelijk de eerste telefoon en tablet (wellicht was er iets met Windows) met een 64-bits processor. Apple heeft nu de Apple Watch Series 4 ook een 64-bits processor gegeven, die belachelijk snel blijkt uit benchmarks. Het zou dus heel goed kunnen dat de Series 4 ook zo'n lange support-periode in gaat, gezien ze op een gegeven moment de 32-bits ondersteuning laten vallen en de Series 4 dan nog mee kan.

[Reactie gewijzigd door Balance op 24 juli 2024 15:26]

Top dat jullie n.a.v. de eerste review nog die extra test hebben uitgevoerd.
_/-\o_
iPhone support is inderdaad prima, maar eerlijk is eerlijk… Als je kijkt naar het aantal iPhone modellen wat onderhouden moet worden is dat ook enorm beperkt en vermoedelijk delen ze ook een hoop qua chips en drivers waardoor het nog makkelijker wordt.

Als ik kijk op: https://nl.wikipedia.org/wiki/IPhone

Zie je dat er sinds de introductie in 2008 een totaal van wel 16 verschillende iphones is uitgebracht! (Capaciteiten niet meegenomen). Sinds de iPhone5 wel 11...

De gemiddelde android fabrikant brengt dit aantal per android release uit, waarbij de diversiteit in de modellen waarschijnlijk ook nog eens een stuk groter is. Dus onderhouden van al deze varianten is ook amper te doen, zonder een enorm kostenplaatje.

Neemt niet weg dat het een heel groot pluspunt is van iPhone's, zou dit graag ook bij android zien. Maar maakt het een stuk minder realistisch om dit ook te verwachten.

On topic, een stuk sneller vind ik ook overdreven… een 5-10% max? Maar ook daar, zoveel meer kun je niet verwachten natuurlijk.
Het is natuurlijk de schuld van de android fabrikanten zelf dat ze van hun gamma zo'n zootje maken dat ze het niet kunnen onderhouden (dat begrijp ik toch uit je betoog).
Eh, zo is het niet bedoeld maar als je dat eruit wil halen prima...

Ik zeg alleen dat het voor apple een stuk minder resources vereist om IOS voor alle modellen te ondersteunen en dat het in die zin dus helemaal niet zo super bijzonder is dat ze het doen.
Ik begrijp je redenering niet. De reden waarom Apple hun apparaten zo goed up to date kan houden, doet er toch niet toe? Andere fabrikanten zouden evengoed de keuze kunnen maken om net zoals Apple hun aantal verschillende toestellen te beperken en ze beter te onderhouden, maar doen dat bewust niet.

Overigens trek ik ook je stelling in twijfel, dat het minder resources vereist om iOS voor alle modellen te ondersteunen: Apple moet alle ontwikkelingswerk/onderhoudswerk zelf doen. Fabrikanten van Android rekenen op Google en moeten daarna echt niet zo veel meer aanpassen (drivers en zo worden door fabrikanten van de hardware geleverd, bijvoorbeeld Qualcom, en veel van die hardware vind je op heel veel telefoons).
Dè reden dat vele fabrikanten ooit voor Android kozen is dat het hen niet veel resources kost om de software voor hun hardware te hebben en te onderhouden. De reden dat ze die weinige resources toch niet ten volle inzetten, is kosten/baten analyse: voor de meeste fabrikanten zijn de marges immers minimaal of onbestaande. En de verkopen worden gedreven door de lage prijs en veel varianten van modellen, en niet de update policy.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 juli 2024 15:26]

Maar is het echt wel "zo'n zooitje"?
Of laat men ons in de wijs dat het een zooitje is?

Uiteindelijk zie ik al verschillende jaren dezelfde Cortex A53 voorbij flitsen en dezelfde Mali GPU's met als voornaamste detail een hoger kloksnelheid. Dan begin je de vraag te stellen of het nu echt zo moeilijk is om ineens op al die toestellen versie X uit te brengen.

Maar goed, ik begrijp wel dat een fabrikant minder moeite wil doen voor een phone van 100 euro dan voor een phone van 1000 euro.
"...De gemiddelde android fabrikant brengt dit aantal per android release uit, waarbij de diversiteit in de modellen waarschijnlijk ook nog eens een stuk groter is. ..."

Ik denk dat dat wel fel overroepen is. Dat het eerder de onwil is van fabrikanten en meer de push om maar nieuw te laten kopen.

Uiteindelijk zijn het allemaal ARM-SoC's met allemaal dezelfde instructieset en soms dezelfde grafische chips. Dus of je het nu Kirin noemt of Koekoek maakt niet veel uit. Het is zelfs zo erg dat als je sommige toestellen bekijkt waarbij model X wel een update krijgt en model Y niet, je gewoon dezelfde SoC met Cortex A53 vindt en dezelfde Mali GPU waarbij het enige verschil een hogere kloksnelheid is. Maar toch krijgt het ene toestel wel die update en het andere die niet.

Volgens is mij zijn het echt de fabrikanten die zelf bepalen (lees: discrimineren) wie wat krijgt en wie niet(s)!
Heb 16GB, maar ondanks alle fotos eraf halen en alleen de basis-apps, geen ruimte om de ios12 erop te zetten.. fijn.
Je kunt controleren waar de ruimte nu door ingenomen wordt. Kan dus ook mail zijn. Heb jij al geprobeerd een harde reset uit te voeren? Dat zorgt soms voor meer ruimte.
Ik draai iOS 12 sinds de officiele update en ben zeer te spreken over. Enige probleem dat ik nog blijf hebben is het feit dat de telefoon bij een lading van 30-40% uit valt. In de winter wordt dat alleen maar erger. Batterij conditie is trouwens uitstekend: meer dan 600 keer opgeladen en nog steeds 97% van de originele capaciteit.
voor 29 euro heb je een nieuwe accu bij Apple.
Voor zover ik weet kan je de batterij niet meer bij Apple zelf vervangen, anders zou het een optie zijn als de batterij niet meer goed is (wat ik eerlijk gezegd niet vermoed).
Is het de originele batterij, en geeft hij geen service melding / performance managenent melding? Kun je checken in instellingen > batterij > batterijconditie.

Ik werk zelf bij een Apple Premium Service Provider in het zuiden. Bij ons ben je altijd welkom voor een kostenloze batterijtest, misschien dat daar iets uit komt.
Het gaat om een niet originele batterij. De batterijconditie optie bestaat niet bij de 5S helaas, maar ik heb het gehangen aan Coconut battery en het leest 97%. Voor zover ik weet is Coconut battery redelijk accuraat. Ik heb begrepen dat een volledige firmware reset dit probleem kan verhelpen, dus ik moet dat een keer proberen.
Helaas woon ik niet in het zuiden, maar bedankt voor het aanbod :).
“Batterij conditie is trouwens uitstekend: meer dan 600 keer opgeladen en nog steeds 97% van de originele capaciteit.”

Dat lijkt me heel erg stug tenzij ie veel meer capaciteit had dan een origineel. Maar niet-originele accu kan nog wel eens rare dingen doen. Originele Apple erin laten plaatsen is eigenlijk altijd beter.

De 5S is overigens uitgesloten van het €29-programma.
De accu is overigens waarschijnlijk wel gewoon rot als ie onder de 30% uitlazert, levert niet de juiste spanning meer.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 24 juli 2024 15:26]

Dat zou dan wel eens de oorzaak kunnen zijn, enige tips of er andere manieren zijn om het uit te lezen?

Update: zonet nog via console gecheckt en daar krijg ik dezelfde bericht. Verder nog in de geschiedenis van coconut battery gecheckt en bijna een jaar geleden (toen ˜300 cycles) was de health ook 97%. Denk dus dat je gelijk hebt, dat wordt binnenkort batterij vervangen :P

[Reactie gewijzigd door ealshorachi op 24 juli 2024 15:26]

Meteen maar mijn bestelling geannuleerd, wacht wel tot hij kapot is. :P
Nou, ik vind IOS12 maar een dikke verslechtering.
Ik heb veel restricties (althans die had ik) .


Mijn puntjes van verslechtering..

- icon bluetooth boven in is weg, of hij nu aan of uit staat.
Letop, UIT is dus niet uit, uit is uit wanneer je dit via de instellingen goed.

Apple VIND dat JIJ daar maar genoegen mee moet nemen omdat zij vinden dat bluetooth alltijd aan moet staan.


Zo had ik b.v. aardig wat beperkingen aan staan.
alles wat ik niet gebruikt wordt geblokkeerd, dit kan niet meer, met als gevolg dat de webbrowsers nu wel kunnen, browsen wat IK dus niet wil.
daarnaast had ik ook restricties op sites, omdat appies alsnog het internet op gaan, en die op deze manier geblokeert werden.

Voor mij, dit was mijn laatste iPhone. ik ga om naar een Xiaomi Mi 2 of mi 8 of PocoPhone f1.
Veel goedkoper, een prima telefoons.
Restricties zijn toch nog gewoon beschikbaar...? Ze zijn alleen verplaatst naar Schermtijd. Ook kan je nog steeds plugins inladen in Safari.

Één keer bluetooth uitzetten in instellingen of via Siri is overigens voldoende.
Nou, als je het weet, vertel mij.
Ik wil geen Safari op mijn scherm zien, die moet uit.
Daarnaast, wil ik dus zelf bepalen wat er geopend wordt op het internet.
Met de oude restricties, autoriseerde ik zelf de website voordat deze geladen werd.
Ik kan ze niet vinden en schermtijd, waarom zou ik dat willen, weer iets wat ze verzamelen van je.
Nee dankje, die staat gewoon uit.
Schermtijd -> Materiaal en Privacy -> Toegestane Apps -> Safari uitzetten.
Poef, je Safari is weer weg.

Schermtijd data staat vziw overigens uitsluitend lokaal op de iPhone tenzij je iCloud-deling met andere apparaten aanzet of de laatste 7 dagen staan in je reservekopie als je die maakt naar iCloud, maar ik neem aan dat je de reservekopie functie niet gebruikt.
Hai, in ieder geval bedankt voor je antwoord.

Maar dat schermtijd, waarom zou ik dat überhaupt aan zetten, dus als ik beperkingen wil gebruiken moet ik dus schermtijd aanzettten van apple, nee dankje.

Ik ben wel klaar met Apple.
Ja, want de limitaties zijn natuurlijk sterk geintegreerd met schermtijd. Dat is nogal logisch :)

Eigenlijk is Schermtijd niet bijzonder veel meer dan de batterijstatus die je al jaren hebt gehad trouwens... Ze hebben die statistieken alleen verplaatst, wat fancy grafiekjes erbij gedaan en wat opties ingebouwd om verslaving tegen te gaan. ;)
Nou, moet zeggen, toch nog een keer bedankt, gelukkig de boel weer dicht kunnen zetten.
Alleen jammer dat ze daar voor wel je "schermtijd" willen monitoren.. de boefjes..
Volgens de beschrijving in de appstore draait Fortnite niet op een 5s. Hoe hebben jullie dat getest? ;-)
Niet enkel volgens de beschrijving. Op mijn 5s draait het gewoon NIET. Ik ben ook benieuwd...
Mijn iPhone 6s is echt sneller leeg dan met iOS 11. Vooral screen on time lijkt minder maar dat gaat Tweakers al aan bij het testen van iOS 12.

Wel knap dat de 5s, zo'n oud toestel nog sneller gemaakt kan worden met dezelfde accuduur!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.